Przejdź do treści głównej
Oficjalna nowa strona programu
Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027

Pytania dotyczące naboru nr FESL.06.03-IZ.01-014/23 dla działania FESL.06.03 Kształcenie zawodowe


Pytanie 1. Na jakiej zasadzie możliwe jest zawiązanie partnerstwa? Czy możliwa jest realizacja projektu partnerskiego, w którym wnioskodawcą jest szkoła publiczna, partnerem instytucja rynku pracy, a całość kosztów staży (stawki jednostkowe) ponoszone są przez Partnera?

Odpowiedź 

Możliwość realizacji projektu w partnerstwie opisuje art. 39 ustawy wdrożeniowej, a wybór partnera powinien zostać dokonany zgodnie z ust. 2-4 tego art. Aby realizować projekt w partnerstwie, partner wiodący musi wykazać się odpowiednim potencjałem ekonomicznym zapewniającym prawidłową realizację projektu partnerskiego. Należy podkreślić, że istotą realizacji projektu w partnerstwie jest wspólna realizacja projektu przez podmioty wnoszące do partnerstwa różnorodne zasoby (ludzkie, organizacyjne, techniczne, finansowe).

Należy jednak mieć na uwadze, że aby uznać zawiązane partnerstwo za zasadne i racjonalne niezbędna jest realizacja przez partnera/ów zadań merytorycznych zaplanowanych w ramach kosztów bezpośrednich i tym samym korzystanie przez partnera/ów projektu z dofinansowania UE, które musi być przewidziane dla partnera/ów w budżecie projektu. 

Nie ma zatem możliwości, aby koszty związane z realizacją staży, czyli w przypadku przedmiotowego naboru – wszystkie koszty bezpośrednie projektu, były ponoszone wyłącznie przez jednego z partnerów.

Pytanie 2. Czy partner może poza wysyłaniem uczniów do innych firm brać stażystów także do siebie?

Odpowiedź

Nie ma przeciwskazań, aby partner będący pracodawcą mógł przyjmować uczniów do siebie na staż.

Pytanie 3. Czy wynagrodzenie opiekuna stażu może być jako wkład własny? Czy wkład własny może zostać wniesiony w ramach kosztów pośrednich? Czy wdrożenie rozwiązań zapewniających niedyskryminacje może być finansowane z wkładu własnego? Czy można wkład własny 10% przerzucić także na ucznia?

Odpowiedź

Ze względu na fakt, iż budżet projektu jest konstruowany wyłącznie w oparciu o stawkę jednostkową jedyną formą jego wniesienia jest forma pieniężna. Wkład ten musi zostać wniesiony proporcjonalnie zarówno w ramach kosztów bezpośrednich (rozliczanych wyłącznie stawką) jak i w ramach kosztów pośrednich. Budżet projektu nie obejmuje żadnych innych kosztów poza stawką, a zatem koszt wdrożenia rozwiązań zapewniających niedyskryminację nie będzie stanowił wkładu własnego. Dodatkowo należy pamiętać, że koszt stypendium dla stażysty jest ustalony w  wytycznych dot. realizacji projektów oraz w regulaminie naboru i nie może być niższy niż 80% wartości stawki minimalnej obowiązującej w danym okresie. Kwota ta jest wskazana w umowie stażowej i obligatoryjnie musi zostać wypłacona uczniowi – nie można jej pomniejszyć, można natomiast wypłacić uczniowi stypendium z własnych środków, zapewniając tym samym wkład własny.

Pytanie 4. Czy w ramach stawki jednostkowej można sfinansować zakup odzieży roboczej?

Odpowiedź

Co do zasady „Podmiot przyjmujący na staż uczniowski zapewnia uczniowi (...)odpowiednie środki ochrony indywidualnej". W ramach stawki można sfinansować materiały zużywalne potrzebne stażyście podczas trwania stażu (np. fartuch, maseczki), nie ma natomiast możliwości zakupu żadnego trwałego doposażenia stanowiska pracy (np. mundur, kask).

Pytanie 5. Czy staże uczniowskie będzie można prowadzić w ramach obowiązkowych praktyk u pracodawcy które uczniowie szkół zawodowych muszą odbyć w ramach kształcenia zawodowego?

Odpowiedź

Przedmiotowy nabór dotyczy staży uczniowskich w rozumieniu art. 121a Prawa Oświatowego, zgodnie z którym „Dyrektor szkoły może zwolnić ucznia, który odbył staż uczniowski, z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu w całości lub w części”. Należy jedynie pamiętać, że wsparcie nie może obejmować młodocianych pracowników.

Pytanie 6. Czy można przyjąć swój regulamin odbywania stażu, który będzie określał np. że koszty dojazdu zawiera kwota stażu?

Odpowiedź

Zgodnie z wytycznymi dotyczącymi realizacji projektów oraz regulaminem naboru koszty dojazdu nie wliczają się do stypendium – nie ma zatem możliwości założenia, iż kwota stażu uwzględnia koszty dojazdu. Koszty te mieszczą się natomiast w katalogu pozostałych kosztów objętych stawką i Wnioskodawca może określić jakie koszty z tego zamkniętego katalogu są niezbędne do realizacji stażu i w oparciu o tę ocenę może sformułować wewnętrzny regulamin.

Pytanie 7. Czy jeden uczeń może odbywać więcej niż jeden staż? Jak w takim przypadku określić wskaźniki?

Odpowiedź

Uczeń może odbywać więcej niż jeden staż, pod warunkiem, że przepisy Prawa Oświatowego nie stanowią inaczej. Staż jednego ucznia może być też rozłożony w czasie, należy jednak pamiętać, że najważniejsze jest, aby staż został zrealizowany w sposób efektywny. Wskaźnik dotyczący stawki jednostkowej odnosi się do przepracowanej liczby godzin, więc ta sytuacja nie ma wpływu na jego kształt. W przypadku wskaźnika rezultatu wskazujemy natomiast liczbę osób, które uzyskały kwalifikację więc takiego ucznia należy oczywiście uwzględnić tylko raz.

Pytanie 8. Czy koszt zewnętrznej oceny kwalifikacji jest kwalifikowalny? W zał. 2 - wskaźniki, jest zapis: przy czym walidacja może być przeprowadzona przez nauczyciela/osobę prowadzącą zajęcia. Czy w takim razie koszt tej walidacji jest kwalifikowalny?

Odpowiedź

Nie, koszt zewnętrznej oceny kwalifikacji nie mieści się w katalogu kosztów objętych stawką jednostkową, ani w katalogu kosztów pośrednich.

Pytanie 9. Czy ponoszenie kosztów w ramach stawek jednostkowych będzie jakkolwiek weryfikowane?

Odpowiedź

Stawka jednostkowa będzie rozliczana na podstawie umowy stażowej i listy obecności/wydruków z systemu elektronicznego. Należy jednak mieć na uwadze, iż ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki muszą być zgodne z wytycznymi dot. kwalifikowalności oraz wytycznymi dot. realizacji projektów.

Pytanie 10. Czy jeśli organ nie wydatkuje kwoty  6,81, a zrealizuje zakładaną liczbę godzin stażu to iloczyn tej kwoty zostaje do dyspozycji organu czy podlega zwrotowi?

Odpowiedź

W takim wypadku niewykorzystana kwota stanowi oszczędności projektu i nie podlega zwrotowi, a może zostać wykorzystana np. w przypadku indeksacji stawki jednostkowej na dalszym etapie realizacji projektu.

Pytanie 11. Czy jeśli w trakcie realizacji projektu stawka jednostkowa ulegnie indeksacji, a projekt będzie realizowany np. na przestrzeni 2 lat szkolnych to czy zwiększone zostanie dofinansowanie?

Odpowiedź

Co do zasady - stawka po indeksacji ma zastosowanie do umów o dofinansowanie projektu zawartych na podstawie naborów ogłoszonych po dniu wydania komunikatu MFiPR. Stawka po indeksacji może mieć zastosowanie również w projektach realizowanych, wieloletnich, pod warunkiem wyraźnego rozdzielenia części projektu rozliczanej według dotychczasowej i według zindeksowanej stawki. W takim przypadku niezbędna jest zgoda IZ na zmianę wniosku o dofinansowanie. Wyższe koszty w projekcie będą mogły być pokryte w pierwszej kolejności z oszczędności beneficjenta, a jeżeli nie zostaną one zidentyfikowane, poprzez zwiększenie budżetu projektu przez IZ, o ile ta będzie dysponować dostępną alokacją.

Pytanie 12. Czy staż może trwać np. 200 h?

Odpowiedź

Regulamin konkursu nie narzuca określonej długości trwania stażu, należy jednak pamiętać, że musi on zostać zrealizowany w sposób efektywny, z zachowaniem najwyższych standardów i w zgodzie z przepisami określonymi w art. 121 a Ustawy Prawo oświatowe.

Pytanie 13. Czy badania lekarskie i BHP leżą po naszej stronie czy po stronie pracodawcy tzn. czy Wnioskodawca powinien wybrać firmę, która w trakcie projektu będzie realizowała powyższe usługi czy też powinno to być refundowane pracodawcy z 6,81zl/h?

Odpowiedź

Zgodnie z wytycznymi dot. realizacji projektów badania lekarskie (jeśli wymagane) oraz szkolenie BHP powinno zostać zrealizowane w ramach stawki jednostkowej.

Pytanie 14. W poprzedniej perspektywie podczas staży każdemu stażyście należało stworzyć indywidualne programy rozwoju określające program i warunki stażu, czy w obecnym naborze również trzeba tworzyć takie indywidualne plany dla każdego stażysty, czy wystarczą ogólne założenia dot. stażu dla danego kierunku kształcenia?

Odpowiedź

Przedmiotowy nabór nie obliguje do tworzenia indywidualnych planów dla stażystów. Obligatoryjne są natomiast dokumenty wymagane dla stażu uczniowskiego, w rozumieniu art. 121a Prawa Oświatowego.

Pytanie 15. Ilu uczniów może jednocześnie uczestniczyć w jednej firmie na stażu? Czy są takie  ograniczenia?

Odpowiedź

Liczba uczniów przyjmowanych na staż w danym podmiocie jest zależna od możliwości organizacyjnych pracodawców. Musi być tak określona aby staż mógł być prowadzony w sposób bezpieczny, efektywny oraz zgodny z przepisami bhp.

Pomóż nam poprawić serwis

Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś