Pytania dotyczące naboru nr FESL.10.06-IZ.01-082/23 dla działania FESL.10.6. Rozwój energetyki rozproszonej opartej o odnawialne źródła energii
Pytanie 1. Czy w przypadku montażu instalacji fotowoltaicznych na gruncie wnioskodawca winien przedłożyć Zaświadczenie/ deklarację organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000?
Odpowiedź
W instrukcji wypełniania wniosków, stanowiącej załącznik do Regulaminu projektów dla naboru nr FESL.10.06-IZ.01-082/23, znajdują się informacje dotyczące sytuacji, kiedy w danym projekcie należy ubiegać się o Zaświadczenie/ deklaracja organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000.
Z zapisów instrukcji wynika, iż dokument ten nie jest obligatoryjny m.in. dla projektów w których realizowane będę kolektory słoneczne, panele fotowoltaiczne na budynkach, powietrzne pompy ciepła, (…). Wydaje się zatem, że w przypadku planowanej instalacji PV na gruncie przedmiotowe zaświadczenie / deklaracja jest obligatoryjne. Należy jednak mieć na uwadze, że właściwszym organem do wydawania takich interpretacji (jakich przypadków dotyczy ww. zaświadczenie/deklaracja) jest Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach.
Pytanie 2. Czy w działaniu 10.6 ZIT nabór 082/23 wydatkiem, który będzie kwalifikowany podlegają carporty?
Odpowiedź
W ramach trwającego aktualnie naboru nr FESL.10.06-IZ.01-082/23 dla Działania 10.6 Rozwój energetyki rozproszonej opartej o odnawialne źródła energii (dla projektów innych niż parasolowe i grantowe) obowiązuje 4 wersja Przewodnika dla beneficjentów FE SL 2021-2027.
Zgodnie z zapisami ww. Przewodnika dla Działania 10.6 kosztami kwalifikowalnymi mogą być np. „Prace budowlane, instalacyjne i adaptacyjne, m.in.
- budowa/nabycie nowej infrastruktury oświetleniowej zintegrowanej z instalacjami OZE, budowa carportów” (strona 168 z 189).
Pytanie 3.
- Parafia kościoła, wykonała i zakończyła inwestycję tj. instalacja fotowoltaiczna oraz pompa ciepła. Inwestycja była wykonana w 2022 roku. Czy w tym przypadku może ona się starać o dotację w Naborze FESL.10.06-IZ.01-082/23?
- Czy parafia może się starać o dotację w wysokości 85 % jeśli prowadzi szkołę/żłobek w budynkach parafialnych? Czy na te komórki również mogą korzystać z inwestycji pozyskanych z ww. dotacji tj. instalacja fotowoltaiczna, pompa ciepła, czy też działania muszą być wyłączone z inwestycji? Parafia pobiera opłaty za te usługi, natomiast są przeznaczane na bieżące opłaty tych miejsc i nie mają na celu zwiększenie majątku parafii.
Odpowiedź
Zgodnie z zapisami rozdziału 2, podrozdział 2.1, pkt. 4 - Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027: „Dofinansowania nie może uzyskać projekt, który został fizycznie ukończony (w przypadku robót budowlanych) lub w pełni wdrożony (w przypadku dostaw i usług) przed przedłożeniem wniosku o dofinansowanie projektu właściwej instytucji, niezależnie od tego, czy wszystkie dotyczące tego projektu płatności zostały przez beneficjenta dokonane – z zastrzeżeniem zasad określonych dla pomocy publicznej. Przez projekt fizycznie ukończony lub w pełni wdrożony należy rozumieć projekt, dla którego przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie projektu nastąpił odbiór ostatnich robót, dostaw lub usług przewidzianych do realizacji w jego zakresie rzeczowym.”
Odwołując się do zapisu Wytycznych dot. kwalifikowalności, w przypadku, gdy inwestycja, polegająca ma montażu PV i pompy ciepła, została już wykonana i zakończona to taki projekt nie może być dofinansowany w ramach naboru FESL.10.06-IZ.01-082/23.
Dodatkowo na etapie oceny formalnej projektów weryfikowane będzie m.in.:
• czy projekt wynika ze strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych oraz czy jest projektem zintegrowanym lub strategii rozwoju ponadlokalnego pełniącej funkcję strategii ZIT? (dotyczy projektów realizowanych w naborach, organizowanych w oparciu o instrument terytorialny ZIT) – nabór FESL.10.06-IZ.01-082/23 dedykowany jest ZIT Subregionowi Centralnemu i zgodnie z Regulaminem wyboru projektu „Aplikować o wsparcie mogą wnioskodawcy, których projekty wynikają ze Strategii Rozwoju Subregionu Centralnego Województwa Śląskiego na lata 2021-2027 i są wskazane na liście projektów ZIT, zgodnie z art. 34 ust.15 pkt. 3 ustawy wdrożeniowej.”
• czy projekt nie został zakończony/lub w pełni wdrożony przed złożeniem wniosku o dofinansowanie?
W przypadku, gdy o dofinansowanie w ramach konkursu FESL.10.06-IZ.01-082/23 ubiega się parafia, która planuje montaż instalacji PV i pomp ciepła (przy spełnieniu m.in. kryterium, że projekt musi wynikać ze strategii ZIT Sub. Centralnego i nie może być zakończony/w pełni wdrożony przed złożeniem wniosku o dofinasowanie), to istotne, dla jakiego budynku planowane jest dane przedsięwzięcie. Należy podać m.in. jakie jest przeznaczenie budynku i planowanych instalacji OZE, a ponadto czy prowadzona jest w tym budynku działalność gospodarcza oraz czy instalacje OZE będą podpięte do sieci energetycznej/cieplnej. W celu określenia wysokości dofinansowania projektu niezbędne będzie przeprowadzenie przez Wnioskodawcę analizy zgodności projektu z zasadami pomocy publicznej/pomocy de minimis (obligatoryjny załącznik 4.c. do wniosku o dofinansowanie). Przy dokonywaniu analizy występowania pomocy publicznej w projekcie należy posiłkować się zapisami: Instrukcji wypełniania wniosku dla danego naboru, Załącznika 4.c.1 Instrukcja do załącznika 4.c Analiza zgodności projektu z zasadami pomocy publicznej i / lub pomocy de minimis oraz Przewodnika dla beneficjentów.
Pytanie 4. Czy możliwe jest ujęcie budynku zarządzanego przez zespół szkół specjalnych w projekcie w ramach działania 10.6 i czy koszty związane z montażem OZE (panele PV i pompa ciepła) w tej placówce będą kosztami kwalifikowalnymi. Czy w tym przypadku ma zastosowanie zasada deinstytucjonalizacji?
Nieruchomość będąca przedmiotem projektu należy do Powiatu X i jest przekazana w trwały zarząd Zespołowi Szkół Specjalnych, który jest jednostką organizacyjną Powiatu. Obecnie budynek jest użytkowany przez dwie jednostki – Zespół Szkół Specjalnych i technikum wchodzące w skład innego zespołu szkół . Docelowo na zakończenie realizacji projektu nastąpi jednak zmiana, gdyż do 2025 r. planowana jest „wyprowadzka” technikum i ulokowanie w tym miejscu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Niemniej posesja ciągle będzie w zarządzie szkoły specjalnej.
Czy w przypadku gdyby okazało się, iż szkoła specjalna podlega jednak deinstytucjonalizacji (bądź innym ograniczeniom), czy możliwym jest ujęcie w projekcie kosztów dotyczących technikum/poradni jako kosztów kwalifikowalnych (np. wyliczonych procentem zajmowanej powierzchni)?
Odpowiedź
W świetle interpretacji, które docierają do IZ nie ma możliwości uzyskania wsparcia na infrastrukturę OZE na potrzeby szkoły specjalnej.
Natomiast jeśli budynek jest użytkowany przez szkołę specjalną i inny podmiot, którego wsparcie nie jest wykluczone, a możliwe jest wydzielenie proporcjonalne zapotrzebowania na energię z OZE dla szkoły specjalnej i innego podmiotu, to można złożyć wniosek o dofinansowanie dla części instalacji obsługującej podmiot niewykluczony ze wsparcia. Warunki te muszą być dotrzymane w okresie trwałości.
Pytanie 5. Czy hospicjum może aplikować w naborze FESL.10.06-IZ.01-082/23 oraz czy kwalifikowałoby się jako Instytucja ochrony zdrowia/uzdrowisko?
Odpowiedź
W naborze FESL.10.06-IZ.01-082/23 wsparcie będzie udzielane wyłącznie projektom zgodnym z zasadą deinstytucjonalizacji.
Inwestycje infrastrukturalne w placówki świadczące całodobową opiekę długoterminową w formach instytucjonalnych (w rozumieniu Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027) nie będą wspierane.
Zgodnie z „Wytycznymi EFS + dotyczącymi realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach 2021-2027” opieka paliatywna i hospicyjna zalicza się usług w formie całodobowej nieinstytucjonalnej tj. usług świadczonych w społeczności lokalnej jednakże tylko w formach zdeinstytucjonalizowanych tj. do 8 osób oraz po spełnieniu przesłanek wynikających z definicji opieki instytucjonalnej tj.:
• usługi są świadczone w sposób zindywidualizowany (dostosowany do potrzeb i możliwości danej osoby),
• wymagania organizacyjne nie mają pierwszeństwa przed indywidualnymi potrzebami mieszkańców,
• mieszkańcy mają wystarczającą kontrolę nad swoim życiem i nad decyzjami, które ich dotyczą w zakresie funkcjonowania w ramach placówki,
• mieszkańcy nie są odizolowani od ogółu społeczności lub zmuszeni do mieszkania razem.
W odniesieniu do powyższego należałoby przeanalizować, czy projekt planowany przez hospicjum w ramach naboru FESL.10.06-IZ.01-082/23 nie będzie wykluczony ze wsparcia na podstawie ww. definicji.
Ponadto należy wziąć pod uwagę to, że nabór FESL.10.06-IZ.01-082/23 dedykowany jest ZIT Subregionowi Centralnemu i zgodnie z Regulaminem wyboru projektu „Aplikować o wsparcie mogą wnioskodawcy, których projekty wynikają ze Strategii Rozwoju Subregionu Centralnego Województwa Śląskiego na lata 2021-2027 i są wskazane na liście projektów ZIT, zgodnie z art. 34 ust.15 pkt. 3 ustawy wdrożeniowej.”
Pytanie 6. Spółdzielnia Mieszkaniowa planuje założyć fotowoltaikę na pawilonach handlowo-usługowych, które należą do spółdzielni, w których znajdują się osiedlowe domy kultury, lokale użytkowe oraz administracja spółdzielni. Czy w związku z tym należy dołączyć: sprawozdanie finansowe za 3 poprzednie lata, oświadczenie Spółdzielni o otrzymanej pomocy de minimis + formularz oraz oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością?
Odpowiedź
W pierwszej kolejności należy wziąć pod uwagę to, że nabór FESL.10.06-IZ.01-082/23 dedykowany jest ZIT Subregionowi Centralnemu i zgodnie z Regulaminem wyboru projektu „Aplikować o wsparcie mogą wnioskodawcy, których projekty wynikają ze Strategii Rozwoju Subregionu Centralnego Województwa Śląskiego na lata 2021-2027 i są wskazane na liście projektów ZIT, zgodnie z art. 34 ust.15 pkt. 3 ustawy wdrożeniowej.”
Do wniosku obowiązkowo należy dołączyć oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością – dokument składają Wnioskodawcy (w przypadku projektów partnerskich również partnerzy), których wnioski o dofinansowanie dotyczą projektów infrastrukturalnych. Oświadczenie należy złożyć zgodnie z wzorem umieszczonym pod naborem.
Nie jest natomiast możliwe jednoznaczne wypowiedzenie się na pozostałe pytania gdyż wymagane dokumenty są zależna od rodzaju projektu i sytuacji Wnioskodawcy.
W odniesieniu do procedury przetargowej wymaganej w programie FE SL 2021-2027, informacje na ten temat są zawarte w Przewodniku dla Beneficjentów (w zakresie stosowania procedury przetargowej).
Informacje dotyczące wymaganych załączników do wniosku znajdują się w Regulaminie wyboru projektów jak również w Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie. Należy mieć na uwadze, iż załączniki są również składane w zależności od specyfiki danego projektu. Inne załączniki będzie należało dołączyć np. w przypadku objęcia projektu pomocą publiczną inne natomiast w przypadku objęcia projektu pomocą de minimis. Wszystkie wskazówki i informację znajdują się jednak w Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie (odpowiednio w części dotyczącej pomocy publicznej czy pomocy de minimis).
To, czy i jaką pomocą będzie objęty projekt, zależy od różnych czynników (między innymi od limitu jakim Wnioskodawca dysponuje w przypadku konieczności objęcia projektu pomocą de minimis), w przypadku braku dostępnego limitu pomocy de minimis projekt może zostać objęty pomocą publiczną (tutaj z konieczne będzie wykazanie spełnienia efektu zachęty), możliwe jest również częściowe objęcie projektu pomocą zarówno publiczną jak i pomocą de minimis. Wszelkie informację na ten temat odnaleźć można i w Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie (w części dotyczącej pomocy publicznej oraz pomocy de minimis).
Pytanie 7. Czy dla Subregionów Centralny lub Zachodni ogłoszono już nabory, jeśli tak, to gdzie odnajdziemy informację na temat naborów?
Odpowiedź
Obecnie ogłoszony został nabór dla działania 10.06 dla ZIT Subregionu Centralnego. Więcej informacji dotyczących powyższego naboru znajduje się pod ogłoszeniem o naborze.
Dla ZIT Subregionu Zachodniego nabór planowany jest na maj – sierpień br., zgodnie z harmonogramem naborów.
Dookreślenie, którego ZIT dotyczy nabór, znajduje się w Regulaminie wyboru projektów, na stronie tytułowej i w rozdziale 1. Informacje o naborze.
Pytanie 8. Czy w ramach naboru wniosków nr FESL.10.6-IZ.01-082/23 dla projektu z zakresu montażu instalacji fotowoltaicznej na obiekcie jako załącznik dodatkowy należy przedłożyć Zaświadczenie/deklarację organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000?
Ponadto czy w ramach wskazanego typu projektu oprócz tablicy informacyjnej (wartość projektu przekracza 100.000 EUR) wymagane są również naklejki na zakupionych środkach trwałych?
Odpowiedź
W instrukcji wypełniania wniosków stanowiącej załącznik do Regulaminu projektów dla naboru nr FESL.10.06-IZ.01-082/23, znajdują się informacje dotyczące sytuacji, kiedy w danym projekcie należy ubiegać się o Zaświadczenie/ deklarację organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000. Z zapisów instrukcji wynika, że dokument ten nie jest obligatoryjny m.in. dla projektów w których realizowane będę kolektory słoneczne, panele fotowoltaiczne na budynkach, zatem w tym przypadku przedłożenie przedmiotowego załącznika nie będzie wymagane.
Jednocześnie kwestia obowiązku informacyjno- promocyjnego w zakresie planowanego projektu opisana jest dokładnie w Podręczniku wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021-2027 w zakresie informacji i promocji.
Kwestia naklejek opisana została w rozdziale nr 10, gdzie zapisano m.in., że: „(…) Jako beneficjent, jesteś zobowiązany do umieszczenia naklejek na wyposażeniu, sprzęcie i środkach transportu powstałych lub zakupionych w projekcie dofinansowanym z Funduszy Europejskich (…)”.
Pytanie 9. Towarzystwo Budownictwa Społecznego Sp. z o.o. planuje złożenie w trwającym aktualnie naborze wniosku o dofinansowanie zakupu i montażu instalacji fotowoltaicznych w budynkach mieszkalnych TBS Sp. z o.o. dla budynków mieszkalnych znajdujących się w zasobach Spółki. Projekt objęty jest pomocą publiczną, wysokość dofinansowania stanowić będzie 45% kosztów kwalifikowanych. Koszty pośrednie dofinansowane będą z pozostałego do wykorzystania przez spółkę limitu pomocy de minimis.
Pytanie dotyczy możliwych źródeł pochodzenia wkładu własnego.
Spółka zakładała pokrycie wkładu własnego (pozostałe 55% kosztów) z własnych środków finansowych spółki zgromadzonych na rachunku bankowym.
Czy jest dozwolone i nie stanowi podwójnego finansowania (jako „jednokrotne rozliczenie tego samego wydatku albo tej samej części wydatku ze środków UE w jakiejkolwiek formie”) skorzystanie z dofinansowania dla tego samego zakresu rzeczowego- czyli dofinansowanie zakupu i montażu instalacji fotowoltaicznych w budynkach mieszkalnych TBS Sp. z o.o. dla tych samych budynków mieszkalnych znajdujących się w zasobach Spółki w ramach produktu – Grant OZE z innego programu.
Odpowiedź
W przypadku objęcia wydatków w projekcie, zgłoszonym do naboru 10.06, pomocą publiczną na podstawie:
• rozporządzenia o wyłączeniach blokowych, tzw. GBER [Rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu z dnia 17 czerwca 2014 r. (Dz.Urz.UE.L Nr 187, str. 1)], w tym na podstawie rozporządzenia krajowego dot. udzielania pomocy publicznej na OZE w ramach programów regionalnych [Rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie udzielania pomocy na inwestycje w układy wysokosprawnej kogeneracji oraz na propagowanie energii ze źródeł odnawialnych w ramach regionalnych programów na lata 2021-2027 (Dz.U. z 2022 r. poz. 2693 z późn. zm.)],
przepisy dot. kumulowania pomocy znajdują się w art. 8 GBER.
Punkt 5 w art. 8 wprost odnosi się do powyższej sytuacji:
„Pomocy państwa wyłączonej na mocy niniejszego rozporządzenia nie można kumulować z pomocą de minimis w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowalnych, jeżeli skutkiem takiej kumulacji byłoby przekroczenie poziomów intensywności pomocy określonych w rozdziale III niniejszego rozporządzenia.”
Reasumując – nie ma możliwości sfinansowania tego samego wydatku z rozporządzenia na OZE (w maksymalnej możliwej intensywności) w ramach projektu zgłoszonego do naboru w działaniu 10.06 i z innych środków publicznych stanowiących pomoc de minimis w ramach wkładu własnego. Ponadto warto uwzględnić, że z przytoczonych warunków z wniosku o grant również wynika, że nie można na te same wydatki uzyskiwać wsparcia ze środków publicznych m.in. pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.
Pytanie 10. Czy zostanie spełnione kryterium: Kwalifikowalność przedmiotowa projektu w zakresie wynikania projektów ze Strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w sytuacji gdy, w ramach zadania pn. Zakup i montaż instalacji OZE w budynkach komunalnych w Mieście X, określonego w Strategii Rozwoju Subregionu, Gmina X oraz Szpital Specjalistyczny Y złożą 2 odrębne wnioski o dofinansowanie. Tytuły projektów będą zgodne ze strategią, zostaną tylko wyodrębnione 2 etapy. Kwoty dofinansowania dla obu projektów nie przekroczą wartości zadania określonego w strategii.
Odpowiedź
Istnieje możliwości rozdzielenia projektu zapisanego na liście projektów ZIT Subregionu, na dwa odrębne wnioski o dofinansowanie natomiast należy mieć na uwadze, że nie może się zmienić Wnioskodawca, który figuruje przy tym projekcie na liście projektów ZIT. Z informacji mailowej wynika, że taka sytuacja miałaby miejsce - jeden projekt byłby składany przez Gminę, natomiast drugi przez szpital. Dla obu projektów Wnioskodawcą musiałby być ten sam podmiot, który jest podany na liście projektów strategicznych. A ponadto istotne, aby poszczególne projekty nie przekroczyły alokacji dla danego projektu przewidzianego w strategii (jeśli taka została dookreślona w sposób jednoznaczny) oraz aby w każdym z tych projektów (we wniosku o dofinansowanie o polu B.7) przedstawić opis, że jest on częścią jednego projektu wskazanego na liście projektów strategicznych i określić którego.
Pytanie 11. Czy w przypadku montażu instalacji fotowoltaicznych na gruncie wnioskodawca winien przedłożyć Zaświadczenie/ deklarację organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000?
Odpowiedź
W instrukcji wypełniania wniosków, stanowiącej załącznik do Regulaminu projektów dla naboru nr FESL.10.06-IZ.01-082/23, znajdują się informacje dotyczące sytuacji, kiedy w danym projekcie należy ubiegać się o Zaświadczenie/ deklarację organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000. Z zapisów instrukcji wynika, iż dokument ten nie jest obligatoryjny m.in. dla projektów w których realizowane będą kolektory słoneczne, panele fotowoltaiczne na budynkach, powietrzne pompy ciepła, (…). Wydaje się zatem, że w przypadku planowanej instalacji PV na gruncie przedmiotowe zaświadczenie/ deklaracja jest obligatoryjne. Należy jednak mieć na uwadze, że właściwszym organem do wydawania takich interpretacji (jakich przypadków dotyczy ww. zaświadczenie/deklaracja) jest Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach.
Pytanie 12. Czy w działaniu 10.6 ZIT nabór 082/23 wydatkiem, który będzie kwalifikowany podlegają carporty?
Odpowiedź
W ramach trwającego aktualnie naboru nr FESL.10.06-IZ.01-082/23 dla Działania10.6 Rozwój energetyki rozproszonej opartej o odnawialne źródła energii (dla projektów innych niż parasolowe i grantowe) obowiązuje 4 wersja Przewodnika dla beneficjentów FE SL 2021-2027. Zgodnie z zapisami ww. Przewodnika dla Działania 10.6 kosztami kwalifikowalnymi mogą być np. „Prace budowlane, instalacyjne i adaptacyjne, m.in. - budowa/nabycie nowej infrastruktury oświetleniowej zintegrowanej z instalacjami OZE, budowa carportów” (strona 168 z 189).
Pytanie 13.
1. Parafia kościoła, wykonała i zakończyła inwestycję tj. instalacja fotowoltaiczna oraz pompa ciepła. Inwestycja była wykonana w 2022 roku. Czy w tym przypadku może ona się starać o dotację w Naborze FESL.10.06-IZ.01-082/23?
2. Czy parafia może się starać o dotację w wysokości 85 % jeśli prowadzi szkołę/ żłobek w budynkach parafialnych? Czy te komórki również mogą korzystać z inwestycji pozyskanych z ww. dotacji tj. instalacja fotowoltaiczna, pompa ciepła, czy też działania muszą być wyłączone z inwestycji? Parafia pobiera opłaty za te usługi, natomiast są przeznaczane na bieżące opłaty tych miejsc i nie mają na celu zwiększenie majątku parafii.
Odpowiedź
Zgodnie z z zapisami rozdziału 2, podrozdział 2.1, pkt. 4 - Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027: „Dofinansowania nie może uzyskać projekt, który został fizycznie ukończony (w przypadku robót budowlanych) lub w pełni wdrożony (w przypadku dostaw i usług) przed przedłożeniem wniosku o dofinansowanie projektu właściwej instytucji, niezależnie od tego, czy wszystkie dotyczące tego projektu płatności zostały przez beneficjenta dokonane – z zastrzeżeniem zasad określonych dla pomocy publicznej. Przez projekt fizycznie ukończony lub w pełni wdrożony należy rozumieć projekt, dla którego przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie projektu nastąpił odbiór ostatnich robót, dostaw lub usług przewidzianych do realizacji w jego zakresie rzeczowym.”
Odwołując się do zapisu Wytycznych dot. kwalifikowalności, w przypadku, gdy inwestycja, polegająca ma montażu PV i pompy ciepła, została już wykonana i zakończona to taki projekt nie może być dofinansowany w ramach naboru FESL.10.06-IZ.01-082/23.
Dodatkowo na etapie oceny formalnej projektów weryfikowane będzie m.in.:
• czy projekt wynika ze strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych oraz czy jest projektem zintegrowanym lub strategii rozwoju ponadlokalnego pełniącej funkcję strategii ZIT? (dotyczy projektów realizowanych w naborach, organizowanych w oparciu o instrument terytorialny ZIT) – nabór FESL.10.06-IZ.01-082/23 dedykowany jest ZIT Subregionowi Centralnemu i zgodnie z Regulaminem wyboru projektu „Aplikować o wsparcie mogą wnioskodawcy, których projekty wynikają ze Strategii Rozwoju Subregionu Centralnego Województwa Śląskiego na lata 2021-2027 i są wskazane na liście projektów ZIT, zgodnie z art. 34 ust.15 pkt. 3 ustawy wdrożeniowej.”
• czy projekt nie został zakończony/lub w pełni wdrożony przed złożeniem wniosku o dofinansowanie?
W przypadku gdy o dofinansowanie w ramach konkursu FESL.10.06-IZ.01-082/23 ubiega się parafia, która planuje montaż instalacji PV i pomp ciepła (przy spełnieniu m.in. kryterium, że projekt musi wynikać ze strategii ZIT Sub. Centralnego i nie może być zakończony/w pełni wdrożony przed złożeniem wniosku o dofinasowanie), to istotne, dla jakiego budynku planowane jest dane przedsięwzięcie. Należy podać m.in. jakie jest przeznaczenie budynku i planowanych instalacji OZE, a ponadto czy prowadzona jest w tym budynku działalność gospodarcza oraz czy instalacje OZE będą podpięte do sieci energetycznej/cieplnej. W celu określenia wysokości dofinansowania projektu niezbędne będzie przeprowadzenie przez Wnioskodawcę analizy zgodności projektu z zasadami pomocy publicznej/pomocy de minimis (obligatoryjny załącznik 4.c. do wniosku o dofinansowanie). Przy dokonywaniu analizy występowania pomocy publicznej w projekcie należy posiłkować się zapisami: Instrukcji wypełniania wniosku dla danego naboru, Załącznika 4.c.1 Instrukcja do załącznika 4.c Analiza zgodności projektu z zasadami pomocy publicznej i / lub pomocy de minimis oraz Przewodnika dla beneficjentów.
Pytanie 14. Czy możliwe jest ujęcie budynku zarządzanego przez zespół szkół specjalnych w projekcie w ramach działania 10.6 i czy koszty związane z montażem OZE (panele PV i pompa ciepła) w tej placówce będą kosztami kwalifikowalnymi. Czy w tym przypadku ma zastosowanie zasada deinstytucjonalizacji?
Nieruchomość będąca przedmiotem projektu należy do Powiatu X i jest przekazana w trwały zarząd Zespołowi Szkół Specjalnych, który jest jednostką organizacyjną Powiatu. Obecnie budynek jest użytkowany przez dwie jednostki – Zespół Szkół Specjalnych i technikum wchodzące w skład innego zespołu szkół. Docelowo na zakończenie realizacji projektu nastąpi jednak zmiana, gdyż do 2025 r. planowana jest „wyprowadzka” technikum i ulokowanie w tym miejscu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Niemniej posesja ciągle będzie w zarządzie szkoły specjalnej.
Czy w przypadku gdyby okazało się, iż szkoła specjalna podlega jednak deinstytucjonalizacji (bądź innym ograniczeniom), czy możliwym jest ujęcie w projekcie kosztów dotyczących technikum/poradni jako kosztów kwalifikowalnych (np. wyliczonych procentem zajmowanej powierzchni)?
Odpowiedź
W świetle interpretacji, którą uzyskaliśmy z referatu programującego nie ma możliwości uzyskania wsparcia na infrastrukturę OZE na potrzeby szkoły specjalnej. Natomiast jeśli budynek jest użytkowany przez szkołę specjalną i inny podmiot, którego wsparcie nie jest wykluczone, a możliwe jest wydzielenie proporcjonalne zapotrzebowania na energię z OZE dla szkoły specjalnej i innego podmiotu, to można złożyć wniosek o dofinansowanie dla części instalacji obsługującej podmiot niewykluczony ze wsparcia. Warunki te muszą być dotrzymane w okresie trwałości.
Pytanie 15. Czy hospicjum może aplikować w naborze FESL.10.06-IZ.01-082/23 oraz czy kwalifikowałoby się jako Instytucja ochrony zdrowia/uzdrowisko?
Odpowiedź
W naborze FESL.10.06-IZ.01-082/23 wsparcie będzie udzielane wyłącznie projektom zgodnym z zasadą deinstytucjonalizacji.
Inwestycje infrastrukturalne w placówki świadczące całodobową opiekę długoterminową w formach instytucjonalnych (w rozumieniu Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027) nie będą wspierane.
Zgodnie z „Wytycznymi EFS + dotyczącymi realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach 2021-2027” opieka paliatywna i hospicyjna zalicza się usług w formie całodobowej nieinstytucjonalnej tj. usług świadczonych w społeczności lokalnej jednakże tylko w formach zdeinstytucjonalizowanych tj. do 8 osób oraz po spełnieniu przesłanek wynikających z definicji opieki instytucjonalnej tj.:
• usługi są świadczone w sposób zindywidualizowany (dostosowany do potrzeb i możliwości danej osoby),
• wymagania organizacyjne nie mają pierwszeństwa przed indywidualnymi potrzebami mieszkańców,
• mieszkańcy mają wystarczającą kontrolę nad swoim życiem i nad decyzjami, które ich dotyczą w zakresie funkcjonowania w ramach placówki,
• mieszkańcy nie są odizolowani od ogółu społeczności lub zmuszeni do mieszkania razem.
W odniesieniu do powyższego należałoby przeanalizować, czy projekt planowany przez hospicjum w ramach naboru FESL.10.06-IZ.01-082/23 nie będzie wykluczony ze wsparcia na podstawie ww. definicji.
Ponadto należy wziąć pod uwagę to, że nabór FESL.10.06-IZ.01-082/23 dedykowany jest ZIT Subregionowi Centralnemu i zgodnie z Regulaminem wyboru projektu „Aplikować o wsparcie mogą wnioskodawcy, których projekty wynikają ze Strategii Rozwoju Subregionu Centralnego Województwa Śląskiego na lata 2021-2027 i są wskazane na liście projektów ZIT, zgodnie z art. 34 ust.15 pkt. 3 ustawy wdrożeniowej.”
Pytanie 16. Spółdzielnia Mieszkaniowa planuje założyć fotowoltaikę na pawilonach handlowo-usługowych, które należą do spółdzielni, w których znajdują się osiedlowe domy kultury, lokale użytkowe oraz administracja spółdzielni. Czy w związku z tym należy dołączyć: sprawozdanie finansowe za 3 poprzednie lata, oświadczenie Spółdzielni o otrzymanej pomocy de minimis + formularz oraz oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością?
Odpowiedź
W odniesieniu do procedury przetargowej wymaganej w programie FE SL 2021-2027, informacje na ten temat są zawarte w Przewodniku dla Beneficjentów (w zakresie stosowania procedury przetargowej). Aktualny dla tego naboru Przewodnik dla Beneficjentów jest zamieszczony w ogłoszeniu pod naborem 082/23: Przewodnik dla beneficjentów.
Informacje dotyczące wymaganych załączników do wniosku znajdują się w Regulaminie wyboru projektów jak również w Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie. Należy mieć na uwadze, iż załączniki są również składane w zależności od specyfiki danego projektu. Inne załączniki będzie należało dołączyć np. w przypadku objęcia projektu pomocą publiczną inne natomiast w przypadku objęcia projektu pomocą de minimis. Wszystkie wskazówki i informację znajdują się jednak w Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie (odpowiednio w części dotyczącej pomocy publicznej czy pomocy de minimis).
To, czy i jaką pomocą będzie objęty projekt, zależy od różnych czynników (między innymi od limitu jakim Wnioskodawca dysponuje w przypadku konieczności objęcia projektu pomocą de minimis), w przypadku braku dostępnego limitu pomocy de minimis projekt może zostać objęty pomocą publiczną (tutaj konieczne będzie wykazanie spełnienia efektu zachęty), możliwe jest również częściowe objęcie projektu pomocą zarówno publiczną jak i pomocą de minimis. Wszelkie informacje na ten temat odnaleźć można w Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie (w części dotyczącej pomocy publicznej oraz pomocy de minimis).
Do wniosku obowiązkowo należy dołączyć oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością – dokument składają Wnioskodawcy (w przypadku projektów partnerskich również partnerzy), których wnioski o dofinansowanie dotyczą projektów infrastrukturalnych. Oświadczenie należy złożyć zgodnie z wzorem umieszczonym pod naborem.
Ponadto należy wziąć pod uwagę to, że nabór FESL.10.06-IZ.01-082/23 dedykowany jest ZIT Subregionowi Centralnemu i zgodnie z Regulaminem wyboru projektu „Aplikować o wsparcie mogą wnioskodawcy, których projekty wynikają ze Strategii Rozwoju Subregionu Centralnego Województwa Śląskiego na lata 2021-2027 i są wskazane na liście projektów ZIT, zgodnie z art. 34 ust.15 pkt. 3 ustawy wdrożeniowej.”
Pytanie 17. Czy dla Subregionów Centralny lub Zachodni ogłoszono już nabory, jeśli tak, to gdzie odnajdziemy informację na temat naborów?
Odpowiedź
Obecnie ogłoszony został nabór z działania 10.06 dla ZIT Subregionu Centralnego. Więcej informacji dotyczących powyższego naboru znajduje się pod podanym linkiem: https://funduszeue.slaskie.pl/lsi/nabor/118.
Dla ZIT Subregionu Zachodniego nabór planowany jest na maj – sierpień br., zgodnie z harmonogramem naborów: https://funduszeue.slaskie.pl/dokument/harmonogram_naborow_2023_v2/aktualny/ .
Dookreślenie, którego ZIT dotyczy nabór, znajduje się w Regulaminie wyboru projektów, na stronie tytułowej i w rozdziale 1. Informacje o naborze.
Pytanie 18. Czy w ramach naboru wniosków nr FESL.10.6-IZ.01-082/23 dla projektu z zakresu montażu instalacji fotowoltaicznej na obiekcie jako załącznik dodatkowy należy przedłożyć Zaświadczenie/deklarację organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000?
Ponadto czy w ramach wskazanego typu projektu oprócz tablicy informacyjnej (wartość projektu przekracza 100.000 EUR) wymagane są również naklejki na zakupionych środkach trwałych?
Odpowiedź
W instrukcji wypełniania wniosku stanowiącej załącznik do Regulaminu projektów dla naboru nr FESL.10.06-IZ.01-082/23, znajdują się informacje dotyczące sytuacji, kiedy w danym projekcie należy ubiegać się o Zaświadczenie/ deklarację organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000. Z zapisów instrukcji wynika, że dokument ten nie jest obligatoryjny m.in. dla projektów w których realizowane będę kolektory słoneczne, panele fotowoltaiczne na budynkach, zatem w tym przypadku przedłożenie przedmiotowego załącznika nie będzie wymagane.
Jednocześnie kwestia obowiązku informacyjno-promocyjnego w zakresie planowanego projektu opisana jest dokładnie w Podręczniku wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021-2027 w zakresie informacji i promocji, dostępnym na stronie: https://funduszeue.slaskie.pl/dokument/podrecznik_benefi_fe2021_2027_info_promo_sty2024.
Kwestia naklejek opisana została w rozdziale nr 10, gdzie zapisano m.in., że: „(…) Jako beneficjent, jesteś zobowiązany do umieszczenia naklejek na wyposażeniu, sprzęcie i środkach transportu powstałych lub zakupionych w projekcie dofinansowanym z Funduszy Europejskich (…)”.
Pytanie 19. Towarzystwo Budownictwa Społecznego Sp. z o.o. planuje złożenie w trwającym aktualnie naborze wniosku o dofinansowanie zakupu i montażu instalacji fotowoltaicznych w budynkach mieszkalnych TBS Sp. z o.o. dla budynków mieszkalnych znajdujących się w zasobach Spółki. Projekt objęty jest pomocą publiczną, wysokość dofinansowania stanowić będzie 45% kosztów kwalifikowanych. Koszty pośrednie dofinansowane będą z pozostałego do wykorzystania przez spółkę limitu pomocy de minimis.
Pytanie dotyczy możliwych źródeł pochodzenia wkładu własnego.
Spółka zakładała pokrycie wkładu własnego (pozostałe 55% kosztów) z własnych środków finansowych spółki zgromadzonych na rachunku bankowym.
Czy jest dozwolone i nie stanowi podwójnego finansowania (jako „jednokrotne rozliczenie tego samego wydatku albo tej samej części wydatku ze środków UE w jakiejkolwiek formie”) skorzystanie z dofinansowania dla tego samego zakresu rzeczowego - czyli dofinansowanie zakupu i montażu instalacji fotowoltaicznych w budynkach mieszkalnych TBS Sp. z o.o. dla tych samych budynków mieszkalnych znajdujących się w zasobach Spółki w ramach produktu? – Grant OZE z innego programu.
Odpowiedź
W przypadku objęcia wydatków w projekcie, zgłoszonym do naboru 10.06, pomocą publiczną na podstawie:
rozporządzenia o wyłączeniach blokowych, tzw. GBER [Rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu z dnia 17 czerwca 2014 r. (Dz.Urz.UE.L Nr 187, str. 1)], w tym na podstawie rozporządzenia krajowego dot. udzielania pomocy publicznej na OZE w ramach programów regionalnych [Rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie udzielania pomocy na inwestycje w układy wysokosprawnej kogeneracji oraz na propagowanie energii ze źródeł odnawialnych w ramach regionalnych programów na lata 2021-2027 (Dz.U. z 2022 r. poz. 2693 z późn. zm.)],przepisy dot. kumulowania pomocy znajdują się w art. 8 GBER.
Punkt 5 w art. 8 wprost odnosi się do powyższej sytuacji:
„Pomocy państwa wyłączonej na mocy niniejszego rozporządzenia nie można kumulować z pomocą de minimis w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowalnych, jeżeli skutkiem takiej kumulacji byłoby przekroczenie poziomów intensywności pomocy określonych w rozdziale III niniejszego rozporządzenia.” Reasumując – nie ma możliwości sfinansowania tego samego wydatku z rozporządzenia na OZE (w maksymalnej możliwej intensywności) w ramach projektu zgłoszonego do naboru w działaniu 10.06 i z innych środków publicznych stanowiących pomoc de minimis w ramach wkładu własnego. Ponadto warto uwzględnić, że z przytoczonych warunków z wniosku o grant również wynika, że nie można na te same wydatki uzyskiwać wsparcia ze środków publicznych m.in. pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.
Pytanie 20. Czy zostanie spełnione kryterium: Kwalifikowalność przedmiotowa projektu w zakresie wynikania projektów ze Strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w sytuacji gdy, w ramach zadania pn. Zakup i montaż instalacji OZE w budynkach komunalnych w Mieście X, określonego w Strategii Rozwoju Subregionu, Gmina X oraz Szpital Specjalistyczny Y złożą 2 odrębne wnioski o dofinansowanie. Tytuły projektów będą zgodne ze strategią, zostaną tylko wyodrębnione 2 etapy. Kwoty dofinansowania dla obu projektów nie przekroczą wartości zadania określonego w strategii.
Odpowiedź
W kwestii możliwości rozdzielenia projektu zapisanego na liście projektów ZIT Subregionu, na dwa odrębne wnioski o dofinansowanie informuję, że jest taka możliwość, tylko należy mieć na uwadze, że nie może się zmienić Wnioskodawca, który figuruje przy tym projekcie na liście projektów ZIT. Z informacji mailowej wynika, że taka sytuacja miałaby miejsce - jeden projekt byłby składany przez Gminę, natomiast drugi przez szpital. Dla obu projektów Wnioskodawcą musiałby być ten sam podmiot, który jest podany na liście projektów strategicznych. A ponadto istotne, aby poszczególne projekty nie przekroczyły alokacji dla danego projektu przewidzianego w strategii oraz aby w każdym z tych projektów (we wniosku o dofinansowanie o polu B.7) przedstawić opis, że jest on częścią jednego projektu wskazanego na liście projektów strategicznych i określić, którego.