Przejdź do treści głównej
Oficjalna nowa strona programu
Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027

Często zadawane pytania

Dział, w którym się znajdujesz, może Tobie pomóc w uzyskaniu szybkiej odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. W przypadku, gdy nie znajdziesz tu odpowiedzi na interesujący Cię temat prosimy o kontakt z Punktami Informacyjnymi Funduszy Europejskich.


Użyj filtrów, aby szybko odnaleźć interesujące Cię informacje:
Dostępne 1 pytania i odpowiedzi z wszystkich 62 dla zadanych warunków:
tematyka: Nabory;

Pytanie 1. Czy w ramach naboru FESL.10.09-IZ.01-040/23 możemy uzyskać informację  jaki dokument należy przedstawić, jako "analiza potrzeb i wymagań, lub ocena efektywności realizacji przedsięwzięcia". Czy jest jakiś wzór takiego dokumentu ? Minimalne wymagania? Procedura opracowania, kto powinien  go sporządzić oraz zatwierdzić?

Odpowiedź

Instytucja Zarządzająca FE SL nie udostępnia wzoru takiego dokumentu. Wnioskodawca sporządza go samodzielnie z zachowaniem zasad wskazanych w art. 83 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (analiza potrzeb i wymagań - dla projektów służących poprawie efektywności energetycznej) lub art. 3a. Ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym (ocena efektywności - dla projektów z pozostałych obszarów).

Informujemy, że załącznik ten jest obligatoryjny wyłącznie dla projektów hybrydowych.

Pytanie 2. Proszę o informację czy w przypadku inwestycji  polegającej na adaptacji pokopalnianego budynku na basen miejski oraz zagospodarowanie przyległego terenu na parking w ramach naboru FESL.10.09-IZ.01-040/23 powinniśmy wystąpić do Wód Polskich? Jeśli tak to na kiedy jest potrzebna ich deklaracja, czy na moment składania wniosku?

Odpowiedź

Informujemy, że zgodnie z zapisami Instrukcji wypełniania wniosku Deklaracja zgodności projektu z celami środowiskowymi dla jednolitej części wód jest wymagana na etapie oceny wniosku. Jeżeli Państwa projekt nie obejmuje zmiany charakterystyki fizycznej części wód powierzchniowych lub zmiany poziomu części wód podziemnych, które pogarszają stan jednolitej części wód bądź uniemożliwiają osiągnięcie dobrego stanu wód są Państwo zobowiązani dołączyć przedmiotowy dokument.

Zgodnie z informacją wskazaną na stronie internetowej Wody Polskie deklaracja nie jest wymagana dla zamierzenia obejmującego przedsięwzięcie, dla którego wydano Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, w treści których znajdują się wnioski z przeprowadzonej analizy oddziaływania inwestycji na jednolite części wód.

Zgodnie z zapisami § 3 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nie dotyczy następujących przedsięwzięć:

1. zabudowa przemysłowa, w tym zabudowa systemami fotowoltaicznymi, lub magazynowa, wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż:
    • 0,5 ha na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1–5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1–3 tej ustawy,
    • 1 ha na obszarach innych niż wymienione w lit. a;  
2.  garaże, parkingi samochodowe lub zespoły parkingów, w tym na potrzeby planowanych, realizowanych lub zrealizowanych przedsięwzięć, o których mowa w pkt 52, 54–57 i 59, wraz z towarzyszącą im infrastrukturą, o powierzchni użytkowej nie mniejszej niż:
    • 0,2 ha na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1–5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1–3 tej ustawy,
    • 0,5 ha na obszarach innych niż wymienione w lit. a;

W związku z powyższym należy przeanalizować, czy w przypadku danego projektu będzie wymagana Deklaracja zgodności projektu z celami środowiskowymi dla jednolitej części wód lub Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach.

Pytanie 3. Zwracam się z pytaniem dot. kryterium nr 13 „Zastosowanie w projekcie zielonych zamówień publicznych” zastosowanym w konkursie nr FESL.10.09-IZ.01-040/23. Proszę o potwierdzenie czy Wnioskodawca otrzyma 2 punkty jeśli dotychczas przeprowadził zielone zamówienia publiczne w przetargach czy możliwe jest uzyskanie punktów jeśli Wnioskodawca zadeklaruje przeprowadzenie zielonych zamówień publicznych w projekcie składanym w ramach konkursu  FESL.10.09-IZ.01-040/23.

Odpowiedź

Informujemy, że w ramach kryterium Zastosowanie w projekcie zielonych zamówień publicznych 2 punkty otrzymają te projekty, w przypadku których postępowanie przetargowe zostało zakończone.

Pytanie 4. Czy podmiot prywatny działający w obszarze edukacji przedszkolnej może brać udział  w naborze 10.09? W katalogu beneficjentów są Instytucje nauki i edukacji ale w uszczegółowieniu są tylko Ośrodki kształcenia dorosłych. Wnioskodawca pobierałby opłaty od rodziców w formie czesnego.

Odpowiedź

Informujemy, że w ramach działania 10.09 o wsparcie mogą się ubiegać następujące typy beneficjentów:
 
   • Administracja publiczna,
   • Przedsiębiorstwa realizujące cele publiczne,
   • Partnerstwa,
   • Instytucje nauki i edukacji,
   • Organizacje społeczne i związki wyznaniowe,
   • Służby publiczne.

Uszczegółowienie dotyczące tych typów znajduje się w pkt. 1.3 Regulaminu wyboru projektów.

W związku z tym, jeżeli okazałoby się, że przedszkole jest prowadzone przez fundację lub stowarzyszenie, to mogłoby ubiegać się o wsparcie w ramach działania 10.09.

Ważne: Projekt w ramach działania 10.09 musi być realizowany na terenie poprzemysłowym/zdegradowanym/zdewastowanym.

Szczegóły dotyczące definicji terenu zostały wskazane w opisie działania 10.09. Zgodnie z zapisami SZOP IZ FE SL dla Działania 10.09 jako teren/obiekt poprzemysłowy nie zostaną uznane te tereny/obiekty, które odzyskały już wartość użytkową (w tym zostały nadane im już nowe funkcje).

Na podstawie zadanego pytania nie wynika, czy obiekt bądź jego część, który miałby zostać objęty wsparciem, jest obecnie użytkowany. Podejmowanie na takim terenie działalności w okresie po zakończeniu działalności przemysłowej, która spowodowała utratę albo ograniczenie wartości użytkowej gruntów (np. częściowe wykorzystanie terenu ponownie do działalności przemysłowej lub do innych rodzajów działalności – magazynowej, usługowej, handlowej) nie powoduje, iż teren zostanie wyłączony ze wsparcia w priorytecie X FE SL.

W takim przypadku dla uzyskania wsparcia konieczne jest wykazanie, iż realizacja projektu zaradzi problemom, jakie powstały w wyniku prowadzenia na tym terenie działalności przemysłowej.

Pytanie  5. Czy w ramach naboru FESL.10.09-IZ.01-040/23 w projekcie można wykazać partnerstwo z stowarzyszeniem? Czy - jeśli będzie możliwość wykazania partnerstwa - obowiązywać będzie okres trwałości, jeśli tak to w jakim wymiarze?

Odpowiedź

W celu wspólnej realizacji projektu może zostać utworzone partnerstwo przez podmioty wnoszące do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe, realizujące wspólnie projekt, na warunkach określonych w porozumieniu albo umowie o partnerstwie. Należy zwrócić jednak uwagę, że udział partnerów w projekcie partnerskim nie może polegać wyłącznie na wniesieniu do jego realizacji ww. zasobów. Możliwe jest zawarcie partnerstwa jeśli partner wpisuje się w katalog beneficjenta przewidziany w ramach naboru.

W ramach naboru FESL.10.09-IZ.01-040/23 przewidziano między innymi typ ogólny beneficjenta Organizacje społeczne i związki wyznaniowe zatem stowarzyszenie, o którym jest mowa w pytaniu mogłoby być uznane za organizację społeczną i tym samym być partnerem w projekcie.

Możliwe jest również zrealizowanie projektu przez miasto i powierzenie Stowarzyszeniu prowadzenia obiektu. Wtedy projekt nie jest projektem partnerskim, a informacja o Stowarzyszeniu pojawi się we wniosku o dofinansowanie tylko celem wykazania sposobu administrowania produktami projektu i wykazania trwałości. 

W przypadku partnerstwa Jednostki Samorządu Terytorialnego z Stowarzyszeniem okres trwałości wyniesie 5 lat.

Pytanie 6. Czy w ramach działania 10.09 jest możliwa realizacja projektu, dotyczącego zagospodarowania terenów i obiektów na terenach poprzemysłowych, zdewastowanych i zdegradowanych na cele gospodarcze, środowiskowe, społeczne, edukacyjne? Konkretnie chodzi o budynek, który obecnie przestał pełnić funkcję związaną z działalnością pomocową przemysłu - f.  magazynowo-składowe – był to stary magazyn wełny. Obiekt jest obecnie nieużytkowany. Budynek nie znajduje się w bazie terenów poprzemysłowych.

Odpowiedź

Wsparciem w ramach działania 10.09 mogą zostać objęte m.in. tereny, które przestały być miejscem działalności przemysłowej (m.in. wydobycie węgla kamiennego, brunatnego, torfu i łupków bitumicznych, działalność branż przemysłu charakteryzujących się wysoką intensywnością emisji gazów cieplarnianych, branż powiązanych z sektorem górnictwa) lub przestały pełnić funkcje pomocnicze dla tej działalności, np. magazynowo-składowe, socjalne lub transportowe.

Należy mieć jednak na uwadze, iż dla ww. działania niezbędnym jest, aby zaplanowane w prace były wyłącznie przeprowadzone w obecnie nieużytkowanym obiekcie, ponieważ zgodnie z zapisami SZOP IZ FE SL dla Działania 10.09 jako teren/obiekt poprzemysłowy nie zostaną uznane te tereny/obiekty, które odzyskały już wartość użytkową (w tym zostały nadane im już nowe funkcje).

Ponadto informuję, że podejmowanie na takim terenie działalności w okresie po zakończeniu działalności przemysłowej, która spowodowała utratę albo ograniczenie wartości użytkowej gruntów (np. częściowe wykorzystanie terenu ponownie do działalności przemysłowej lub do innych rodzajów działalności – magazynowej, usługowej, handlowej) nie powoduje, iż teren zostanie wyłączony ze wsparcia w priorytecie X FE SL.

W takim przypadku dla uzyskania wsparcia konieczne jest wykazanie, iż realizacja projektu zaradzi problemom, jakie powstały w wyniku prowadzenia na tym terenie działalności przemysłowej.

Pytanie 7. Proszę o interpretację zapisów dot. kosztów pośrednich w działaniu 10.09. W przypadku projektów objętych pomocą publiczną, koszty te stanowią wydatek NKW. Wówczas albo wykazujemy je w ramach pomocy de minimis, albo we wniosku wskazujemy, że nie wykazujemy kosztów. Czy możemy nie wykazywać kosztów pośrednich?

Odpowiedź

Informujemy, że w przypadku projektów objętych pomocą publiczną, koszty te nie stanowią wydatku niekwalifikowanego.

W polu E.3.2 Stawki ryczałtowe – Koszty pośrednie w wierszu Wydatki kwalifikowalne wskazana jest kwalifikowalna wysokość kosztów pośrednich wyliczona od kwalifikowalnych kosztów bezpośrednich.

W wierszu Dofinansowanie należy wskazać wartość dofinansowania uwzględniając wysokość dostępnego limitu pomocy de minimis.

Nie ma możliwości nie wykazywania kosztów pośrednich w projekcie. W zapisach Przewodnika dla beneficjentów FE SL 2021-2027 (rozdział 8.2 Koszty pośrednie) napisano:
W inwestycjach finansowanych w ramach EFRR oraz FST, jesteś zobowiązany do wykazania kosztów pośrednich niezależnie od wielkości kosztów całkowitych Twojego projektu, o ile z innych przepisów lub regulaminu wyboru projektów nie wynika, iż nie ma możliwości ich zastosowania  Wysokość stawki ryczałtowej może być doprecyzowana indywidualnie dla poszczególnych działań/typów projektów. Limit kosztów pośrednich (tj. odpowiednią stawkę ryczałtową) wskażemy w regulaminie wyboru projektów. Stawka ryczałtowa wskazana będzie również w umowie o dofinansowanie, co stanowić będzie jednocześnie podstawę do rozliczania kosztów pośrednich we wnioskach o płatność.

W nawiązaniu do powyższych zapisów w Regulaminie wyboru projektów nr FESL.10.09-IZ.01-040/23 wskazano, że „W ramach naboru kwalifikowalne są koszty pośrednie w wysokości 7% kosztów kwalifikowalnych bezpośrednich, z zastrzeżeniem uregulowań dotyczących pomocy publicznej/pomocy de minimis.

    Pomóż nam poprawić serwis

    Anuluj
    Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś