Przejdź do treści głównej
Oficjalna nowa strona programu
Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027

Pytania dotyczące naboru nr FESL.03.02-IZ.01-106/24 dla działania FESL.03.02 Zrównoważona multimodalna mobilność miejska – ZIT (Subregion Południowy)


Pytanie 1. Czy dla projektu z zakresu ITS w ramach działania FESL 03.02 Studium wykonalności jest obowiązkowym załącznikiem do wniosku?

Odpowiedź

W naborze z działania 03.02 Zrównoważona multimodalna mobilność miejska – ZIT, typ 2 Inteligentne systemy transportowe (ITS) dla rozwoju zrównoważonego transportu miejskiego - załącznikiem niezbędnym do dołączenia do wniosku o dofinansowanie będzie analiza specyficzna dla sektora, wynikająca z kryteriów wyboru projektów w ramach działania. Dokument ten może przyjąć formę Studium Wykonalności, ale oczywiście nie musi. Klasyczne Studium wykonalności nie jest wymagane w przedmiotowym naborze. Konieczność taka przewidziana została dla projektów realizowanych w trybie niekonkurencyjnym.

Niniejszą analizę należy opracować korzystając z dokumentów:

- Zał. 4.a warunki specyficzne dla naboru w Instrukcji wypełniania wniosku,
- Wytyczne dotyczące zagadnień związanych z przygotowaniem projektów inwestycyjnych, w tym hybrydowych na lata 2021-2027 (dalej wytyczne dot. przygotowania projektów),
- inne dokumenty które mogą mieć wpływ na spełnienie przez projekt kryteriów oceny projektów.

Przeprowadzenie rzetelnej analizy specyficznej może mieć kluczowe znaczenie z punktu widzenia przyznanej punktacji, dlatego nie odniesienie się do powyższych wymagań może skutkować nie przyznaniem punktów w ramach oceny kryteriów merytorycznych przez eksperta.

Pytanie 2. W ramach projektu jako dodatkowy komponent planowane jest przeprowadzenie kampanii informacyjno-promocyjnej m.in.: poprzez realizację warsztatów dla mieszkańców. Proszę o wyjaśnienie czy tego typu działanie należy zdefiniować jako wskaźnik pn. „Liczba przedsięwzięć proekologicznych”? Jeżeli tak, czy z związku z zakresem projektu należy go obligatoryjnie wykazać?

Odpowiedź

Planowane w ramach projektu warsztaty dla mieszkańców jako element kampanii informacyjno-promocyjnej nie wpisują się w definicję wskaźnika pn. „Liczba przedsięwzięć proekologicznych”. 

Wykazane przedsięwzięcie musi mieć istotny wkład w realizację celów środowiskowych określonych w Rozporządzeniu PE i Rady 2020/852 z dnia 18 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje. Opis powinien być spójny z działaniami wskazanymi we wniosku o dofinansowanie w kryterium merytorycznym ogólnym „Wpływ projektu na realizację celów środowiskowo-klimatycznych UE określonych w dokumencie Europejski Zielony Ład (zasada „Nie czyń poważnych szkód” – DNSH)”.

Wskazany wskaźnik jest obowiązkowy w projektach realizowanych w Priorytecie II Fundusze Europejskie na zielony rozwój oraz działaniach proekologicznych (np. 10.6), których cele są zgodne z celami środowiskowymi zrównoważonego rozwoju.

Pytanie 3. Czy analiza potrzeb i wymagań jest obligatoryjnym załącznikiem do wniosku o dofinansowanie?

Odpowiedź

Zgodnie zapisami Instrukcji wypełniania wniosków FE SL 2021-2027 „Analiza potrzeb i wymagań lub ocena efektywności realizacji przedsięwzięcia” jest załącznikiem obligatoryjnym wyłącznie dla projektów hybrydowych (art. 40 ustawy wdrożeniowej). Aby podmiot publiczny mógł podjąć decyzję, czy formuła PPP (w tym hybrydowa) będzie najbardziej efektywnym modelem należy przeprowadzić:

- dla projektów służących poprawie efektywności energetycznej - Analizę potrzeb i wymagań (sporządzoną w oparciu o przepisy Prawa zamówień publicznych- art. 83 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych);

- dla projektów z pozostałych obszarów - Ocenę Efektywności - konieczność jej przeprowadzenia wynika z art. 3a. Ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym.

Jeżeli więc inwestycja nie będzie realizowana w oparciu o formułę PPP – nie ma konieczności dołączania niniejszego załącznika do wniosku o dofinansowanie.

Pytanie 4. W ramach realizacji projektu planuje się m. in. rozwinięcie systemu dynamicznej informacji pasażerskiej, poprzez wyposażenie wybranych przystanków w tablice wyświetlające informacje o odjazdach autobusów w trybie on-line. Biorąc pod uwagę, że wsparta dofinansowaniem infrastruktura musi być dostosowana do zasad równości szans i niedyskryminacji, w tym w zakresie dostępności dla osób z niepełnosprawnością, proszę o wyjaśnienie czy w przypadku udzielonego wsparcia na wyposażenie przystanku w wyżej opisane tablice odjazdowe wymagane jest równocześnie wykonanie innych prac, które dostosowałyby infrastrukturę przystankową do ww. wymogów (np. wykonanie linii prowadzących i pól uwagi dla osób niedowidzących)?

Odpowiedź

W perspektywie 2021-2027 wsparcie udzielane będzie wyłącznie projektom i beneficjentom, którzy przestrzegają zasad horyzontalnych, o których mowa w art. 9 rozporządzenia ogólnego.

Dokumentem, który opisuje w jaki sposób zapewnić dostępność w różnych obszarach infrastrukturalnych są Standardy dostępności dla polityki spójności 2021-2027 (zał. nr 2 do Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027). W odniesieniu do obszaru transportu poruszają wiele kwestii i wątków, związanych z infrastrukturą komunikacji publicznej, a także taboru transportu publicznego.

Zasadniczo można przyjąć, iż zastosowanie standardów w odniesieniu do sfery transportu przyczynia się do osiągnięcia następujących efektów:
- umożliwienie swobodnego poruszania się w miejscach publicznych (poprzez budowę/wykonanie: pochylni, wind, podnośników, parkingów, tras bez przeszkód, ścieżek prowadzących, stref zagrożenia, pasów dotykowych i ostrzegawczych itd.)
- umożliwienie swobodnego korzystania ze środków transportu publicznego (poprzez stosowanie obniżenia podłogi, funkcje przyklęku, eliminację stopni lub ich minimalizowanie w zależności od możliwości (tabor niskowejściowy), wyposażenie pojazdów w podnośniki dla osób poruszających się na wózkach, rampy wjazdowe, stosowanie poręczy w kontrastowych kolorach, kasowników i automatów na odpowiedniej wysokości, system zapowiedzi głosowych w pojazdach, duże wyświetlacze elektroniczne, itd.);
-nieskrępowany i skuteczny dostęp do wszelkiej informacji przede wszystkim na temat rozkładu jazdy, kierunku jazdy i stacji/przystanków pośrednich, topografii punktu komunikacyjnego, lokalizacji zagrożeń, kierunku poruszania się itd. (informacja musi uwzględniać ograniczenia widzenia oraz słyszenia - odpowiednią wielkość komunikatów na tablicach informacyjnych np. w taborze czy odpowiedni poziom głośności umożliwiający usłyszenie komunikatu).

Mając na względzie ww. założenia, zasadnym jest, by elementy przestrzeni wokół strefy przystankowej były tak skonstruowane, aby każdy – niezależnie od dysfunkcji fizycznych, niepełnosprawności – miał możliwość skorzystania z tej infrastruktury komunikacyjnej, bez przeszkód, utrudniających poruszanie i orientowanie się w przestrzeni. Powyższe pozwoli uniknąć sytuacji, że system dynamicznej informacji pasażerskiej będzie dostępny, natomiast przestrzeń wokół tego obiektu infrastrukturalnego – będzie niedostępna, co wykluczy możliwość skorzystania z SIP.

Przypominam, iż wydatki związane z zapewnieniem dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, dotyczące przedmiotu projektu – stanowią wydatki kwalifikowalne.

Odnośnie wyświetlaczy stosowanych w informacji wizualnej – standardy opisują szczegółowe parametry dotyczące wielkości komunikatów, czasu wyświetlania nazw, prędkości przesuwu tekstu. Wymogi te zaprezentowane są w rozdziale 3 „Infrastruktura transportu kolejowego – wymagania szczegółowe”, niemniej jednak ww. elementy można per analogiam (na zasadzie dobrych praktyk) zastosować w rozwiązaniach komunikacyjnych na przystankach autobusowych (przestrzeń manewrowa, pole oczekiwania, szerokość wolnego przejścia, dostęp do tablicy z rozkładem jazdy, wysokość montażu tablicy z rozkładem, dobre praktyki dotyczące systemu informacji pasażerskiej SIP).

Pomóż nam poprawić serwis

Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś