Przejdź do treści głównej
Oficjalna nowa strona programu
Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027

Często zadawane pytania

Dział, w którym się znajdujesz, może Tobie pomóc w uzyskaniu szybkiej odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. W przypadku, gdy nie znajdziesz tu odpowiedzi na interesujący Cię temat prosimy o kontakt z Punktami Informacyjnymi Funduszy Europejskich.


Użyj filtrów, aby szybko odnaleźć interesujące Cię informacje:
Dostępne 1 pytania i odpowiedzi z wszystkich 62 dla zadanych warunków:
tematyka: Nabory;

Pytanie 1. Czy jest jakieś ograniczenie jeżeli chodzi o planowanie wydatków, zakupów?

Odpowiedź

Regulamin wyboru projektów nie wprowadza ograniczeń jeżeli chodzi o kwestię planowania wydatków. Należy jednak pamiętać, że zaproponowane ceny powinny być rynkowe i racjonalne.

W przypadku zakupu np. sprzętu o lepszych parametrach należy uzasadnić taką
potrzebę, a także wskazać parametry takiego sprzętu. Każdy zakup powinien spełniać zasady kwalifikowalności ujęte w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027.

Pytanie 2. Czy jest zależność pomiędzy liczbą odbiorców wsparcia, a kwotą dofinansowania?

Odpowiedź

Regulamin
wyboru projektów nie wskazuje takiej metodologii, albowiem koszty, które mogą pojawić się w projekcie, mogą być bardzo zróżnicowane ze względu na specyficzne potrzeby poszczególnych uczestników (np. uczniowie z orzeczeniem o niepełnosprawności) oraz możliwe do poniesienia wydatki dotyczące doposażenia (np. wydatki przeznaczone na dostępność).

Należy pamiętać, iż oceniający w oparciu o zapisy wniosku o dofinansowanie weryfikuje zasadność poniesienia kosztów oraz ich racjonalność, dokonuje weryfikacji czy przedstawione wydatki wynikają z potrzeby wsparcia uczestnika projektu.

Pytanie 3. Czy prezydent może upoważnić dyrektora szkoły do złożenia wniosku o dofinansowanie?

Odpowiedź

Tak, prezydent może upogważnić dyrektora szkoły do złożenia wniosku o dofinansowanie.

Pytanie 4. Czy można zaplanować projekt, który będzie trwał przykładowo 5 lat?

Odpowiedź

Regulamin wyboru projektów zaleca, aby projekt zaplanować w taki sposób, by rozpoczął się najpóźniej w 2024 r., natomiast jego zakończenie przypadało przed 30 czerwca 2029 r. Nie ma ograniczeń co do długości trwania projektu w tym okresie.

Należy jednak mieć na uwadze kwestię racjonalności tak długiego czasu trwania projektu pod kątem przeprowadzenia diagnozy i niwelowania deficytów w ramach projektu.

Pytanie 5. Czy udostępnienie sali do zajęć może być uznane za wkład własny? Jak wykazać wkład własny salami udostępnionymi na potrzeby zajęć w szkole/szkole prywatnej?

Odpowiedź

Udostępnienie sali na potrzeby realizacji zajęć może stanowić wkład własny niepieniężny
w projekcie. Wkład własny w postaci udostępnienia sal w placówce niepublicznej na rzecz odbywania się w nich zajęć dodatkowych powinien zostać uzasadniony poprzez przedstawienie metodologii wyliczenia wkładu własnego. Wartość wkładu wycenia się jako koszt amortyzacji lub wynajmu (stawkę może określać np. cennik danej instytucji). Wnioskodawca powinien wykazać, że wartość tego wkładu nie przekracza kosztów rynkowych.

Metodologia może również zostać oparta na rzeczywistych kosztach utrzymania sali. Zasady rozliczania wkładu własnego niepieniężnego zostały opisane w podrozdziale 3.3
Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027.

Pytanie 6. Do ilu lat wstecz (po zamknięciu projektu) można zaliczyć wynajem sal na zajęcia jako wkład własny? Czy możemy jako wkład własny zaliczyć wynajem sal na zajęcia, skoro w latach 2017-2019 braliśmy udział w projekcie: dla osi priorytetowej: XI. Wzmocnienie potencjału edukacyjnego dla działania: 11.1. Ograniczenie przedwczesnego kończenia nauki szkolnej oraz zapewnienie równego dostępu do dobrej jakości edukacji elementarnej, kształcenia podstawowego i średniego dla poddziałania: 11.1.4. Poprawa efektywności kształcenia ogólnego i tam również wynajmowaliśmy sale na zajęcia jako wkład własny? Nie wykonywaliśmy remontów, a jedynie kupowaliśmy pomoce oraz doposażenie w meble i sprzęt TIK?

Odpowiedź

Zgodnie z podrozdziałem 3.3 Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, wkładem niepieniężnym nie może być wydatek uprzednio współfinansowany ze środków UE. Zapisy Wytycznych nie określają końcowej daty wstecz, do której nie można uznać wydatku uprzednio finansowanego ze środków UE za wkład własny w projekcie.

W przypadku gdy w ramach projektu była wykonana adaptacja sali bądź utworzenie pracowni, to nie można uznać takich sal za wkład własny rzeczowy w nowych projektach. Wyjątkiem od powyższej zasady będzie jedynie termomodernizacja budynku oraz zakup drobnego doposażenia do sali np. mebli, pomocy dydaktycznych.

Pytanie 7. Czy szkoły mundurowe mogą zostać objęte wsparciem w ramach przedmiotowego naboru?

Odpowiedź

Jeżeli szkoła
mundurowa jest szkołą podstawową lub liceum ogólnokształcącym to może zostać objęta wsparciem w ramach przedmiotowego naboru.

Pytanie 8. Czy wnioskodawca może we wniosku o dofinansowanie zaproponować wyższe stawki dla nauczycieli pod kątem awansu zawodowego czy planowanych podwyżek?

Odpowiedź

Jeżeli wnioskodawca ma wiedzę o planowanym awansie zawodowym nauczyciela można zaproponować we wniosku stawkę, któ
ra już uwzględnia taki awans. Jeżeli chodzi o planowane podwyżki dla nauczycieli, należy zaproponować aktualne stawki w sytuacji jeśli stawki z mocy prawa ulegną zmianie na etapie realizacji projektu, będzie można zaangażować w pierwszej kolejności oszczędności, które wystąpią w projekcie. Jeżeli takich oszczędności nie będzie, IZ dopuszcza możliwość złożenia wniosku o zmiany w projekcie.

W
zależności od dostępności środków IZ przychyli się do wniosku bądź poinformuje o braku możliwości zwiększenia dofinansowania.

Pytanie 9. Czy wzorem lat poprzednich przy planowaniu budżetu można również zaplanować wydatek związany z poniesionymi kosztami z tytułu wypłaty nauczycielom tzw. średnich urlopowych oraz dodatkowego rocznego wynagrodzenia? Jest to zgodne z przepisami.

Odpowiedź

Dodatkowe wynagrodzenie roczne personelu projektu, wynikające z przepisów prawa pracy
w rozumieniu art. 9 § 1 Kodeksu pracy, może być kwalifikowalne w ramach projektu w proporcji, w której wynagrodzenie pracownika jest rozliczane w ramach projektu. Podobnie, średnie urlopowe są kwalifikowalne proporcjonalnie do wynagrodzeni
a rozliczanego w projekcie. Sposób angażowania personelu w projekcie opisuje Podrozdział 3.8 Personel projektu Wytycznych dotyczących kwalifikowalności.

Pytanie 10. Czy w szkołach publicznych istnieje możliwość angażowania zewnętrznych wykonawców w ramach umów cywilnoprawnych (w przypadku, gdy charakter zaplanowanych zajęć nie wymaga ich prowadzenia przez nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 i 3 ustawy Karta Nauczyciela)? W jakiej formie zatrudniać osoby pracujące przy projekcie będące już pracownikami szkoły?

Odpowiedź

Prawdopodobne jest, że zaangażowanie podmiotu zewnętrznego wystąpi w przypadku
realizacji specjalistycznych zajęć dodatkowych dla uczniów, nierealizowanych w ramach standardowej oferty szkoły. Zaangażowanie wykonawcy zewnętrznego może nastąpić na podstawie:
stosunku pracy w przypadku angażowania osób fizycznych niebędących nauczycielami;
stosunku cywilnoprawnego w przypadku angażowania wykonawców zewnętrznych (podmiotów/osób fizycznych) wyłonionych zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków, w szczególności zgodnie z zasadą konkurencyjności i Prawem zamówień publicznych. Należy zwrócić uwagę, żeby taka umowa nie nosiła znamion umowy o pracę tj. podporządkowanie pracodawcy czy brak realnej możliwości wykonywania umowy przez inną osobę niż zatrudniona.

Projekty edukacyjne finansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego + przewidują w szczególności możliwość sfinansowania różnorodnych zajęć dla uczniów. Co do zasady, zajęcia te nie zastępują standardowej oferty szkoły czy placówki, lecz wykraczają poza nią, stanowiąc wartość dodaną w stosunku do tego, co ww. jednostki obowiązane są zapewnić uczniom i wychowankom. Dlatego też, zajęcia te powinny być traktowane jako oferta dodatkowa w stosunku do podstawowej szkół i placówek.

Odpowiednio do odmiennego charakteru tych zajęć obowiązujące przepisy odrębnie regulują sposób zatrudniania nauczycieli do realizacji ww. zajęć w szkołach i placówkach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego zastosowanie będzie mieć art. 35austawy Karta Nauczyciela i art. 16 ustawy Prawo oświatowe (wcześniej art. 7e ustawy o systemie oświaty). Art. 10a ustawy Karta Nauczyciela nie zmienia dotychczas przyjętego sposobu postępowania przy zatrudnianiu nauczycieli w ww.placówkach oraz angażowaniu przez nich ewentualnych wykonawców zewnętrznych do realizacji projektów finansowanych z EFS+.

Natomiast w przypadku szkół i placówek prowadzonych przez osoby fizyczne lub osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego z dniem 1 września 2018 r. wszedł w życie przepis art. 10a ustawy Karta Nauczyciela, zgodnie z którym w ww. jednostkach nauczycieli zatrudnia się na podstawie umowy o pracę, zgodnie z ustawą Kodeks pracy.Nauczyciel prowadzący zajęcia na innej podstawie niż umowa o pracę, musi spełniać warunki,o których mowa w art. 10 ust. 5 pkt 3 i 4 ustawy Karta Nauczyciela. Ponadto do nauczyciela tego ma odpowiednio zastosowanie art. 10 ust. 8a ustawy Karty nauczyciela. Przepis tennie ma zastosowania w przypadku realizacji zajęć w ramach programów finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, w sytuacji, gdy stanowią dodatkową ofertę w stosunku do oferty szkół i placówek. Do realizacji ww. zajęć beneficjent projektu
(organ prowadzący) może zatem angażować nauczycieli na podstawie umowy o pracę lub umów cywilnoprawnych, pod warunkiem zachowania warunków i procedur określonych w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027. W przypadku, gdy Beneficjent przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia na realizację zajęć edukacyjnych, robi to zgodnie z Podrozdziałem 3.2 ww. wytycznych.

Przepisy w kwestii angażowania nauczycieli do projektów finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego+ nie uległy zmianie od czasu publikacji materiału.

Pytanie 11. Czy odbiorcami wsparcia w ramach przedmiotowego naboru mogą być także osoby, które mają specjalne potrzeby zdiagnozowane przez nauczyciela, dyrektora szkoły?

Odpowiedź

Tak, odbiorcami wsparcia
w ramach przedmiotowego naboru mogą być również uczniowie ze specjalnymi potrzebami zdiagnozowanymi przez nauczycieli czy dyrektorów szkół. 

Pytanie 12. Czy do pojęcia trudności adaptacyjnych wpisują się bariery językowe obcokrajowców?

Odpowiedź

Trudności adaptacyjne uczniów przybywających z zagranicy mogą wynikać między innymi z
bariery językowej spowodowanej nieznajomością języka polskiego. Dla takich uczniów w projekcie można zaplanować zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z języka polskiego indywidualnie bądź w grupach nieprzekraczających 8 osób (zgodnie z Rozporządzeniem MENz dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach).

Pytanie 13. Czy działania indywidualizujące proces kształcenia uwzględniają stricte nauczanie indywidualne na podstawie orzeczenia o takiej potrzebie?

Odpowiedź

Działania indywidualizujące proces kształcenia określone w Regulaminie
wyboru projektów można interpretować również jako określoną w Rozporządzeniu MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, formę pomocy psychologiczno-pedagogicznej tj. zindywidualizowaną ścieżkę kształcenia.

Należy jednak pamiętać, że zgodnie
z paragrafem 12 ww. Rozporządzenia, zindywidualizowana ścieżka musi spełniać określone zasady m.in może być organizowana wyłącznie dla uczniów, którzy posiadają opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej.

Pytanie 14. Czy można otrzymać dodatkowe punkty, jeśli szkoła ma certyfikat szkoły włączającej po szkoleniu kadry?

Odpowiedź

W ramach naboru nr FESL.06.02
-IZ.01-020/23 nie przewidziano kryterium dodatkowego związanego z posiadaniem przez szkołę certyfikatów szkoły włączającej.

Pytanie 15. Proszę określić różnice w nowej definicji cross-financingu. Czy meble przenośne będą stanowiły cross-financing, czy tylko na trwałe montowane w pomieszczeniu, np. meblościanki? Czy ogólnie wszystkie meble zakupione w projekcie będą stanowiły cross-financing?

Odpowiedź

W przypadku zakupu mebli, sprzętu i pojazdów, wydatki te będą finan
sowane ze środków EFS+, ale nie w ramach cross-financingu, jeżeli spełnią minimum jeden z określonych warunków:


a) zakupy mebli, sprzętu i pojazdów zostaną zamortyzowane w całości w trakcie realizacji
projektu, jak również zostaną spełnione warunki dla amortyzacji wskazane w podrozdziale 3.7 Wytycznych kwalifikowalności, który dotyczy amortyzacji i leasingu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych

lub

b) beneficjent udowodni, że zakup będzie najbardziej opłacalną opcją, tj. uzasadni, że wybrał opcję, która wymaga mniejszych nakładów finansowych, tj. przedmiot jest tańszy, ale jednocześnie jest odpowiedni do osiągnięcia celu operacji (posiada podobne cechy, jak produkty droższe)

lub

c) zakupy te są konieczne dla osiągnięcia celów projektu. Warunek zostanie spełniony w przypadku zakupów koniecznych dla osiągnięcia celu projektu.

W przedmiotowym naborze jedyną z możliwych form wsparcia jest kompleksowe dostosowanie i wyposażenie placówek edukacyjnych. Takie wsparcie będzie możliwe o ile wynika bezpośrednio ze zdiagnozowanych potrzeb i jest niezbędne do osiągnięcia celu projektu. Ponadto, powinno być ściśle powiązane z zaplanowanych wsparciem dla uczniów w ramach projektu. Dlatego konieczne jest przedstawienie uzasadnienia dla każdego zakupu sprzętu czy mebli. W przypadku zakupu, np. specjalistycznego sprzętu mającego na celu poprawę dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, warunek ten będzie spełniony.

Pytanie 16. Czy w ramach naboru z działania 6.2 można zaplanować zajęcia wyrównawcze dla uczniów w celu wyrównywania braków u dzieci potrzebujących wsparcia?

Odpowiedź

Tak, w ramach przedmiotowego naboru można zaplanować zajęcia dydaktyczno
wyrównawcze, organizowane dla uczniów mających trudności w nauce w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego.

Pytanie 17. Jak czytać kryterium dotyczące wyników egzaminów maturalnych /ósmoklasisty? Czy wystarczy że na liście stanowiącej załącznik nr 8 do regulaminu wyboru projektów występuje szkoła z danej gminy - niezależnie w której zakładce? (miasto pojawia się tylko w przypadku egz. maturalnego). Kiedy kryterium jest spełnione?

Odpowiedź

W ramach kryterium preferowane będą projekty, w których wsparcie
kierowane jest na obszary gmin, które osiągnęły wynik z egzaminu ósmoklasisty/maturalnego poniżej średniej z 2 lub 3 przedmiotów (tj. j. polski, matematyka, j. angielski) dla województwa śląskiego w latach 2019-2022. Dodatkowe punkty otrzymuje się w przypadku, gdy szkoła znajduje się na obszarze gminy, która osiągnęła wynik z egzaminu ósmoklasisty lub maturalnego poniżej średniej z 2 lub 3 przedmiotów (tj. j. polski, matematyka, j. angielski) dla województwa śląskiego w latach 2019-2022.

Lista gmin została wskazana w załączniku nr 8 do regulaminu wyboru projektów.

Pytanie 18. Gmina Skoczów jest wymieniona w załączniku nr 8 na liście obejmującej wyniki matur, czy projekt obejmujący tylko szkoły podstawowe otrzyma dodatkowe 10 punktów?

Odpowiedź

Gminy, które zostały wymienione w załączniku nr 8 do regulaminu
wyboru projektów spełniają kryterium dodatkowe i otrzymają 10 dodatkowych punktów.

Pytanie 19. Czy projekt, w którym znajdzie się Szkoła Podstawowa i Liceum Ogólnokształcące, otrzyma 10 pkt za kryterium związane ze słabszymi wynikami w nauce gdy tylko Szkoła Podstawowa osiągnęła słabe wyniki?

Odpowiedź

Jeżeli
gmina, która jest organem prowadzącym dla którejś z wyżej wymienionych szkół, znajduje się w załączniku nr 8 do regulaminu wyboru projektów to kryterium będzie spełnione.

Pytanie 20. Czy skoro tylko organ prowadzący może być Wnioskodawcą, to czy może złożyć więcej niż 1 wniosek o dofinansowanie dla różnych placówek?

Odpowiedź

Tak, organ prowadzący może złożyć więcej niż 1 wniosek o dofinansowanie w ramach naboru.

Pytanie 21. Wnioskodawcą w naborze mogą być tylko organy prowadzące. Nasza Fundacja Rozwoju Edukacji Małego Inżyniera jest angażowana do projektu jako partner. Czy istnieją brzegowe kryteria stosowane do naboru partnerów, czy podmiot ogłaszający ma dowolność w tym zakresie? Czy nabór partnera może być ogłoszony przez szkołę jako realizatora projektu?

Odpowiedź

Przy wyborze partnera należy kierować się wewnętrznymi regulacjami dotyczącymi tej kwestii w zależności od reprezentowanej instytucji.
W przypadku gdy Wnioskodawcą w projekcie jest jednostka samorządu terytorialnego,
wybór Partnera powinien zostać dokonany zgodnie z art. 39 ust.2-4 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 20212027. Natomiast w przypadku podmiotów niepublicznych wybór Partnera do projektu zależy od wewnętrznych regulacji danej jednostki. Co do zasady za wybór Partnera odpowiedzialny jest organ prowadzący daną szkołę.

Należy również podkreślić, że
istotą realizacji projektu w partnerstwie jest wspólna realizacja projektu przez podmioty wnoszące do partnerstwa różnorodne zasoby (ludzkie, organizacyjne, techniczne, finansowe).

Pytanie 22. Założenia projektu są takie aby nie powielać rodzaju zajęć lub dokształcenia nauczycieli. Czy jeżeli zajęcia prowadzone są na innej grupie uczniów lub jeżeli na studia o tym samym kierunku zostanie wysłany nauczyciel, który nie ma jeszcze takich kwalifikacji, będzie to akceptowalne w projekcie?

Odpowiedź

W naborze
w ramach działania 6.2 nie ma wymogu (kryterium), który obligowałby do planowania zajęć innych niż te, które były realizowane w placówce w ciągu ostatnich 12 miesięcy. (zobacz odpowiedź na pytanie nr 30).
Natomiast przy planowaniu wsparcia dla uczniów należy wziąć pod uwagę zakres zadań realizowanych przez szkołę. Działania projektowe nie mogą zastępować obowiązków szkoły
oraz nie mogą być jednocześnie finansowane z innych źródeł np. ze środków przyznanych szkole przez organ prowadzący.

W przypadku dokształcania nauczycieli należy pamiętać, że wsparcie w zakresie podnoszenia umiejętności kadry oraz rodziców/opiekunów uczniów nie może powielać działań zaplanowanych do realizacji z poziomu krajowego. Podczas planowania działań w projekcie, można kształcić nauczycieli w zakresie kwalifikacji niezbędnych do przeprowadzenia zajęć dla uczniów i jednocześnie prowadzić takie zajęcia przez innego nauczyciela, który posiada już odpowiednie kwalifikacje.

Pytanie 23. Czy założenie przyjęte w projekcie co do ilości uczniów lub grup uczniów musi być realizowane przez cały okres projektu? Czy można dokonywać zmian? Projekt byłby realizowany np. w latach 2024-2026 i nie jesteśmy w stanie na 100% przewidzieć czy ilość uczniów się nie zmieni. Czy można określić we wniosku liczebność grupy uczniów uczestniczących na zajęciach w przedziale np. 4-8 uczestników?

Odpowiedź

Ilość u
czniów na zajęciach powinna być doprecyzowana we wniosku o dofinansowanie, a także zgodna z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1280 z późn. zm.).
Wszelkie rotacje, nieuniknione i nieprzewidziane zmiany liczby dzieci należy zgłaszać na etapie realizacji projektu na bieżąco, a ostatecznie 30 dni przed zakończeniem realizacji projektu. 

Pytanie 24. W punkcie doposażania były wyszczególnione podręczniki - czy tu chodzi o zakup dodatkowych podręczników poza dotacją celową?

Odpowiedź

W ramach
przedmiotowego naboru możliwy jest zakup dodatkowych podręczników, które posłużą jako pomoc dydaktyczna do zajęć zaplanowanych w projekcie poza podstawą programową.

Pytanie 25. Czy Młodzieżowy Dom Kultury będącego częścią Zespołu Szkół i Placówek może składać wniosek o dofinansowanie?

Odpowiedź

Zgodnie z brzmieniem kryterium dostępu
nr 3 projekt jest skierowany tylko do szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących. Natomiast w przyszłym roku zostanie ogłoszony nabór w ramach edukacji pozaformalnej między innymi dla takich jednostek jak Młodzieżowy Dom Kultury.

Pytanie 26. Czy możemy zaplanować projekt w taki sposób, że projekt trwa 1,5 roku, ale w ramach tego zajęcia dla uczniów trwają 2 semestry, a kształcenie kadry - studia podyplomowe trwają 3 semestry? W związku z tym w 3 semestrze nie będzie już zajęć dla uczniów.

Odpowiedź

Nie ma
żadnych przeciwskazań aby budżet projektu zaplanować w ten sposób. Należy jednak pamiętać, że na pozytywną ocenę budżetu i zaplanowanych działań w projekcie wpływa wiele aspektów m.in. ich racjonalność czy odpowiedź na zdiagnozowane potrzeby grupy docelowej.

Pytanie 27. Jeżeli obecnie w szkole są prowadzone zajęcia danego rodzaju np. dydaktyczno-wyrównawcze, to czy w ramach projektu można zwiększyć ilość tych zajęć?

Odpowiedź

Jeżeli opis sytuacji problemowej będzie wskazywał na zapotrzebowanie przeprowadzenia
większej ilości takich zajęć nie ma ku temu przeciwskazań. Należy jednak pamiętać o tym, żeby obowiązki edukacyjne szkoły nie były zastępowane działaniami w projekcie.

Pytanie 28. Czy szkoła która ma bariery architektoniczne i nie jest w stanie ich usunąć może aplikować o środki w ramach przedmiotowego naboru? Czy taka szkoła może brać udział w projekcie i np. zaplanować zajęcia w innych obiektach gminy, które są dostosowane do osób z niepełnosprawnościami?

Odpowiedź

W
pierwszej kolejności należy przeanalizować czy występujące bariery w danej placówce nie są możliwe do zniwelowania. Można wybrać np. część budynku i ją dostosować w ramach „wydatków na dostępność”. Wydatki na dostępność nie stanowią wydatków z kategorii limitowanej, jednak mogą stanowić jednocześnie wydatki w ramach cross-financingu, którego limit wynosi 30% finansowania unijnego. Należy przeanalizować sytuację i opisać ją we wniosku o dofinansowanie. Kwestia ta nie wyklucza szkoły z możliwości aplikowania o środki w ramach przedmiotowego naboru.

Pytanie 29. Czy zajęcia z robotyki lub myślenia komputacyjnego są możliwe do zaplanowania w projekcie?

Odpowiedź

Zajęcia
z robotyki lub myślenia komputacyjnego są możliwe do realizacji, jeżeli ich potrzeba jest uzasadniona i wynika ze zdiagnozowanych potrzeb wskazanych we wniosku o dofinansowanie. 

Pytanie 30. Czy w ramach przedmiotowego naboru możliwe jest przeprowadzenie zajęć w bibliotece biblioterapia. Czy możliwy jest zakup publikacji wydawnictw psychologicznych?

Odpowiedź

Przeprowadzenie zajęć w bibliotece
biblioterapia jest możliwa w ramach przedmiotowego naboru jeżeli ich realizacja jest uzasadniona i wynika ze zdiagnozowanych potrzeb wskazanych we wniosku o dofinansowanie. Zakup pomocy dydaktycznych do przeprowadzenia takich zajęć jest wydatkiem kwalifikowalnym.  

Pytanie 31. Czy w przypadku tego konkursu obowiązuje zasada jak w przypadku przedszkoli, że trzeba zaplanować zajęcia różne od tych, które były w placówce w ciągu ostatnich 12 miesięcy?

Odpowiedź

W
naborze 6.2 nie mamy takiego wymogu (kryterium), który obligowałby do planowania zajęć innych niż te, które były realizowane w placówce w ciągu ostatnich 12 miesięcy. 

Pytanie 32. Czy w ramach projektu można dokonać modernizacji pomieszczenia na bibliotekę (centrum multimedialne)?

Odpowiedź

Należy podkreślić, że działania w ramach 2 typu projektu powinny dotyczyć przede wszystkim
grup, które najbardziej potrzebują wsparcia, tj. koncentrują się na uczniach z niepełnosprawnościami lub niedostosowanych społecznie (potwierdzone odpowiednim orzeczeniem) i zapewnieniu im pełnego dostępu do edukacji ogólnodostępnej, z właściwym wsparciem w ogólnodostępnej szkole, w zakresie specjalnych potrzeb psychofizycznych.

Doposażenie, które jest możliwe w ramach przedmiotowego naboru powinno być powiązane z zaplanowanymi w projekcie zajęciami. Modernizacja pomieszczenia na bibliotekę (centrum multimedialne) budzi wątpliwości co do zasadności wsparcia w naborze wspierającym przede wszystkim uczniów ze specjalnymi potrzebami. Centrum multimedialne mogłoby służyć w szkole wszystkim uczniom danej placówki, niekoniecznie biorącym udział w projekcie. Natomiast należy pamiętać, że wniosek jest oceniany całościowo, pod kątem zdiagnozowanych potrzeb i zaplanowanych działań w projekcie i jednoznaczna odpowiedź na przedmiotowe pytanie bez zgłębienia zapisów wniosku nie jest możliwa.

Pytanie 33. Czy diagnoza placówki powinna być przeprowadzona na wszystkich płaszczyznach (rodzic, dzieci, pracownicy - np. ankiety) czy może być przeprowadzona jedynie na podstawie oceny potrzeb placówki przez dyrektora?

Odpowiedź

Realizacja
każdego rodzaju wsparcia powinna wynikać z diagnozy przeprowadzonej na wielu płaszczyznach. Dyrektor, aby ocenić potrzeby danej placówki, a co za tym idzie potrzeby uczniów powinien przeprowadzić analizę na wielu płaszczyznach, dlatego sama ocena dyrektora może okazać się niewystarczająca.

Pytanie 34. Czy klasy 1-3 szkoły podstawowej mogą zostać objęte wsparciem?

Odpowiedź

Tak, w ramach przedmiotowego naboru
wsparciem mogą zostać objęci uczniowie wszystkich klas szkoły podstawowej.

Pytanie 35. Co w sytuacji, gdy zaznaczymy "projekt ryczałtowy", ale po wypełnieniu budżetu okaże się, że suma kosztów przekracza 200 tys. Euro? Czy można zmienić zaznaczenie, nie tracąc wprowadzonych danych?

Odpowiedź

Niestety w przypadku zmiany odpowiedzi
na pytanie „Czy projekt będzie rozliczany kwotami ryczałtowymi?” w sekcji E. Zakres rzeczowo-finansowy z „Nie” na „Tak” lub z „Tak” na „Nie” wcześniej wprowadzone dane w podsekcji „E.3.1. Wydatki rzeczywiście poniesione” oraz „E.3.2. Wydatki w ramach kwot ryczałtowych” zostaną usunięte.

W ramach systemu LSI2021
w sekcji E. Zakres rzeczowo-finansowy na stałe prezentuje się komunikat ostrzegawczy w przedmiotowym zakresie: „Pamiętaj, że zmiana w pytaniu Czy projekt będzie rozliczany kwotami ryczałtowymi? w sekcji powyżej lub Czy rozliczane stawkami jednostkowymi? W ramach zadania może doprowadzić do usunięcia kosztów w części E.2. Zakres finansowy." 

Pytanie 36. Czy koszty pośrednie zawsze rozliczamy ryczałtowo, nawet jeśli jest projekt powyżej 200 tyś.?

Odpowiedź

Tak, koszty pośrednie zawsze są rozliczane stawkami ryczałtowymi.

Pytanie 37. Czy klasy specjalnie w szkole ogólnodostępnej mogą zostać objęte projektem?

Odpowiedź

Wsparcie
w ramach przedmiotowego naboru jest skierowane do uczniów szkół i placówek prowadzących kształcenie ogólne, z wyłączeniem szkół specjalnych i prowadzących kształcenie zawodowe. Jeżeli klasa należy do szkoły ogólnodostępnej może zostać objęta wsparciem w ramach przedmiotowego naboru.

Pytanie 38. Czy klasy integracyjne mogą zostać objęte wsparciem w ramach przedmiotowego naboru?

Odpowiedź

Jeżeli klasa integracyjna znajduje się w szkole
ogólnodostępnej może zostać objęta wsparciem w ramach przedmiotowego naboru.

Pytanie 39. Czy w ramach jednego wniosku, w którym objętych jest więcej iż jedna placówka, dla tych placówek może być opracowany jeden dokument pn. Diagnoza zawierający informacje, wnioski indywidualne dla wszystkich placówek?

Odpowiedź

Jest to kwestia techniczna. Diagnoza powinna być przeprowadzona dla każdej placówki
z osobna, może natomiast zawierać się w jednym dokumencie i tak zostać opisana we wniosku o dofinansowanie.

Pytanie 40. Czy istnieje jakaś sugestia co do formułowania zadań we wniosku o dofinansowanie pod kątem jego czytelności? Czy jeżeli organ prowadzący szkołę składa wniosek obejmujący kilka szkół, to czy należy we wniosku np. uwzględnić podział, że każda szkoła to odrębne zadanie?

Odpowiedź

ION nie ma formalnych wymagań dla Wnioskodawców pod kątem formułowania różnych
kwestii we wniosku o dofinansowanie bądź podziału na poszczególne zadania. Natomiast na pewno ważna przy tworzeniu wniosku jest jego czytelność i przejrzystość, która będzie ułatwiać proces oceny i późniejszej realizacji projektu. Z pewnością na czytelność wniosku, w którym występuje kilka szkół, będzie wpływać logiczny podział na zadania przypisane poszczególnym szkołom.

Pytanie 41. Czy koszt zatrudnienia logopedy w ramach projektu jest kwalifikowany?

Odpowiedź

Jeżeli w danej szkole są uczniowie, u których zdiagnozowano deficyty sprawności językowych,
jak najbardziej zasadne będzie sfinansowanie dla nich zajęć logopedycznych w ramach projektu. Należy pamiętać, że zakres wsparcia musi wykraczać poza to, co jest realizowane w szkole w ramach podstawy programowej.

Pytanie 42. Czy planuje się ogłoszenie tego konkursu jeszcze raz w czasie trwania tej perspektywy?

Odpowiedź

Tak, ponowne ogłoszen
ia naboru są planowane w obecnej perspektywie.

    Pomóż nam poprawić serwis

    Anuluj
    Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś