Przejdź do treści głównej
Oficjalna nowa strona programu
Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027

Pytania dotyczące naboru nr FESL.10.06-IZ.01-010/23 dla działania FESL.10.06 Rozwój energetyki rozproszonej opartej o odnawialne źródła energii - projekty grantowe i parasolowe


Pytanie 1. W jaki sposób zostanie ocenione kryterium merytoryczne specyficzne „Lokalizacja projektu na terenie poprzemysłowym/zdegradowanym/zdewastowanym” w przypadku realizacji projektu grantowego lub parasolowego?

Odpowiedź

Powyższe kryterium ma charakter premiujący, co oznacza, że projekty zlokalizowane poza terenem poprzemysłowym/zdegradowanym/zdewastowanym będą mogły ubiegać się o dofinansowanie bez uzyskania dodatkowych punktów. 

Dodatkowe punkty uzyskają projekty, w których co najmniej jedna lokalizacja projektu albo co najmniej fragment terenu objętego projektem, leży na terenie poprzemysłowym/zdegradowanym/zdewastowanym. 

W przypadku, gdy nie będą znane dokładne lokalizacje, aby otrzymać punkty za spełnienie kryterium, wnioskodawca powinien w treści wniosku o dofinansowanie udowodnić, że bez względu na lokalizacje inwestycji, kryterium zostanie spełnione przynajmniej dla jednej z nich (np. kryterium jest spełnione, gdy całe terytorium gminy wpisuje się w obszar uprawniający do otrzymania dodatkowych punktów).

Pytanie 2. Jak wygląda na chwilę obecną wykorzystanie energii przez prosumenta na cele własne i nieprzewymiarowanej instalacji” – czy nadal mamy stosować zasadę, że w rocznym cyklu instalacja nie może wyprodukować więcej energii niż budynek konsumuje, czy też zaszły jakieś zmiany w związku z net-billingiem i sprzedażą energii wg nowych zasad, a nie opustami ze starej ustawy? Teraz nie da się określić przychodu rocznego ze sprzedaży wyprodukowanej energii, gdyż jest ona sprzedawana po zmiennej cenie rynkowej i nie da się określić w PLN przychodu i zrówna go z kosztami rocznymi danego gospodarstwa domowego. Stąd wydaje nam się, że należy nadal stosować pierwotną regułę wyliczenia po kilowatogodzinach i nieprzekroczenia progu konsumpcji rocznej?

Odpowiedź

Moc projektowanej instalacji powinna odpowiadać na realne zapotrzebowanie prosumenta na energię elektryczną, co oznacza, iż wyliczenie zapotrzebowania nie powinno przekroczyć progu konsumpcji rocznej (jeśli nie planuje się udzielania grantów w formie pomocy de minimis).  

Należy mieć na uwadze, że wytwarzanie energii elektrycznej i wprowadzanie jej do sieci z możliwością bezgotówkowego rozliczania nadwyżek, czy też ich sprzedaży, stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów unijnych, ponieważ stanowi oferowanie towaru (energii) na rynku. 

Zgodnie jednak z interpretacjami KE w zakresie stosowania pkt 207 Zawiadomienia, dopuszczalne jest uznanie wprowadzania do sieci wyprodukowanej energii elektrycznej za działalność pomocniczą (tj. niegospodarczą na potrzeby stosowania zasad pomocy publicznej), jeżeli: 

• główna działalność podmiotu ma charakter niegospodarczy (np. osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, jednostki administracji publicznej); 

• energia jest zużywana głównie na potrzeby własne podmiotu, tj. maksymalnie 20% ilości energii wytworzonej w danej instalacji nie jest zużywane przez podmiot na potrzeby własne;

oraz 

• rozmiar (zdolność wytwórcza) instalacji nie przekracza realnego zapotrzebowania podmiotu na energię elektryczną. 

W sytuacji, gdy instalacja prosumenta wytwarza nadwyżkę energii, która jest wprowadzana do sieci, tego rodzaju działalność gospodarcza może zostać uznana jako działalność pomocniczą przy spełnieniu powyższych warunków łącznie. 

Ważne: Należy pamiętać, że moc projektowanej instalacji musi zostać wyliczona zgodnie z realnym zapotrzebowaniem (nie może być przewymiarowana), gdyż powstaje na użytek prosumenta nieprowadzącego działalności gospodarczej i tylko w celu zaspokojenia jego potrzeb niegospodarczych.

Pytanie 3. Proszę o wyjaśnienie czy jest możliwe, aby mieszkańcy mogli wykonać pompy ciepła po decyzji o dofinansowaniu projektu. Czy jest to możliwe z oczywiście warunkiem wystawienia FV i poniesienia tego wydatku PO dacie podpisania umowy powierzenia grantu?

Odpowiedź

Na etapie aplikacyjnym beneficjent nie jest zobligowany do przeprowadzenia naboru mieszkańców. Przed złożeniem wniosku o dofinansowanie zaleca się jednak rozeznanie potrzeb na obszarze, który ma być objęty dofinansowaniem. Ponadto należy pamiętać, iż ilość określonych we wniosku o dofinansowanie instalacji musi zostać rozliczona na etapie wniosku o płatność, osiągając tym samym zakładany efekt ekologiczny.

W przypadku, gdy nabór mieszkańców zostanie przeprowadzony po złożeniu wniosku o dofinansowanie lub po wyborze projektu do dofinansowania, proszę mieć na uwadze, że wskaźniki dot. OZE na potrzeby dokumentacji aplikacyjnej należy oszacować w sposób przybliżony - teoretyczny (jeśli nie są znane faktyczne instalacje: ich liczba, rodzaje oraz moce). Natomiast rozliczenie wskaźników nastąpi w oparciu o szablon, bazujący na danych rzeczywistych.

Ważne: Wyjątkiem jest wskaźnik dot. emisji gazów cieplarnianych, który należy obliczyć pośrednio, m.in. na podstawie mocy instalacji. 

Zgodnie z zapisami procedury grantowej, dofinansowanie może być udzielone na przedsięwzięcia, które nie zostały zakończone przed ogłoszeniem przez grantodawcę naboru do projektu grantowego, tzn. grantobiorca nie może zapłacić w całości za przedmiot umowy o powierzenie grantu przed ogłoszeniem naboru przez grantodawcę, w związku z tym wystawienie FV i poniesienie wydatku po dacie podpisania umowy powierzenia grantu, jest prawidłowe. Niemniej jednak to po stronie beneficjenta leży obowiązek dookreślenia ww. warunków w regulaminie naboru i realizacji projektu grantowego.

Pytanie 4. Czy załącznik Wzór wyliczenia wskaźników OZE można modyfikować i dopasować go do specyfiki projektu?

Odpowiedź

Załącznik Wzór wyliczenia wskaźników można dostosować do specyfiki projektu - usunąć nadmierne arkusze / zmodyfikować arkusze lub pozostawić arkusze niewypełnione, jeśli nie dotyczą zakresu projektu.

Ważne: Nie należy usuwać arkusza zbiorczego: "Wskaźniki cały projekt". W przypadku usunięcia nadmiernego arkusza, np. z uwagi na brak realizacji projektu w tym zakresie, należy zaktualizować formuły dla arkusza Wskaźniki cały projekt.  

Pytanie 5. Załącznik Wzór wyliczenia wskaźników OZE, arkusz dot. pomp ciepła c.w.u. – jakie dane należy wpisać do arkusza w przypadku, gdy przed złożeniem wniosku o dofinansowanie nie przeprowadzono naboru mieszkańców (nie jest znana powierzchnia użytkowa domów)?

Odpowiedź

Na etapie aplikacyjnym beneficjent nie jest zobligowany do przeprowadzenia naboru mieszkańców. Przed złożeniem wniosku o dofinansowanie zaleca się jednak rozeznanie ich potrzeb, aby możliwe było określenie rodzaju, ilości i mocy instalacji.

Dane dotyczące powierzchni użytkowej domu na potrzeby projektu można uśrednić. W przypadku, gdy nabór mieszkańców zostanie przeprowadzony po złożeniu wniosku o dofinansowanie lub po wyborze projektu do dofinansowania, dane do wyliczenia wskaźników dot. OZE na potrzeby dokumentacji aplikacyjnej należy oszacować w sposób przybliżony - teoretyczny (jeśli nie są znane faktyczne instalacje: ich liczba, rodzaje oraz moce).

Natomiast rozliczenie wskaźników nastąpi w oparciu o szablon, bazujący na danych rzeczywistych.

Ważne: Wyjątkiem jest wskaźnik dot. emisji gazów cieplarnianych, który należy obliczyć pośrednio, m.in. na podstawie mocy instalacji.

Ponadto należy pamiętać, iż ilość określonych we wniosku o dofinansowanie instalacji musi zostać rozliczona na etapie wniosku o płatność, osiągając tym samym zakładany efekt ekologiczny. Zmiany wartości wskaźników należy uzgodnić na etapie realizacji projektu.

Pytanie 6. Załącznik Wzór wyliczenia wskaźników OZE, arkusz dot. pomp ciepła c.o. z c.w.u. / arkusz kotły na biomasę - czy dane dotyczące Energii końcowej przed i po w GJ należy obligatoryjnie wpisać z karty audytu luz z OZC? Czy dopuszczalne jest uzupełnienie danych na podstawie innych/własnych dokumentów?

Odpowiedź

Tak, dopuszczamy uzupełnienie tabeli na podstawie danych pochodzących z własnych wyliczeń.

Należy mieć na uwadze, że w celu potwierdzenia osiągnięcia wskaźnika należy złożyć raport wskazujący na ilość faktycznie wytworzonej energii w okresie 12 kolejnych miesięcy po zakończeniu projektu. Należy zadbać o właściwe opomiarowanie instalacji (liczniki).

W projektach parasolowych/grantowych należy złożyć raport, bez dokumentacji źródłowej. Dokumentacja źródłowa powinna być gromadzona przez Wnioskodawcę np. w formie raportów z aplikacji monitoringowej lub odczytów z liczników (zdjęcia). Należy zapewnić monitorowanie instalacji oraz wskaźników w okresie trwałości. 

Pytanie 7. Czy koniecznym jest, aby wyliczenia dla pomp ciepła dokonywać na podstawie OZC i audytu energetycznego? Czy można na podstawie innych dokumentów? Jaki ostatecznie mamy zakres przyjąć do wniosku dla pomp ciepła oraz czy katalog źródeł do wskaźników dla pomp ciepła jest zamknięty i zawiera jedynie kartę audytu i OZC oraz czy te dokumenty (i źródłowy audyt) ma nam grantobiorca przedstawić i na jakim etapie. 

Odpowiedź

Załącznik Wzór wyliczenia wskaźników OZE - granty i parasole można dostosować do specyfiki projektu - usunąć nadmierne arkusze / zmodyfikować arkusze lub pozostawić arkusze niewypełnione, jeśli nie dotyczą zakresu projektu.

Ważne: Nie należy usuwać arkusza zbiorczego: "Wskaźniki cały projekt". W przypadku usunięcia nadmiernego arkusza, np. z uwagi na brak realizacji projektu w tym zakresie, należy zaktualizować formuły dla arkusza Wskaźniki cały projekt.  

Jeśli chodzi o dokumentację, na podstawie której należy wypełnić załącznik Wzór wyliczeń wskaźników OZE dla pomp ciepła, to dopuszczamy uzupełnienie tabeli na podstawie danych pochodzących z własnych wyliczeń. Nie jest konieczne uzupełnianie jej na podstawie audytów energetycznych czy OZC na etapie składania wniosku o dofinansowanie. Do decyzji beneficjenta należy na jakim etapie grantobiorca będzie zobowiązany przedstawić dokumenty źródłowe (OZC czy audyt energetyczny).

Natomiast po naborze mieszkańców, konieczne będzie zaktualizowanie załącznika “Wzór wyliczenia wskaźników OZE granty i parasole”. Zasady dotyczące zmian w projekcie opisano w Przewodniku dla beneficjentów FE SL 2021-2027 Rozdział 2, w którym można znaleźć informacje dotyczące sytuacji, kiedy zmiana projektu wymaga zgody IZ, a kiedy nie. Zasady zmian w projektach grantowych i parasolowych opisano w ppkt. 2.25 ww. dokumentu.  

Należy mieć na uwadze, że w celu potwierdzenia osiągnięcia wskaźnika należy złożyć raport wskazujący na ilość faktycznie wytworzonej energii w okresie 12 kolejnych miesięcy po zakończeniu projektu. Należy zadbać o właściwe opomiarowanie instalacji (liczniki).

W projektach parasolowych/grantowych należy złożyć raport, bez dokumentacji źródłowej. Dokumentacja źródłowa powinna być gromadzona przez Wnioskodawcę np. w formie raportów z aplikacji monitoringowej lub odczytów z liczników (zdjęcia). Należy zapewnić monitorowanie instalacji oraz wskaźników w okresie trwałości.

Pytanie 8. Czy Wnioskodawca może zmodyfikować załącznik Wzór wyliczenia wskaźników OZE i dodać arkusz pompy ciepła dla c.o. ? 

Odpowiedź

Tak, wnioskodawca może zmodyfikować załącznik lub może zaktualizować arkusz pompa ciepła c.o. z c.w.u. Proszę przy tym pamiętać, że wówczas należy zaktualizować formuły dla arkusza Wskaźniki cały projekt. 

Pytanie 9. Czy po wyborze projektu do dofinansowania/ po przeprowadzeniu naboru mieszkańców i uzyskaniu od nich np. kart doboru instalacji, audytów energetycznych czy OZC, koniecznym jest zmiana załącznika Wzór wyliczenia wskaźników OZE? Czy przy zmianach mocy, ilości czy wielkości wskaźników konieczna jest zgoda IZ? 

Odpowiedź

Tak, po naborze mieszkańców konieczne będzie zaktualizowanie załącznika "Wzór wyliczenia wskaźników OZE”.

Zasady dotyczące zmian w projekcie opisano w Przewodniku dla beneficjentów FE SL 2021-2027 Rozdział 2, w którym można znaleźć informacje dotyczące sytuacji, kiedy zmiana projektu wymaga zgody IZ, a kiedy nie. Zasady zmian w projektach grantowych i parasolowych opisano w ppkt. 2.25 ww. dokumentu.  

Pytanie 10. Czy jeżeli na danym obszarze realizacji projektu parasolowego nie znajdują się obszary NATURA 2000, złożenie deklaracji Natura 2000 jest nadal obligatoryjne?

Odpowiedź:

Zaświadczenie/deklaracja organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000 składają wnioskodawcy, których wnioski o dofinansowanie dotyczą projektów infrastrukturalnych (Deklaracja Natura 2000 nie dotyczy przedsięwzięć o charakterze nieinfrastrukturalnym).

Dołączenie zaświadczenia/deklaracji jest wymagane na etapie oceny formalnej wniosku.

Ważne: Deklarację Natura 2000 należy złożyć niezależnie od tego czy na obszarze realizacji projektu znajdują się obszary Natura 2000, czy też nie.

Pytanie 11. Czy zgodnie z informacją Wód Polskich dla projektów niebędących dużymi, gdzie zakres inwestycyjny obejmuje tylko i wyłącznie montaż instalacji OZE na obiektach budynków jednorodzinnych lub na gruncie posesji mieszkańca, por. https://www.wody.gov.pl/nasze-dzialania/potwierdzenie-zgodnosc-z-celami-srodowiskowymi, składanie deklaracji dot. wpływu na jednolitą część wód jest obligatoryjne?

Odpowiedź

Deklaracja zgodność projektu z celami środowiskowymi dla jednolitej części wód jest wymagana na etapie oceny wniosku.

Niemniej jednak, dla niektórych przedsięwzięć (zgodnie z katalogiem wskazanym na stronie internetowej Wód Polskich), m.in. kolektory słoneczne, panele fotowoltaiczne, powietrzne pompy ciepła, deklaracja wodna nie jest wymagana, zatem w tym przypadku złożenie deklaracji nie jest obligatoryjne.

Dla inwestycji, która zakłada instalację gruntowych pomp ciepła jest obligatoryjnym załącznikiem przedkładanym wraz z wnioskiem o dofinansowanie. Przy tego typu inwestycji niezbędnym będzie spełnienie kryterium Zgodność projektu z zasadą zrównoważonego rozwoju w tym zasadą „nie czyń poważnych szkód (DNSH).

Zatem nie ma możliwości, aby przy tego typu inwestycji możliwe było zrezygnowanie z tego dokumentu bądź przedstawienie go po złożeniu wniosku o dofinansowanie. 

Pytanie 12. Czy montaż magazynu energii elektrycznej wraz z osobnym inwerterem na poczet magazynu energii dla tej liczby mieszkańców, dla których niemożliwym jest montaż inwertera hybrydowego przez okres trwałości trwającego projektu z dofinansowaniem EFRR będzie stanowił koszt kwalifikowalny w całości?

Odpowiedź

Osobny inwerter na poczet magazynu energii jest możliwy jako koszt kwalifikowany.

Pytanie 13. Czy montaż OZE w postaci gruntowej pompy ciepła lub powietrznej na cele CO wymaga w ramach projektu złomowania istniejącego źródła ciepła u mieszkańca, czy może stanowić jedyne główne źródło ciepła, a istniejące będzie trwale odcięte? 
 

Odpowiedź

W ramach naboru nr FESL.10.06-IZ.01-010/23 nie jest konieczne złomowanie istniejących źródeł ciepła.

Przedmiotowy nabór dotyczy infrastruktury służącej do produkcji i/lub magazynowania energii z odnawialnych źródeł, a nie wymiany czy modernizacji źródeł ciepła.

Pytanie 14. W związku z trwającymi pracami przygotowawczymi do opracowania projektu grantowego w ramach działania 10.6 FESL zwracam się z pytaniem dot. możliwości wniesienia wkładu własnego przez mieszkańca. W poprzedniej perspektywie w projektach grantowych z zakresu OZE dopuszczalny był tylko wkład pochodzący ze środków publicznych, zatem czy w ramach naboru dla działania 10.6 dla projektów grantowych możliwe będzie wniesie wkładu własnego przez grantobiorców?

Odpowiedź

Dofinansowanie do grantu ze środków UE będzie wynosiło 85%. Pozostałe 15% może stanowić wkład własny mieszkańca, dofinansowanie ze środków podmiotu udzielającego grantów lub też może pochodzić ze środków zewnętrznych (np. środków WFOŚiGW).

Ważne jest, aby w umowie o powierzenie grantu, która zostanie podpisana z grantobiorcą, umieścić zapisy wskazujące podział kosztów. W przypadku dofinansowania ze środków zewnętrznych należy mieć na uwadze, że nie może wystąpić podwójne dofinansowanie.

Zgodnie z zapisami Wytycznych dotyczących kwalifikowalności 2021-2027, niedozwolone jest podwójne finansowanie wydatków oznaczające m.in. więcej niż jednokrotne przedstawienie do rozliczenia tego samego wydatku albo tej samej części wydatku ze środków UE w jakiejkolwiek formie, otrzymanie na wydatki kwalifikowalne danego projektu lub części projektu dotacji z kilku źródeł (krajowych, unijnych lub innych) w wysokości łącznie wyższej niż 100% wydatków kwalifikowalnych projektu lub części projektu.

Pytanie 15. Czy w ramach konkursu mogą aplikować wszystkie gminy wymienione w załączniku nr 8 do konkursu?

Odpowiedź

Zgodnie z Regulaminem naboru dla działania 10.06 Rozwój energetyki rozproszonej opartej o odnawialne źródła energii – projekty grantowe i parasolowe, wsparciem mogą zostać objęte projekty realizowane na obszarach transformacji obejmujących podregiony: katowicki, sosnowiecki, tyski, bytomski, gliwicki, rybnicki, bielski.

Ważne: Nie wszystkie gminy wymienione w załączniku nr 8 mogą aplikować w ramach danego konkursu. 

Załącznik nr 8 do Regulaminu wyboru projektów jest załącznikiem, na podstawie którego projekt zostanie oceniony i otrzyma dodatkowe punkty w zakresie kryterium merytorycznego specyficznego Preferencje dla obszarów o znacznym zanieczyszczeniu pyłowym. W tym kryterium premiowane będą projekty zlokalizowane na terenie gminy, która przypisana jest do jednego z trzech obszarów problemowych. Najwyżej punktowane będą kolejno projekty umiejscowione na obszarze III, następnie II, potem I. 

Pytanie 16. Co w przypadku uzyskania przez 2 projekty takiej samej liczby punktów? 

Odpowiedź

W przypadku projektów, które uzyskają taką samą liczbę punktów, a kryteria rozstrzygające nie pozwolą na wyłonienie 1 projektu, w takim przypadku: 

• zostaną wybrane wszystkie projekty z taką sama liczbą punktów pod warunkiem, iż pozwoli na to wielkość alokacji w konkursie, 

• nie zostanie wybrany do dofinansowania żaden z projektów, 

• zostanie zaproponowane beneficjentom niższe dofinansowanie projektów (do wysokości alokacji). 

Ponadto należy mieć na uwadze, iż zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie § 16 pkt. 3 ppkt. 17: "IZ FE SL może rozwiązać umowę ze skutkiem natychmiastowym, o czym informuje beneficjenta w formie pisemnej wraz z uzasadnieniem, w przypadku, gdy beneficjent nie realizuje projektu grantowego na warunkach określonych w umowie, a w szczególności gdy: (…) beneficjent nie podpisał pierwszej umowy o powierzenie grantu w terminie 6 miesięcy od daty podpisania umowy chyba, że termin określony we wniosku o dofinansowanie jest późniejszy".

Pytanie 17. Czy w przypadku wnioskodawców, którzy już przeprowadzili nabór, a w ramach oceny wniosku stwierdzono nieprawidłowość regulaminu naboru, będą zmuszeni do unieważnienia naboru?

Odpowiedź

W przypadku Wnioskodawców, którzy już przeprowadzili nabór, a na etapie oceny projektu stwierdzono, iż Regulamin naboru wymaga korekty lub zmiany zapisów, koniecznym będzie jego poprawa w zakresie wskazanym przez IZ oraz upublicznienie Regulaminu na swoich stronach internetowych oraz w swojej siedzibie, na takich samych zasadach jak pierwotnie opublikowane ogłoszenie o naborze.

Trudno jednoznacznie stwierdzić, czy należałoby unieważnić nabór, unieważnienie będzie uzależnione od okoliczności i nieprawidłowości stwierdzonych na etapie oceny projektu. 

Pytanie 18. Czy na etapie aplikowania, w przypadku realizacji gruntowych pomp ciepła, koniecznym jest złożenie Deklaracji zgodności projektu z celami środowiskowymi dla jednolitej części wód? 

Odpowiedź

Deklaracja zgodności projektu z celami środowiskowymi dla jednolitej części wód jest obligatoryjnym załącznikiem, przedkładanym wraz z wnioskiem o dofinansowanie. Dotyczy to również inwestycji, która zakłada instalację gruntowych pomp ciepła.

Przy tego typu inwestycji niezbędnym będzie spełnienie kryterium Zgodność projektu z zasadą zrównoważonego rozwoju w tym zasadą „nie czyń poważnych szkód” (DNSH).

Pytanie 19. Proszę o udzielnie wyjaśnienia w zakresie Kryterium merytorycznego specyficznego nr 5 Zastosowanie magazynu energii pozyskanej ze źródeł odnawialnych – w jaki sposób przyznawane będą punkty?

Odpowiedź

Kryterium będzie weryfikowane na podstawie wskaźników wykazanych we wniosku. Kryterium to ma zastosowanie jedynie wówczas, gdy liczba magazynów energii stanowi co najmniej połowę liczby instalacji OZE – liczba instalacji OZE będzie wynikała z sumy następujących wskaźników:

• „Liczba wybudowanych jednostek wytwarzania energii elektrycznej z OZE”,  
• „Liczba zmodernizowanych jednostek wytwarzania energii elektrycznej z OZE”,  
• „Liczba wybudowanych jednostek wytwarzania energii cieplnej z OZE”, 
• „Liczba zmodernizowanych jednostek wytwarzania energii cieplnej z OZE”,  

natomiast liczba magazynów energii będzie wynikała z sumy wskaźników:

• „Liczba powstałych magazynów energii cieplnej”,
• „Liczba powstałych magazynów energii elektrycznej”. 

Przykładowo, jeśli planuje się montaż instalacji fotowoltaicznej wraz z magazynem energii elektrycznej, należy wykazać wskaźnik „Liczba wybudowanych jednostek wytwarzania energii elektrycznej z OZE” oraz „Liczba powstałych magazynów energii elektrycznej”, natomiast jeśli planuje się montaż instalacji fotowoltaicznej wraz z magazynem energii elektrycznej oraz montaż pompy ciepła, należy wykazać wskaźnik „Liczba wybudowanych jednostek wytwarzania energii elektrycznej z OZE”, „Liczba wybudowanych jednostek wytwarzania energii cieplnej z OZE” oraz „Liczba powstałych magazynów energii elektrycznej”.

Z kolei, jeśli planuje się montaż samego magazynu energii elektrycznej, należy wykazać jedynie wskaźnik „Liczba powstałych magazynów energii elektrycznej”. 

Jeśli spełniony będzie warunek: liczba magazynów energii stanowi co najmniej połowę liczby instalacji OZE – wnioskodawca będzie mógł otrzymać dodatkowe punkty, maksymalnie 4 pkt, jeśli w projekcie zaplanowano budowę nowych/rozbudowę istniejących instalacji OZE wraz z magazynem energii elektrycznej.

W przyznaniu punków w ramach tego kryterium nie ma znaczenia np. przeważająca ilość magazynów energii cieplnej nad ilością magazynów energii elektrycznej ani liczba magazynów. Jeśli w projekcie zaplanowano różne warianty dot. magazynów energii, punkty przyznawane będą dla wariantu korzystniejszego.

Ważne: Punkty nie podlegają sumowaniu.

We wniosku o dofinansowanie w części B.7.1 Uzasadnienie spełnienia kryteriów, wnioskodawca powinien wskazać jaka instalacja zaplanowana w projekcie (jaki wariant) uzasadnia spełnienie tego kryterium.

Systemy zarządzania energią, jako samodzielne instalacje lub w zestawie, nie są traktowane jako instalacje OZE i nie są brane pod uwagę w kryterium 5 Zastosowanie magazynu energii pozyskanej ze źródeł odnawialnych. Dodatkowo, należy mieć na uwadze, że na poczet kryterium merytorycznego specyficznego nr 3 Stopień wpływu projektu na rozwój energetyki rozproszonej, za instalację OZE uważa się również:

• połączony z nią magazyn energii (jako 1 instalacja),
• hybrydową instalację OZE (jako 1 instalacja),
• magazyn energii dla już istniejącej instalacji OZE (jako 1 instalacja).

Zatem jeśli planuje się montaż instalacji fotowoltaicznej wraz z magazynem energii, to w ramach tego kryterium będzie to traktowane jako 1 instalacja.

Pytanie 20. Jakie przyjąć podejście w sytuacji, gdy mieszkańcy zrobią instalację z projektu grantowego, a później będą ją chcieli rozbudować z własnych środków? Powinni nam to zgłaszać? Zakładając, że instalacja nie naruszy instalacji projektowej.

Odpowiedź 

W przypadku, gdy instalacja została sfinansowana ze środków UE 2021-2027 w ramach projektu grantowego, zasady dotyczące zmian w projekcie opisano w Przewodniku dla beneficjentów FE SL 2021-2027 Rozdział 2, w którym można znaleźć informacje dotyczące sytuacji, kiedy zmiana projektu wymaga zgody IZ, a kiedy nie.

Zasady zmian w projektach grantowych i parasolowych opisano w ppkt. 2.25 ww. dokumentu.  

Pytanie 21. Kwestia wykazania wskaźnika Produkcja energii cieplnej z OZE przy pompach ciepła. 90% urządzeń nie ma w sterowniku informacji o wyprodukowanej energii cieplnej. Czy możliwe jest, aby  grantobiorca obowiązkowo montował podlicznik (nawet taki w gniazdku) i zliczał rocznie energię zużytą do zasilania pompy i raportował, a Gmina do sprawozdawczości wskaźnika przemnoży jego zużycie przez COP (sprawność) pompy u danego mieszkańca wg jego dokumentacji. W ten sposób będzie ujednolicony sposób pomiaru dla wszystkich, bazujący na zużyciu energii i normatywny COP dla danego produktu.  Proszę o informację, czy możemy zastosować metodę licznik prądu plus przelicznik COP.

Odpowiedź

Prawidłowe jest postępowanie w zakresie zastosowania podliczników dla pomp ciepła wraz przeliczeniem jej sprawności. Taki sposób przeliczenia pozwoli potwierdzić wielkość wskaźnika potrzebnego do rozliczenia energii cieplnej. 

W regulaminie wyboru znajdzie się zapis dot. wskaźnika Ilość wytworzonej energii cieplnej z OZE, który mierzy ilość rocznej produkcji energii cieplnej ze źródeł odnawialnych przed rozpoczęciem projektu i po jego zakończeniu.  Zgodnie z jego opisem „w celu potwierdzenia osiągnięcia wskaźnika należy złożyć raport wskazujący na ilość faktycznie wytworzonej energii w okresie 12 kolejnych miesięcy po zakończeniu projektu. Raport powinien zawierać zestawienie wyprodukowanej energii na podstawie danych z aplikacji monitorującej poziom produkcji energii lub odczytów z liczników. W tym celu należy zaktualizować plik Wzór wyliczenia wskaźników w projektach z zakresu OZE o zrealizowany zakres i faktycznie wytworzoną energię. Do raportu należy załączyć dokumentację źródłową np. dane z aplikacji monitorującej poziom produkcji energii lub odczyty z liczników (zdjęcia).”

W projektach parasolowych/grantowych należy złożyć raport, bez dokumentacji źródłowej. Dokumentacja źródłowa powinna być gromadzona przez Wnioskodawcę np. w formie raportów z aplikacji monitoringowej lub odczytów z liczników (zdjęcia). Wskazane jest gromadzenie danych w podziale na miesiące

Pytanie 22. Czy doradztwo energetyczne i prelekcje przeprowadzone przez wykwalifikowanego pracownika wnioskodawcy będą premiowane punktami w ramach kryterium merytorycznego specyficznego nr 9?

Odpowiedź

Dodatkowe punkty w ramach kryterium „Rozpowszechnienie wiedzy z zakresu odnawialnych źródeł energii” będą przyznawane za różnego rodzaju formy działań edukacyjnych:

• doradztwo świadczone na rzecz podmiotów zewnętrznych np. mieszkańców, MŚP;
• prelekcje lub konferencje;
• materiały w wersji elektronicznej (np. strona internetowa, publikacje on-line itp.),
• wydawnictwa (foldery, poradniki, itp.).

Kryterium nie określa podmiotów realizujących tego rodzaju działania. W związku z tym mogą być realizowane przez wykwalifikowanych pracowników Wnioskodawcy. Beneficjent zobowiązany będzie przedłożyć (na dalszym etapie realizacji projektu) raport z przeprowadzonej kampanii informacyjno-edukacyjnej. Raport powinien zawierać zakres działań informacyjno-promocyjnych zaplanowanych w projekcie, wraz ze wskazaniem daty ich zrealizowania i odbiorców (wskazanie grupy docelowej i liczby osób).

Ważne: Do raportu należy załączyć dokumentację fotograficzną i przykładowe pliki materiałów promocyjnych.

Pytanie 23. Czy koszt dot. doradztwa energetycznego świadczonego na rzecz podmiotów zewnętrznych przez wykwalifikowanego pracownika Wnioskodawcy będzie kosztem bezpośrednim czy pośrednim w projekcie?

Odpowiedź

Zgodnie z Przewodnikiem dla beneficjentów FE SL 2021-2027 koszty niezbędne do realizacji projektu, których nie można bezpośrednio przypisać do głównego celu projektu należy ująć w kosztach pośrednich.

Koszt dot. doradztwa energetycznego świadczonego na rzecz podmiotów zewnętrznych przez wykwalifikowanego pracownika Wnioskodawcy może być kosztem bezpośrednim w projekcie.

Pytanie 24. Czy prelekcje przeprowadzone przez wykwalifikowanego pracownika Wnioskodawcy będą kosztem bezpośrednim czy pośrednim w projekcie?

Odpowiedź

Jeśli prelekcje będą się odbywać jako kontynuacja działań związanych z doradztwem energetycznym lub działaniami proekologicznymi to należy udokumentować te działania (rozliczenie działań odbędzie się na dalszym etapie realizacji projektu) i zakwalifikować je można jako koszt bezpośredni w projekcie.

Pytanie 25. Czy planowana w ramach projektu instalacja PV wraz z pompą ciepła powietrze – powietrze, w tym również urządzenia typu klimatyzatory, stanowi zestaw punktowany w kryterium merytorycznym specyficznym „Kompleksowość projektu”?

Odpowiedź

W ramach kryterium „kompleksowość projektu” zgodnie z brzmieniem definicji punktowane będą projekty, w których zastosowane zostaną łącznie przynajmniej 2 różne współpracujące ze sobą instalacje OZE. Połączenie instalacji PV i pompy ciepła powietrze-powietrze wpisuje się w kryterium i możliwe jest zastosowanie dodatkowej punktacji.

Ustawa o odnawialnych źródłach energii wskazuje, iż:

- instalacja odnawialnego źródła energii – to instalacja stanowiąca wyodrębniony zespół:

a) urządzeń służących do wytwarzania energii opisanych przez dane techniczne i handlowe, w których energia jest wytwarzana z odnawialnych źródeł energii, lub
b) obiektów budowlanych i urządzeń stanowiących całość techniczno-użytkową służący do wytwarzania biogazu rolniczego

– a także połączony z tym zespołem magazyn energii elektrycznej lub magazyn biogazu rolniczego;

W Szczegółowym Opisie Priorytetów Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 2021-2027 typy projektów, które mogą być realizowane w ramach działania 10.6, to:

„(…) W ramach działania przewiduje się realizację następujących typów projektów:

1. Infrastruktura służąca do produkcji i/lub magazynowania energii z odnawialnych źródeł (projekty inne niż parasolowe i grantowe).
2. Infrastruktura służąca do produkcji i/lub magazynowania energii z odnawialnych źródeł w projektach parasolowych i grantowych (…)”

a wsparciem objęte zostaną m.in.

Budowa, rozbudowa, zakup, montaż infrastruktury służącej do wytwarzania, dystrybucji i magazynowania (na potrzeby danego źródła) energii elektrycznej i cieplnej z odnawialnych źródeł energii wraz z ewentualnym podłączeniem do sieci,

w tym:

1. urządzenia/instalacje wykorzystujące źródła odnawialne oparte na energii:

• wiatru (np. turbiny wiatrowe);
• promieniowania słonecznego (np. panele fotowoltaiczne, kolektory słoneczne);
• aerotermalnej (np. powietrzne pompy ciepła);
• geotermalnej (np. gruntowe pompy ciepła);
• hydrotermalnej (np. pompy ciepła);
• hydroenergii (np. elektrownia wodna);
• pochodzącej z biomasy, biogazu, biogazu rolniczego i biopłynów.

Zgodnie z zapisami  „Przewodnika dla Beneficjentów FE SL 2021-2027”, kosztem kwalifikowanym w ramach działania dotyczącego odnawialnych źródeł energii może być m.in. budowa/przebudowa instalacji OZE [w rozumieniu ustawy o odnawialnych źródłach energii]; budowa przyłączy wspieranych instalacji OZE do sieci np. elektroenergetycznych, ciepłowniczych; magazyny energii na potrzeby OZE; opomiarowania instalacji OZE wraz z systemami do zdalnego monitoringu jako element szerszego projektu; system zarządzania energią.

Wobec powyższego kwalifikowalne mogą być urządzenia, które służą do wytwarzana energii z odnawialnych źródeł. W przypadku zastosowania projekcie wspomnianych klimatyzatorów, to po stronie beneficjenta zachodzi konieczność uzasadnienia we wniosku o dofinansowanie, iż te urządzenia spełniają definicję instalacji OZE.

Szczegółowe informacje dotyczące definicji pomp ciepła, klimatyzatorów i agregatów chłodniczych dla klimatyzacji bytowej znaleźć można w Rozporządzeniu Komisji (UE) 2016/2281 z dnia 30 listopada 2016 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE ustanawiającej ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów do ogrzewania powietrznego, produktów chłodzących, wysokotemperaturowych agregatów chłodniczych i klimakonwektorów wentylatorowych.

Pytanie 26. W nawiązaniu do ogłoszonego naboru wniosków o dofinansowanie nr FESL.10.06-IZ.01-010/23 (projekty grantowe i parasolowe) uprzejmie proszę o odpowiedź na pytanie – do których wydatków (bezpośrednich czy pośrednich) należy zaliczyć koszty związane z wynagrodzeniem dla firmy zewnętrznej (usługi), której zostanie zlecona weryfikacja odbioru zainstalowanych przez mieszkańców instalacji OZE wraz z przygotowaniem niezbędnej dokumentacji w tym zakresie?

Odpowiedź:

Zgodnie z zapisami Przewodnika dla beneficjenta:

„koszty pośredniekoszty niezbędne do realizacji projektu, których nie można bezpośrednio przypisać do głównego celu projektu, w szczególności koszty administracyjne związane z obsługą projektu, która nie wymaga podejmowania merytorycznych działań zmierzających do osiągnięcia celu projektu” (Objaśnienia skrótów i pojęć użytych w przewodniku, s. 180).

Koszty związane wynagrodzeniem Operatora projektu realizującego zadania można przyporządkować do katalogu kosztów pośrednich.

Podział wydatków między koszty bezpośrednie i pośrednie opiera się na założeniu, iż wszelka dokumentacja niezbędna do złożenia wniosku i realizacji projektu (w szczególności wymagana przepisami prawa lub wymogami IZ FE SL) będzie stanowiła koszt bezpośredni projektu (np. studium wykonalności, analiza finansowa, koszty związane z przygotowaniem wniosku aplikacyjnego, projekt budowlany, program funkcjonalno – użytkowy itp.) W odniesieniu do kosztów pośrednich - stanowią one katalog zamknięty (do kosztów tych zaliczamy np. koszty koordynatora lub kierownika projektu, koszty zarządzania, nadzoru i rozliczania projektu, koszty personelu, koszty działań informacyjno-promocyjnych, itp.) Wszystkie koszty pośrednie zostały wymienione w rozdziale dedykowanym kosztom pośrednim w Przewodniku dla beneficjentów (rozdział 8.2).

Mając na uwadze powyższe zapisy i wymienione w pytaniu koszty związane z wynagrodzeniem dla firmy zewnętrznej (usługi) np. odbiory instalacji OZE wraz ze sporządzeniem protokołu odbioru powinny zostać ujęte w kosztach pośrednich projektu, natomiast dokumentacja niezbędna do złożenia wniosku i realizacji projektu (w szczególności wymagana przepisami prawa lub wymogami IZ FE SL) będzie stanowiła koszt bezpośredni projektu.

Pytanie 27. Czy istnieje możliwość sfinansowania inwestycji polegającej na rozbudowie istniejącej instalacji fotowoltaicznej wykonanej w ramach RPO WSL na lata 2014-2020 (poddziałanie 4.1.3., projekty grantowe i parasolowe), tj.:

- instalacja samego magazynu energii,  

- instalacja dodatkowych paneli fotowoltaicznych i magazynu energii, 

- instalacja tylko dodatkowych paneli fotowoltaicznych bez magazynu energii,

jeżeli tak, to czy można wymienić istniejący falownik (jeśli nie ma technicznej możliwości podłączenia do niego magazynu energii lub dodatkowych paneli) zamontowany w ramach projektu RPO (dla którego nie skończył się okres trwałości) na nowy falownik hybrydowy, czy ewentualnie zainstalować 2-gi falownik na potrzeby magazynu i nowej instalacji fotowoltaicznej? Oczywiście jeśli będzie istniała techniczna możliwość odczytu na jednym falowniku produkcji energii elektrycznej z OZE dla każdej instalacji oddzielnie (istniejącej z RPO 2014-2020 i nowej z FE SL 2021-2027 - w celu monitorowania wskaźników dla 2 projektów dofinansowanych z UE?

Odpowiedź

Informacje dot. rozbudowy istniejącej instalacji fotowoltaicznej w projektach grantowych i parasolowych znajdują się w Przewodniku dla beneficjentów FE SL 2021-2027 w pkt 2.2.5.

Grantobiorca / odbiorca końcowy może rozbudować posiadaną już instalację OZE o dodatkowe elementy, w tym o magazyn energii. Na przykład rozbudowa posiadanej instalacji fotowoltaicznej o mocy 3 kW, o dodatkowe 2 kW, zakup paneli fotowoltaicznych gdy posiada już pompę ciepła.

Grantobiorca/odbiorca końcowy może rozbudować instalację fotowoltaiczną:

1. z instalacją odrębnego inwertera, dla rozbudowanej instalacji,
lub
2. bez konieczności zakupu inwertera o większej mocy, to jest do maksymalnej mocy inwertera, który był przedmiotem dofinansowania,
lub
3. kupić jeden inwerter o większej mocy dla całej instalacji.

Koszt inwertera może być uznany jako kwalifikowalny tylko w części związanej z projektem realizowanym ze środków UE na lata 2021-2027.

W przypadku rozbudowy ze środków własnych, instalacji OZE wykonanej ze środków UE na lata 2021-2027, rozbudowa jest traktowana jako koszt poza projektem, w związku z tym nie musisz jej ujmować w kosztach niekwalifikowalnych projektu

Pytanie 28. Czy w przypadku rozbudowy istniejącej instalacji (zgodnie z pytaniem powyżej) wykonanej w ramach RPO WSL na lata 2014-2020, mieszkaniec automatycznie będzie zmuszony do przejścia z systemu rozliczania net-metering na net-billing?

Odpowiedź

Informacje związane z rozbudową instalacji i ewentualną zmianą systemu rozliczania należy uzyskać u operatora systemu dystrybucyjnego. 

Pytanie 29. Czy do wskaźnika "Liczba przedsięwzięć proekologicznych" wliczamy również wartość wskaźnika "Liczba przeprowadzonych kampanii informacyjno-edukacyjnych kształtujących świadomość ekologiczną” - zgodnie z definicją wskaźnika (ostatni akapit str. 15 zał. 2 do regulaminu pojawia się zapis ": 3. Kampania edukacyjno-informacyjna”)?

Odpowiedź

We wskaźniku “Liczba przeprowadzonych kampanii informacyjno-edukacyjnych kształtujących świadomość ekologiczną” wykazujemy liczbę wszystkich przeprowadzonych kampanii informacyjno-edukacyjnych. W celu potwierdzenia osiągnięcia tego wskaźnika będzie wymagany raport, który powinien zawierać m.in. zakres działań, datę i miejsce realizacji oraz odbiorców końcowych zgodnie z definicją wskaźnika ze wszystkich przeprowadzonych kampanii. Natomiast wskaźnik “Liczba przedsięwzięć proekologicznych” przedstawia rodzaje przedsięwzięć proekologicznych w projekcie.

Ważne: To samo przedsięwzięcie powtórzone w kilku lokalizacjach należy policzyć jeden raz.

Wnioskodawca przeprowadzając kampanię edukacyjno-informacyjną np. w 3 różnych lokalizacjach w ramach projektu, wykazuje wskaźnik “Liczba przeprowadzonych kampanii informacyjno-edukacyjnych kształtujących świadomość ekologiczną” o wartości: 3 szt., a w ramach wskaźnika “Liczba przedsięwzięć proekologicznych” wartość: 1 szt.

Pytanie 30. Kryterium nr 10 (specyficzne): Współpraca transgraniczna i wykorzystanie dobrych praktyk - gdzie można uzyskać informacje (np. wykaz praktyk) w tym zakresie? Czy muszą dotyczyć zadania związanego z budową OZE, czy wystarczy, że będą dotyczyć dodatkowych zadań  np. proekologicznych rozwiązań, rozpowszechniania wiedzy z zakresu OZE - kampanii informacyjnych. Czy zastosowane dobre praktyki i współpraca transgraniczna musiała być realizowana przez Beneficjenta?

Odpowiedź

Informacje i przykłady dobrych praktyk z innych regionów w transformacji można uzyskać poprzez wpisanie w wyszukiwarce nazwy danego programu, który jest wymieniony w definicji kryterium nr 10 “Współpraca transgraniczna i wykorzystanie dobrych praktyk”. Kryterium będzie oceniane przez eksperta na ocenie merytorycznej na podstawie informacji opisanych we wniosku o dofinansowanie.

W opisie należy uwzględnić jakie dobre praktyki i z jakiego projektu wykorzystano w realizowanym projekcie oraz z jakiego programu wynikają. Dobre praktyki muszą być realizowane przez Beneficjenta i dotyczyć ocenianego projektu. Wszelkie kampanie informacyjne, doradztwo, prelekcje są oceniane w ramach kryterium nr 9 “Rozpowszechnianie wiedzy z zakresu odnawialnych źródeł energii’ i w kryterium nr 10 nie będą brane pod uwagę. Ostateczną decyzję o punktacji na podstawie przedstawionego szczegółowego opisu podejmą eksperci.

Pytanie 31. Czy w celu uzyskania punktu na kryterium nr 15: "projekt realizowany w formule grantowej lub parasolowej, w którym ogłoszono i przeprowadzono nabór mieszkańców (dla całego zakresu projektu)" - wnioskodawca musi dysponować umową z mieszkańcem, czy wystarczy wyłącznie deklaracja udziału w projekcie z oświadczeniem zapewniającym prawo do dysponowania nieruchomością dla Wnioskodawcy oraz deklaracją podpisania umowy po wyborze projektu do dofinansowania?

Odpowiedź

W kryterium nr 15 “Stopień przygotowania projektu grantowego lub parasolowego do realizacji” ekspert może przyznać 1 pkt z dwóch za ogłoszenie i przeprowadzenie naboru mieszkańców dla całego zakresu. Wnioskodawca powinien mieć przeprowadzony i zakończony już nabór, co oznacza, że wyłonieni zostali już wszyscy mieszkańcy, którzy wezmą udział w projekcie. Do oceny wystarczy informacja na stronie internetowej pod ogłoszeniem, że nabór został zakończony.

Pytanie 32. Czy kryterium nr 7. Wpływ projektu na realizację celów środowiskowo-klimatycznych UE określonych w dokumencie Europejski Zielony Ład (zasada „Nie czyń poważnych szkód” – DNSH) oraz kryterium nr 9. Dążenie do realizacji założeń Nowego Europejskiego Bauhausu  korespondują ze wskaźnikami: "Liczba przedsięwzięć proekologicznych" oraz "Liczba przeprowadzonych kampanii informacyjno-edukacyjnych kształtujących świadomość ekologiczną”. 

Czy w celu uzyskania dodatkowych punktów w ramach w/w kryteriów istnieje możliwość instalacji zbiorników na deszczówkę, budek lęgowych, etc. w miejscu realizacji projektu, tj.  w ramach nieruchomości, na których wybudowana będzie w projekcie instalacja OZE, czy działania proekologiczne muszą dotyczyć wszystkich nieruchomości, czy wystarczy tylko części? Czy informacje te muszą znaleźć się w regulaminie naboru uczestników projektu? Lub czy istnieje możliwość realizacji proekologicznego rozwiązania np. na obszarze należącym do beneficjenta, np. zielone przystanki, łąka kwietna, etc.  Czy są to wydatki w ramach kosztów bezpośrednich, czy ryczałtu?

Odpowiedź

Kryterium nr 7 "Wpływ projektu na realizację celów środowiskowo-klimatycznych UE określonych w dokumencie Europejski Zielony Ład (zasada “Nie czyń poważnych szkód” - DNSH)“  będzie korespondować ze wskaźnikiem - liczba przedsięwzięć proekologicznych. 

Jeśli wnioskodawca zastosuje w  projekcie dodatkowe rozwiązania przyczyniające się do działań wskazanych w kryterium nr 7 tj. : 

-  łagodzenia  zmian klimatu,
- adaptacja do zmian klimatu, 
- zrównoważonego wykorzystywania i ochrony zasobów wodnych i morskich, 
- przejście na gospodarkę o obiegu zamkniętym, 
- zapobieganie zanieczyszczeniu i jego kontrola, 
- ochrona i odbudowa bioróżnorodności i ekosystemów.

oraz wykaże, iż w ramach projektu realizuje działania proekologiczne wnoszące istotny wkład w cele środowiskowe to takie działania może wykazać we wskaźniku Liczba przedsięwzięć proekologicznych".

Proponowane działania tj. zbiorniki na deszczówkę  czy budki lęgowe powinny znajdować się w miejscu realizacji inwestycji, ponieważ zakres prac związany z finansowaniem w projekcie elementów wynikających z Europejskiego Zielonego Ładu oraz rozwiązań na rzecz GOZ powinien odnosić się do głównego przedmiotu inwestycji i być z nią powiązany.

Działania „proekologiczne” powinny doprowadzić do tego, że to dana inwestycja jest „przyjazna środowisku naturalnemu” i w ten sposób podnosi swoją efektywność. Prowadzone działania proekologiczne mogą być realizowane tylko w części projektu, aby otrzymać dodatkowe punkty wystarczy aby je zrealizować przynajmniej w 1 lokalizacji. Nadmieniam, iż działania wykazane we wskaźniku “Liczba przedsięwzięć proekologicznych”  należy rozliczyć zgodnie z metryką do wskaźnika wskazaną w załączniku nr 2 do Regulaminu wyboru projektów. Do decyzji beneficjenta pozostaje kwestia umieszczenia odpowiednich zapisów w regulaminie naboru mieszkańców.  Proszę mieć na uwadze, że dany wskaźnik należy rozliczyć na moment składania wniosku o płatność końcową/ w momencie rozliczenia wskaźnika lub 12 po zakończeniu projektu. Zapisy uwzględnione np. w regulaminie naboru mieszkańców z pewnością wpłyną na osiągnięcie wartości docelowej wskaźnika.

Wskaźnik "liczba przeprowadzonych kampanii informacyjno-edukacyjnych kształtujących świadomość ekologiczną" może korespondować z kryterium nr. 7 pod warunkiem, że w ramach kampanii oprócz działań związanych z przekazywaniem wiedzy, informowaniem, edukowaniem i promowaniem w społeczeństwie ekologicznych postaw i zachowań będą zawarte elementy Europejskiego Zielonego Ładu.

Kryterium nr. 9 "Dążenie do realizacji założeń Nowego Europejskiego Bauhausu" ambicję UE tworzenia estetycznych, zrównoważonych i integracyjnych miejsc, produktów i sposobów życia. Ma na celu poprawę życia Europejczyków w innowacyjny i skoncentrowany na człowieku sposób, w tym poprzez modernizację budynków, przestrzeni publicznych i usług. NEB wychodzi z założenia, że nowo projektowane budynki, czy też budynki poddane modernizacji powinny wpisywać się w istniejące otoczenie, zawierać elementy przyrody, zielone elementy ( zielone dachy, ściany, rozwiązania estetyczne i przyciągające wzrok wykraczające poza zwykłą funkcjonalność elementów infrastruktury lub przestrzeni publicznej). Aby otrzymać dodatkowe punkty w danym kryterium projekt musi realizować zadania innowacyjne, zmieniające otoczenie, wpisujące się w nie, zawierające elementy przyrody, sztuki, takie które spowodują integrację i zachęci do dialogu między przedstawicielami różnych kultur, dyscyplin, płci i wieku.  Zgodnie z Poradnikiem Nowego Europejskiego Bauhausu wielowymiarowy charakter projektów i prowadzony proces partycypacji społecznej, największą możliwość sięgnięcia po rozwiązania NEB identyfikuje w obszarze rewitalizacji, jednakże ostatecznie to ekspert oceni czy zastosowane w projekcie rozwiązania wpisują się założenia Nowego Europejskiego Bauhausu i kwalifikują się do przyznania dodatkowych punktów. 

Powyższe kryterium poniekąd koresponduję ze wskaźnikiem "liczba przedsięwzięć proekologicznych", ponieważ wpisuje się jedynie w jeden z 3 wymiarów, mianowicie w zrównoważony rozwój. Natomiast jednoznacznie można stwierdzić, że brak jest powiązania ze wskaźnikiem "liczba przeprowadzonych kampanii informacyjno-edukacyjnych kształtujących świadomość ekologiczną”. Ww. wskaźnik odnosi się do działań związanych z przekazywaniem wiedzy, informowaniem, edukowaniem i promowaniem w społeczeństwie ekologicznych postaw i zachowań.

Zgodnie z metryką w celu potwierdzenia osiągnięcia wskaźnika należy złożyć raport z przeprowadzonej kampanii informacyjno-edukacyjnej. Raport powinien zawierać zakres działań informacyjno-promocyjnych zaplanowanych w projekcie, wraz ze wskazaniem daty ich zrealizowania i odbiorców (wskazanie grupy docelowej i liczby osób). 

Pomóż nam poprawić serwis

Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś