Guide

Konieczność uzasadnienia braku podziału zamówienia

Go to the portal home page Guides
Element dekoracyjny

OBOWIĄZEK

Zgodnie z art. 91 ust. 2 PZP  jako zamawiający musisz wskazać w dokumentach zamówienia powody niedokonania podziału zamówienia na części.


Definicja dokumentu zamówienia 

Dokumentami zamówienia są dokumenty sporządzone przez zamawiającego lub dokumenty, do których zamawiający się odwołuje (inne niż ogłoszenie), służące do określenia lub opisania warunków zamówienia, w tym specyfikacja warunków zamówienia oraz opis potrzeb i wymagań (art. 7 pkt 3 PZP).

Przykłady dokumentów zamówienia 

  • specyfikacja warunków zamówienia,
  • opis potrzeb i wymagań,
  • dokumentacja projektowa i techniczna,
  • inne dokumenty służące do określenia lub opisania warunków zamówienia, niezależnie od tego, czy zostały wytworzone przez Zamawiającego, czy też nie.

Co nie jest dokumentem zamówienia? 

Dokumentem zamówienia nie będzie:

  • ogłoszenie,
  • wniosek o wszczęcie procedury,
  • czy protokół postępowania, którego głównym celem jest potwierdzenie przebiegu procedury udzielenia zamówienia.

Analiza zamówienia pod kątem jego podziału 

Zamawiający decydując się na przeprowadzenie postępowania ma obowiązek zbadać czy:

  • przedmiot zamówienia jest podzielny,
  • podział zamówienia na części znajduje swoje racjonalne uzasadnienie,
  • podział zamówienia przyniesie lub może przynieść wymierne korzyści finansowe,
  • jego decyzja nie naruszy zasady równego traktowania wykonawców oraz uczciwej konkurencji (art. 16 pkt 1 PZP).

Podział zamówienia w świetle przepisów unijnych i orzecznictwa Krajowej Izby Odwoławczej

Zgodnie z motywem 78 preambuły dyrektywy klasycznej:

„Podział zamówienia na części jest jednym z instrumentów mających na celu wsparcie i rozszerzenie udziału małych i średnich przedsiębiorstw w procedurach zamówień publicznych. Państwa członkowskie mogą wprowadzać rozwiązania obowiązkowe dla zamawiających – w przypadku prawa polskiego istnieje jedynie obowiązek uzasadnienia niezastosowania podziału zamówienia na części”.

Ustawodawca pozostawił zamawiającemu swobodę autonomicznego podejmowania decyzji o ewentualnym podziale i powodach tego podziału (zgodnie z wyrokiem Krajowej Izby Odwoławczej z 31.01.2024 r. o sygn. KIO 77/24, KIO 78/24). Niemniej jako zamawiający jesteś zobowiązany do rozważenia celowości podziału zamówienia na części, a w przypadku niedokonania takiego podziału, powinieneś wskazać wykonawcom powody swojej decyzji.

Uzasadnienie braku podziału zamówienia w wytycznych kwalifikowalności

Wytyczne kwalifikowalności również nakładają na zamawiających obowiązek uzasadniania decyzji o niewprowadzaniu podziału zamówienia na części.

Zgodnie z sekcją 3.2.2 pkt 22 lit. e Wytycznych kwalifikowalności, w protokole postępowania należy podać uzasadnienie rezygnacji z dopuszczenia możliwości składania ofert częściowych.

Element dekoracyjny

KONSEKWENCJE NARUSZENIA PRZEPISÓW DOT. PODZIAŁU ZAMÓWIENIA

Zgodnie z wytycznymi brak wskazania głównych powodów, dla których postanowiono nie dzielić zamówienia na części lub nie dopuszczać możliwości składania ofert częściowych (co może mieć wpływ na ograniczenie konkurencji) skutkuje nałożeniem pomniejszenia lub korekty finansowej w stawce 5% (kategoria nieprawidłowości 3).

Podstawa prawna i skróty

Loading
  • Element dekoracyjny

    Wytyczne kwalifikowalności

    Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 - MFiPR/2021-2027/9

  • Element dekoracyjny

    Dyrektywa klasyczna

    Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE (Dz.U.UE.L.2014.94.65)

  • Element dekoracyjny

    PZP

    Ustawa z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych

  • Element dekoracyjny

    Wytyczne

    Wytyczne dotyczące sposobu korygowania nieprawidłowości na lata 2021-2027 - MFiPR/2021-2027/18