Pytania dotyczące naboru nr FESL.10.06-IZ.01-011/23 dla działania FESL.10.06 Rozwój energetyki rozproszonej opartej o odnawialne źródła energii - projekty inne niż grantowe i parasolowe
Pytanie 1. Czy w przypadku aplikowania o dofinansowanie przez spółkę miejską, podmiot ten musi przedłożyć załącznik – dokument potwierdzający zgodność z zasadą „zanieczyszczający płaci”?
Odpowiedź
Zgodnie z brzmieniem kryterium formalnego ogólnego nr 9 dokument potwierdzający zgodność z zasadą „zanieczyszczający płaci” są zobowiązane przedstawić podmioty inne, niż wnioskodawca będący organem administracji publicznej.
Zgodnie z ustawą Kodeks postępowania administracyjnego, organami administracji publicznej są:
• ministrowie, centralne organy administracji rządowej, wojewodowie, działające w ich lub we własnym imieniu inne terenowe organy administracji rządowej (zespolonej i niezespolonej), organy jednostek samorządu terytorialnego oraz organy i podmioty wymienione w art. 1 pkt 2; [art. 5, par. 2 pkt 3]
• inne organy państwowe oraz inne podmioty, gdy są one powołane z mocy prawa lub na podstawie porozumień do załatwiania spraw określonych w pkt 1 [art. 1, pkt. 2).
Jeśli zatem spółka miejska wpisuje się w ww. definicję organu administracji publicznej lub spełnia inne przepisy pozwalające ją zakwalifikować jako organ administracji publicznej, to nie musi dołączać dokumentów potwierdzających spełnienie zasady „zanieczyszczający płaci”. Sytuację tę należy opisać w polu B.7.1 wniosku o dofinansowanie (szczegóły w Instrukcji wypełniania wniosku w zał. 4a Warunki specyficzne dla naboru).
Pytanie 2. Czy w przypadku wnioskodawcy spółki wodno-kanalizacyjnej (100% własność JST) wymagane jest przygotowanie wyłącznie uproszczonej, czy pełnej analizy finansowej i ekonomicznej? Wartość projektu wynosić będzie poniżej 50 mln zł.
Odpowiedź
Zgodnie z zapisami instrukcji wypełniania analizy finansowej (załącznik jest dostępny na stronie internetowej z ogłoszeniem o naborze dla działania 10.06 Rozwój energetyki rozproszonej opartej o odnawialne źródła energii - projekty inne niż grantowe i parasolowe, dokument stanowi załącznik nr 4.b.1 do Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie, jest zamieszczony w podfolderze z załącznikami do instrukcji), uproszczona analiza finansowa jest stosowana tylko w przypadku projektów dla których koszty kwalifikowalne w momencie złożenia wniosku o dofinansowanie wynoszą poniżej 50 mln zł, przy jednoczesnym spełnieniu dwóch poniższych warunków:
• Operacja będzie realizowana w formule grantowej/parasolowej – działanie 10.6,
• Wnioskodawcą jest jednostka samorządu terytorialnego (lub związkiem/stowarzyszeniem JST albo jednostką, w której JST ma ponad 50% udziałów lub akcji) i złożona zostanie deklaracja o zapewnieniu finansowania ze środków budżetowych dla utrzymania trwałości finansowej projektu (w polu C.1 wniosku).
Wnioskodawca wypełnia wówczas jedynie arkusz „Analiza ekonomiczna” oraz na jej cel tabelę nr 1.
Założenia (elementy, które będą miały zastosowanie w analizie ekonomicznej).
W przypadku kiedy planowany projekt nie spełnia warunku dotyczącego formuły projektu (projekt grantowy lub parasolowy), obowiązuje pełny zakres analizy finansowo-ekonomicznej.
Pytanie 3. Zgodnie z zapisami regulaminu wyboru projektów oraz Szczegółowego opisu Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027, jednym z podmiotów mogących ubiegać się o dofinansowanie jest „Przedsiębiorstwo realizujące cele publiczne”. W powyższych dokumentach definicja „Przedsiębiorca realizujący cele publiczne” oznacza spółkę z większościowym udziałem jednostki samorządu terytorialnego” Proszę zatem o wyjaśnienie czy jako duże przedsiębiorstwo z ok. 77 % udziałem miasta spełniamy powyższą definicję?
Odpowiedź
W Regulaminie wyboru projektów dla naboru nr FESL.10.06-IZ.01-011/23 w pkt 1.3 Kto może ubiegać się o dofinansowanie - typy wnioskodawcy – wskazano m.in. przedsiębiorstwa realizujące cele publiczne i dookreślono, że oznacza to spółkę z większościowym udziałem jednostki samorządu terytorialnego.
Na podstawie informacji jakie zostały przedstawione, można uznać, że opisana spółka z ok. 77% udziałem Miasta, wpisuje się w katalog beneficjentów jako podmiot realizujący cele publiczne.
Ważne: W Regulaminie wyboru projektów oraz Kryteriach oceny określono szereg warunków, które należy wziąć pod uwagę przy przygotowaniu wniosku o dofinansowanie projektu.
Pytanie 4. Czy w sytuacji, w której obecnym źródłem ciepła dla C.W.U. w obiekcie jest sieć cieplna z elektrociepłowni miejskiej można starać się o dofinansowanie dla kolektorów słonecznych lub pomp ciepła C.W.U. ? Jeśli tak, to co należy zaznaczyć w tabeli wskaźników „Źródło istniejące”? Węgiel kamienny? Bo faktycznie jest on źródłem ciepła miejskiego, gdyż to ciepło jest efektem ubocznym produkcji prądu w elektrowni zasilanej węglem.
Odpowiedź
W ramach ogłoszonego naboru nr FESL.10.06-IZ.01-011/23 do działania 10.6 Rozwój energetyki rozproszonej opartej o odnawialne źródła energii nie sformułowano ograniczeń odnośnie możliwości ubiegania się o dofinansowanie dla kolektorów słonecznych czy pompy ciepła do C.W.U, jeśli obecnie w budynku wykorzystywane jest ciepła woda z elektrociepłowni miejskiej.
W takim przypadku na potrzeby wskaźników i źródła istniejącego (wykazywanych we wniosku oraz w załączniku do wniosku: Wzór wyliczenia wskaźników w projektach z zakresu OZE) należy wskazać źródło wykorzystywane obecnie w budynku na cele ciepłej wody użytkowej, czyli jak wspomniano w pytaniu - w ciepłowni miejskiej, np. węgiel kamienny.
Należy jednak mieć na uwadze, że w opracowaniu KOBIZE: Wartości opałowe i wskaźniki emisji CO2 wg danych do raportowania w ramach Systemu Handlu Uprawnieniami do Emisji (KOBIZE: Warszawa, grudzień 2022 r.) dla elektrociepłowni zawodowej, elektrociepłowni przemysłowej czy ciepłowni podano inne wartości dla wskaźnika emisji CO2, niż wskazana w tabeli (tj. w tabeli zamieszczonej we Wzorze wyliczenia wskaźników w projektach z zakresu OZE) – tabelę należy dostosować do rzeczywiście zastępowanego źródła.
Pytanie 5. Jesteśmy stowarzyszeniem, które jest organem prowadzącym dla Społecznej Szkoły Podstawowej, jednej placówki prowadzonej przez Stowarzyszenie. Zamierzamy aplikować o dofinansowanie do OZE – fotowoltaiki posadowionej na dachu budynku szkoły. W związku z tym mamy kilka pytań: jaki typ wnioskodawcy wskazać? Jaką formę własności? Jaką wielkość przedsiębiorstwa wybrać?
Odpowiedź
Informujemy, iż typ Wnioskodawcy w powyższym przypadku to – (Typ ogólny beneficjenta) Organizacje społeczne i związki wyznaniowe- zgodnie z zapisami punktu 1.3. Regulaminu Konkursu nr FESL.10.6.01-011/23 (tabelka str. 6-8, poz. 22), Forma Własności w tym przypadku to – Pozostałe krajowe jednostki prywatne - zgodnie z zapisami strony rządowej- https://wyszukiwarkaregon.stat.gov.pl/ - (własność prywatna krajowa pozostała).
W odniesieniu do wielkości przedsiębiorstwa - w tym przypadku konieczna będzie indywidualna analiza tematu, uwzględniając przy tym, określenie czy stowarzyszenie jest przedsiębiorcą w znaczeniu funkcjonalnym (wykorzystuje produkty projektu do działalności o charakterze gospodarczym). Pomocna przy ustalaniu przedmiotowej kwestii będzie instrukcja do załącznika pomoc publiczna, tj. załącznik 4.c.1 do instrukcji wypełniania wniosków (str. 2 - 4). Jeśli po przeprowadzonej analizie stwierdzą Państwo, że nie jesteście przedsiębiorcą w zaznaczeniu funkcjonalnym, to proszę o wybór z listy rozwijanej pn. wielkość przedsiębiorstwa - odpowiedzi „nie dotyczy”. W przypadku gdy uznacie Państwo, iż jesteście przedsiębiorcą w znaczeniu funkcjonalnym, to konieczne będzie określenie wielkości przedsiębiorstwa oraz wypełnienie testu pomocy publicznej, w tym celu pomocny okaże się również załącznik 4.c.1 do instrukcji wypełniania wniosków, gdzie znajdują się informację pomocne w tej tematyce.
Pytanie 6. Czy chcąc przystąpić do naboru wniosku w ramach działania 10.6 Rozwój energetyki rozproszonej opartej o odnawialne źródła energii, potencjalny Beneficjent musi mieć dokumentację techniczną wraz z wszystkimi pozwoleniami na etapie złożenia wniosku?
Odpowiedź
Z Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie (która stanowi załącznik nr 4 do Regulaminu wyboru projektów FESL.10.06.01-011/23) nie wynika, że dokumentacja techniczna musi stanowić załącznik do wniosku o dofinansowanie. Proszę pamiętać, że jeżeli wnioskodawca na moment aplikowania dysponuje ostatecznymi zezwoleniami na realizację inwestycji, może dołączyć je do wniosku, pozwoli to na uzyskanie dodatkowych punktów w ramach kryterium merytorycznego ogólnego: Stopień przygotowania inwestycji do realizacji. Dostarczone dokumenty muszą być ważne jeszcze w terminie co najmniej 6 miesięcy od dnia, w którym złożony zostanie wniosek, chyba że rozpoczęto już realizację robót w oparciu o te dokumenty.
W przypadku inwestycji dla których wymagane jest pozwolenie na budowę bądź zgłoszenie robót, należy posiadać dokumentację techniczną zgodnie z przepisami prawa, natomiast nie trzeba dołączyć jej do wniosku o dofinansowanie. Podczas oceny wniosku wnioskodawca może zostać poproszony o dostarczenie takiej dokumentacji.
Dla wniosku o dofinansowanie w ramach naboru FESL.10.06.01-011/23 obowiązkowymi załącznikami są m.in.:
• Oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością,
• Analiza zgodności z zasadami PP,
• Analizy finansowe i ekonomiczne,
• Dokumentacja dot. efektywności energetycznej lub OZE.
Dokumentacja dot. efektywności energetycznej lub OZE ujmuje dane dla wszystkich instalacji OZE w planowanych/zamieszczonych w projekcie, ich podstawowe parametry typu: rodzaj, moc, pojemność, wskaźniki produktu i rezultatu. Osobny wzór przewidziano dla projektów realizowanych w formule grantowej i parasolowej, osobny dla projektów innych niż grantowe i parasolowe. Wzór jest załączony do Regulaminu wyboru projektów, do załącznika nr 2 „Wskaźniki”.
Pełny katalog załączników wymaganych dla projektu znajduje się w Instrukcji wypełniania wniosku i załączników do wniosku.
Pytanie 7. Jako instytucja ochrony zdrowia legitymująca się kontraktem z Narodowym Funduszem Zdrowia w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) oraz ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (AOS) rozważamy złożenie wniosku ukierunkowanego na próbę uzyskania dofinansowania do przedsięwzięcia inwestycyjnego tj. instalacja paneli fotowoltaicznych oraz kolektorów słonecznych w ramach wskazanego powyżej naboru nr FESL.10.06-IZ.01-011/23. Jako placówka ochrony zdrowia świadczymy usługi w budynku, który wynajmujemy od innego podmiotu. Umowa zawarta jest na czas nieokreślony, właściciel wyraża zgodę na realizacje przedsięwzięcia. Nasza placówka jest większościowym najemcą budynku (wynajmowana nam przez właściciela powierzchnia stanowi ponad 80% całości obiektu). Pozostała część budynku wynajmowana jest przez inne podmioty, których działalność skupiona jest wokół ochrony zdrowia (stomatologia, rehabilitacja etc.), część z pozostałych najemców posiada kontrakt z NFZ, zaś nie wszystkie. Jako potencjalny wnioskodawca oświadczamy, iż nie jesteśmy w żaden sposób powiązani formalnie/kapitałowo/kadrowo z pozostałymi najemcami. Wspólnym mianownikiem dla wszystkich najemców w budynku jest sektor ochrony zdrowia – profil działalności wszystkich najemców skupiony jest wokół ochrony zdrowia i świadczeń medycznych na rzecz pacjentów. Umowa z dostawcą energii elektrycznej jest obecnie zawarta przez właściciela budynku, który w stosunku miesięcznym obciąża najemców opłatami. Na dzień dzisiejszy rozliczanie kwot należnych z tyt. energii elektrycznej następuje w stosunku do zajmowanej przez najemcę powierzchni. Jeśli jako placówka zajmujemy około 80% obiektu – nasza opłata jest obliczona w stosunku takim do całości zużycia. W związku z opisanym powyżej stanem rzeczy, pojawia się pytanie, czy jako placówka medyczna możemy ubiegać się o dofinansowanie do inwestycji, kiedy występują w budynku także inni najemcy. Jeśli można prosić o jakąś rekomendacje działania w związku z naszą sytuacją. Jeśli można prosić o wskazanie, czy projekt może obejmować tylko powierzchnie i zużycie naszej placówki?
Odpowiedź
Istnieje możliwość aplikowania w ramach konkursu nr FESL.10.06.01-011/23 przez Instytucję Zdrowia posiadającą podpisany kontrakt z NFZ - zgodnie z zapisami pkt. 1.3 regulaminu konkursu poz. 23. tabeli. Istotną kwestią jest w tym przypadku, aby planowany projekt dotyczył budynku, w którym realizowane są świadczenia finansowane w ramach kontraktu z NFZ.
Odnosząc się natomiast do opisanej sytuacji, gdzie planowany projekt - instalacja PV + instalacja solarna, realizowany ma być w budynku wynajmowanym w większości (ok. 80 % ) przez reprezentowaną przez Pana placówkę ochrony zdrowia, a w pozostałych 20 % wynajmowanym przez odrębne podmioty, związane również z sektorem medycznym, wydaje się, że istnieje możliwość udzielania dotacji, tylko na potrzeby Pana placówki zdrowia (80% powierzchni budynku), przy założeniu stosownego oddzielenia Pana działalności od działalności pozostałych podmiotów, poprzez skorzystanie przykładowo z następującego rozwiązania:
• Montaż podliczników energii elektrycznej, które pozwolą na odrębne rozliczanie energii elektrycznej dla wszystkich podmiotów zajmujących budynek, w którym planowany jest projekt,
• Dokładne określenie zapotrzebowania na energię elektryczną i energię cieplną i dobranie odpowiednich parametrów instalacji PV oraz instalacji solarnej, przy założeniu, że zapotrzebowanie na przedmiotowe media dotyczyć będzie jedynie części użytkowanej przez Pana.
Pytanie 8. Proszę o wyjaśnienie jaką należy przyjąć metodologię oraz procedurę zatwierdzenia "Programu redukcji ubóstwa energetycznego" jako kryterium wyboru projektu w ramach naboru FESL.10.06-IZ.01-010/23.
Odpowiedź
Zgodnie z brzmieniem kryterium merytorycznego specyficznego nr 13: Przeciwdziałanie ubóstwu energetycznemu, drugi aspekt odnosi się do realizowania przez Wnioskodawcę lub Partnera (w projektach partnerskich) działań dotyczących ograniczenia zjawiska ubóstwa energetycznego. Kryterium stanowi, że: „Warunki, które należy dotrzymać, aby kryterium uznane zostało za spełnione: Wnioskodawca oświadczy we wniosku o dofinansowanie, że on, lub partner, posiada i realizuje program redukcji ubóstwa energetycznego (na podstawie art. 5 gb ustawy Prawo energetyczne) wraz ze wskazaniem linku z adresem strony www do tego programu.”
Kryterium odsyła do przepisów zawartych w art. 5 gb ustawy Prawo energetyczne:
„[Ubóstwo energetyczne]
Ubóstwo energetyczne oznacza sytuację, w której gospodarstwo domowe prowadzone przez jedną osobę lub przez kilka osób wspólnie w samodzielnym lokalu mieszkalnym lub w budynku mieszkalnym jednorodzinnym, w którym nie jest wykonywana działalność gospodarcza, nie może zapewnić sobie wystarczającego poziomu ciepła, chłodu i energii elektrycznej do zasilania urządzeń i do oświetlenia, w przypadku gdy gospodarstwo domowe łącznie spełnia następujące warunki:
1) osiąga niskie dochody;
2) ponosi wysokie wydatki na cele energetyczne;
3) zamieszkuje w lokalu lub budynku o niskiej efektywności energetycznej.
Kryteria ubóstwa energetycznego kwalifikujące do programów redukcji ubóstwa energetycznego określa się każdorazowo w programach wprowadzających instrumenty redukcji ubóstwa energetycznego.”
Ustawa nie precyzuje w jakiej formie należy przyjąć program, zapewne mając na uwadze, że różne podmioty mogą takie programy opracowywać i realizować. Najlepiej zatem zbadać tę kwestię na gruncie przepisów, które Państwa obowiązują.
Ustęp 2 wskazuje, że podmiot opracowujący program redukcji ubóstwa określa kryteria ubóstwa energetycznego oraz instrumenty poprzez które program będzie realizowany. W komentarzu (Agata Kościuk, Prawo energetyczne. Komentarz, wyd. II) do tego artykułu w ustawie zawarto informację, że: „Przepis art. 5gb p.e. został dodany na mocy u.g.o. ze względu na brak definicji ubóstwa energetycznego w dotychczasowym stanie prawnym. Przy ustalaniu programów mają zastosowanie Zalecenia Komisji Europejskiej (UE) 2020/1563 z 14 października 2020 r. dotyczących ubóstwa energetycznego.”
Można również skorzystać z porad zawartych przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska w artykule: Jak wspierać odbiorcę wrażliwego energii i redukować ubóstwo energetyczne? Bank Dobrych Praktyk już dostępny dla gmin, w szczególności z opracowania: Bank dobrych praktyk. Przeciwdziałanie ubóstwu energetycznemu.
Pytanie 9. Czy dla projektu polegającego na budowie instalacji fotowoltaicznej w budynkach użyteczności publicznej koniecznym jest występowanie do RDOŚ o Zaświadczenie/ deklarację organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000?
Projekt przewiduje montaż paneli fotowoltaicznych jedynie na dachach budynków, dla projektu nie jest wymagane pozwolenie na budowę, zgłoszenie budowy, ani żadne decyzje środowiskowe. W instrukcji wypełniania wniosków widnieje zapis, że załącznik ten składają Wnioskodawcy, których wnioski o dofinansowanie dotyczą projektów infrastrukturalnych – czy montaż paneli fotowoltaicznych jedynie na dachach budynków jest projektem infrastrukturalnym?
Odpowiedź
Zgodnie z zapisami Instrukcji wypełniania wniosku:
„Zaświadczenie/ deklaracja organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000 – składają Wnioskodawcy, których wnioski o dofinansowanie dotyczą projektów infrastrukturalnych. Organem, do którego złożysz wniosek o uzyskanie zaświadczenia/ deklaracji jest Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska.”
Jest to załącznik obowiązujący na etapie oceny formalnej wniosku i dotyczy projektów infrastrukturalnych, za które uznaje się inwestycje, dla których jest wymagane pozwolenie na budowę lub zgłoszenie robót budowlanych. Jeśli z żadnych przepisów nie wynika, że dla projektu jest wymagane pozwolenie na budowę lub zgłoszenie robót, nie jest wymagane również dołączenie do wniosku zaświadczenia/deklaracji organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000.
Należy jednak mieć na uwadze, że właściwszym organem do wydawania takich interpretacji (jakich przypadków dotyczy ww. zaświadczenie/deklaracja) jest Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach.
Sytuację czy inwestycji dotyczy czy nie dotyczy ww. załącznik proszę opisać we wniosku o dofinansowanie w polu D.3 wniosku: DECYZJE/ZEZWOLENIA/UZGODNIENIA/OPINIE NIEZBĘDNE DO REALIZACJI PROJEKTU, CZYNNOŚCI PODJĘTE DOT. ZAMÓWIEŃ W PROJEKCIE.
Pytanie 10. Jak należy rozumieć wskaźnik rezultatu „Liczba przedsięwzięć proekologicznych” oraz wskaźnik produktu „Liczba przeprowadzonych kampanii informacyjno-edukacyjnych kształtujących świadomość ekologiczną”. Przeprowadzone kampanie edukacyjno-informacyjne należy wykazać we wskaźniku rezultatu ogólnie jako wartość „1”, a we wskaźnikach produktu szczegółowo wyliczyć wszystkie kampanie, które zostały zaplanowane w poszczególnych miejscach (w trzech miejscach zostanie zorganizowana kampania więc wskaźnik wyniesie „3”)?
Czy kampania edukacyjno-informacyjna jest wystarczającym działaniem aby wykazywać ją we wskaźniku rezultatu? Czy w takim przypadku należy wybrać jedynie wskaźnik produktu?
Odpowiedź
Wskaźniki produktu – „Liczba przeprowadzonych kampanii informacyjno-edukacyjnych kształtujących świadomość ekologiczną” i rezultatu – „Liczba przedsięwzięć proekologicznych” są wskaźnikami, które należy rozpatrywać pod innym kątem.
We wskaźniku „Liczba przeprowadzonych kampanii informacyjno-edukacyjnych kształtujących świadomość ekologiczną” wykazujemy liczbę wszystkich przeprowadzonych kampanii informacyjno-edukacyjnych. W celu potwierdzenia osiągnięcia tego wskaźnika będzie wymagany raport, który powinien zawierać m.in. zakres działań, datę i miejsce realizacji oraz odbiorców końcowych zgodnie z definicją wskaźnika ze wszystkich przeprowadzonych kampanii.
Natomiast wskaźnik „Liczba przedsięwzięć proekologicznych” przedstawia rodzaje przedsięwzięć proekologicznych w projekcie. To samo przedsięwzięcie powtórzone w kilku lokalizacjach należy policzyć jeden raz.
Wnioskodawca przeprowadzając kampanię edukacyjno-informacyjną np. w 3 różnych lokalizacjach w ramach projektu, wykazuje wskaźnik „Liczba przeprowadzonych kampanii informacyjno-edukacyjnych kształtujących świadomość ekologiczną” o wartości: 3 szt., a w ramach wskaźnika „Liczba przedsięwzięć proekologicznych” wartość: 1 szt.
Pytanie 11.
1. Czy planowana w ramach projektu instalacja PV wraz z magazynem stanowi zestaw?
2. Czy w zakresie projektu (wydatków kwalifikowanych) można zaplanować rozbudowę istniejącej instalacji PV o same panele (bez wymiany falownika) z zakupem i montażem pompy ciepła? Czy będzie wtedy można uznać to za zestaw instalacji?
3. Czy można uznać za kwalifikowany zakup paneli fotowoltaicznych (bez montażu) i pompy c.w.u (bez montażu)? Oba urządzenia zostałyby zamontowane zasobami własnymi.
4. Czy kwalifikowane mogą zostać wydatki na modernizację rozdzielni elektrycznej w budynku, którym planuje się instalację PV (rozbudowę)?
Odpowiedź
Ad 1. Nie będzie to zestaw punktowany w kryterium merytorycznym specyficznym „Kompleksowość projektu”. Kryterium to premiuje zastosowanie łącznie co najmniej 2 różnych współpracujących ze sobą instalacji OZE tj. zestawu (np. PV + pompa ciepła, instalacje solarne + kotły na biomasę) dla budynku. Zastosowanie łącznie co najmniej 2 różnych współpracujących ze sobą instalacji OZE w budynku określa się zestawem instalacji OZE. Nie przewidziano w kryterium uwzględniania magazynu energii jako instalacji OZE i elementu opisanego zestawu.
Ad 2. Można, jeśli oczywiście będzie to „zestaw” współpracujący ze sobą w ramach jednego budynku. Uznane to zostanie za zestaw i taki zestaw może być punktowany w ramach kryterium merytorycznego specyficznego „Kompleksowość projektu”.
Ad 3. Tak. Należy pamiętać, że montaż musi nastąpić w okresie realizacji projektu i generować wskaźniki w ramach projektu (czyli instalacja musi być użytkowana) co najmniej od momentu zakończenia realizacji projektu.
Ad 4. Tak, jeśli taka modernizacja jest uzasadniona i ma pozytywny wpływ na funkcjonowanie instalacji OZE realizowanej w projekcie/działanie instalacji OZE jest uzależnione od modernizacji rozdzielni.
Pytanie 12. Proszę o doprecyzowanie czy w ramach naboru FESL.10.6.01-011/23 (projekty inne niż grantowe i parasolowe) o pomoc może ubiegać się osoba prywatna (gospodarstwo).
Odpowiedź
Nabór nr FESL.10.06-IZ.01-011/23 nie dotyczy wsparcia osób prywatnych (gospodarstw domowych). Osoby fizyczne mogą ubiegać się o wsparcie za pośrednictwem gminy (o ile dana gmina planuje realizować projekt w formule grantowej lub parasolowej) w naborze nr FESL.10.06-IZ.01-010/23. W ramach naborów dla działania 10.6 nie ma możliwości wnioskowania o wsparcie bezpośrednio przez osoby fizyczne.
Pytanie 13.
1. Czy spółka wodociągowa - PWiK, może uzyskać wsparcie na realizację własnych instalacji OZE w zakresie art. 41 ust 6 a) - 45%, woj. śląskie + 15% = 60%?
2. Dodatkowo proszę o wyjaśnienie, czy spółka, będąca własnością związku międzygminnego będzie uznawana za dużego przedsiębiorcę? czyli nie możemy dodać 10% za średniego przedsiębiorcę?
Odpowiedź
Ad 1. Zgodnie z regulaminem naboru, pkt 1.3 Kto może ubiegać się o dofinansowanie - typy wnioskodawcy, jednym z podmiotów uprawnionych do ubiegania się o dofinansowanie są przedsiębiorstwa realizujące cele publiczne oznaczające spółkę z większościowym udziałem JST, ich związku, ich stowarzyszenia, związku metropolitalnego. Jeśli zatem spółka wodociągowa spełnia wskazany wyżej warunek, może ubiegać się o wsparcie w naborze FESL.10.06.01-011/23.
Jeśli projekt obejmujące własne instalacje wykorzystujące odnawialne źródła energii będzie objęty pomocą publiczną w oparciu o art. 41 rozporządzenia Komisji (UE) NR 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu, wówczas intensywność wsparcia zależeć będzie od scenariusza, w który wpisuje się instalacja. Zadane pytanie nie precyzuje dokładnie jaka instalacja będzie objęta pomocą publiczną, dlatego nie ma możliwości potwierdzenia wskazanego wyliczenia intensywności wsparcia. Poniżej przedstawiono ogólne zasady ustalania intensywności wsparcia dla pomocy publicznej udzielanej w oparciu o art. 41 rozporządzenia Komisji (UE) NR 651/2014.
Intensywność pomocy wynosić będzie 45 %, gdy instalacja będzie wpisywała się w scenariusz a) lub b). Intensywność pomocy wynosić będzie lub 30 %, gdy instalacja będzie wpisywała się w scenariusz c).
Intensywność można zwiększyć o 20 punktów procentowych w przypadku pomocy na rzecz małych przedsiębiorstw i o 10 punktów procentowych w przypadku pomocy na rzecz średnich przedsiębiorstw.
Intensywność można również zwiększyć o 15 punktów procentowych w przypadku inwestycji prowadzonych na obszarach objętych pomocą, które spełniają warunki określone w art. 107 ust. 3 lit. a Traktatu. Województwo Śląskie spełnia te warunki.
Rodzaje scenariuszy zamieszczone są w art. 41. ust 6. rozporządzenia Komisji (UE) NR 651/2014. Przepis ten wskazuje, że za koszty kwalifikowalne uznaje się dodatkowe koszty inwestycji niezbędne do propagowania wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych.
Ustala się je w następujący sposób:
a. „w przypadku, gdy koszty inwestycji w produkcję energii ze źródeł odnawialnych można wyodrębnić z całkowitych kosztów inwestycji jako oddzielną inwestycję, na przykład jako łatwy do wyodrębnienia dodatkowy element w już istniejącym obiekcie, taki koszt związany z energią ze źródeł odnawialnych stanowi koszty kwalifikowalne”.
Według interpretacji KE scenariusz ten ma zastosowanie w przypadku dofinansowania elementów inwestycji pozwalających na przekształcenie źródeł konwencjonalnych w instalacje OZE (np. mamy kocioł węglowy, który przekształcamy w kocioł na biomasę – koszty kwalifikowalne to wyłącznie koszty tych elementów dodatkowych pozwalających na to, aby kocioł był opalany biomasą
b. „w przypadku, gdy koszty inwestycji w wytwarzanie energii ze źródeł odnawialnych można określić poprzez odniesienie do podobnej, mniej przyjaznej dla środowiska inwestycji, która prawdopodobnie zostałaby przeprowadzona w przypadku braku pomocy, taka różnica między kosztami obu inwestycji określa koszt związany z energią ze źródeł odnawialnych i stanowi koszty kwalifikowalne”.
Scenariusz ma zastosowanie w każdym przypadku, gdy mamy w projekcie instalacje OZE, względem której można wskazać alternatywę w postacie referencyjnej instalacji tradycyjnej (nie-OZE) o tej samej mocy. Dotyczy to instalacji innych niż małe.
c. „w przypadku niektórych małych instalacji, gdzie nie można określić mniej przyjaznej dla środowiska inwestycji, gdyż nie istnieją zakłady o ograniczonej wielkości, koszty kwalifikowalne stanowią całkowite koszty inwestycji” .
Scenariusz ma zastosowanie wyłącznie względem tzw. małych instalacji, tj. instalacji względem których brak jest referencyjnych instalacji tradycyjnych (nie-OZE). Małe instalacje zdefiniowane są w ustawie o OZE.
Zatem w zależności od tego, jaka instalacja będzie objęta pomocą publiczną, należy ustalić, jaki scenariusz będzie miał zastosowanie, a następnie ustalić poprawną intensywność wparcia wraz z należnymi bonusami.
Należy tu również mieć na uwadze, iż brzmienie artykułu 41 rozporządzenia Komisji (UE) NR 651/2014 zmieni się po przyjęciu nowelizacji rozporządzenia.
Ad 2. Wielkość przedsiębiorstwa zdefiniowana jest w załączniku I do rozporządzenia Komisji (UE) NR 651/2014. Zgodnie z artykułem 3 wskazanym w załączniku „(…) przedsiębiorstwa nie można uznać za małe lub średnie przedsiębiorstwo, jeżeli 25 % lub więcej kapitału lub praw głosu kontroluje bezpośrednio lub pośrednio, wspólnie lub indywidualnie, co najmniej jeden organ publiczny.”
Natomiast zgodnie z rozdziałem 7 - Związki i porozumienia międzygminne – Samorząd gminy, ustawy o samorządzie gminnym, związek międzygminny jest stworzony przez klika gmin w celu realizacji zadań publicznych.
Należy zatem uznać, iż w przypadku, gdy 25 % lub więcej kapitału lub praw głosu kontroluje w spółce bezpośrednio lub pośrednio związek międzygminny, to spółkę tą należy uznać za duże przedsiębiorstwo. Wówczas nie może skorzystać z bonusów przewidzianych w ust. 8 art. 41 rozporządzenia Komisji (UE) NR 651/2014.
Pytanie nr 14. Zwracam się z prośbą o udzielenie odpowiedzi dotyczącej możliwości udziału wspólnoty mieszkaniowej (w zakresie części wspólnej) w projekcie „Rozwój energetyki rozproszonej opartej o odnawialne źródła energii na terenie Gminy?
Wyjaśnienia szczegółowe:
- przedsięwzięcie organizowane jest przez Urząd Gminy w ramach projektu 10.6 OZE FST
- jako przedstawiciel Zarządu, w imieniu Wspólnoty Mieszkaniowej wystąpiłem z zapytaniem do Urzędu Gminy dotyczącym możliwości udziału Wspólnoty w tym projekcie, w zakresie:
- budowa instalacji fotowoltaicznej na potrzeby wyłącznie części wspólnych Wspólnoty (oświetlenie korytarzy, oświetlenie zewnętrzne budynku oraz przyszłościowo na potrzeby ogrzewania grzejnikami elektrycznymi klatek schodowych, obecnie nie ogrzewanych)
- udział Wspólnoty w projekcie dotyczy wyłącznie części wspólnych, bez udziału lokali mieszkalnych
- Wspólnota posiada wydzielony licznik energii elektrycznej na potrzeby zasilania części wspólnych oraz zawartą w tym zakresie umowę z dostawcą energii elektrycznej
Urząd Gminy przedstawił opinię negatywną dotyczącą możliwości udziału wspólnot w tym projekcie, uzasadnioną wymaganiami regulaminowymi Urzędu Marszałkowskiego argumentując, że projekt dotyczy wyłącznie osób fizycznych.
Proszę o przedstawienie opinii w przedmiotowej sprawie.
Odpowiedź
Z pytania można wywnioskować, że Gmina została zapytana o możliwość udziału wspólnoty mieszkaniowej w projekcie parasolowym lub grantowym (tj. takim, gdzie gmina wnioskuje do nas o wsparcie na rzecz podmiotów innych, niż gmina czyli odbiorców końcowych/grantobiorców, najczęściej są to mieszkańcy tej gminy). Jeśli tak, to rzeczywiście gmina określa w swoim regulaminie, do kogo skierowany jest projekt, najczęściej precyzując, że chodzi o mieszkańców tej gminy np. zamieszkujących domy jednorodzinne. Gmina podejmuje decyzję (poprzez uchwałę Rady Gminy lub zarządzenie Wójta/Burmistrza/Prezydenta) dla kogo będzie przeznaczony projekt czyli kto może ubiegać się o wsparcie w formie użytkowania instalacji OZE (projekt parasolowy), lub w formie udzielenia grantu (zwrotu środków finansowych za zakup instalacji OZE przez grantobiorcę).
Urząd Marszałkowski, a dokładniej Instytucja Organizująca Nabór dla działania 10.6, w swoich regulacjach dla naboru nr FESL.10.06-IZ.01-010/23 (nabór dla projektów parasolowych i grantowych) nie zamieściła wykluczenia wspólnoty mieszkaniowej z możliwości ubiegania się o wsparcie, o ile możliwość taką przewidziała Gmina w swoim regulaminie naboru i realizacji projektu parasolowego lub w regulaminie naboru i realizacji projektu grantowego.
W naszym Regulaminie wyboru projektów zamieściliśmy takie definicje odbiorcy końcowego oraz grantobiorcy:
Odbiorca końcowy – na potrzeby procedury parasolowej jest to osoba fizyczna, mieszkaniec, któremu udzielone zostaje wsparcie, zgodnie z podpisaną umową zawieraną między beneficjentem a odbiorcą końcowym. Odbiorcy końcowi są wybierani w drodze otwartego naboru ogłoszonego przez beneficjenta projektu parasolowego, w ramach realizacji projektu parasolowego.
Grantobiorca - podmiot publiczny albo prywatny (np. osoba fizyczna), inny niż beneficjent projektu grantowego albo partner projektu partnerskiego, któremu udzielony zostaje grant zgodnie z podpisaną umową o powierzenie grantu. Grantobiorcy są wybierani w drodze otwartego naboru ogłoszonego przez beneficjenta projektu grantowego w ramach realizacji projektu grantowego.
Zatem w przypadku projektu parasolowego lub grantowego to gmina określa, do kogo skierowany jest nabór i kto może brać udział w projekcie.
Równolegle do naboru nr FESL.10.06-IZ.01-010/23 ogłosiliśmy również drugi nabór, skierowany do projektów innych niż parasolowe i grantowe (nabór nr FESL.10.06-IZ.01-011/23), do niego wspólnota mieszkaniowa może złożyć wniosek samodzielnie (bez konieczności pośrednictwa gminy).
Pytanie 15. Czy spółdzielnie mieszkaniowe mogą składać wnioski o dofinansowanie w programie 10.6 Rozwój energetyki rozproszonej opartej o odnawialne źródła energii (11/23)? W regulaminie naboru na stronie 8 jest wymieniona spółdzielnia mieszkaniowa jako beneficjent, którego dotyczy nabór. Na stronie 9-10 w/w regulaminu wśród warunków dotyczących typów beneficjentów nie są wymienione spółdzielnie mieszkaniowe. Proszę o doprecyzowanie tej kwestii, bo bylibyśmy zainteresowani pozyskaniem dotacji jako spółdzielnia mieszkaniowa w w/w programie.
Odpowiedź
Zgodnie z zapisami regulaminu wyboru projektów w ramach działania FESL.10.06-IZ.01-011/23 spółdzielnie mieszkaniowe zostały ujęte w katalogu Wnioskodawców mogących ubiegać się o dofinansowanie w ramach wyżej wymienionego naboru. Wskazywane strony 9 – 10 regulaminu odnoszą się między innymi do obligatoryjnych warunków wsparcia, które należy spełnić aby móc ubiegać się o dofinansowanie. Jednym z wymienionych warunków obligatoryjnych (pkt 9) są warunki dotyczące typów beneficjentów, należy jednak zaznaczyć, iż nie odnoszą się one do wszystkich podmiotów mogących ubiegać się o wsparcie, a jedynie do tych, które objęte są pewnymi dodatkowymi wymogami.
Pytanie 16. W związku z planowanym złożeniem wniosku w ogłoszonym naborze nr FESL.10.06-IZ.01-011/23 w ramach Osi Priorytetowej X Fundusze europejskie na transformację - Działanie 10.06 Rozwój energetyki rozproszonej opartej o odnawialne źródła energii - projekty inne niż grantowe i parasolowe, bardzo proszę o informację czy w obowiązkowym załączniku analiza finansowa i ekonomiczna można dodawać w arkuszu dodatkowe tabele i zakładki pomocnicze?
Odpowiedź
Zgodnie z załączoną do Regulaminu naboru Instrukcją wypełniania załącznika 4.b analiza finansowa i ekonomiczna:
„Załącznik ten zawiera tabele niezbędne do przeprowadzenia analizy finansowej i analizy ekonomiczniej Twojej inwestycji. Masz jednak możliwość rozszerzenia zakresu tabel zgodnie ze specyfiką projektu (przez ich rozbudowanie czy uzupełnienie).”
Nie ma przeciwwskazań, aby Wnioskodawca dostosował wzór załącznika „Analiza finansowa i ekonomiczna” do specyfiki swojego projektu i wykazał w nim dane jakie uzna za stosowne. W takim przypadku proszę oznaczyć wprowadzone zmiany w załączniku. Proponujemy także zawrzeć opis tych modyfikacji oraz ich uzasadnienie w celu ułatwienia ION przeprowadzenia oceny wniosku wraz z załącznikami.
Ważne: Nie należy usuwać istniejących zakładek i pól.
Pytanie 17. Powiat planuje ubiegać się o dotację w ramach naboru nr FESL.10.06-IZ.01-011/23. Przedmiotem projektu będą instalacje fotowoltaiczne na powiatowych obiektach: 6 szkołach, domu pomocy społecznej oraz domu dziecka. W ramach kryteriów oceny projektu jest Kryterium deinstytucjonalizacja, które mówi:
„Wsparcie będzie udzielane wyłącznie projektom zgodnym z zasadą deinstytucjonalizacji. Inwestycje infrastrukturalne w placówki świadczące całodobową opiekę długoterminową w formach instytucjonalnych (w rozumieniu Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027) nie będą wspierane.”
Zwracam się uprzejmie z pytaniem, czy powyższe kryterium nie wyklucza planowanych do objęcia projektem obiektów: domu pomocy społecznej oraz domu dziecka?
Odpowiedź
Kryterium formalne ogólne nr 14, w brzmieniu obowiązującym dla naboru nr FESL.10.06-IZ.01-011/23, ma w nazwie dookreślenie: Zgodność projektu z zasadą deinstytucjonalizacji (dotyczy CP 4), co oznacza, że ma zastosowanie do działań realizujących Cel szczegółowy: 4. Europa o silniejszym wymiarze społecznym, bardziej sprzyjająca włączeniu społecznemu i wdrażająca Europejski filar praw socjalnych.
Ww. nabór jest przeznaczony dla działania 10.6 Rozwój energetyki rozproszonej opartej o odnawialne źródła energii, które realizuje Cel szczegółowy: JSO8.1. Umożliwienie regionom i ludności łagodzenia wpływających na społeczeństwo, zatrudnienie, gospodarkę i środowisko skutków transformacji w kierunku osiągnięcia celów Unii na rok 2030 w dziedzinie energii i klimatu oraz w kierunku neutralnej dla klimatu gospodarki Unii do roku 2050 w oparciu o porozumienie paryskie (FST), zatem kryterium nr 14 nie ma zastosowania dla projektów zgłoszonych do tego naboru.
Dla naboru nr FESL.10.06-IZ.01-011/23 obowiązuje zgodność projektu z zasadą deinstytucjonalizacji na podstawie zapisów Regulaminu wyboru projektów (rozdział 1.5, pkt 7, s. 10) oraz kryterium formalnego ogólnego nr 4 Kwalifikowalność przedmiotowa projektu. Sposób odniesienia się do tego kryterium w aspekcie zasady deinstytucjonalizacji zamieściliśmy w załączniku 4.a. do Instrukcji wypełniania wniosku:
Kwalifikowalność przedmiotowa projektu – kryterium nr 4 |
W kontekście pytania: “Czy założenia projektu są zgodne z warunkami/wymogami konkursu zawartymi w regulaminie wyboru projektów?” odnieś się do tej zasady.
Jeśli Twój projekt dotyczy placówki świadczącej całodobową opiekę instytucjonalną, np. domu pomocy społecznej (DPS), zakładu opiekuńczo-leczniczego (ZOL) lub zakładu pielęgnacyjno-opiekuńczego (ZPO) napisz, w jaki sposób realizujesz lub planujesz zrealizować działania wynikające z zasady deinstytucjonalizacji.
W polu C „Trwałość” wykaż również, jak wykorzystany zostanie budynek, gdy nie będą już w nim świadczone usługi instytucjonalne polegające na całodobowej opiece długoterminowej (w jaki sposób dochowasz trwałość projektu).
Ponadto w polu B.6.2 „Powiązanie ze strategiami” wybierz „Strategię Rozwoju Usług Społecznych - polityka publiczna do roku 2030 (z perspektywą do 2035 r.)” i uzasadnij zgodność projektu z ww. Strategią.
W odniesieniu do wspomnianych placówek (domu pomocy społecznej i domu dziecka) konieczne będzie zbadanie, czy Wnioskodawca jest w stanie wykazać spełnienie ww. warunków. Z uwagi na szereg wymogów związanych z deinstytucjonalizacją może się okazać, że wsparcie takich podmiotów nie będzie możliwe.
Pytanie 18. Co w przypadku gdy Gmina realizuje zadanie na swoich jednostkach organizacyjnych, czy wówczas maksymalna pomoc dotyczy każdej jednostki z osobna i jak to się ma do udzielanej pomocy na jeden podmiot gospodarczy? Gmina i jej jednostki działają na tzw. “wspólnym NIP-ie Gminy” (w związku z centralizacją VAT), co oznacza, że stanowią jeden podmiot gospodarczy. Przyjmując zasady pomocy i zasady centralizacji VAT, nie jasna jest kwestia w zakresie maksymalnej kwoty pomocy dla jednego podmiotu w przypadku gdy dofinansowanie udzielone jest Gminie, która realizuje zadanie na swoich jednostkach działających na tzw. “wspólnym NIP-ie Gminy”, czy maksymalna kwota pomocy dotyczy poszczególnych jednostek organizacyjnych (Szkoły, Przedszkola, jednostki budżetowe gminy, itp.) czy całej Gminy (wraz z jej jednostkami).
Odpowiedź
Kwestia centralizacji VATu nie wpływa na limit przysługujący z tytułu pomocy de minimis gminie i jej jednostkom organizacyjnym. Zatem gdy podmiotem ubiegającym się o dofinansowanie stanowiące pomoc de minimis jest jednostka samorządu terytorialnego (gmina), a ze wsparcia będą korzystać bezpośrednio jej jednostki budżetowe (np. szkoły), to w takim układzie beneficjentem funduszowym jest gmina, a beneficjentem pomocowym będzie szkoła i należy podać, w kontekście beneficjenta pomocy, we wniosku dane szkoły. W związku z tym każda szkoła czy inna jednostka organizacyjna będzie dysponowała odrębnym limitem pomocy de minimis (200 tys. euro).
W kontekście natomiast przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku od towarów i usług w zakresie uznania Gminy i jej jednostek budżetowych za jednego podatnika VAT, który posiada jeden NIP i składa jedną deklarację VAT - proszę mieć na uwadze, że kwestia ta może być inaczej taktowana na gruncie przepisów prawa podatkowego, a inaczej na gruncie przepisów pomocy publicznej/de minimis. Sprawozdawania z udzielonej pomocy i liczenia limitu przyznanej pomocy de minimis należy dokonywać w oparciu o NIP poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego, zakładów budżetowych czy jednostek budżetowych uzyskujących pomoc - każde z nich posiada bowiem własny NIP.
Pytanie 19.
1. Czy można składać kilka wniosków na poszczególne inwestycje czy jeden jako całościowy?
2. Jaka jest preferowana wielkość (wartość) inwestycji?
3. W jakich częściach wniosku można otrzymać dodatkowe punkty?
4. Czy są dodatkowe punkty za członkostwo w spółdzielni i/lub klastrze energii?
5. Czy instalacje hybrydowe będą dawały dodatkowe punkty
6. Czy instalacje z magazynami energii będą lepiej widziane w ramach naboru?
7. Czy można uzupełnić PFU (dołączyć na późniejszym etapie), którego data opracowania jest późniejsza niż data zamknięcia konkursu?
8. Czy można uzupełnić (dołączyć) pozwolenie na budowę, którego data wydania jest późniejsza niż data zamknięcia konkursu?
9. Jak rozumieć kryterium: efektywność inwestycji (kryterium merytoryczne ogólne nr 2) – jaka stopa zwrotu spowoduje, że dofinansowanie będzie niezasadne?
Odpowiedź
Ad 1. Można złożyć zarówno kilka wniosków na rożne inwestycje jak też ująć w jednym wniosku kilka inwestycji np. w różnej lokalizacji.
Ad 2. W naborze nr FESL.10.06-IZ.01-011/23 nie określono minimalnej wartości projektu ani preferowanej wartości projektu, w kryterium formalnym ogólnym nr 20 „Poprawność określenia poziomu dofinansowania oraz kosztów projektu (badane na moment składania wniosku)” wskazano, że maksymalna wartość wnioskowanego dofinansowania nie może przekraczać alokacji na nabór (tj. 169 697 125,00 zł).
Ad 3. Dodatkowe punkty przysługują zgodnie z kryteriami merytorycznymi ogólnymi i specyficznymi (zał. nr 1 do regulaminu wyboru projektów), po części należy się do nich odnieść w polu B.7 wniosku.
Ad 4. Nie ma dodatkowych punktów za samo uczestnictwo w klastrze energii czy spółdzielni energetycznej, punkty mogą być przyznane za wykorzystywanie instalacji objętej projektem w ramach klastra lub spółdzielni – do wniosku trzeba będzie dołączyć dokument z deklaracją koordynatora klastra energii, że instalacja będzie funkcjonowała w ramach klastra lub dokument z deklaracją spółdzielni energetycznej, że instalacja będzie funkcjonowała w ramach spółdzielni.
Ad 5. Premiowane będzie zastosowanie zestawów instalacji OZE, tj. zastosowanie łącznie co najmniej 2 różnych współpracujących ze sobą instalacji OZE tj. zestawu (np. PV + pompa ciepła, instalacje solarne + kotły na biomasę) dla budynku – w tym aspekcie można otrzymać dodatkowe punkty, zgodnie z kryterium merytorycznym specyficznym nr 4 „Kompleksowość budynku”.
Ad 6. Tak, w kryterium merytorycznym specyficznym nr 5 „Zastosowanie magazynu energii pozyskanej ze źródeł odnawialnych” dodatkową punktację można otrzymać za zastosowanie magazynu energii z OZE.
Ad 7. Jeżeli PFU jest wymagane (np. przepisami prawa budowlanego jako dokumentacja projektowa) dokument należy posiadać na moment złożenia wniosku o dofinansowanie, ale nie musi być złożona z wnioskiem (Wnioskodawca powinien ją przedłożyć na wezwanie w trakcie oceny formalnej lub merytorycznej).
Ad 8. Pozwolenie na budowę nie jest wymagane wraz z wnioskiem o dofinansowanie ale można za nie uzyskać dodatkowe punkty (wówczas trzeba je złożyć razem z wnioskiem).
Ad 9. Kryterium merytoryczne specyficzne nr 2 „Efektywność kosztowa projektowanych instalacji” nie określa wymaganej stopy zwrotu, ocena negatywna może być przyznana dla skrajnie nieracjonalnych rozwiązań, dla których uzasadnienie/wyjaśnienie nie przekona eksperta, że wsparcie inwestycji, pomimo wysokich kosztów, może przynieść wartość dodaną projektu.
Pytanie 20. W instrukcji wypełniania wniosku zawarto listę załączników specyficznych. Pod nr 11 wskazano: "dokument potwierdzający zgodność z zasadą "zanieczyszczający płaci"". Projekt realizowany będzie na terenie, który nie jest i nie był zanieczyszczony (Wnioskodawca nie jest organem administracji publicznej).
Czy w takim przypadku koniecznym jest przedstawienie zaświadczenia stanowiącego, że grunty nie były objęte koniecznością przeprowadzenia rekultywacji?
Odpowiedź
W odpowiedzi na pytanie dotyczące konieczności załączenia do wniosku aplikacyjnego w ramach naboru 011/23 załącznika: dokument potwierdzający zgodność z zasadą "zanieczyszczający płaci", informuję, że zgodnie z zapisami instrukcji wypełniania wniosków (załącznik do instrukcji wypełniania wniosków „4.a. warunki specyficzne dla naboru_10.6”, pkt. 3), kryterium dot. tej zasady nie dotyczy projektów, jeśli w kosztach ujętych we wniosku nie przewidziano wydatków dotyczących oczyszczania terenów zanieczyszczonych, takich jak remediacja, rekultywacja, regeneracja, renaturyzacja, dekontaminacja terenów poprzemysłowych oraz oczyszczenie zanieczyszczonych wód podziemnych i powierzchniowych.
Zatem jeśli w projekcie nie przewidziano takich wydatków, kryterium to, a co za tym idzie – dokumenty wskazane w definicji kryterium, nie będą dotyczyły projektu. Ponadto, w informacji podanej w zał. 4.a. do instrukcji wskazano także, że jeśli projekt nie jest projektem infrastrukturalnym i polega jedynie na np. wyposażeniu budynku w instalację OZE, to uznaje się zasadę „zanieczyszczający płaci” za spełnioną i nie ma potrzeby aby potwierdzać ten fakt dodatkowym zaświadczeniem.
Pytanie 21. Bardzo proszę o informacje co do analizy finansowej i ekonomicznej odnośnie do inwestycji na PV i magazyny energii:
1. Czy w arkuszu „1. Założenia” Stopa dyskontowa dla analizy ekonomicznej jest już wpisana i wynosi 3% czy tak ma pozostać?
2. Czy w arkuszu „1. Założenia” poz. „liczba lat analizy” dla PV i magazynów ma wynosić 15 lat?
3. Czy w arkuszach 2 – 7 należy rozciągnąć tabele do 15 lat?
4. Czy w arkuszu „5. Wartość rezydualna” Okres odniesienia analizy finansowej ma wynosić 15 lat? I czy w tym okresie ustalamy jakąś wartość dyskontową oraz rezydualną (w arkuszu w komórkach B9:K12 wpisane są zera)?
5. Czy w arkuszu „5. Wartość rezydualna” Pozostały okres ekonomicznego życia aktywów trwałych projektu kolejne 5? Czy do momentu amortyzacji?
6. Czy tylko w arkuszu „2. Amortyzacja i kapitał obrotowy” zdublować tabele pod dwa środki trwałe inaczej amortyzowane (magazyny i PV) czy w pozostałych również?
7. Jak będą rozliczane wynagrodzenie i świadczenia na rzecz pracowników? (w jakiej formie)
Odpowiedź
Ad 1. Tak ma pozostać. Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi zagadnień związanych z przygotowaniem projektów inwestycyjnych, w tym hybrydowych na lata 2021-2027, analizę ekonomiczną przeprowadza się w cenach stałych. Społeczna stopa dyskontowa (społeczny wskaźnik waloryzacji), jaką należy przyjąć w analizie ekonomicznej, zgodnie z rekomendacją zawartą w Vademecum AE, wynosi 3%.
Ad 2. Tak. Zgodnie z instrukcją do wypełniania analizy finansowej i ekonomicznej, dla sektora energia odnawialna - produkcja energii elektrycznej, należy zastosować 15 letni okres odniesienia analizy.
Ad 3. Tak. Załącznik ten zawiera tabele niezbędne do przeprowadzenia analizy finansowej i analizy ekonomiczniej inwestycji. Jest jednak możliwość rozszerzenia zakresu tabel zgodnie ze specyfiką projektu (przez ich rozbudowanie czy uzupełnienie).
Ad 4. Tak. Załącznik ten zawiera tabele niezbędne do przeprowadzenia analizy finansowej i analizy ekonomiczniej inwestycji. Jest jednak możliwość rozszerzenia zakresu tabel zgodnie ze specyfiką projektu (przez ich rozbudowanie czy uzupełnienie). Innymi słowy należy okres odniesienia analizy poszerzyć o dodatkowe kolumny (w tym wypadku o 5 kolumn, gdyż tabela przygotowana jest w te części na 10 lat).
W komórkach B9:K12 wskazane są wielkości 0, ponieważ nie ma żadnych wielkości wskazanych w arkuszu 3. Przychody, oraz arkuszu 4. Koszty operacyjne.
Klikając na komórkę we wskazanym zakresie w arkuszu 5. Wartość rezydualna, można zauważyć, iż wpisana jest tam formuła, która odnosi się do tych arkuszy. Uzupełniając kolumny o kolejne lata, należy pamiętać o zastosowaniu formuł w nowych pozycjach. W tym zakresie zwracam uwagę na zapis instrukcji, iż wyliczenia muszą zostać dołączone w postaci arkusza kalkulacyjnego zawierającego formuły i odwołania. W zakresie stopy dyskontowej, to należy przyjąć taką jak dla analizy finansowej, a wartość rezydualną należy obliczyć zgodnie z instrukcją do załącznika, wskazówkami zawartymi w arkuszu 5 oraz wytycznymi dot. przygotowania projektów.
Ad 5. W części tabeli dot. pozostałego okresu ekonomicznego życia aktywów trwałych projektu należy wskazać przychody operacyjne oraz koszty operacyjne oszacowane na podstawie ostatniego roku odniesienia analizy. Wartości te należy wskazać przez tyle lat, ile pozostaje (po odjęciu okresu odniesienia) do całkowitego zamortyzowania się aktywów objętych projektem. Dla sprawdzenia okresu ekonomicznego życia projektu wykraczającego poza okres odniesienia, można posłużyć się Tabelą 2. Amortyzacja i kapitał obrotowy, sprawdzając do jakiego roku (poza okres odniesienia) majątek zamortyzuje się całkowicie.
Ad 6. Amortyzacja nie stanowi faktycznego przepływu pieniężnego i nie jest uwzględniana w kosztach operacyjnych, ani w przychodach. Może jednak wpływać na wartość rezydualną (co wskazano w odpowiedzi na wcześniejsze pytanie). Sumaryczną wielkość odpisów amortyzacyjnych należy jednak wykazać w ramach arkusza 7. Trwałość.
Ad 7. Wynagrodzenia i świadczenia na rzecz pracowników mogą być rozliczane jako koszty bezpośrednie lub pośrednie – w zależności od katalogu kosztów, do którego się wpiszą (szczegóły w Przewodniku dla beneficjentów, rozdział 8).
Ogólne zasady ponoszenia i rozliczania wydatków osobowych są zawarte w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, m.in. w podrozdziale 3.8 Personel projektu.
Pytanie 22. Reprezentujemy spółkę będącą Operatorem transportu publicznego. Usługi transportu świadczone są na podstawie umowy przewozowej zgodnie Rozporządzeniem (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącego usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego (…). Ponadto, jesteśmy podmiotem wewnętrznym JST z 100% udziałem Gminy.
W ramach inwestycji planujemy budowę instalacji fotowoltaicznej, która produkować będzie energię wyłącznie na potrzeby świadczenia usług publicznych (transportu).
Bazując na powyższym w trakcie pisania wniosku mamy wątpliwości, na jaką podstawę prawną udzielania pomocy publicznej się powołać.
Odpowiedź
Informujemy, że w przypadku gdy planowany w ramach działania 10.6 projekt podlegać będzie regułom pomocy publicznej, należy skorzystać z wymienionych w regulaminie naboru podstaw prawnych, a mianowicie:
• Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352/1 z 24 grudnia 2013 r. z późn. zm.),
• Rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 29 września 2022 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis w ramach regionalnych programów na lata 2021–2027 (Dz. U. z 2022 r. poz. 2062),
• Rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187/1 z 26 czerwca 2014 r. z późn.zm.),
• Rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 26 stycznia 2023 r. w sprawie udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej ze środków Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji w ramach regionalnych programów na lata 2021-2027 (Dz. U. z 2023 r. poz. 280), – stosowane w przypadku działań (kosztów) związanych z transformacją, np. wydatki na rekultywację terenu pod instalację OZE;
• Rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 11 grudnia 2022 r. w sprawie udzielania pomocy na inwestycje w układy wysokosprawnej kogeneracji oraz na propagowanie energii ze źródeł odnawialnych w ramach regionalnych programów na lata 2021–2027 (Dz. U. z 2022 r. poz. 2693.) – do zastosowania w przypadku działań (kosztów) związanych z realizacją instalacji OZE.
Jednocześnie, zapraszamy do zapoznania się z załącznikiem do Instrukcji wypełniania wniosków „4.c.1. instrukcja do załącznika pomoc publiczna”, gdzie w bardzo przystępny i wyczerpujący sposób opisana została problematyka pomocy publicznej oraz pomocy de minimis. Niezbędną do stwierdzenia kwestią, dającą odpowiedź na pytanie, czy projekt podlega regułom pomocy publicznej w przypadku gdy o dofinansowanie w ramach działania 10.6 ubiega się podmiot będący przedsiębiorcą, jest wykonanie tzw. testu pomocy publicznej. Test pomocy publicznej znajduje się właśnie w/w załączniku do Instrukcji wypełniania wniosków.
Pytanie 23. Działka stanowi współwłasność Gminy i Innego Podmiotu – proszę o informacje czy wystarczy w Oświadczeniu o prawie dysponowana nieruchomością na cele realizacji projektu oraz w okresie trwałości wpisać tą informację? Czy trzeba dostarczać jakieś zgody Innego Podmiotu?
Odpowiedź
Załącznik „Oświadczenie o prawie dysponowania nieruchomością” jest załącznikiem obowiązkowym i zgodnie z zapisami instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie składają go wnioskodawcy (w przypadku projektów partnerskich również partnerzy), których wnioski o dofinansowanie dotyczą projektów infrastrukturalnych. Oświadczenie powinno zostać dołączone zgodnie z wzorem umieszczonym pod przedmiotowym naborem – dokument stanowi załącznik nr 4.f do Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie, jest zamieszczony w podfolderze z załącznikami do instrukcji.
Wzór oświadczenia o prawie dysonowania nieruchomością na cele realizacji projektu oraz w okresie trwałości został przygotowany w sposób, który daje możliwość wyboru i wskazania właściwego pola w zależności od tego na jakich zasadach Wnioskodawca dysponuję daną nieruchomością.
W sytuacji gdy Gmina posiada prawo do dysponowania nieruchomością na cele realizacji projektu w oraz w okresie trwałości wynikające przykładowo z tytułu współwłasności, należy stosowne informacje umieścić w pkt. 2 poprzez wskazanie współwłaściciela lub współwłaścicieli danej nieruchomości.
Na czas składania wniosku o dofinansowanie poza oświadczeniem Wnioskodawcy nie są wymagane dodatkowe zgody współwłaścicieli nieruchomości, proszę jednak mieć na uwadze, że Wnioskodawca oświadczając, że ma prawo do dysponowania nieruchomością na cele realizacji projektu oraz w okresie trwałości deklaruje, że ma prawo do dysponowania również w aspekcie współwłasności (ma zagwarantowaną zgodę współwłaściciela/współwłaścicieli). Wnioskodawca może zostać poproszony o uzupełnienie dokumentów na dalszym etapie procedowania wniosku o dofinansowanie.
Pytanie 24. Czy jest jakaś minimalna liczba punktów, które wniosek musi uzyskać w kryteriach, żeby został pozytywnie oceniony na ocenie merytorycznej? Czy nie ma to znaczenia, a dofinansowanie przyznawane jest wg ilości punktów aż do wyczerpania alokacji?
Odpowiedź
Nie ma minimalnej liczby punktów, które projekt musi uzyskać w ramach oceny kryteriów merytorycznych, aby został on oceniony pozytywnie. Należy jednak pamiętać, że projekt musi przy ocenie merytorycznej spełnić wszystkie obligatoryjne/wymagane kryteria (0/1). Dofinansowanie będzie przyznawane tym projektom, które wg kolejności uzyskały najwyższą liczbę punktów, aż do wyczerpania alokacji w ramach danego naboru.
Pytanie 25. Przygotowujemy wniosek o dofinansowanie dla Naboru nr.: 011/23. Jednym z załączników do wniosku jest „Analiza finansowa i ekonomiczna”. Tam z kolei jest tabela co do której nie jesteśmy pewni jak należy ją wypełnić: Zakładka nr 2 – tabela „Kapitał obrotowy”.
Proszę o potwierdzenie czy właściwie interpretujemy zapisy Instrukcji i Wytycznych i w tabeli tej należy wykazać DANE FINANSOWE DLA CAŁEGO PRZEDSIĘBIORSTWA ubiegającego się o dofinansowanie? Alternatywnie, istnieje możliwość aby tabela ta zawierała tylko i wyłącznie dane związane z planowanym do realizacji projektem.
Odpowiedź
Analiza finansowa powinna dotyczyć planowanego do realizacji przedsięwzięcia. Zatem tabela „kapitał obrotowy” również powinna odnosić się do inwestycji, a nie do całego przedsiębiorstwa ubiegającego się o dofinansowanie.
Pytanie 26. Proszę o doprecyzowanie czy wydatki: przygotowania projektu (ekspertyzy, opracowanie do przetargu, projekt budowlany i wykonawczy), nadzoru inwestorskiego, promocji projektu mają być zadaniem bezpośrednim czy pośrednim?
Odpowiedź
W odpowiedzi na zadane pytanie, informuję iż: Podział wydatków między koszty bezpośrednie i pośrednie opiera się na założeniu, iż wszelka dokumentacja niezbędna do złożenia wniosku i realizacji projektu (w szczególności wymagana przepisami prawa lub wymogami IZ FE SL) będzie stanowiła koszt bezpośredni projektu (np. studium wykonalności, analiza finansowa, koszty związane z przygotowaniem wniosku aplikacyjnego, projekt budowlany, program funkcjonalno – użytkowy itp.) W odniesieniu do kosztów pośrednich - stanowią one katalog zamknięty (do kosztów tych zaliczamy np. koszty koordynatora lub kierownika projektu, koszty zarządzania, nadzoru i rozliczania projektu, koszty personelu, koszty działań informacyjno-promocyjnych, koszty inspektora nadzoru inwestorskiego, itp.) Wszystkie koszty pośrednie zostały wymienione w rozdziale dedykowanym kosztom pośrednim w Przewodniku dla beneficjentów (rozdział 8.2).
Mając na uwadze powyższe zapisy, wymienione koszty związane z przygotowaniem projektu (ekspertyzy, opracowanie do przetargu, projekt budowlany i wykonawczy) powinny zostać ujęte w kosztach bezpośrednich projektu. Koszty związane z działaniami informacyjno–promocyjnymi oraz koszty inspektora nadzoru inwestorskiego w ramach projektu należy natomiast ująć w kosztach pośrednich w związku z tym, iż zostały one wymienione w zamkniętym katalogu kosztów pośrednich.
Pytanie 27. Chcielibyśmy zapytać o interpretację kryterium merytorycznego ogólnego nr 5: Stopień przygotowania inwestycji do realizacji:
– czy posiadanie zgłoszenia budowy (w przypadku, w którym nie jest wymagane pozwolenie na budowę) będzie dodatkowo punktowane, a jeżeli tak, to czy wystarczy, że data zgłoszenia będzie przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, oraz
– czy na tym etapie (przed złożeniem wniosku) musi już upłynąć 21 dni przewidzianych na ewentualny sprzeciw organu do zgłoszenia (art. 30 ust. 5 prawa budowanego), lub
– czy na tym etapie (przed złożeniem wniosku) wnioskodawca powinien legitymować się zaświadczeniem o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu (art. 30 ust. 5 aa prawa budowalnego)?
Czy ewentualnie przy złożeniu wniosku o dofinansowanie wystarczy samo zgłoszenie budowy, a upływ 21 dni lub zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu będzie mogło być datowane po złożeniu wniosku a przed/na ocenie formalnej wniosku?
Odpowiedź
W odpowiedzi na pytanie informuje, iż w ramach kryterium merytorycznego ogólnego nr 5: ekspert weryfikuje formalno-prawną gotowość projektu do realizacji poprzez ocenę dokumentów, które zostały dołączone do wniosku. Zgodnie z zapisami ujętymi w części „Sposób oceny kryterium” punkty zostaną przyznane między innymi w przypadku inwestycji, która posiada wymagane prawem zezwolenia na inwestycję obejmujące wszystkie przedsięwzięcia, będące składowymi projektu (np. zgłoszenie/pozwolenie na budowę, decyzja konserwatora zabytków, zgłoszenie robót budowlanych, pozwolenie wodnoprawne itp.)
Zgodnie z zapisami kryterium pozwolenie/zgłoszenie robót budowlanych musi mieć charakter ostateczny, informację na ten temat przedstawiliśmy także w instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie:
„Jeżeli dysponujesz na moment aplikowania ostatecznymi zezwoleniami na realizację twojej inwestycji dołącz je do wniosku, pozwoli to na uzyskanie dodatkowych punktów w ramach kryterium merytorycznego ogólnego: Stopień przygotowania inwestycji do realizacji. Pamiętaj, dokumenty, które dostarczysz muszą być ważne jeszcze w terminie co najmniej 6 miesięcy od dnia, w którym złożysz wniosek, chyba że rozpocząłeś już realizację robót w oparciu o te dokumenty.
• Dla projektu wymagającego pozwolenia – złóż ostateczne pozwolenie na budowę.
• Dla projektu wymagającego zgłoszenia – złóż zgłoszenie oraz informację poświadczającą ostateczny charakter Twojego zgłoszenia.
Mając na uwadze powyższe informacje, w przypadku zgłoszenia robót budowlanych, termin 21 dni przewidzianych na ewentualny sprzeciw organu do zgłoszenia (art. 30 ust. 5 aa prawa budowlanego) musi upłynąć przed terminem złożenia wniosku o dofinansowanie. Jedynie w takim przypadku zgłoszenie ma ostateczny charakter, a projekt uzyska dodatkowe pkt. w ramach analizowanego kryterium.
Pytanie 28. Koszty pośrednie – Czy tablice pamiątkową projektu w ramach Promocji, powinniśmy umieścić w budżecie projektu w kosztach pośrednich czy w kosztach bezpośrednich?
Jeżeli będą to koszty pośrednie jaką wartość powinniśmy przyjąć? Jeżeli przewidujemy wydatek dla tablicy na poziomie 2000,00 zł to w ramach kosztów pośrednich dla tego Działania możemy wpisać 1% z wybieralnej listy czy musimy wpisywać wartość 7 % przyjętą dla Działania?
Odpowiedź
Zgodnie z Przewodnikiem dla beneficjentów FESL 2021-2027:
„Wydatki związane z kosztami pośrednimi kwalifikowane są w ramach projektu jedynie przy zastosowaniu stawek ryczałtowych określonych w art. 54 pkt a) rozporządzenia ogólnego – czyli do 7 % kwalifikowalnych kosztów bezpośrednich. Wielkość stawki ryczałtowej może być doprecyzowana indywidualnie dla poszczególnych działań/typów projektów. Limit kosztów pośrednich (tj. odpowiednią stawkę ryczałtową) wskażemy w regulaminie wyboru projektów. Stawka ryczałtowa wskazana będzie również w umowie o dofinansowanie, co stanowić będzie jednocześnie podstawę do rozliczania kosztów pośrednich we wnioskach o płatność.”
Tablice pamiątkową projektu w ramach Promocji proszę określić we wniosku o dofinansowanie jako koszt pośredni oraz w związku z tym wybrać z listy rozwijalnej dla kosztów pośrednich (pole E.3.2) stawkę ryczałtową 7%.
Pytanie 29. Czy tak skonfigurowany system spełni wymagania FESL 10.6 –odnośnie kryterium merytorycznego specyficznego nr 8. – „Wdrożenie systemów zarządzania i monitorowania produkcją energii” i zostaną przyznane projektowi 3 punkty - w odniesieniu do systemu zarządzania energią OZE i systemu monitorowania?
Czy jeśli wyposażymy nasze elektrownie fotowoltaiczne w system zarządzania energią oparty o technologie informacyjno-komunikacyjne obejmujący urządzenia i infrastrukturę techniczną wraz z oprogramowaniem pozwalające na sterowanie i nadzór urządzeń związanych z procesem technologicznym zapewniający:
- sygnalizację stanu wyłącznika sprzęgającego elektrownię z siecią dystrybucyjną i zdalne operacje ruchowe elektrowni (włączanie i wyłączanie elektrowni) wraz z analizą statystyczną czasu przestojów elektrowni
- całodobowy monitoring on-line w czasie rzeczywistym dla najważniejszych parametrów jakościowych pracy elektrowni w tym m.in.: mocy chwilowej inwerterów, sygnalizacja stanu pracy inwerterów, współczynnik jakości pracy elektrowni
- analizę statystyczną rejestrowanych zdarzeń w tym m.in. wyliczanie podstawowych wskaźników operacyjnych takich jak: dyspozycyjność (analiza statystyczna czasu przestojów elektrowni), oraz współczynnik dostępności inwerterów do pracy;
- ilość energii wyprodukowanej i pobranej dla instalacji w zadanym okresie czasu;
- diagnostyka techniczna on-line pracy pojedynczych obwodów (tzw. stringów) realizowana za pomocą ich programowej analizy porównawczej w celu detekcji nieoptymalnych parametrów pracy pojedynczych stringów;
- programowalne progi ostrzegawcze i alarmowe (dopuszczalne odchylenia od wartości średnich mierzonych parametrów napięć i prądów poszczególnych stringów w zadanym czasie) i automatycznie generowanie powiadomień wizualnych i tekstowych w przypadku ich przekroczenia.
Czy jedną i drugą opcję może realizować jeden system?
Odpowiedź
Zgodnie z zapisami kryterium merytorycznego specyficznego nr 8 „Wdrożenie w projekcie systemów zarzadzania energią/monitorowania produkcji energii” w ramach realizowanego projektu ocenie podlega zastosowanie systemów zarządzania/monitorowana produkcji energii. Punktacja zostanie przyznana odpowiednio:
• 2 pkt – w projekcie zastosowano system zarządzania energii,
• 1 pkt – w projekcie zastosowano system monitorowania produkcji energii (punktacja może się sumować).
Na podstawie przedstawionych informacji, dotyczących wyposażenia elektrowni PV w system zarządzania energią nie można jednoznacznie stwierdzić, ile punktów zostanie przydzielone w ramach przedmiotowego kryterium z uwagi na fakt, iż kryterium będzie oceniane przez eksperta na ocenie merytorycznej. To ekspert dokona ostatecznej decyzji o punktacji na podstawie informacji, które zostaną opisane przez Wnioskodawcę we wniosku aplikacyjnym.
Odnosząc się natomiast do pytania Czy opcja monitorowania i zarządzania energią może być objęta jednym systemem zarządzania energii? Wydaje się, że jak najbardziej istnieją systemy, które umożliwiają jednocześnie monitorowane jak i zarządzanie energii (będzie to również podlegało ocenie eksperta).