Pytanie dotyczące naboru FESL.02.11-IZ.01-005/23 Infrastruktura wodno-kanalizacyjna – tryb konkurencyjny Priorytet II Fundusze Europejskie na zielony rozwój
Pytanie 1. Czy jest możliwe uzyskanie dofinansowania w ramach ww. naboru na budowę/modernizację urządzeń służących do zamykania obiegu wody w myjniach samochodowych?
Odpowiedź IZ
Niestety nie jest możliwe uzyskanie dofinansowania na inwestycję w zakresie budowy/modernizacji urządzeń służących do zamykania obiegu wody w myjniach samochodowych w ramach działania 2.11 FESL 2021-2027. Celem działania 2.11 jest zapewnienie wody do spożycia przez ludzi (infrastruktura do celów ujęcia, uzdatniania, magazynowania i dystrybucji, działania na rzecz efektywności, zaopatrzenie w wodę do spożycia) oraz wsparcie gospodarki ściekowej realizowanej przez aglomeracje w rozumieniu ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne.
Powyższa inwestycja potencjalnie mogłaby być możliwa w działaniu FESL.02.13 Gospodarka o obiegu zamkniętym (IF).
W ramach tego działania oferowana będzie pożyczka z elementem dotacyjnym na warunkach korzystniejszych niż rynkowe. Planowane finansowanie ma na celu m.in. zainicjowanie nowych procesów produkcyjnych, technologii, jak i produktów w zakresie GOZ w przedsiębiorstwach.
Wspierane będą inwestycje ostatecznych odbiorców, których celem jest przejście na model gospodarki o obiegu zamkniętym, w tym minimalizacja zasobo- i materiałochłonności procesów produkcyjnych i logistycznych oraz zapobieganie i zmniejszenie powstawania odpadów, a także zmniejszenie śladu środowiskowego produktów na każdym etapie, począwszy od ekoprojektowania, przez cyrkularne modele biznesowe po systemy efektywnego zagospodarowywania odpadów.
W celu minimalizacji przepływu materiałów i energii, zmiany produktów i metod produkcji, przynoszących przewagę konkurencyjną przedsiębiorstwom, wsparciem zostaną objęte również projekty ostatecznych odbiorców polegające na wykorzystaniu ekoinnowacji, jako narzędzia przyczyniającego się do ekologicznego, zielonego wzrostu gospodarczego.
Departament Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego UMWSL, 9-06-2023 r.
Pytanie 2. Czy stanowi wydatek kwalifikowany koszt odtworzenia drogi w związku ze zrealizowaną w ramach projektu budową/modernizacją sieci wodociągowej lub ściekowej? Czy stanowi wydatek kwalifikowany koszt odtworzenia zjazdów na posesje?
Odpowiedź IZ
Odtworzenie nawierzchni drogi - stanowią wydatek kwalifikowany nakłady na odtworzenie nawierzchni drogowej w przypadku projektów dotyczących budowy i modernizacji sieci kanalizacyjnej lub wodociągowej (odtworzenie wyłącznie „po śladzie” budowanej/modernizowanej kwalifikowanej części sieci).
Określenie „odtworzenie po śladzie” oznacza konieczne nakłady poniesione w budowanym/modernizowanym „śladzie” sieci o szerokości wynikającej z zastosowanej technologii realizacji inwestycji.
Przykładowo: jeśli przeprowadzone prace naruszają drogę w części o szerokość 1 metra to kwalifikowalne jest uzupełnienie/odtworzenie części pasa drogowego tylko o takiej szerokości.
Nie stanowią wydatku kwalifikowanego nakłady na odtworzenie całej nawierzchni drogowej lub nakłady na polepszenie parametrów odtwarzanej drogi.
Odtworzenie zjazdów na posesje - stanowią wydatek kwalifikowany nakłady na odtworzenie nawierzchni zjazdów na posesje w przypadku projektów dotyczących budowy i modernizacji sieci kanalizacyjnej lub wodociągowej (odtworzenie wyłącznie „po śladzie” budowanej/modernizowanej kwalifikowanej części sieci).
Zgodnie z ustawą z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, zjazd stanowi część drogi publicznej łączącą jezdnię z nieruchomością gruntową usytuowaną poza pasem drogowym, stanowiącą bezpośrednie miejsce dostępu do drogi publicznej w rozumieniu przepisów o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Wobec powyższego, kwalifikowane są nakłady na odtworzenie zjazdów na posesje w części znajdującej się w obrębie pasa drogowego.
Nie stanowią wydatku kwalifikowanego nakłady na odtworzenie całej nawierzchni zjazdu lub nakłady na polepszenie parametrów odtwarzanego zjazdu. Wydatkiem niekwalifikowanym jest budowa zjazdów na posesje.
Departament Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego UMWSL, 21-06-2023 r.
Pytanie 3. Jak będą Państwo obliczać wskaźnik „Stopień skanalizowania aglomeracji (w %) w wyniku realizacji projektu" - czy mogliby Państwo potwierdzić, że:
a) w liczniku - czy będzie brana liczba osób wyrażona w RLM, czy także liczba RLM np. z działalności gospodarczych, która zostanie przyłączona w wyniku realizacji projektu;
b) w mianowniku - którą kolumnę z VI AKPOŚK przyjmują Państwo do wyliczenia wskaźnika jako „liczba osób ogółem na terenie aglomeracji".
ODPOWIEDŹ IZ
Stopień skanalizowania aglomeracji (w %) w wyniku realizacji projektu:
a) w liczniku należy uwzględnić także liczbę RLM np. z działalności gospodarczych, która zostanie przyłączona w wyniku realizacji projektu.
Zgodnie z wydanym przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz PGW Wody Polskie „Poradnikiem dla samorządów wyznaczających aglomeracje”, RLM aglomeracji to parametr określający ładunek zanieczyszczeń odprowadzanych we wszystkich rodzajach ścieków powstających na terenie aglomeracji, który obejmuje:
• ścieki pochodzące od stałych mieszkańców aglomeracji (w przeliczeniu: 1 RLM aglomeracji = 1 stały mieszkaniec aglomeracji),
• ścieki pochodzące z przemysłu w aglomeracji (przy czym ładunek przelicza się zgodnie z art. 86 ust. 3 pkt 2 ustawy Prawo wodne),
• ścieki od osób czasowo przebywających w aglomeracji (w przeliczeniu: 1 RLM aglomeracji = 1 zarejestrowane miejsce noclegowe).
b) w mianowniku należy ująć dane z kolumny nr 12 „RLM aglomeracji” z załącznika nr 3 do VI AKPOŚK.
Pytanie 4. W dokumentacji konkursowej wskazano: „Jeżeli warunki techniczne nie pozwalają zastosować określonego standardu, dołącz do wniosku opinię podmiotu zewnętrznego, która potwierdzi w sposób obiektywny ten fakt. Istotne w tym momencie będzie również przedstawienie, w jaki sposób zapewniona będzie dostępność (np. poprzez zastosowanie racjonalnych usprawnień), mimo problemów technicznych, które zostały zidentyfikowane." Prosimy o wyjaśnienie o opinii jakiego zewnętrznego podmiotu mowa w dokumentacji konkursowej. W przypadku oczyszczalni ścieków, sieci kanalizacji sanitarnej czy wodociągowej trudno mówić o dostępności produktów projektu dla OzN. Oczyszczalnia ścieków jest obiektem przemysłowym - czy do tego rodzaju obiektów stosuje się Wytyczne dotyczące realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027. W w/w wytycznych mowa o standardzie architektonicznym, który jednak dotyczy budynków użyteczności publicznej.
ODPOWIEDŹ IZ
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, ma na celu umożliwienie wszystkim osobom sprawiedliwe i pełne uczestnictwo we wszystkich dziedzinach życia na jednakowych zasadach, bez względu na ich płeć, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne lub społeczne, cechy genetyczne, język, religię lub przekonania, poglądy polityczne lub wszelkie inne poglądy, przynależność do mniejszości narodowej, majątek, urodzenie, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną.
Co do zasady, nowe produkty projektów (np. zasoby cyfrowe, środki transportu, infrastruktura, usługi) muszą być zgodne z zasadami uniwersalnego projektowania – co oznacza co najmniej zastosowanie standardów dostępności dla polityki spójności na lata 2021-2027.
W przypadku obiektów i zasobów modernizowanych (m.in. przebudowa , rozbudowa ), zastosowanie standardów dostępności jest obowiązkowe - o ile pozwalają na to warunki techniczne i zakres prowadzonej modernizacji . Jeżeli warunki techniczne nie pozwalają zastosować określonego standardu, należy dołączyć do wniosku opinię podmiotu zewnętrznego (np. projektanta budowlanego), która potwierdzi w sposób obiektywny ten fakt. Istotne w tym momencie będzie również przedstawienie, w jaki sposób zapewniona będzie dostępność (np. poprzez zastosowanie racjonalnych usprawnień), mimo problemów technicznych, które zostały zidentyfikowane.
W przypadku, gdy produkty (usługi) projektu nie mają swoich bezpośrednich użytkowników (w odniesieniu do pytania będzie to np. sieć kanalizacyjna), dopuszczalne jest uznanie, że mają one charakter neutralny wobec zasady równości szans i niedyskryminacji. Jeżeli produkt powstały w wyniku realizacji projektu będzie miał charakter neutralny pod względem zasady równości szans i niedyskryminacji, zapewnienie zgodności z zasadą niedyskryminacji może nastąpić na poziomie zarządzania projektem i dostępności cyfrowej dokumentacji projektowej publikowanej na stronach zgodnych z WCAG, nawet w przypadku braku kwalifikowalności takich wydatków w projekcie. We wniosku o dofinansowanie należy podać informacje, jak zostanie zapewniona realizacja zasady niedyskryminacji w ramach procesu zarządzania projektem.
W takiej sytuacji proszę o odniesienie się do kwestii związanych z zapewnieniem zgodności z zasadą niedyskryminacji całości projektu np.:
• prowadzenie prac w sposób nieograniczający poruszania się osób z niepełnosprawnościami w budynkach i ich otoczeniu, nieblokowanie miejsc parkingowych dla osób z niepełnosprawnościami na czas remontu, a w razie takiej konieczności – wyznaczenie innych, tymczasowych,
• produkty projektu nie zawierają elementów stanowiących utrudnienie dla osób niewidomych, niedowidzących, niesłyszących;
• prowadzenie strony internetowej Projektu spełniającej wymogi WCAG 2.1;
• poinformowanie o projekcie tak, by dowiedział się o nim każdy zainteresowany i dodanie opcji powiększania czcionki na stronie internetowej projektu, dzięki czemu przeczytają ją osoby niedowidzące;
• zatrudnianie osób z niepełnosprawnością. Realizator projektu może, poprzez zatrudnienie osób z niepełnosprawnością, również w ten sposób wpływać pozytywnie na tę zasadę.
W takiej sytuacji (neutralny charakter produktów projektu) nie będzie wymagał załączenia do wniosku opinii podmiotu zewnętrznego.
W odniesieniu do oczyszczalni ścieków - co do zasady dostępność infrastruktury badana będzie w zakresie i zgodnie z przedmiotem projektu tj. w przypadku prac modernizacyjnych przy oczyszczalni, które w ramach projektu i wydatków zostały ograniczone do np. odsączenia frakcji osadów itp. uznaje się je za produkt neutralny, jednakże prace polegające na np. modernizacji samego budynku (strefa wejścia, pomieszczenia socjalne, biurowe, sanitariaty itp.) gdzie wystąpi kontakt użytkownika z infrastrukturą należy uznać za potencjalnie wymagające prac dostosowawczych i należy wówczas zastosować wytyczne wynikające ze standardów dostępności (zał. Nr 2 do Wytycznych).
W przesłanym mailu stwierdza się, że „w przypadku oczyszczalni ścieków, sieci kanalizacji sanitarnej czy wodociągowej trudno mówić o dostępności produktów projektu dla OzN”. W tym miejscu należy zauważyć, że zgodność projektu z zasadą równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami jest rozumiana szeroko tj. nie tylko pod kątem dostępności wspartej infrastruktury dla osób niepełnosprawnych ale dostępności na jednakowych zasadach dla wszystkich interesariuszy.