Przejdź do treści głównej
Oficjalna nowa strona programu
Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027

Pytania dotyczące naboru nr FESL.03.01-IZ.01-091/23 dla działania 3.1. Zakup taboru autobusowego/ trolejbusowego - ZIT (Subregion Północny)


Pytanie 1. Gmina planuje złożyć wniosek o dofinansowanie projektu, którego przedmiotem będzie zakup autobusów niskoemisyjnych/zeroemisyjnych oraz stacji ładowania do zajezdni autobusowej. W związku z tym proszę o informację czy wymagane będą załączniki dotyczące deklaracji organu odpowiedzialnego za obszary Natura2000 oraz deklaracja zgodności projektu z celami środowiskowymi dla jednolitej części wód?

Odpowiedź

Decyzja o wydaniu pozwolenia wodnoprawnego:

Dla przedsięwzięcia dotyczącego zakupu taboru autobusowego wraz ze stacjami ładowania, pozwolenia wodnoprawnego nie wydaje się, nie ma obowiązku jego dołączania do wniosku.

Natura 2000:

W przypadku stacji ładowania, sytuacja jest bardziej skomplikowana. Gdyby projekt obejmował wyłącznie zakup taboru, deklaracja Natura 2000 nie byłaby wymagana.
Jednakże, ze względu na brak stacji ładowania w katalogu włączeń instrukcji, zalecamy skontaktowanie się z Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska (RDOŚ) w celu wyjaśnienia, czy w tym przypadku deklaracja jest konieczna.

Pytanie 2. Czy możliwa jest zamiana rodzaju planowanego do zakupu taboru autobusowego z typu minibus na midi? Projekt znajduje się na Liście projektów realizujących cele Strategii Rozwoju Subregionu Północnego Województwa Śląskiego na lata 2021-2027 pod nazwą: Zakup minibusów elektrycznych dla Miasta Częstochowy. W związku z powyższym proszę o opinię, czy w takiej sytuacji konieczna jest aktualizacja listy projektów ZIT.

Odpowiedź

Zmiana rodzaju taboru autobusowego z minibusów na midi z napędem elektrycznym wydaje się nie skutkować koniecznością aktualizacji zapisów strategii ZIT Subregionu Północnego. Jednocześnie mając na względzie konieczność zbadania na etapie oceny formalnej zgodności złożonego projektu z listą inwestycji określoną w strategii, zasadne wydaje się opisanie w dokumentacji aplikacyjnej uzasadnienia wprowadzenia tego rodzaju zmian w projekcie względem założeń inwestycyjnych określonych na liście projektów w Strategii ZIT.  Jeżeli tego rodzaju wyjaśnienia nie znajdą się w dokumentacji aplikacyjnej, najprawdopodobniej wnioskodawca zostanie poproszony o nie w trybie uzupełnień. Jednocześnie zwracam uwagę, że na etapie oceny merytorycznej badana jest zgodność projektu z zapisami SUMP. Jeżeli więc zmiana parametrów zakupywanych autobusów może wpływać na ww. zgodność, to należy mieć na względzie, że eksperci oceniający projekt mogą zakwestionować spójność projektu z Planem Zrównoważonej Mobilności Miejskiej.

Pytanie 3. Czy na moment aplikowania o dofinansowanie konieczne jest posiadanie ostatecznego potwierdzenia prawa do dysponowania nieruchomością?

Odpowiedź

Informujemy, że Beneficjent ostatecznie potwierdza prawo do dysponowania nieruchomością, podpisując umowę o dofinansowanie (chyba, że umowa stanowi o braku takiego obowiązku).
Załącznik „informacja o prawie do dysponowania nieruchomością…” jest załącznikiem obligatoryjnym na etapie aplikowania o środki. W przypadku braku posiadania prawa do dysponowania nieruchomością na moment aplikowania, Wnioskodawca zobligowany jest do opisania w niniejszym załączniku działań, które podejmie, by móc w tym zakresie podpisać umowę o dofinansowanie. Biorąc pod uwagę obowiązujące terminy na podpisanie umowy o dofinansowanie, zalecamy, by do oceny przedkładać inwestycje o jak największym stopniu gotowości realizacyjnej projektu i posiadać pełne prawo do dysponowania na etapie składania wniosku.

Pomóż nam poprawić serwis

Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś