Pytania po szkoleniu 26.09.2024 r. Ewidencja księgowa w projektach FE SL 2021-2027
Pytanie 1. Jak wygląda kwestia wydatkowania środków z dotacji. Opłacamy faktury ze środków własnych (jeżeli czekamy na drugą zaliczkę ze środków unijnych), następnie między kontami bankowymi robimy refundację. Czy taka sytuacja jest możliwa?.
Odpowiedź
Tak, do wysokości % dofinansowania.
Opracowane przez Panią Ewę Gogolińską
Pytanie 2. Czy w projektach do kwoty 5 mln EUR, w których VAT jest niekwalifikowalny należy składać oświadczenia?
Odpowiedź
Zgodnie z Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 Podrozdział 3.5. Podatek od towarów i usług (VAT) oraz PRZEWODNIK DLA BENEFICJENTÓW FE SL 2021-2027 - wersja 7. – nie ma obowiązku składania oświadczeń.
Uwaga na projekty objęte pomocą publiczną – indywidualna interpretacja bez względu na wartość projektu.
PRZEWODNIK DLA BENEFICJENTÓW FE SL 2021-2027 - wersja 7.
Jeżeli wartość realizowanego przez Ciebie projektu jest mniejsza niż 5 000 000 euro z VAT, podatek VAT jest wydatkiem kwalifikowalnym z uwzględnieniem zasad określonych w rozporządzeniu ogólnym, przepisach dotyczących pomocy państwa, Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 oraz umowie o dofinansowanie.
Kiedy w trakcie realizacji projektu jego wartość wzrośnie do wysokości 5 000 000 euro (lub więcej), a Vat w projekcie jest kosztem kwalifikowalnym, w celu zbadania kwalifikowalności podatku od towarów i usług, będziesz zobowiązany do złożenia:
− oświadczenia o VAT,
− indywidualnej interpretacji prawa podatkowego.
Co do zasady indywidualną interpretację prawa podatkowego będziesz musiał dostarczyć na etapie składania pierwszego wniosku o płatność (zaliczkową oraz z wydatkami) dla projektów dla których wskazano brak prawnej możliwości odzyskania podatku VAT (tj. VAT w projekcie stanowi koszt kwalifikowalny):
• wartości całkowitej co najmniej 5 mln Euro,
• projektów podlegających zasadom pomocy publicznej, bez względu na ich wartość.
W przypadku, kiedy realizujesz projekt w partnerstwie (w tym również PPP) o dostarczenie oświadczenia i indywidualnej interpretacji prawa podatkowego będziemy także prosić partnera projektu / partnera prywatnego.
Opracowane przez Panią Ewę Gogolińską
Pytanie 3. W przypadku projektu pow. 5 mln EUR, dotyczącego działalności zwolnionej ustawowo, VAT kwalifikowalny będzie do odliczenie do kwoty 5 mln EUR wartości projektu zgodnie z przepisami czy do całej kwoty projektu?
Odpowiedź
Jeżeli Instytucja Zarządzająca dopuści kwalifikowanie podatku VAT w konkursie, podatek VAT będzie możliwy do kwalifikowania przez beneficjentów przy całej wartości projektu pod warunkiem, że Beneficjent ani innemu podmiotowi zaangażowanemu w realizację projektu nie przysługuje prawna możliwość odzyskania podatku VAT oraz jeżeli takie prawo nie ulegnie zmianie.
Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 Podrozdział 3.5. Podatek od towarów i usług (VAT) pkt 3-7
3) Podatek VAT w projekcie, którego łączny koszt wynosi co najmniej 5 mln EUR (włączając VAT), może być kwalifikowalny, gdy brak jest prawnej możliwości odzyskania podatku VAT zgodnie z przepisami prawa krajowego, z zastrzeżeniem pkt 8. IZ zapewnia, że załącznikiem do umowy o dofinansowanie projektu jest oświadczenie, o którym mowa w pkt 9.
4) Ponowne badanie kwalifikowalności podatku VAT jest wymagane w przypadku zmiany łącznego kosztu projektu mającej wpływ na kwalifikowalność VAT.
5) Do przeliczenia łącznego kosztu projektu, o którym mowa w pkt 1-3, stosuje się miesięczny obrachunkowy kurs wymiany walut stosowany przez KE, aktualny w dniu zawarcia umowy o dofinansowanie projektu, a w przypadku, o którym mowa w pkt 4 – w dniu zawarcia aneksu do umowy wynikającego ze zmiany łącznego kosztu projektu.
6) Warunek określony w pkt 3 oznacza, iż zapłacony podatek VAT może być uznany za wydatek kwalifikowalny wyłącznie wówczas, gdy beneficjentowi ani żadnemu innemu podmiotowi zaangażowanemu w realizację projektu lub wykorzystującemu do działalności opodatkowanej produkty będące efektem realizacji projektu, zarówno w fazie realizacyjnej jak i operacyjnej, ani uczestnikowi projektu, czy innemu podmiotowi otrzymującemu wsparcie z EFS+, zgodnie z obowiązującym prawodawstwem krajowym, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot podatku VAT. Posiadanie wyżej wymienionego prawa (potencjalnej prawnej możliwości) wyklucza uznanie wydatku za kwalifikowalny, nawet jeśli faktycznie zwrot nie nastąpił, np. ze względu na niepodjęcie przez podmiot czynności zmierzających do realizacji tego prawa.
7) Za posiadanie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w pkt 6, nie uznaje się możliwości określonej w art. 113 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931, z późn. zm.), ani przypadku wskazanego w art. 90 ust. 10 pkt 2 tej ustawy.
8) W SZOP, regulaminie wyboru projektów lub umowie o dofinansowanie projektu IZ/IP/IW w ramach EFRR/FS/FST może wyłączyć możliwość kwalifikowania podatku VAT.
Opracowane przez Panią Ewę Gogolińską
Pytanie 4. W JST każdy projekt jest prowadzony w wyodrębnionym księgowo oddziale - konta inwestycyjne i przyjęcie do środków trwałych prowadzone jest także w formie wydzielonej księgowości (w oddziale), jednak po zakończeniu i rozliczeniu projektu, amortyzacja i umorzenie naliczane są w podstawowej ewidencji księgowej, nie w wydzielonych projektach - czy takie postępowanie jest prawidłowe?
Odpowiedź
TAK. Po zakończeniu i rozliczeniu projektu amortyzacja i umorzenie mogą być rozliczane w podstawowej ewidencji z uwzględnieniem przepisów prawa krajowego. Należy zwrócić szczególną uwagę na ustawy podatkowe, żeby nie nastąpiło podwójne finansowanie.
Opracowane przez Panią Ewę Gogolińską
Pytanie 5. Jak powinno następować szczegółowe księgowanie dokumentów: 1. Księgowanie - podpisanie umowy o dofinansowanie 2. Wpływ środków na rachunek bankowy 3. Księgowanie dokumentu np. zakupu środka trwałego, policzenie amortyzacji KUP i NKUP, księgowanie zapłaty za fakturę, z którego konta bankowego. 4. Księgowanie listy płac osób bezpośrednio zaangażowanych w projekt oraz pośrednio (np. służb finansowo-księgowych) 5. Księgowanie kosztów bezpośrednich - np. energia elektryczna, woda, materiały biurowe 6. Księgowanie użyczenia własnych pomieszczeń(np. sali) pod projekt, 7. Wykazywanie dotacji w Sprawozdaniu Finansowym na przełomie roku.
Odpowiedź
Nie określono jakiego podmiotu dotyczy pytanie.
Ewidencja księgowa jest uzależniona od rodzaju Beneficjenta. Inaczej będzie prowadzona w przypadku JSFP a inaczej w przypadku Beneficjentów sektora prywatnego. Ewidencja księgowa powinna być zgodna z przepisami prawa krajowego min.:
- Ustawa o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. (tekst jednolity Dz. U. z 2023 r. poz. 120 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13.09.2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r. poz. 342 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2.03.2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Tekst jednolity Dz. U. z 2022 r. poz. 513 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm.)
Na potrzeby projektu tworzy się analitykę do kont syntetycznych przypisaną do danego projektu oraz dodatkowo należy wskazać źródło finansowania w odpowiednich proporcjach procentowych wskazanych w umowie o dofinansowanie.
Jednostki sfery finansów publicznych maja obowiązek stosowania paragrafów (które są elementem kont analitycznych). Czwarta liczba paragrafu określa źródło finansowania np. :
0 - w przypadku finansowania wydatku, który nie jest ujęty w budżecie projektu
7(8) – w przypadku finansowania wydatku ze środków unijnych (budżet środków europejskich)
9 – w przypadku finansowania wydatku kwalifikowalnego ze środków współfinansowania krajowego lub wydatku niekwalifikowalnego ujętego w projekcie (budżet państwa).
W przypadku kosztów pośrednich i kosztów bezpośrednich rozliczanych ryczałtem nie ma obowiązku prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej i opisywania dokumentów księgowych.
Przykłady wyodrębnienia ewidencji księgowej dla projektów zostały wskazane w materiałach.
Opracowane przez Panią Ewę Gogolińską