Przejdź do treści głównej
Oficjalna nowa strona programu
Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027

Pytania dotyczące naboru nr FESL.10.24-IZ.01-024/23 dla działania FESL.10.24. Włączenie społeczne - wzmocnienie procesu sprawiedliwej transformacji


Pytanie 1. Czy organizacja reprezentująca III sektor i będąca partnerem w projekcie musi mieć siedzibę na terenie województwa śląskiego?

Odpowiedź 

Nie ma takiego wymogu. Zgodnie z brzmieniem kryterium dostępu to wnioskodawca musi posiadać siedzibę na terenie jednego z 7 podregionów województwa śląskiego objętego procesem transformacji określonych w TPST (wersja obowiązująca na dzień ogłoszenia naboru), co oznacza: podregion katowicki, sosnowiecki, tyski, bytomski, gliwicki, rybnicki oraz bielski. 
Należy mieć na uwadze, iż zgodnie z brzmieniem kryterium ogólnego merytorycznego projekt jest skierowany do grup docelowych z terenu 7 podregionów województwa śląskiego objętych procesem transformacji, określonych w TPST (wersja obowiązująca na dzień ogłoszenia naboru) co oznacza:
   
    -
w przypadku osób fizycznych - osoby uczą się, pracują lub zamieszkują (w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego), na obszarze jednego z 7 podregionów województwa śląskiego: podregion katowicki, sosnowiecki, tyski, bytomski, gliwicki, rybnicki oraz bielski.

    - w przypadku innych podmiotów - posiadają jednostkę organizacyjną na obszarze jednego z ww. podregionów. 

W związku z powyższym w przypadku realizacji zadania wzmocnienie potencjału podmiotów III sektora działających na obszarze i na rzecz transformacji, które zakłada realizację wsparcia na rzecz NGO (jako wnioskodawcy lub partnera) podmiot musi posiadać jednostkę organizacyjną na obszarze jednego z ww. podregionów.

Pytanie 2. Czy pracownicy podmiotu występującego jako lider czy partner projektu mogą brać udział w działaniach projektowych jako uczestnicy?

Odpowiedź 

Pracownicy lidera lub partnera mogą być uczestnikami w projekcie w ramach zadania wzmocnienie potencjału podmiotów III sektora działających na obszarze i na rzecz transformacji, które zakłada realizację wsparcia na rzecz wnioskodawcy lub partnera.

Pytanie 3. Czy pracownicy lub wolontariusze działający na rzecz NGO mogą być uczestnikami projektu?

Odpowiedź 

Pracownicy lub wolontariusze działający na rzecz NGO mogą być uczestnikami w projekcie w ramach zadania wzmocnienie potencjału podmiotów III sektora działających na obszarze i na rzecz transformacji (w przypadku gdy wnioskodawcą lub 
partnerem jest organizacja pozarządowa). Uzupełniająco, w powiązaniu z pozostałymi formami wsparcia realizowanymi na rzecz uczestników projektu. 

Należy mieć na uwadze, iż zgodnie z brzmieniem kryterium ogólnego merytorycznego projekt jest skierowany do grup docelowych z terenu 7 podregionów województwa śląskiego objętych procesem transformacji, określonych w TPST (wersja obowiązująca na dzień ogłoszenia naboru) co oznacza:

    - w przypadku osób fizycznych - osoby uczą się, pracują lub zamieszkują (w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego), na obszarze jednego z 7 podregionów województwa śląskiego: podregion katowicki, sosnowiecki, tyski, bytomski, gliwicki, rybnicki oraz bielski. 

    - w przypadku innych podmiotów - posiadają jednostkę organizacyjną na obszarze jednego z ww. podregionów. 

W związku z powyższym w przypadku objęcia pracowników lub wolontariuszy NGO wsparciem, podmiot musi posiadać jednostkę organizacyjną na obszarze jednego z ww. podregionów.

Pytanie 4. Czy zatrudnienie w projekcie psychologa, coacha, psychoterapeuty jest kosztem kwalifikowalnym w ramach FST?

Odpowiedź 

Zatrudnienie specjalistów do poszczególnych zadań w projekcie powinno wynikać z zaplanowanych zadań w danym projekcie i niezbędne do osiągnięcia określonego celu projektu. Celem projektów w ramach Działania 10.24 Typ 1 Działania na rzecz mieszkańców i obszarów uczestniczących w procesie sprawiedliwej transformacji powinno być: 

   • podjęcie działań na rzecz mieszkańców i obszarów uczestniczących w procesie sprawiedliwej transformacji 

   • rozwój aktywności społecznej oraz przygotowanie do akceptacji dla procesu transformacji i zmiany klimatycznej. 

Ponadto zgodnie z założeniami realizacji projektów w ramach działania 10.24 jest ich kompleksowość, w tym także rozwiązywanie problemów społecznych co uzasadniania zatrudnienie ww. specjalistów. Każdorazowo planowane w projekcie wydatki będą oceniane w kontekście celu i założeń projektu.
Należy zwrócić uwagę, iż zadania wykonywane przez psychoterapeutę nie mogą być tożsame z usługą zdrowotną realizowaną w ramach NFZ gdyż w projektach finansowanych w perspektywie finansowej 2021-2027 w ramach FE SL nie ma możliwości finansowania żadnych usług o charakterze zdrowotnym.

Pytanie 5. Czy dom kultury mający osobowość prawną może być wnioskodawcą/ partnerem w projekcie?

Odpowiedź 

Instytucje kultury mogą być wnioskodawcą lub partnerem w projekcie, zostały wskazane w pkt. 1.3 regulaminu wyboru projektów jako typ wnioskodawcy określony w Centralnych Systemie Teleinformatycznym jako służby publiczne.

Pytanie 6. Czy do działań merytorycznych w ramach projektu można zatrudnić dotychczasowych pracowników podmiotu będącego wnioskodawcą czy partnerem projektu?

Odpowiedź 

Dotychczasowych pracowników podmiotu będącego wnioskodawcą lub partnerem można oddelegować do realizacji projektu. Zatrudnienie personelu szczegółowo określają wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027. Personel projektu niezbędny do realizacji zadań merytorycznych stanowi koszt bezpośredni.

Pytanie 7. Jeżeli wnioskodawca nie składa samodzielnie wniosku o dofinansowanie komu i w jakim zakresie powinien udzielić upoważnienia?

Odpowiedź 

Złożenie wniosku o dofinansowanie projektu (WOD) w systemie LSI 2021 wymaga założenia odpowiedniego profilu. Zgodnie z zapisami pkt 3 regulaminu wyboru projektów: 

   • jeżeli podmiot, w imieniu którego chcesz złożyć WOD, posiada już profil, zgłoś się do osoby nim zarządzającej, aby przyłączyła Cię do profilu;
     Pamiętaj o stosownym upoważnieniu do złożenia WOD!

   • jeżeli uzupełniasz wniosek o dofinansowanie jako jednostka organizacyjna innego podmiotu (nie posiadająca osobowości prawnej ani zdolności prawnej), zgłoś się do jednostki nadrzędnej, aby przyłączyła Cię do profilu;
     Pamiętaj o stosownym upoważnieniu do złożenia WOD! 

Stosowne upoważnienie to dokument, który oficjalnie zezwala innej osobie do wykonywania określonej czynności w imieniu osoby upoważniającej. Upoważnienie powinno zostać udzielone zgodnie z obowiązującymi w danym podmiocie zasadami i ogólnie obowiązującymi przepisami prawa.

Pytanie 8. Czy w ramach projektu i zadania zakładającego tworzenie miejsc spotkań służących integracji mieszkańców danego obszaru możliwe jest tworzenie wyłącznie nowych miejsc czy można także przystosowywać/ rozwijać / przekształcać istniejące miejsca? 

Odpowiedź 

W ramach zadania tworzenie miejsc spotkań służących integracji mieszkańców danego obszaru możliwe jest wykorzystane istniejących miejsc do realizacji celu projektu. Jednakże celem projektów w ramach Działania 10.24 Typ 1 Działania na rzecz mieszkańców i obszarów uczestniczących w procesie sprawiedliwej transformacji powinno być:

   • podjęcie działań na rzecz mieszkańców i obszarów uczestniczących w procesie sprawiedliwej transformacji,

   • rozwój aktywności społecznej oraz przygotowanie do akceptacji dla procesu transformacji i zmiany klimatycznej.

Należy mieć także na uwadze, iż działania realizowane w projekcie nie mogą zastępować dotychczas realizowanych zadań finansowanych z innych źródeł, w ramach projektu mogą zostać sfinansowane tylko i wyłącznie zadania/działania/przedsięwzięcia dodatkowe mające na celu udział mieszkańców w procesie sprawiedliwej transformacji regionu lub wsparcie mieszkańców, którzy w największym stopniu zostaną dotknięci procesem transformacji.

Pytanie 9. Czy w ramach działań dotyczących animacji mieszkańców danego obszaru w procesie zmiany społecznej, gospodarczej i środowiskowej, rozwoju aktywności społecznej czy
rozwiązywania problemów społecznych możliwe jest animowanie aktywności przedsiębiorców lokalnych? (wspieranie działań o charakterze inkubatora przedsiębiorczości)

Odpowiedź 

W ramach Działania 10.24 nie ma możliwości udzielenia wsparcia dla przedsiębiorców.

Pytanie 10. Czy w ramach projektu możliwe są wizyty studyjne i inne formy wyjazdowe zagraniczne?

Odpowiedź 

Istnieje możliwość zaplanowania w projekcie takiej formy wyjazdowej, niemniej jednak powinna być spójna z koncepcją projektu i służyć realizacji głównego celu oraz być
powiązana z grupą docelową projektu. Jednocześnie koszty organizacji powinny zostać opisane w sposób umożliwiający ich rzetelną ocenę pod względem racjonalności i efektywności wydatku. 
Wizyty studyjne powinny mieć charakter m.in. odwiedzin w organizacji, instytucji lub miejscu mające na celu zdobycie wiedzy, poznanie nowatorskich rozwiązań oraz wymianę informacji oraz doświadczeń, wizyta nie może mieć charakteru 
turystycznego. ION rekomenduje przeznaczenie na realizację wizyt studyjnych oraz pozostałych form wyjazdowych maksymalnej kwoty stanowiącej 10% finansowania unijnego w projekcie.

Pytanie 11. Jakich wydatków/zadań dotyczy limit 40% na inwestycje w infrastrukturę?

Odpowiedź 

Wydatki te dotyczą adaptacji oraz prac remontowych związanych z dostosowaniem nieruchomości lub pomieszczeń do nowej funkcji (np. wykonanie podjazdu do budynku, zainstalowanie windy w budynku, renowacja budynku lub pomieszczeń, prace adaptacyjne w budynku lub pomieszczeniach). Konieczność poniesienia wydatków musi być bezpośrednio wskazana we wniosku o dofinansowanie i uzasadniona oraz niezbędna do realizacji projektu i konieczna dla osiągniecia celów projektu w zakresie włączenia społecznego.

Pytanie 12. Czy obligatoryjne zadanie dotyczące inicjatywy lokalne (oddolne) służące poprawie jakości życia, rozwojowi aktywności społecznej i akceptacji dla procesu transformacji
i zmiany klimatycznej z wykorzystaniem potencjału lokalnego można realizować w formule grantowej? 

Odpowiedź 

W ramach przedmiotowego naboru nie ma możliwości realizacji wsparcia w formule grantowej.

Pytanie 13. Czy jest limit inicjatyw jakie mogą być zrealizowane w ramach projektu?

Odpowiedź 

Nie ma wskazanego limitu inicjatyw, niemniej jednak należy pamiętać, iż przy każdej z nich należy wskazać obszar i zakres merytoryczny podejmowanych inicjatyw lokalnych na rzecz świadomego udziału mieszkańców w procesie transformacji. Maksymalna kwota przeznaczona na jedną inicjatywę oddolną wynosi 6 tys zł.

Pytanie 14. Jak monitorować uczestników biorących udział w inicjatywach? Czy będą oni wpisywani do bazy?

Odpowiedź 

Zależy od charakteru i formy inicjatywy, jeśli zostanie przyjęta forma umożliwiająca monitorowanie uczestników należy na podstawie deklaracji uczestnictwa w związku z formą wsparcia wprowadzić ich do bazy uczestników. Jeśli natomiast przyjmiemy formę inicjatywy w postaci np. pikniku/festynu wówczas taka potrzeba nie występuje.

Pytanie 15. Jak dokładny ma być opis każdej z inicjatyw?

Odpowiedź 

Na etapie przygotowania wniosku należy wskazać obszar i zakres merytoryczny podejmowanych inicjatyw lokalnych na rzecz świadomego udziału mieszkańców w procesie transformacji, który może obejmować:

   - rozwiązywanie problemów społecznych,
   - ekologii (m.in. ochrony środowiska, recyklingu, zapobieganiu powstawaniu odpadów),
   - zachowanie tożsamości lokalnej i regionalnej oraz więzi z historią i dziedzictwem przemysłowym, w tym zachowanie tożsamości społeczności górniczych i zadbanie o ciągłość minionych i przyszłych społeczności ze zwróceniem szczególnej uwagi na ich materialne i niematerialne dziedzictwo górnicze, w tym kulturę

Realizacja inicjatyw będzie rozliczana po zakończeniu danej inicjatywy za pomocą 
sprawozdania zawierającego informacje na temat: 

   - obszaru i zakresu merytorycznego podejmowanych działań i inicjatyw lokalnych,
   - przeprowadzonej diagnozy środowiska, problemów, zasobów, potencjału i potrzeb,
   - sposobu zgłoszenia inicjatywy przez uczestników (mogą to być zarówno zgłoszenia formalne, np. odbywać się poprzez złożenie do organizatorów wniosku dotyczącego realizacji zadania lub nieformalne, np. wynikać z rozmów z uczestnikami, przeprowadzonych warsztatów, badań, rozeznania potrzeb),
   - realizacji zaplanowanych działań,
   - liczby uczestników oraz dokumentacja fotograficzna,
   - protokoły zdawczo-odbiorcze (jeśli dotyczy).

Pytanie 16. Czy pomysły na realizowane inicjatywy oddolne muszą być zgłaszane przez uczestników projektu czy mogą to być pomysły zgłaszane przez inne podmioty czy osoby nie związane z projektem?

Odpowiedź 

Inicjatywy oddolne muszą być zgłoszone przez uczestników projektu. Przez inicjatywy lokalne (oddolne) służące poprawie jakości życia, rozwojowi aktywności społecznej i akceptacji dla procesu transformacji i zmiany klimatycznej z wykorzystaniem potencjału lokalnego rozumie się: 
wszelkie formy samoorganizacji mieszkańców, zbiorowego działania zmierzającego do określonego celu i do wywołania zmiany w środowisku lokalnym, działania na rzecz dobra wspólnego, angażujące społeczność lokalną i wykorzystujące potencjał lokalny. 

Przykładowy schemat przygotowania projektu dla inicjatyw lokalnych:

1. Diagnoza środowiska, problemów, zasobów, potencjału i potrzeb.
2. Tworzenie planu działania.
3. Realizacja zaplanowanych działań.
4. Monitorowanie i ocena efektywności działania.

Pytanie 17. Czy zatrudniona do projektu na część etatu osoba stanowi personel projektu?

Odpowiedź 

Tak. Każda osoba zatrudniona zaangażowana do realizacji zadań lub czynności merytorycznych w ramach projektu (niezależnie od wymiaru etatu), wolontariuszeosoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą będąca beneficjentem stanowią personel. 

Pytanie 18. Czy w ramach naboru możliwe jest wsparcie zawodowe uczestników?

Odpowiedź 

W ramach przedmiotowego naboru nie jest możliwe wsparcie zawodowe uczestników(projektu). Celem projektów w ramach Działania 10.24 Typ 1 Działania na rzecz mieszkańców i obszarów uczestniczących w procesie sprawiedliwej transformacji powinno być:

   • podjęcie działań na rzecz mieszkańców i obszarów uczestniczących w procesie sprawiedliwej transformacji.

   • rozwój aktywności społecznej oraz przygotowanie do akceptacji dla procesu transformacji i zmiany klimatycznej.

Głównymi założeniami naboru są m.in. działania na rzecz poprawy jakości życia oraz zwiększania aktywności społecznej, zawodowej, obywatelskiej społeczności objętych procesem sprawiedliwej transformacji, realizacja programów na rzecz świadomego udziału mieszkańców w zmianie klimatycznej i transformacji oraz wsparcie rodzin pracowników branży górniczej i pracowników przedsiębiorstw powiązanych z górnictwem oraz społeczności lokalnych, które w największym stopniu zostaną dotknięte procesem transformacji.

Pytanie 19. Na jakiej podstawie należy kwalifikować uczestników do projektu? Jaki zakres danych powinno zawierać oświadczenie?

Odpowiedź 

Warunkiem kwalifikowalności uczestnika projektu lub podmiotu otrzymującego wsparcie jest m.in. spełnienie przez niego kryteriów kwalifikowalności uprawniających do udziału w projekcie, co jest potwierdzone właściwym dokumentem, w szczególności zaświadczeniem lub innym dokumentem wystawionym przez właściwy podmiot, albo oświadczeniem uczestnika projektu lub podmiotu otrzymującego wsparcie, jeżeli kryterium kwalifikowalności nie może zostać potwierdzone dokumentem wystawionym przez właściwy podmiot. W odniesieniu do naboru nr FESL.10.24-IZ.01-024/23 grupę docelową bądź ostatecznych odbiorców wsparcia stanowią osoby zamieszkujące, uczące się lub pracujące na terenie jednego z 7 podregionów województwa śląskiego objętego procesem transformacji określonych w TPST (wersja obowiązująca na dzień ogłoszenia naboru), tj. podregionu katowickiego, sosnowieckiego, tyskiego, bytomskiego, gliwickiego, rybnickiego oraz bielskiego. 

W przypadku osób uczących się - dokument potwierdzający miejsce nauki, 
W przypadku osób pracujących - dokument potwierdzający miejsce pracy, 
W przypadku potwierdzenia miejsca zamieszkania - oświadczenie o zamieszkaniu. 

Ponadto do określonych działań z zakresu usług społecznych skierowanych do osób z niepełnosprawnościami potwierdzeniem kwalifikowalności uczestnika są następujące dokumenty np.: orzeczenie o stopniu niepełnosprawności lekkim, umiarkowanym i znacznym, orzeczenie o niepełnosprawności wydane w stosunku do osób, które nie ukończyły 16 roku życia, orzeczenie o niezdolności do pracy, orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na dany rodzaj niepełnosprawności, orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu głębokim, inne równoważne orzeczenia (KRUS, służby mundurowe itd.), w przypadku osoby z zaburzeniami psychicznymi dokument potwierdzający stan zdrowia wydany przez lekarza, np. orzeczenie o stanie zdrowia lub opinia.

Pytanie 20. W jaki sposób przekazywana będzie informacja o zamknięciu kolejnej tury naboru?

Odpowiedź 

Informacja o zamknięciu grupy wniosków zostanie umieszczona na stronie internetowej.

Pytanie 21. Czy finansowanie zadania dotyczącego wzmocnienia potencjału podmiotów III sektora będzie w całości stanowiło pomoc de minimis?

Odpowiedź 

Wsparcie nie będzie stanowiło pomocy de minimis jeżeli będzie związane z prowadzoną działalnością statutową oraz nie będzie służyło do prowadzenia działalności gospodarczej.

Pytanie 22. Jak prawidłowo należy wskazać obszar realizacji projektu – czy można zaznaczyć całe województwo?

Odpowiedź 

W ramach obszaru realizacji nie może zostać wskazane całe województwo (śląskie). Zgodnie z zapisami Kryteriów wyboru projektów stanowiących Załącznik nr 1 do Regulaminu wyboru projektów w ramach naboru nr FESL.10.24-IZ.01-024/23, obszarem realizacji projektu powinien być podregion województwa śląskiego określony w TPST (wersja obowiązująca na dzień ogłoszenia naboru), tj: podregion katowicki, sosnowiecki, tyski, bytomski, gliwicki, rybnicki oraz bielski.

Pytanie 23. W jaki sposób należy uzasadnić zgodność działań projektowych z celem TPST?

Odpowiedź 

Zgodnie z zapisami Kryteriów wyboru projektów stanowiących Załącznik nr 1 do Regulaminu wyboru projektów w ramach naboru nr FESL.10.24-IZ.01-024/23w trakcie oceny formalno-merytorycznej projektu będzie weryfikowane czy realizuje on cel operacyjny: Kompleksowy system wsparcia społecznego aktywizujący mieszkańców podregionów górniczych.
Weryfikowane będzie czy projekt jest zgodny z założeniami/celami/działaniami wskazanymi w TPST w celu operacyjnym Kompleksowy system wsparcia społecznego aktywizujący mieszkańców podregionów górniczych (wersja obowiązująca na dzień ogłoszenia naboru), tj.
- wsparcie rodzin pracowników branży górniczej i pracowników przedsiębiorstw powiązanych z górnictwem oraz społeczności lokalnych, które w największym stopniu zostaną dotknięte procesem transformacji;
- działania na rzecz poprawy jakości życia oraz zwiększania aktywności społecznej, zawodowej, obywatelskiej społeczności objętych procesem sprawiedliwej transformacji;
- realizacja programów integracji społecznej, lokalnych paktów na rzecz sprawiedliwej transformacji dla mieszkańców podregionów górniczych, między innymi związanych z oddolnymi inicjatywami społeczności lokalnej, mającymi na celu poprawę jakości życia w procesie przechodzenia przez zieloną i cyfrową transformację;
- programy na rzecz świadomego udziału mieszkańców w zmianie klimatycznej i transformacji;
- inicjatywy oddolne społeczności lokalnych, służące budowaniu zdolności partnerów społecznych i organizacji społeczeństwa obywatelskiego dotyczące także zachowania regionalnej tożsamości i dziedzictwa przemysłowego z poszanowaniem tradycji podregionów górniczych. 

Kryterium weryfikowane będzie na podstawie zapisów pkt. B.6.2 wniosku o dofinansowanie realizacji projektu - Powiązanie ze strategiami oraz pkt B.7.2 Uzasadnienie spełnienia kryteriów gdzie należy wskazać w jaki sposób projekt realizuje wyżej wskazane zapisy TPST.

Pytanie 24. Jakie obowiązki w zakresie informacji i promocji projektu i działań projektowych obowiązują wnioskodawcę? Jakie zmiany względem poprzedniej perspektywy trzeba mieć na uwadze?

Odpowiedź 

O współfinansowaniu projektu z UE należy informować już w trakcie jego realizacji przy okazji wszelkich, podejmowanych działań informacyjnych i promocyjnych. Obowiązki informacyjno-promocyjne określają: 

   • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. - Artykuł 50 oraz załącznik IX – Komunikacja i Widoczność, 
   • Umowa o dofinansowanie (część poświęcona Komunikacji i widoczności (obowiązki informacyjne i promocyjne),
   • Podręcznik wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021-2027 w zakresie informacji i promocji (wyciąg z podręcznika jest załącznikiem do umowy),
   • Pośrednio: kontrakt programowy (art. 22 i 23) i Wytyczne dotyczące informacji i promocji Funduszy Europejskich na lata 2021-2027. 

Zasady w zakresie informacji i promocji projektu i działań projektowych zostały szczegółowo opisane w zakładce Realizuję projektPonadto zasady komunikacji marki Fundusze Europejskie 2021-2027 znajdują się na Portalu Funduszy Europejskich w następujących dokumentach: 

- Strategia komunikacji, 
- Księga Tożsamości Wizualnej marki Fundusze Europejskie 2021-2027, 
- Podręcznik wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021-2027 w zakresie informacji i promocji.

Beneficjent jest zobowiązany do wypełniania obowiązków informacyjnych i promocyjnych. Wyciąg z zapisów Podręcznika wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021-2027 w zakresie informacji i promocji oraz wykaz pomniejszenia wartości dofinansowania projektu w zakresie obowiązków komunikacyjnych beneficjentów FE stanowią załącznik do umowy.

Pytanie 25. Jak nazywać zadania oraz wydatki w budżecie, czy w sytuacji, gdy realizowane są podobne zadania i występują w nich tożsame wydatki to, czy nazwy mogą się dublować?

Odpowiedź 

W przypadku nazwy zadania zostały one szczegółowo opisane i wskazane jako obligatoryjne oraz fakultatywne w Regulaminie wyboru projektów. Natomiast nazwa wydatku powinna być syntetycznym określeniem wydatku. Więcej informacji można zamieścić w polu Opis, uzasadnienie, specyfikacja i parametry kosztu w danej kategorii. Należy pamiętać, że nazwa zadania oraz wydatku musi być unikalna. Jeśli zostaną wprowadzone dwa zadania lub wydatki o tożsamych nazwach w projekcie wówczas w podsumowaniu zaprezentuje się walidacja blokująca złożenie wniosku o dofinansowanie.

Pytanie 26. Czy kwalifikowalne w ramach kosztów bezpośrednich będzie opracowanie rekomendacji/ dokumentów / strategii itp. W wyniku prowadzonych działań merytorycznych na rzecz społeczności np. panelu obywatelskiego?

Odpowiedź 

Ocena realizowanych działań w projekcie każdorazowo podlega ocenie ekspertów. Konstrukcja zadań projektowych oraz budżetu powinna być spójna z celem i założeniami projektu, które wynikają z przeprowadzonej diagnozy. Celem projektów w ramach Działania 10.24 Typ 1 Działania na rzecz mieszkańców i obszarów uczestniczących w procesie sprawiedliwej transformacji powinno być: 

   • podjęcie działań na rzecz mieszkańców i obszarów uczestniczących w procesie sprawiedliwej transformacji,
   • rozwój aktywności społecznej oraz przygotowanie do akceptacji dla procesu transformacji i zmiany klimatycznej. 

Realizacja badań i rekomendacji powinna być spójna z koncepcją projektu i służyć realizacji głównego celu oraz być powiązana z grupą docelową projektu (analiza sytuacji uczestników, obserwacja zmiany jaka zachodzi u uczestników – członków społeczności poddawanych transformacji, wyciągniecie wniosków oraz przygotowanie rekomendacji). Jednakże każdorazowo planowane w projekcie wydatki będą oceniane w kontekście celu i założeń projektu oraz udziału danego wydatku w stosunku do całej wartości projektu.

Pytanie 27. Jak określić płeć UP w dokumentacji konkursowej w sytuacji, gdy deklaruje on nieheteronormatywność?

Odpowiedź 

Realizacja projektów w ramach funduszy unijnych w latach 2021-2027 bazuje na przepisach oraz dokumentach prawa krajowego. Zgodnie z przepisami Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1056 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiające Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji - dane osobowe mają być przedstawiane w podziale według płci - kobiety, mężczyźni, osoby niebinarne zgodnie z prawem krajowym. W polskim prawie przewidujemy binarny podział płci, stąd w EFS+ (i analogicznie FST) monitorujemy tylko dwie płcie. Jeśli chodzi o zmianę płci w trakcie realizacji projektu - co do zasady dane osobowe podaje się w momencie przystąpienia do projektu. Standard minimum występujący w projektach powinien zapewniać zasadę równości kobiet i mężczyzn.

Pytanie 28. Jak prawidłowo wypełnić pole B.4 wniosku o dofinansowanie?

Odpowiedź 

Pole B.4 Klasyfikacja projektu i zakres interwencji powinno zawierać następujące dane: 
Klasyfikacja projektu i zakres interwencji: Działalność w zakresie opieki społecznej, usługi komunalne, społeczne i usługi na rzecz osób.
Typ projektu: Działania na rzecz mieszkańców i obszarów uczestniczących w procesie sprawiedliwej transformacji.
Zakres interwencji: Promowanie integracji społecznej osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w tym osób najbardziej potrzebujących i dzieci. 
Temat uzupełniający: NIE DOTYCZY.

Pytanie 29. Czy jeżeli inwestycja w infrastrukturę dotyczy tylko części budynku to realizowany jest wskaźnik Liczba utworzonych miejsc spotkań służących integracji mieszkańców danego obszaru?

Odpowiedź 

W ramach projektu wnioskodawca ma możliwość adaptacji/remontu/dostosowania/doposażenia całej nieruchomości lub jej części. W każdym przypadku wskaźnik dot. utworzonych miejsc spotkań służących integracji mieszkańców danego obszaru zostanie zrealizowany. Warunkiem jest jednak, aby dostosowywane miejsce służyło uczestnikom projektu i było wykorzystywane w ramach działań projektowych, co zostanie zweryfikowane przez oceniającego projekt.

Pytanie 30. Czy dopuszczalne jest partnerstwo w ramach projektu z podmiotem nie mającym osobowości prawnej? Czy określono maksymalną ilość partnerów jaka może brać udział w projekcie?

Odpowiedź 

Realizatorem (partnerem) musi zawsze być podmiot posiadający osobowość prawną (nawet jeżeli w jego imieniu zadania realizować będzie jego jednostka organizacyjna). Każdy partner podobnie jak wnioskodawca powinien być podmiotem uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie (zgodnie z pkt 1.3 Regulaminu wyboru projektów) partner musi zatem spełniać takie same wymagania co wnioskodawca.

Pytanie 31. Czy usługi społeczne realizowane w ramach projektu mogą być odpłatne?

Odpowiedź 

Tak, możliwa jest odpłatność za usługi społeczne w realizowane w ramach projektu. Niemniej jednak należy pamiętać, iż dopuszcza się uzupełniająco realizację działań z zakresu usług społecznych. Podejmowane działania nie mogą wspierać rozwoju usług społecznych. Usługi te mogą tylko uzupełniać wsparcie i występować tylko w przypadku kiedy ich zastosowanie umożliwia udział uczestnikowi/czce w projekcie. Możliwe do realizacji w ramach naboru są usługi opiekuńcze i asystenckie.

Pytanie 32. Potencjał wnioskodawcy – co oznacza zapis, iż potencjał będzie badany również przed podpisaniem umowy?

Odpowiedź 

Zgodnie z zapisami Kryteriów wyboru projektów stanowiących Załącznik nr 1 do Regulaminu wyboru projektów w ramach naboru nr FESL.10.24-IZ.01-024/23, spełnienie kryterium dotyczącego potencjału ekonomicznego Wnioskodawcy i Partnerów (jeśli dotyczy) jest równoznaczne z zapewnieniem prawidłowej realizacji projektu. Jest ono weryfikowane zarówno na etapie oceny formalno-merytorycznej, a także ponownie przed podpisaniem umowy o dofinansowanie (w przypadku, gdy na tym etapie nie będzie spełnione odstępuje się od podpisania umowy bez konieczności dokonywania ponownej oceny). Powyższa procedura wynika z faktu, iż w trakcie oceny wniosku o dofinansowanie złożonego w ramach przedmiotowego naboru Wnioskodawca może zostać wybrany do dofinansowania w ramach innego naboru, co może skutkować tym, że nie będzie zapewniony potencjał ekonomiczny na realizację większej liczby projektów.

Pytanie 33. W jaki sposób wnioskodawca może wykazać, iż spełnia standard minimum w stopniu pozwalającym przyznać mu punkty dodatkowe (standard maksimum)?

Odpowiedź 

Wnioskodawca zobowiązany jest do zaplanowania w projekcie działań m.in. zmierzających do przestrzegania zasady równości szans kobiet i mężczyzn oraz zapewniających przestrzeganie zasady równości szans kobiet i mężczyzn, tak aby na żadnym etapie realizacji projektu tego typu bariery nie wystąpiły. Należy również pamiętać o przedstawieniu wskaźników w podziale na płeć oraz wskazanie, w jaki sposób rezultaty przyczynią się do zmniejszenia barier równościowych, istniejących w obszarze tematycznym interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu. 

Standard zostaje spełniony po otrzymaniu co najmniej 3 punktów. Niewypełnienie stosownego pola we wniosku o dofinansowanie będzie skutkowało nieprzyznaniem
punktów w ramach tego kryterium. 

Kryterium maksimum będzie spełnione jeżeli wnioskodawca otrzyma 5 punktów (pytania 2 i 3 są alternatywne) w ramach standardu minimum tj.: 

1) We wniosku o dofinansowanie projektu zawarte zostały informacje, które potwierdzają istnienie (albo brak istniejących) barier równościowych w obszarze tematycznym interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu (0-1). 

2) Wniosek o dofinansowanie projektu zawiera działania odpowiadające na zidentyfikowane bariery równościowe w obszarze tematycznym interwencji i/lub
zasięgu oddziaływania projektu (0-1-2). 

3) W przypadku stwierdzenia braku barier równościowych, wniosek o dofinansowanie projektu zawiera działania zapewniające przestrzeganie
zasady równości kobiet i mężczyzn, tak aby na żadnym etapie realizacji projektu nie wystąpiły bariery równościowe (0-1-2). 

4) Wskaźniki realizacji projektu zostały podane w podziale na płeć (0-1). 

5) We wniosku o dofinansowanie projektu wskazano jakie działania zostaną podjęte w celu zapewnienia równościowego zarządzania projektem (0-1).

Pomóż nam poprawić serwis

Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś