Przejdź do treści głównej
Oficjalna nowa strona programu
Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027

Często zadawane pytania

Dział, w którym się znajdujesz, może Tobie pomóc w uzyskaniu szybkiej odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. W przypadku, gdy nie znajdziesz tu odpowiedzi na interesujący Cię temat prosimy o kontakt z Punktami Informacyjnymi Funduszy Europejskich.


Użyj filtrów, aby szybko odnaleźć interesujące Cię informacje:
Dostępne 1 pytania i odpowiedzi z wszystkich 120 dla zadanych warunków:
tematyka: Nabory;

Pytanie 1. Zgodnie z regulaminem wyboru projektów w ramach naboru FESL.07.01 można otrzymać wsparcie finansowe na tworzenie i utrzymanie miejsc pracy w PS (przedsiębiorstwo społeczne), które jest kwalifikowalne wyłącznie w formie stawek jednostkowych. W regulaminie zapisano również, iż ION (Instytucja Organizująca Konkurs) wymaga by wsparcie na utworzenie i utrzymanie miejsca pracy, zostało wykazane we WOD (wniosek o dofinansowanie) jako odrębne zadania. Czy ma być to jedno zadanie na utworzenie i utrzymanie, czy dwa: jedno na utrzymanie, a drugie na utworzenie miejsc pracy?

Odpowiedź 

Zgodnie z regulaminem wyboru projektów ION wymaga, aby wsparcie na utworzenie i utrzymanie miejsca pracy, zostało wykazane we WOD jako odrębne zadania. W WOD należy zatem wykazać jedno zadanie na utworzenie i drugie na utrzymanie miejsca pracy.

Pytanie 2. Jakimi dokumentami powinno rozliczać się przedsiębiorstwo społeczne (PS) z OWES ?

Odpowiedź 

Zalecanym modelem rozliczenia wsparcia reintegracyjnego jest system refundacji, zgodnie z którym PS przedkłada do OWES dokumenty potwierdzające poniesienie kosztów na rzecz reintegracji uczestników projektu. W świetle Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, dowodem poniesienia wydatku jest zapłacona faktura lub inny dokument księgowy o równoważnej wartości dowodowej. Co więcej OWES jest zobowiązany do oceny kwalifikowalności przedkładanych przez PS do refundacji wydatków. IZ FE SL przypomina również, ze zasady wypłaty wsparcia reintegracyjnego powinny być uregulowane w Regulaminie wsparcia finansowego na utworzenie i utrzymanie miejsca pracy i powinny być jednolite dla wszystkich OWES.

Pytanie 3. Jeżeli w projekcie CIS (Centrum Integracji Społecznej ) występuje jako partner, to jakie dokumenty należy przedstawić do rozliczenia z OWESem?

Odpowiedź 

Zasady rozliczania muszą być zgodne dokumentem: Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027. Biorą pod uwagę, iż projekt realizowany jest w partnerstwie, zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie, strony partnerstwa dysponują odrębnymi budżetem i rozliczają się na podstawie dokumentów źródłowych, które faktycznie ponieśli w związku z realizacją danej usługi (dokumenty wystawione na partnera). W sytuacjach, w których PZS jest równocześnie partnerem projektu kwestie dotyczące rozliczania powinny wynikać z Regulaminu udzielania wsparcia finansowego na utworzenie i utrzymanie miejsca pracy i powinny być ujednolicone dla wszystkich OWES.

Pytanie 4. W związku z planowana indeksacją stawki jednostkowej na utworzenie i utrzymanie miejsca pracy w PS zapisy regulaminu rekomendują, aby planując budżet projektu OWES zakładać wyłącznie stawkę na utrzymanie miejsca pracy przez 12 miesięcy na pełen etat. Natomiast stawkę na utrzymanie miejsca pracy przez 12 miesięcy na ¾ jak i ½ etatu wykazać w budżecie projektu ze wskazaniem liczby miejsc o wartości „0”. Przy zabezpieczeniu środków we wniosku na realizację stawek na pełen etat w wyniku zatrudnienia osób w niższym wymiarze etatu powstaną oszczędności w projekcie, które OWES będzie mógł przeznaczyć na indeksację stawki lub utworzenie i utrzymanie nowych miejsc pracy w PS oraz dofinansowanie indywidualnego planu reintegracji. 
Do rozliczenia stawki służą natomiast wskaźniki:
  • Liczba miejsc pracy utrzymanych przez 12 miesięcy na pełny etat

  • Liczba miejsc pracy utrzymanych przez 12 miesięcy w wymiarze co najmniej ¾ etatu

  • Liczba miejsc pracy utrzymanych przez 12 miesięcy w wymiarze co najmniej ½ etatu

które należy wykazać z wartością rzeczywistego wymiaru etatów realizowanych w projekcie. W związku z powyższym założeniem we WOD powstanie nieścisłość budżetu projektu (w którym założono tylko całe etaty) w stosunku do wskaźników wykazujących realne wymiary etatów. Czy takie zapisy WOD są poprawne?

Odpowiedź 

Na etapie WOD, w celu zapewnienia zgodności części budżetowej (w której wykazywane są tylko pełne etaty) z wartościami wskaźników, ION rekomenduje wykazanie wartości tylko przy wskaźniku Liczba miejsc pracy utrzymanych przez 12 miesięcy na pełny etat. Pozostałym wskaźnikom dotyczącym ¾ i ½ etatu należy przypisać wartości „0”. Realne wartości wskaźników należy jednak wykazać na dalszym etapie realizacji projektu, co w konsekwencji będzie wymagało aneksowania umowy o dofinansowanie projektu

    Pomóż nam poprawić serwis

    Anuluj
    Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś