Pytania dotyczące naboru nr FESL.10.06-IZ.01-010/23 dla działania FESL.10.06 Rozwój energetyki rozproszonej opartej o odnawialne źródła energii - projekty grantowe i parasolowe, Tematyka: Pomoc publiczna
Pytanie 1. Proszę o wskazanie trybu udzielania pomocy przez gminę projekcie grantowym mieszkańcom, potencjalnie mającym nadprodukcję (tj. nie spełniającym zasady nieprzewymiarowania instalacji) i jaki będzie poziom dofinansowania w takiej sytuacji.
Odpowiedź
W ramach konsultacji z Ministerstwem potwierdziliśmy informację, że podstawą udzielania pomocy de minimis ze środków polityki spójności w ramach regionalnych programów 2021-2027 jest ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FUNDUSZY I POLITYKI REGIONALNEJ z dnia 29 września 2022 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis w ramach regionalnych programów na lata 2021–2027.
Możliwość udzielenia pomocy na podstawie tego rozporządzenia wynika z art. 4 rozporządzenia w zw. z art. 30 ust 2. ustawy o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027.
Jednocześnie warunek zawarty w art. 4 ust 4 rozporządzenia również jest spełniony (patrz paragraf 3 pkt 9 wzoru umowy o dofinansowanie).
Rozporządzenie nie wskazuje na maksymalną intensywność wsparcia. Nie ma możliwości, by podstawą udzielenia pomocy de minimis była uchwała rady gminy, która miałaby stanowić program pomocowy, ponieważ takiej możliwości nie przewiduje art. 30 ust. 4 ustawy wdrożeniowej.
Ważne: Należy pamiętać, że to stanowisko nie odnosi się do podejmowania samych uchwał i ich zasadności, a jedynie do podstawy udzielenia pomocy de minimis w ramach projektu dofinansowanego z programu regionalnego.
Pytanie 2. Proszę o informacje na jakiej podstawie nie można w FE SL udzielać wsparcia w sektorze rolnictwa.
Odpowiedź
W przypadku projektów grantowych podstawę pomocy stanowić powinno Rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 29 września 2022 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis w ramach regionalnych programów na lata 2021–2027, wdrażające przepisy rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013, czyli wyłączające możliwość jego stosowania w zakresie produkcji podstawowej produktów rolnych. Oznacza to, że w przypadku gospodarstw rolnych prowadzących działalność w zakresie produkcji podstawowej produktów rolnych nie będzie możliwości przyznania pomocy de minimis na podstawie rozporządzenia MFiPR z dnia 29 września 2022 r.
Brak możliwości udzielenia pomocy w sektorze rolnictwa (na podstawie delegowanego rozporządzenia) wynika z ograniczenia definicji Beneficjenta. Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 9b rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060, beneficjent to:
„w kontekście pomocy de minimis udzielanej zgodnie z rozporządzeniami Komisji (UE) nr 1407/2013 lub (UE) nr 717/2014 państwo członkowskie może zdecydować, że beneficjentem do celów niniejszego rozporządzenia jest podmiot udzielający pomocy, w przypadku, gdy jest on odpowiedzialny za inicjowanie operacji lub za inicjowanie i wdrażanie operacji”.
Przytoczona definicja beneficjenta robi wyjątek dla rozporządzenia nr 1407/2013 oraz nr 717/2014 (pomoc de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury) i nie ma możliwości korzystania z niej w przypadku innych podstaw prawnych (pomoc udzielona przez Beneficjenta może opierać się tylko na tych dwóch rozporządzeniach).
Pytanie 3. Czy pomoc przyznawana grantobiorcom w postaci dotacji na instalacje OZE ma charakter pomocy de minimis, czy też dotyczy to sytuacji tylko i wyłącznie wtedy, gdy na danej nieruchomości/budynku prowadzona jest działalność gospodarcza?
Czy pomoc de minimis ma wpływ na wysokość kosztów pośrednich dla wnioskodawcy/gminy, która realizuje projekt grantowy i występuje ten rodzaj pomocy?
Odpowiedź
Regułom pomocy publicznej/pomocy de minimis podlegają wszystkie kategorie podmiotów prowadzących działalność gospodarczą (działających w warunkach konkurencji). W przypadku projektu grantowego, gdy prowadzona przez mieszkańca działalność odniesie korzyści z przyznanej pomocy, tj. przedmiot projektu jest wykorzystywany do prowadzenia tej działalności, należy udzielić pomocy de minimis grantobiorcy (nie dotyczy to sytuacji, gdy jest wyodrębniony licznik energii do prowadzenia działalności gospodarczej). Organem udzielającym pomocy de minimis grantobiorcom jest gmina. Sama dotacja na instalacje OZE nie ma charakteru pomocy de minimis.
Pomoc de minimis w projektach grantowych z reguły występuje na drugim poziomie (pomiędzy gminą a mieszkańcem), dlatego nie należy wykazywać jej we wniosku o dofinansowanie w części dot. pomocy publicznej. Taka pomoc de minimis nie ma wpływu na wysokość kosztów pośrednich dla wnioskodawcy, który realizuje projekt grantowy. Inaczej jest w przypadku, gdy w projekcie występuje pomoc publiczna/pomoc de minimis w relacji IZ a beneficjent pomocy, wtedy koszty pośrednie też powinny być objęte pomocą.
Uregulowania w zakresie pomocy de minimis powinny być określone już na etapie tworzenia Regulaminu naboru i realizacji projektu grantowego oraz wzoru umowy o powierzenie grantu.
Więcej informacji dot. pomocy publicznej/pomocy de minimis, w tym pomocy na różnych poziomach, znajduje się Przewodniku dla beneficjentów FE SL 2021-2027 w rozdziale 1.5.