Przejdź do treści głównej
Oficjalna nowa strona programu
Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027

Często zadawane pytania

Dział, w którym się znajdujesz, może Tobie pomóc w uzyskaniu szybkiej odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. W przypadku, gdy nie znajdziesz tu odpowiedzi na interesujący Cię temat prosimy o kontakt z Punktami Informacyjnymi Funduszy Europejskich.


Użyj filtrów, aby szybko odnaleźć interesujące Cię informacje:
Dostępne 5 pytania i odpowiedzi z wszystkich 67 dla zadanych warunków:

Pytanie 1. W związku z nowymi regulacjami dotyczącymi pomocy de minimis i możliwością uzyskania limitu de minimis dla każdej jednostki organizacyjnej gminy osobno (np. szkoły, zarządy dróg itd.) - proszę o informację w jaki sposób będzie sprawdzany limit pomocy w systemie SUDOP dla poszczególnych jednostek organizacyjnych, skoro obecnie obowiązuje NIP dla Miasta/Gminy, który agreguje automatycznie wszystkie jednostki miasta.

Odpowiedź

Limit pomocy de minimis udzielanej na poszczególne jednostki organizacyjne weryfikowany będzie odrębnie, na podstawie oświadczenia danej jednostki o otrzymanej/braku otrzymania pomocy de minimis, formularza pomocy de minimis dotyczącego tej jednostki oraz pomocniczo w oparciu o system SUDOP (wskazując NIP jednostki).

Jednocześnie informuję o wejściu w życie nowego Rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 17 kwietnia 2024 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis w ramach regionalnych programów na lata 2021–2027 (Dz. U. z 2024 r. poz. 598).

    Pytanie 1. Jednym z zadań w projekcie jako infrastrukturę towarzyszącą, wspierającą transport publiczny zaplanowano modernizację/wymianę wiat przystankowych w projekcie
    (u Lidera oraz Partnerów). Czy jest to zakres kwalifikujący się do wsparcia w ramach omawianego działania 03.02.?

    Odpowiedź

    Uprzejmie informuję, że lokalizacja infrastruktury wspierającej transport publiczny w postaci modernizacji/wymiany wiat przystankowych w projekcie zależna jest od zidentyfikowanych potrzeb przez wnioskodawcę.  
    Ważną kwestią kwalifikowalności przebudowy przystanków komunikacyjnych jest posiadanie prawa do dysponowania nieruchomością na cele realizacji projektu i zachowanie trwałości projektu minimum przez okres 5 lat przez beneficjenta.
    Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że w ramach Działania 03.02. Zrównoważona multimodalna mobilność miejska – ZIT podstawowym elementem projektu powinna być budowa lub przebudowa zintegrowanych centrów przesiadkowych, w tym dworców autobusowych i kolejowych, wraz z infrastrukturą towarzyszącą związaną z transportem zbiorowym, w tym subregionalnym. Dopuszcza się projekty polegające na rozbudowie istniejących centrów przesiadkowych, dla których nie ma konieczności prowadzenia robót budowlanych w ramach istniejącego centrum przesiadkowego, a głównym celem projektu będzie jego uzupełnienie o brakujące elementy i usprawnienie systemu komunikacji w mieście.
    W razie dalszych pytań zachęcam do kontaktu telefonicznego pod nr tel. 32 77 40 381 lub 32 77 44 636.

      Pytanie 1. Czy dla projektu z zakresu ITS w ramach działania FESL 03.02 Studium wykonalności jest obowiązkowym załącznikiem do wniosku?

      Odpowiedź

      W naborze z działania 03.02 Zrównoważona multimodalna mobilność miejska – ZIT, typ 2 Inteligentne systemy transportowe (ITS) dla rozwoju zrównoważonego transportu miejskiego - załącznikiem niezbędnym do dołączenia do wniosku o dofinansowanie będzie analiza specyficzna dla sektora, wynikająca z kryteriów wyboru projektów w ramach działania. Dokument ten może przyjąć formę Studium Wykonalności, ale oczywiście nie musi. Klasyczne Studium wykonalności nie jest wymagane w przedmiotowym naborze. Konieczność taka przewidziana została dla projektów realizowanych w trybie niekonkurencyjnym.

      Niniejszą analizę należy opracować korzystając z dokumentów:

      - Zał. 4.a warunki specyficzne dla naboru w Instrukcji wypełniania wniosku,
      - Wytyczne dotyczące zagadnień związanych z przygotowaniem projektów inwestycyjnych, w tym hybrydowych na lata 2021-2027 (dalej wytyczne dot. przygotowania projektów),
      - inne dokumenty które mogą mieć wpływ na spełnienie przez projekt kryteriów oceny projektów.

      Przeprowadzenie rzetelnej analizy specyficznej może mieć kluczowe znaczenie z punktu widzenia przyznanej punktacji, dlatego nie odniesienie się do powyższych wymagań może skutkować nie przyznaniem punktów w ramach oceny kryteriów merytorycznych przez eksperta.

      Pytanie 2. W ramach projektu jako dodatkowy komponent planowane jest przeprowadzenie kampanii informacyjno-promocyjnej m.in.: poprzez realizację warsztatów dla mieszkańców. Proszę o wyjaśnienie czy tego typu działanie należy zdefiniować jako wskaźnik pn. „Liczba przedsięwzięć proekologicznych”? Jeżeli tak, czy z związku z zakresem projektu należy go obligatoryjnie wykazać?

      Odpowiedź

      Planowane w ramach projektu warsztaty dla mieszkańców jako element kampanii informacyjno-promocyjnej nie wpisują się w definicję wskaźnika pn. „Liczba przedsięwzięć proekologicznych”. 

      Wykazane przedsięwzięcie musi mieć istotny wkład w realizację celów środowiskowych określonych w Rozporządzeniu PE i Rady 2020/852 z dnia 18 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje. Opis powinien być spójny z działaniami wskazanymi we wniosku o dofinansowanie w kryterium merytorycznym ogólnym „Wpływ projektu na realizację celów środowiskowo-klimatycznych UE określonych w dokumencie Europejski Zielony Ład (zasada „Nie czyń poważnych szkód” – DNSH)”.

      Wskazany wskaźnik jest obowiązkowy w projektach realizowanych w Priorytecie II Fundusze Europejskie na zielony rozwój oraz działaniach proekologicznych (np. 10.6), których cele są zgodne z celami środowiskowymi zrównoważonego rozwoju.

      Pytanie 3. Czy analiza potrzeb i wymagań jest obligatoryjnym załącznikiem do wniosku o dofinansowanie?

      Odpowiedź

      Zgodnie zapisami Instrukcji wypełniania wniosków FE SL 2021-2027 „Analiza potrzeb i wymagań lub ocena efektywności realizacji przedsięwzięcia” jest załącznikiem obligatoryjnym wyłącznie dla projektów hybrydowych (art. 40 ustawy wdrożeniowej). Aby podmiot publiczny mógł podjąć decyzję, czy formuła PPP (w tym hybrydowa) będzie najbardziej efektywnym modelem należy przeprowadzić:

      - dla projektów służących poprawie efektywności energetycznej - Analizę potrzeb i wymagań (sporządzoną w oparciu o przepisy Prawa zamówień publicznych- art. 83 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych);

      - dla projektów z pozostałych obszarów - Ocenę Efektywności - konieczność jej przeprowadzenia wynika z art. 3a. Ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym.

      Jeżeli więc inwestycja nie będzie realizowana w oparciu o formułę PPP – nie ma konieczności dołączania niniejszego załącznika do wniosku o dofinansowanie.

      Pytanie 4. W ramach realizacji projektu planuje się m. in. rozwinięcie systemu dynamicznej informacji pasażerskiej, poprzez wyposażenie wybranych przystanków w tablice wyświetlające informacje o odjazdach autobusów w trybie on-line. Biorąc pod uwagę, że wsparta dofinansowaniem infrastruktura musi być dostosowana do zasad równości szans i niedyskryminacji, w tym w zakresie dostępności dla osób z niepełnosprawnością, proszę o wyjaśnienie czy w przypadku udzielonego wsparcia na wyposażenie przystanku w wyżej opisane tablice odjazdowe wymagane jest równocześnie wykonanie innych prac, które dostosowałyby infrastrukturę przystankową do ww. wymogów (np. wykonanie linii prowadzących i pól uwagi dla osób niedowidzących)?

      Odpowiedź

      W perspektywie 2021-2027 wsparcie udzielane będzie wyłącznie projektom i beneficjentom, którzy przestrzegają zasad horyzontalnych, o których mowa w art. 9 rozporządzenia ogólnego.

      Dokumentem, który opisuje w jaki sposób zapewnić dostępność w różnych obszarach infrastrukturalnych są Standardy dostępności dla polityki spójności 2021-2027 (zał. nr 2 do Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027). W odniesieniu do obszaru transportu poruszają wiele kwestii i wątków, związanych z infrastrukturą komunikacji publicznej, a także taboru transportu publicznego.

      Zasadniczo można przyjąć, iż zastosowanie standardów w odniesieniu do sfery transportu przyczynia się do osiągnięcia następujących efektów:
      - umożliwienie swobodnego poruszania się w miejscach publicznych (poprzez budowę/wykonanie: pochylni, wind, podnośników, parkingów, tras bez przeszkód, ścieżek prowadzących, stref zagrożenia, pasów dotykowych i ostrzegawczych itd.)
      - umożliwienie swobodnego korzystania ze środków transportu publicznego (poprzez stosowanie obniżenia podłogi, funkcje przyklęku, eliminację stopni lub ich minimalizowanie w zależności od możliwości (tabor niskowejściowy), wyposażenie pojazdów w podnośniki dla osób poruszających się na wózkach, rampy wjazdowe, stosowanie poręczy w kontrastowych kolorach, kasowników i automatów na odpowiedniej wysokości, system zapowiedzi głosowych w pojazdach, duże wyświetlacze elektroniczne, itd.);
      -nieskrępowany i skuteczny dostęp do wszelkiej informacji przede wszystkim na temat rozkładu jazdy, kierunku jazdy i stacji/przystanków pośrednich, topografii punktu komunikacyjnego, lokalizacji zagrożeń, kierunku poruszania się itd. (informacja musi uwzględniać ograniczenia widzenia oraz słyszenia - odpowiednią wielkość komunikatów na tablicach informacyjnych np. w taborze czy odpowiedni poziom głośności umożliwiający usłyszenie komunikatu).

      Mając na względzie ww. założenia, zasadnym jest, by elementy przestrzeni wokół strefy przystankowej były tak skonstruowane, aby każdy – niezależnie od dysfunkcji fizycznych, niepełnosprawności – miał możliwość skorzystania z tej infrastruktury komunikacyjnej, bez przeszkód, utrudniających poruszanie i orientowanie się w przestrzeni. Powyższe pozwoli uniknąć sytuacji, że system dynamicznej informacji pasażerskiej będzie dostępny, natomiast przestrzeń wokół tego obiektu infrastrukturalnego – będzie niedostępna, co wykluczy możliwość skorzystania z SIP.

      Przypominam, iż wydatki związane z zapewnieniem dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, dotyczące przedmiotu projektu – stanowią wydatki kwalifikowalne.

      Odnośnie wyświetlaczy stosowanych w informacji wizualnej – standardy opisują szczegółowe parametry dotyczące wielkości komunikatów, czasu wyświetlania nazw, prędkości przesuwu tekstu. Wymogi te zaprezentowane są w rozdziale 3 „Infrastruktura transportu kolejowego – wymagania szczegółowe”, niemniej jednak ww. elementy można per analogiam (na zasadzie dobrych praktyk) zastosować w rozwiązaniach komunikacyjnych na przystankach autobusowych (przestrzeń manewrowa, pole oczekiwania, szerokość wolnego przejścia, dostęp do tablicy z rozkładem jazdy, wysokość montażu tablicy z rozkładem, dobre praktyki dotyczące systemu informacji pasażerskiej SIP).

        Pytanie 1. Czy w przypadku realizacji projektu w formule "zaprojektuj i wybuduj" (w oparciu o PFU) na moment składania wniosku o dofinansowanie wymagane jest posiadanie prawa do dysponowania wszystkimi działkami wchodzącymi w skład przedsięwzięcia? Czy dopuszczalne jest, aby procedura uzyskiwania prawa do dysponowania nieruchomością (np. w drodze wywłaszczenia, darowizny) była w trakcie procedowania?

        Odpowiedź

        W ramach działania 3.2 Zrównoważona multimodalna mobilność miejska – ZIT, co do zasady, Wnioskodawca powinien posiadać prawo do dysponowania nieruchomością na cele realizacji projektu oraz w okresie trwałości na moment złożenia wniosku o dofinansowanie. Informacje w tej sprawie należy przedstawić w zał. Informacja o prawie dysponowania nieruchomością (wzór zał. stanowi zał. 4f. do Instrukcji wypełniania wniosku).

        Wyjątkiem są projekty dotyczące ścieżek rowerowych, gdzie (zgodnie z wzorem umowy o dofinansowanie) prawo do dysponowania nieruchomością na okres trwałości należy zapewnić przed rozliczeniem wydatków. Oznacza to, że w tym wypadku procedura uzyskiwania prawa dysponowania może być w toku procedowania wniosku. W załączniku 4f Informacja o prawie do dysponowania nieruchomością należy wskazać tytuł prawny, na podstawie którego Wnioskodawca zapewni prawo dysponowania przed rozliczeniem wydatków.

        Jednocześnie należy zwrócić uwagę na zapisy § 19 pkt 2 Rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego, zgodnie z którym część informacyjna programu funkcjonalno-użytkowego obejmuje m. in.: oświadczenie zamawiającego o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane.

        Pytanie 2. Gmina przygotowuje wniosek o dofinansowanie. Na etapie prac okazało się, że istnieje problem w zakresie tytułu prawnego do nieruchomości, na których zlokalizowane będą dwa węzły przesiadkowe. Urząd Miasta wystąpił do Wojewody Śląskiego z wnioskiem o wyrażenie zgody na jej darowiznę na rzecz gminy (sprawa jest w toku czekamy na decyzję Wojewody). Natomiast działka 14/34 w obrębie 185 jest w użytkowaniu wieczystym spółki Polskie Koleje Państwowe SA, do której to Wydział Mienia wystąpi o aneksowanie porozumienia w zakresie nabycia prawa użytkowania wieczystego tej działki w drodze zamiany, poprzez wprowadzenie w nim zapisu w postaci zgody spółki do złożenia przez miasto oświadczenia o prawie dysponowania nieruchomością na cele realizacji projektu oraz w okresie trwałości, w celu złożenia wniosku o dofinansowanie inwestycji. W związku z powyższym zwracam się z pytaniem do Państwa czy zapisy w aneksie porozumienia w zakresie  zgody spółki PKP S.A, o której mowa powyżej, będą wystarczające do złożenia przez wnioskodawcę oświadczenia - Załącznika 4f na etapie składania wniosku o dofinansowanie?

        Odpowiedź

        Z treści przedstawionych przez Panią informacji wynika, że są Państwo na etapie przygotowania dokumentów w celu uzyskania prawa do dysponowania wskazanymi działkami. W związku z tym w chwili obecnej nie posiadają Państwo prawa do dysponowania wskazywanymi nieruchomościami na cele realizacji projektu i w okresie trwałości. Jednocześnie IZ FE nie wnosi zastrzeżeń do wskazywanego tytułu do dysponowania nieruchomościami (w drodze darowizny na rzecz gminy i stosownego aneksowania porozumienia z PKP PLK).

        Powinni Państwo posiadać takie prawo do dysponowania nieruchomością na cele realizacji projektu oraz w okresie trwałości na moment złożenia wniosku o dofinansowanie. Informacje w tej sprawie należy przedstawić w zał. Informacja o prawie dysponowania nieruchomością (wzór zał. stanowi zał. 4f. do Instrukcji wypełniania wniosku). W przedmiotowej Informacji Wnioskodawca informuje, że posiada prawo do dysponowania nieruchomością na cele realizacji projektu oraz w okresie trwałości wynikające z właściwego tytułu. Należy wskazać dokument, z którego wynika tytuł do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Jednocześnie informuję, że nie ma konieczności przedstawiania powyższego dokumentu w  formie załącznika.

        Wyjątkiem od tej zasady są projekty dotyczące m. in. ścieżek rowerowych, gdzie (zgodnie ze wzorem umowy o dofinansowanie) prawo do dysponowania nieruchomością na okres trwałości należy zapewnić przed rozliczeniem wydatków. Oznacza to, że w tym wypadku procedura uzyskiwania prawa dysponowania może być w toku procedowania wniosku. W załączniku 4f Informacja o prawie do dysponowania nieruchomością należy wskazać tytuł prawny, na podstawie którego Wnioskodawca zapewni prawo dysponowania przed rozliczeniem wydatków.

        Pytanie 3. Czy w przypadku, gdy punkty ładowania pojazdów elektrycznych stanowią koszt niekwalifikowany, należy je wykazywać we wniosku o dofinansowanie w części G.1. Wskaźniki produktu: „Infrastruktura paliw alternatywnych (punkty tankowania/ładowania)" oraz w części B.7.1. Uzasadnienie spełnienia kryteriów, w ramach kryterium pn.: „Kompleksowość projektu Dotyczy 1. typu projektu": "Budowa stacji ładowania lub tankowania pojazdów zeroemisyjnych", jak również w ramach analizy finansowej (koszty i przychody wynikające z tego tytułu) oraz ekonomicznej? 

        Odpowiedź

        W przypadku gdy punkty ładowania pojazdów będą elementem projektu, bez wskazanego współfinansowania środków EFRR, punkty ładowania należy uwzględnić w części wskaźnikowej oraz analizie finansowej i ekonomicznej. Możliwa jest również realizacja wskazanego zakresu poza projektem, bez uwzględniania ich w analizach i w części wskaźnikowej.

        Pytanie 4. Jeżeli infrastruktura będzie spełniała kryterium dostępności dla osób niepełnosprawnych, czy należy również określić wartość wskaźnika produktu pn.: Liczba projektów, w których sfinansowano koszty racjonalnych usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami (EFRR/FST/FS) [szt.]?

        Odpowiedź

        Jeżeli infrastruktura objęta zakresem projektu spełnia kryteria dostępności, należy określić wskaźnik "Liczba projektów, w których sfinansowano koszty racjonalnych usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami (EFRR/FST/FS)". Wnioskodawca zobowiązany jest do określenia wszystkich adekwatnych wskaźników.

        Pytanie 5. Czy wpływ projektu na zasadę równości kobiet i mężczyzn powinien być „pozytywny", biorąc pod uwagę kryterium: Poprawa bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu „(w tym kobiet)"?

        Odpowiedź

        Przedstawione przez Panią kryterium „Poprawa bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu „(w tym kobiet)" stanowi kryterium dostępowe merytoryczno-specyficzne 0/1. Każdy projekt musi zakładać rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo, np. bariery separujące rowerzystów od ruchu kołowego. Przedmiotowe kryterium nie jest skorelowane z zasadą równości kobiet i mężczyzn, której sposób oceny został opisany w Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027.

        Pytanie 6. Inwestycja stanowi projekt poniżej 50 mln zł - proszę o potwierdzenie, że zgodnie z instrukcją analiza ekonomiczna może zostać opracowana w sposób uproszczony.

        Odpowiedź

        Potwierdzam, że pełna analiza ekonomiczna jest wymagana, gdy:
        - koszt całkowity kwalifikowalny projektu wynosi co najmniej 50 mln zł;
        - projekt ma strategiczne znaczenie (znajduje się na liście przedsięwzięć priorytetowych w Kontrakcie Programowym dla Województwa Śląskiego).
        W przypadku braku spełnienia powyższych warunków, wymagana jest jedynie uproszczona analiza ekonomiczna.

        Pytanie 7. Czy załącznik pn.: test pomocy publicznej można opracować dla każdego z partnerów indywidualnie w odniesieniu do zadań jakie realizują w projekcie?  

        Odpowiedź

        Test pomocy publicznej należy opracować dla każdego partnera indywidualnie, w odniesieniu do realizowanych przez niego zadań w projekcie.

        Pytanie 8. Czy dla projektów w ramach naboru FESL.03.02-IZ.01-092/23 z działania 03.02. Zrównoważona multimodalna mobilność miejska - ZIT (Subregion Północny) dotyczących budowy centrów przesiadkowych wymagane jest uzyskanie i dołączenie do wniosku dokumentu pn. Deklaracja zgodności projektu z celami środowiskowymi dla jednolitej części wód?
        Inwestycje obejmują przede wszystkim budowę parkingów park&ride wraz z drogami dojazdowymi, park&bike, przystanków z zatoką autobusową, ciągów pieszych, rowerowych, toalet, poczekalni, urządzenia terenów zielonych.

        Odpowiedź

        Deklaracja zgodności projektu z celami środowiskowymi dla jednolitej części wód (dalej: Deklaracja) jest wymagana najpóźniej do dnia podpisania umowy o dofinansowanie projektu, o ile jest ona dla niego wymagana.
        Deklarację sporządza się dla przedsięwzięć, które uzyskały ostateczną ocenę wodnoprawną. Wykaz przedsięwzięć wymagających uzyskania oceny wodnoprawnej (i tym samym uzyskania przedmiotowej deklaracji) znajduje się w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 27 sierpnia 2019 r. w sprawie rodzajów inwestycji i działań, które wymagają oceny wodnoprawnej.
        Przedstawiony ogólny zakres projektu nie pozwala na jednoznaczne określenie, czy jest wymagane uzyskanie Deklaracji.

        W przeważającej części przedsięwzięcia w ramach działania 03.02. Zrównoważona multimodalna mobilność miejska – ZIT nie będą wymagać uzyskania przedmiotowej deklaracji.
        Niemniej jednak nie można wykluczyć przypadku, gdy zakres projektu będzie obejmował takie elementy jak np.:
        - Wykonanie regulacji wód na długości większej niż 1000 m cieku naturalnego;
        - Zmiany ukształtowania terenu na gruntach przylegających do wód mającej wpływ na warunki przepływu wód – zmiana na powierzchni co najmniej 1000 m2 polegająca na:
              a) Podwyższeniu terenu na gruntach przylegających do wód co najmniej o 1 m;
              b) Obniżeniu terenu na gruntach przylegających do wód co najmniej o 2 m.
        - W zakresie robót i obiektów budowlanych mających wpływ na zmniejszenie naturalnej retencji terenowej – wykonanie na nieruchomości o powierzchni powyżej 3500 m2 robót lub obiektów budowlanych trwale związanych z gruntem, mających wpływ na zmniejszenie naturalnej retencji terenowej przez wyłączenie z powierzchni biologicznie czynnej więcej niż 70% powierzchni nieruchomości położonej na obszarze nieujętym w system kanalizacji otwartej lub zamkniętej, zlokalizowanym na obszarach zasilania w strefie ochronnej ujęcia wód powierzchniowych lub wód podziemnych przeznaczonego do poboru wody na potrzeby zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi;
        - lub inne działania określone w w/w Rozporządzeniu.

        W takich sytuacjach konieczne będzie uzyskanie Deklaracji. Sposób uzyskania Deklaracji został określony na stronie: https://www.wody.gov.pl/nasze-dzialania/potwierdzenie-zgodnosc-z-celami-srodowiskowymi

        Proszę o analizę czy przedsięwzięcie nie obejmuje elementów wykazanych w ww. rozporządzeniu.
        Jeżeli w ramach projektu realizowane są elementy, które figurują w wykazie wskazanym w powyższym rozporządzeniu, wnioskodawca zobowiązany jest dołączyć przedmiotowy dokument.

        Jeśli przedsięwzięcie wymagające uzyskania oceny wodnoprawnej jest przedsięwzięciem mogącym znacząco oddziaływać na środowisko (w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko), ocenę wodnoprawną zastępuje się decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach lub decyzją, przed wydaniem której jest przeprowadzana ponowna ocena oddziaływania na środowisko.

         

          Pytanie 1. W jaki sposób należy interpretować zapis Regulaminu wyboru projektów: „Jeżeli, to możliwe i zasadne, musisz podjąć działania zapewniające powszechnie dostępne, przejrzyste i aktualizowane przez kompetentne instytucje informacje w językach obcych (angielski/ukraiński)” – czy informacje w językach obcych mają być umieszczone zarówno w języku angielskim i ukraińskim, czy wystarczy jeżeli będzie to język angielski lub ukraiński?

          Odpowiedź

          Wyjaśniam, że przywołany wymóg z regulaminu wyboru projektów dla działania FESL 03.02 Zrównoważona multimodalna mobilność miejska – ZIT będzie weryfikowany  w ramach kryterium formalnego specyficznego 0/1, którego spełnienie jest konieczne do przyznania dofinansowania.

          Należy zapewnić powszechną informację w językach obcych angielski/ukraiński, jeżeli jest to technicznie możliwe i zasadne do zastosowania. W takim przypadku informacje mają być prezentowane zarówno w języku angielskim jak i ukraińskim.
          W przypadku braku takiej możliwości należy dokonać szczegółowego uzasadnienia z jakich przyczyn wprowadzenie takiego rozwiązania nie jest możliwe do zastosowania w projekcie.

            Pomóż nam poprawić serwis

            Anuluj
            Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś