Skutki wystąpienia konfliktu interesów
W przypadku wystąpienia konfliktu interesów należy wyłączyć pracownika z działań związanych z postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego (nie tylko z powodu rzeczywistego, ale również postrzeganego konfliktu interesów).
W art. 56 ust. 2 PZP znajduje się zamknięty katalog przesłanek wyłączających udział osób wykonujących czynności w postępowaniu. Oznacza to, że wystąpienie innych okoliczności, co do zasady nie powinno wpłynąć negatywnie na udział takich osób w prowadzeniu postępowania.
Ustawodawca wyodrębnił 3 kategorie osób, które będą podlegały wyłączeniu z postępowania o udzielenie zamówienia z uwagi na konflikt interesów. Są to:
- osoby, które wykonują czynności związane z przeprowadzeniem postępowania;
- osoby, które mogą wpłynąć na wynik postępowania;
- osoby udzielające zamówienia.
Konflikt interesów w rozumieniu wytycznych kwalifikowalności
Zgodnie z zapisami pkt 6 sekcji 3.2.2 wytycznych kwalifikowalności:
Konflikt interesów oznacza każdą sytuację, w której osoby biorące udział w przygotowaniu lub prowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia lub mogące wpłynąć na jego wynik mają, bezpośrednio lub pośrednio, interes finansowy, ekonomiczny lub inny interes osobisty, który postrzegać można jako zagrażający ich bezstronności i niezależności w postępowaniu o udzielenie zamówienia.
Jednocześnie pkt 7 i 8 sekcji 3.2.2 wytycznych kwalifikowalności wskazuje, że:
W celu uniknięcia konfliktu interesów, w przypadku beneficjenta, który nie jest zamawiającym w rozumieniu PZP, zamówienia nie mogą być udzielane podmiotom powiązanym z nim osobowo lub kapitałowo, z wyłączeniem zamówień sektorowych i zamówień określonych w sekcji 3.2.1 pkt 2 lit. i-k. Czynności związane z przygotowaniem oraz przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia wykonują osoby zapewniające bezstronność i obiektywizm. Osoby te składają oświadczenie w formie pisemnej (lub w postaci elektronicznej opatrzonej kwalifikowalnym podpisem elektronicznym) o braku istnienia albo braku wpływu powiązań osobowych lub kapitałowych z wykonawcami na bezstronność postępowania.
Przesłanki stwierdzenia powiązań osobowych lub kapitałowych wskazane w pkt 8 lit. c) sekcji 3.2.2 wytycznych kwalifikowalności mają charakter otwarty, a definicję konfliktu interesów należy rozpatrywać przede wszystkim w kontekście prawa unijnego.
Konsekwencje naruszenia przepisów dotyczących konfliktu interesów
Naruszenie przepisów dotyczących zamówień publicznych może prowadzić do zastosowania korekt finansowych lub pomniejszenia.
W tym zakresie Komisja Europejska przyjęła Wytyczne dotyczące określania korekt finansowych dokonywanych w odniesieniu do wydatków finansowanych przez UE, w przypadku nieprzestrzegania przepisów dotyczących zamówień publicznych.
Stwierdzenie nieujawnionego lub niewystarczająco ograniczonego konfliktu interesów (zgodnie z art. 24 dyrektywy klasycznej) i udzielenie danemu oferentowi zamówienia lub zamówień – sankcjonowane jest korektą w wysokości 100% (kategoria nieprawidłowości nr 21 wytycznych).
W dokumencie wprost wskazano, że konflikt interesów może zaistnieć już na etapie opracowywania projektu w zakresie w jakim etap ten miał wpływ na dokumentację zamówienia/postępowania o udzielenie zamówienia.