Często zadawane pytania
Dział, w którym się znajdujesz, może Tobie pomóc w uzyskaniu szybkiej odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. W przypadku, gdy nie znajdziesz tu odpowiedzi na interesujący Cię temat prosimy o kontakt z Punktami Informacyjnymi Funduszy Europejskich.
tematyka: Nabory;
Pytanie 1. Czy limit wydatków przeznaczonych na doposażenie w wysokości 50% finansowania dotyczy również kosztów pośrednich?
Odpowiedź
Wartość wydatków przeznaczonych na doposażenie (pracowni naukowych i laboratoriów, biur karier i szkół doktorskich) odnosi się wyłącznie do doposażenia planowanego do zakupu w ramach kosztów bezpośrednich (typ 1, 2, 4).
Pytanie 2. Czy oprogramowanie wchodzi w skład doposażenia?
Odpowiedź
Tak, zakup oprogramowani i licencji jest traktowany jako doposażenie pracowni i jest kategorią limitowaną.
Pytanie 3. Czy jest ograniczona liczba wniosków, które może złożyć uczelnia?
Odpowiedź
Nie ma ograniczenia co do liczby złożonych wniosków przez wnioskodawców w ramach przedmiotowego naboru.
Pytanie 4. Czy filia uczelni, której siedziba znajduje się poza terenem województwa śląskiego może złożyć wniosek w tym naborze?
Odpowiedź
Zapisy Regulaminu konkursu FESL.10.25-IZ.01-025/23 stanowią, że: wnioskodawca posiada siedzibę na terenie jednego z 7 podregionów województwa śląskiego objętych procesem transformacji określonym w TPST (kryterium szczegółowe dostępu nr 2). Wobec powyższego wnioskodawcą nie może być podmiot, który ma siedzibę poza województwem śląskim natomiast filię/wydział zamiejscowy znajduje się na terenie jednego z 7 podregionów województwa śląskiego.
Pytanie 5. Czy w typie 4 jest możliwa współpraca z przedstawicielem jednostki samorządu?
Odpowiedź
W typie 4 możliwe jest podniesienie atrakcyjności uczelni wyższych w szczególności w zakresie zielonej i cyfrowej gospodarki, które może obejmować m.in. uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej poprzez ściślejszą współpracę z przedstawicielami świata biznesu.
Można natomiast rozważyć nawiązanie partnerstwa z jednostką samorządu terytorialnego. Jednocześnie zwracamy uwagę, że podczas oceny projektu, oceniana będzie zasadność nawiązania partnerstwa oraz rola partnera w projekcie. Udział partnerów w ramach realizacji zasady partnerstwa powinien być uwzględniony na wszystkich etapach realizacji projektu.
Pytanie 6. Czy w typie 3 jeden uczestnik może uczestniczyć tylko w jednym stażu?
Odpowiedź
Planując wsparcie w zakresie staży należy pamiętać, że realizowane staże muszą trwać minimum 160h. W związku z tym należy rozważyć czy zaplanowanie więcej niż jednego stażu dla jednego uczestnika będzie racjonalne.
Pytanie 7. Czy w typie 5 jest możliwe doposażenie?
Odpowiedź
W typie 5 nie ma możliwości zakupu doposażenia rozumianego jako wyposażenie pracowni naukowych i laboratoriów.
Pytanie 8. Czy jeżeli student uczelni mieszka poza jednym z 7 podregionów może brać udział w projekcie?
Odpowiedź
Zgodnie z Regulaminem konkursu grupę docelową/ostatecznych odbiorców wsparcia w ramach działania 10.25 stanowią osoby zamieszkujące, uczące się lub pracujące na obszarze jednego z 7 podregionów województwa śląskiego określonych w Terytorialnym Planie Sprawiedliwej Transformacji Województwa Śląskiego 2030 (TPST) tj. podregion katowicki, sosnowiecki, tyski, bytomski, gliwicki, rybnicki oraz bielski. Zgodnie z zapisem, jeżeli student uczy się w uczelni, która ma siedzibę na obszarze jednego z 7 podregionów województwa śląskiego może brać udział w projekcie.
Pytanie 9. Czy aby spełnić kryterium szczegółowe dodatkowe (premiujące) „Projekt realizowany jest na terenie gmin z obszaru strategicznych interwencji (OSI) – gminy w transformacji górniczej” oraz „Projekt realizowany jest na terenie gmin z obszaru strategicznych interwencji (OSI) –gminy tracące funkcje społeczno-gospodarcze” wystarczy objąć wsparciem uczniów tylko jednej szkoły z obszaru strategicznych interwencji (OSI) lub jednej z gmin tracących funkcje społeczno-gospodarcze?
Odpowiedź
O tym, czy dany projekt otrzyma dodatkowe punkty będzie decydować miejsce realizacji operacji wskazane w punkcie B.3 wniosku o dofinansowanie – jeśli przynajmniej jedno z wykazanych miejsc będzie zlokalizowane na terenie OSI lub na terenie gminy tracącej funkcje społeczno-gospodarcze, wówczas kryterium będzie uznane za spełnione i projekt otrzyma dodatkowe punkty. Wypełniając pole B.3 należy wykazać gminę, na terenie której znajduje się uczelnia, która ma zostać objęta wsparciem lub siedzibę Partnera. W polu B.3 można wykazać również gminę, w której będą realizowane działania w ramach projektu (np. zajęcia w szkołach). Jeżeli projekt realizowany będzie tylko w siedzibie Wnioskodawcy, w punkcie B.3 brana pod uwagę będzie lokalizacja siedziby, natomiast jeśli projekt realizowany będzie również np. w szkołach, pod uwagę brana będzie zarówno lokalizacja siedziby jak i lokalizacja szkół, w których odbywa się wsparcie (np. zajęcia).
Pytanie 10. Czy wsparcie dla uczniów szkół ponadpodstawowych musi być realizowane wyłącznie na terenie uczelni czy może być realizowane na innym obszarze, np. w szkole?
Odpowiedź
Zgodnie z Regulaminem konkursu, wsparcie kierowane do uczniów szkół ponadpodstawowych może być realizowane w różnej formie np. w formie zajęć realizowanych na uczelni, zajęć w szkołach, ale również w formie wyjazdowej, np. obozy naukowe, warsztaty, szkoły letnie, zimowe, zajęcia terenowe.
Pytanie 11. Czy kosztem kwalifikowanym będą koszty dojazdu uczniów na uczelnię lub zajęcia wyjazdowe?
Odpowiedź
Koszty dojazdu na zajęcia wyjazdowe np. terenowe mogą być uznane za kwalifikowalne. Należy jednak pamiętać, że konieczność poniesienia każdego wydatku musi być odpowiednio uzasadniona we wniosku o dofinansowanie. Wydatek powinien być racjonalny, efektywny i uzasadniony z punktu widzenia celu zaplanowanych działań.
Pytanie 12. W załączniku nr 2 do Regulaminu (Wskaźniki) w definicji wskaźnika "Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu", jest zapis: " b) ETAP II – Wzorzec – określony przed rozpoczęciem form wsparcia i zrealizowany w projekcie/usłudze standard wymagań, tj. efektów uczenia się, które osiągną uczestnicy w wyniku przeprowadzonych działań (wraz z informacjami o kryteriach i metodach weryfikacji tych efektów). Sposób (miejsce) definiowania informacji wymaganych w etapie II powinien zostać określony przez instytucję organizującą konkurs/przeprowadzającą nabór projektów" - proszę o informację czy oraz w jakim miejscu można znaleźć te informacje.
Odpowiedź
Standard wymagań, czyli opis co dana osoba korzystająca ze wsparcia powinna wiedzieć, co potrafić i jakie kompetencje czy kwalifikacje posiadać po zakończeniu danej formy wsparcia (np. kursu, szkolenia, wizyty studyjnej, warsztatów), określa wnioskodawca we wniosku o dofinansowanie.
Pytanie 13. Jak należy definiować tzw. "Zielone kompetencje" (związane są one ze wskaźnikami)?
Odpowiedź
Ze względu na fakt, iż nie istnieje zamknięty katalog kompetencji, które można zaliczyć jako zielone rolą Wnioskodawcy jest wykazanie i uzasadnienie, które kompetencje uzyskane przez uczestników w wyniku realizacji projektu można zakwalifikować jako „zielone kompetencje”. Należy się również opierać na Mapie powiązań technologicznych do Programu Rozwoju Technologii Województwa Śląskiego na lata 2019-2030.
Pytanie 14. Czy w typie 2 temat pracy doktorskiej powinien się wpisywać w zieloną i cyfrową gospodarkę?
Odpowiedź
Tak, w typie 2 wsparcie skierowane jest wyłącznie do kadr naukowych i doktorantów związanych z procesem transformacji, w szczególności kierunkami zielonej i cyfrowej gospodarki.
Pytanie 15. Czy drobny sprzęt doposażenia jak np. laptopy, mikroskopy podlegają trwałości projektu?
Odpowiedź
Drobny sprzęt zakupiony w ramach doposażenia nie podlega trwałości projektu. Jedynie w projekcie, w którym poniesiono wydatki na zakup infrastruktury Beneficjent jest zobowiązany do zachowania trwałości projektu przez okres 5 lat (3 lata w przypadku MŚP).
Pytanie 16. Czy szkoła średnia może być partnerem w projekcie?
Odpowiedź
Szkoła średnia nie może być partnerem w projekcie ponieważ nie posiada osobowości prawnej. Partnerem w projekcie może być organ prowadzący daną placówkę szkolną. Należy dokładnie przeanalizować partnerstwo w projekcie, podział zadań oraz rolę jaką miałaby odgrywać partner.
Należy pamiętać o tym, że podczas oceny projektu, oceniana będzie zasadność nawiązania partnerstwa oraz rola partnera w projekcie.
Pytanie 17. W jaki sposób w typie 2 należy potwierdzić przez uczelnię, że wsparcie skierowane jest wyłącznie do kadr naukowych i doktorantów związanych z procesem transformacji, w szczególności z kierunkami zielonej i cyfrowej gospodarki?
Odpowiedź
We wniosku należy zadeklarować, że wsparcie skierowane jest wyłącznie do kadr naukowych i doktorantów związanych z procesem transformacji, w szczególności z kierunkami zielonej i cyfrowej gospodarki. Potwierdzeniem będą np. zaświadczenia/oświadczenia wydawane i potwierdzone przez uczelnię. Potwierdzenia te nie stanowią załącznika do wniosku o dofinansowanie, nie należy załączać ich do wniosku o dofinansowanie.
Pytanie 18. Czy jest możliwość zaplanowania we wniosku finansowania osoby, która będzie przeprowadzała walidację?
Odpowiedź
Walidację kwalifikacji przeprowadzać powinna instytucja certyfikująca. Koszt walidacji powinien być wliczony w koszt usługi szkoleniowej i nie powinien stanowić odrębnej pozycji budżetowej.
Pytanie 19. Jak jest rozumiana kadra uczelni we wsparciu w typie 4? Czy pracownicy dziekanatu również są traktowani jako kadra uczelni?
Odpowiedź
Zgodnie z Regulaminem konkursu w ramach typu 4 wsparciem może zostać objęta kadra uczelni (w tym również np. pracownicy laboratoriów, kadra administracyjna). Jednak należy mieć na uwadze fakt, że wsparcie powinno dotyczyć m.in. wykorzystania nowoczesnych metod dydaktycznych, kształtowania kompetencji miękkich, cyfrowych, umiejętności na rzecz transformacji poprzez udział w kursach, szkoleniach, warsztatach, wizytach studyjnych.
Pytanie 20. Czy może być przeprowadzana walidacja i certyfikacja kwalifikacji w tej samej instytucji (w ramach jednej jednostki)?
Odpowiedź
Walidacja i certyfikacja może być przeprowadzana w tej samej instytucji (w ramach jednej jednostki), jeżeli zapewniono warunki organizacyjne i kadrowe umożliwiające przeprowadzenie walidacji i certyfikacji zgodnie z wymaganiami określonymi w opisie kwalifikacji. Należy mieć na uwadze, że walidację kwalifikacji przeprowadzać powinna instytucja certyfikująca. Zwracamy także uwagę, że należy zapewnić rozdzielność funkcji pomiędzy procesem kształcenia i procesem walidacji.
Pytanie 21. Proszę o szczegółowe wyjaśnienie sposobu definicji i walidacji kompetencji.
Odpowiedź
Jednym ze wskaźników rezultatu bezpośredniego w programach współfinansowanych z FST w perspektywie finansowej 2021-2027 jest Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu. Zgodnie z definicją tego wskaźnika określoną w Liście Wskaźników Kluczowych dla Funduszu Sprawiedliwej Transformacji kwalifikacja to określony zestaw efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych nabytych w drodze edukacji formalnej, edukacji pozaformalnej lub poprzez uczenie się nieformalne, zgodnych z ustalonymi dla danej kwalifikacji wymaganiami, których osiągnięcie zostało sprawdzone w walidacji oraz formalnie potwierdzone przez instytucję uprawnioną do certyfikowania.
W przypadku gdy forma wsparcia w odniesieniu do konkretnej osoby nie uwzględnia procesu certyfikacji taka osoba nabywa kompetencje.
Kompetencja to wyodrębniony zestaw efektów uczenia się / kształcenia, które zostały sprawdzone w procesie walidacji w sposób zgodny z wymaganiami ustalonymi dla danej kompetencji, odnoszącymi się w szczególności do składających się na nią efektów uczenia się. Potwierdzenie nabycia kompetencji powinno uwzględniać następujące etapy: Etap I Zakres, Etap II Wzorzec, Etap III Ocena, Etap IV Porównanie. Etapy te szczegółowo opisano w załączniku nr 2 do Wytycznych dotyczących monitorowania postępu rzeczowego programów na lata 2021-2027.
Walidacja jest przeprowadzana w ramach etapu III, to sprawdzenie, czy osoba ubiegająca się o nadanie określonej kompetencji, osiągnęła wyodrębnioną część lub całość efektów uczenia się wymaganych dla tej kompetencji. Walidacja powinna być prowadzona w sposób trafny (weryfikowane są te efekty uczenia się, które zostały określone dla danej kompetencji) i rzetelny (wynik weryfikacji jest niezależny od miejsca, czasu, metod oraz osób przeprowadzających walidację).W przypadku kompetencji nie jest wymagane spełnienie warunków dotyczących certyfikowania oraz rozpoznawalności dokumentów potwierdzających ich nabycie. Kluczowe do nabywania kompetencji jest zapewnienie realizacji ww. czterech etapów.
Pytanie 22. Czy walidacja może mieć formę samooceny przez uczestników? Czy wystarczy na przykład pytanie: Czy po danej formie wsparcia uważasz, że twoja wiedza na temat rynku pracy wzrosła?
Odpowiedź
Nie, walidacja nie może polegać tylko i wyłącznie na samoocenie. Samoocena może być pewnym elementem procesu walidacji, ale nie może być jedynym elementem.
Pytanie 23. Czy działania zapisane we wskaźniku produktu muszą być walidowane?
Odpowiedź
Walidacja odnosi się jedynie do wskaźnika rezultatu „Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu”. Do wskaźnika wlicza się osoby, które uzyskały kwalifikacje lub kompetencje po opuszczeniu projektu. Zgodnie z definicją wskaźnika walidacja, jest przeprowadzana w ramach etapu III potwierdzania nabycia kompetencji. Jednocześnie nabycie kwalifikacji również powinno być sprawdzone w walidacji oraz formalnie potwierdzone przez instytucję uprawnioną do certyfikowania.