Przejdź do treści głównej
Oficjalna nowa strona programu
Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027

Pytania dotyczące naboru nr FESL.07.04-IZ.01-032/23 dla działania 7.4. Usługi społeczne


Pytanie 1. Czy hospicjum prowadzące oddział stacjonarny (24 łóżek) może aplikować o prowadzenie dziennego domu pomocy i klubu seniora w przedmiotowym naborze?

Odpowiedź

Tak, hospicjum, oddział stacjonarny (24 łóżek) może ubiegać się o prowadzenie w ramach projektu z naboru nr FESL.07.04-IZ.01-032/23 dziennych form usług opiekuńczych w postaci Klubu seniora i dziennego domu pomocy (taką formę wsparcia wskazano w Regulaminie wyboru projektów).
Należy też pamiętać, że ww. hospicjum spełnia definicję opieki instytucjonalnej wskazanej w Regulaminie wyboru projektów (patrz: rozdział 10 - słownik pojęć str.65), w związku z powyższym samo hospicjum nie może być wspierane w projekcie. Działania w ramach projektu muszą być całkowicie oddzielone operacyjnie i finansowo od działalności podstawowej placówki.

Pytanie 2. Czy w ramach naboru można złożyć projekt na mieszkanie chronione  lub wspomagane treningowe?

Odpowiedź

Tak, w ramach tego naboru można złożyć projekt na mieszkanie chronione  lub wspomagane treningowe.

Pytanie 3. Czy mieszkanie wspomagane może być zlokalizowane w instytucji?

Odpowiedź

Nie, mieszkanie wspomagane nie może być  zlokalizowane na nieruchomości, na której znajduje się inna placówka świadcząca opiekę instytucjonalną, zgodnie z definicją zawartą w słowniku pojęć regulaminu wyboru projektów.

Pytanie 4. Czy jeżeli Wnioskodawca zleci prowadzenie szkoleń w projekcie firmie szkoleniowej zewnętrznej czy firma musi ta spełnić standard szkoleniowy?

Odpowiedź

Tak, firma szkoleniowa, której Wnioskodawca zleci prowadzenie szkoleń w projekcie musi gwarantować spełnienie standardu szkoleniowego, o którym mowa w Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027 z dnia 29.12.2022 r.

Pytanie 5. Czy szkolenie dotyczące przeciwdziałania dyskryminacji i uwzględniania specyficznych potrzeb osób narażonych na dyskryminację ze względu na cechy prawnie chronione dla kadry merytorycznej można zaplanować w ramach kosztów bezpośrednich w projekcie?

Odpowiedź

Tak, takie szkolenie można zaplanować w ramach kosztów bezpośrednich, ale wyłącznie dla kadr świadczących usługi społeczne w projekcie. Wnioskodawca może również zaplanować realizację szkoleń równościowych dla kadry administracyjnej i zarządzającej projektu – w tym przypadku szkolenie takie powinno zostać sfinansowane w ramach kosztów pośrednich.

Pytanie 6. Czy w przypadku realizacji w projekcie usług sąsiedzkich można dodatkowo zapewnić z projektu teleopiekę?

Odpowiedź

Tak, teleopieka może zostać zrealizowana w projekcie, lecz wyłącznie jako uzupełnienie do głównego wsparcia – w tym przypadku sąsiedzkich usług opiekuńczych.

Pytanie 7. Czy można dostać dodatkowe punkty za partnerstwo z PES?

Odpowiedź

Zgodnie z zapisami Załącznika nr 1 do Regulaminu wyboru projektów pkt 1.6 Kryteria szczegółowe dodatkowe Kryterium nr 2 – jeżeli projekt realizowany jest w partnerstwie przez administrację publiczną i PES lub PES jest wnioskodawcą projektu – można otrzymać 12 dodatkowych punktów. PES – podmiot ekonomii społecznej, o którym mowa w art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej.

Pytanie 8. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej (MOPS) realizował w 2022 roku program opieka wytchnieniowa ze środków Funduszu Solidarnościowego polegającego na świadczeniu usług w ramach pobytu dziennego w miejscu zamieszkania osoby niepełnosprawnej – opieka ta była świadczona godzinowo. Jak Wnioskodawca ma zapewnić, że wsparcie z projektu, który złoży w tym naborze w 2023 r. dla usług opiekuńczych prowadzi każdorazowo do zwiększenia liczby miejsc świadczenia usług w społeczności lokalnej oraz liczby osób objętych usługami świadczonymi w społeczności lokalnej przez danego beneficjenta w stosunku do danych z roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie projektu, skoro w programie ze środków z Funduszu  Solidarnościowego wsparcie było liczone godzinowo, a w projekcie z EFS + ma nastąpić zwiększenie liczby miejsc świadczenia usług w społeczności lokalnej oraz liczby osób objętych usługami świadczonymi w społeczności lokalnej?

Odpowiedź

Po konsultacjach z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej – Instytucja Organizująca Nabór (ION) informuje, że jeśli dana gmina lub podmiot oferowały wsparcie ze środków własnych, należy traktować je jako mianownik i od nich zaplanować zwiększenie. Jeśli natomiast podmiot ten korzystał ze środków Funduszu Solidarnościowego lub innego programu rządowego, nie należy tego traktować jako finansowanie usług przez beneficjenta i tych usług nie należy uwzględniać przy analizie dot. zwiększenia miejsc i liczby osób objętych wsparciem (m.in. z uwagi właśnie na brak możliwości przewidzenia czy wsparcie z tych programów będzie kontynuowane).

Jeśli oprócz realizacji wsparcia z Funduszu Solidarnościowego beneficjent finansował ze środków własnych te usługi, wsparcie ze środków EFS+ nie powinno doprowadzić do sytuacji, że finansowanie usług dotychczas realizowanych przez dany podmiot (beneficjenta) zostanie zmniejszone. Samo finansowanie usług z innego, rządowego programu, nie powinno być rozpatrywane jako zastąpienie finansowania, a raczej jego kontynuacja, czy w tych przypadkach, uzupełnienie.

Pytanie 9. MOPS do tej pory nie pobierał odpłatności od prowadzonych przez siebie usług opiekuńczych z teleopieką, czy w projekcie w ramach przedmiotowego naboru ma pobierać taką odpłatność od uczestników projektu?

Odpowiedź

Zgodnie z regulaminem wyboru projektów Wnioskodawca musi określić zasady odpłatności za usługi społeczne realizowane w projekcie, jednak powinny być one skorelowane z zasadami dotychczas stosowanymi przez Beneficjenta. Jeżeli więc brak odpłatności za tego typu usługi wynika z konkretnych uregulowań Wnioskodawcy (np. uchwały rady gminy) to mogą Państwo przyjąć takie rozwiązanie również w projekcie. Jeżeli jednak usługi były finansowane z funduszy zewnętrznych, które nie przewidywały odpłatności to w projekcie składanym w ramach przedmiotowego naboru należy taką odpłatność zaplanować. Należy jednak pamiętać, że odpłatność nie może być barierą w dostępie do usługi, i że Wnioskodawca musi określić również grupy uczestników, od których odpłatność nie będzie pobierana (ze względu na sytuację społeczno-ekonomiczną).

Pytanie 10. MOPS do tej pory nie realizował sąsiedzkich usług opiekuńczych, czy zakładając realizację takich usług w projekcie musi przewidzieć odpłatność od uczestników projektu?

Odpowiedź

Tak, zgodnie z regulaminem wyboru projektów Wnioskodawca musi określić zasady odpłatności w ramach sąsiedzkich usług opiekuńczych. Należy jednak pamiętać, że odpłatność nie może być barierą w dostępie do usługi, i że Wnioskodawca musi określić również grupy uczestników, od których odpłatność nie będzie pobierana (ze względu na sytuację społeczno-ekonomiczną).

Pytanie 11. Czy same usługi transportowe dla osób z niepełnosprawnościami mogą być przedmiotem projektu?

Odpowiedź

Nie, same usługi transportowe dla osób z niepełnosprawnościami nie mogą być przedmiotem projektu. Istnieje jednak możliwość sfinansowania usług transportu indywidualnego dla uczestników projektów z potrzebą wsparcia w zakresie mobilności, jako elementu kompleksowego projektu.

Pytanie 12. Czy w Regulaminie wyboru projektów wskazano okres czasu jakim ma być objęta w projekcie osoba w mieszkaniu treningowym?

Odpowiedź

Nie, w Regulaminie wyboru projektów nie wskazano okresu czasu jakim ma być objęta w projekcie osoba w mieszkaniu treningowym. W definicji mieszkania wspomaganego w pkt 10 Regulaminu wskazano tylko, że usługa ma charakter okresowy.

Pytanie 13. Prowadzimy klub seniora, czy możemy w ramach projektu stworzyć w klubie 10 nowych miejsc w nowej grupie?

Odpowiedź

Tak, prowadząc klub seniora w ramach dotychczasowej działalności można zawnioskować o utworzenie nowej grupy – 10 miejsc  z projektu i sfinansować również z projektu koszty związane z zatrudnieniem osoby prowadzącej tę nową grupę i inne koszty związane z jej prowadzeniem.

Pytanie 14. W klubie seniora, oprócz stworzenia nowych miejsc z nowego projektu, chcielibyśmy zrealizować również dodatkowe zajęcia dla osób, które są uczestnikami klubu seniora, który stworzyliśmy z projektu z poprzedniej perspektywy finansowania i który utrzymujemy w okresie trwałości – czy możemy? 

Odpowiedź

Tak, w klubie seniora,  oprócz stworzenia nowych miejsc z nowego projektu, mogą państwo sfinansować dodatkowe zajęcia dla uczestników z klubu seniora w okresie trwałości, ale muszą być to zajęcia, które wcześniej nie były jeszcze realizowane w tym klubie.

Pytanie 15. Czy odpłatność pobierana w projekcie za świadczenie usług społecznych może stanowić wkład własny do projektu?

Odpowiedź

Tak, odpłatność pobierana od uczestników projektu może stanowić wkład własny do projektu, ale nie musi. Pozostawiono tę kwestię do decyzji Wnioskodawcy.

Pytanie 16. W programie rządowym, który realizowaliśmy na usługi asystentów osób niepełnosprawnych (AON) nie było odpłatności, czy teraz w usługach asystenckich, które chcemy realizować z projektu z przedmiotowego naboru mamy wprowadzić odpłatność?

Odpowiedź

Tak, zgodnie z regulaminem wyboru projektów Wnioskodawca musi określić zasady odpłatności w ramach realizowanych usług społecznych. Należy jednak pamiętać, że odpłatność nie może być barierą w dostępie do usługi i że Wnioskodawca musi określić również grupy uczestników, od których odpłatność nie będzie pobierana (ze względu na sytuację społeczno-ekonomiczną).

Pytanie 17. MOPS z programu rządowego pozyskuje środki na świadczenie usług asystenckich dla osób z niepełnosprawnościami, jednak potrzeby pojedynczych osób są większe niż można zapewnić z tego programu. Czy możemy z projektu EFS + zrealizować usługi asystenckie dla tych samych osób?

Odpowiedź

Po konsultacjach z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej – ION informuje, że Wytyczne dotyczące realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata  2021-2027 z dnia 15.03.2023 r. nie regulują tej kwestii. ION nie widzi jednak przeciwskazań w realizacji takich założeń projektowych, jeżeli zachowana zostanie przejrzystość i jasne zasady rozliczania wydatków z poszczególnych programów. Co do zasady celem EFS+ jest zwiększenie podaży usług, a więc też liczby osób obejmowanych wsparciem, ale też należy pamiętać, że wsparcie powinno być dostosowane do indywidualnych potrzeb odbiorców, w tym w zakresie jego intensywności. Będzie to oczywiście indywidualnie rozpatrywane w odniesieniu do konkretnych zapisów wniosku i zasadność takiego postępowania podlegać będzie ocenie przez oceniającego wniosek pracownika ION lub eksperta.

Pytanie 18. Czy w projekcie mogą być realizowane usługi zdrowotne?

Odpowiedź

W przedmiotowym naborze finansowanie usług zdrowotnych jest możliwe w zakresie działań o charakterze diagnostycznym na etapie rekrutacji  do projektu, zaś finansowanie leczenia jest możliwe wyłącznie w ramach opieki długoterminowej, jako wsparcie towarzyszące. Dla osób objętych opieką długoterminową (co jest potwierdzone zaświadczeniem lekarskim w tym zakresie), które są objęte usługami społecznymi z projektu EFS+ uzupełniająco może zostać zaplanowane również świadczenie usług zdrowotnych:

a) długotrwałej opieki pielęgniarskiej;
b) rehabilitacji;
c) świadczeń terapeutycznych;
d) kontynuacji leczenia farmakologicznego i dietetycznego.

Pytanie 19. Czy w przypadku świadczenia usług w projekcie w postaci mieszkania wspomaganego można pobierać odpłatność od uczestników za pobyt w mieszkaniu i czy może to stanowić wkład własny Wnioskodawcy?

Odpowiedź

Tak, w przypadku świadczenia usług w projekcie w postaci mieszkania wspomaganego można pobierać odpłatność od uczestników za pobyt w mieszkaniu. W  szczególności w przypadku mieszkania wspomaganego treningowego – pobieranie odpłatności może być elementem treningu finansowego.  Odpłatność pobierana od uczestników projektu może stanowić wkład własny do projektu, ale nie musi. Pozostawiono tą kwestię do decyzji Wnioskodawcy.

Pytanie 20. Czy można realizować w projekcie w klubie seniora wyjazdy dla uczestników projektu poza województwo śląskie?  

Odpowiedź

ION rekomenduje w pierwszej kolejności organizowanie wyjazdów na terenie województwa śląskiego, ale nie wyklucza jednak możliwości realizowania dalszych wyjazdów, o ile będzie to wydatek racjonalny, efektywny i uzasadniony logiką projektową. Będzie to przedmiotem analizy na etapie oceny projektu.

Pytanie 21. MOPS w 2022 roku z programu rządowego realizował usługi asystenckie dla 20 osób. W 2023 roku również wystąpił o realizację usług asystenckich na 20 osób. W projekcie EFS+ w 2024 r. ma zamiar zrealizować usługi asystenckie dla 10 osób z niepełnosprawnościami. Co w sytuacji jeżeli w 2024 r. MOPS nie dostanie z programu rządowego dofinansowania na usługi asystenckie dla 20? 

Odpowiedź

Po konsultacjach z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej – ION informuje, że jeśli dana gmina lub podmiot oferowały wsparcie ze środków własnych, należy traktować je jako mianownik i od nich zaplanować zwiększenie. Jeśli natomiast podmiot ten korzystał ze środków Funduszu Solidarnościowego lub innego programu rządowego, nie należy tego traktować jako finansowanie usług przez beneficjenta i tych usług nie należy uwzględniać przy analizie dot. zwiększenia miejsc i liczby osób objętych wsparciem (m.in. z uwagi właśnie na brak możliwości przewidzenia czy wsparcie z tych programów będzie kontynuowane).

Jeśli oprócz realizacji wsparcia z Funduszu Solidarnościowego beneficjent finansował ze środków własnych te usługi, wsparcie ze środków EFS+ nie powinno doprowadzić do sytuacji, że finansowanie usług dotychczas realizowanych przez dany podmiot (beneficjenta) zostanie zmniejszone. Samo finansowanie usług z innego, rządowego programu, nie powinno być rozpatrywane jako zastąpienie finansowania, a raczej jego kontynuacja, czy w tych przypadkach, uzupełnienie. 

W związku z powyższym jeżeli w 2024 r. MOPS nie dostanie z programu rządowego dofinansowania na usługi asystenckie dla 20 osób – nie będzie to miało wpływu na realizowany przez MOPS projekt w ramach przedmiotowego naboru, o ile oczywiście nie realizował tych usług z własnych środków.

Pytanie 22. Czy dzienne domy pomocy to jest to samo wsparcie co dzienne domy pobytu?  

Odpowiedź

W naborze można realizować wsparcie w postaci dziennego domu pomocy. Wsparcie to zostało opisane szczegółowo w załącznikach 8 i 11 do Regulaminu wyboru projektów. Nie dopuszczamy w naborze realizacji dziennych domów pobytu. W przestrzeni społecznej funkcjonują różne formy świadczenia usług społecznych, finansowane z różnych źródeł, z odrębnymi uregulowaniami w zakresie wymogów ich funkcjonowania.  Wnioskodawca powinien zdecydować się na realizację wsparcia wskazanego literalnie w Regulaminie wyboru projektów.

Pytanie 23. Zgodnie z regulaminem wyboru projektów opieka wytchnieniowa może być organizowana w formie krótkookresowego (do 12 tygodni w roku) całodobowego lub dziennego pobytu. Jak należy wyliczać te 12 tygodni, w przypadku jeśli osoba dostaje wsparcie tylko kilka godzin w ciągu dnia.

Odpowiedź

Czas przebywania w opiece wytchnieniowej należy kalkulować w odniesieniu do pojedynczych dni (niezależnie ile godzin opieki w danym dniu zapewniono danej osobie). A więc jedna osoba w ciągu roku nie może zostać objęta opieką wytchnieniową przez więcej niż 84 dni.

Pytanie 24. Czy w ramach Klubu Seniora można planować aktywizację kulturalną, turystyczną w formie wyjazdowej?

Odpowiedź

Tak, w ramach klubu seniora można zaplanować aktywizację kulturalną, turystyczną w formie wyjazdowej.

Pytanie 25. Rozwiniecie/pogłębienie tematu związanego z wliczaniem miejsc w programach rządowych AOON a miejscami w projekcie.

Odpowiedź

Po konsultacjach z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej – ION informuje, że zgodnie z Wytycznymi dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027 z dnia 15 marca 2023 r. „IZ RP zapewnia, że wsparcie dla usług opiekuńczych lub asystenckich prowadzi każdorazowo do zwiększenia liczby miejsc świadczenia usług w społeczności lokalnej oraz liczby osób objętych usługami świadczonymi w społeczności lokalnej przez danego beneficjenta w stosunku do danych z roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie projektu. Obowiązek zwiększania liczby miejsc świadczenia usług oraz liczby osób objętych tymi usługami nie dotyczy wsparcia dla usług opiekuńczych świadczonych przez opiekunów faktycznych. Obowiązek zwiększania liczby osób objętych usługami nie oznacza zakazu jednoczesnego wsparcia osób dotychczas obejmowanych usługami przez beneficjenta”.

Zapisy Wytycznych wskazują także, że „IZ RP zapewnia, że wsparcie w ramach projektu nie spowoduje:
a) zmniejszenia dotychczasowego finansowania usług asystenckich lub opiekuńczych przez beneficjenta oraz
b) zastąpienia środkami projektu dotychczasowego finansowania usług ze środków innych niż europejskie”.

Wskazany wyżej punkt a) dotyczy ogółem finansowania usług przez beneficjenta. Jeśli oprócz realizacji wsparcia z Funduszu Solidarnościowego beneficjent finansował ze środków własnych te usługi, wsparcie ze środków EFS+ nie powinno doprowadzić do sytuacji, że finansowanie usług dotychczas realizowanych przez dany podmiot (beneficjenta) zostanie zmniejszone. Samo finansowanie usług z innego, rządowego programu, nie powinno być rozpatrywane jako zastąpienie finansowania, a raczej jego kontynuacja, czy w tych przypadkach, uzupełnienie.

Jednocześnie, wiążący jest warunek zwiększenia liczby miejsc świadczenia usług w społeczności lokalnej oraz liczby osób objętych usługami przez beneficjenta. Jeśli dana gmina lub podmiot oferowały wsparcie ze środków własnych, należy traktować je jako mianownik i od nich zaplanować zwiększenie. Jeśli natomiast podmiot ten korzystał ze środków Funduszu Solidarnościowego lub innego programu rządowego, nie należy tego traktować jako finansowanie usług przez beneficjenta i tych usług nie należy uwzględniać przy analizie dot. zwiększenia miejsc i liczby osób objętych wsparciem (m.in. z uwagi właśnie na brak możliwości przewidzenia czy wsparcie z tych programów będzie kontynuowane).

Pytanie 26. Co z przychodem w projekcie? Czy np. częściowa odpłatność za usługi społeczne musi stanowić wkład własny do projektu? Trudno na etapie pisania projektu założyć ile osób zrekrutowanych znajdzie się powyżej zaprojektowanego progu socjalnego i zapłaci częściowo za te usługi, a ile znajdzie się poniżej tego progu i otrzyma wsparcie bezpłatnie. Co w przypadku gdy osiągnięty przychód będzie większy niż zakładany we wniosku?

Odpowiedź

Odpłatność pobierana od uczestników projektu może stanowić wkład własny do projektu, ale nie musi. Pozostawiono tą kwestię do decyzji Wnioskodawcy. W obecnej perspektywie EFS+ odpłatności nie stanowią dochodu w projekcie.

Pytanie 27. Czy w ramach zadań realizowanych w ramach typu 3 możliwe jest tworzenie nowej infrastruktury? Jeżeli tak jakie są dopuszczalne limity w tym zakresie, do wysokości cross- financingu?

Odpowiedź

Tak, w ramach zadań realizowanych w ramach typu 3 możliwe jest tworzenie nowej infrastruktury w ramach cross-financingu. Pozwala na to definicja wskazana w aktualnie obowiązujących Wytycznych dot. kwalifikowalności wydatków na lata 2021 -2027 (podrozdział 2.4 pkt 6 litera b) – w projektach EFS + cross-financing dotyczy zakupu infrastruktury rozumianej jako budowa nowej infrastruktury. Jednak należy mieć na uwadze, że poziom cross-financingu w typie 3 wynosi 30% finansowania unijnego – co może stanowić zbyt małą kwotę na tworzenie nowej infrastruktury.

Pytanie 28. Czy wkład własny, wprowadzony powinien zostać jako wpłaty częściowe od uczestników (takie jest założenie)? Według nas jako wkład własny powinniśmy wykazać jakiś wydatek bieżący, typu spotkanie z psychologiem, jedynie fakt sfinansowania go z wpłat za odpłatne korzystanie od uczestników będzie widoczny w ewidencji księgowej jednostki. Wpłaty więc nie będą bezpośrednio widoczne w projekcie, a jedynie wydatek oznaczony jako wkład własny. Finansowanie tzw. częściowej odpłatności wpływać będzie na konto Stowarzyszenia jako statutowa działalności odpłatna, wydatek z kolei jako wkład własny do projektu?

Odpowiedź

Opłaty wnoszone przez uczestników mogą stanowić wkład własny w projekcie; same opłaty nie są wydatkiem jako takim. Tak jak wskazano w pytaniu- mogą one finansować w części wsparcie świadczone na rzecz uczestników- np. wynagrodzenie osoby świadczącej usługi opiekuńcze, czy psychologa.

Pytanie 29. Czy na etapie składania wniosku o dofinansowanie JST musi złożyć oświadczenie dot. działań/uchwał niedyskryminujących?

Odpowiedź

Nie, na etapie składania wniosku o dofinansowanie nie będzie wymagane oświadczenie dot. działań/uchwał niedyskryminujących. Oświadczenie w przedmiotowym zakresie będzie wymagane na etapie podpisywania umowy o dofinansowanie (Oświadczenie nr 6 do Regulaminu wyboru projektów - Oświadczenie dotyczące Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej). Jednak zgodnie z kryterium horyzontalnym: „Projekt jest zgodny z Kartą Praw Podstawowych Unii Europejskiej z dnia 26 października 2012 r. (Dz. Urz. UE C 326 z 26.10.2012, str. 391), w zakresie odnoszącym się do sposobu realizacji, zakresu projektu i wnioskodawcy”, we wniosku o dofinansowanie, w punkcie B.7.1. punkt 1 należy zamieścić deklarację, iż Wnioskodawca do tej pory nie podjął jakichkolwiek działań dyskryminujących / uchwał, sprzecznych z zasadami, o których mowa w art. 9 ust. 3 rozporządzenia nr 2021/1060, nie opublikowane zostały wyroki sądu ani wyniki kontroli świadczące o prowadzeniu takich działań, nie rozpatrzono pozytywnie skarg na wnioskodawcę w związku z prowadzeniem działań dyskryminujących oraz nie podano do publicznej wiadomości niezgodności działań wnioskodawcy z zasadami niedyskryminacji.

Pytanie 30. Czy do wskaźnika rezultatu Liczba osób świadczących usługi w społeczności lokalnej dzięki wsparciu w programie w projekcie z usługami opiekuńczymi okres trwałości wynosi 5 lat?

Odpowiedź

Trwałość, w odniesieniu do przedmiotu naboru, występuje w 2 przypadkach:

- rezultatu – jeżeli w ramach projektu są tworzone nowe mieszkania chronione lub wspomagane, nowe Rodzinne Domy Pomocy: w tych przypadkach trwałość powinna zostać zaplanowana co najmniej przez okres odpowiadający połowie okresu realizacji projektu. Trwałość rozumiana jest jako świadczenie usług w zakresie zbliżonym do usługi świadczonej w ramach projektu i o podobnej jakości.

- projektu – jeżeli w projekcie występują wydatki  w ramach  cross-financingu: trwałość projektów współfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych lub Funduszu Spójności musi być zachowana przez okres 5 lat (3 lat w przypadku MŚP – w odniesieniu do projektów, z którymi związany jest wymóg utrzymania inwestycji lub miejsc pracy) od daty płatności końcowej na rzecz beneficjenta. Zapis dotyczy tylko wydatków w ramach cross-financingu.

Trwałość, w przedmiotowym naborze, nie dotyczy więc innych form wsparcia i innych sytuacji niż wymienione powyżej.

Pytanie 31. Dot. kryterium Projekt obejmuje działania szkoleniowe dotyczące przeciwdziałania dyskryminacji i uwzględniania specyficznych potrzeb osób narażonych na dyskryminację ze względu na cechy prawnie chronione: - czy te szkolenia mogą być finansowane z kosztów bezpośrednich? - czy te szkolenia dotyczą personelu zarządzającego projektem tj. kierownik, menager itp.?

Odpowiedź

Tak, takie szkolenie można zaplanować w ramach kosztów bezpośrednich, ale wyłącznie dla kadr świadczących usługi społeczne w projekcie. Wnioskodawca może również zaplanować realizację szkoleń równościowych dla kadry administracyjnej i zarządzającej projektu – w tym przypadku szkolenie takie powinno zostać sfinansowane w ramach kosztów pośrednich.

Pytanie 32. Na kiedy planować rozpoczęcie realizacji zadań? - pytanie dotyczy kwestii dostępności funduszy europejskich i ew. ryzyka związanego z koniecznością rozpoczęcia realizacji projektu w sytuacji braku zaliczki/-ek. Innymi słowy, czy nie widzą Państwo w/w ryzyka? Czy ew. posiadają Państwo "zabezpieczone" środki finansowe w wysokości przewidzianej alokacji?

Odpowiedź

Tak jak wskazaliśmy w Regulaminie wyboru projektów w punkcie 1.5: okres, w którym musisz zrealizować projekt nie powinien przekraczać 31.12.2029 r. Zalecamy aby projekt zaplanować w taki sposób, by rozpoczął się najpóźniej w drugim półroczu 2024 r., natomiast jego zakończenie przypadało przed 30 czerwca 2029 r. Jeżeli chodzi o gwarancję wypłaty środków dla naboru  -  Umowa Partnerstwa wynegocjowana z Komisją Europejską i Kontrakt Programowy dla Województwa Śląskiego zawarty ze stroną rządową stanowią gwarancję wypłaty tych środków.

Pytanie 33. Czy "Przykładowe wydatki" wyszczególnione pod każdym omówionym typem projektu stanowią katalog zamknięty?

Odpowiedź

Nie, "Przykładowe wydatki" wyszczególnione pod typami projektu nie stanowią katalogu zamkniętego. Mają one za zadanie jedynie zobrazować wsparcie możliwe do realizacji w poszczególnych typach projektów.

Pytanie 34. Czy omówione w załączniku nr 7 przykładowe wydatki na str. 8 poz. "sfinansowanie wyjścia do kina, teatru, muzeum w ramach klubu seniora" oznacza, ze ten wydatek jest możliwy wyłącznie w ramach Klubu Seniora czy można go np. sfinansować planując działania dla osób niepełnosprawnych?

Odpowiedź

Jak wynika z ww. odpowiedzi na pytanie nr 10 – to tylko przykładowe wydatki. Można w projekcie sfinansować wyjścia do kina, teatru, muzeum również w przypadku realizacji innych usług społecznych np. usług asystenckich dla osób z niepełnosprawnościami, jeżeli jest to uzasadnione celem i zakresem merytorycznym projektu oraz stanowi wyłącznie uzupełnienie podstawowej usługi.

Pytanie 35. Jakie są alternatywne fundusze unijne, dla potrzeb, które nie mieszczą się w kryteriach? Np. usługi lekarskie, pielęgniarskie w domu pacjenta; rozbudowa pomieszczeń służących usługom w środowisku (np. rozbudowa wypożyczalni sprzętu dla pacjentów hospicjum domowego), ale znajdujących się w budynku gdzie świadczone są usługi stacjonarne?

Odpowiedź

Zachęcamy do skorzystania z usług naszego Głównego Punktu Informacyjnego Funduszy Europejskich w Katowicach adres: al. Wojciecha Korfantego 79, 40-160 Katowice, tel. 32 774 47 20, e-mail: punktinformacyjny@slaskie.pl, gdzie uzyskają państwo pomoc i doradztwo w zakresie możliwości skorzystania z innych funduszy europejskich.

Pytanie 36. Czy pracownik zatrudniony w naszej jednostce na 1/2 etatu można mu zwiększyć etat i finansować go ze środków Unijnych?

Odpowiedź

Tak, jeżeli pracownik zatrudniony u Państwa w wymiarze ½ etatu posiada odpowiednie kwalifikacje do realizacji działań projektowych, można mu zwiększyć etat i finansować go ze środków unijnych. Zatrudnienie lub oddelegowanie personelu projektu do pełnienia zadań związanych z realizacją projektów beneficjenta musi być odpowiednio udokumentowane postanowieniami umowy o pracę, porozumienia lub zakresem czynności służbowych pracownika lub opisem stanowiska pracy poprzez wskazanie w szczególności zadań wykonywanych w ramach projektów. Więcej w tym zakresie przeczytają Państwo w aktualnie obowiązujących Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021 -2027 (podrozdział 3.8 Personel projektu).

Pytanie 37. Z jakich środków jest możliwy zakup mieszkania, które będzie przeznaczone na realizację typu 3 projektu. Zakup mieszkania umożliwi nam realizację kompleksowej rehabilitacji społecznej i zawodowej?

Odpowiedź

W ramach zadań realizowanych w ramach typu 3 możliwy jest zakup nieruchomości. Pozwala na to definicja cross-financingu wskazana w aktualnie obowiązujących Wytycznych dot. kwalifikowalności wydatków na lata 2021 -2027 (podrozdział 2.4 pkt 6 litera a), o ile warunki z podrozdziału 3.4 tych wytycznych są spełnione.  Należy mieć również na uwadze limity na zakup nieruchomości określone w Podrozdziale 3.4 Zakup nieruchomości pkt. 1 ww. Wytycznych.

Odnośnie do innych możliwości finansowania  zakupu mieszkania zapraszamy do skorzystania z usług Głównego Punktu Informacyjnego Funduszy Europejskich w Katowicach adres: al. Wojciecha Korfantego 79, 40-160 Katowice, tel. 32 774 47 20, e-mail: punktinformacyjny@slaskie.pl , gdzie uzyskają państwo pomoc i doradztwo w zakresie możliwości skorzystania z innych funduszy europejskich.

Pytanie 38. Typ 1: klub seniora: Czy podmiotem realizującym projekt w imieniu wnioskodawcy (tj. gminy) może być gminny ośrodek kultury? (większa liczba działań w zakresie klubu seniora wpisuje się w działalność ośrodka kultury niż gminnego ośrodka pomocy społecznej).

Odpowiedź

Tak, podmiotem realizującym projekt w imieniu Wnioskodawcy może być Gminny Ośrodek Kultury.

Pytanie 39. Kto może kwalifikować osoby do projektu ( dla osób z niepełnosprawnościami)?

Odpowiedź

Wnioskodawca kwalifikuje uczestników projektu na podstawie odpowiednich dokumentów, zgodnie z rozdziałem 1.6 Regulaminu wyboru projektów.
Dokumentem potwierdzającym status osoby z niepełnosprawnością jest np.:

- orzeczenie o stopniu niepełnosprawności lekkim, umiarkowanym i znacznym,
- orzeczenie o niepełnosprawności wydane w stosunku do osób, które nie ukończyły 16 roku życia,
- orzeczenie o niezdolności do pracy,
- orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na dany rodzaj niepełnosprawności,
- orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu głębokim,
- inne równoważne orzeczenia (KRUS, służby mundurowe itd.),
- w przypadku osoby z zaburzeniami psychicznymi dokument potwierdzający stan zdrowia wydany przez lekarza, np. orzeczenie o stanie zdrowia lub opinia.

Pytanie 40. Jak szczegółowo opisywać pozycje kosztorysowe np. zakup 5 piłek do rehabilitacji jako sprzęt rehabilitacyjny, czy możemy napisać sprzęt do rehabilitacji?

Odpowiedź

Pozycje kosztorysowe w budżecie projektu należy opisać dość szczegółowo – można jako nazwę wydatku wskazać zestaw np. sprzęt do rehabilitacji, ale w opisie wydatku należy wskazać ilość piłek, ilość skakanek itd., a w przypadku zakupu sprzętu elektronicznego w opisie wydatku należy wskazać jego parametry/specyfikację. W opisie wydatku należy też podać ceny jednostkowe składowych wydatku.

Wydatki powinny być wykazane w taki sposób, aby na etapie oceny oceniający mógł stwierdzić jakie elementy wchodzą w ten zestaw i ile one kosztują, aby mógł on potwierdzić racjonalność i efektywność tego wydatku.

Należy również pamiętać, że jedynie w przypadku objęcia działaniami projektowymi osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu, które objęte są / lub będą objęte w projekcie opieką długoterminową można realizować zajęcia z zakresu rehabilitacji – jako wsparcie uzupełniające do usług społecznych realizowanych w projekcie. Taki uczestnik musi również posiadać zaświadczenie lekarskie wskazujące na potrzebę opieki długoterminowej.

Pytanie 41. Załącznik nr 11 nie określa max. liczby osób w DDP, w poprzedniej perspektywie była mowa o 30 os., czy teraz  ten limit obowiązuje?

Odpowiedź

Załącznik nr 11 Minimalne wymagania świadczenia usług społecznych w społeczności lokalnej do Regulaminu wyboru projektów nie wskazuje limitu osób w Dziennym Domu Pomocy (DDP). Wsparcie w DDP należy jednak realizować w taki sposób, aby były zachowane wszystkie zasady świadczenia usług społecznych w społeczności lokalnej, tak aby wsparcie było efektywne oraz komfortowe dla uczestników.

Pytanie 42. Czy można by było rozwinąć temat zakup sprzętu, mebli, np. sprzętu rehabilitacyjnego w kontekście cross-financingu, jak to rozumieć?

Odpowiedź

Cross-financing w projektach EFS+ dotyczy m. in. zakupu mebli, sprzętu i pojazdów, z wyjątkiem sytuacji, gdy:

I) zakupy te zostaną zamortyzowane w całości w okresie realizacji projektu, z zastrzeżeniem podrozdziału 3.7 Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 z 18 listopada 2022 r., lub
II) beneficjent udowodni, że zakup będzie najbardziej opłacalną opcją, tj. wymaga mniejszych nakładów finansowych niż inne opcje, np. najem lub leasing, ale jednocześnie jest odpowiedni do osiągnięcia celu projektu; przy porównywaniu kosztów finansowych związanych z różnymi opcjami, ocena powinna opierać się na przedmiotach o podobnych cechach; uzasadnienie zakupu jako najbardziej opłacalnej opcji powinno wynikać z zatwierdzonego wniosku o dofinansowanie projektu, lub
III) zakupy te są konieczne dla osiągniecia celów projektu (np. doposażenie pracowni naukowych); uzasadnienie konieczności tych zakupów powinno wynikać z zatwierdzonego wniosku o dofinansowanie projektu (za niezasadny należy uznać zakup sprzętu dokonanego w celu wspomagania procesu wdrażania projektu, np. zakup komputerów na potrzeby szkolenia osób bezrobotnych).

Warunki z tiretów i-iii są rozłączne, co oznacza, że w przypadku spełnienia któregokolwiek z nich, zakup mebli, sprzętu i pojazdów może być kwalifikowalny w ramach EFS+ poza cross-financingiem. Zakup mebli, sprzętu i pojazdów niespełniający żadnego z warunków wskazanych w tirecie i-iii stanowi cross-financing.

Muszą Państwo postępować zgodnie z ww., zasadami. Jeżeli zakup mebli i sprzętu spełnia ww. przesłankę – nie odznaczacie Państwo w budżecie projektu wydatku jako cross-financing, ale w opisie wydatku wskazują Państwo, którą z ww. przesłanek i dlaczego spełnia.

Jeżeli wydatek dotyczący zakupu mebli i sprzętu nie spełnia żadnej z ww. przesłanek – oznaczacie go Państwo w budżecie projektu jako cross-financing. Należy pamiętać o limicie na cross-financing: Typ 1,2,4 projektu – 15% finansowania unijnego, Typ 3 projektu – 30 % finansowania unijnego oraz o konieczności zachowania trwałości projektowej – jeżeli w projekcie występują wydatki  w ramach  cross- financingu: trwałość projektów współfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych lub Funduszu Spójności musi być zachowana przez okres 5 lat (3 lat w przypadku MŚP – w odniesieniu do projektów, z którymi związany jest wymóg utrzymania inwestycji lub miejsc pracy) od daty płatności końcowej na rzecz beneficjenta. Zapis dotyczy tylko wydatków w ramach cross-financingu.

Jeżeli chodzi o sprzęt rehabilitacyjny – tego typu zakup byłby możliwy do zakupienia wyjątkowo tylko w projekcie dotyczącym opieki długoterminowej.  W takim przypadku, uzupełniająco do świadczenia usług społecznych osobom, które będą miały potwierdzony status osoby potrzebującej wsparcia w codziennym funkcjonowaniu oraz które objęte są/lub będą objęte w projekcie opieką długoterminową  (wymagane jest zaświadczenie lekarskie w tym zakresie),mogłaby być świadczona usługa zdrowotna w postaci rehabilitacji. Oceniający będzie analizował i oceniał czy taki wydatek jest niezbędny do realizacji projektu, czy jest zasadny i efektywny kosztowo.

Pytanie 43. Usługi zdrowotne np. rehabilitacja są możliwe do realizacji tylko w przypadku opieki długoterminowej. Jednocześnie możliwa jest realizacja specjalistycznych usług opiekuńczych gdzie możliwa jest m.in. rehabilitacja. Czym w takim razie powinien różnić się opis działania (specjalistyczna usługa opiekuńcza) we wniosku, aby nie został uznany za usługi zdrowotne?

Odpowiedź

W przypadku jeżeli planują Państwo świadczenie rehabilitacji w ramach specjalistycznych usług opiekuńczych – osoba, dla której planują Państwo taki wydatek musi spełniać przesłankę osoby potrzebującej wsparcia w codziennym funkcjonowaniu, która objęta jest/lub będzie objęta w projekcie opieką długoterminową (wymagane jest zaświadczenie lekarskie w tym zakresie).

Pytanie 44. Czy personelu nie można zatrudnić na umowę zlecenia ? (np. asystent)

Odpowiedź

Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów rozdział 2.4 pkt.2 Personel projektu stanowią osoby zaangażowane do realizacji zadań lub czynności w ramach projektu na podstawie stosunku pracy i wolontariusze wykonujący świadczenia na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2023 r. poz. 571). Personelem projektu jest również osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą będąca beneficjentem oraz osoby z nią współpracujące w rozumieniu art. 8 ust. 11 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1009, z późn. zm.).

Oczywiście można zatrudnić też osoby realizujące projekt na podstawie umowy zlecenia – ale osoby te nie będą personelem projektu, te osoby są podwykonawcami.

Pytanie 45. Czy przy szacowaniu zwiększenia ilości osób korzystających z usług opiekuńczych za rok 2022 do tego szacunku wliczają się też osoby objęte specjalistycznymi usługami opiekuńczymi czy też w szacunku tym nie muszą być ujmowane?

Odpowiedź

Tak, muszą Państwo zwiększyć całkowity bilans usług opiekuńczych, które są świadczone przez wnioskodawcę.

Pytanie 46. Proszę o wyjaśnienie różnicy pomiędzy świadczeniem specjalistycznych usług opiekuńczych w zakresie pielęgnacji i rehabilitacji a świadczeniem usług zdrowotnych. Moim zdaniem mogą być tożsame.

Odpowiedź

Jeżeli w ramach specjalistycznych usług opiekuńczych chcą państwo zrealizować w projekcie rehabilitację czy długotrwałą opiekę pielęgniarską – osoba, dla której planują Państwo ww. wsparcie musi spełniać przesłankę osoby potrzebującej wsparcia w codziennym funkcjonowaniu, która objęta jest/lub będzie objęta w projekcie opieką długoterminową (wymagane jest zaświadczenie lekarskie w tym zakresie). Usługi te muszą być skierowane do ww. grupy.  Usługę pielęgniarską czy rehabilitacyjną udzielaną w ramach pakietu specjalistycznych usług opiekuńczych również traktujemy, jako usługę zdrowotną.

Pytanie 47. Czy DPS może wystąpić z wnioskiem w typie 4 mając pomieszczenia znajdujące się w skrzydle budynku, z których nie korzystał i nie będzie korzystał na swoje potrzeby, a mógłby wykorzystać je w ramach nowego projektu?

Odpowiedź

To zależy od rodzaju wsparcia jakie Wnioskodawca planowałby do realizacji w DPS w projekcie.

Jeżeli planowałby całodobową opiekę wytchnieniową – to nie może zrealizować takiego wsparcia w skrzydle budynku DPS. Placówki opieki wytchnieniowej mogą być zlokalizowane na terenie instytucji opieki, ale w odrębnym od miejsca świadczenia usług zinstytucjonalizowanych budynku (np. na terenie DPS) w wydzielonej placówce.

Mogą państwo na terenie DPS realizować formy dzienne np. w postaci Klubu Seniora czy Dziennego Domu Pomocy. Nie można jednak z projektu finansować żadnych inwestycji infrastrukturalnych na terenie DPS-u, nie można dokonywać tam adaptacji, remontów. Projekty nie mogą wspierać opieki instytucjonalnej.

Pytanie 48. Rozszerzenie zagadnienia dotyczącego usług opiekuńczych.

Odpowiedź

Zagadnienia dotyczące usług opiekuńczych szczegółowo opisano w załącznikach 7 i 11 do Regulaminu wyboru projektów. Zachęcamy do zapoznania się z ich opisem. W przypadku dalszych pytań zapraszamy do kontaktu telefonicznego i mailowego z naszym zespołem.

Pytanie 49. Czy można wykorzystać w projektach infrastrukturę DPS np. sale terapii w godzinach popołudniowych, gdy nie są już prowadzone zajęcia dla mieszkańców?

Odpowiedź

W pytaniu nie wskazano co będzie przedmiotem projektu. Jeżeli planują Państwo realizację np. jakiejś formy dziennej na infrastrukturze DPS –Klub Seniora czy Dzienny Dom Pomocy, dla osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu niebędących mieszkańcami DPS, to można wykorzystywać na ww. działalność sale terapii DPS w godzinach popołudniowych (nieodpłatnie lub poprzez wniesienie sal jako wkład własny).

Pytanie 50. DPS jest prowadzony przez Zgromadzenie. Dysponuje nieużywanymi już przez braci pomieszczeniami, które znajdują się w drugim skrzydle, na odrębnym poziomie budynku. Są one dostosowane do zamieszkania. DPS z nich również nie korzysta. Czy zatem, bez środków na dostosowanie można w nich prowadzić opiekę wytchnieniową w ramach "4"? Myślę tu o 3 pokojach 2 osobowych z dostępem do łazienki i świetlicy z aneksem kuchennym. Poza tym, czy można w obrębie tego korytarza prowadzić poza tym: dzienny dom pobytu ( wspólna świetlica z aneksem i dostęp do odrębnych toalet ) oraz Klub Seniora ( 2 pokoje + dostęp do toalet tych, co dzienny dom ). Na poziomie tym znajdują się łącznie: 3 pokoje 2 osobowe, 2 pokoje, świetlica z aneksem kuchennym, łazienka i toalety. Wspólną częścią z DPS jest boczna klatka schodowa DPS z windą i boczne wejście do budynku DPS. 

Odpowiedź

W skrzydle
DPS nie można prowadzić całodobowej opieki wytchnieniowej. Opieka wytchnieniowa nie może spełniać przesłanek definicji opieki instytucjonalnej, dlatego liczba osób całodobowego pobytu nie może być większa niż 8 osób i nie może być spełniona nawet jedna z poniższych przesłanek:
a) usługi nie są świadczone w sposób zindywidualizowany (dostosowany do potrzeb i możliwości danej osoby),
b) wymagania organizacyjne mają pierwszeństwo przed indywidualnymi potrzebami mieszkańców,
c) mieszkańcy nie mają wystarczającej kontroli nad swoim życiem i nad decyzjami, które ich dotyczą w zakresie funkcjonowania w ramach placówki,
d) mieszkańcy są odizolowani od ogółu społeczności lub zmuszeni do mieszkania razem.

W przypadku opieki wytchnieniowej może być ona zlokalizowana na nieruchomości, na której znajduje się inna placówka świadcząca opiekę instytucjonalną, pod warunkiem zachowania pozostałych zasad świadczenia usług w społeczności lokalnej. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej sugeruje, że placówki opieki wytchnieniowej mogą  być  zlokalizowane na terenie instytucji opieki, ale w odrębnym od miejsca świadczenia usług zinstytucjonalizowanych budynku (np. na terenie DPS), w wydzielonej placówce.

Mogą Państwo natomiast rozwijać ofertę usług świadczonych przez DPS w formule środowiskowej (dla osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu niebędących mieszkańcami DPS) i w skrzydle DPS prowadzić dzienne formy usług w postaci Klubu Seniora (więcej o prowadzeniu Klubu załącznik nr 7 do Regulaminu wyboru projektów) oraz Dziennego Domu Pomocy (więcej o prowadzeniu DDP załącznik nr 8 i 11 do Regulaminu wyboru projektów). Działania w ramach projektu muszą być całkowicie oddzielone operacyjnie i finansowo od działalności podstawowej placówki.

Pytanie 51. Czy szpitale wpasowują się w zapisy jako jednostka mogąca prowadzić mieszkania chronione (według najnowszej ustawy nazewnictwo zmienione na mieszkania treningowe i mieszkania wspomagane)? SP ZOZ Państwowy Szpital dla Nerwowo i Psychicznie Chorych w Rybniku. Czy stowarzyszenie wpasowuje się w zapisy jako jednostka mogąca prowadzić mieszkania chronione (według najnowszej ustawy nazewnictwo zmienione na mieszkania treningowe i mieszkania wspomagane)? Jeśli tak, to jakie powinno być zabezpieczenie wkładu własnego / zabezpieczenie umowy / zabezpieczenie realizacji umowy o dofinansowanie?

Z uwagi na planowane zmiany w zakresie mieszkalnictwa chronionego w ustawie o pomocy społecznej Instytucja Organizująca Nabór (ION) rekomenduje realizację w przedmiotowym naborze mieszkań wspomaganych (opisanych w załączniku nr 9 i 11 do Regulaminu wyboru projektów).

W naszym naborze Wnioskodawca lub Partner musi prowadzić działalność w obszarze świadczenia usług społecznych świadczonych na rzecz osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu lub osób z niepełnosprawnościami na terenie województwa śląskiego (patrz zapisy Załącznika nr 1 do Regulaminu wyboru projektów pkt 1.5 kryteria szczegółowe dostępu, kryterium 2).

Sam Szpital (bez Realizatora (Partnera)) jako taki zapewne nie spełniłby omawianego kryterium.

Jeżeli Stowarzyszenie, o którym Państwo piszecie, ma ww. doświadczenie i potencjał i spełnia pozostałe kryteria wskazane w Regulaminie wyboru projektów i będzie realizowało usługę w postaci mieszkań wspomaganych zgodnie z ww. zapisami załącznika nr 9 i 11 do Regulaminu wyboru projektów to oczywiście może aplikować o środki w tym naborze.

Jednocześnie należy mieć na uwadze, że mieszkanie wspomagane nie może być zlokalizowane na nieruchomości, na której znajduje się inna placówka świadcząca opiekę instytucjonalną.

Zapraszamy do kontaktu z naszym zespołem, aby omówić Państwa pomysł na realizację projektu, w trakcie rozmowy postaramy się wyjaśnić pozostałe najbardziej newralgiczne kwestie związane z realizacją projektu.

Pytanie 52. Jakie będą konkretne wskaźniki odnośnie liczby usamodzielnianych podopiecznych DPS po zrealizowanym projekcie w typie nr 4? Czy Stowarzyszenie może od DPS wynajmować odpłatnie lokal np. pomieszczenie pod usługi dzienne? Biorąc pod uwagę duże zasoby lokalowe DPS (sale terapii, fizjoterapia, sala widowiskowa, sala gimnastyczna, kuchnia, pralnia, ogród) można je właśnie wykorzystać dla świadczenia działań środowiskowych? Nie będzie to przecież wspieranie DPS tylko uczestników zadania, którzy w sąsiedztwie będą mieli do wykorzystania taką bazę.

Odpowiedź

W przypadku projektu w ramach typu 4 , którego celem jest wsparcie procesu usamodzielniania osób przebywających w placówkach całodobowych (tu: w DPS) na podstawie indywidualnych planów usamodzielniania należy zapewnić, że wsparcie dla osób będących w opiece instytucjonalnej prowadzone jest w celu przejścia tych osób do opieki realizowanej w formie usług świadczonych w społeczności lokalnej.

Dla wszystkich uczestników ww. projektu muszą Państwo stworzyć indywidualny plan usamodzielniania i musi on być realizowany w projekcie, a jego zakończenie powinno być zaplanowane w okresie trwania projektu. Adekwatny do ww. wsparcia wskaźnik liczba osób, które opuściły opiekę instytucjonalną jest wskaźnikiem monitoringowym – i jako taki podlega on monitorowaniu na etapie realizacji projektu. Na etapie składania wniosku o dofinansowanie wartość tego wskaźnika może wynosić 0. W trakcie realizacji projektu odnotują Państwo jego faktyczny wzrost.

Muszą Państwo jednocześnie pamiętać, że wskaźnikiem obligatoryjnym w naborze jest „Liczba osób objętych usługami świadczonymi w społeczności lokalnej w programie”. Należy więc zaplanować w projekcie takie działania, aby wskaźnik ten był realizowany.

W przypadku jeżeli wartość Państwa projektu nie przekraczałby równowartości kwoty 200 tys. EURO (tj. 889 700,00 PLN) w dniu zawarcia umowy o dofinansowanie projektu i Państwa projekt byłby rozliczany za pomocą uproszczonych metod rozliczania wydatków ION rekomenduje, aby dodali Państwo wskaźnik do rozliczenia kwoty ryczałtowej pn. Liczba osób objętych indywidualnym planem usamodzielniania – i wykazali wartość tego wskaźnika na poziomie odpowiadającym liczbie uczestników ww. projektu.

Odpowiadając na kolejną część pytania Stowarzyszenie nie może od DPS wynajmować odpłatnie lokalu np. pomieszczenia pod usługi dzienne, bowiem projekt z EFS + nie powinien wspierać opieki instytucjonalnej. 

W przypadku kiedy DPS byłby Wnioskodawcą lub Realizatorem(Partnerem) projektu w ramach przedmiotowego naboru: sale terapii, fizjoterapia, sala widowiskowa, sala gimnastyczna, kuchnia, pralnia, ogród itp. DPS-u  można by było wykorzystać dla świadczenia działań środowiskowych (nieodpłatnie lub jako wkład własny do projektu).

Pomóż nam poprawić serwis

Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś