Umowy w sprawie zamówienia publicznego - szkolenie z dn. 27 lipca 2023 r.
Pytanie 1. Jeśli kwota kontraktu na dostawy żywności przekroczy 308% a dostawy kontynuowane są nadal u tego dostawcy aż do końca terminu umowy to czy takie działanie jest dopuszczalne? Należy dodać, że gdy kwota się wyczerpała zamawiający oszacował ponownie zadanie od momentu wyczerpania do czasu ogłoszenia nowego postępowania i okazało się że ta kwota jest niższa niż 30 000 tyś.
Odpowiedź.
Niestety nie da się udzielić odpowiedzi na pytanie o stan faktyczny bez analizy treści umowy z wykonawcą i procesu przygotowania postępowania (opis przedmiotu zamówienia, szacowanie wartości zamówienia).
Opracowane przez Pana Krzysztofa Puchacza
Pytanie 2. Jaka jest zasada liczenia okresu wskazanego w gwarancji ubezpieczeniowej dotyczące zabezpieczenia należytego wykonania umowy?
Odpowiedź.
Termin ważności gwarancji zabezpieczenia należytego wykonania umowy należy liczyć w sposób uwzględniający treść art. 453 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 11 września 2019 r, Prawo zamówień publicznych. Zgodnie z tymi przepisami zamawiający zwraca zabezpieczenie w terminie 30 dni od dnia wykonania zamówienia i uznania przez zamawiającego za należycie wykonane zaś kwota pozostawiona na pokrycie roszczeń z tytułu rękojmi lub gwarancji jest zwracana nie później niż w 15 dniu po upływie okresu rękojmi za wady lub gwarancji.
Powyższe oznacza, że ważność gwarancji dotyczącej roszczeń z tytułu niewykonania lub nieprawidłowego wykonania umowy powinna być oznaczona datą lub terminem liczonym w ten sposób, że do dnia wskazanego w umowie jako termin odbioru (lub innego momentu wskazanego w umowie jako moment oceny wykonanego świadczenia i uznania go za wykonane) dodaje się 30 dni, o których mowa w art. 453 ust. 1 ustawy PZP.
Ważność gwarancji dotyczącej roszczeń z tytułu rękojmi za wady fizyczne lub gwarancji powinna być oznaczona datą lub terminem liczonym w ten sposób, że do dnia wskazanego w umowie jako termin, od którego zaczyna biec rękojmia lub gwarancja dodaje się okres rękojmi lub gwarancji i dodatkowo dodaje się 30 dni, o których mowa w art. 453 ust. 3 ustawy PZP.
Opracowane przez Pana Krzysztofa Puchacza
Pytanie 3.
1. Czy można skorzystać z prawa opcji w przypadku zamówienia podstawowego na komputery, a opcją byłaby dostawa drukarek?
2. Proszę o potwierdzenie, że każdy z katalogu dokumentów wymienionych w art. 438 pkt. 2 (dostarczonych przez wykonawcę zgodnie z jego wyborem, a określonych w art. 438 pkt. 2 pod nr 1) lub 2) lub 3) lub 4) musi zawierać wszystkie następujące informacje: dane osobowe, niezbędne do weryfikacji zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, w szczególności imię i nazwisko zatrudnionego pracownika, datę zawarcia umowy o pracę, rodzaj umowy o pracę i zakres obowiązków pracownika.
Odpowiedź.
Ad. 1) Zgodnie z przepisami art. 441 ust. 1 pkt 3 opcja nie może modyfikować ogólnego charakteru umowy. Jeśli drukarki w ogóle nie były objęte zakresem zamówienia podstawowego to ich zamówienie w prawie opcji może zostać uznane za naruszenie art. 441 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp. Autor odpowiedzi zgadza się z poglądem wyrażonym przez doktrynę cyt. „ogólny charakter umowy rozumieć należy w sposób analogiczny jak w przypadku przepisów normujących zmianę umowy w sprawie zamówienia publicznego, tj. w art. 455 ust. 2 p.z.p. oraz w art. 72 ust. 2 dyrektywy 2014/24/UE. W świetle unijnej genezy omawianych przepisów uzasadnione jest przyjęcie, że jest to w pełni autonomiczne pojęcie prawa wspólnotowego, niemające swojego odpowiednika w przepisach prawa polskiego. Nie jest to bowiem ani pojęcie tożsame z pojęciem essentialia negotii (gdyż te dotyczą danego typu umowy nazwanej, niezależnie od tego, czy dana umowa została zawarta w reżimie zamówień publicznych czy też poza nim), ani z pojęciem rodzaju zamówienia publicznego (tj. rozróżnienie zamówień na dostawy, zamówień na usługi czy też na roboty budowlane) – gdyż oba te pojęcia funkcjonują równolegle w ramach tego samego aktu prawnego. Należałoby przyjąć, że ogólny charakter umowy to zestaw cech indywidualizujących jej przedmiot na rynku zamówień publicznych[1].
Dodatkowo objęcie jednym zamówieniem komputerów z drukarkami (bez ofert częściowych) może zostać uznane w określonych okolicznościach faktycznych za nieuzasadnione w punktu widzenia zasady wyrażonej w art. 16 i 99 ustawy Pzp utrudnienie konkurencji.
Ad. 2) Zgodnie z treścią art. 438 ust. 2 ustawy Pzp w celu weryfikacji zatrudniania, przez wykonawcę lub podwykonawcę, na podstawie umowy o pracę, osób wykonujących wskazane przez zamawiającego czynności w zakresie realizacji zamówienia, umowa przewiduje możliwość żądania przez zamawiającego w szczególności:
1) oświadczenia zatrudnionego pracownika,
2) oświadczenia wykonawcy lub podwykonawcy o zatrudnieniu pracownika na podstawie umowy o pracę,
3) poświadczonej za zgodność z oryginałem kopii umowy o pracę zatrudnionego pracownika,
4) innych dokumentów- zawierających informacje, w tym dane osobowe, niezbędne do weryfikacji zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, w szczególności imię i nazwisko zatrudnionego pracownika, datę zawarcia umowy o pracę, rodzaj umowy o pracę i zakres obowiązków pracownika.
Z ww. przepisu wynika, że zakres żądania dotyczącego zarówno rodzaju określonych dokumentów jak i ich zakresu treści formułowany jest w ramach uprawienia wynikającego z art. 438 ust. 2 pzp przez zamawiającego w SWZ.
Opracowane przez Pana Krzysztofa Puchacza
[1] J. Jerzykowski [w:] W. Dzierżanowski, Ł. Jaźwiński, M. Kittel, M. Stachowiak, J. Jerzykowski, Prawo zamówień publicznych. Komentarz, Warszawa 2021, art. 441.
Pytanie 4. Czy przy zmianie umowy z art. 455 ust 2 można zmienić termin realizacji zamówienia?
Odpowiedź.
Przepisy art. 455 ust. 2 ocenie autora odpowiedzi nie uprawniają zamawiającego do zmiany terminu wykonania zamówienia.
Opracowane przez Pana Krzysztofa Puchacza