Przejdź do treści głównej
Oficjalna nowa strona programu
Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027

Pytania dotyczące naboru nr FESL.03.01-IZ.01-105/24 dla działania FESL.03.01 Zakup taboru autobusowego/ trolejbusowego - ZIT (Subregion Południowy)


Pytanie 1. Jak jest rozumiana kwestia wycofania / likwidacji taboru zastępowanego:
- czy konieczne jest złomowanie?
- czy liczba wycofywanych / złomowanych pojazdów musi odpowiadać 1:1 liczbie pojazdów kupowanych w ramach projektu?
- w jakim terminie należy zlikwidować / zezłomować zastępowane pojazdy?

Odpowiedź

Wycofanie rozumiane jako złomowanie nieefektywnego ekologicznie taboru, opiera się na kryterium merytorycznym specyficznym punktowanym nr 4 pn. "Wycofanie zastępowanego taboru".
Spełnienie tego kryterium nie jest obowiązkowe, co oznacza, że nie ma konieczności zezłomowania wszystkich pojazdów w ramach projektu.
Termin zezłomowania pojazdu powinien być adekwatny do uruchomienia nowego pojazdu zakupionego w ramach projektu.
Definicja kryterium nie określa wymaganej liczby zezłomowanych pojazdów. Oznacza to, że złomowanie dowolnej liczby pojazdów i ich wycofanie z floty będzie punktowane w ramach tego kryterium, będącego efektem realizowanego projektu.
Przychody z zezłomowania pojazdów należy uwzględnić w analizie finansowej projektu i kalkulacji rekompensaty.

Pytanie 2. Czy w przypadku projektu polegającego wyłącznie na zakupie nowych pojazdów należy szczegółowo odnosić się do spełnienia zasady „zanieczyszczający płaci”?

Odpowiedź

W przypadku projektu polegającego wyłącznie na zakupie taboru autobusowego zasada "zanieczyszczający płaci" nie ma zastosowania.

Pytanie 3. Czy w ramach spełnienia kryterium formalnego specyficznego nr 1 konieczne jest zadeklarowanie lektorskiej emisji nazw przystanków w językach: angielskim / ukraińskim, czy wystarczy zadeklarowanie opublikowania przetłumaczonych materiałów informacyjnych o ofercie przewozowej?

Odpowiedź

Wnioskodawca ma obowiązek zapewnić powszechnie dostępność, przejrzystość i aktualność informacji w językach obcych (angielskim/ukraińskim).
Jeśli nie jest możliwe zastosowanie takiego rozwiązania w przypadku danego projektu, należy przedstawić uzasadnienie, które zostanie ocenione przez ekspertów.

Pytanie 4. Czy w sytuacji, w której na obszarze objętym wsparciem nie ma uchwalonego programu ochrony powietrza i SEAP można odnieść się do zapisów programu właściwego dla Woj. Śląskiego?

Odpowiedź

W przypadku braku Programu SEAP/SECAP w danym mieście, należy poinformować o tym w polu B.7.1 "Uzasadnienie spełnienia kryteriów wniosku o dofinansowanie".
W przypadku Programu Ochrony Powietrza należy odnieść się do Programu Ochrony Powietrza Województwa Śląskiego i przeanalizować zgodność projektu z jego zapisami.
Link do uchwały Zarządu Województwa Śląskiego przyjmującej aktualizację programu: Program Ochrony Powietrza
Przedstawione informacje w tym zakresie będą przedmiotem oceny merytorycznej projektu.

Pytanie 5. W jaki sposób podać roczną liczbę użytkowników nowego lub zmodernizowanego transportu publicznego (kryterium merytoryczne – specyficzne punktowane nr 2):
a) Jak rozumieć „rozpoczęcie interwencji” – czy jest to rok złożenia wniosku / podpisania umowy / rozpoczęcia rzeczowej realizacji?
b) Czy wartość bazowa odnosi się do łącznej liczby osób korzystających z oferty przewozowej, czy osób korzystających z taboru zastępowanego przez kupowane pojazdy?

Odpowiedź

Ad. a)
Rozpoczęcie interwencji projektu najlepiej przyjąć zgodnie z planowaną datą rozpoczęcia projektu określoną w polu E.2. Planowana data rozpoczęcia/ zakończenia realizacji projektu we wniosku o dofinansowanie.
Pojęcie rozpoczęcia interwencji zostało określone w definicji wskaźnika „Roczna liczba użytkowników nowego lub zmodernizowanego transportu publicznego", która służy do określenia wartości bazowej wskaźnika, która jest szacowana jako liczba użytkowników usługi transportowej w roku poprzedzającym rozpoczęcie interwencji i wynosi zero
w przypadku nowych usług.

Ad. b)
Kryterium odnosi się do łącznej liczby zakładanego wzrostu liczby osób korzystających z transportu publicznego w stosunku do wariantu bezinwestycyjnego (odniesienie do całości systemu).
Natomiast wskaźnik powiązany z tym kryterium powinien dotyczyć rocznej liczby użytkowników odnoszącej się do taboru objętego zakresem projektu, w tym wycofywanego taboru autobusowego.
Informujemy, że powyższe nie stanowi oceny projektu. Ta nastąpi w oparciu o przedłożoną dokumentację aplikacyjną biorąc pod uwagę obowiązujące na ten czas przepisy prawa i zasady.

Pytanie 6. Czy dokumenty potwierdzające zabezpieczenie środków dot. wkładu własnego konieczne będą do przedłożenia po wyborze projektu do dofinansowania – na etapie podpisywania umowy o dofinansowanie?

Odpowiedź

W zależności od typu beneficjenta, które reprezentuje wnioskodawca, przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektodawca może być poproszony o przedstawienie jednego lub kilku z poniższych dokumentów:

- co najmniej trzymiesięczna lokata terminowa (dokument potwierdzający lokatę powinien zawierać informację o terminie założenia lokaty wraz z terminem jej zapadalności),
- promesa bankowa (w przypadku promesy warunkowej dokument będzie podlegał indywidualnej ocenie i akceptacji IZ FE SL w zakresie wskazanych przez bank warunków),
- wyciąg z wyodrębnionego na realizację projektu rachunku bankowego beneficjenta wskazujący wartość, co najmniej wkładu własnego wraz z oświadczeniem o wykorzystaniu środków na cele projektu,
- WPF lub uchwała budżetowa podjęta przez organ założycielski pełniący nadzór i kontrolę nad podmiotem realizującym zadania JST,
- uchwała (lub oświadczenie w przypadku organu jednoosobowego) właściwego organu określająca zadanie, na które przeznaczone są środki finansowe,
-umowa kredytowa, zawarta umowa ppp (dla projektów hybrydowych)

Konieczność przedstawienia dokumentów potwierdzających posiadanie środków na zabezpieczanie wkładu własnego nie dotyczy jednostek samorządu terytorialnego i Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. 
W sytuacji, kiedy wnioskodawcą jest jednostka samorządu terytorialnego lub Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia a partnerem podmiot, który nie jest zwolniony z obowiązku, wartość środków otrzymanych ze źródeł zewnętrznych - z zastrzeżeniem, że muszą stanowić koszty kwalifikowalne inwestycji. Złożenia dokumentów – podmiot ten składa dokumenty potwierdzające posiadanie środków na zabezpieczanie wkładu własnego.  
W przypadku, gdy realizacja projektu rozpoczęła się i poniesiono wydatki wartość zabezpieczenia wkładu własnego może być pomniejszona o wartość tych wydatków oraz o wartość środków otrzymanych ze źródeł zewnętrznych - z zastrzeżeniem, że muszą stanowić koszty kwalifikowalne inwestycji.

Pytanie 7. Czy w myśl zapisów instrukcji wypełniania wniosku: „Wartość wkładu własnego, który musisz zabezpieczyć na realizację inwestycji stanowi różnicę między kwotą wydatków kwalifikowanych projektu a kwotą dofinansowania, zgodnie z poziomem dofinansowania dla projektu.”
należy udokumentować wkład własny wyłącznie w zakresie wydatków kwalifikowalnych?

Odpowiedź

Wnioskodawca ma obowiązek zabezpieczyć wkład własny do projektu, którego wartość będzie stanowić różnicę między wydatkami kwalifikowalnymi a dofinansowaniem. Należy jednak pamiętać, iż wydatki uznane za niekwalifikowalne, a związane z realizacją projektu, ponosi beneficjent jako strona umowy o dofinansowanie projektu

Pytanie 8. Czy nie ma obowiązku udokumentowania środków na podatek VAT, który jest możliwy do odzyskania na zasadach podatkowych i stanowi wydatek niekwalifikowalnych w projekcie?

Odpowiedź

Zgodnie z zapisami umowy  Beneficjent jest zobowiązany pokryć ze środków własnych wszelkie wydatki uznane za niekwalifikowalne w ramach projektu. Nie ma konieczności dokumentować posiadania środków na zabezpieczenie wydatków niekwalifikowanych w projekcie.

Pytanie 9. Organizator planuje zakupić autobusy elektryczne, które następnie będą udostępnione operatorowi (spółka w 100% własności gminnej) na podstawie umowy dzierżawy. Elementem towarzyszącym będzie rozbudowa stacji ładowania znajdującej się na terenie zajezdni o kolejne punkty ładowania autobusów elektrycznych. W celu zapewnienia odpowiedniej mocy dla rozbudowanej stacji ładowania występuje konieczność doposażenia istniejącej, będącej własnością operatora, stacji transformatorowej o dodatkowy transformator wraz z niezbędnym osprzętem (m.in. rozdzielnice niskiego i średniego napięcia).

Czy organizator ma możliwość uwzględnienia w projekcie doposażenia stacji transformatorowej i uzyskać na ten zakres dotację?

Odpowiedź

W odpowiedzi na pytanie dotyczące możliwości kwalifikowania stacji transformatorowej, będącej elementem rozbudowywanej infrastruktury do tankowania pojazdów zasilanych paliwami zeroemisyjnymi w ramach działania 03.01 Zakup taboru autobusowego/ trolejbusowego – ZIT informuję, że zgodnie z Przewodnikiem dla Beneficjentów FE SL 2021-2027 dopuszczalne są wydatki poniesione z tego tytułu z zachowaniem przepisów o pomocy publicznej.
Oczywiście proszę o opisanie we wniosku konieczności uzupełnienia stacji o brakujące elementy usprawniające możliwość ładowania zakupionego zeroemisyjnego taboru autobusowego. Ważną kwestią kwalifikowalności przedmiotowej infrastruktury jest również posiadanie prawa do dysponowania nieruchomością na cele realizacji projektu i zachowanie trwałości projektu minimum przez okres 5 lat przez beneficjenta.

Pomóż nam poprawić serwis

Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś