Pytania dotyczące naboru z działania 10.14. Infrastruktura kształcenia zawodowego Odnośnik

  • Odpowiedź 

    Mając na względzie zachowanie obiektywizmu, neutralności jak również bezstronności i prawości informuję, że IZ RPO WSL nie jest uprawniona do wydawania wiążących opinii, a zakres jej zadań został szczegółowo opisany w rozdziale 4 ustawy z 28 kwietnia 2022 o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027 ( Dz.U. 2022 poz. 1079). Jednocześnie art. 74 ROZPORZĄDZENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej określa, że Instytucja Zarządzająca kontroluje, czy dofinansowane produkty i usługi zostały dostarczone, czy wydatki deklarowane przez beneficjentów spełniają obowiązujące przepisy prawa, wymagania programu operacyjnego oraz warunki wsparcia operacji Ww. przepisy powodują, że Instytucja Zarządzająca nie może pełnić funkcji doradczych, opiniujących w zakresie realizacji projektów.
    Zgodnie z Wytycznymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 Zasady konkurencyjności nie stosuje się do zamówień, których wartość nie przekracza kwoty 50.000 zł netto (sekcja 3.2.1. pkt 1.a) czyli należy ją stosować do zamówień, których wartość przekracza kwotę 50 000 zł netto. Oczywiście na normy określone w Wytycznych w zakresie stosowania zasady konkurencyjności mają jeszcze wpływ różne zmienne chociażby rodzaj zamawiającego.

    Podkreśla się jednocześnie, że odpowiedzialność za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia ponosi Zamawiający, który zobligowany jest do przestrzegania ogólnie obowiązujących przepisów prawa krajowego i unijnego.

  • Odpowiedź 

    Zgodnie z kryterium formalnym ogólnym nr 11. Zgodność projektu z zasadą równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, Wnioskodawca zobowiązany jest wykazać wpływ pozytywny projektu na realizację tej zasady, czyli zapewnienie dostępności infrastruktury, środków transportu, towarów, usług, technologii i systemów informacyjno-komunikacyjnych oraz wszelkich produktów projektów. W ślad za Wytycznymi dotyczącymi realizacji zasad równościowych w ramach funduszyunijnych na lata 2021-2027, a także Modelem Dostępnej Szkoły, rozwiązania na rzecz dostępności nie mogą być tymczasowe, a osoba korzystająca ma mieć zapewnioną możliwość samodzielnej, bezpośredniej obsługi i użytkowania (bez konieczności pomocy osób trzecich).

  • Odpowiedź

    Aby udzielić wiążącej odpowiedzi należy przeanalizować konkretny przypadek/projekt. Należy doprecyzować co Beneficjent rozumie pod pojęciem „wsparcie techniczne”.
    Co do zasady zgodnie z zapisami Szczegółowego Opisu Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027, projekty realizowane w ramach działania 10.14 „Infrastruktura kształcenia zawodowego” są projektami inwestycyjnymi, a co za tym idzie takie powinny też być koszty.

    Zgodnie z zapisami Przewodnika dla beneficjentów FE SL 2021-2027 w ramach działania 10.14 Infrastruktura kształcenia zawodowego w ramach wydatków kwalifikowalnych wchodzą, m.in.
    „Używane środki trwałe i wartości niematerialne i prawne:
    • wyposażenie ogólnodydaktyczne wykorzystywane w salach do praktycznej nauki zawodu;
    • wyposażenie do praktycznej nauki zawodu zgodne z podstawą programową kształcenia w zawodach”.

    Dodatkowo należy wskazać, iż zgodnie z zapisami pkt 8.2 ww. Przewodnika w ramach zamkniętego katalogu kosztów pośrednich, w pkt h wskazano jako wydatek kwalifikowalny amortyzacja, najem lub zakup aktywów, a także koszty napraw/przeglądów/serwisu, koszty ubezpieczeń, opłaty skarbowe, notarialne dotyczące aktywów (środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych) używanych na potrzeby osób, o których mowa w lit. a – d.

    Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 w podrozdziale 2.3. pkt. 1 ppkt. p „Wydatkami niekwalifikowalnymi są wydatki wskazane w art. 64 rozporządzenia ogólnego, art. 7 ust. 1 i 5 rozporządzenia EFRR i FS, art. 16 ust. 1 rozporządzenia EFS+, art. 9 rozporządzenia FST oraz:
    p) koszty operacyjne projektu EFRR/FS/FST, czyli wydatki ponoszone w fazie eksploatacji inwestycji (m.in. wydatki poniesione na wynagrodzenia pracowników zatrudnionych w eksploatacyjnej fazie inwestycji, wydatki na produkty podlegające szybkiemu zużyciu, wydatki na części zamienne, energię oraz środki chemiczne do wykorzystania podczas fazy eksploatacyjnej inwestycji) chyba, że zostały zatwierdzone we wniosku o dofinansowanie projektu w związku z przedmiotem i specyfiką projektu oraz poniesione w okresie kwalifikowalności wydatków określonym w umowie o dofinansowanie projektu”.

    Ponadto zgodnie z ww. Wytycznymi podrozdział 2.2 pkt 1 e jest niezbędny do realizacji celów projektu i został poniesiony w związku z realizacją projektu lub jego przygotowaniem, o ile SZOP lub regulamin wyboru projektów dopuszcza kwalifikowalność kosztów związanych z przygotowaniem projektu, oraz pkt 1 f wydatek jest kwalifikowalny jeśli „został dokonany w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.

    Tym samym, zgodnie z powyższymi zapisami, aby wydatek dotyczący wsparcia technicznego, zakupu subskrypcji oprogramowania mógł stanowić wydatek kwalifikowalny w projekcie musi być przeanalizowany przez pryzmat jego zasadności w konkretnym projekcie.

  • Odpowiedź

    Przedmiot projektu i wszystkie jego produkty powinny być dostępne dla osób o ograniczonej mobilności oraz osób z niepełnosprawnościami. Poprzez stosowanie dostępności architektonicznej na poziomie podstawowym rozumie się zastosowanie wymogów Modelu Dostępnej Szkoły (MDS), dotyczących dostosowania architektonicznego i technicznego placówki edukacyjnej, na trasie od momentu wejścia do szkół będących przedmiotami projektu, tzn. od wejścia głównego, poprzez komunikację poziomą i pionową do przedmiotu projektu ( sal do nauki, warsztatów, gabinetu psychologa, toalet itd.). W tym samym zakresie należy też pamiętać o dostępności dróg bezpieczeństwa przeciwpożarowego i ewakuacji. Sam Model traktujemy jako wytyczne, wybierając z niego te elementy, które dotyczą danego infrastrukturalnego zakresu w projekcie.

    Jeśli Wnioskodawca identyfikuje potrzebę zagospodarowania terenu bezpośrednio powiązanego z zasadą dostępności i włączenia dla osób o ograniczonej mobilności, od momentu wejścia na teren szkoły, taki koszt można uznać za kwalifikowany, a tego typu prace także należy oprzeć o właściwe zasady wskazane w Modelu.

    Jednocześnie przypominamy, że zgodnie z zapisami Instrukcji wypełniania wniosku, właściwy model ma pierwszeństwo zastosowania wobec standardów, zatem, jeśli projekt wpisuje się w jego zakres, nie ma konieczności wypełniania pola „4.2.5. Standardu architektonicznego” we wniosku o dofinasowanie. Wypełnić natomiast należy pole „4.2.6. Inny sposób” w zakresie Standardów, potwierdzając w nim, w stosunku do jakiego modelu projekt jest zgodny oraz opisując działania, które będą realizowane w projekcie – zgodnie z wytycznymi dla danego modelu.
    Jeśli jakaś część  zakresu projektu nie jest opisana w MDS, Wnioskodawca jest zobowiązany do zastosowania Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027, a w szczególności Załącznika nr 2. Standardy dostępności dla polityki spójności 2021-2027.

    Zalecamy też monitorowanie portalu FE - mogą się bowiem pojawiać nowe typy modeli, bądź aktualizacje dotychczasowych wersji.

  • Odpowiedź

    Realizacja włączających elementów infrastrukturalnych jest w naborze 186/24 obowiązkowa i podlega ocenie zarówno formalnej, jak i merytorycznej. Typem projektu obwiązującym w ww. naborze jest: „Przebudowa, budowa, remont sal do praktycznej nauki zawodu wraz z zapewnieniem wyposażenia oraz dostosowaniem infrastruktury do kształcenia włączającego uczniów”. Zatem aby być zgodnym z kryterium formalnym Kwalifikowalności przedmiotowej projektu oraz aby otrzymać punkt w ramach kryterium merytorycznego Edukacji włączającej należy realizować tego typu zadanie w ramach swojego projektu, a nie tylko potwierdzić posiadanie zrealizowanych wcześniej elementów włączających.  

    W przypadku posiadania kompleksowej infrastruktury włączającej w ramach placówek będących przedmiotu projektu, Wnioskodawca zostanie poproszony o potwierdzenie braku potrzeb w przedmiotowym zakresie, poprzez załączenie do wniosku analizy luk i potrzeb, o której mowa w definicji kryterium merytorycznego Edukacja włączająca.

  • Odpowiedź

    Elementy wynikające z Europejskiego Zielonego Ładu oraz rozwiązania na rzecz GOZ są osobnym kosztem, który należy wydzielić w tabelach Zakresu rzeczowo-finansowego projektu. Winien on stanowić mniej niż 50% całkowitych kosztów kwalifikowanych powiązanych z przedmiotem projektu, odpowiadających celowi działania.