Przejdź do treści głównej
Oficjalna nowa strona programu
Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027

Obowiązki informacyjno-promocyjne w ramach programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027


Pytanie 1. Czy zakupiony z dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej sprzęt powinien być oklejony naklejkami? Czy zakupione urządzenia/maszyny itp. w ramach doposażenia stanowiska pracy powinny być oklejone naklejkami? Pytania dotyczą uczestnika projektu w PUP.

Odpowiedź

Tak – sprzęt i wyposażenie zakupione z unijnej dotacji należy oznaczyć naklejką informującą o dofinansowaniu. Wyjątek stanowią urządzenia o charakterze pomocniczym, które nie były głównym przedmiotem projektu (szczegółowe informacje znajdziesz w Podręczniku wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021-2027 w zakresie informacji i promocji, str. 29-30). 

Pytanie 2. Kto jest odpowiedzialny za zapewnienie naklejek? Czy uczestnicy sami muszą sobie je wydrukować? Pytanie dotyczy uczestników projektów realizowanych przez Powiatowe Urzędy Pracy.

Odpowiedź

Obowiązek właściwego oznakowania sprzętu spoczywa na beneficjencie (w tym przypadku Powiatowym Urzędzie Pracy).

Sposób realizacji tego obowiązku nie jest określony przepisami – może to być zarówno przekazanie uczestnikowi projektu zestawu właściwych naklejek, jak i zobowiązanie go do samodzielnego oznakowania zakupionego sprzętu. Natomiast odpowiedzialność za niedopełnienie obowiązku ponosi wyłącznie beneficjent.

Pytanie 3. Czy podczas finansowania z kosztów pośrednich pendrive'ów istnieje obowiązek ich obrandowania? We wcześniejszej perspektywie nie było obowiązku oklejania naklejkami sprzętu zakupionego dotacji. Jak jest w obecnej perspektywie finansowej?

Odpowiedź

To czy pendrive’y powinny zostać oznakowane zależy od celu takiego zakupu.

1. Jeżeli pendrive’y zostaną zakupione jako narzędzie promocyjne i będą dystrybuowane dalej wśród osób niepowiązanych z realizacją projektu – wymagane jest oznakowanie    (np. poprzez wygrawerowanie/nadrukowanie logotypów na pendrive).

2. Jeżeli pendrive’y zostaną zakupione jako przedmiot codziennego użytku o charakterze pomocniczym w projekcie – oznakowanie nie jest wymagane.

Pytanie 4. Czy Komisja Europejska wymaga zamieszczania herbów województw?

Odpowiedź

Na bazie wytycznych z Komisji Europejskiej Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej opracowało zestawienia znaków dla wszystkich programów regionalnych i krajowych.
W skład obowiązującego dla programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego zestawienia wchodzą znaki:
  
   1. Funduszy Europejskich,
   2. barw Rzeczypospolitej Polskiej,
   3. Unii Europejskiej,
   4. Herb lub oficjalne logo województwa.

Decyzją Zarządu Województwa w skład logotypów na perspektywę 2021-2027 wszedł znak graficzny województwa (herb + napis „Województwo Śląskie”).

Ważne: Prawidłowe zestawienia logotypów znajdziesz na stronie internetowej funduszeUE.slaskie.pl

Pytanie 5. Z czego wynika to, że logo beneficjenta nie może być na tablicy?

Odpowiedź

Wynika to z zapisów Podręcznika wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021-2027 w zakresie informacji i promocji, str. 21-22. Opisany wzór tablicy zawiera jedynie znaki Funduszy Europejskich, Unii Europejskiej oraz – w przypadku programów regionalnych – herb lub logo województwa.

Wzór tablicy jest obowiązkowy, tzn. że nie można go modyfikować, dodawać znaków, informacji itp. poza uzupełnieniem treści we wskazanych.

Edytowalne wzory tablic informacyjnych znajdziesz na stronie internetowej funduszeUE.slaskie.pl

Pytanie 6. Jak wygląda sprawa z finansowaniem takiej tablicy dla kilku projektów?

Odpowiedź

Jeżeli planujesz zrealizować kilka projektów w tym samym miejscu, możesz sfinansować zakup wspólnej tablicy z pierwszego realizowanego przez Ciebie projektu. Przy realizacji kolejnych projektów, nie musisz już uwzględniać zakupu tablicy informacyjnej.

Pytanie 7. Czy w przypadku projektu partnerskiego konieczne jest zamieszczenie tablicy u Partnera wiodącego i Partnera? 

Odpowiedź

Tablice należy postawić w każdej lokalizacji, w której jest realizowany projekt. Jeżeli projekt jest realizowany tylko w jednej lokalizacji, to nie trzeba stawiać tablicy przed siedzibą każdego partnera. Jeżeli natomiast projekt zakłada np. prace budowlane w jednej lokalizacji oraz zakup sprzętu w innej lokalizacji, to tablice powinny stanąć przed każdą lokalizacją, w której projekt zrealizowano (czyli również przed siedzibą partnera, w której znajduje się zakupiony sprzęt).

Pytanie 8. Czy w przypadku staży uczniowskich plakat powinien znajdować się w każdym miejscu realizacji takiego stażu czy też wystarczy plakat w szkole, do której uczęszczają uczestnicy projektu? Czy w przypadku projektów realizowanych przez PUP należy zobowiązać organizatorów stażu do oznaczenia miejsca organizacji stażu plakatem z którego będzie wynikać, iż staż dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej? Jednocześnie czy uczestnicy projektu, którzy otrzymają jednorazowe środki na rozpoczęcie działalności gospodarczej czy muszą powyższy plakat umieścić w siedzibie firmy lub miejscu prowadzenia działalności?

Odpowiedź

Plakat należy umieścić w każdej lokalizacji, w której jest realizowany projekt (jeśli prowadzisz działania w projekcie w kilku salach – plakat powinien się znaleźć w każdej z nich).

Oznacza to konieczność właściwego oznakowania:

  • miejsce stażu,
  • szkoły biorącej udział w programie stażowym,
  • firmy, która została założona ze środków na rozpoczęcie działalności gospodarczej (zarówno siedziby, jak i miejsca prowadzenia działalności).

Beneficjent powinien zobowiązać do właściwego oznakowania miejsca realizacji projektu:

  • realizatora stażu (przedsiębiorstwa, które zapewni staż),
  • szkołę biorącą udział w projekcie,
  • osobę fizyczną, która otrzymała wsparcie na założenie działalności gospodarczej.

Pytanie 9. Jakie media społecznościowe są obowiązkowe?

Odpowiedź

Rodzaj platformy nie został sprecyzowany przepisami. Beneficjent sam dobiera serwis społecznościowy do własnych potrzeb. Jeśli zamieści w nim wszystkie wymagane informacje dotyczące projektu, należy uznać, że obowiązek informacyjny został wypełniony.

Pytanie 10. Czy fanpage musi być utworzony pod projekt czy może to być fanpage instytucji?

Odpowiedź

Wystarczy umieścić opis na istniejącym profilu instytucji
. Jest to również wskazane ze względu na istniejące już zasięgi beneficjenta w mediach społecznościowych, dzięki którym więcej osób dowie się o realizacji projektu.

Pytanie 11. Czy można wykonać tablicę informacyjną zamiast plakatu dla inwestycji o wartości ok. 4 miliony PLN? Czy taki wydatek będzie kwalifikowalny?

Odpowiedź

Tablicę informacyjną umieszczasz, gdy:

 1. projekt jest wspierany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego lub Funduszu Spójności i jego całkowity koszt przekracza 500 tys. euro

lub

 2. projekt jest wspierany z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu na Rzecz Sprawiedliwej Transformacji, Europejskiego Funduszu Morskiego i Akwakultury, Funduszu Azylu, Migracji i Integrancji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej i jego całkowity koszt przekracza 100 tys. euro.

W przywołanym przypadku wartość inwestycji wynosi 4 mln złotych, więc obowiązek umieszczenia tablicy bez względu na to z jakiego Funduszu otrzymasz dofinansowanie.  
W związku z powyższym wydatek będzie kwalifikowalny.

Pytanie 12. Czy tablice, plakaty i naklejki można zakupić z kosztów bezpośrednich projektu?

Odpowiedź

Koszty związane z niezbędnymi do realizacji działaniami informacyjno-promocyjnymi w ramach projektu zostały ujęte w katalogu kosztów pośrednich (zgodnie z Przewodnikiem dla beneficjentów FE SL 2021-2027).

Pytanie 13. Czy jeżeli mamy rekrutację zamkniętą (z danej instytucji, placówki), to również rejestrujemy się na wyszukiwarce?

Odpowiedź

Celem wyszukiwarki dotacji jest ułatwienie mieszkańcom dostępu do informacji o projektach realizowanych w okolicy, z których mogą skorzystać np. poprzez udział w szkoleniu lub stażu.

Jeżeli w projekcie jest określona, skonkretyzowana grupa docelowa (np. uczniowie klas I-III Szkoły Podstawowej nr 5 w Katowicach) i nie jest prowadzona rekrutacja do projektu, to umieszczenie informacji o tym działaniu w wyszukiwarce nie jest wymagane.

Wyszukiwarka dotacji służy jedynie tym projektom, do których zgłaszać się mogą osoby spełniające ogólne warunki udziału w projekcie (np. emeryci z powiatu tyskiego albo osoby bezrobotne w wieku 30+ z gminy Psary).

Pytanie 14. Jeśli uczestnicy projektu otrzymują wsparcie finansowe (np. jednorazowe środki na rozpoczęcie działalności gospodarczej, stypendium stażowe, zwrot kosztów przejazdu na staż, refundacja kosztów opieki nad dzieckiem lub osobą zależną), a tym samym ex definitione de facto nie są uczestnikami projektu, obowiązek umieszczania informacji w wyszukiwarce dotacji nie istnieje? 

Odpowiedź

Nie ma żadnego znaczenia, czy uczestnicy projektu otrzymają środki finansowe w formie stypendium stażowego lub zwrotu kosztów przejazdu.

Jeżeli beneficjent prowadzi projekt, w ramach którego ma zrealizować staże zawodowe dla 100 osób bezrobotnych z województwa śląskiego i prowadzi rekrutację do projektu, to taka informacja powinna znaleźć się w wyszukiwarce dotacji, żeby ułatwić potencjalnym uczestnikom dostęp do informacji o projekcie, w którym mogą wziąć udział.

Jeżeli ten sam beneficjent prowadzi projekt, w ramach którego ma zrealizować staże zawodowe dla 100 osób bezrobotnych zarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy w Zabrzu, posiada określoną listę osób, które mogą wziąć udział w programie stażowym i nie prowadzi dodatkowej rekrutacji (tzn. rekrutacja jest zamknięta), to nie musi publikować tej informacji w wyszukiwarce.

Pytanie 15. Jeśli chodzi o zapisy dotyczące czcionki stosowanej w dokumentach minimum 12 z interlinią 1,15-1,5 czy należy ją stosować do wszystkich dokumentów projektowych? czy istnieje odstępstwo od tej reguły?

Odpowiedź

Odstępstwo będzie istniało w przypadku obowiązujących wzorów dokumentów, w których rozmiar czcionki jest mniejszy niż 12. W pozostałych przypadkach (dot. dokumentów publikowanych na stronach internetowych) rekomendujemy stosowanie czcionki o rozmiarze min. 12 pkt zgodnie z zasadami opisanymi w Standardach dostępności dla polityki spójności 2021-2027, które stanowią załącznik nr 2 do Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027.

Pytanie 16. Czy zamieszczenie informacji dot. projektu lub samego plakatu na mediach społecznościowych jest wystarczające, aby uznać za spełniony obowiązek  zamieszczenia informacji o projekcie w mediach społecznościowych?

Odpowiedź

Zamieszczenie wyłącznie plakatu informacyjnego nie spełnia wymogów określonych w Podręczniku wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021-2027 w zakresie informacji i promocji (str. 32-33), zgodnie z którym na stronie i w mediach społecznościowych należy zamieścić następujące informacje:

1. tytuł projektu lub jego skróconą nazwę (maksymalnie 150 znaków),
2. podkreślenie faktu otrzymania wsparcia finansowego z Unii Europejskiej czyli:
znak Funduszy Europejskich, znak barw Rzeczpospolitej Polskiej i znak Unii Europejskiej (zob. rozdz. 8.1),
3. zadania, działania, które będą realizowane w projekcie (opis, co zostanie zrobione, zakupione etc.),
4. grupy docelowe (do kogo skierowany jest projekt, kto z niego skorzysta),
5. cel lub cele projektu,
6. efekty, rezultaty projektu (jeśli opis zadań, działań nie zawiera opisu efektów, rezultatów),
7. wartość projektu (całkowity koszt projektu),
8. wysokość wkładu Funduszy Europejskich,
9. hasztagi: #FunduszeUE lub #FunduszeEuropejskie.

Rekomendujemy też zamieszczanie zdjęć, grafik, materiałów audiowizualnych oraz harmonogramu projektu, prezentującego jego główne etapy i postęp prac.

Pytanie 17. Co rozumiemy pod pojęciem "media społecznościowe"? Tzn czy wystarczy jedno "medium"?

Odpowiedź

Tak, wystarczy profil w jednym serwisie społecznościowym.

Jeśli nie posiadasz mediów społecznościowych, musisz założyć przynajmniej jeden profil na dowolnej platformie.

Pytanie 18. Projekt realizowany przez realizatora - szkołę we współpracy z PZOFO, wnioskodawca POWIAT (umowę podpisuje powiat) kto powinien zamieszczać info na stronach internetowych i w mediach społecznościowych i gdzie? Na stronach wnioskodawcy czy na stronach realizatorów czy w obu miejscach?

Odpowiedź

Obowiązki informacyjno-promocyjne dotyczą beneficjenta (wnioskodawcy). W tym przypadku informacja o projekcie powinna znaleźć się na stronie i w mediach społecznościowych powiatu, który wnioskuje o dofinansowanie projektu.

Rekomendujemy zamieszczenie takiej informacji również na stronach realizatorów projektów, natomiast nie jest to wymóg wynikający z przepisów prawa.

Pytanie 19. Który wymiar tablicy proponują Państwo w projekcie dotyczącym grantów na OZE? Zakres projektu będzie obejmował zakup i montaż sprzętu, ale także wydatki związane z inspektorem nadzoru i edukacją ekologiczną?

Odpowiedź

W przypadku projektów grantowych dot. OZE, możliwych jest kilka scenariuszy, np.:

  • montaż tablicy o wymiarach 80/40 cm na budynku/ogrodzeniu grantobiorcy (mieszkańca gminy, która jest beneficjentem projektu) – wymóg montażu większej tablicy byłby niewspółmierny do przeprowadzonych u grantobiorcy działań,
  • montaż wolnostojącej tablicy o wymiarach 240/120 cm na terenie realizacji projektu (np. osiedlu/ulicy, gdzie zamontowano OZE) lub przed siedzibą beneficjenta (Urzędu Miasta lub Gminy, która realizuje projekt).

Trzeba jednak zaznaczyć, że obowiązek informacyjny leży po stronie beneficjenta (a nie grantobiorcy). Jeżeli beneficjent (po zapoznaniu się z dokumentami) ma wątpliwości, które rozwiązanie będzie w jego przypadku najkorzystniejsze, powinien zwrócić się do instytucji ogłaszającej nabór wniosków o dofinansowanie.

Pytanie 20. Mając na uwadze realizację zasady zrównoważonego rozwoju większość materiałów będzie drukowana w wersji czarno - białej, natomiast co w przypadku opracowania części materiałów w wersji kolorowej a wydrukowania ich na czarno biało przez benficjentów ostatecznych - uczniów lub realizatorów - w takiej sytuacji chyba bezpieczniej na czarno biało jednak opracowywać np. formularze zgłoszeń itd itp.

Odpowiedź

Jeżeli na materiałach będą zamieszczone logotypy – powinny one zostać wydrukowane w wersji kolorowej, chyba że nie masz technicznych możliwości kolorowego druku (wówczas używamy logotypów monochromatycznych bez barw Rzeczypospolitej Polskiej). Jeżeli przesyłasz materiały do druku uczestnikom projektu, powinieneś przygotować 2 wersje – kolorową i monochromatyczną na wypadek gdyby uczestnik projektu nie miał technicznej możliwości kolorowego wydruku materiałów.

Zalecenia Komisji Europejskiej dla programów funduszowych i instytucji zarządzających programami podkreślają potrzebę odstępowania od druku dokumentów, o ile nie jest to konieczne. Z tego względu rekomendujemy przygotowanie i przekazanie materiałów (o których mowa w pytaniu), przeznaczonych dla uczestników projektu, wyłącznie w formie elektronicznej (o ile jest to możliwe).

Pomóż nam poprawić serwis

Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś