Przejdź do treści głównej
Oficjalna nowa strona programu
Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027

Często zadawane pytania

Dział, w którym się znajdujesz, może Tobie pomóc w uzyskaniu szybkiej odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. W przypadku, gdy nie znajdziesz tu odpowiedzi na interesujący Cię temat prosimy o kontakt z Punktami Informacyjnymi Funduszy Europejskich.


Użyj filtrów, aby szybko odnaleźć interesujące Cię informacje:
Dostępne 1 pytania i odpowiedzi z wszystkich 67 dla zadanych warunków:
tematyka: Nabory;

Pytanie 1. Jakie są zasady rozliczania zaliczek - konieczne szkolenie w praktyce po decyzji o dofinansowaniu.

Odpowiedź 

Po zakończeniu naboru przewiduje się organizację szkolenia z referatem obsługi projektów w zakresie rozliczania projektów.

Pytanie 2. Czy remonty (np. Pracowni) są wydatkiem w ramach cross financingu?

Odpowiedź 

Tak pod warunkiem, iż wydatki te dotyczą wyłącznie takich kategorii kosztów, których poniesienie wynika z potrzeby realizacji danego projektu i które spełniają wymogi określone w dokumencie Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, w podrozdziale dotyczącym cross-financingu.

Pytanie 3. 1. Wnioskodawca lub partner prowadzi działalność na terenie woj. śląskiego. Wnioskodawca jest organizacją pozarządową działająca na terenie woj. śląskiego. Jak rozumieć prowadzenie działalności na terenie woj. śląskiego? Czy może to być biuro projektu nieposiadające formy prawnej? 
2. Staże zawodowe i szkolenia zawodowe w projekcie. Czy dopuszcza się realizację tylko stażu/ tylko szkolenia zgodnie z IPD/IŚR?
3. Jeśli UP podejmie pracę na innym stanowisku niż był staż - czy stawka zostanie wtedy rozliczona?

Odpowiedź 

Ad 1.  Definicja kryterium nr 4 (Kryterium szczegółowe dostępu) stanowi, iż weryfikowane będzie, czy Wnioskodawca lub Partner na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie prowadzi działalność i posiada siedzibę, filię, delegaturę, oddział czy inną prawnie dozwoloną formę organizacyjną działalności podmiotu na terenie województwa śląskiego. Musi to być zatem prawnie dozwolona forma.

Ad 2. Formy wsparcia oferowane uczestnikowi muszą wynikać z przygotowanego dla niego  IPD/IŚR/kontraktu socjalnego lub innego dokumentu równoważnego. Możliwe jest zatem zastosowanie tylko szkoleń lub tylko stażu w ramach ścieżki zawodowej, o ile jest to wystarczające dla osiągnięcia celu projektu.

Ad 3. Nadrzędnym celem reintegracji społeczno-zawodowej jest poprawa sytuacji uczestnika projektu na rynku pracy. Dokumentacja konkursowa nie narzuca obowiązku zgodności podjętej pracy z wcześniej odbytym stażem.

Pytanie 4. 1. Czy osoby długotrwale chore, przebywające w więzieniu w chwili przystępowanie do programu nie posiadające orzeczenia o niepełnosprawności, w przypadku gdy otrzymają orzeczenie w czasie udziału w projekcie można traktować jako niepełnosprawne w wskaźnikach?
2. Czy za osobę będąca po zakładzie karnym, której zostanie założony ISR, a już na początku projektu zarejestruje się jako bezrobotna( brak ubezpieczenia), czy można za nią rozliczyć te dodatkowe 30% środków?
3. Czy w przypadku gdyż nie planujemy działań adaptacyjnych dotyczą nas " działania świadczone w projektach, odbywają się w dostępnych budynkach tj. spełniających standardy dostępności architektonicznej".

Odpowiedź

Ad 1. Zgodnie z zapisami Regulaminu uczestnikami projektu nie mogą być osoby przebywające w więzieniu, dopuszcza się możliwość udziału osób odbywających karę pozbawienia wolności, objętych dozorem elektronicznym.
Warunkiem kwalifikowalności uczestnika projektu otrzymującego wsparcie jest spełnienie przez niego kryteriów kwalifikowalności uprawniających do udziału w projekcie, co jest potwierdzone właściwym dokumentem, w szczególności zaświadczeniem lub innym dokumentem wystawionym przez właściwy podmiot, albo oświadczeniem uczestnika projektu (w uzasadnionych przypadkach, gdy nie jest możliwe uzyskanie innego dokumentu). Co do zasady, kwalifikowalność uczestnika projektu jest potwierdzana bezpośrednio przed udzieleniem mu pierwszej formy wsparcia w ramach projektu, przy czym jeżeli charakter wsparcia uzasadnia prowadzenie rekrutacji na wcześniejszym etapie realizacji projektu – kwalifikowalność uczestnika projektu potwierdzana może być na etapie rekrutacji do projektu.

W omawianym przypadku osoby odbywające karę pozbawienia wolności, objęte dozorem elektronicznym, w celu potwierdzenia ich kwalifikowalności do projektu po pierwsze powinny posiadać orzeczenie sądu o zezwoleniu na odbycie kary pozbawienia wolności w systemie dozoru elektronicznego, a po drugie oświadczenie o niepełnosprawności. Dokumenty należy przedstawić przed udzieleniem pierwszej formy wsparcia. Osoby, które nie posiadają orzeczenia o niepełnosprawności przed pierwszą formą wsparcia nie mogą zostać wykazana we wskaźniku dot. osób z niepełnosprawnościami.

Ad 2. Nie, wskaźnik dotyczący rozliczenia stawki jednostkowej (30%) służy do zbadania efektu osiągniętego dzięki przebytej ścieżce społeczno-zawodowej w ramach projektu. Ścieżka ta powinna przebiegać zgodnie ze standardem określonym w Załączniku 12 do Regulaminu wyboru, w którym określono ogólne założenia dotyczące wsparcia i które muszą zostać spełnione w celu rozliczenia stawki jednostkowej. W odniesieniu do osób, które już na wstępie są zarejestrowane w PUP nie ma możliwości pomiaru skuteczności zrealizowanych działań i nie można ich wykazać do rozliczenia 30% stawki.

Ad 3. W przypadku gdy w projekcie nie ma wydatków ponoszonych na rzecz dostępności architektonicznej, we wniosku należy wybrać NIE DOTYCZY i uzupełnić pole uzasadnienie.

Pytanie 5. Szkolenie pracowników beneficjenta z niedyskryminacji - proszę o wyjaśnienie: jeśli nie są uczestnikami projektu, realizator nie jest wobec tego podmiotem objętym wsparciem i nie dodajemy w polu C.1 ani pracowników ani realizatora (podmiotu) jako grupy docelowej. Czy w związku z tym przy odrębnym zadaniu w polu E.1 można bez problemu wybrać grupę docelową "osoby wykluczone ..." mimo, że szkolenie jest dla pracowników?

Odpowiedź

Pracownicy merytoryczni oraz administracyjni podmiotu biorący udział w szkoleniu z niedyskryminacji nie są traktowani jako uczestnicy projektu, nie będą wykazywani w bazie SM EFS. Jednak w związku z tym, iż w systemie LSI istnieje możliwość wybrania pracowników instytucji jako grupy docelowej, poprawne będzie przypisanie tej grupy do zadania dotyczącego realizacji szkoleń dla pracowników merytorycznych. Szkolenia dla pracowników administracyjnych podmiotu finansowane są wyłącznie w ramach kosztów pośrednich.

Pytanie 6. 1. Szkolenie dla całej kadry projektu z zakresu niedyskryminacji jest obligatoryjne. Czy takie szkolenie jest również obligatoryjne dla wszystkich uczestników projektu?
2. Czy jeśli uczestnik projektu podejmie pracę w trakcie realizacji przykładowo kursu zawodowego to automatycznie kończy udział w projekcie? czy jeśli jest w stanie pogodzić kurs z pracą to może kontynuować uczestnictwo?
3. Czy jeśli w momencie przystąpienia do projektu uczestnik był niezarejestrowany, a w trakcie realizacji zarejestruje się to czy liczymy go do osiągniętego wskaźnika rezultatu?

Ad 1. Tak, szkolenia z zakresu niedyskryminacji są obligatoryjne również dla uczestników projektu. Zgodnie ze standardami w ramach realizowanych form wsparcia beneficjent zapewnia działania z zakresu: 

 • ekologii, podniesienia świadomości oszczędnego korzystania z zasobów, wykorzystania odnawialnych źródeł energii oraz problematyki ochrony powietrza, 

 • zasady równości szans i niedyskryminacji oraz równości kobiet i mężczyzn. 

Powyższy wymóg może zostać spełniony poprzez realizację dodatkowych, odrębnych szkoleń/warsztatów o ww. tematyce lub może być realizowany w ramach innej formy wsparcia – jako jej część/element. Niemniej, każdorazowo sposób wdrażania ww. zasad należy udokumentować. 

Ad 2. Uczestnik podejmując pracę może kontynuować udział w projekcie zgodnie z zaplanowaną ścieżką określoną w IPD/IŚR/ kontrakcie czy innym dokumencie równoważnym o ile jest to możliwe ze względu na podjęte zatrudnienie.  Należy pamiętać, iż w takiej sytuacji nie może być objęty nowymi formami wsparcia, które nie zostały określone w powyższych dokumentach. Dodatkowo, w celu uniknięcia podwójnego finansowania, Wnioskodawca zobligowany jest do kontroli opłacanych składek w ramach stawki i stypendium szkoleniowego/stażowego. Uczestnik w przypadku podjęcia zatrudnienia w trakcie szkolenia ma prawo do ukończenia tego szkolenia bez konieczności ponoszenia jego kosztów. W takiej sytuacji przysługuje mu stypendium w wysokości 20% zasiłku do dnia zakończenia szkolenia. Od stypendium tego nie są odprowadzane składki na ubezpieczenia społeczne. 

Ad 3 Pomiar wskaźnika rezultatu: Liczba osób poszukujących pracy po opuszczeniu programu, odbywa się do 4 tygodni od zakończenia przez uczestnika udziału w projekcie. Do wskaźnika wlicza się osoby bierne zawodowo w momencie rozpoczęcia udziału w projekcie, które otrzymały wsparcie i które poszukują pracy po opuszczeniu projektu. Wskaźnik ten należy rozumieć jako zmianę statusu na rynku pracy po opuszczeniu programu w stosunku do sytuacji w momencie przystąpienia do interwencji: w chwili wejścia do projektu – uczestnik bierny zawodowo, a w ciągu czterech tygodni po opuszczeniu projektu – osoba poszukująca pracy.

Pytanie 7. Diagnoza grupy docelowej Czy są jakieś minimalne wymagania dotyczące przebiegu diagnozy czy sposób jej wykonania zależy od wnioskodawcy? Co powinno się w niej znaleźć? Koszty pośrednie - podczas szkolenia wspomnieli państwo o szkoleniu dla kadry administracyjnej - jaka jest minimalna ilość godzin takiego szkolenia? Przez kogo ma być prowadzone?

Odpowiedź 

Realizacja każdego rodzaju wsparcia powinna wynikać z przeprowadzonej diagnozy  uczestników projektu. Diagnoza powinna zawierać np. informację na jakiej grupie została przeprowadzona, kiedy, jakie wyciągnięto wnioski. Sposób wykonania diagnozy zależy od Wnioskodawcy niemniej jednak muszą wynikać z niej wnioski, które stanowią punkt wyjścia dla wszystkich planowanych form wsparcia w projekcie Dopuszczalne są również sytuacje, w których Wnioskodawca posługuje się diagnozą/analizą, którą dysponuje już w swojej organizacji pod warunkiem, iż dotyczy grupy docelowej planowanej do objęcia wsparciem w ramach projektu.

Koszty dotyczące szkolenia kadry administracyjnej powinny być wykazywane w kosztach pośrednich projektu. Zgodnie z treścią kryterium: „Projekt zawiera działania szkoleniowe dotyczące zapobiegania dyskryminacji i uwzględniania specyficznych potrzeb osób narażonych na dyskryminację ze względu na cechy prawnie chronione”, będzie ono weryfikowane na podstawie zapisów pkt. B.7.1 wniosku o dofinansowanie realizacji projektu - Realizacja zasad horyzontalnych oraz pkt. B.7.2 wniosku o dofinansowanie realizacji projektu  - Uzasadnienie spełnienia kryteriów oraz pkt. E.1.1  - Zadania w projekcie (zakres rzeczowy). Wobec powyższego na etapie oceny kryterium będzie badane czy we wniosku zaplanowano szkolenie dla kadry merytorycznej i administracyjnej projektu. W kryterium nie wskazano obowiązkowego zakresu szkolenia ani formy.

Pytanie 8. Czy są limity związane ze środkami, które można przeznaczyć na tworzenie nowych pracowni w ramach ZAZ i adaptacji pomieszczeń?

Odpowiedź 

W ramach przedmiotowego naboru nie zostały określone limity, poza limitem wynikającym z wydatków związanych z cross financingiem. Limit wydatków w ramach cross-financingu na poziomie projektu nie może stanowić więcej niż 30% finansowania unijnego. Wydatki ponoszone na zakup doposażenia w pracowniach nie stanowią wydatków w ramach cross financingu, natomiast  adaptacja czy remont stanowi zawsze cross-financing. 

Pamiętać należy, iż każdorazowo wydatki podlegają ocenie pod kątem efektywności i racjonalności.

Pytanie 9. 1. Uczestnik KIS musi być uczestnikiem projektu przez minimum 3 miesiące, aby można go "rozliczyć". Jeśli w ciągu tych trzech miesięcy uczestnik podejmie pracę, to czy będzie można go jeszcze utrzymywać jako uczestnika projektu (o ile będzie w stanie pogodzić udział w projekcie z pracą) i oferować mu dalsze wsparcie wzmacniające jego kompetencje społeczne? Czy taki uczestnik w chwili zakończenia (po co najmniej 3 miesiącach) udziału w projekcie (jeśli nadal będzie pracował lub otrzyma certyfikat kompetencji społecznych) będzie mógł być uznany za kwalifikowalnego i rozliczy nam stawkę jednostkową przypadającą na niego? 
2. Jak należy interpretować zapisu standardu dotyczącego KIS w zakresie wymaganych kwalifikacji kadry? Przy wielu stanowiskach są one scharakteryzowane w kilku punktach (kropkach). Czy te punkty (kropki) należy czytać w taki sposób, że osoba świadcząca dane wsparcie musi spełniać wszystkie te punktu, czy wystarczy dowolny z nich, np. będzie posiadała tylko odpowiednie wykształcenie lub tylko doświadczenie w pracy? 
3. Zgodnie w informacją pozyskaną na spotkaniu informacyjnym pracownicy merytoryczni oraz administracyjni podmiotu otrzymujący "obowiązkowe" szkolenie z niedyskryminacji (wynikające z kryterium) nie są uczestnikami projektu i nie są wpisywani do SM EFS. Tym samym podmiot też nie jest uczestnikiem projektu. Czy dobrze interpretuję, że w związku z tym ani pracowników ani podmiotu nie wykazujemy w grupach docelowych? Tym samym do osobnego zadania związanego z przeprowadzeniem szkolenia antydyskryminacyjnego dla pracowników merytorycznych (w przypadku projektu KIS ten wydatek jest poza stawką jednostkową) jako grupę docelowa objętą tym zadaniem przypisuję tylko osoby "wykluczone" będące uczestnikami KIS w projekcie. Czy to jest prawidłowe?

Odpowiedź 

Ad 1 Jeżeli uczestnik KIS w trakcie realizacji wsparcia podejmie pracę, wówczas kończy udział w projekcie i nie  ma możliwości obejmowania go nowymi formami wsparcia, istnieje natomiast możliwość dokończenia rozpoczętych przez niego form wsparcia. Jeśli zrealizował on minimum 3 formy wsparcia lub jego udział w realizacji ścieżki trwał przez okres minimum 3 miesięcy będzie możliwe rozliczenie 70 %stawki jednostkowej ze tego uczestnika po wykazaniu wskaźnika Liczba osób, których sytuacja społeczna uległa poprawie zgodnie z zaplanowaną ścieżką reintegracji oraz będzie możliwe rozliczenie 30% stawki ponieważ zostanie zrealizowany wskaźnik rozliczający stawkę ”Liczba osób pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, po opuszczeniu programu”. 

Ad 2 Kwalifikacje kadry opisane w standardzie należy czytać rozdzielnie, celem takiego zapisu było aby Wnioskodawca miał możliwość wyboru czy osoba świadcząca wsparcie na rzecz uczestników posiadała albo kierunkowe wykształcenie lub odpowiednie doświadczenie zawodowe w pracy ze wskazaną grupą docelową. 

Ad 3 Pracownicy merytoryczni oraz administracyjni podmiotu biorący udział w szkoleniu z niedyskryminacji nie są traktowani jako uczestnicy projektu, nie będą wykazywani w bazie SM EFS. Jednak w związku z tym, iż w systemie LSI istnieje możliwość wybrania pracowników instytucji jako grupy docelowej, poprawne będzie przypisanie tej grupy do zadania dotyczącego realizacji szkoleń dla pracowników merytorycznych. Szkolenia dla pracowników administracyjnych podmiotu finansowane są wyłącznie w ramach kosztów pośrednich.

Pytanie 10. Czy w ramach realizacji projektu - typ 2 jest możliwe wynajęcie mieszkania na realizację treningów mieszkaniowych - samodzielności w ramach mieszkalnictwa wspomaganego. Bądź czy jest możliwość zakupu mieszkania w ramach projektu z przeznaczeniem na mieszkanie wspomagane - treningowe.

Odpowiedź 

W typie 2 projektu dopuszcza się możliwość ponoszenia wydatków poza stawką jednostkową i są to wydatki związane z kosztami utworzenia, utrzymania i wsparcia uczestnika w mieszkaniu treningowym. W związku z powyższym dopuszcza się również możliwość zakupu nieruchomości. Pozwala na to także definicja cross-financingu wskazana w aktualnie obowiązujących Wytycznych dot. kwalifikowalności wydatków na lata 2021 -2027 (podrozdział 2.4 pkt 6 litera a), o ile warunki z podrozdziału 3.4 tych wytycznych są spełnione.

Dopuszcza się również możliwość zawarcia umowy najmu jednak taka umowa musi być zawarta na taki okres czasu aby mogła objąć nie tylko okres realizacji projektu ale również okres wynikający z trwałości projektu. 

Pytanie 11. 1. Jak szacować poziomy wskaźnika rezultatu do realizacji w typie 2 projektów (WTZ)? 2. Jaka musi być forma własności tworzonych miejsc wypoczynku/ogrodów dot. typu 2 projektów (WTZ)? 3. Czy tworząc miejsce wypoczynku/ogród można jednocześnie przypisać mu role poszerzenia oferty Pracowni Aktywizacji Zawodowej (uczestnicy w ramach opieki nad ogrodem zdobywają umiejętności np. pracownika gospodarczego, pracownika utrzymania czystości na terenie zewnętrznym itp.)?

Odpowiedź 

Ad 1 W ramach przedmiotowego naboru ION określiło wartości docelowe dla wskaźnika rezultatu: Liczba osób, których sytuacja społeczna uległa poprawie po opuszczeniu programu. Dla tego wskaźnika Wnioskodawca musi założyć konkretną wartość we wniosku o dofinansowanie. Jego wartość powinna uwzględniać specyfikę grupy docelowej, realizowane zadania oraz ponoszone wydatki. Treść wniosku w tym zakresie będzie podlegała ocenie.

Ad 2 ION nie obliguje wnioskodawców do posiadania konkretnej formy własności względem nieruchomości, na której realizowana będzie tego typu inwestycja. Wnioskodawca powinien jednak mieć na uwadze, że jeśli koszty utworzenia miejsca stanowić będą cross-financing, to wnioskodawca zobowiązany będzie do zachowania trwałości projektu przez okres 5 lat (3 lat w przypadku MŚP – w odniesieniu do projektów, z którymi związany jest wymóg utrzymania inwestycji lub miejsc pracy) od rozliczenia końcowego wniosku o płatność (WOP). Tym samym forma własności lub prawo dysponowania nieruchomością powinny zagwarantować mu możliwość realizacji tego zobowiązania. 

Ad 3 Tworzenie, obsługa czy utrzymanie miejsca wypoczynku może stanowić poszerzenie oferty pracowni prowadzonej w ramach WTZ.

Pytanie 12. 1. Czy nawet jeśli obejmę uczestników projektu tylko wsparciem społecznym i rozliczę wskaźnik na poziomie "70%, tj. wskaźnik Liczba osób, których sytuacja społeczna uległa poprawie zgodnie z zaplanowaną ścieżką reintegracji" to czy i tak muszę osiągnąć wskaźnik rezultatu "Liczba osób poszukujących pracy po opuszczeniu programu" i "Liczba osób pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność ..." Pytam bo zakładam grupę osób z niepełnosprawnościami w 100% i zapewne będzie objęta tylko wsparciem "społecznym". 2. Czy mogę te wskaźniki złożyć na poziomie "0" i je monitorować podczas realizacji projektu. Jeśli nie to jaki jest minimalny poziom tych wskaźników akceptowalny przez Państwo?

Odpowiedź 

W ramach przedmiotowego naboru nie ma możliwości realizacji tylko ścieżek społecznych –rozliczanych 70% stawki jednostkowej. Należy założyć iż dla 100% uczestników zostanie zrealizowana stawka jednostkowa 70% a pozostała część stawki 30%  zostanie zrealizowana np. przez 10% lub więcej. 

Do rozliczenia stawek jednostkowych obowiązkowa jest realizacja wskaźników rozliczających stawkę. Nie zwalnia to Wnioskodawcy z obowiązku realizacji wskaźników rezultatu określonych w ramach naboru.

Pytanie 13. Mam pytanie dotyczące mieszkań chronionych. Czy w ramach projektu można korzystać z mieszkań utworzonych w poprzedniej perspektywie (są w trwałości). Ponoszenie wydatków takich jak, media prąd i inne).

Odpowiedź 

Jeżeli projekt zakłada wsparcie usługami w istniejących mieszkaniach chronionych, utworzonych w poprzedniej perspektywie, które pozostają w okresie trwałości, jest to możliwe wyłącznie pod warunkiem zwiększenia liczby miejsc w danym mieszkaniu, bez pogorszenia jakości świadczonych usług. W takim wypadku kwalifikowalny będzie koszt utworzenia nowych miejsc oraz wsparcia usługami nowych osób, a także proporcjonalnie do ich liczby – koszty utrzymania mieszkania.

ION rekomenduje tworzenie w ramach projektu mieszkań treningowych wspomaganych, prowadzonych na zasadach określonych w Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021-2027.

Pytanie 14. W ramach typu 1. Aktywizacja społeczno-zawodowa osób i rodzin preferowaną grupę docelową w ramach typu stanowią osoby z niepełnosprawnością. Czy osoby w kryzysie bezdomności, dotknięte wykluczeniem z dostępu do mieszkań lub zagrożonym bezdomnością też mogą zostać objęte wsparciem?

Odpowiedź

Tak. Zgodnie z zapisami regulaminu grupę docelową/ostatecznych odbiorców wsparcia w ramach przedmiotowego naboru stanowią osoby zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w tym katalogu mieszczą się również osoby w kryzysie bezdomności, dotknięte wykluczeniem z dostępu do mieszkań lub zagrożonym bezdomnością. Potwierdzeniem kwalifikowalności uczestnika w tym przypadku jest  zaświadczenie od właściwej instytucji lub inny dokument potwierdzający ww. sytuację np. kopia wyroku sądowego, pismo ze spółdzielni o zadłużeniu.

Pytanie 15. Jak należy brać pod uwagę tzw. obroty? Definicja obrotów występuje w kilku ustawach, w tym o podatku dochodowym czy o VAT, jednak sama ustawa o rachunkowości nie definiuje obrotów. Dlatego też, analizując zapisy ustawy o rachunkowości, suma obrotów powinna wynosić sumę zapisów w dzienniku (art. 14), co nie ma żadnego odzwierciedlenia np. w sprawozdaniu finansowym. Z jakiego dokumentu będą brane pod uwagę obroty, czy to będzie rachunek zysków i strat i wówczas suma dochodów statutowych oraz z działalności gospodarczej? (jesteśmy stowarzyszeniem)?

Odpowiedź 

Roczne obroty, zgodnie z definicją kryterium to przychody wnioskodawcy.  Wskazana we wniosku wartość obrotów powinna być właściwa dla typu podmiotu, który reprezentuje wnioskodawca.

    Pomóż nam poprawić serwis

    Anuluj
    Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś