Pytania dotyczące naboru nr FESL.03.02-IZ.01-117/24 dla działania 3.2 Zrównoważona multimodalna mobilność miejska – ZIT (Subregion Zachodni)
Pytanie 1. Jednym z zadań w projekcie jako infrastrukturę towarzyszącą, wspierającą transport publiczny zaplanowano modernizację/wymianę wiat przystankowych w projekcie
(u Lidera oraz Partnerów). Czy jest to zakres kwalifikujący się do wsparcia w ramach omawianego działania 03.02.?
Odpowiedź
Uprzejmie informuję, że lokalizacja infrastruktury wspierającej transport publiczny w postaci modernizacji/wymiany wiat przystankowych w projekcie zależna jest od zidentyfikowanych potrzeb przez wnioskodawcę.
Ważną kwestią kwalifikowalności przebudowy przystanków komunikacyjnych jest posiadanie prawa do dysponowania nieruchomością na cele realizacji projektu i zachowanie trwałości projektu minimum przez okres 5 lat przez beneficjenta.
Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że w ramach Działania 03.02. Zrównoważona multimodalna mobilność miejska – ZIT podstawowym elementem projektu powinna być budowa lub przebudowa zintegrowanych centrów przesiadkowych, w tym dworców autobusowych i kolejowych, wraz z infrastrukturą towarzyszącą związaną z transportem zbiorowym, w tym subregionalnym. Dopuszcza się projekty polegające na rozbudowie istniejących centrów przesiadkowych, dla których nie ma konieczności prowadzenia robót budowlanych w ramach istniejącego centrum przesiadkowego, a głównym celem projektu będzie jego uzupełnienie o brakujące elementy i usprawnienie systemu komunikacji w mieście.
W razie dalszych pytań zachęcam do kontaktu telefonicznego pod nr tel. 32 77 40 381 lub 32 77 44 636.
Pytanie 2. Czy istnieje możliwość podwyższenia udziału procentowego dofinansowania w projekcie do 85 % w ramach wydzielonej puli środków określonych w Strategii ZIT, jeżeli po przetargu wartość projektu będzie niższa?
Odpowiedź
Zgodnie z §3 ust. 8 umowy o dofinansowanie w szczególnie uzasadnionych przypadkach IZ FE SL może podjąć decyzję o zwiększeniu dofinansowania. Zwiększenie dofinansowania nie jest możliwe dla projektów objętych pomocą publiczną, jeżeli spowodowałoby naruszenie zasad dotyczących udzielania pomocy.
Szczegółowe zasady zwiększenia dofinansowania określone są w Przewodniku dla beneficjentów FE SL 2021-2027, który wskazuje na możliwość zawnioskowania o zwiększenie:
-procentu lub/i kwoty dofinansowania,
-kosztów kwalifikowalnych i kwoty dofinansowania.
Będziemy analizować możliwość zwiększenia kwoty lub/i procentu dofinansowania między innymi w przypadku, gdy:
- ponowne szacowanie wartości zamówienia lub/i
- oferta złożona przez wykonawcę/ów lub/i
- wartość podpisanej/ych umowy/umów z wykonawcą/ami, przekroczy wysokość wydatków dotyczących danego zamówienia, które zaplanowane zostało we wniosku o dofinansowanie.
W przypadku, kiedy nie wykonano części zadań lub wydatków – co nie ma wpływu na wskaźniki produktu, rezultatu i cel projektu – środki zaplanowane na ich pokrycie można przesunąć na inne zadania lub wydatki. Środki te nie pomniejszają wartości wydatków kwalifikowalnych i nie stanowią ograniczenia rzeczowego w projekcie. Każdy przypadek będzie rozpatrywany indywidualnie w zakresie wpływu na cel projektu oraz istotnego znaczenia dla projektu.
Pytanie 3. Czy w ramach zagospodarowania wody deszczowej miasto może zakwalifikować zadanie dotyczące budowy parkowej sadzawki oraz punktu poboru wody do podlewania zieleni miejskiej zlokalizowanej bezpośrednio przy ciągu pieszo-rowerowym prowadzącym do centrum przesiadkowego? (zarówno budynek centrum przesiadkowego, jak i ciąg pieszo-rowerowy będzie objęty wnioskiem o dofinansowanie).
Zakres zadania obejmuje: budowę sadzawki za istniejącym ciekiem wodnym, budowę zbiornika służącego do poboru wody do podlewania zieleni miejskiej, wykonanie zasilania zbiornika i sadzawki, budowę zatoki umożliwiającej parkowanie pojazdów uprawnionych na czas poboru wody do podlewania, wykonanie fragmentu nawierzchni ulicy wzdłuż zatoki do parkowania. Wszystkie w/w elementy stanowią całość zadania, które służy rozwiązaniu problemu zagospodarowania wody deszczowej w tym rejonie miasta.
Odpowiedź
Zgodnie z Przewodnikiem dla Beneficjentów 2021-2027 w ramach działania 03.02 Zrównoważona multimodalna mobilność miejska – ZIT przewidziano możliwość zastosowania elementów wynikających z Europejskiego Zielonego Ładu oraz rozwiązania na rzecz GOZ o ile stanowią mniej niż 50% kosztów kwalifikowanych i znajdują zastosowanie w miejscu realizacji projektu, m.in.:
- rozwiązania sprzyjające adaptacji do zmian klimatu, w tym zwiększenie powierzchni zielonych (zielone dachy, ściany, zazielenianie terenu), zagospodarowania wody deszczowej,
- rozwiązania na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym,
- inne przedsięwzięcia proekologiczne – dotyczące transformacji w kierunku celów środowiskowych zrównoważonego rozwoju, w tym poprawy efektywności energetycznej, zastosowania odnawialnych źródeł energii oraz wszystkich innych działań związanych z tzw. zazielenianiem przedsiębiorstw.
Wymienione rozwiązania w zakresie zagospodarowania wody deszczowej, poprzez budowę parkowej sadzawki oraz punktu poboru wody do podlewania zieleni miejskiej zlokalizowanej bezpośrednio przy ciągu pieszo-rowerowym prowadzącym do centrum przesiadkowego, wymaga bardziej szczegółowego wyjaśnienia kwestii zależności istniejącego już cieku wodnego w kontekście zasilania planowanej infrastruktury i ewentualnego rozpatrzenia pod kątem zgodności z prawem wodnym. Kolejną wątpliwość budzi czy planowane do wykonania zbiorniki wodne tworzą jedną całość czy są osobnymi elementami, niewykorzystującymi wód opadowych, co jest istotne z punktu widzenia Europejskiego Zielonego Ładu.
Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że w ramach Działania 03.02. Zrównoważona multimodalna mobilność miejska – ZIT podstawowym elementem projektu powinna być budowa lub przebudowa zintegrowanych centrów przesiadkowych, w tym dworców autobusowych i kolejowych, wraz z infrastrukturą towarzyszącą związaną z transportem zbiorowym, w tym subregionalnym. Nie dopuszczalne jest finansowanie budowy/przebudowy infrastruktury liniowej, w tym drogowej, przeznaczonej dla indywidualnego ruchu zmotoryzowanego. Wykonanie fragmentu nawierzchni ulicy wzdłuż zatoki do parkowania stanowić będzie wydatek niekwalifikowany.
z dnia 18.07.2024 r.
Pytanie 4. Czy na moment aplikowania o dofinansowanie konieczne jest posiadanie ostatecznego potwierdzenia prawa do dysponowania nieruchomością?
Odpowiedź
Informujemy, że Beneficjent ostatecznie potwierdza prawo do dysponowania nieruchomością, podpisując umowę o dofinansowanie (chyba, że umowa stanowi o braku takiego obowiązku).
Załącznik „informacja o prawie do dysponowania nieruchomością…” jest załącznikiem obligatoryjnym na etapie aplikowania o środki. W przypadku braku posiadania prawa do dysponowania nieruchomością na moment aplikowania, Wnioskodawca zobligowany jest do opisania w niniejszym załączniku działań, które podejmie, by móc w tym zakresie podpisać umowę o dofinansowanie. Biorąc pod uwagę obowiązujące terminy na podpisanie umowy o dofinansowanie, zalecamy, by do oceny przedkładać inwestycje o jak największym stopniu gotowości realizacyjnej projektu i posiadać pełne prawo do dysponowania na etapie składania wniosku.