Często zadawane pytania
Dział, w którym się znajdujesz, może Tobie pomóc w uzyskaniu szybkiej odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. W przypadku, gdy nie znajdziesz tu odpowiedzi na interesujący Cię temat prosimy o kontakt z Punktami Informacyjnymi Funduszy Europejskich.
Pytanie 1. W związku z nowymi regulacjami dotyczącymi pomocy de minimis i możliwością uzyskania limitu de minimis dla każdej jednostki organizacyjnej gminy osobno (np. szkoły, zarządy dróg itd.) - proszę o informację w jaki sposób będzie sprawdzany limit pomocy w systemie SUDOP dla poszczególnych jednostek organizacyjnych, skoro obecnie obowiązuje NIP dla Miasta/Gminy, który agreguje automatycznie wszystkie jednostki miasta.
Odpowiedź
Limit pomocy de minimis udzielanej na poszczególne jednostki organizacyjne weryfikowany będzie odrębnie, na podstawie oświadczenia danej jednostki o otrzymanej/braku otrzymania pomocy de minimis, formularza pomocy de minimis dotyczącego tej jednostki oraz pomocniczo w oparciu o system SUDOP (wskazując NIP jednostki).
Jednocześnie informuję o wejściu w życie nowego Rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 17 kwietnia 2024 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis w ramach regionalnych programów na lata 2021–2027 (Dz. U. z 2024 r. poz. 598).
Pytanie 2. Czy koszty pośrednie muszą być na poziomie 7% kosztów wydatków kwalifikowanych?
Odpowiedź
Zasady ich rozliczania określają dwa dokumenty:
I. Przewodnik dla beneficjentów (sekcja 8.2. koszty pośrednie)
II. Regulamin wyboru projektów (rozdział 2.3 Kwalifikowalność wydatków) Zgodnie z Regulaminem, Wnioskodawca zobowiązany jest do wykazania kosztów pośrednich w projekcie, niezależnie od jego całkowitego kosztu, chyba, że z innych przepisów wynika co innego.
Możliwe jest jednak dofinansowanie kosztów pośrednich do maksymalnej wysokości 85% lub zgodnie z zasadami udzielania pomocy publicznej/pomocy de minimis [1].
Oznacza to, że w formularzu wniosku w polu E.1.2. "Zadanie w projekcie - koszty pośrednie" należy wykazać je z domyślną stawką 7%. Wnioskodawca ma jednak możliwość samodzielnie określić poziom dofinansowania kosztów pośrednich, nie wyższy jednak niż 85% w polu E.3.2. Stawki ryczałtowe - Koszty pośrednie.
Należy zaznaczyć, że w projektach, w których udzielana jest pomoc publiczna na podstawie Rozporządzenia (WE) NR 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącego usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego, koszty pośrednie nie stanowią wydatku kwalifikowalnego dla operatora.
[1] Jeżeli projekt podlega zasadom pomocy publicznej, możliwość kwalifikowania wydatków pośrednich musi wynikać również z właściwych dla Ciebie przepisów stanowiących podstawę udzielenia pomocy publicznej. Jeżeli na ich podstawie nie masz możliwości kwalifikowania kosztów pośrednich, wykorzystaj do tego celu dostępny limit w ramach pomocy de minimis.
Jeżeli dostępny limit pomocy de minimis nie pozwala objąć maksymalnym dofinansowaniem kosztów pośrednich, w polu „Dofinansowanie” należy wpisać niższą kwotę – odpowiednią do posiadanego wolnego limitu.
Pytanie 1. Jednym z zadań w projekcie jako infrastrukturę towarzyszącą, wspierającą transport publiczny zaplanowano modernizację/wymianę wiat przystankowych w projekcie
(u Lidera oraz Partnerów). Czy jest to zakres kwalifikujący się do wsparcia w ramach omawianego działania 03.02.?
Odpowiedź
Uprzejmie informuję, że lokalizacja infrastruktury wspierającej transport publiczny w postaci modernizacji/wymiany wiat przystankowych w projekcie zależna jest od zidentyfikowanych potrzeb przez wnioskodawcę.
Ważną kwestią kwalifikowalności przebudowy przystanków komunikacyjnych jest posiadanie prawa do dysponowania nieruchomością na cele realizacji projektu i zachowanie trwałości projektu minimum przez okres 5 lat przez beneficjenta.
Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że w ramach Działania 03.02. Zrównoważona multimodalna mobilność miejska – ZIT podstawowym elementem projektu powinna być budowa lub przebudowa zintegrowanych centrów przesiadkowych, w tym dworców autobusowych i kolejowych, wraz z infrastrukturą towarzyszącą związaną z transportem zbiorowym, w tym subregionalnym. Dopuszcza się projekty polegające na rozbudowie istniejących centrów przesiadkowych, dla których nie ma konieczności prowadzenia robót budowlanych w ramach istniejącego centrum przesiadkowego, a głównym celem projektu będzie jego uzupełnienie o brakujące elementy i usprawnienie systemu komunikacji w mieście.
W razie dalszych pytań zachęcam do kontaktu telefonicznego pod nr tel. 32 77 40 381 lub 32 77 44 636.
Pytanie 2. Czy istnieje możliwość podwyższenia udziału procentowego dofinansowania w projekcie do 85 % w ramach wydzielonej puli środków określonych w Strategii ZIT, jeżeli po przetargu wartość projektu będzie niższa?
Odpowiedź
Zgodnie z §3 ust. 8 umowy o dofinansowanie w szczególnie uzasadnionych przypadkach IZ FE SL może podjąć decyzję o zwiększeniu dofinansowania. Zwiększenie dofinansowania nie jest możliwe dla projektów objętych pomocą publiczną, jeżeli spowodowałoby naruszenie zasad dotyczących udzielania pomocy.
Szczegółowe zasady zwiększenia dofinansowania określone są w Przewodniku dla beneficjentów FE SL 2021-2027, który wskazuje na możliwość zawnioskowania o zwiększenie:
-procentu lub/i kwoty dofinansowania,
-kosztów kwalifikowalnych i kwoty dofinansowania.
Będziemy analizować możliwość zwiększenia kwoty lub/i procentu dofinansowania między innymi w przypadku, gdy:
- ponowne szacowanie wartości zamówienia lub/i
- oferta złożona przez wykonawcę/ów lub/i
- wartość podpisanej/ych umowy/umów z wykonawcą/ami, przekroczy wysokość wydatków dotyczących danego zamówienia, które zaplanowane zostało we wniosku o dofinansowanie.
W przypadku, kiedy nie wykonano części zadań lub wydatków – co nie ma wpływu na wskaźniki produktu, rezultatu i cel projektu – środki zaplanowane na ich pokrycie można przesunąć na inne zadania lub wydatki. Środki te nie pomniejszają wartości wydatków kwalifikowalnych i nie stanowią ograniczenia rzeczowego w projekcie. Każdy przypadek będzie rozpatrywany indywidualnie w zakresie wpływu na cel projektu oraz istotnego znaczenia dla projektu.
Pytanie 3. Czy w ramach zagospodarowania wody deszczowej miasto może zakwalifikować zadanie dotyczące budowy parkowej sadzawki oraz punktu poboru wody do podlewania zieleni miejskiej zlokalizowanej bezpośrednio przy ciągu pieszo-rowerowym prowadzącym do centrum przesiadkowego? (zarówno budynek centrum przesiadkowego, jak i ciąg pieszo-rowerowy będzie objęty wnioskiem o dofinansowanie).
Zakres zadania obejmuje: budowę sadzawki za istniejącym ciekiem wodnym, budowę zbiornika służącego do poboru wody do podlewania zieleni miejskiej, wykonanie zasilania zbiornika i sadzawki, budowę zatoki umożliwiającej parkowanie pojazdów uprawnionych na czas poboru wody do podlewania, wykonanie fragmentu nawierzchni ulicy wzdłuż zatoki do parkowania. Wszystkie w/w elementy stanowią całość zadania, które służy rozwiązaniu problemu zagospodarowania wody deszczowej w tym rejonie miasta.
Odpowiedź
Zgodnie z Przewodnikiem dla Beneficjentów 2021-2027 w ramach działania 03.02 Zrównoważona multimodalna mobilność miejska – ZIT przewidziano możliwość zastosowania elementów wynikających z Europejskiego Zielonego Ładu oraz rozwiązania na rzecz GOZ o ile stanowią mniej niż 50% kosztów kwalifikowanych i znajdują zastosowanie w miejscu realizacji projektu, m.in.:
- rozwiązania sprzyjające adaptacji do zmian klimatu, w tym zwiększenie powierzchni zielonych (zielone dachy, ściany, zazielenianie terenu), zagospodarowania wody deszczowej,
- rozwiązania na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym,
- inne przedsięwzięcia proekologiczne – dotyczące transformacji w kierunku celów środowiskowych zrównoważonego rozwoju, w tym poprawy efektywności energetycznej, zastosowania odnawialnych źródeł energii oraz wszystkich innych działań związanych z tzw. zazielenianiem przedsiębiorstw.
Wymienione rozwiązania w zakresie zagospodarowania wody deszczowej, poprzez budowę parkowej sadzawki oraz punktu poboru wody do podlewania zieleni miejskiej zlokalizowanej bezpośrednio przy ciągu pieszo-rowerowym prowadzącym do centrum przesiadkowego, wymaga bardziej szczegółowego wyjaśnienia kwestii zależności istniejącego już cieku wodnego w kontekście zasilania planowanej infrastruktury i ewentualnego rozpatrzenia pod kątem zgodności z prawem wodnym. Kolejną wątpliwość budzi czy planowane do wykonania zbiorniki wodne tworzą jedną całość czy są osobnymi elementami, niewykorzystującymi wód opadowych, co jest istotne z punktu widzenia Europejskiego Zielonego Ładu.
Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że w ramach Działania 03.02. Zrównoważona multimodalna mobilność miejska – ZIT podstawowym elementem projektu powinna być budowa lub przebudowa zintegrowanych centrów przesiadkowych, w tym dworców autobusowych i kolejowych, wraz z infrastrukturą towarzyszącą związaną z transportem zbiorowym, w tym subregionalnym. Nie dopuszczalne jest finansowanie budowy/przebudowy infrastruktury liniowej, w tym drogowej, przeznaczonej dla indywidualnego ruchu zmotoryzowanego. Wykonanie fragmentu nawierzchni ulicy wzdłuż zatoki do parkowania stanowić będzie wydatek niekwalifikowany.
z dnia 18.07.2024 r.
Pytanie 4. Czy na moment aplikowania o dofinansowanie konieczne jest posiadanie ostatecznego potwierdzenia prawa do dysponowania nieruchomością?
Odpowiedź
Informujemy, że Beneficjent ostatecznie potwierdza prawo do dysponowania nieruchomością, podpisując umowę o dofinansowanie (chyba, że umowa stanowi o braku takiego obowiązku).
Załącznik „informacja o prawie do dysponowania nieruchomością…” jest załącznikiem obligatoryjnym na etapie aplikowania o środki. W przypadku braku posiadania prawa do dysponowania nieruchomością na moment aplikowania, Wnioskodawca zobligowany jest do opisania w niniejszym załączniku działań, które podejmie, by móc w tym zakresie podpisać umowę o dofinansowanie. Biorąc pod uwagę obowiązujące terminy na podpisanie umowy o dofinansowanie, zalecamy, by do oceny przedkładać inwestycje o jak największym stopniu gotowości realizacyjnej projektu i posiadać pełne prawo do dysponowania na etapie składania wniosku.
Pytanie 1. Czy dla projektu z zakresu ITS w ramach działania FESL 03.02 Studium wykonalności jest obowiązkowym załącznikiem do wniosku?
Odpowiedź
W naborze z działania 03.02 Zrównoważona multimodalna mobilność miejska – ZIT, typ 2 Inteligentne systemy transportowe (ITS) dla rozwoju zrównoważonego transportu miejskiego - załącznikiem niezbędnym do dołączenia do wniosku o dofinansowanie będzie analiza specyficzna dla sektora, wynikająca z kryteriów wyboru projektów w ramach działania. Dokument ten może przyjąć formę Studium Wykonalności, ale oczywiście nie musi. Klasyczne Studium wykonalności nie jest wymagane w przedmiotowym naborze. Konieczność taka przewidziana została dla projektów realizowanych w trybie niekonkurencyjnym.
Niniejszą analizę należy opracować korzystając z dokumentów:
- Zał. 4.a warunki specyficzne dla naboru w Instrukcji wypełniania wniosku,
- Wytyczne dotyczące zagadnień związanych z przygotowaniem projektów inwestycyjnych, w tym hybrydowych na lata 2021-2027 (dalej wytyczne dot. przygotowania projektów),
- inne dokumenty które mogą mieć wpływ na spełnienie przez projekt kryteriów oceny projektów.
Przeprowadzenie rzetelnej analizy specyficznej może mieć kluczowe znaczenie z punktu widzenia przyznanej punktacji, dlatego nie odniesienie się do powyższych wymagań może skutkować nie przyznaniem punktów w ramach oceny kryteriów merytorycznych przez eksperta.
Pytanie 2. W ramach projektu jako dodatkowy komponent planowane jest przeprowadzenie kampanii informacyjno-promocyjnej m.in.: poprzez realizację warsztatów dla mieszkańców. Proszę o wyjaśnienie czy tego typu działanie należy zdefiniować jako wskaźnik pn. „Liczba przedsięwzięć proekologicznych”? Jeżeli tak, czy z związku z zakresem projektu należy go obligatoryjnie wykazać?
Odpowiedź
Planowane w ramach projektu warsztaty dla mieszkańców jako element kampanii informacyjno-promocyjnej nie wpisują się w definicję wskaźnika pn. „Liczba przedsięwzięć proekologicznych”.
Wykazane przedsięwzięcie musi mieć istotny wkład w realizację celów środowiskowych określonych w Rozporządzeniu PE i Rady 2020/852 z dnia 18 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje. Opis powinien być spójny z działaniami wskazanymi we wniosku o dofinansowanie w kryterium merytorycznym ogólnym „Wpływ projektu na realizację celów środowiskowo-klimatycznych UE określonych w dokumencie Europejski Zielony Ład (zasada „Nie czyń poważnych szkód” – DNSH)”.
Wskazany wskaźnik jest obowiązkowy w projektach realizowanych w Priorytecie II Fundusze Europejskie na zielony rozwój oraz działaniach proekologicznych (np. 10.6), których cele są zgodne z celami środowiskowymi zrównoważonego rozwoju.
Pytanie 3. Czy analiza potrzeb i wymagań jest obligatoryjnym załącznikiem do wniosku o dofinansowanie?
Odpowiedź
Zgodnie zapisami Instrukcji wypełniania wniosków FE SL 2021-2027 „Analiza potrzeb i wymagań lub ocena efektywności realizacji przedsięwzięcia” jest załącznikiem obligatoryjnym wyłącznie dla projektów hybrydowych (art. 40 ustawy wdrożeniowej). Aby podmiot publiczny mógł podjąć decyzję, czy formuła PPP (w tym hybrydowa) będzie najbardziej efektywnym modelem należy przeprowadzić:
- dla projektów służących poprawie efektywności energetycznej - Analizę potrzeb i wymagań (sporządzoną w oparciu o przepisy Prawa zamówień publicznych- art. 83 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych);
- dla projektów z pozostałych obszarów - Ocenę Efektywności - konieczność jej przeprowadzenia wynika z art. 3a. Ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym.
Jeżeli więc inwestycja nie będzie realizowana w oparciu o formułę PPP – nie ma konieczności dołączania niniejszego załącznika do wniosku o dofinansowanie.
Pytanie 4. W ramach realizacji projektu planuje się m. in. rozwinięcie systemu dynamicznej informacji pasażerskiej, poprzez wyposażenie wybranych przystanków w tablice wyświetlające informacje o odjazdach autobusów w trybie on-line. Biorąc pod uwagę, że wsparta dofinansowaniem infrastruktura musi być dostosowana do zasad równości szans i niedyskryminacji, w tym w zakresie dostępności dla osób z niepełnosprawnością, proszę o wyjaśnienie czy w przypadku udzielonego wsparcia na wyposażenie przystanku w wyżej opisane tablice odjazdowe wymagane jest równocześnie wykonanie innych prac, które dostosowałyby infrastrukturę przystankową do ww. wymogów (np. wykonanie linii prowadzących i pól uwagi dla osób niedowidzących)?
Odpowiedź
W perspektywie 2021-2027 wsparcie udzielane będzie wyłącznie projektom i beneficjentom, którzy przestrzegają zasad horyzontalnych, o których mowa w art. 9 rozporządzenia ogólnego.
Dokumentem, który opisuje w jaki sposób zapewnić dostępność w różnych obszarach infrastrukturalnych są Standardy dostępności dla polityki spójności 2021-2027 (zał. nr 2 do Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027). W odniesieniu do obszaru transportu poruszają wiele kwestii i wątków, związanych z infrastrukturą komunikacji publicznej, a także taboru transportu publicznego.
Zasadniczo można przyjąć, iż zastosowanie standardów w odniesieniu do sfery transportu przyczynia się do osiągnięcia następujących efektów:
- umożliwienie swobodnego poruszania się w miejscach publicznych (poprzez budowę/wykonanie: pochylni, wind, podnośników, parkingów, tras bez przeszkód, ścieżek prowadzących, stref zagrożenia, pasów dotykowych i ostrzegawczych itd.)
- umożliwienie swobodnego korzystania ze środków transportu publicznego (poprzez stosowanie obniżenia podłogi, funkcje przyklęku, eliminację stopni lub ich minimalizowanie w zależności od możliwości (tabor niskowejściowy), wyposażenie pojazdów w podnośniki dla osób poruszających się na wózkach, rampy wjazdowe, stosowanie poręczy w kontrastowych kolorach, kasowników i automatów na odpowiedniej wysokości, system zapowiedzi głosowych w pojazdach, duże wyświetlacze elektroniczne, itd.);
-nieskrępowany i skuteczny dostęp do wszelkiej informacji przede wszystkim na temat rozkładu jazdy, kierunku jazdy i stacji/przystanków pośrednich, topografii punktu komunikacyjnego, lokalizacji zagrożeń, kierunku poruszania się itd. (informacja musi uwzględniać ograniczenia widzenia oraz słyszenia - odpowiednią wielkość komunikatów na tablicach informacyjnych np. w taborze czy odpowiedni poziom głośności umożliwiający usłyszenie komunikatu).
Mając na względzie ww. założenia, zasadnym jest, by elementy przestrzeni wokół strefy przystankowej były tak skonstruowane, aby każdy – niezależnie od dysfunkcji fizycznych, niepełnosprawności – miał możliwość skorzystania z tej infrastruktury komunikacyjnej, bez przeszkód, utrudniających poruszanie i orientowanie się w przestrzeni. Powyższe pozwoli uniknąć sytuacji, że system dynamicznej informacji pasażerskiej będzie dostępny, natomiast przestrzeń wokół tego obiektu infrastrukturalnego – będzie niedostępna, co wykluczy możliwość skorzystania z SIP.
Przypominam, iż wydatki związane z zapewnieniem dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, dotyczące przedmiotu projektu – stanowią wydatki kwalifikowalne.
Odnośnie wyświetlaczy stosowanych w informacji wizualnej – standardy opisują szczegółowe parametry dotyczące wielkości komunikatów, czasu wyświetlania nazw, prędkości przesuwu tekstu. Wymogi te zaprezentowane są w rozdziale 3 „Infrastruktura transportu kolejowego – wymagania szczegółowe”, niemniej jednak ww. elementy można per analogiam (na zasadzie dobrych praktyk) zastosować w rozwiązaniach komunikacyjnych na przystankach autobusowych (przestrzeń manewrowa, pole oczekiwania, szerokość wolnego przejścia, dostęp do tablicy z rozkładem jazdy, wysokość montażu tablicy z rozkładem, dobre praktyki dotyczące systemu informacji pasażerskiej SIP).
Pytanie 5. Czy w naborze nr FESL.03.02-IZ.01-106/24 należy obligatoryjnie wybrać wskaźnik rezultatu w przypadku projektu dotyczącego tylko i wyłącznie budowy węzła przesiadkowego. Czy możliwe jest złożenie wniosku zawierającego wyłącznie osiągnięcie wskaźników produktu bez wskaźników rezultatu?
Odpowiedź
Uprzejmie informuję, że wskazane jest, aby każdy projekt miał przypisane zarówno wskaźniki produktu, jak i rezultatu, jakie planuje się osiągnąć dzięki realizacji projektu. Wskaźniki w projekcie powinny odzwierciedlać najważniejsze elementy i cele projektu.
Ogólny zakres wskazanego projektu dotyczący budowy węzła przesiadkowego w ramach działania 03.02 Zrównoważona multimodalna mobilność miejska – ZIT wskazuje na możliwość wyboru wskaźnika rezultatu pn. Roczna liczba użytkowników nowego lub zmodernizowanego transportu publicznego. Będzie to najprawdopodobniej będzie to jedyny adekwatny dla projektu wskaźnik rezultatu.
Zgodnie z zał. nr 2 do regulaminu wyboru projektów: Modernizacja transportu publicznego odnosi się do znacznych ulepszeń w zakresie infrastruktury oraz dostępu i jakości usług. Wartość bazowa wskaźnika szacowana jest jako liczba użytkowników usługi transportowej w roku poprzedzającym rozpoczęcie interwencji i wynosi zero w przypadku nowych usług.
Wydaje się zatem zasadne wykazać we wniosku powyższy wskaźnik, który będzie obrazował liczbę nowych użytkowników centrum/węzła przesiadkowego w projektowanej inwestycji.
W odniesieniu do pozostałych wymienionych wskaźników rezultatu ich wybór zależeć będzie od zakresu i szczegółowych zastosowanych rozwiązań w projekcie.
Pytanie 6. Czy na moment aplikowania o dofinansowanie konieczne jest posiadanie ostatecznego potwierdzenia prawa do dysponowania nieruchomością?
Odpowiedź
Informujemy, że Beneficjent ostatecznie potwierdza prawo do dysponowania nieruchomością, podpisując umowę o dofinansowanie (chyba, że umowa stanowi o braku takiego obowiązku).
Załącznik „informacja o prawie do dysponowania nieruchomością…” jest załącznikiem obligatoryjnym na etapie aplikowania o środki. W przypadku braku posiadania prawa do dysponowania nieruchomością na moment aplikowania, Wnioskodawca zobligowany jest do opisania w niniejszym załączniku działań, które podejmie, by móc w tym zakresie podpisać umowę o dofinansowanie. Biorąc pod uwagę obowiązujące terminy na podpisanie umowy o dofinansowanie, zalecamy, by do oceny przedkładać inwestycje o jak największym stopniu gotowości realizacyjnej projektu i posiadać pełne prawo do dysponowania na etapie składania wniosku.
Pytanie 1. Czy w przypadku realizacji projektu w formule "zaprojektuj i wybuduj" (w oparciu o PFU) na moment składania wniosku o dofinansowanie wymagane jest posiadanie prawa do dysponowania wszystkimi działkami wchodzącymi w skład przedsięwzięcia? Czy dopuszczalne jest, aby procedura uzyskiwania prawa do dysponowania nieruchomością (np. w drodze wywłaszczenia, darowizny) była w trakcie procedowania?
Odpowiedź
W ramach działania 3.2 Zrównoważona multimodalna mobilność miejska – ZIT, co do zasady, Wnioskodawca ostatecznie potwierdza prawo do dysponowania nieruchomością, podpisując umowę o dofinansowanie (chyba ze umowa stanowi o braku takiego obowiązku). Załącznik „informacja o prawie do dysponowania nieruchomością…” jest załącznikiem obligatoryjnym na etapie aplikowania o środki. W przypadku braku posiadania prawa do dysponowania nieruchomością na moment aplikowania, Wnioskodawca zobligowany jest do opisania w niniejszym załączniku działań, które podejmie, by móc w tym zakresie podpisać umowę o dofinansowanie. Biorąc pod uwagę obowiązujące terminy na podpisanie umowy o dofinansowanie, zalecamy, by do oceny przedkładać inwestycje o jak największym stopniu gotowości realizacyjnej projektu i posiadać pełne prawo do dysponowania na etapie składania wniosku.
Wyjątkiem są projekty dotyczące ścieżek rowerowych, gdzie (zgodnie z wzorem umowy o dofinansowanie) prawo do dysponowania nieruchomością na okres trwałości należy zapewnić przed rozliczeniem wydatków. Oznacza to, że w tym wypadku procedura uzyskiwania prawa dysponowania może być w toku procedowania wniosku. W załączniku 4f Informacja o prawie do dysponowania nieruchomością należy wskazać tytuł prawny, na podstawie którego Wnioskodawca zapewni prawo dysponowania przed rozliczeniem wydatków.
Jednocześnie należy zwrócić uwagę na zapisy § 19 pkt 2 Rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego, zgodnie z którym część informacyjna programu funkcjonalno-użytkowego obejmuje m. in.: oświadczenie zamawiającego o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane.
Pytanie 2. Gmina przygotowuje wniosek o dofinansowanie. Na etapie prac okazało się, że istnieje problem w zakresie tytułu prawnego do nieruchomości, na których zlokalizowane będą dwa węzły przesiadkowe. Urząd Miasta wystąpił do Wojewody Śląskiego z wnioskiem o wyrażenie zgody na jej darowiznę na rzecz gminy (sprawa jest w toku czekamy na decyzję Wojewody). Natomiast działka 14/34 w obrębie 185 jest w użytkowaniu wieczystym spółki Polskie Koleje Państwowe SA, do której to Wydział Mienia wystąpi o aneksowanie porozumienia w zakresie nabycia prawa użytkowania wieczystego tej działki w drodze zamiany, poprzez wprowadzenie w nim zapisu w postaci zgody spółki do złożenia przez miasto oświadczenia o prawie dysponowania nieruchomością na cele realizacji projektu oraz w okresie trwałości, w celu złożenia wniosku o dofinansowanie inwestycji. W związku z powyższym zwracam się z pytaniem do Państwa czy zapisy w aneksie porozumienia w zakresie zgody spółki PKP S.A, o której mowa powyżej, będą wystarczające do złożenia przez wnioskodawcę oświadczenia - Załącznika 4f na etapie składania wniosku o dofinansowanie?
Odpowiedź
Z treści przedstawionych informacji wynika, że są Państwo na etapie przygotowania dokumentów w celu uzyskania prawa do dysponowania wskazanymi działkami. W związku z tym w chwili obecnej nie posiadają Państwo prawa do dysponowania wskazywanymi nieruchomościami na cele realizacji projektu i w okresie trwałości. Jednocześnie IZ FE nie wnosi zastrzeżeń do wskazywanego tytułu do dysponowania nieruchomościami (w drodze darowizny na rzecz gminy i stosownego aneksowania porozumienia z PKP PLK).
Powinni Państwo posiadać takie prawo do dysponowania nieruchomością na cele realizacji projektu oraz w okresie trwałości najpóźniej na moment podpisania umowy o dofinansowanie.
Załącznik „informacja o prawie do dysponowania nieruchomością…” jest załącznikiem obligatoryjnym na etapie aplikowania o środki. W przypadku braku posiadania prawa do dysponowania nieruchomością na moment aplikowania, Wnioskodawca zobligowany jest do opisania w niniejszym załączniku działań, które podejmie, by móc w tym zakresie podpisać umowę o dofinansowanie. Biorąc pod uwagę obowiązujące terminy na podpisanie umowy o dofinansowanie, zalecamy, by do oceny przedkładać inwestycje o jak największym stopniu gotowości realizacyjnej projektu i posiadać pełne prawo do dysponowania na etapie składania wniosku.
Wyjątkiem od tej zasady są projekty dotyczące m. in. ścieżek rowerowych, gdzie (zgodnie ze wzorem umowy o dofinansowanie) prawo do dysponowania nieruchomością na okres trwałości należy zapewnić przed rozliczeniem wydatków. Oznacza to, że w tym wypadku procedura uzyskiwania prawa dysponowania może być w toku procedowania wniosku. W załączniku 4f Informacja o prawie do dysponowania nieruchomością należy wskazać tytuł prawny, na podstawie którego Wnioskodawca zapewni prawo dysponowania przed rozliczeniem wydatków.
Pytanie 3. Czy w przypadku, gdy punkty ładowania pojazdów elektrycznych stanowią koszt niekwalifikowany, należy je wykazywać we wniosku o dofinansowanie w części G.1. Wskaźniki produktu: „Infrastruktura paliw alternatywnych (punkty tankowania/ładowania)" oraz w części B.7.1. Uzasadnienie spełnienia kryteriów, w ramach kryterium pn.: „Kompleksowość projektu Dotyczy 1. typu projektu": "Budowa stacji ładowania lub tankowania pojazdów zeroemisyjnych", jak również w ramach analizy finansowej (koszty i przychody wynikające z tego tytułu) oraz ekonomicznej?
Odpowiedź
W przypadku gdy punkty ładowania pojazdów będą elementem projektu, bez wskazanego współfinansowania środków EFRR, punkty ładowania należy uwzględnić w części wskaźnikowej oraz analizie finansowej i ekonomicznej. Możliwa jest również realizacja wskazanego zakresu poza projektem, bez uwzględniania ich w analizach i w części wskaźnikowej.
Pytanie 4. Jeżeli infrastruktura będzie spełniała kryterium dostępności dla osób niepełnosprawnych, czy należy również określić wartość wskaźnika produktu pn.: Liczba projektów, w których sfinansowano koszty racjonalnych usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami (EFRR/FST/FS) [szt.]?
Odpowiedź
Jeżeli infrastruktura objęta zakresem projektu spełnia kryteria dostępności, należy określić wskaźnik "Liczba projektów, w których sfinansowano koszty racjonalnych usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami (EFRR/FST/FS)". Wnioskodawca zobowiązany jest do określenia wszystkich adekwatnych wskaźników.
Pytanie 5. Czy wpływ projektu na zasadę równości kobiet i mężczyzn powinien być „pozytywny", biorąc pod uwagę kryterium: Poprawa bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu „(w tym kobiet)"?
Odpowiedź
Przedstawione przez Panią kryterium „Poprawa bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu „(w tym kobiet)" stanowi kryterium dostępowe merytoryczno-specyficzne 0/1. Każdy projekt musi zakładać rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo, np. bariery separujące rowerzystów od ruchu kołowego. Przedmiotowe kryterium nie jest skorelowane z zasadą równości kobiet i mężczyzn, której sposób oceny został opisany w Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027.
Pytanie 6. Inwestycja stanowi projekt poniżej 50 mln zł - proszę o potwierdzenie, że zgodnie z instrukcją analiza ekonomiczna może zostać opracowana w sposób uproszczony.
Odpowiedź
Potwierdzam, że pełna analiza ekonomiczna jest wymagana, gdy:
- koszt całkowity kwalifikowalny projektu wynosi co najmniej 50 mln zł;
- projekt ma strategiczne znaczenie (znajduje się na liście przedsięwzięć priorytetowych w Kontrakcie Programowym dla Województwa Śląskiego).
W przypadku braku spełnienia powyższych warunków, wymagana jest jedynie uproszczona analiza ekonomiczna.
Pytanie 7. Czy załącznik pn.: test pomocy publicznej można opracować dla każdego z partnerów indywidualnie w odniesieniu do zadań jakie realizują w projekcie?
Odpowiedź
Test pomocy publicznej należy opracować dla każdego partnera indywidualnie, w odniesieniu do realizowanych przez niego zadań w projekcie.
Pytanie 8. Czy dla projektów w ramach naboru FESL.03.02-IZ.01-092/23 z działania 03.02. Zrównoważona multimodalna mobilność miejska - ZIT (Subregion Północny) dotyczących budowy centrów przesiadkowych wymagane jest uzyskanie i dołączenie do wniosku dokumentu pn. Deklaracja zgodności projektu z celami środowiskowymi dla jednolitej części wód?
Inwestycje obejmują przede wszystkim budowę parkingów park&ride wraz z drogami dojazdowymi, park&bike, przystanków z zatoką autobusową, ciągów pieszych, rowerowych, toalet, poczekalni, urządzenia terenów zielonych.
Odpowiedź
Deklaracja zgodności projektu z celami środowiskowymi dla jednolitej części wód (dalej: Deklaracja) jest wymagana najpóźniej do dnia podpisania umowy o dofinansowanie projektu, o ile jest ona dla niego wymagana.
Deklarację sporządza się dla przedsięwzięć, które uzyskały ostateczną ocenę wodnoprawną. Wykaz przedsięwzięć wymagających uzyskania oceny wodnoprawnej (i tym samym uzyskania przedmiotowej deklaracji) znajduje się w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 27 sierpnia 2019 r. w sprawie rodzajów inwestycji i działań, które wymagają oceny wodnoprawnej.
Przedstawiony ogólny zakres projektu nie pozwala na jednoznaczne określenie, czy jest wymagane uzyskanie Deklaracji.
W przeważającej części przedsięwzięcia w ramach działania 03.02. Zrównoważona multimodalna mobilność miejska – ZIT nie będą wymagać uzyskania przedmiotowej deklaracji.
Niemniej jednak nie można wykluczyć przypadku, gdy zakres projektu będzie obejmował takie elementy jak np.:
- Wykonanie regulacji wód na długości większej niż 1000 m cieku naturalnego;
- Zmiany ukształtowania terenu na gruntach przylegających do wód mającej wpływ na warunki przepływu wód – zmiana na powierzchni co najmniej 1000 m2 polegająca na:
a) Podwyższeniu terenu na gruntach przylegających do wód co najmniej o 1 m;
b) Obniżeniu terenu na gruntach przylegających do wód co najmniej o 2 m.
- W zakresie robót i obiektów budowlanych mających wpływ na zmniejszenie naturalnej retencji terenowej – wykonanie na nieruchomości o powierzchni powyżej 3500 m2 robót lub obiektów budowlanych trwale związanych z gruntem, mających wpływ na zmniejszenie naturalnej retencji terenowej przez wyłączenie z powierzchni biologicznie czynnej więcej niż 70% powierzchni nieruchomości położonej na obszarze nieujętym w system kanalizacji otwartej lub zamkniętej, zlokalizowanym na obszarach zasilania w strefie ochronnej ujęcia wód powierzchniowych lub wód podziemnych przeznaczonego do poboru wody na potrzeby zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi;
- lub inne działania określone w w/w Rozporządzeniu.
W takich sytuacjach konieczne będzie uzyskanie Deklaracji. Sposób uzyskania Deklaracji został określony na stronie: https://www.wody.gov.pl/nasze-dzialania/potwierdzenie-zgodnosc-z-celami-srodowiskowymi
Proszę o analizę czy przedsięwzięcie nie obejmuje elementów wykazanych w ww. rozporządzeniu.
Jeżeli w ramach projektu realizowane są elementy, które figurują w wykazie wskazanym w powyższym rozporządzeniu, wnioskodawca zobowiązany jest dołączyć przedmiotowy dokument.
Jeśli przedsięwzięcie wymagające uzyskania oceny wodnoprawnej jest przedsięwzięciem mogącym znacząco oddziaływać na środowisko (w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko), ocenę wodnoprawną zastępuje się decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach lub decyzją, przed wydaniem której jest przeprowadzana ponowna ocena oddziaływania na środowisko.
Pytanie 9. Czy na moment aplikowania o dofinansowanie konieczne jest posiadanie ostatecznego potwierdzenia prawa do dysponowania nieruchomością?
Odpowiedź
Informujemy, że Beneficjent ostatecznie potwierdza prawo do dysponowania nieruchomością, podpisując umowę o dofinansowanie (chyba, że umowa stanowi o braku takiego obowiązku).
Załącznik „informacja o prawie do dysponowania nieruchomością…” jest załącznikiem obligatoryjnym na etapie aplikowania o środki. W przypadku braku posiadania prawa do dysponowania nieruchomością na moment aplikowania, Wnioskodawca zobligowany jest do opisania w niniejszym załączniku działań, które podejmie, by móc w tym zakresie podpisać umowę o dofinansowanie. Biorąc pod uwagę obowiązujące terminy na podpisanie umowy o dofinansowanie, zalecamy, by do oceny przedkładać inwestycje o jak największym stopniu gotowości realizacyjnej projektu i posiadać pełne prawo do dysponowania na etapie składania wniosku.
Pytanie 1. W jaki sposób należy interpretować zapis Regulaminu wyboru projektów: „Jeżeli, to możliwe i zasadne, musisz podjąć działania zapewniające powszechnie dostępne, przejrzyste i aktualizowane przez kompetentne instytucje informacje w językach obcych (angielski/ukraiński)” – czy informacje w językach obcych mają być umieszczone zarówno w języku angielskim i ukraińskim, czy wystarczy jeżeli będzie to język angielski lub ukraiński?
Odpowiedź
Wyjaśniam, że przywołany wymóg z regulaminu wyboru projektów dla działania FESL 03.02 Zrównoważona multimodalna mobilność miejska – ZIT będzie weryfikowany w ramach kryterium formalnego specyficznego 0/1, którego spełnienie jest konieczne do przyznania dofinansowania.
Należy zapewnić powszechną informację w językach obcych angielski/ukraiński, jeżeli jest to technicznie możliwe i zasadne do zastosowania. W takim przypadku informacje mają być prezentowane zarówno w języku angielskim jak i ukraińskim.
W przypadku braku takiej możliwości należy dokonać szczegółowego uzasadnienia z jakich przyczyn wprowadzenie takiego rozwiązania nie jest możliwe do zastosowania w projekcie.
Pytanie 2. Czy na moment aplikowania o dofinansowanie konieczne jest posiadanie ostatecznego potwierdzenia prawa do dysponowania nieruchomością?
Odpowiedź
Informujemy, że Beneficjent ostatecznie potwierdza prawo do dysponowania nieruchomością, podpisując umowę o dofinansowanie (chyba, że umowa stanowi o braku takiego obowiązku).
Załącznik „informacja o prawie do dysponowania nieruchomością…” jest załącznikiem obligatoryjnym na etapie aplikowania o środki. W przypadku braku posiadania prawa do dysponowania nieruchomością na moment aplikowania, Wnioskodawca zobligowany jest do opisania w niniejszym załączniku działań, które podejmie, by móc w tym zakresie podpisać umowę o dofinansowanie. Biorąc pod uwagę obowiązujące terminy na podpisanie umowy o dofinansowanie, zalecamy, by do oceny przedkładać inwestycje o jak największym stopniu gotowości realizacyjnej projektu i posiadać pełne prawo do dysponowania na etapie składania wniosku.