Przejdź do treści głównej
Oficjalna nowa strona programu
Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027

Często zadawane pytania

Dział, w którym się znajdujesz, może Tobie pomóc w uzyskaniu szybkiej odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. W przypadku, gdy nie znajdziesz tu odpowiedzi na interesujący Cię temat prosimy o kontakt z Punktami Informacyjnymi Funduszy Europejskich.


Użyj filtrów, aby szybko odnaleźć interesujące Cię informacje:
Dostępne 5 pytania i odpowiedzi z wszystkich 83 dla zadanych warunków:
tematyka: Lokalny System Informatyczny;

Pytanie 1. Czy obowiązuje taryfikator dla projektu (stawki dla dodatkowych zajęć)?

Odpowiedź 

W naborze nie obowiązuje taryfikator (Wykaz dopuszczalnych stawek dla towarów i usług)Ceny muszą być zgodne z cenami rynkowymi. W opisie wydatku należy wskazać uzasadnienie zakupu, przyjętej ceny oraz specyfikację w przypadku zakupu sprzętu.


Pytanie 2. Czy istnieje wymóg, aby zarządzenie o stawkach za udostępnienie sal obowiązywało pół roku przed złożeniem wniosków?

Odpowiedź 

ION nie określiło daty granicznej co do obowiązywania takiego zarządzenia. Należy jednak pamiętać, że przyjęte stawki wynajmu powinny być racjonalne i uzasadnione oraz co do zasady nie powinny przekraczać stawek rynkowych.

Pytanie 3. Czy jest możliwość organizacji wycieczki wyjazdowej do innych miast np. zoo, kino, kopalnia, kino, etc? Czy wycieczki jednodniowe dla dzieci mogą być organizowane jedynie na terenie województwa? Co z wycieczkami w ramach projektu jeśli zajęcia projektowe muszą odbywać się poza godzinami podstawy programowej? Czy można kwalifikować wyżywienie na wyżywienie na całodniowej wycieczce - obiad 30 zł? Czy organizację wycieczki można w całości zlecić firmie zewnętrznej?

Odpowiedź 

Istnieje możliwość organizacji wycieczek do innych miast pod warunkiem ich tematycznego powiązania z zajęciami realizowanymi w projekcie. 
Wycieczki/wyjścia np. do miejsc pracy, czy też np. festyn w ramach projektu mogą się odbywać w ciągu dnia, bez względu na bezpłatny czas pracy przedszkola
ION nie zakłada ograniczeń, co do miejsca organizacji wycieczek jednodniowych. Należy jednak wziąć pod uwagę możliwości fizyczne dzieci przedszkolnych. Dodatkowo, należy uzasadnić organizację wycieczki oraz jej cel oraz zasadność wyjazdu poza obszar województwa śląskiego

W zakresie kwalifikowania wyżywienia wszystko jest w tym przypadku uzależnione od długości trwania wycieczki. Całodzienny pobyt poza placówką jest z pewnością przesłanką, aby wyżywienie (obiad) zostało uwzględnione w budżecie projektu w ramach wydatku związanego z organizacją wycieczki. 
Istnieje możliwość zlecenia organizacji wycieczki jednodniowej wyspecjalizowanej firmie zewnętrznej (z zastrzeżeniem odpowiedzi udzielonej w pkt 6). W przedmiotowej sytuacji w uzasadnieniu wydatku we wniosku o dofinansowanie należy opisać, co będzie wchodziło w skład usługi.

Pytanie 4. Czy nauczycieli w projekcie nadal zatrudniamy na podstawie art. 35a Karty Nauczyciela?

Odpowiedź 

Podstawą zatrudnienia nauczycieli w projektach pozostaje art. 35a Karty Nauczyciela.

Pytanie 5. Czy kwalifikowane będą wydatki na adaptację sal?

Odpowiedź 

Adaptacja sal w ramach projektu jest możliwa pod warunkiem, że przeprowadzona diagnoza wykaże, iż sale nie są dostosowane do tego, by można było zrealizować wynikające z diagnozy zajęcia dla dzieci. Dodatkowo możliwe jest zaplanowanie w projekcie wydatków na dostępność. Każdy wydatek musi zostać uzasadniony.

Pytanie 6. Czy zajęcia dodatkowe, np.: taneczne, wokalne, z robotyki, mogą być prowadzone przez firmy i instytucje zewnętrzne? Czy firma zewnętrzna prowadząca np. Zajęcia taneczne też musi być zatrudniona zgodnie z Karta nauczyciela? Czy można zatrudnić specjalistę (np. tancerza) do prowadzenia zajęć dodatkowych na umowę-zlecenie, umowę o dzieło?

Odpowiedź 

Zgodnie z podejściem Ministerstwa Edukacji i Nauki zasadne jest w pierwszej kolejności wykorzystanie kompetencji nauczycieli zatrudnionych w danym przedszkolu lub nauczycieli poszukujących zatrudnienia, w tym nauczycieli języków obcych. W razie braku możliwości spełnienia ww. warunków zajęcia mogą być prowadzone przez firmy, instytucje zewnętrzne zajmujące się tego typu działaniami. Przy wyborze podmiotu do prowadzenia zajęć należy zweryfikować uprawnienia/kwalifikacje potencjalnych prowadzących. Dodatkowo przy organizacji zajęć należy pamiętać, że zgodnie ze stanowiskiem MEN niewłaściwa jest organizacja pracy polegająca na opuszczaniu przez dziecko oddziału przedszkolnego pod opieką firmy zewnętrznej (lub jej pracowników), w celu udziału w zajęciach dodatkowych i po ich zakończeniu powrót do oddziału przedszkolnego. Sposób zatrudnienia osoby prowadzącej musi wynikać z prawodawstwa krajowego. 

Odpowiednio do charakteru zajęć obowiązujące przepisy odrębnie regulują sposób zatrudniania nauczycieli do realizacji ww. zajęć w przedszkolach, szkołach i placówkach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego – zastosowanie będzie mieć art. 35a ustawy – Karta Nauczyciela i art. 16 ustawy – Prawo oświatowe. Ponadto art. 10a ustawy – Karta Nauczyciela nie zmienia dotychczas przyjętego sposobu postępowania przy zatrudnianiu nauczycieli w ww. placówkach oraz angażowaniu przez nich ewentualnych wykonawców zewnętrznych do realizacji projektów finansowanych z EFS+. 

Natomiast w przypadku przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego, szkół i placówek prowadzonych przez osoby fizyczne lub osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego do dnia 1 września 2018 r. przepisy ustawy – Karta Nauczyciela nie regulowały kwestii zatrudniania nauczycieli. Z dniem 1 września 2018 r. wszedł w życie przepis art. 10a ustawy – Karta Nauczyciela, zgodnie z którym w ww. jednostkach nauczycieli zatrudnia się na podstawie umowy o pracę, zgodnie z ustawą – Kodeks pracy. 

Przepis ten nie ma zastosowania w przypadku realizacji zajęć w ramach programów finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, w sytuacji gdy stanowią dodatkową ofertę w stosunku do oferty przedszkoli, szkół i placówek. Do realizacji ww. zajęć beneficjent projektu (organ prowadzący) może zatem angażować nauczycieli na podstawie umowy o pracę lub umów cywilnoprawnych, pod warunkiem zachowania warunków i procedur określonych w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 zwane dalej Wytycznymi (w szczególności zakazu zatrudniania własnych pracowników na umowy zlecenie). W przypadku gdy beneficjent przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na realizację zajęć edukacyjnych, robi to zgodnie z podrozdziałem 3.2 Wytycznych.

Pytanie 7. Czy gmina może złożyć jeden wniosek dla kilku przedszkoli?

Odpowiedź 

Wnioskodawca może dostosować liczbę wniosków, które złoży w naborze do własnych potrzeb organizacyjnych. ION nie zakłada ograniczeń co do liczby wniosków składanych przez jednego Wnioskodawcę.

Pytanie 8. W jaki sposób weryfikowane będzie, w trakcie oceny, czy zajęcia dodatkowe zaplanowane w projekcie nie były finansowane od co najmniej 12 miesięcy, czy nazwą zajęć? Czy należy to kryterium rozumieć w ten sposób, że w ogóle takich zajęć nie było w przedszkolu, czy np. były zajęcia w wymiarze 10 godzin miesięcznie i w ramach projektu zwiększamy je do 20 godzin miesięcznie? Jeśli w ciągu ostatnich miesięcy zajęcia były finansowane przez rodziców, czy możemy je wprowadzać w projekt?

Odpowiedź 

Zgodnie z Załącznikiem nr 1 do Regulaminu wyboru projektów - Kryteria wyboru projektów weryfikowane będzie, czy zajęcia dodatkowe zaplanowane w projekcie nie były finansowane od co najmniej 12 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku o dofinansowanie projektu w analogicznym zakresie obszarowym co do treści i odbiorców. Zajęcia, o których mowa w brzmieniu przedmiotowego kryterium powinny wykraczać nie tylko godzinowo poza dotychczas realizowany zakres wsparcia, ale również wykraczać, bądź różnić się tematycznie i/lub rodzajowo (np. zastąpienie zajęć grupowych zajęciami indywidualnymi). Kryterium jest weryfikowane na podstawie zapisów wniosku o dofinansowanie, tj. deklaracji. 

Zajęcia mogą zostać zaplanowane w projekcie pod warunkiem, że w ciągu ostatnich miesięcy były finansowane w całości przez rodziców, a przedszkole udostępniało jedynie budynek. Należy jednak pamiętać o tym, żeby w czasie realizacji ww. zajęć nie pobierać za nie opłat, by nie miało miejsca ich podwójne finansowanie.

Pytanie 9. W jakiej wysokości musi być osiągnięty wskaźnik rezultatu, czy musi on wynosić sto procent?

Odpowiedź 

W przedmiotowym naborze nr FESL.06.01-IZ.01-019/23, nie występuje wskaźnik rezultatu dotyczący dzieci, natomiast pomiar wskaźników produktu odbywać się będzie w momencie przystąpienia dziecka do projektu.

Pytanie 10. Jak wygląda rozliczanie się z projektu, jaka dokumentacja, sprawozdania, jak często?

Odpowiedź

Odpowiedź na przedmiotowe pytanie zależy od tego, czy projekt będzie rozliczany na podstawie kwot ryczałtowych, czy na podstawie rzeczywiście poniesionych wydatków.
Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów „Weryfikacja wydatków zadeklarowanych według uproszczonych metod dokonywana jest w oparciu o faktyczny postęp realizacji projektu i osiągnięte wskaźniki produktu i rezultatu”.
Jeżeli wskaźniki produktu lub rezultatu objęte daną kwotą ryczałtową nie zostaną w pełni zrealizowane, wówczas kwota ta w pełni zostaje uznana ze niekwalifikowalną. Weryfikacja wykonania wskaźników dokonywana jest na podstawie narzędzi pomiaru, które stanowią przyporządkowane do danego wskaźnika dokumenty potwierdzające wykonanie produktów, rezultatów lub zrealizowania działań zgodnie z zatwierdzonym WOD.

W przypadku projektów rozliczanych na podstawie rzeczywiście poniesionych wydatków Beneficjent w celu rozliczenia projektu wykazuje dokumenty księgowe, a ponadto weryfikowany jest stopień osiągnięcia wskaźników na podstawie narzędzi pomiaru określonych w Załączniku nr 2 do Regulaminu wyboru projektów. Sprawozdania składane są w formie wniosku o płatność w częstotliwości ustalonej w terminarzu płatności. 

Pytanie 11. Jakie wskaźniki będą monitorowane i jakie narzędzia pomiaru należy zastosować w projekcie ryczałtowym ? Czy konieczne jest utworzenie dodatkowych wskaźników w przypadku projektów ryczałtowych? Czy mogą zostać tylko te obligatoryjne?

Odpowiedź 

Zarówno w projektach rozliczanych za pomocą kwot ryczałtowych, jak i rzeczywiście poniesionych wydatków należy zaplanować wskaźniki wykazane w Załączniku nr 2 –
Wskaźniki do Regulaminu wyboru projektów. Dodatkowo, w przypadku projektów rozliczanych za pomocą kwot ryczałtowych do każdej kwoty ryczałtowej należy przypisać odpowiednie wskaźniki z części G wniosku o dofinansowanie (wszystkie wskaźniki z części G muszą zostać rozpisane w ramach kwot ryczałtowych, w takim samym brzmieniu, bez modyfikowania nazwy wskaźnika).

Ponadto, jeśli wskaźniki z części G są niewystarczające do pomiaru realizacji działań w ramach każdej kwoty ryczałtowej, można określić dodatkowe
wskaźniki dla kwoty ryczałtowej. Osiągnięcie wyznaczonych wartości docelowych wskaźników będzie stanowić podstawę do kwalifikowania wydatków objętych daną kwotą ryczałtową i w związku z tym uznania tej kwoty. 
Przy planowaniu dodatkowych wskaźników dla kwot ryczałtowych należy pamiętać, że niezrealizowanie w pełni wskaźników produktu lub rezultatu objętych daną kwotą ryczałtową, spowoduje uznanie tej kwoty w pełni za niekwalifikowalną.

Pytanie 12. Co oznacza rozwiązanie umowy o dofinansowanie z przyczyn Projektodawcy, czy to każde rozwiązanie umowy?

Odpowiedź 

Przypadki rozwiązania umowy przez IZ FESL wskazuje odpowiednio §24 Umowy o dofinansowanie projektu w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 bądź §22 Umowy o dofinansowanie projektu w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 (ryczałt – EFS+), zgodnie z którymi: 
IZ FESL może rozwiązać umowę w trybie natychmiastowym, w przypadku gdy: 

1) Beneficjent wykorzysta w całości bądź w części przekazane środki niezgodnie z umową; 
2) Beneficjent złoży podrobione, przerobione lub stwierdzające nieprawdę dokumenty w celu uzyskania wsparcia finansowego w ramach niniejszej umowy; 
3) Beneficjent nie rozpoczął realizacji projektu w ciągu 3 miesięcy od ustalonej we wniosku początkowej daty okresu realizacji projektu, zaprzestał realizacji projektu lub realizuje go w sposób niezgodny z niniejszą umową; 
4) Beneficjent nie przedłoży zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy zgodnie z § 19. Beneficjent nie osiągnie zamierzonych w projekcie wskaźników, zgodnie z aktualnym wnioskiem, z przyczyn przez siebie zawinionych; 

IZ FESL może rozwiązać także umowę o dofinansowanie z zachowaniem jednomiesięcznego okresu wypowiedzenia, w przypadku gdy: 

1) Beneficjent odmówi poddania się kontroli; 
2) Beneficjent w ustalonym przez IZ FESL terminie nie doprowadzi do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości; 
3) Beneficjent nie przedkłada zgodnie z umową wniosków o płatność w tym nie składa oryginału w CST2021 w terminie wyznaczonym przez IZ FESL; 
4) Beneficjent nie przedkłada uzupełnienia wniosków o płatność w terminach i zakresie wyznaczonym przez IZ FESL; 
5) Beneficjent nie przedkłada aktualizacji wniosku w terminach i zakresie wyznaczonym przez IZ FESL; 
6) Beneficjent nie przedkłada aktualizacji terminarza płatności, w tym nie składa oryginału w LSI2021 w terminie wyznaczonym przez IZ FESL; 
7) Beneficjent nie przestrzega przepisów ustawy PZP w zakresie, w jakim ustawa ma zastosowanie do beneficjenta; 
8) Beneficjent nie przestrzega zasady konkurencyjności w zakresie, w jakim ta zasada stosuje się do beneficjenta; 
9) Beneficjent w sposób uporczywy uchyla się od wykonywania obowiązków, o których mowa w niniejszej umowie; 
10) Beneficjent odmówił podpisania aneksu w zakresie zmian wprowadzonych Wytycznymi, o których mowa w § 1 pkt 32.

Pytanie 13. Czy w ramach kryteriów dodatkowych wyboru projektów można otrzymać punkty częściowe (np. 3 pkt dla kryterium w którym liczba możliwych pkt do uzyskania wynosi 0 lub 5 pkt)?

Odpowiedź 

Sposób oceny kryteriów szczegółowych, dodatkowych nie przewiduje możliwości przyznawania punktów cząstkowych.

Pytanie 14. Czy istnieje limit kwotowy dofinansowania na jedno dziecko? Czy zasadne jest liczenie limitu w następujący sposób: kwota dofinansowania np. 77 759 999,99/wskaźnik liczba objętych dzieci np. 11 693 = 6 650,13?

Odpowiedź 

W naborze nie przewidziano limitu kwotowego na jedno dziecko. ION nie rekomenduje przeliczania ogólnej wartości projektu w podziale na liczbę dzieci w nim uczestniczących ze względu na specyficzne potrzeby poszczególnych uczestników (np. dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności) oraz możliwe do poniesienia wydatki dotyczące doposażenia.

Pytanie 15. Czego mogą dotyczyć zajęcia wykorzystujące ICT. Proszę o podanie przykładów.

Odpowiedź 

Zależnie od rodzaju organizowanych w projekcie zajęć, może być konieczne bądź pożądane z punktu widzenia ich atrakcyjności posłużenie się technologiami informacyjno-
komunikacyjnymi (z ang. Information and Communications Technology – ICT). Do przykładowych sposobów zastosowania ICT w trakcje zajęć dodatkowych należą zajęcia pedagogiczne bądź terapeutyczne z użyciem pomocy dydaktycznej „Magiczny dywan”, tabletów, tablicy multimedialnej, czy wszelkich innych urządzeń cyfrowych oraz powszechnie dostępnych on-line zasobów aplikacji multimedialnych, wspomagających nauczanie oraz rozwój dzieci.

Pytanie 16. Jak należy rozpatrywać obroty wnioskodawcy w przypadku, gdy złoży więcej projektów w ramach danego naboru?

Odpowiedź 

Suma bilansowa lub roczny obrót wnioskodawcy muszą być równe lub wyższe od łącznych rocznych wydatków w projektach złożonych w ramach danego naboru oraz realizowanych w danej instytucji w ramach FE SL 2021-2027 przez Wnioskodawcę.

Pytanie 17. Czy dotacja celowa występuje w ramach przedmiotowego naboru?

Odpowiedź 

W przedmiotowym naborze przewidziany jest wkład budżetu państwa w wysokości 5%. W związku z powyższym dotacja celowa wystąpi w każdym wybranym do dofinansowania projekcie w ramach przedmiotowego naboru.

Pytanie 18. Jaką stawkę dla nauczycieli możemy przyjąć jako maksymalną, zgodnie ze stopniem mianowania?

Odpowiedź 

Nauczycielom zatrudnionym w projekcie na podstawie art. 35a Karty Nauczyciela (będących już pracownikami danego przedszkola) przysługuje wynagrodzenie w wysokości wyliczonej według stawki osobistego zaszeregowania nauczyciela, z uwzględnieniem dodatku za warunki pracy i wynagrodzenia urlopowego. W przypadku nauczycieli zatrudnionych na umowę o pracę zgodnie z art. 16 Prawa oświatowego (nowi nauczyciele) za każdą godzinę prowadzenia tych zajęć przysługuje wynagrodzenie nie wyższe niż wynagrodzenie za jedną godzinę prowadzenia zajęć ustalone w sposób określony w art. 35 ust. 3 ustawy – Karta Nauczyciela dla nauczyciela dyplomowanego posiadającego wykształcenie wyższe i tytuł zawodowy magister, magister inżynier lub równorzędny oraz realizującego tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć. Jeśli wiadomo, że nauczyciele zatrudnieni do projektu zostaną w najbliższym czasie nauczycielami dyplomowanymi, wówczas taką stawkę można ująć w budżecie projektu.

Pytanie 19. Jakie warunki musi spełnić Wnioskodawca w okresie trwałości (czy wystarczy mieć w ofercie dofinansowane zajęcia)? W przypadku szkolenia personelu czy obowiązuje nas jakaś trwałość (np. przez 12 miesięcy nauczyciel musi być zatrudniony bądź prowadzić zajęcia)? Ile wynosi okres trwałości projektu z crossem? W regulaminie: Trwałość projektów musi być zachowana przez okres 5 lat (3 lat w przypadku MŚP – w odniesieniu do projektów, z którymi związany jest wymóg utrzymania inwestycji lub miejsc pracy). Zapis dotyczy tylko wydatków w ramach cross-financingu. W opisie Wskaźników: Weryfikowane będzie, czy zakupiony na potrzeby realizacji projektu sprzęt pozostanie na wyposażeniu placówki oraz będzie wykorzystywany do prowadzenia zajęć przez okres co najmniej równy okresowi realizacji projektu.

Odpowiedź 

W przedmiotowym naborze trwałość dotyczy tylko wydatków ponoszonych w ramach cross-financingu. Okres trwałości projektów w ramach których występują wydatki stanowiące cross-financing wynosi 5 lat (3 lat w przypadku MŚP). Natomiast zapis kryterium (nie wskaźnika) "Sprzęt zakupiony na potrzeby realizacji projektu pozostanie na wyposażeniu placówki oraz będzie wykorzystywany do prowadzenia zajęć." dotyczy każdego rodzaju sprzętu kupowanego w projekcie na potrzeby realizacji zajęć dodatkowych.

Pytanie 20. Czy udostępnienie sali do zajęć może być uznane za wkład własny? Jak wykazać wkład własny salami udostępnionymi na potrzeby zajęć w przedszkolu/przedszkolu prywatnym?

Odpowiedź 

Udostępnienie sali na potrzeby realizacji zajęć może stanowić wkład własny niepieniężny w projekcie. Wkład własny w postaci udostępnienia sal przedszkolnych na rzecz odbywania się w nich zajęć dodatkowych powinien zostać uzasadniony poprzez przedstawienie metodologii wyliczenia wkładu własnego. Wartość wkładu wycenia się jako koszt amortyzacji lub wynajmu (stawkę może określać np. cennik danej instytucji). Wnioskodawca powinien wykazać, że wartość tego wkładu nie przekracza kosztów rynkowych. Metodologia może również zostać oparta na rzeczywistych kosztach utrzymania sali.

Pytanie 21. Czy przez zajęcia dodatkowe realizowane w okresie ostatnich 12 miesięcy rozumie się również zajęcia finansowane w ramach subwencji oświatowej dla dzieci z orzeczeniami, np. zajęcia logopedyczne lub rewalidacyjne?

Odpowiedź 

Przez zajęcia dodatkowe dla kryterium Zajęcia dodatkowe zaplanowane w projekcie nie były finansowane od co najmniej 12 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku o dofinansowanie projektu, rozumiane są również zajęcia dla dzieci z orzeczeniami o niepełnosprawności, czy orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego.

Pytanie 22. Czy w obecnej perspektywie funkcjonuje dalej PEFS?

Odpowiedź 

W obecnej perspektywie finansowej odpowiednikiem PEFS jest aplikacja SM EFS.

Pytanie 23. Czy jeśli planujemy szkolenia dla nauczycieli to mogą brać w nich udział tylko ci nauczyciele, którzy prowadzą zajęcia w danym projekcie?

Odpowiedź 

W szkoleniach mogą brać udział również nauczyciele nieprowadzący zajęć w ramach danego projektu. Należy jednak pamiętać, że szkolenia te muszą być powiązane z działaniami zaplanowanymi w ramach projektu, z działalnością przedszkola oraz muszą wynikać ze zdiagnozowanych potrzeb.

Pytanie 24. Czy ION planuje kolejne nabory na edukację przedszkolną?

Odpowiedź 

Planowane są kolejne nabory w ramach Działania 6.1 Edukacja przedszkolna. Prawdopodobnie kolejny nabór w przedmiotowej tematyce zostanie ogłoszony w 2024 roku.

Pytanie 25. Czy będą dostępne jakieś wzory deklaracji uczestnictwa w projekcie? Jakie dane powinniśmy zbierać od uczestników projektu? 

Odpowiedź 

Nie przewidziano wzorów dokumentacji dla uczestników w projekcie. Dane zbierane od uczestników projektu powinny wynikać z zakresu wymaganego do wprowadzenia w systemie SM EFS+ oraz z Załącznika 1 do Wytycznych dotyczących monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027 - „Zakres danych nt. uczestników projektów współfinansowanych z EFS+ oraz podmiotów obejmowanych wsparciem gromadzonych w CST2021”.

Pytanie 26. Ile wynosi minimalna wartość projektu ?

Odpowiedź 

Minimalna wartość projekt wynosi 100 000 zł.

Pytanie 27. Co wchodzi w skład wydatków "na dostępność"?

Odpowiedź 

W ramach wydatków na „dostępność” możliwe jest dofinansowanie np.: na dostosowanie architektoniczne budynków niedostępnych (np. budowa tymczasowych podjazdów; montaż platform, wind, podnośników; właściwe oznakowanie budynków poprzez wprowadzanie elementów kontrastowych i wypukłych celem właściwego oznakowania dla osób niewidomych i słabowidzących itp.), dostosowanie infrastruktury komputerowej, dostosowanie akustyczne. Nie jest to katalog zamknięty, a rodzaj wsparcia wynika ze zdiagnozowanych potrzeb.

Pytanie 28. Jeśli np. mamy w przedszkolu zajęcia z logopedii dla 6 latków, to czy w projekcie możemy zrobić logopedie dla młodszych dzieci np. 3-4 l, czy to dalej są te same zajęcia?

Odpowiedź 

Zajęcia dodatkowe muszą się różnić co do treści oraz odbiorców, więc w podanym przypadku jak najbardziej są możliwe do realizacji.

Pytanie 29. Proszę o przykłady, jakie działania można zaproponować, które mają na celu niwelowanie barier w dostępie do edukacji na każdym szczeblu, wynikających między innymi z:
    • dyskryminacji i przemocy motywowanej niechęcią ze względu na: płeć, niepełnosprawność, orientację seksualną, pochodzenie etniczne
    • trudności integracyjnych dzieci, na przykład ukraińskich.

Odpowiedź 

Przykłady działań wymienione są na stronie 18 Regulaminu wyboru projektów i są to m.in.: 

    • szkolenia, warsztaty, kursy dla kadry na temat przeciwdziałania dyskryminacji i przemocy; 
    • szkolenia, warsztaty, kursy nakierowane na przeciwdziałanie trudnościom integracyjnych dzieci, na przykład ukraińskich;
    • szkolenia, kursy, warsztaty metodyczne w zakresie nauki różnorodności społecznej i specyfiki pracy z dziećmi w tym zakresie;

    • organizacja spotkań z przedstawicielami i przedstawicielkami różnych grup społecznych, podczas których dzieci będą mogły poznawać osoby z różnych grup etnicznych i o różnej sprawności, wykonujące niestereotypowe płciowo zawody; 
    • dbałość o reprezentację różnych grup społecznych podczas tematycznych spotkań, np. zapraszanie na spotkania dotyczące pracy w różnych zawodach przedstawicieli obu płci i różnych sprawności.

Pytanie 30. Jak rozliczyć wynagrodzenie własnych nauczycieli, którzy są finansowani z subwencji, aby nie było zagrożenia podwójnego finansowania? Czy osobnym zleceniem, czy w obecnej umowie rozpisać godzinowe zaangażowanie w projekcie? Czy stawki powinny być zbieżne ze stawkami przy umowie o pracę?

Odpowiedź 

W przypadku podmiotów publicznych podstawą do zatrudnienia nauczyciela jest Ustawa Karta nauczyciela (art. 35a). W celu uniknięcia podwójnego finansowania należy w umowie z nauczycielem szczegółowo rozpisać obowiązki w ramach projektu. Na etapie realizacji projektu Wnioskodawca ma obowiązek monitorowania, aby części składowe wynagrodzenia nauczyciela (subwencja, projekt) nie prowadziły do podwójnego finansowania.

Pytanie 31. Czy jeśli gmina składa wniosek dla 10 przedszkoli to we wniosku każde z tych przedszkoli występuje jako realizator (tym samym działa jako odrębny zamawiający przy procedurach zakupowych, na podstawie odrębnego planu zamówień)?. Jeżeli przedszkole należy do zespołu szkolno-przedszkolnego to kto jest realizatorem zespół, czy przedszkole, które ma inny adres?

Odpowiedź

Wnioskodawca, czyli organ prowadzący placówki, decyduje o tym, czy będą one występować we wniosku jako „podmioty realizujące projekt” czy też nie. W przypadku zespołu szkolno-przedszkolnego decyduje struktura organizacyjna podmiotu. Jeśli zespół ma jednolita strukturę to podmiotem realizującym jest zespół (jeden dyrektor, jeden NIP, REGON dla wszystkich placówek w zespole), a jeśli wyodrębnione jest w nim osobne przedszkole to podmiotem realizującym jest właśnie przedszkole.

Pytanie 32. W odniesieniu do organizacji festynu była mowa, że może się odbyć tylko jeden na cały projekt. A jeśli w projekcie jest kilka przedszkoli, to czy każde może zrobić swój festyn?

Odpowiedź 

W takim przypadku każde przedszkole może zorganizować swój własny festyn.

Pytanie 33. Czy jeżeli w ramach projektu wartość zajęć przekracza kwotę 130 000 zł , należy wówczas wybrać wykonawcę na podstawie prawa zamówień publicznych?

Odpowiedź 

Zgodnie z pkt. 4) Sekcji 3.2.2. Postępowanie o udzielenie zamówienia Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027: Obliczając szacunkową wartość
zamówienia należy wziąć pod uwagę konieczność łącznego spełnienia trzech przesłanek (tożsamości): 

a) usługi, dostawy oraz roboty budowlane są tożsame rodzajowo lub funkcjonalnie (tożsamość przedmiotowa), przy czym tożsamość rodzajowa dostaw obejmuje dostawy podobne, 
b) możliwe jest udzielenie zamówienia w tym samym czasie (tożsamość czasowa),
c) możliwe jest wykonanie zamówienia przez jednego wykonawcę (tożsamość 
podmiotowa). 

Tożsamości należy rozumieć zgodnie z wykładnią przepisów Pzp dotyczących szacowania wartości zamówienia.

Pytanie 34. Przedszkole prywatne zatrudnia nauczycieli w oparciu o kodeks pracy, jak w takim przypadku rozliczyć wynagrodzenie nauczycieli za zajęcia dodatkowe?

Odpowiedź 

Kwestie kosztów związanych z zaangażowaniem personelu projektu reguluje Podrozdział 3.8. Personel projektu Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027.

Pytanie 35. Czy przedszkole, którego pomieszczenia są wynajmowane od prywatnej firmy (czyli miasto nie jest właścicielem obiektu) może wykazać wkład własny jako wynajem pomieszczeń? Czy takie przedszkole może wnioskować o środki na adaptację nowych pomieszczeń (powiększenie przedszkola)?

Odpowiedź 

Udostępnienie sal/wynajem na potrzeby realizacji projektu można wykazać jako wkład własny niepieniężny w projekcie pod warunkiem, że umowa najmu obejmuje cały planowany okres realizacji projektu. W przypadku wydatków w ramach cross-financingu dodatkowo należy uwzględnić 5-letni okres trwałości projektu. W ramach 1 typu wsparcia nie ma możliwości wnioskować o środki na adaptację nowych pomieszczeń/tworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego.

Pytanie 36. Czy jeśli w projekcie wezmą udział trzy przedszkola to należy przygotować trzy odrębne diagnozy czy wystarczy jedna zbiorcza dla wszystkich?

Odpowiedź 

Jeżeli w zbiorczym dokumencie będą odpowiednio wyszczególnione placówki, taka diagnoza będzie prawidłowa.

Pytanie 37. Czy można uwzględnić udostępnianie sal jako wkład własny, jeśli budynek, w którym znajduje się sala był termomodernizowany ze środków UE? Na jakiej zasadzie odbywa się rozliczenie udostępnionych sal? Na podstawie kosztów eksploatacji, czy stawki za udostępnienie sali przyjętej w zarządzeniu/regulaminie organu prowadzącego?

Odpowiedź 

Udostępnienie sal jako wkład własny jest możliwe w sytuacji, gdy budynek był termomodernizowany ze środków UE.

Pytanie 38. Jakie są sankcje jeżeli ktoś czegoś nie dopilnuje i zrobi coś źle?

Odpowiedź 

Sankcje są uzależnione od rodzaju uchybień podczas realizacji projektu. Przypadki sankcji zostały ujęte w zapisach Umowy o dofinansowanie projektu w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 oraz Umowy o dofinansowanie projektu w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 (ryczałt EFS+). Umowy stanowią załączniki nr 5 i 6 do Regulaminu wyboru projektów.

Pytanie 39. Przedszkole prywatne pobiera czesne od rodziców, czy czesne może być wkładem własnym?

Odpowiedź 

Jeśli wnioskodawca chce wnieść do projektu wkład własny w postaci pieniężnej, to robi to ze środków zaksięgowanych na swoim rachunku bankowym. ION nie weryfikuje z jakich zasobów pochodzą ww. środki.

Pytanie 40. Czy jeśli bierzemy też pod uwagę oddziały przedszkolne w szkołach, to czy wtedy realizatorem jest szkoła?

Odpowiedź 

Oddział przedszkolny w szkole stanowi część składową szkoły, więc zasadnym będzie wskazanie szkoły jako podmiot realizujący projekt.

Pytanie 41. Czy na dzień złożenia wniosku nie wolno zalegać z ZUS-em i urzędem skarbowym czy dopiero na dzień podpisania umowy?

Odpowiedź 

Regulamin naboru wskazuje że przedmiotowa kwestia będzie weryfikowana przed podpisaniem umowy o dofinansowanie. Natomiast podmiot w momencie składania wniosku o dofinansowanie nie powinien mieć zaległości w ZUS jak i w urzędzie skarbowym.

Pytanie 42. W jaki sposób określana będzie niepełnosprawność w zestawieniu ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Czy nadal niepełnosprawność to będzie tylko orzeczenie, a specjalna potrzeba edukacyjna jest określana na poziomie dyrektora i nauczycieli prowadzących i specjalistów. Czy osoby ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi należy liczyć do wskaźnika dotyczącego osób z niepełnosprawnościami?

Odpowiedź 

Zgodnie z definicja z regulaminu naboru dziecko z niepełnosprawnością to dziecko w wieku przedszkolnym posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na dany rodzaj niepełnosprawności oraz dzieci posiadające orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wydawane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu głębokim. Orzeczenia są wydawane przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej. 

Pomiar wskaźnika „Liczba dzieci/uczniów o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych, objętych wsparciem” powinien odbywać się na podstawie listy dzieci o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych objętych wsparciem, ze wskazaniem rodzaju wsparcia sporządzonej na podstawie zaleceń co do specjalnych potrzeb edukacyjnych wydanych np. przez dyrektora placówki, poradnie psychologiczno-pedagogiczne zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

Pytanie 43. Czy wniosek o dofinansowanie składa dyrektor przedszkola, czy organ prowadzący?

Odpowiedź 

Wnioskodawcą w projekcie jest organ prowadzący OWP, do którego skierowane jest wsparcie. Technicznie wniosek w LSI2021 składa osoba, która otrzymała dostęp do konta podmiotu, który będzie wnioskodawcą w projekcie.

Pytanie 44. Czy w ramach projektu można w przedszkolach zamontować windę, podjazd dla dzieci z niepełnosprawnością?

Odpowiedź 

Powyższe wydatki są możliwe do zrealizowania przy zachowaniu limitu cross-financingu, który wynosi 30% dofinansowania unijnego w projekcie.

Pytanie 45. Jeśli przedszkole ma trzy filie w różnych miejscowościach gminy, to czy w miejscu realizacji projektu wpisać każde z tych miejsc, czy tylko adres przedszkola głównego?

Odpowiedź 

We wniosku o dofinansowanie w polu B.3, jako miejsca realizacji projektu należy wskazać wszystkie gminy, w których projekt rzeczywiście będzie realizowany. Jeśli działania projektowe będą miały miejsce w 3 filiach zlokalizowanych na terenie jednej gminy, to należy w tych miejscach wykazać tę gminę, jako najmniejszą jednostkę podziału terytorialnego możliwą do wyboru.

Pytanie 46. Czy jedno dziecko może korzystać z kilku form wsparcia?

Odpowiedź 

W regulaminie nie ma ograniczeń, które zabraniałyby korzystania uczestnikowi projektu z różnych form wsparcia, jeśli takie zapotrzebowanie wynika z przeprowadzonej diagnozy.

Pytanie 47. Czyli gmina jest wnioskodawcą, a przedszkole jest realizatorem czy podmiotem realizującym? Kto jest partnerem w takim wypadku?

Odpowiedź 

W obecnej perspektywie finansowej 2021-2027 w systemach informatycznych Partner nazywany jest Realizatorem, a Realizator występujący w perspektywie 2014-2020 obecnie w systemach nazywany jest Podmiotem realizującym projekt. 

Pytanie 48. Jakie są wagi punktowe?

Odpowiedź 

Liczba punktów możliwa do uzyskania w ramach poszczególnych kryteriów oceny wskazana jest w Załączniku nr 1 - Kryteria wyboru projektów do Regulaminu wyboru projektów.

Pytanie 49. Czy nadal obowiązuje limit 276 godzin jeśli chodzi o zaangażowanie personelu projektu?

Odpowiedź 

Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 „łączne zaangażowanie zawodowe personelu projektu w realizację wszystkich projektów
finansowanych z funduszy UE oraz działań finansowanych z innych źródeł, w tym środków własnych beneficjenta i innych podmiotów (niezależnie od formy zaangażowania), nie przekracza 276 godzin miesięcznie”.

Pytanie 50. Po jakim kursie liczyć euro do limitu projektu ryczałtowego w złotówkach?

Odpowiedź 

Kurs wymiany waluty stosowany przez KE aktualny na dzień ogłoszenia naboru nr FESL.06.01-IZ.01-019/23 wynosi 4,5900 PLN.

Pytanie 51. Czy podczas realizacji projektu lub w czasie okresu trwałości projektu przedszkole może zmienić nazwę?

Odpowiedź 

Jeżeli nazwa przedszkola nie występuje w tytule złożonego w naborze wniosku o dofinansowanie, a podmiot ulegnie przekształceniu, nie ma przeciwskazań do zmiany nazwy przedszkola.

Pytanie 52. Czy podczas realizacji projektu lub w czasie okresu trwałości projektu przedszkole może zmienić adres?

Odpowiedź 

Jeżeli projekt nie obejmuje wydatków w ramach cross-financingu, wówczas zmiana lokalizacji jest możliwa pod warunkiem zapewnienia w nowej siedzibie placówki możliwości realizacji wszystkich działań projektowych. Zmiana taka musi być odpowiednio uzasadniona. Jeżeli projekt przewiduje wydatki w ramach cross-financingu objęte trwałością projektu, wówczas zmiana lokalizacji może powodować konieczność zwrotu kosztów poniesionych w związku z inwestycją.

Pytanie 53. Czy podczas realizacji projektu lub w czasie okresu trwałości projektu przedszkole może zmienić organ prowadzący?

Odpowiedź 

Nie jest możliwa jednoznaczna odpowiedź na takim poziomie ogólności. Przekształcenie nie zawsze będzie możliwe. Przypadki muszą być rozpatrywane indywidualnie.

Pytanie 54. W przypadku projektu trzyletniego jak założyć wzrost wynagrodzeń zaplanowanych w projekcie, które od kilku lat systematycznie rosną

Odpowiedź 

Budżet projektu stanowi zamknięty zbiór wydatków. Jeżeli nie można przewidzieć wzrostu stawek, to indeksację wynagrodzenia personelu należy pokryć z oszczędności w projekcie lub ubiegać się o zwiększenie dofinansowania na etapie realizacji projektu (o ile wzrost wynagrodzenia wynika bezpośrednie z prawa krajowego). 

Pytanie 55. Czy w ramach projektu można zaplanować szkolenia dla nauczycieli: 

- Interaktywne zajęcia - tablica interaktywna,
- obsługa Photon i Dash (szkolenie dotyczące użytkowania robotów, które będą wykorzystywane na zajęciach w ramach projektu,
- Komunikacja w zespole (relacje rodzic nauczyciel),
- Karty Oceny Logopedycznej Dziecka - KOLD test do diagnozy dzieci w wieku od 1 miesiąca do ukończenia 9 roku życia.
- Ocena prawidłowego i zaburzonego rozwoju mowy dziecka?

Odpowiedź 

Nie ma przeciwskazań dla realizacji szkoleń w ww. tematyce, jeśli takie potrzeby wynikać będą z przeprowadzonej diagnozy oraz realizacja szkoleń będzie ściśle powiązana z
działaniami w projekcie. Udział nauczycieli/kadry pedagogicznej i niepedagogicznej można zaplanować jedynie jako dodatkowe, uzupełniające działanie względem działań skierowanych do dzieci w wieku przedszkolnym i nie może powielać działań możliwych do realizacji z poziomu krajowego. Przy zastosowaniu nazw własnych w budżecie projektu należy dopisać sformułowanie „lub równoważne”.

Pytanie 56. Czy w ramach projektu można zaplanować studia podyplomowe Zarządzanie w oświacie?

Odpowiedź 

Trudno powiązać wymieniony kierunek studiów z typem projektu (tj. Wsparcie edukacji przedszkolnej poprzez organizację zajęć dodatkowych oraz doposażenie). Należy pamiętać, że realizacja wsparcia dla kadry niepedagogicznej również musi być powiązana tematycznie z głównymi działaniami projektowymi, tj. zajęciami dodatkowymi dla dzieci.

Pytanie 57. Czy w ramach projektu można kupić środki trwałe, jeśli tak to jaki jest limit?

Odpowiedź 

W ramach projektu można kup środki trwałe. W obecnej perspektywie finansowej 2021-2027 nie przewidziano limitu na zakup środków trwałych.

Pytanie 58. Na jaki adres mailowy wysyłać ewentualne pytania, które się pojawią w trakcie pisania projektu?

Odpowiedź 

Zapraszamy do kontaktu z następującymi osobami: 
monika.hacas@slaskie.pl;
barbara.wyka@slaskie.pl
(+48 774 49 19); 
izabella.koziol@slaskie.pl (+48 774 47 70).

Pytanie 59. Czy można kwalifikować studia, które zaczęły się przed podpisaniem umowy (studia od października 2023)?

Odpowiedź 

Istnieje możliwość uznania za kwalifikowalne zaplanowanych w projekcie wydatków dotyczących studiów nauczyciela, jeśli są powiązane z działaniami w projekcie. Wydatki poniesione w ramach projektu mogą być uznane za kwalifikowalne, jeśli zostały poniesione przez beneficjenta w okresie od dnia rozpoczęcia realizacji projektu. Początkiem kwalifikowalności wydatków jest 1 stycznia 2021 r.

Pytanie 60. Czy wkład własny można pokryć subwencją oświatową?

Odpowiedź 

Wkładu własnego nie można pokryć ze środków subwencji oświatowej, która jest przeznaczona na realizację podstawy programowej.

Pytanie 61. Czy wkładem własnym mogą być drobne opłaty pobierane od rodziców?

Odpowiedź 

Opłaty od rodziców nie mogą stanowić wkładu własnego w projekcie w ramach naboru nr FESL.06.01-IZ.01-019/23. Regulamin wyboru projektów nie przewiduje pobierania od uczestników opłat związanych z uczestnictwem w projekcie.

Pytanie 62. Rodzice płacą za przedszkole poza godzinami opłacanymi przez miasto (5h podstawy). Co z tą opłatą, jeśli w tym czasie są zajęcia projektowe? Czy można zajęcia projektowe prowadzić także w godzinach podstawy (wchodzi inny nauczyciel dodatkowo)? Czy zajęcia muszą odbywać się po godzinach ogólnodostępnych?

Odpowiedź 

Z przepisów prawa oświatowego wynika, że każde dziecko ma prawo do korzystania z bezpłatnej edukacji przedszkolnej w wymiarze co najmniej 5 godzin dziennie. W tym czasie realizowana jest podstawa programowa nauczania przedszkolnego. Zajęcia dodatkowe w ramach projektu mogą, ale nie muszą być realizowane po tym czasie. Istotna jest dodatkowość tych zajęć w stosunku do standardowej oferty placówki. Przywołana opłata nie stanowi opłaty za zajęcia, lecz za sprawowanie opieki nad dzieckiem i bieżące funkcjonowanie placówki.

Pytanie 63. Co z opłatą dla miasta za godziny po 13:00, skoro miasto pobiera tę opłatę za nauczyciela dla wszystkich, ale także za koszty administracyjne przedszkola. Dziecko jest w placówce od 8-16 i rodzic płaci 1,14 zł/h od 13-16. W tym czasie są też zajęcia projektowe z innym nauczycielem. Czy jest wtedy dochodem?

Odpowiedź 

Powyższa opłata pobierana jest przez przedszkole w celu zapewnienia bieżącego funkcjonowania placówki, nie na poczet uczestnictwa w projekcie. Beneficjent musi zapewnić, że w projekcie nie wystąpi podwójne finansowanie. W perspektywie finansowej 2021-2027 nie występuje pojęcie dochodu w projekcie.

Pytanie 64. Czym się różni firma zewnętrzna wchodząca do grupy po godzinach realizujących podstawę programową, której ma towarzyszyć jako wsparcie nauczyciel przypisany do tej grupy, od nauczyciela przedszkola prowadzącego zajęcia dodatkowe i również wchodzącego do tejże grupy? On już nie może mieć wsparcia w postaci nauczyciela przypisanego do tejże grupy?

Odpowiedź 

W sytuacji, kiedy osoba z zewnątrz prowadzi zajęcia, w sali nie musi być obecny nauczyciel przypisany do danej grupy przedszkolnej. To osoba prowadząca zajęcia odpowiada za bezpieczeństwo dzieci. Zgodę na takie zajęcia każdorazowo wydaje dyrektor placówki i to na nim spoczywa pośrednia odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci.

Pytanie 65. Czy można wykazać jako wkład własny udostępnienie sal na zajęcia dodatkowe, które powstały w poprzedniej perspektywie z dotacji?

Odpowiedź 

Zgodnie z podrozdziałem 3.3 Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, wkładem niepieniężnym nie może być wydatek uprzednio współfinansowany ze środków UE (wyjątek stanowi termomodernizacja budynku).

Pytanie 66. Proszę o wskazanie interpretacji w zakresie nowych zasad cross-financingu w zakresie zakupu mebli i sprzętu.

Odpowiedź 

W przypadku zakupu mebli, sprzętu i pojazdów, wydatki te będą finansowane ze środków EFS+, ale nie w ramach cross-financingu, jeśli zakupy te spełnią minimum jeden z określonych warunków:

a) zakupy mebli, sprzętu i pojazdów zostaną zamortyzowane w całości w trakcie realizacji projektu, jak również zostaną spełnione warunki dla amortyzacji wskazane w podrozdziale 3.7 Wytycznych kwalifikowalności, który dotyczy amortyzacji i leasingu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Ponadto beneficjent musi wykazać, że dany zakup dotyczy kwoty, dla której dokonywana jest jednorazowa amortyzacja (obecnie 10 tys. zł) lub, dla której zakup zostanie zamortyzowany w okresie realizacji projektu;

lub 

b) beneficjent udowodni, że zakup będzie najbardziej opłacalną opcją, tj. uzasadni, że wybrał opcję, która wymaga mniejszych nakładów finansowych, tj. przedmiot jest tańszy, ale
jednocześnie jest odpowiedni do osiągnięcia celu operacji (posiada podobne cechy, jak produkty droższe); 

lub 

c) zakupy te są konieczne dla osiągnięcia celów projektu. Warunek zostanie spełniony w przypadku zakupów koniecznych dla osiągnięcia celu projektu. W przedmiotowym naborze będzie realizowany typ projektu: Wsparcie edukacji przedszkolnej poprzez organizację zajęć dodatkowych oraz doposażenie, zatem doposażenie sali, w której odbywać się będą zajęcia w sprzęt niezbędny do prowadzenia tych zajęć może być uznane za zakup konieczny dla osiągnięcia głównego celu projektu. Konieczne jest przedstawienie uzasadnienia dla takich zakupów. W przypadku zakupu, np. specjalistycznego sprzętu w ramach projektu mającego na celu poprawę dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, warunek ten jest spełniony.

Pytanie 67. Czy w ramach projektu można sfinansować instalację sieci WI-FI dla poprawy dostępności Internetu dla uczestników?

Odpowiedź 

W przedmiotowym typie operacji, który nie przewiduje tworzenia nowych miejsc opieki, brak zasadności poniesienia wymienionego wydatku. Zdaniem ION taki zakup nie wpisuje się w założenia merytoryczne przedmiotowego naboru.

    Pytanie 1. Gdzie znajduje się schemat nadawania uprawnień do CST?

    Odpowiedź

    Schemat nadawania uprawnień do CST2021 znajdą Państwo w załączniku nr 4 do Wytycznych, dotyczących warunków gromadzenia i przekazywania danych w postaci elektronicznej na lata 2021-2027. Dokument opisuje krok po kroku procedurę zgłaszania osoby uprawnionej zarządzającej projektem po stronie Beneficjenta.

    Odpowiedź opracowana przez Pana Mirosława Ciołka

    Pytanie 2. Czy na BK2021 publikujemy tylko zamówienia o wartości od 50 tys. netto do 129.999,99 zł netto? Bo od 130.000 netto już BZP?

    Odpowiedź

    W pierwszej kolejności należy ustalić typ Beneficjenta, a także szacowaną wartość zamówienia.

    Zgodnie z sekcją 3.2.1. „Wyłączenia” Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 zasady konkurencyjności nie stosuje się do zamówień, których wartość nie przekracza kwoty 50.000 zł netto. Powyżej tej kwoty wchodzimy w zastosowanie zasady konkurencyjności.

    Zamówienia publiczne prowadzone na podstawie tych Wytycznych – tzw. Zasada Konkurencyjności wymuszają publikację ogłoszeń na portalu BK2021.

    Natomiast art. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych reguluje zakres zamówień objętych ustawą.

    Gdy zamówienie jest objęte ustawą PZP, zasadę konkurencyjności uważa się za spełnioną.

    Przykładowo, gdy Zamawiający publiczny udziela zamówienia w trybie podstawowym publikuje ogłoszenie o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych, wtedy nie ogłasza się już tego na BK2021. Natomiast jeżeli Zamawiający nie stosuje ustawy PZP, jest np. przedsiębiorcą prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą (nie spełnia przesłanek tzw. Zamawiającego publicznego, sektorowego, ani subsydiowanego) ogłasza zasadę konkurencyjności na BK2021 także powyżej 130 000 zł. (bez górnego limitu).

    Odpowiedź opracowana przez Pana Mirosława Ciołka

    Pytanie 3. Czy w systemach CST oraz SM EFS będzie obowiązywała ta sama zasada, co w LSI2021, tzn. jeden beneficjent ma założony tylko jeden profil. Czyli w przypadku gminy i jej jednostek organizacyjnych będzie tylko jeden profil, którego właścicielem będzie prezydent, a jednostki będą miały uprawnienia nadawane przez niego? Czy jednak w tych systemach każdy projekt (niezależnie kto jest beneficjentem lub realizatorem) będzie miał swój profil?

    Odpowiedź

    System CST2021, jak i moduł SM EFS który wchodzi w skład CST 2021 są zarządzane przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. Reguły z LSI2021 dotyczące np. profili nie mają zastosowania w CST2021. W CST2021 nie funkcjonuje pojęcie „profil”. Konto w systemie CST2021 tworzy użytkownik dla siebie, nie instytucji.

    Użytkownik samodzielnie rejestruje się w systemie (za pomocą zaproszenia od Instytucji lub poprzez funkcję Zarejestruj się). Podczas rejestracji użytkownik podaje swój login, imię, nazwisko, adres e-mail. Korzystanie z funkcjonalności jest możliwe pod warunkiem nadania użytkownikowi uprawnień.

    Odpowiedź opracowana przez Pana Mirosława Ciołka

    Pytanie 4. Czy wprowadza się poszczególne formy wsparcia (szkolenia, warsztaty) datami, każde spotkanie z osobna, czy przy danym uczestniku wpisuje się tylko datę rozpoczęcia udziału w projekcie?

    Odpowiedź

    W Systemie Monitorowania Europejskiego Funduszu Społecznego (SM EFS) dodając dane nowego uczestnika/czki projektu EFS+ podaje się jego dane osobowe (obywatelstwo, rodzaj uczestnika, imię, nazwisko, pesel, wykształcenie), dane teleadresowe, status uczestnika w chwili przystąpienia do projektu.

    W sekcji "szczegóły wsparcia" podaje się:

      - datę rozpoczęcia udziału w projekcie,
      - datę zakończenia udziału w projekcie.

    W sekcji "rodzaj wsparcia" podaje się:

      - zakres wsparcia,
      - rodzaj przyznanego wsparcia,
      - datę rozpoczęcia udziału we wsparciu.

    Odpowiedź opracowana przez Pana Mirosława Ciołka

    Pytanie 5. W którym systemie będzie dostępny Harmonogram form wsparcia?

    Odpowiedź

    Harmonogram form wsparcia w EFS+ będzie dostępny systemie LSI2021.

    Zgodnie ze wzorem nr 2, umowy o dofinansowanie projektu w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 (zwykła - EFS+) Beneficjent zobowiązuje się sporządzić i zamieścić na stronie internetowej projektu, o ile taka istnieje, szczegółowy harmonogram udzielania wsparcia oraz do sporządzania i składania harmonogramów udzielanych w projekcie form wsparcia do IZ FESL, zgodnie z zamieszczoną instrukcją na stronie internetowej programu.

    Harmonogram form wsparcia należy składać w terminie do ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym udzielane będzie wsparcie. W przypadku istotnych zmian w zakresie udzielanego wsparcia (dotyczących przede wszystkim daty i miejsca planowanej formy wsparcia), beneficjent zobligowany jest do niezwłocznej aktualizacji harmonogramu.

    Odpowiedź opracowana przez Pana Mirosława Ciołka

    Pytanie 6. Proszę o powtórzenie procedury jak nadać uprawnienia do CST?

    Odpowiedź

    Schemat nadawania uprawnień do CST2021 znajdą Państwo w załączniku nr 4 do Wytycznych dotyczących warunków gromadzenia i przekazywania danych w postaci elektronicznej na lata 2021-2027. Dokument opisuje krok po kroku procedurę zgłaszania osoby uprawnionej zarządzającej projektem po stronie Beneficjenta.

    Natomiast czynności w systemie, krok po kroku, opisuje „Instrukcja użytkownika SL2021 – obszar Projekty” rozdział 9 „Zarządzanie użytkownikami”. W wersji 2.0 znajduje się tam opis zagadnień:

    9.1 Rejestracja własnego kont
    9.2 Zarządzanie osobami uprawnionymi
    9.2.1 Lista osób uprawnionych
    9.2.2 Modyfikacja danych osoby uprawnionej
    9.2.3 Zablokowanie osoby uprawnionej
    9.2.4 Odblokowanie osoby uprawnionej

    Odpowiedź opracowana przez Pana Mirosława Ciołka

    Pytanie 7. Proszę o powtórzenie raz jeszcze zasady zamieszczania dokumentów/załączników do WoP?

    Odpowiedź

    Dokumenty w systemie CST2021 to realne dokumenty biznesowe (podpisane umowy i aneksy), jak i dokumenty „techniczne” umożliwiające realizację procesów biznesowych oraz zapewnienie ścieżki audytu (umowy i aneksy oznaczone jako podpisane poza SL2021, wnioski o zmianę).

    Załączniki to pliki wgrane z dysku lokalnego do systemu CST2021 np. skan faktury, skan umowy.

    Czynności w systemie, krok po kroku, opisuje „Instrukcja użytkownika SL2021 – obszar Projekty” rozdział 8 „Zarządzanie użytkownikami”. W wersji 2.0 znajduje się tam opis  zagadnień:

    8.1 Katalog załączników
    8.2 Modyfikacja załącznika
    8.3 Dowiązanie załącznika do dokumentu
    8.4 Odwiązanie załącznika od dokumentu
    8.5 Usunięcie załącznika
    8.6 Dodanie załącznika z poziomu katalogu załączników

    Odpowiedź opracowana przez Pana Mirosława Ciołka

    Pytanie 8. Jak zarejestrować konta w CST i w LSI?

    Odpowiedź

    Zarejestrowanie w systemie polega na wypełnieniu formularzy rejestracyjnych online:

    - Formularz rejestracji do CST2021

    - Formularz rejestracji do LSI2021

    W przypadku CST2021 samo zarejestrowanie się nie wystarczy, opiekun projektu, po podpisaniu umowy o dofinansowanie doda do projektu „przypisze” osobę zarządzającą projektem. Osoba zarządzająca projektem, po zalogowaniu, będzie mogła później samodzielnie dodawać kolejnych użytkowników do danego projektu.

    Odpowiedź opracowana przez Pana Mirosława Ciołka

    Pytanie 9. Czy osoba, do której skieruje się wniosek o płatność do podpisu otrzyma automatycznego maila o gotowym wniosku do podpisu?

    Odpowiedź

    Po przypisaniu zadania dot. podpisania wniosku o płatność przez użytkownika A dla użytkownika B system SL2021 na dzień 23.08.2023 r. nie wysyła automatycznego powiadomienia na e-mail użytkownika B.

    Użytkownik B widzi przypisane zadanie dopiero po zalogowaniu do aplikacji, białe menu z lewej strony, zakładka ZADANIA -> ZADANIA MOJE.

    Odpowiedź opracowana przez Pana Mirosława Ciołka

    Pytanie 10. Proszę o wytłumaczenie procesu dołączania użytkowników w aplikacji WOD2021.

    Odpowiedź

    W ramach programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 nie będzie wykorzystywana aplikacja WOD2021. W województwie śląskim wnioski o dofinansowanie będą składane przy użyciu systemu Lokalny System Informatyczny 2021 (LSI 2021).

    Wszelkie informacje dot. pracy w WOD2021 umieszczone są na stronie internetowej aplikacji Wnioski o dofinansowanie. Znajdziecie tam również formularz rejestracji do WOD2021.

    Odpowiedź opracowana przez Pana Mirosława Ciołka


    Pytanie 11. W jakim systemie SL2021 czy LSI2021 zostanie zamieszczony pierwszy harmonogram płatności? Czy zamówienia w projekcie w sytuacji prowadzenia zapytania ofertowego będą miały być zamieszczane w systemie SL2021?

    Odpowiedź

    Zakładka harmonogram płatności nie jest jeszcze stworzona w systemie SL2021 (stan na dzień 1.09.2023 r.). Do czasu jej uruchomienia będą funkcjonowały pliki Excel. Informacje na temat formy i zasad przekazania harmonogramu płatności regulują zapisy konkretnej umowy o dofinansowanie.

    Zapytania ofertowe w myśl zasady konkurencyjności uregulowanej w wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków publikuje się po pierwsze na Bazie Konkurencyjności. Natomiast instytucja może zobowiązać Beneficjenta do informowania o takich ogłoszeniach.

    Przykładowo, zgodnie z zapisami dokumentu: PRZEWODNIK DLA BENEFICJENTÓW FE SL 2021-2027 - wersja 3 Załącznik nr 1 do Uchwały nr 1494/435/VI/2023 Zarządu Województwa Śląskiego z dnia 13.07.2023 r., strona 76:

    Zamówienia (o wartości przekraczającej 50 000 zł netto) dotyczące wydatków kwalifikowalnych należy przesyłać w CST 2021 na bieżąco (niezwłocznie po udzieleniu zamówienia, tj. po podpisaniu umowy z wykonawcą).

    Strona 78:

    Z uwagi na ograniczenia techniczne w CST 2021 (moduł Zamówienia Publiczne) i brak możliwości wyboru trybów pozaustawowych, w przypadku: - zamówień udzielanych na podstawie zasady konkurencyjności i zamówień o wartości przekraczającej 50 000 zł netto (do których nie ma zastosowania ustawa PZP) wszczętych przed ogłoszeniem regulaminu wyboru trzeba wybrać z listy opcję „tryb podstawowy”; - zamówień wyłączonych ze stosowania zasady konkurencyjności lub ustawy PZP trzeba wybrać z listy opcję „zamówienie z wolnej ręki”.

    Jako, że w systemie CST 2021 (moduł Zamówienia Publiczne) nie ma miejsca na wskazanie nazwy zamówienia, taką nazwę należy wpisać w polu „uwagi”. W polu tym należy także wpisać odnośnik do strony postępowania.

    Wskazany przewodnik nie dotyczy projektów z zakresu instrumentów finansowych (pożyczki/ poręczenia), działań wdrażanych przez Departament Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) oraz Instytucje Pośredniczące FE SL 2021-2027 tj. Śląskie Centrum Przedsiębiorczości oraz Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach, a także projektów realizowanych w ramach pomocy technicznej.

    Odpowiedź opracowana przez Pana Mirosława Ciołka

    Pytanie 12. W jakich sytuacjach należy związać załączniki w CST? Czy system monitorowania dotyczy także stowarzyszeń lub prywatnych przedsiębiorstw?

    Odpowiedź

    W sekcji załączniki system SL2021 wyświetla dwie funkcje:

    „Dodaj załącznik” – używamy jej wtedy, kiedy chcemy wgrać nowy plik (np. skan faktury) z komputera do zasobów systemu SL2021.

    „Dowiąż załącznik” – używamy jej wtedy, kiedy chcemy np. do wniosku o płatność dołączyć plik, który już jest w zasobach systemu SL2021 (był wcześniej wgrany funkcją Dodaj załącznik).

    System Monitorowania EFS przeznaczony jest do obsługi procesu monitorowania podmiotów i uczestników otrzymujących wsparcie w ramach projektów realizowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus dla perspektywy finansowej 2021-2027. Jeżeli stowarzyszenie/prywatne przedsiębiorstwo otrzyma dofinansowanie z EFS+ będzie musiało korzystać z SM EFS.

    Odpowiedź opracowana przez Pana Mirosława Ciołka

    Pytanie 13. Czy każdy pracownik będzie miał osobny dostęp do Systemu Monitorowania EFS, aby móc uzupełniać dane uczestników?

    Odpowiedź

    System Monitorowania EFS działa na stronie https://sm.efs.gov.pl.

    Pierwszego użytkownika SM EFS wprowadza opiekun projektu na podstawie „Wniosku o dodanie osoby uprawnionej zarządzającej projektem po stronie Beneficjenta”. Kolejni pracownicy Beneficjenta mogą, ale nie muszą mieć dostęp do SM EFS. W praktyce najczęściej będą mieli osobne dostępy, o ile Administrator w projekcie stworzy dla nich Profile Użytkowników.

    Odpowiedź opracowana przez Pana Mirosława Ciołka

    Pytanie 14. Czy beneficjentem zarządzającym projektem może być wójt/burmistrz/prezydent? 

    Odpowiedź

    W systemie funduszy europejskich nie stosuje się definicji "beneficjenta zarządzającego". Natomiast odnośnie SL2021 stosowane jest pojęcie "osoby zarządzającej projektem". Każdy może zostać osobą zarządzającą projektem decyduje o tym beneficjent.

    Odpowiedź opracowana przez Pana Mirosława Ciołka 

    Pytanie 15. Jak załączyć oferty przetargowe składane elektronicznie w formacie zip?

    Odpowiedź

    Dodanie pliku zip w systemie jest niemożliwe. Plik może być w formacie xml, pdf, jpg, jpeg, png, xls, xlsx, doc, docx, xades, pades. Nie jest dozwolone dodawanie plików wykonywalnych. Maksymalny rozmiar pojedynczego pliku nie może przekraczać 50Mb. Ponieważ oferta w zip jest tzw. oryginalnym plikiem w mojej ocenie nie powinno jej się rozpakowywać (zazwyczaj paczka zip jest podpisana podpisem zewnętrznym). W takim przypadku należałoby oryginał oferty w zip przekazać poza systemem SL2021 w sposób uzgodniony z instytucją.

    Odpowiedź opracowana przez Pana Mirosława Ciołka 

    Pytanie 16. Jak będą rozliczane koszty pośrednie?

    Odpowiedź

    Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, Podrozdział 3.12. Koszty pośrednie, punkt 4) „Koszty pośrednie projektu EFRR/FS/FST są rozliczane za pomocą uproszczonych metod rozliczania wydatków, o których mowa w podrozdziale 3.10, w szczególności za pomocą stawek ryczałtowych określonych w art. 54 rozporządzenia ogólnego.

    Odnośnie projektów miękkich, punkt 5) informuje, że „Koszty pośrednie projektu EFS+ są rozliczane wyłącznie z wykorzystaniem następujących stawek ryczałtowych”.

    W praktyce oznacza to, że w systemie SL2021, podczas tworzenia wniosku o płatność np. rozliczającego zaliczkę należy w trybie edycji wniosku o płatność przejść do BLOKI DANYCH -> z MENU wybrać opcję „UPROSZCZONE METODY ROZLICZANIA”. Na samym dole strony pojawia się blok KOSZTY POŚREDNIE, w wierszu 1, STAWKA RYCZAŁTOWA, na samym końcu wiersza wybieramy symbol trzech kropeczek -> EDYCJA.

    Po przeładowaniu strony pojawi się okno EDYCJI RYCZAŁTU, należy zastosować stawkę ryczałtową wymienioną w wierszu Stawka ryczałtowa (%) i uzupełnić (wyliczyć) ręcznie "Wydatki ogółem", "Wydatki Kwalifikowalne" i pole "Dofinansowanie".

    Odpowiedź opracowana przez Pana Mirosława Ciołka 

    Pytanie 17. Czy beneficjent musi mieć wiele kont jako użytkownik na różnych platformach czy wystarczy jedno konto na stronie CST?

    Odpowiedź

    Co do zasady CST2021 działa w oparciu o SZT2021. SZT2021 to aplikacja udostępniająca tzw. wspólną bramkę logowania dla aplikacji wchodzących w skład CST2021. Umożliwia ona zalogowanemu przez nią użytkownikowi przechodzenie pomiędzy poszczególnymi aplikacjami CST2021, do których użytkownik ma nadany dostęp, bez konieczności ponownego uwierzytelnienia.

    Uwierzytelnienie w SZT2021 następuje przez wprowadzenie loginu i hasła.

    Natomiast na chwilę obecną, systemy które prezentowałem w czasie szkolenia posiadają oddzielne konta, co oznacza na ten moment logowanie oddzielnymi loginami i hasłami. Aplikacje: SL2021, Baza konkurencyjności: BK2021 oraz monitorowanie projektów (aplikacja: System Monitorowania Europejskiego Funduszu Społecznego) posiadają oddzielne formularze rejestracyjne, oddzielne loginy i hasła, nie działa pomiędzy nimi wspólna bramka logowania.

    Odpowiedź opracowana przez Pana Mirosława Ciołka 

      Pytanie 1. Jak stworzyć konto użytkownika?

      Odpowiedź

      Aby stworzyć konto użytkownika uzupełnij formularz "Rejestracja konta Beneficjenta", który jest dostępny na stronie startowej w polu "Nie posiadasz konta w LSI2021? Dokonaj rejestracji konta Beneficjenta". Wypełnij swoje dane w zakresie rejestrowanego konta. Konto aktywuje się w momencie kliknięcia w link autoryzujący, który wysyłany jest automatycznie przez System LSI2021 na adres mailowy, który podasz podczas rejestracji konta.

      Ważne: Konto będzie aktywne dopiero po kliknięciu w link, który otrzymasz na maila.

      Pytanie 2. Jaki profil ma założyć spółka będąca własnością Województwa Śląskiego?

      Odpowiedź

      Jeśli spółka może zawrzeć umowę o dofinansowanie (jest uprawniona do ubiegania się o wsparcie) - samodzielnie zakłada profil. Konto a następnie profil zakłada osoba reprezentująca spółkę, która ma upoważnienie.

      Jeśli spółka nie może zawrzeć umowy o dofinansowanie, to nie może założyć profilu. Wtedy pracownik tworzy konto, a następnie Właściciel Profilu przyłącza to konto do profilu.

      Pytanie 3. Czy przedsiębiorstwo wodociągów, którego właścicielem jest w 100% międzygminny związek gmin zakłada swój profil?

      Odpowiedź

      Jeśli przedsiębiorstwo wodociągów jest uprawnione do ubiegania się o dofinansowanie - jest wymienione w regulaminie danego naboru, może założyć profil.

      Pytanie 4. Czy instytucja kultury posiadająca osobowość prawną i wnioskująca w swoim imieniu zakłada swój profil czy "podpina się" pod miasto, którego jest jednostką organizacyjną?

      Odpowiedź

      Jeśli instytucja kultury posiada osobowość prawną i wnioskuje w swoim imieniu, zakłada swój profil.

      Pytanie 5. Czy pierwszą osobą zakładającą profil instytucji powinna być osoba reprezentująca daną JST zgodnie z regulaminem organizacyjnym (Prezydent, Zastępca Prezydenta)?

      Odpowiedź

      W systemie LSI osoba, która zakłada profil oświadcza:

      "Oświadczam, że jestem osobą reprezentującą powyższy podmiot i/lub posiadam stosowne upoważnienie/uprawnienia m.in. do założenia profilu i aktualizacji jego danych oraz zarządzania dostępem pozostałych użytkowników profilu. Przyjmuję do wiadomości i stosowania zapisy Regulaminu użytkownika Lokalnego Systemu Informatycznego 2021. Jednocześnie przyjmuję do wiadomości, że jako właściciel profilu będę wskazany do kontaktu w przypadku ewentualnych problemów z dostępem do tego profilu dla innych osób za pośrednictwem adresu e-mail podanego podczas rejestracji konta LSI2021."

      Ważne: Pierwszą osobą zakładającą profil nie musi być Prezydent czy Zastępca Prezydenta.

      Pytanie 6. Czy konto główne ma być założone na Prezydenta czy inną osobę, a jeśli tak to jaką?

      Odpowiedź

      W LSI2021 nie funkcjonuje konto główne.

      1. Konto jest własnością konkretnej osoby.
      2. Profil jest własnością podmiotu.

      Pracownik instytucji, który posiada już konto, może założyć profil i stać się jego właścicielem. Profil powinna założyć osoba, która będzie mogła w aplikacji zaakceptować oświadczenie o treści:

      "Oświadczam, że jestem osobą reprezentującą powyższy podmiot i/lub posiadam stosowne upoważnienie/upoważnienia m. in. do założenia profilu i aktualizacji jego danych oraz zarządzania dostępem pozostałych użytkowników profilu. (...)".

      Pytanie 7. Kto w przypadku JST (gmina) powinien założyć profil, osobowo? - Wójt?

      Odpowiedź

      Profil zakłada osoba, która:

          ♦ posiada uprawnienie (zgodnie z zapisami w dokumentach rejestracyjnych np. KRS),
          ♦ posiada upoważnienie (upoważnienie może być ustne, nie jest wymagane jego przedstawienie)
            wydane przez osoby/organ zarządzający podmiotem.

      Ważne: Wójt może założyć profil, ale może też upoważnić inną osobę.

      Pytanie 8. Czy konto imienne powinno być przypisane tylko do Prezydenta? Co w sytuacji zmiany?

      Odpowiedź

      Każde konto jest własnością konkretnej osoby fizycznej, dlatego jest imienne i przypisane tylko do jednej osoby. Nie musi to być konto Prezydenta Miasta (chyba, że takie są wewnętrzne ustalenia wnioskodawcy).

      W sytuacji zmiany prezydenta/odejścia pracownika, z konta którego został złożony wniosek, należy stworzyć nowe konto i przypiąć je do profilu, a konto nieaktywne odpiąć. Do profilu powinny być przypięte co najmniej dwa konta.

      Pytanie 9. Czy Urząd Pracy powinien prosić prezydenta o założenie profilu?

      Odpowiedź

      Jednostki nieposiadające osobowości prawnej nie mogą założyć profilu. Pracownik PUP zakłada konto, a następnie na adres e-mail, który otrzyma w systemie LSI, wysyła prośbę o dołączenie go do profilu. Właściciel profilu przyłącza konto pracownika PUP do profilu miasta/gminy/powiatu.

      Pytanie 10. Konto mogą zakładać tylko podmioty posiadające osobowość prawną - osoby prowadzące działalność gospodarczą nie posiadają osobowości prawnej - co w takim przypadku?

      Odpowiedź

      Jednostki nieposiadające osobowości prawnej nie mogą założyć konta.

      Pracownik takiego podmiotu powinien założyć konto imienne, wówczas właściciel profilu, z którym docelowo będzie zawarta umowa o dofinansowanie przyłączy konto imienne do konkretnego profilu i projektu.

      Pytanie 11. Czy Spółka z o. o. mająca 100% udziału Gminy/Miasta posiadająca osobowość prawną może samodzielnie założyć konto bez zwrócenia się do właściciela istniejącego już profilu (Urząd Miasta)?

      Odpowiedź

      Należy upewnić się czy spółka jest uprawniona do ubiegania się o dofinansowanie - jest w katalogu beneficjentów. Jeśli tak, profil podmiotu zakłada osoba posiadająca takie uprawnienie - zgodnie z zapisami w dokumentach rejestracyjnych (np. KRS) lub posiadająca stosowne upoważnienie (upoważnienie może być ustne, nie jest wymagane jego przedstawienie) wydane przez osoby (organ) zarządzający podmiotem.

      Ważne: Prezes Zarządu/Dyrektor Generalny może założyć profil, ale może też upoważnić inną osobę.

      Pytanie 12. Czy dla spółki samorządowej profil może założyć Prezes Zarządu czy musi prezydent miasta? Spółka posiada osobowość prawną.

      Odpowiedź

      Jeśli spółka samorządowa jest uprawniona do ubiegania się o dofinansowanie - jest wymieniona w regulaminie naboru, może założyć profil.

      Pytanie 13. Czy w przypadku Spółki z o.o. profil musi założyć Prezes Zarządu?

      Odpowiedź

      Profil zakłada osoba posiadająca takie uprawnienie - zgodnie z zapisami w dokumentach rejestracyjnych (np. KRS) lub posiadająca stosowne upoważnienie.

      Ważne: upoważnienie może być ustne, nie jest wymagane jego przedstawienie, wydane przez osoby/organ zarządzający podmiotem.

      Prezes Zarządu/Dyrektor Generalny może założyć profil, ale może też upoważnić inną osobę.

      Pytanie 14. Kto powinien zakładać profil firmy: prezes czy uprawniony pracownik? Czy osoba, która zakłada profil zostaje jego administratorem na zawsze czy można później przekazać tę funkcję innej osobie?

      Odpowiedź

      Profil zakłada osoba, która:

         ♦ posiada uprawnienie (zgodnie z zapisami w dokumentach rejestracyjnych np. KRS)
         ♦ posiada upoważnienie (upoważnienie może być ustne, nie jest wymagane jego przedstawienie)
           wydane przez osoby (organ) zarządzający podmiotem.

      Ważne: Prezes Zarządu/Dyrektor Generalny może założyć profil, ale może też upoważnić inną osobę.

      Osoba, która założyła profil, powinna dołączyć do niego jeszcze jedną osobę i nadać jej równorzędne uprawnienia.

      Pytanie 15. Czy można utworzyć konto użytkownika bez tworzenia profilu organizacji?

      Odpowiedź

      Tak. Założenie konta oraz tworzenie profilu są czynnościami niezależnymi od siebie.

      Pytanie 16. Czy nadawanie komuś uprawnień to zakładanie nowego profilu czy konta użytkownika?

      Odpowiedź

      Nie, nadawanie uprawnień nie jest zakładaniem nowego konta czy profilu.

      1. Konto jest własnością konkretnej osoby.
      2. Profil jest własnością podmiotu.

      Użytkownikowi, który posiada już konto w Systemie może nadać uprawnienia do zasobów i funkcjonalności Systemu LSI2021 zgodnie z np. zakresem czynności, które realizowane są w Systemie odpowiednio w ramach profilu i/lub projektu.

      Aby można było nadać uprawnienia konkretnej osobie konieczne jest posiadanie przez tą osobę konta w systemie LSI2021.

      Pytanie 17. Jak należy postępować przy zakładaniu kont i dostępie do profilu danej JST?

      Odpowiedź

      Szczegółowe informacje opisujemy na stronie internetowej: https//funduszeue.slaskie.pl/czytaj/tworzenie_profilu_lsi_2021

      Jednostki, które nie posiadają osobowości prawnej - nie mogą zakładać własnego profilu. W pierwszej kolejności należy stworzyć konta pracowników jednostki, a następnie przyłączyć te konta do profilu JST i nadać właściwe uprawnienia w ramach profilu i/lub projektu.

      Pytanie 18. Jak zapobiec utworzeniu profilu przez niepowołane osoby?

      Odpowiedź

      Rekomendujemy założenie profilu dla instytucji, niezależnie od tego czy będzie przygotowany wniosek o dofinansowanie. Następnie należy wewnątrz instytucji przekazać kto jest odpowiedzialny za zarządzanie uprawnieniami do profilu i projektów.

      Pytanie 19. W przypadku zarządzania profilem, po weryfikacji negatywnej nr REGON, pojawia się informacja z adresem mailowym do osoby kontaktowej zarządzającej profilem. Czy taka sama informacja z danymi kontaktowymi pojawi się przy dodawaniu konta do już utworzonego projektu?

      Odpowiedź

      Tak, jeśli osoba posiadająca konto będzie chciała być podpięta pod dany profil i projekt, otrzyma adres mailowy, pod który musi wysłać taką prośbę.

        Pytanie 1. Kiedy zostanie uruchomiony system LSI2021?

        Odpowiedź

        Nowy system już funkcjonuje i znajdziecie go pod adresem https://lsi2021.slaskie.pl

        Przez cały czas można również korzystać z wersji szkoleniowej LSI2021 https://lsi2021-szkol.slaskie.pl

        Pytanie 2. Dlaczego odchodzą Państwo od systemu LSI 2014-2020, który był przez tyle lat doprecyzowany i obecnie posiada wiele funkcjonalności, które pozwalają sprawnie realizować projekty na rzecz gorszego systemu?

        Odpowiedź

        Nowy system powstał w oparciu o LSI 2014-2020. Na bazie dotychczasowych doświadczeń, uwzględniliśmy wszystkie niedoskonałości i usprawniliśmy go. Jesteśmy przekonani, że nowy system jest na tyle udoskonalony, że będzie działał jeszcze sprawniej, niż LSI 2014-2020.

        Pytanie 3. W jaki sposób LSI2021 będzie powiązany z CST? Czy będzie istniała możliwość migracji danych pomiędzy systemami?

        Odpowiedź

        System LSI2021 będzie powiązany z CST2021 przy wykorzystaniu udostępnionego w aplikacji centralnej modułu wymiany danych. Będzie istniała możliwość migracji danych pomiędzy Systemami Informatycznymi.

        Pytanie 4. Na kiedy zaplanowane jest szkolenie z CST2021?

        Odpowiedź

        Informacja na temat szkoleń z zakresu funkcjonowania CST2021 pojawi się wkrótce na stronie internetowej https://funduszeue.slaskie.pl

        Pytanie 5. Czy nadane uprawnienia konkretnemu użytkownikowi mogą być w każdej chwili skorygowane (zwiększone, zmniejszone)?

        Odpowiedź

        Nadane uprawnienia mogą być w każdej chwili skorygowane.

        Pytanie 6. Czy podobnie jak w przypadku zarządzania profilem, także w przypadku zarządzania projektem, drugie i kolejne konta będą informowane z kim mają się kontaktować w celu podpięcia ich konta pod projekt?

        Odpowiedź

        Tak, osoby tworzące konto będą informowane o tym, z kim mają się skontaktować, żeby zostały podpięte pod dany projekt.

        Pytanie 7. W przypadku zarządzania profilem, po weryfikacji negatywnej nr REGON, pojawia się informacja z adresem mailowym do osoby kontaktowej zarządzającej profilem. Czy taka sama informacja z danymi kontaktowymi pojawi się przy dodawaniu konta do już utworzonego projektu?

        Odpowiedź

        Tak, jeśli osoba posiadająca konto będzie chciała być podpięta pod dany profil i projekt, otrzyma adres mailowy, pod który musi wysłać taką prośbę.

          Pytanie 1. Czy w systemie LSI2021 wniosek o dofinansowanie będzie podpisywany za pomocą ePUAP, podpisu kwalifikowanego czy składane bez podpisu?

          Odpowiedź

          Zgodnie z informacją zawartą na stronie internetowej w Perspektywie Finansowej 2021-2027 wnioski o dofinansowanie będą składane wyłącznie w aplikacji LSI2021. Dokumenty będą składane w Systemie LSI2021 bez podpisu.

          Pytanie 2. Czy może być kilku użytkowników podłączonych do jednego wniosku?

          Odpowiedź

          Tak, może być kilka osób podłączonych do jednego wniosku.

          Pytanie 3. Czy w momencie składania wniosku o dofinansowanie w systemie LSI2021 pojawia się informacja o posiadaniu stosownych upoważnień do reprezentacji instytucji i złożenia wniosku? 

          Odpowiedź

          Wniosek o dofinansowanie uzupełnia imiennie konkretna osoba (konto jest imienne). Konkretna osoba wykonuje także operację złożenia wniosku. Osoba ta musi posiadać stosowne upoważnienie do złożenia wniosku.

          Ważne: Nie jest wymagane dołączenie tego upoważnienia do wniosku o dofinansowanie.

          Pytanie 4. Co w sytuacji, gdy zarządcą profilu jest starostwo powiatowe, a wniosek składa urząd pracy, jaka powinna być właściwa ścieżka? Czy starostwo daje pełne uprawnienia Dyrektorowi PUP (który ma stosowne upoważnienia), a następnie Dyrektor PUP daje dalsze uprawnienia swoim pracownikom do tworzenia wniosku? Czy wniosek składa dyrektor ze swojego konta?

          Odpowiedź

          Rekomendujemy, aby Zarząd Powiatu wskazał w uchwale, kto jest upoważniony do złożenia wniosku/podpisania umowy w imieniu Starostwa Powiatowego. Jeśli Zarząd Powiatu chciałby upoważnić Dyrektora PUP do zawarcia umowy o dofinansowanie to wówczas do umowy o dofinansowanie konieczne będzie załączenie tego pełnomocnictwa.

            Pomóż nam poprawić serwis

            Anuluj
            Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś