Przejdź do treści głównej
Oficjalna nowa strona programu
Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027

Pytania dotyczące naboru nr FESL.10.06-IZ.01-081/23 dla działania FESL.10.06 Rozwój energetyki rozproszonej opartej o odnawialne źródła energii


Pytanie 1. Czy nabór grantobiorców jest wymagany przed złożeniem wniosku? Czy środki ZIT subregion centralny są zapewnione dla Gminy, czy jednak punktacja będzie decydowała o otrzymaniu dofinansowania?

Odpowiedź

Nabór grantobiorców nie musi zostać przeprowadzony przed złożeniem wniosku. Jednakże za przeprowadzenie naboru przed złożeniem wniosku o dofinansowanie jest punktowane na etapie oceny merytorycznej.
Aplikować o wsparcie mogą jedynie wnioskodawcy, których projekty wynikają ze Strategii Rozwoju Subregionu Centralnego Województwa Śląskiego na lata 2021-2027 i są wskazane na liście projektów ZIT, zgodnie z art. 34 ust.15 pkt. 3 ustawy wdrożeniowej. Nabór jest prowadzony w trybie konkursowym, zatem jeśli wnioskowana kwota dofinansowania wybranych projektów przekroczy alokację w naborze, to nie ma gwarancji przyznania dofinansowania dla wszystkich wybranych projektów – w tej sytuacji będzie decydowała punktacja. Natomiast na etapie oceny merytorycznej nie jest wymagane otrzymanie minimalnej liczby punktów, by projekt został oceniony pozytywnie. Jeśli w wyniku oceny złożonego wniosku, projekt nie spełni kryteriów formalnych lub merytorycznych, to zostanie oceniony negatywnie, czyli nie otrzyma dofinansowania.

Pytanie 2. Zwracam się z zapytaniem czy w ramach naboru FESL.10.06-IZ.01-081/23 (projekt grantowy) Gmina może we wniosku o dofinansowanie zaplanować maksymalny dopuszczalny poziom dofinansowania kosztów kwalifikowanych do kosztów pośrednich na poziomie 80%?

Odpowiedź

W ramach naboru FESL.10.06-IZ.01-081/23 wnioskodawca może we wniosku o dofinansowanie zaplanować 80% dofinansowania dla kosztów pośrednich lub zgodnie z zasadami udzielania pomocy publicznej / pomocy de minimis.

Pytanie 3. Jak wypełnić oświadczenie dot. prawa do dysponowania nieruchomością w przypadku projektu grantowego dla którego nie wskazujemy dokładnych adresów nieruchomości?

Odpowiedź

Oświadczenie dot. prawa do dysponowania nieruchomością, w przypadku projektów grantowych, również tych, dla których nie są znane dokładne lokalizacje grantobiorców, należy wypełnić w odniesieniu do wnioskodawcy. W celu potwierdzenia, że wnioskodawca posiada prawo dysponowania nieruchomością na cele realizacji projektu oraz w okresie trwałości, konieczne jest wskazanie, że zgoda właścicieli nieruchomości, do dysponowania nieruchomością przez wnioskodawcę, zostanie zagwarantowana w umowie z grantobiorcami. Należy w oświadczeniu zaznaczyć punkt 7) inne (ewentualnie punkt 6) stosunek zobowiązaniowy przewidujący uprawnienie do wykonywania robót i obiektów budowlanych) oraz wskazać, że właściwa zgoda zostanie zagwarantowana umową zawieraną z mieszkańcami objętymi projektem. Należy również dołączyć do wniosku wzór umowy zawierający m.in. sposób uregulowania kwestii dysponowania nieruchomością.

Pytanie 4. Czy można realizować projekty w formule zaprojektuj i buduj?

Odpowiedź

Potwierdzam iż możliwa jest realizacja projektu w trybie „zaprojektuj i buduj”. Dla projektów realizowanych w trybie konkurencyjnym, wnioskodawca jest zobowiązany do posiadania dokumentacji technicznej na moment aplikowania, jednak nie ma obowiązku dołączania jej do wniosku o dofinansowanie. Przy czym, jeżeli zajdzie taka potrzeba wnioskodawca może zostać poproszony o jej dołączenie na etapie oceny wniosku.

Pytanie 5. Wskaźnik rezultatu "liczba przedsięwzięć proekologicznych" odnosi się do działań typu kampania proekologiczna, czy do montowanych instalacji?

Odpowiedź

Zgodnie z definicją zawartą w załączniku nr 2 do Regulaminu wyboru projektów we wskaźniku „Liczba przedsięwzięć proekologicznych” należy wykazać przedsięwzięcia proekologiczne które zostaną zrealizowane w ramach projektu a mające istotny wkład w realizację celów środowiskowych.

Przykładami takich przedsięwzięć mogą być m.in:
- montaż instalacji OZE;
- nasadzenia roślinności;
- systemy w zakresie magazynowania.

Zwracamy jednakże uwagę, że działania wykazane we wskaźniku powinny być realizowane w tej samej lokalizacji, w której planuje się montaż OZE, a zatem u mieszkańców.

W ramach naboru nr FESL.10.06-IZ.01-081/23, wskaźnikiem, który mierzy liczbę działań związanych z edukowaniem społeczeństwa, przekazywaniem wiedzy oraz promowaniem ekologicznych zachowań jest wskaźnik „Liczba przeprowadzonych kampanii informacyjno-edukacyjnych kształtujących świadomość ekologiczną”.

Wskaźniki  „Liczba przeprowadzonych kampanii informacyjno-edukacyjnych kształtujących świadomość ekologiczną” oraz „Liczba przedsięwzięć proekologicznych” są wskaźnikami, które należy rozpatrywać odrębnie.

Więcej szczegółowych informacji na temat ww. wskaźników znajduje się  w załączniku nr 2 do Regulaminu wyboru projektów.

Pytanie 6. Proszę o wskazanie informacji o zamówieniach  publicznych.

Odpowiedź

Informacje dotyczące zamówień publicznych znajdują się w  Przewodniku dla beneficjentów FE SL 2021-2027 rozdział 7.

W ramach naboru FESL.10.06-IZ.01-081/23 oraz naboru FESL.02.06-IZ.01-076/23 istnieje możliwość uzyskania dodatkowych punktów w ramach spełnienia dwóch poniższych kryteriów:
"Stopień przygotowania inwestycji do realizacji"
– jeśli przeprowadzono postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego oraz "Zastosowanie w projekcie zielonych zamówień publicznych" – jeśli w projekcie zastosowano zielone zamówienia publiczne.

Więcej  informacji na temat punktacji ww. kryteriów dostarcza  załącznik nr 1 do Regulaminu naboru dla działania 10.06 oraz działania 2.06

 Pytanie 7. Czy w projektach parasolowych należy na każdej instalacji PV umieścić naklejkę promocyjną?

Odpowiedź

Zgodnie z Podręcznikiem wnioskodawcy i beneficjenta funduszy europejskich na lata 2021-2027 w zakresie Informacji i Promocji wnioskodawca zobowiązany do umieszczenia naklejek na wyposażeniu, sprzęcie i środkach transportu powstałych lub zakupionych w projekcie dofinansowanym z Funduszy Europejskich. Szczegółowe informacje dot. oznakowania urządzeń naklejkami znajdują się w ww. dokumencie. Ponadto na naszej stronie internetowej przygotowaliśmy https://funduszeue.slaskie.pl/czytaj/zasady_promocji_oznakowania, które należy zastosować w realizowanym projekcie.

Pytanie 8. Proszę o wyjaśnienie jakie warunki musi spełnić odbiorca końcowy, aby planowany w ramach projektu magazyn energii elektrycznej podłączony do istniejącej instalacji nie był objęty pomocą de minimis?

Odpowiedź

W przypadku realizacji projektu polegającego na montażu magazynu energii elektrycznej podłączonego do istniejącej instalacji fotowoltaicznej zarówno w projektach grantowych jak i parasolowych wnioskodawca powinien dokonać analizy zgodności projektu z zasadami pomocy publicznej i/lub pomocy de minimis na magazyny energii
w odniesieniu do istniejących instalacji OZE, do których zostanie podłączony magazyn energii.

Przewodnik dla beneficjentów FE SL 2021-2027, rozdz. 1.5 Udzielanie pomocy publicznej, pomocy de minimis wskazuje warunki jakie należy przenalizować w sytuacji, gdy nie planuje się objęcia magazynu energii pomocą de minimis na poziomie beneficjent-mieszkaniec. Brak występowania pomocy de minimis na tzw. drugim poziomie możliwe jest wyłącznie, jeśli zostaną spełnione łącznie 3 przesłanki weryfikowane w kontekście instalacji PV on-grid, do której podłączony jest magazyn:
- główna działalność podmiotu ma charakter niegospodarczy (np. osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej);
- energia jest zużywana głównie na potrzeby własne podmiotu, tj. maksymalnie 20% ilości energii wytworzonej w danej instalacji nie jest zużywane przez podmiot na potrzeby własne; oraz
- rozmiar (zdolność wytwórcza) instalacji nie przekracza realnego zapotrzebowania podmiotu na energię elektryczną.

Zgodnie ze stanowiskiem Komisji Europejskiej moc instalacji fotowoltaicznej powinna odpowiadać na realne zapotrzebowanie na energię elektryczną, co oznacza,
iż wyliczenie zapotrzebowania nie powinno przekroczyć progu konsumpcji rocznej (jeśli nie planuje się udzielania wsparcia w formie pomocy de minimis).

W sytuacji, gdy instalacja PV odbiorcy końcowego/grantobiorcy wytwarza nadwyżkę energii, która jest wprowadzana do sieci, tego rodzaju działalność gospodarcza może zostać uznana jako działalność pomocnicza przy spełnieniu powyższych warunków łącznie zarówno w okresie realizacji, jak i trwałości projektu.

Wnioskodawca w procedurach dotyczących wyboru odbiorców końcowych/grantobiorców powinien opisać, jakie warunki muszą zostać spełnione, tak aby instalacja PV spełniała przesłanki wykluczające objęcie podłączonego do niej magazynu energii pomocą de minimis, tzn. zapisy w Regulaminie naboru odbiorców końcowych/grantobiorców a także zapisy umowy powinny umożliwiać ich weryfikację pod kątem spełnienia wszystkich 3 przesłanek wskazanych wyżej. Powyższe zapisy będą wskazywać prawa i obowiązki odbiorców końcowych/grantobiorców, a jednocześnie, uregulowania dla wnioskodawcy w zakresie monitoringu, kontroli oraz rozwiązania umowy w przypadku, gdy dojdzie do naruszenia ww. przesłanek.

Zwracamy uwagę, iż w odniesieniu do relacji z użytkownikiem magazynu energii, to na wnioskodawcy spoczywa obowiązek dokonania analizy pod kątem przesłanek pomocy publicznej/pomocy de minimis.

Pomóż nam poprawić serwis

Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś