Omówienie standardów dostępności w projektach unijnych – szkolenie 5 kwietnia 2024 r. Odnośnik

  • Odpowiedź

    Ten element nie jest jednoznacznie określony i jest ściśle zależny od charakteru projektu, zapisów konkursowych (jeśli są jakieś elementy, które to wyszczególniają,
    np. w zakresie realizacji audytów) oraz konkretnych pozycji budżetowych zawartych w projekcie ramach kosztów bezpośrednich. W tym zakresie będą to najpewniej konkretne dokumenty formalne, np. umowy, protokoły, wyniki audytów, opisy procedur (np. w kontekście budżetu równościowego), uzasadnienia wykorzystania mechanizmu racjonalnych usprawnień (i w tym zakresie potwierdzenia, że osoba spełnia przesłanki dla zastosowania tego mechanizmu) oraz księgowe, np. faktury. Posiadanie dokumentów potwierdzających może być niezbędne także w zakresie udowodnienia właściwego wykorzystania kosztów pośrednich dla realizacji zobowiązań w zakresie polityk horyzontalnych.
     

    Opracowane przez Pana Adama Zawisnego

  • Odpowiedź

    Wszelką odpowiedzialność w zakresie realizacji projektu (o ile konkretne przepisy nie stanowią inaczej) wobec Instytucji Zarządzającej (IZ) Instytucji Pośredniczącej (IP) ponosi samorząd. Poddanie jednak danego działania/inwestycji rzetelnemu audytowi dostępności w praktyce znacząco zmniejsza ryzyka wystąpienia nieprawidłowości, które wcześniej byłyby niewykryte. 

    Jeśli jednak zostałyby stwierdzone jakieś nieprawidłowości to: 
    a) jeśli samorząd jest przekonany co do swojej racji może na bazie audytu dostępności podjąć merytoryczną dyskusję z argumentacją IŻ/IP w zakresie nieprawidłowości, bowiem nie zawsze IZ/IP musi mieć merytorycznie rację;
    b) samorząd może dochodzić swoich racji wobec podmiotu audytującego, wskazując na nierzetelność realizacji audytu i efekt tego dla samorządu od strony finansowej. Można to zrobić zawsze, na drodze sądownictwa cywilnego.
    Dodatkową opcją w tym zakresie jest zapisanie w umowie, że nierzetelne wykonanie audytu, w szczególności takie, które narazi samorząd na poniesienie kosztów niekwalifikowalnych w ramach kontroli projektu, może spowodować obowiązek zapłaty odpowiedniej części wskazanych kosztów stwierdzonej niekwalifikowalności;
    c) fakt zlecenia oraz zrealizowania rzetelnego audytu w zakresie danego działania/inwestycji stanowi potwierdzenie dochowania należytej staranności i ograniczenia ryzyk
    w tym zakresie i może, a wręcz powinno stanowić dla IZ/IP ważny argument w ramach dyskusji nad kwestią stwierdzenia nieprawidłowości i ew. kosztami niekwalifikowalnymi wynikającymi z tego.
    Jest to także bardzo ważny element w zakresie potwierdzenia dochowania należytej staranności przez pracowników urzędu odpowiedzialnych za realizacji projektu. 

    Konkludując, podobnie jak we wszystkich innych obszarach realizacji projektów – tak i tutaj nie ma możliwości zapewnienia 100% pewności / gwarancji, jednakże zlecenie
    i realizacja dobrego jakościowo audytu (w tym na wstępnych etapach opracowywania projektu) radykalnie zmniejsza możliwe ryzyka, jak i chroni pośrednio przed ewentualnymi konsekwencjami, jeżeli pomimo tego jakieś nieprawidłowości zostałyby stwierdzone przez IZ/IP.

    Opracowane przez Pana Adama Zawisnego

  • Odpowiedź

    Dobre wskazania odnośnie tego jak ogółem wypełnić wniosek można znaleźć m.in. na stronach Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskie, przykładowo:
    - Instrukcja wypełniania i składania WoD;
    - Przewodnik dla beneficjentów FE SL 2021-2027.

    Opracowane przez Pana Adama Zawisnego