Zakup zeroemisyjnego taboru kolejowego
Z transportu publicznego korzysta wielu mieszkańców naszego regionu, z tego powodu cały czas ulepszamy bieżącą komunikację. Tym razem Koleje Śląskie postawiły na zeroemisyjny tabor kolejowy, mający poprawić komfort podróży pasażerów.
Tytuł projektu
Zakup zeroemisyjnego taboru kolejowego
Nazwa beneficjenta
Województwo Śląskie
Działanie
Priorytet: IV. Fundusze Europejskie dla sprawnego transportu
Działanie: 4.3. Regionalny tabor kolejowy
Typ: Bezemisyjny / zasilany energią elektryczną tabor kolejowy
Finanse
Wartość projektu: 223 088 456 EUR
Dofinansowanie projektu z UE: 150 431 323 EUR
Okres realizacji
VI 2026 – VII 2027
Kluczowe etapy
Cel projektu
Celem projektu jest wyższa jakość usług publicznego transportu zbiorowego. Zakup zeroemisyjnego taboru kolejowego poprawi komfort podróży oraz zapewni możliwość oferowania oferty pasażerskiej dostosowanej do potrzeb mieszkańców. Dzięki podejmowanym działaniom nastąpi wzrost udziału transportu kolejowego, co doprowadzi do zmniejszenia natężenia ruchu, zwłaszcza na sieci dróg krajowych. Nowy tabor zagwarantuje bezpieczeństwo i komfort podróżowania przy jednoczesnym ograniczeniu negatywnego wpływu transportu na środowisko.
Zadania w projekcie
- zakup taboru kolejowego.
Dlaczego podjęto się realizacji projektu?
Realizacja projektu podyktowana jest niewystarczającą liczbą i stanem obecnego taboru, który niejednokrotnie składa się ze stosunkowo przestarzałych jednostek.
Województwo Śląskie jako samorząd województwa odpowiada za organizację kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich, a przy wydatnym wsparciu Funduszy Europejskim intensywnie inwestuje w wyższą jakość usług publicznego transportu zbiorowego. Dotychczas w ramach dwóch poprzednich programów regionalnych (w ramach trzech projektów) zakupiono łącznie 25 sztuk taboru kolejowego, a zatem obecnie realizowany projekt będzie największym projektem z tego obszaru.
Zgodnie z diagnozą Regionalnego Planu Transportowego dla Województwa Śląskiego, obecnie samochód jest dominującym środkiem transportu w podróżach mieszkańców województwa (ponad ¾ wszystkich podróży na terenie województwa jest wykonywana za pomocą transportu indywidualnego), co obciąża środowisko naturalne oraz obniża komfort zamieszkiwania obszarów zurbanizowanych. Przy czym województwo śląskie charakteryzuje się największą w kraju gęstością sieci kolejowej, w tym sieci kolejowej zelektryfikowanej. Warto nadmienić, że w 2021 r., średni wiek floty w Kolejach Śląskich wynosił 8 lat.
Co jest planowane do realizacji?
Planowany jest zakup 26 sztuk nowoczesnego, energooszczędnego (zeroemisyjnego) taboru wraz z jego wieloletnim utrzymaniem. Zakupione wagony będą przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Tabor kolejowy będzie użytkowany na zasadzie dzierżawy przez spółkę Koleje Śląskie Sp. o.o. do realizacji wojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich.
W ramach komplementarnego projektu strategicznego – „Rozbudowa istniejącego budynku zaplecza technicznego wraz z doposażeniem” - Koleje Śląskie sp. z o.o. jako wnioskodawca (beneficjent) planuje rozbudować i doposażyć zaplecze techniczne na potrzeby nowo zakupionego taboru.
Jakie będą główne korzyści projektu?
Nowo zakupione wagony będą posiadały liczne udogodnienia dla pasażerów, w tym nowoczesny system informacji pasażerskiej, gwarantujące bezpieczeństwo i komfort podróżowania, a ponadto skróci się czas przejazdów – dzięki zwiększeniu prędkości, na co pozwala zmodernizowana infrastruktura kolejowa.
Wskaźnik wykorzystania kolei w naszym województwie wynosił w 2021 r. 4,297 (oznacza to, że tyle razy statystyczny mieszkaniec regionu skorzystał z przejazdu koleją), a w wyniku podjętych działań prognozuje się, że w 2030 r. wzrośnie on do 6,446.
Kto skorzysta na realizacji projektu?
Mieszkańcy województwa śląskiego.
Więcej informacji
#FunduszeUE
#FunduszeEuropejskie
Fundusze Europejskie dla Śląskiego