Poradnik

Zasada konkurencyjności w perspektywie finansowej 2021-2027

Przejdź do strony głównej portalu Poradniki
Element dekoracyjny

OBOWIĄZEK

Jesteś zobowiązany do przeprowadzania postępowań w oparciu o zasadę konkurencyjności, jeśli:

  • nie jesteś zamawiającym w rozumieniu PZP, a wartość Twojego zamówienia przekracza 80 000 zł netto,
     
  • jesteś zamawiającym w rozumieniu PZP, ale z uwagi na wartość zamówienia nie musisz stosować PZP (wartość szacunkowa Twojego zamówienia jest mniejsza niż 130 000 zł netto, a większa od 80 000 zł netto).

 

Element dekoracyjny

WARUNEK

Zarówno zamówienia wszczęte przed ogłoszeniem regulaminu naboru projektów, jak i po ogłoszeniu regulaminu muszą być udzielone zgodnie z procedurą właściwą dla zasady konkurencyjności – to jeden z warunków do uznania wydatku za kwalifikowalny.

Postępowanie należy przeprowadzić w sposób:

  • przejrzysty,
  • zapewniający proporcjonalność stawianych wymagań,
  • z zachowaniem uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.

 


Najważniejsze zmiany w zamówieniach udzielanych na podstawie wytycznych kwalifikowalności

 

1. Zapisy dotyczące szacowania zamówienia

Szacowanie powinno zostać przeprowadzone z należytą starannością i w sposób udokumentowany.

W przypadku udzielania zamówienia w częściach (z określonych względów ekonomicznych, organizacyjnych, celowościowych) – wartość zamówienia ustala się jako łączną wartość poszczególnych jego części.

W przypadku, gdy łączna wartość części przekracza próg (określony w sekcji 3.2.1 pkt 1 lit. a wytycznych kwalifikowalności) zasadę konkurencyjności stosuje się do udzielenia każdej części zamówienia.

2. Komunikacja z oferentami poprzez BK2021

Głównym kanałem komunikacji między zamawiającym, a wykonawcami jest Baza Konkurencyjności 2021 (BK2021).

Ogłoszenia zapytań ofertowych, składanie ofert, wymiana informacji oraz przekazywanie dokumentów odbywa się wyłącznie pisemnie za pomocą BK2021 (sekcja 3.2.3 pkt 1 wytycznych kwalifikowalności). Oznacza to, że poza wskazanymi przypadkami, oferty nie mogą być przekazywane za pomocą poczty elektronicznej czy osobiście w siedzibie zamawiającego.

WAŻNE: Wymóg komunikacji poprzez BK2021 nie dotyczy dalszej fazy postępowania czy realizacji umowy. O sposobie komunikacji po upływie terminu składania ofert decyduje zamawiający. Pamiętaj, że kontaktując się z wykonawcami powinieneś czynić to z poszanowaniem zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania (dobrą praktyką będzie określenie zasady porozumiewania się z oferentami po upływie terminu składania ofert już w zapytaniu ofertowym).

3. Badanie rażąco niskiej ceny

Jeżeli zaoferowana cena lub koszt wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia, tj.:

  • różnią się o więcej niż 30% od średniej arytmetycznej cen wszystkich ważnych ofert niepodlegających odrzuceniu, lub
  • budzą wątpliwości zamawiającego, co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi w zapytaniu ofertowym lub wynikającymi z odrębnych przepisów. 

Zamawiający powinien zażądać od wykonawcy złożenia w wyznaczonym terminie wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu.

Zamawiający ocenia te wyjaśnienia w konsultacji z wykonawcą i może odrzucić tę ofertę wyłącznie w przypadku, gdy złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej ceny lub kosztu w tej ofercie (sekcja 3.2.2 pkt 21 wytycznych kwalifikowalności).

4. Zapisy w zakresie przedłużenia terminu składania ofert

Masz obowiązek przedłużenia terminu składania ofert o czas niezbędny do wprowadzenia zmian w ofertach, jeżeli jest to konieczne z uwagi na zakres wprowadzonych zmian (sekcja 3.2.3 pkt 7 wytycznych kwalifikowalności).

W rezultacie musisz przedłużyć termin składania ofert, aby potencjalni wykonawcy mogli się zapoznać z nowymi warunkami oraz mieć czas na przygotowanie lub aktualizację swoich ofert, jeżeli modyfikacje będą dotyczyły istotnych zmian w zakresie m.in.:

  • przedmiotu zamówienia;
  • warunków udziału;
  • kryteriów oceny ofert;
  • terminu realizacji.

5. Zapisy w zakresie konfliktu interesów

Przez konflikt interesów należy rozumieć sytuacje, w których osoby biorące udział w przygotowaniu lub prowadzeniu postępowania lub mogące wpłynąć na jego wynik, mają bezpośrednio lub pośrednio interes finansowy, ekonomiczny lub inny interes osobisty, który postrzegać można jako zagrażający ich bezstronności, niezależności w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia.

Czynności związane z przygotowaniem oraz przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia wykonują osoby zapewniające bezstronność i obiektywizm. Osoby te składają oświadczenie w formie pisemnej (lub w postaci elektronicznej opatrzonej kwalifikowalnym podpisem elektronicznym) o braku istnienia albo braku wpływu powiązań osobowych lub kapitałowych z wykonawcami na bezstronność postępowania (sekcja 3.2.2 pkt 6-8 wytycznych kwalifikowalności).

6. Badanie możliwości wystąpienia tzw. przesłanek sankcyjnych

O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wyłącznie wykonawcy, którzy nie podlegają wykluczeniu na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego.

Zamawiający musi udokumentować, że zbadał te podstawy wykluczenia, np. poprzez otrzymanie od wykonawcy oświadczenia o niepodleganiu wykluczeniu.

7. Opis przedmiotu zamówienia dopuszczający rozwiązania równoważne

Użycie m.in. znaków towarowych i norm w opisie przedmiotu zamówienia wymaga dopuszczenia rozwiązań równoważnych i musi być uzasadnione przedmiotem zamówienia. Jeśli w opisie przedmiotu zamówienia wymieniane są m.in. znaki towarowe, normy – takim odniesieniom muszą każdorazowo towarzyszyć słowa „lub równoważne” (sekcja 3.2.2 pkt 10 wytycznych kwalifikowalności).

8. Uzasadnienie w przypadku niepodzielenia zamówienia na części

W protokole postępowania należy wyjaśnić przyczyny rezygnacji z podziału zamówienia na części (sekcja 3.2.2 pkt 22 lit. e wytycznych kwalifikowalności).


Najczęstsze uchybienia i omyłki stwierdzane przy kontroli zamówień realizowanych na podstawie zasady konkurencyjności

  • brak publikacji zapytania ofertowego w BK2021, mimo że wartość szacunkowa przekracza 80 000,00 zł netto;
  • dzielenie zamówienia w celu uniknięcia stosowania PZP lub zasady konkurencyjności;
  • za krótki termin składania ofert (7, 14, 30 dni w zależności o rodzaju zamówienia i wartości szacunkowej) lub nieprzedłużenie terminu składania ofert w przypadku wprowadzenia istotnych zmian w zapytaniu ofertowym;
  • niewłaściwie ustalenie biegu terminu składania ofert (bieg terminu rozpoczyna się w dniu następującym po dniu upublicznienia zapytania ofertowego, a kończy się z upływem ostatniego dnia);
  • ustalenie nieproporcjonalnych warunków udziału w postępowaniu;
  • dyskryminacyjny opis przedmiotu zamówienia (w tym podanie nazw własnych, norm bez dopuszczenia rozwiązań równoważnych);
  • nieuzasadnione ograniczenie podwykonawstwa;
  • kryteria oceny ofert dotyczące właściwości wykonawcy;
  • nieprawidłowa ocena ofert (błędnie zweryfikowani wykonawcy pod względem spełniania warunków udziału w postępowaniu i/lub ilości punktów za spełnienie kryteriów oceny ofert, odrzucenie ofert niepodlegających odrzuceniu);
  • istotna modyfikacja zapisów umowy mimo nieuwzględnienia informacji o możliwości zmiany w zapytaniu ofertowym (niespełniająca przy tym zapisów wytycznych kwalifikowalności w zakresie dopuszczalnym modyfikacji umownych);
  • błędy w protokole z postępowania (w tym brak: podania uzasadnienia w zakresie braku podziału zamówienia na części, informacji o wykrytych przypadkach konfliktu interesów i podjętych w związku z tym środkach itp.).
Element dekoracyjny

KONSEKWENCJE Z TYTUŁU NIESPEŁNIENIA WYMOGÓW ZASADY KONKURENCYJNOŚCI

Uchybienie przepisom wytycznych kwalifikowalności może prowadzić do stwierdzenia nieprawidłowości skutkującej nałożeniem pomniejszenia lub korekty finansowej w oparciu o regulacje zawarte w wytycznych.

Element dekoracyjny

UWAGA!

Oprócz zasad opisanych w wytycznych musisz też stosować się do zapisów zawartych w Przewodniku dla beneficjenta FE SL 2021-2027 (rozdziały: Zasady przeprowadzania kontroli projektów oraz Zamówienia w ramach projektu).

Podstawa prawna i skróty

Ładowanie
  • Element dekoracyjny

    Wytyczne kwalifikowalności

    Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 - MFiPR/2021-2027/9

  • Element dekoracyjny

    Przewodnik

    Przewodnik dla beneficjentów FE SL 2021-2027 (projekty EFRR)

  • Element dekoracyjny

    PZP

    Ustawa z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych

  • Element dekoracyjny

    Wytyczne

    Wytyczne dotyczące sposobu korygowania nieprawidłowości na lata 2021-2027 - MFiPR/2021-2027/18