Opis Przedmiotu Zamówienia – użycie zwrotu "lub równoważne/-y"
Czego dotyczy problem?
Przygotowanie opisu przedmiotu zamówienia (dalej: OPZ), w szczególności specyfikacji technicznej z odwołaniem do norm krajowych i europejskich zgodnie z ustawą Prawo Zamówień Publicznych (dalej: PZP).
Zakres problemu
Zamawiający jest prawnie zobowiązany do użycia sformułowania "lub równoważne" w OPZ w odniesieniu do opisywanych:
- norm krajowych i europejskich,
- europejskich ocen technicznych,
- aprobat technicznych,
- specyfikacji technicznych,
- systemów referencji technicznych.
Podstawa prawna
Obowiązek ten wynika z zapisów:
- art. 99 ust. 5 i art. 101 ust. 4 ustawy PZP (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1605),
- art. 42 i art. 18 ust. 1 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającą dyrektywę 2004/18/WE (Dz. Urz. UE L 94 z 28.3.2014 r., str. 65, z późn. zm.)
- art. 60 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylająca dyrektywę 2004/17/WE (Dz. Urz. UE L 94 z 28.3.2014 r., str. 243, z późn. zm.)
Ocena pokontrolna
Misja audytowa KE nr REGC414PL0172, przeprowadzona w październiku 2019 r. w swoim raporcie wskazała ustalenia dotyczące przypadków, gdy specyfikacja techniczna zawierała odwołania do norm krajowych (również tych wprowadzających normy europejskie) bez użycia wyrażenia „lub równoważne”.
Opisanie przedmiotu zamówienia przez odniesienie do polskich norm PN:EN bez dopuszczenia rozwiązań równoważnych lub bez wyrażenia „lub równoważny” stanowi naruszenie, skutkujące:
- nałożeniem na wydatek korekty
- lub pomniejszeniem wydatków kwalifikowalnych w ramach danego zamówienia.