Przejdź do treści głównej
Oficjalna nowa strona programu
Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027

Pytania dotyczące naboru nr FESL.10.23-IZ.01-023/23 dla działania FESL.10.23 Edukacja zawodowa w procesie sprawiedliwej transformacji regionu


Pytanie 1. Czy uczestnikami projektu mogą być uczniowie innych kierunków niż tych znajdujących się w Wykazie kierunków kształcenia zgodnych z procesem transformacji regionu w odniesieniu do inteligentnych specjalizacji województwa śląskiego?

Odpowiedź

W ramach przedmiotowego naboru nie ma możliwości wsparcia takich uczniów, zgodnie z Regulaminem konkursu uczestnikami objętymi wsparciem w projekcie mogą być wyłącznie uczniowie kierunków znajdujących się w Wykazie kierunków kształcenia (…) stanowiącym Załącznik nr 8 do Regulaminu.

Pytanie 2. Na czym polega nabór otwarty?

Odpowiedź

Nabór otwarty, w przypadku przedmiotowego konkursu trwający od 04.08.2023 r. do 25.01.2024 r. oznacza, że we wskazanym okresie składane wnioski przyjmowane są w trybie ciągłym. WOD można złożyć w dowolnym momencie trwania naboru od daty początkowej aż do momentu jego zamknięcia, o czym ION poinformuje na stronie internetowej z tygodniowym wyprzedzeniem.

W celu dokonania oceny projekty grupowane są według daty ich złożenia, co oznacza, że w ramach danej grupy muszą zostać ocenione wszystkie projekty złożone w danym okresie czasu. Pierwsza grupa kierowana jest do oceny (tj. wnioski przydzielane są Oceniającym) po 30 dniach kalendarzowych od rozpoczęcia naboru lub wcześniej, jeżeli złożonych zostało min. 15 wniosków. Ocena następnych grup projektów rozpoczyna się po kolejnych 30 dniach kalendarzowych.

Zamknięcie naboru może nastąpić w przypadku wyczerpania określonej kwoty przewidzianej na dofinansowanie projektów w naborze. Celem postępowania w naborze otwartym jest wybór do dofinansowania wszystkich projektów spełniających określone kryteria, do wyczerpania określonej kwoty przewidzianej na dofinansowanie projektów w naborze. Poza kryteriami wyboru projektów o wyborze do dofinansowania może decydować kolejność złożenia wniosku (ocena wniosku w ramach kolejnych grup projektów), a w przypadku, gdy alokacja nie wystarcza na dofinansowanie wszystkich projektów, dla których zatwierdza się wynik oceny - liczba punktów lub kryteria rozstrzygające. Kolejność złożenia wniosku będzie brana pod uwagę jedynie w odniesieniu do tego, do której grupy w czasie oceny trafi dany projekt. W ramach danej grupy o kolejności projektów na liście, a tym samym o wyborze do dofinansowania decyduje otrzymana liczba punktów.

Pytanie 3. Czy istnieje możliwość zaplanowania w projekcie zajęć specjalistycznych prowadzonych przez nauczycieli kształcenia zawodowego? Czy działanie dotyczy wyłącznie kursów zewnętrznych?

Odpowiedź

Regulamin naboru nie narzuca konieczności wyboru kursów zewnętrznych. Nauczyciel praktycznej nauki zawodu może prowadzić dane zajęcia/kursy, oczywiście przy założeniu, że posiada odpowiednie kwalifikacje/uprawnienia w tym zakresie.

Pytanie 4. Czy utworzenie nowej klasopracowni i nowego kierunku kształcenia może stanowić wydatek kwalifikowalny w projekcie?

Odpowiedź

Utworzenie nowej klasopracowni oraz nowego kierunku jest możliwe do zrealizowania zarówno w ramach 1 jak i 2 typu projektu. Należy jedynie pamiętać, że nowy kierunek musi być zgodny z Wykazem kierunków kształcenia(…) stanowiącym Załącznik nr 8 do Regulaminu naboru oraz że wydatki na inwestycje nie mogą przekroczyć 40% wartości dofinansowania unijnego i nie mogą stanowić jedynej formy wsparcia zaplanowanej w projekcie.

Pytanie 5. Czy w projekcie można zabudżetować wizyty studyjne i wyjazdy do różnych firm?

Odpowiedź

Zarówno wizyty studyjne jak i wyjazdy do różnych przedsiębiorstw można zrealizować w ramach 3 typu projektu Współpraca szkół kształcenia zawodowego z uczelniami wyższymi oraz pracodawcami.

Pytanie 6. W jaki sposób liczymy wartość limitu (40%) dotyczącego wydatków na infrastrukturę?

Odpowiedź

Wysokość limitu na infrastrukturę liczona jest na podstawie wartości dofinansowania unijnego czyli od 90% całkowitej wartości projektu.

Pytanie 7. Co można wybudować lub rozbudować w ramach dofinansowania?

Odpowiedź

Co do zasady projekty polegające na budowie i rozbudowie realizowane są w ramach działań wdrażanych przez Departament EFRR, w działaniach realizowanych przez Departament EFS możliwe do zaplanowania są jedynie działania polegające na adaptacji i doposażeniu.

Pytanie 8. Czy w ramach typu 1 nauczyciel podstawowych przedmiotów ogólnych może podnieść/zaktualizować kwalifikacje poprzez przebranżowienie się na nauczyciela praktycznej nauki zawodu?

Odpowiedź

Zgodnie z Regulaminem konkursu wsparcie w ramach naboru może być kierowane wyłącznie do nauczycieli praktycznej nauki zawodu. W związku z powyższym nauczyciel ogólnych przedmiotów nie może uczestniczyć w żadnej z form wsparcia.

Pytanie 9. Czy zawód technik automatyk można rozwinąć o technik automatyk sterowania ruchem kolejowym?

Odpowiedź

Wykaz kierunków kształcenia zgodnych z procesem transformacji regionu w odniesieniu do inteligentnych specjalizacji województwa śląskiego stanowiący Załącznik nr 8 do Regulaminu, w szczegółowy sposób określa konkretne kierunki zgodne z RIS. Jeśli kierunek technik sterowania ruchem kolejowym nie znajduje się w wyżej wskazanym wykazie to znaczy, że nie może być brany pod uwagę przy planowaniu projektu w ramach przedmiotowego naboru.

Pytanie 10. Czy szkoły branżowe 2 stopnia mogą uzyskać wsparcie w ramach naboru?

Odpowiedź

Szkoły branżowe 2 stopnia nie stanowią grupy docelowej w ramach przedmiotowego naboru.

Pytanie 11. Czy w projekcie mogą brać udział młodociani pracownicy (osoby w wieku 16-18 lat)? 

Odpowiedź

Młodociani pracownicy nie mogą być objęci wsparciem w postaci staży uczniowskich realizowanych w oparciu o art. 121a Prawa Oświatowego, zgodnie z którym „W celu ułatwienia uzyskiwania doświadczenia i nabywania umiejętności praktycznych niezbędnych do wykonywania pracy w zawodzie, w którym kształcą się, uczniowie technikum i uczniowie branżowej szkoły I stopnia niebędący młodocianymi pracownikami mogą w okresie nauki odbywać staż w rzeczywistych warunkach pracy, zwany dalej „stażem uczniowskim”.

Staże uczniowskie nie stanowią obligatoryjnego działania w ramach przedmiotowego naboru, wszystkie pozostałe możliwe do realizacji formy wsparcia nie wykluczają udziału młodocianych pracowników.

Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu, wsparciem w projekcie mogą zostać objęci uczniowie techników oraz szkół branżowych I-go stopnia, z wyłączeniem szkół specjalnych.

O zakwalifikowanie uczestnika do projektu decyduje spełnienie przez uczestnika warunku posiadania statusu ucznia technikum lub szkoły branżowej I-go stopnia. Dodatkowe zapisy wynikające z Prawa Oświatowego wykluczające udział młodocianych pracowników, mają zastosowanie wyłącznie do udziału w stażach uczniowskich.

Pytanie 12. Czy i w jaki sposób będzie trzeba udokumentować stypendium dla ucznia?

Odpowiedź

Ze względu na zastosowanie w projekcie stawki jednostkowej stanowiącej uproszczoną metodę rozliczania wydatków Beneficjent nie jest zobowiązany przedstawiać na etapie realizacji żadnych dokumentów finansowych. Nie zmienia to jednak faktu, iż wysokość stypendium dla ucznia została uregulowana w puncie 2.3.4 Regulaminu naboru i musi być ona wskazana w umowie stażowej, a także możliwa do zweryfikowania na etapie ewentualnej kontroli projektu.

Stawka jednostkowa na etapie weryfikacji wniosku o płatność poddana zostanie weryfikacji na podstawie następujących dokumentów:

   a) kopie podpisanych przez podmiot przyjmujący na staż uczniowski list obecności stażysty lub wydruki z systemu elektronicznego potwierdzające obecności stażysty na stażu uczniowskim u pracodawcy podpisane przez podmiot przyjmujący na staż uczniowski, zawierające informację nt. liczby godzin stażu w każdym dniu odbywania stażu;

   b) umowa stażowa wskazująca na dobowy oraz łączny wymiar stażu uczniowskiego.

Pytanie 13. Czy trzeba rozpisywać katalog kosztów zawartych w stawce jednostkowej?

Odpowiedź

Katalog kosztów zawartych w stawce jednostkowej został wykazany podczas opracowywania metodologii stawki w Wytycznych dotyczących realizacji projektów i nie musi być szczegółowo rozpisywany we wniosku o dofinansowanie.

Pytanie 14. Czy projekt może być dowolnej długości z jedynym ograniczeniem do 30.06.2026?

Odpowiedź

Projekt nie może się zakończyć przed dniem złożenia wniosku, a zakończenie jego realizacji nie może nastąpić później niż 30.06.2026 r.

Pytanie 15. Na kiedy najlepiej zaplanować rozpoczęcie projektu?

Odpowiedź

Rekomendowaną datą rozpoczęcia projektu jest drugi semestr w roku szkolnym 2023/2024.

Pytanie 16. Czy szkoły muszą robić SELFIE do diagnozy? 

Odpowiedź

Regulamin naboru nie narzuca korzystania z tego narzędzia na etapie przygotowywania diagnozy.

Pytanie 17. W przypadku wsparcia realizowanego z uczelnią wyższą np. zajęcia laboratoryjne na uczelniach czy kwalifikowane jest wynagrodzenie prelegenta z uczelni? W jaki sposób go zatrudnić w projekcie biorąc pod uwagę fakt, że obowiązuje nas PZP. Oczywiście opisana sytuacja dotyczy braku formalnego partnerstwa z uczelnią na etapie składania wniosku o dofinansowanie.

Odpowiedź

Projektodawca musi pamiętać, iż przy realizacji projektu musi opierać się przede wszystkim na prawodawstwie krajowym i postępować w zgodzie z przepisami. W przypadku planowania działań dotyczących zajęć realizowanych w siedzibie podmiotów zewnętrznych należy bezwzględnie zastosować się do przepisów PZP/zasady konkurencyjności.

Pytanie 18. Czy można specjalistę ds. spraw organizacji staży sfinansować z kosztów pośrednich? Czy z doradcą zawodowym zawieramy umowę zlecenie?

Odpowiedź

Wszelkie koszty związane z obsługą projektu, takie jak specjalista ds. organizacji staży należy finansować w ramach kosztów pośrednich. W przypadku doradcy zawodowego forma jego zatrudnienia jest zależna od  roli jaką pełni on w danym projekcie oraz sposobu jego zatrudnienia. Jeżeli jest to doradca zatrudniony w szkole na podstawie Karty Nauczyciela to na tej samej podstawie powinien być zatrudniony w projekcie.

Pytanie 19. Czy uczeń, który został skierowany na staż w ramach dofinansowania uzyskanego w konkursie z działania 6.3 może być uczestnikiem projektu w ramach bieżącego naboru 10.23? Czy taki uczeń może wziąć udział w szkoleniu czy wizycie studyjnej (przy założeniu że równolegle trwają oba projekty)?

Odpowiedź

Nie ma podstawy, która wykluczałaby udział takiego ucznia w projekcie realizowanym w ramach przedmiotowego naboru, pod warunkiem, że planowane wsparcie nie będzie dotyczyło tego samego zakresu – stażu uczniowskiego.

Pytanie 20. W jaki sposób rozliczamy wynagrodzenie jeśli kurs czy szkolenie wewnętrzne będzie prowadził nauczyciel praktycznej nauki zawodu lub szkolny doradca zawodowy będzie prowadził doradztwo w ramach projektu - czy zgodnie z kartą nauczyciela jak w poprzedniej perspektywie?

Odpowiedź

Nauczyciel zatrudniony w szkole na podstawie Karty Nauczyciela musi być wynagradzany w projekcie w oparciu o tenże dokument czyli zgodnie z art. 35a Karty nauczyciela.

Pytanie 21. Kryterium dodatkowe nr. 3 - projekt jest realizowany na terenie gmin z obszaru OSI - w opisie jest napisane, że 10 pkt jest przyznawane projektowi, który zakłada wsparcie na obszarze co najmniej jednej gminy - czy to oznacza, że projekt w którym założono realizację staży; szkoleń lub wizyt studyjnych otrzyma punkty dodatkowe gdy wsparcie to zostanie zrealizowane na terenie OSI?

Odpowiedź

O tym, czy dany projekt otrzyma dodatkowe punkty będzie decydować miejsce realizacji operacji wskazane w punkcie B.3 – jeśli przynajmniej jedno z wykazanych miejsc będzie zlokalizowane na terenie OSI, wówczas kryterium będzie uznane za spełnione i projekt otrzyma dodatkowe punkty.

W punkcie B.3 Wnioskodawca powinien wykazać gminę, na terenie której znajduje się szkoła, którą przewidziano objąć wsparciem lub siedzibę partnera np. Uczelni wyższej, która przeprowadzi w swojej siedzibie zajęcia dla uczestników projektu.

W punkcie B.3 nie należy wykazywać miejsca w którym uczeń będzie odbywał staż, i/lub miejsca w którym przeprowadzone zostanie szkolenie zewnętrze, dla którego organizator zostanie wyłoniony dopiero na etapie realizacji projektu. Działania te mają charakter jednostkowy i w momencie składania wniosku Beneficjent, może nie znać jeszcze podmiotów, które zorganizują staż lub szkolenie, a podmioty te zostaną wyłonione dopiero na etapie realizacji projektu.

W sposób analogiczny należy postępować również w przypadku organizacji wizyt studyjnych. Wyjątkiem w którym w punkcie B.3 należy wykazać miejsce realizacji wizyty studyjnej jest nawiązanie partnerstwa wykazanego w punkcie B.3 pomiędzy szkołą a przedsiębiorcą/pracodawcą lub uczelnią wyższą, która w swojej siedzibie przeprowadzi wizyty studyjne lub zajęcia dla uczestników projektu.

Pytanie 22. Partnerstwo w ramach projektu (w regulaminie  jest mowa o umowie partnerskiej, porozumieniu itp. określającej obowiązki partnerów)- kiedy i czy w ogóle ten dokument będzie wymagany, czy będzie wymóg dostarczenia go do państwa?

Odpowiedź

Na etapie oceny projektu takie załączniki nie są wymagane, należy jednak mieć na uwadze iż umowa partnerska może podlegać weryfikacji na etapie kontroli projektu.

Aby realizować projekt w partnerstwie, partner wiodący musi wykazać się odpowiednim potencjałem ekonomicznym zapewniającym prawidłową realizację projektu partnerskiego.

Należy podkreślić, że istotą realizacji projektu w partnerstwie jest wspólna realizacja projektu przez podmioty wnoszące do partnerstwa różnorodne zasoby (ludzkie, organizacyjne, techniczne, finansowe).

Realizacja projektów partnerskich w ramach FE SL 2021-2027 wymaga spełnienia łącznie następujących warunków:

  a) posiadania partnera wiodącego, który jest jednocześnie beneficjentem projektu (stroną umowy o dofinansowanie).
  Partnerem wiodącym w projekcie partnerskim może być wyłącznie podmiot inicjujący projekt partnerski,

  b) uczestnictwa partnerów w realizacji projektu na każdym jego etapie, co oznacza również wspólne przygotowanie wniosku o dofinansowanie projektu oraz wspólne zarządzanie projektem, przy czym partner może uczestniczyć w realizacji tylko części zadań w projekcie,

  c) adekwatności udziału partnerów, co oznacza odpowiedni udział partnerów w realizacji projektu (wniesienie zasobów ludzkich, organizacyjnych, technicznych lub finansowych odpowiadających realizowanym zadaniom).

Pytanie 23. Czy wydatkiem kwalifikowanym będzie system monitoringowy w doposażonych pracowniach (podłączenie pracowni do istniejącego już systemu monitoringu)?

Odpowiedź

Jeśli wydatek polegałby na przyłączeniu nowoutworzonej pracowni do istniejącego systemu monitoringu to mógłby zostać uznany za koszt kwalifikowalny, pod warunkiem właściwego uzasadnienia oraz w granicach limitu środków przeznaczonych na infrastrukturę.

Pytanie 24. W przypadku projektu partnerskiego JST - partner wiodący, z partnerem MŚP . Pole potencjał ekonomiczny  dotyczy tylko Partnera wiodącego czy MŚP musi wykazać potencjał?

Odpowiedź

W takim przypadku potencjał odnosi się do Wnioskodawcy, który jako jednostka samorządu terytorialnego nie jest zobligowany do jego wykazywania w WOD.

Pytanie 25. Czy w ramach szkoleń i kursów są możliwe kursy językowe lub studia podyplomowe dla nauczycieli praktycznej nauki zawodu?

Odpowiedź

Kursy językowe czy studia podyplomowe dla nauczycieli praktycznej nauki zawodu mogą być sfinansowane w projekcie pod warunkiem, że działania te zostaną właściwie uzasadnione, będą zgodne z regulaminem naboru oraz będą mieć wpływ na osiągnięcie celów projektu.

Pytanie 26. Czy tablica informacyjna np. telebim na zewnątrz szkoły jest wydatkiem kwalifikowalnym?

Odpowiedź

Tablica informacyjna (telebim) służąca promocji projektu może być sfinansowana wyłącznie w ramach kosztów pośrednich.

Pytanie 27. Czy przedsiębiorcy mogą być partnerem w projekcie?

Odpowiedź

Nie ma podstawy, która wykluczałaby udział przedsiębiorców jako partnerów w projekcie, pod warunkiem, iż udział partnera w projekcie jest uzasadniony, a partnerstwo zostało zawiązane w sposób zgodny z przepisami.

Pomóż nam poprawić serwis

Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś