Element dekoracyjny
Guide

Konflikt interesów w projektach unijnych

Go to the portal home page Guides
Element dekoracyjny

ZASADA

Beneficjent wprowadza i stosuje w trakcie realizacji projektu oraz w okresie trwałości odpowiednie działania zapobiegające konfliktowi interesów, w szczególności przy:

  1. wykonywaniu operacji finansowych,
  2. wyłanianiu wykonawcy dla zamówień realizowanych w ramach projektu, bez względu na wartość zamówienia (zgodnie z art. 61 Rozporządzenia 2024/2509).

WAŻNE! Z odpowiedzialności tej nie zwalnia beneficjenta fakt powierzenia czynności dotyczących przeprowadzenia postępowania osobie trzeciej, np. inżynierowi kontraktu.

Ujawnienie konfliktu interesów nie jest sytuacją niezwykłą i zdarza się w każdym podmiocie. Osoby narażone na wystąpienie konfliktu interesów powinny zostać wyłączone z postępowań i nie podejmować żadnych czynności służbowych – w przeciwnym razie może to powodować negatywne skutki zarówno dla samego pracownika, jak i dla całej jednostki.

Element dekoracyjny

OBOWIĄZEK

Beneficjent zobowiązany jest do:

  • właściwego zarządzania ryzykiem wystąpienia konfliktu interesów,
  • posiadania odpowiedniej procedury, która umożliwi zapobieganie, rozpoznawanie i likwidowanie każdej sytuacji, która generuje wątpliwości co do bezstronności i niezależności pracowników.

Wymóg ten ma kluczowe znaczenie dla utrzymania przejrzystości, reputacji i bezstronności sektora publicznego oraz wiarygodności zasad praworządności, która jest jedną z podstawowych wartości Unii Europejskiej (dalej: UE).

 


Konflikt interesów w zamówieniach publicznych

Państwa członkowskie UE – aby nie dopuścić do zakłócenia konkurencji i zapewnić równe traktowanie wszystkich wykonawców – muszą zapewnić podjęcie odpowiednich środków przez instytucje zamawiające, by skutecznie zapobiegać, rozpoznawać i likwidować konflikty interesów w postępowaniach o udzielenie zamówienia (art. 24 dyrektywy klasycznej oraz art. 42 dyrektywy sektorowej).

Dotyczy to wszystkich etapów postępowania o udzielenie zamówienia:

  • przygotowania procedury,
  • oceny ofert,
  • wyboru wykonawcy,
  • podpisania umowy,
  • jak również fazy realizacji następującej po zakończeniu postępowania.

Konflikt interesów to każda sytuacja, w której osoba uczestnicząca w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego (np. pracownik instytucji zamawiającej lub dostawca usług w zakresie obsługi zamówień, działający w imieniu instytucji zamawiającej) ma lub może mieć interes osobisty, finansowy lub zawodowy, który może wpłynąć na bezstronność i niezależność tej osoby.


Rodzaje konfliktu interesów

Krok 1
Konflikt rzeczywisty – występuje, gdy pracownik instytucji zamawiającej ma lub miał w przeszłości powiązania z wykonawcą ubiegającym się o zamówienie publiczne, np.:

  1. posiada udziały lub akcje w firmie wykonawcy,
  2. członek rodziny lub inna osoba bliska pracuje lub stara się o stanowisko w firmie wykonawcy,
  3. utrzymuje relacje prywatne z osobami reprezentującymi wykonawcę.

Powiązania te powodują, że na obiektywną ocenę oferty nakładają się subiektywne odczucia związane z tymi relacjami.

Krok 1
Konflikt potencjalny – dotyczy sytuacji, w których dzisiejsze relacje z wykonawcami mogą w przyszłości zagrozić bezstronności, np.:

  1. przyjmowanie prezentów, zaproszeń, nieformalnych korzyści,
  2. przysługi i świadczenia otrzymywane od potencjalnych wykonawców,
  3. szkolenia organizowane przez wykonawców z dodatkowymi atrakcjami,
  4. niestandardowe rabaty,
  5. propozycje zatrudnienia,
  6. wszelkie sytuacje wywołujące tzw. „dług wdzięczności”.

Powiązania te powodują, że na obiektywną ocenę oferty nakładają się subiektywne odczucia związane z tymi relacjami.

Krok 1
Konflikt postrzegany – dotyczy sytuacji, w których obecnie nie mamy żadnych powiazań z wykonawcami, ale możemy być postrzegani jako osoby stronnicze ze względu na związki z przeszłości albo ze względu na niezachowywanie reguł równego traktowania w trakcie postepowania lub na etapie jego przygotowania, np.:

  1. jednym z wykonawców jest były pracodawca,
  2. wykonawca udzielił pomocy przy opracowywaniu SWZ (Specyfikacji Warunków Zamówienia),
  3. wykonawca udzielił dodatkowych wyjaśnień drogą nieformalną (np. telefonicznie).

Wykonywanie obowiązków służbowych w sytuacji konfliktu interesów wpływa negatywnie, bezpośrednio lub pośrednio, na realizację celów publicznych. Istotne jest powiadomienie wszystkich pracowników o ewentualnych i potencjalnych sytuacjach konfliktu interesów, ich konsekwencjach oraz zalecanym sposobie postępowania w takich przypadkach.


Konflikt interesów w odniesieniu do oferenta

Wystąpienie konfliktu interesów przy udzielaniu zamówień publicznych może odnosić się również do oferentów.

W art. 109 ust. 1 pkt 6 PZP znalazły się przepisy, zgodnie z którymi zamawiający może wykluczyć wykonawcę z postępowania o udzielenie zamówienia, jeżeli występuje konflikt interesów (w rozumieniu art. 56 ust. 2 PZP), którego nie można skutecznie wyeliminować w inny sposób niż przez wykluczenie wykonawcy.

Pamiętaj! Jest to fakultatywna przesłanka wykluczenia, więc jeśli przewidujesz wykluczenie wykonawcy na tej podstawie, to musisz wyartykułować to w ogłoszeniu o zamówieniu i dokumentach zamówienia.

 

Inne przykłady wystąpienia konfliktu interesów

  1. konflikt pomiędzy, np. wybranym do realizacji zadania wykonawcą oraz podmiotem wyłonionym do nadzorowania wykonawcy (np. inspektorem nadzoru inwestorskiego),
  2. skorzystanie przez oferenta z usług podwykonawcy, zaangażowanego wcześniej przez zamawiającego do przygotowania zamówienia lub jego elementów,
  3. zatrudnienie przez wybranego wykonawcę pracownika, który wcześniej pracował u zamawiającego oraz brał udział w udzieleniu zamówienia,
  4. powiązania dostawcy usług w zakresie obsługi zamówień z podmiotem, któremu udzielono zamówienia,
  5. udzielenie zamówienia osobie, która jednocześnie pełni funkcje nadzorcze u beneficjenta.

 

Odpowiedzialność

Postępowanie o udzielenie zamówienia przygotowuje i przeprowadza zamawiający (art. 37 ust. 1 PZP), a odpowiedzialność za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania ponosi kierownik zamawiającego (art. 52 ust. 1 PZP).

Kierownik zamawiającego może powierzyć czynności w postępowaniu lub czynności związane z przygotowaniem postępowania innym osobom. Osoby, którym powierzono wykonanie czynności w postępowaniu lub związane z przygotowaniem postępowania, odpowiadają obok kierownika zamawiającego w zakresie, w jakim powierzono im czynności. Zamawiający zobligowany jest do zapewnienia udziału osób gwarantujących bezstronność i obiektywizm w czynnościach związanych, m.in. z przeprowadzeniem postępowania (art. 17 ust. 3 PZP).


Krok 1
Przygotowanie i rozpoczęcie postępowania:

  • osoba opracowująca dokumenty może bezpośrednio lub pośrednio próbować wpłynąć na postępowanie o udzielenie zamówienia, aby umożliwić wzięcie w nim udziału np. krewnemu, znajomemu bądź partnerowi handlowemu lub finansowemu;
  • może dojść do ujawnienia informacji na temat postępowania o udzielenie zamówienia.

Krok 1
Procedura zaproszenia, ocena ofert i ostateczna decyzja:

  • może dojść do manipulacji otrzymanymi ofertami, tak aby ukryć niedotrzymanie terminu przez oferenta lub niedostarczenie przez niego całej wymaganej dokumentacji,
    ​​​​​​​
  • członek komisji oceniającej może próbować wprowadzić w błąd innych członków lub wywierać na nich presję, aby mieć wpływ na ostateczną decyzję, np. poprzez podanie błędnej interpretacji przepisów.

 

Krok 1
Realizacja, zmiana i modyfikacja zamówień publicznych:

  • projekt zamówienia może być sporządzony niezgodnie z przepisami lub specyfikacjami technicznymi i dokumentacją przetargową,
  • zamówienie może być źle wykonane,
  • zamówienie może być źle monitorowane,
  • mogą być akceptowane fałszywe oświadczenia.

Skutki wystąpienia konfliktu interesów
 

W przypadku wystąpienia konfliktu interesów należy wyłączyć pracownika z działań związanych z postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego (nie tylko z powodu rzeczywistego, ale również postrzeganego konfliktu interesów).

W art. 56 ust. 2 PZP znajduje się zamknięty katalog przesłanek wyłączających udział osób wykonujących czynności w postępowaniu. Oznacza to, że wystąpienie innych okoliczności, co do zasady nie powinno wpłynąć negatywnie na udział takich osób w prowadzeniu postępowania.
Ustawodawca wyodrębnił 3 kategorie osób, które będą podlegały wyłączeniu z postępowania o udzielenie zamówienia z uwagi na konflikt interesów. Są to:

  1. osoby, które wykonują czynności związane z przeprowadzeniem postępowania;
  2. osoby, które mogą wpłynąć na wynik postępowania;
  3. osoby udzielające zamówienia.
Niewyłączenie z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego osoby podlegającej wyłączeniu na podstawie art. 56 ust. 2 i 3 PZP, stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych określone w art. 17 ust. 5 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.


Konflikt interesów w rozumieniu wytycznych kwalifikowalności

​​Zgodnie z zapisami pkt 6 sekcji 3.2.2 wytycznych kwalifikowalności:

Konflikt interesów oznacza każdą sytuację, w której osoby biorące udział w przygotowaniu lub prowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia lub mogące wpłynąć na jego wynik mają, bezpośrednio lub pośrednio, interes finansowy, ekonomiczny lub inny interes osobisty, który postrzegać można jako zagrażający ich bezstronności i niezależności w postępowaniu o udzielenie zamówienia.

Jednocześnie pkt 7 i 8 sekcji 3.2.2 wytycznych kwalifikowalności wskazuje, że:

W celu uniknięcia konfliktu interesów, w przypadku beneficjenta, który nie jest zamawiającym w rozumieniu PZP, zamówienia nie mogą być udzielane podmiotom powiązanym z nim osobowo lub kapitałowo, z wyłączeniem zamówień sektorowych i zamówień określonych w sekcji 3.2.1 pkt 2 lit. i-k. Czynności związane z przygotowaniem oraz przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia wykonują osoby zapewniające bezstronność i obiektywizm. Osoby te składają oświadczenie w formie pisemnej (lub w postaci elektronicznej opatrzonej kwalifikowalnym podpisem elektronicznym) o braku istnienia albo braku wpływu powiązań osobowych lub kapitałowych z wykonawcami na bezstronność postępowania.

Przesłanki stwierdzenia powiązań osobowych lub kapitałowych wskazane w pkt 8 lit. c) sekcji 3.2.2 wytycznych kwalifikowalności mają charakter otwarty, a definicję konfliktu interesów należy rozpatrywać przede wszystkim w kontekście prawa unijnego.

Konsekwencje naruszenia przepisów dotyczących konfliktu interesów

Naruszenie przepisów dotyczących zamówień publicznych może prowadzić do zastosowania korekt finansowych lub pomniejszenia.

W tym zakresie Komisja Europejska przyjęła Wytyczne dotyczące określania korekt finansowych dokonywanych w odniesieniu do wydatków finansowanych przez UE, w przypadku nieprzestrzegania przepisów dotyczących zamówień publicznych.

Stwierdzenie nieujawnionego lub niewystarczająco ograniczonego konfliktu interesów (zgodnie z art. 24 dyrektywy klasycznej) i udzielenie danemu oferentowi zamówienia lub zamówień – sankcjonowane jest korektą w wysokości 100% (kategoria nieprawidłowości nr 21 wytycznych).

W dokumencie wprost wskazano, że konflikt interesów może zaistnieć już na etapie opracowywania projektu w zakresie w jakim etap ten miał wpływ na dokumentację zamówienia/postępowania o udzielenie zamówienia.

Podstawa prawna i skróty

Loading
  • Element dekoracyjny

    Rozporządzenie 2024/2509

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2024/2509 z dnia 23 września 2024 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (wersja przekształcona) PE/99/2023/REV/1 (Dz.U. L, 2024/2509)

  • Element dekoracyjny

    Wytyczne kwalifikowalności

    Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 - MFiPR/2021-2027/9

  • Element dekoracyjny

    Dyrektywa klasyczna

    Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE (Dz.U.UE.L.2014.94.65)

  • Element dekoracyjny

    Dyrektywa sektorowa

    Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylająca dyrektywę 2004/17/WE (Dz.U.UE.L.2014.94.243)

  • Element dekoracyjny

    PZP

    Ustawa z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych

  • Element dekoracyjny

    Ustawa o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych

    Ustawa z dnia 17 grudnia 2004 r.

  • Element dekoracyjny

    Wytyczne

    Wytyczne dotyczące sposobu korygowania nieprawidłowości na lata 2021-2027 - MFiPR/2021-2027/18