Przejdź do treści głównej
Oficjalna nowa strona programu
Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027

Pytania dotyczące naboru nr FESL.03.02-IZ.01-092/23 dla działania FESL.03.02 Zrównoważona multimodalna mobilność miejska – ZIT (Subregion Północny)


Pytanie 1. Czy w przypadku realizacji projektu w formule "zaprojektuj i wybuduj" (w oparciu o PFU) na moment składania wniosku o dofinansowanie wymagane jest posiadanie prawa do dysponowania wszystkimi działkami wchodzącymi w skład przedsięwzięcia? Czy dopuszczalne jest, aby procedura uzyskiwania prawa do dysponowania nieruchomością (np. w drodze wywłaszczenia, darowizny) była w trakcie procedowania?

Odpowiedź

W ramach działania 3.2 Zrównoważona multimodalna mobilność miejska – ZIT, co do zasady, Wnioskodawca powinien posiadać prawo do dysponowania nieruchomością na cele realizacji projektu oraz w okresie trwałości na moment złożenia wniosku o dofinansowanie. Informacje w tej sprawie należy przedstawić w zał. Informacja o prawie dysponowania nieruchomością (wzór zał. stanowi zał. 4f. do Instrukcji wypełniania wniosku).

Wyjątkiem są projekty dotyczące ścieżek rowerowych, gdzie (zgodnie z wzorem umowy o dofinansowanie) prawo do dysponowania nieruchomością na okres trwałości należy zapewnić przed rozliczeniem wydatków. Oznacza to, że w tym wypadku procedura uzyskiwania prawa dysponowania może być w toku procedowania wniosku. W załączniku 4f Informacja o prawie do dysponowania nieruchomością należy wskazać tytuł prawny, na podstawie którego Wnioskodawca zapewni prawo dysponowania przed rozliczeniem wydatków.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę na zapisy § 19 pkt 2 Rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego, zgodnie z którym część informacyjna programu funkcjonalno-użytkowego obejmuje m. in.: oświadczenie zamawiającego o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane.

Pytanie 2. Gmina przygotowuje wniosek o dofinansowanie. Na etapie prac okazało się, że istnieje problem w zakresie tytułu prawnego do nieruchomości, na których zlokalizowane będą dwa węzły przesiadkowe. Urząd Miasta wystąpił do Wojewody Śląskiego z wnioskiem o wyrażenie zgody na jej darowiznę na rzecz gminy (sprawa jest w toku czekamy na decyzję Wojewody). Natomiast działka 14/34 w obrębie 185 jest w użytkowaniu wieczystym spółki Polskie Koleje Państwowe SA, do której to Wydział Mienia wystąpi o aneksowanie porozumienia w zakresie nabycia prawa użytkowania wieczystego tej działki w drodze zamiany, poprzez wprowadzenie w nim zapisu w postaci zgody spółki do złożenia przez miasto oświadczenia o prawie dysponowania nieruchomością na cele realizacji projektu oraz w okresie trwałości, w celu złożenia wniosku o dofinansowanie inwestycji. W związku z powyższym zwracam się z pytaniem do Państwa czy zapisy w aneksie porozumienia w zakresie  zgody spółki PKP S.A, o której mowa powyżej, będą wystarczające do złożenia przez wnioskodawcę oświadczenia - Załącznika 4f na etapie składania wniosku o dofinansowanie?

Odpowiedź

Z treści przedstawionych przez Panią informacji wynika, że są Państwo na etapie przygotowania dokumentów w celu uzyskania prawa do dysponowania wskazanymi działkami. W związku z tym w chwili obecnej nie posiadają Państwo prawa do dysponowania wskazywanymi nieruchomościami na cele realizacji projektu i w okresie trwałości. Jednocześnie IZ FE nie wnosi zastrzeżeń do wskazywanego tytułu do dysponowania nieruchomościami (w drodze darowizny na rzecz gminy i stosownego aneksowania porozumienia z PKP PLK).

Powinni Państwo posiadać takie prawo do dysponowania nieruchomością na cele realizacji projektu oraz w okresie trwałości na moment złożenia wniosku o dofinansowanie. Informacje w tej sprawie należy przedstawić w zał. Informacja o prawie dysponowania nieruchomością (wzór zał. stanowi zał. 4f. do Instrukcji wypełniania wniosku). W przedmiotowej Informacji Wnioskodawca informuje, że posiada prawo do dysponowania nieruchomością na cele realizacji projektu oraz w okresie trwałości wynikające z właściwego tytułu. Należy wskazać dokument, z którego wynika tytuł do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Jednocześnie informuję, że nie ma konieczności przedstawiania powyższego dokumentu w  formie załącznika.

Wyjątkiem od tej zasady są projekty dotyczące m. in. ścieżek rowerowych, gdzie (zgodnie ze wzorem umowy o dofinansowanie) prawo do dysponowania nieruchomością na okres trwałości należy zapewnić przed rozliczeniem wydatków. Oznacza to, że w tym wypadku procedura uzyskiwania prawa dysponowania może być w toku procedowania wniosku. W załączniku 4f Informacja o prawie do dysponowania nieruchomością należy wskazać tytuł prawny, na podstawie którego Wnioskodawca zapewni prawo dysponowania przed rozliczeniem wydatków.

Pytanie 3. Czy w przypadku, gdy punkty ładowania pojazdów elektrycznych stanowią koszt niekwalifikowany, należy je wykazywać we wniosku o dofinansowanie w części G.1. Wskaźniki produktu: „Infrastruktura paliw alternatywnych (punkty tankowania/ładowania)" oraz w części B.7.1. Uzasadnienie spełnienia kryteriów, w ramach kryterium pn.: „Kompleksowość projektu Dotyczy 1. typu projektu": "Budowa stacji ładowania lub tankowania pojazdów zeroemisyjnych", jak również w ramach analizy finansowej (koszty i przychody wynikające z tego tytułu) oraz ekonomicznej? 

Odpowiedź

W przypadku gdy punkty ładowania pojazdów będą elementem projektu, bez wskazanego współfinansowania środków EFRR, punkty ładowania należy uwzględnić w części wskaźnikowej oraz analizie finansowej i ekonomicznej. Możliwa jest również realizacja wskazanego zakresu poza projektem, bez uwzględniania ich w analizach i w części wskaźnikowej.

Pytanie 4. Jeżeli infrastruktura będzie spełniała kryterium dostępności dla osób niepełnosprawnych, czy należy również określić wartość wskaźnika produktu pn.: Liczba projektów, w których sfinansowano koszty racjonalnych usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami (EFRR/FST/FS) [szt.]?

Odpowiedź

Jeżeli infrastruktura objęta zakresem projektu spełnia kryteria dostępności, należy określić wskaźnik "Liczba projektów, w których sfinansowano koszty racjonalnych usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami (EFRR/FST/FS)". Wnioskodawca zobowiązany jest do określenia wszystkich adekwatnych wskaźników.

Pytanie 5. Czy wpływ projektu na zasadę równości kobiet i mężczyzn powinien być „pozytywny", biorąc pod uwagę kryterium: Poprawa bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu „(w tym kobiet)"?

Odpowiedź

Przedstawione przez Panią kryterium „Poprawa bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu „(w tym kobiet)" stanowi kryterium dostępowe merytoryczno-specyficzne 0/1. Każdy projekt musi zakładać rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo, np. bariery separujące rowerzystów od ruchu kołowego. Przedmiotowe kryterium nie jest skorelowane z zasadą równości kobiet i mężczyzn, której sposób oceny został opisany w Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027.

Pytanie 6. Inwestycja stanowi projekt poniżej 50 mln zł - proszę o potwierdzenie, że zgodnie z instrukcją analiza ekonomiczna może zostać opracowana w sposób uproszczony.

Odpowiedź

Potwierdzam, że pełna analiza ekonomiczna jest wymagana, gdy:
- koszt całkowity kwalifikowalny projektu wynosi co najmniej 50 mln zł;
- projekt ma strategiczne znaczenie (znajduje się na liście przedsięwzięć priorytetowych w Kontrakcie Programowym dla Województwa Śląskiego).
W przypadku braku spełnienia powyższych warunków, wymagana jest jedynie uproszczona analiza ekonomiczna.

Pytanie 7. Czy załącznik pn.: test pomocy publicznej można opracować dla każdego z partnerów indywidualnie w odniesieniu do zadań jakie realizują w projekcie?  

Odpowiedź

Test pomocy publicznej należy opracować dla każdego partnera indywidualnie, w odniesieniu do realizowanych przez niego zadań w projekcie.

Pytanie 8. Czy dla projektów w ramach naboru FESL.03.02-IZ.01-092/23 z działania 03.02. Zrównoważona multimodalna mobilność miejska - ZIT (Subregion Północny) dotyczących budowy centrów przesiadkowych wymagane jest uzyskanie i dołączenie do wniosku dokumentu pn. Deklaracja zgodności projektu z celami środowiskowymi dla jednolitej części wód?
Inwestycje obejmują przede wszystkim budowę parkingów park&ride wraz z drogami dojazdowymi, park&bike, przystanków z zatoką autobusową, ciągów pieszych, rowerowych, toalet, poczekalni, urządzenia terenów zielonych.

Odpowiedź

Deklaracja zgodności projektu z celami środowiskowymi dla jednolitej części wód (dalej: Deklaracja) jest wymagana najpóźniej do dnia podpisania umowy o dofinansowanie projektu, o ile jest ona dla niego wymagana.
Deklarację sporządza się dla przedsięwzięć, które uzyskały ostateczną ocenę wodnoprawną. Wykaz przedsięwzięć wymagających uzyskania oceny wodnoprawnej (i tym samym uzyskania przedmiotowej deklaracji) znajduje się w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 27 sierpnia 2019 r. w sprawie rodzajów inwestycji i działań, które wymagają oceny wodnoprawnej.
Przedstawiony ogólny zakres projektu nie pozwala na jednoznaczne określenie, czy jest wymagane uzyskanie Deklaracji.

W przeważającej części przedsięwzięcia w ramach działania 03.02. Zrównoważona multimodalna mobilność miejska – ZIT nie będą wymagać uzyskania przedmiotowej deklaracji.
Niemniej jednak nie można wykluczyć przypadku, gdy zakres projektu będzie obejmował takie elementy jak np.:
- Wykonanie regulacji wód na długości większej niż 1000 m cieku naturalnego;
- Zmiany ukształtowania terenu na gruntach przylegających do wód mającej wpływ na warunki przepływu wód – zmiana na powierzchni co najmniej 1000 m2 polegająca na:
      a) Podwyższeniu terenu na gruntach przylegających do wód co najmniej o 1 m;
      b) Obniżeniu terenu na gruntach przylegających do wód co najmniej o 2 m.
- W zakresie robót i obiektów budowlanych mających wpływ na zmniejszenie naturalnej retencji terenowej – wykonanie na nieruchomości o powierzchni powyżej 3500 m2 robót lub obiektów budowlanych trwale związanych z gruntem, mających wpływ na zmniejszenie naturalnej retencji terenowej przez wyłączenie z powierzchni biologicznie czynnej więcej niż 70% powierzchni nieruchomości położonej na obszarze nieujętym w system kanalizacji otwartej lub zamkniętej, zlokalizowanym na obszarach zasilania w strefie ochronnej ujęcia wód powierzchniowych lub wód podziemnych przeznaczonego do poboru wody na potrzeby zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi;
- lub inne działania określone w w/w Rozporządzeniu.

W takich sytuacjach konieczne będzie uzyskanie Deklaracji. Sposób uzyskania Deklaracji został określony na stronie: https://www.wody.gov.pl/nasze-dzialania/potwierdzenie-zgodnosc-z-celami-srodowiskowymi

Proszę o analizę czy przedsięwzięcie nie obejmuje elementów wykazanych w ww. rozporządzeniu.
Jeżeli w ramach projektu realizowane są elementy, które figurują w wykazie wskazanym w powyższym rozporządzeniu, wnioskodawca zobowiązany jest dołączyć przedmiotowy dokument.

Jeśli przedsięwzięcie wymagające uzyskania oceny wodnoprawnej jest przedsięwzięciem mogącym znacząco oddziaływać na środowisko (w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko), ocenę wodnoprawną zastępuje się decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach lub decyzją, przed wydaniem której jest przeprowadzana ponowna ocena oddziaływania na środowisko.

 

Pomóż nam poprawić serwis

Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś