Przejdź do treści głównej
Oficjalna nowa strona programu
Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027

Pytania dotyczące naboru nr 127/24 i 128/24 z działania FESL.10.06 Rozwój energetyki rozproszonej opartej o odnawialne źródła energii. ZIT subregionu Południowego i Zachodniego


Pytanie 1.  Czy właściwym subregionem jest subregion z uwagi na adres siedziby spółki, czy realizacji projektu?

Odpowiedź

Nabór dla przedmiotowego działania (10.06_ZIT) jest realizowany w oparciu o instrument terytorialny ZIT, a co za tym idzie, przedmiotowy projekt musiałby wynikać ze strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Oznacza to, że aplikować o wsparcie mogą wnioskodawcy, których projekty wynikają ze Strategii Zintegrowanego Rozwoju Terytorialnego Aglomeracji Beskidzkiej na lata 2021-2027 (z perspektywą do roku 2030) i są wskazane na liście projektów ZIT, zgodnie z art. 34 ust.15 pkt. 3 ustawy wdrożeniowej (warunek zamieszczony w Regulaminie wyboru projektów, rozdz. 1.5, pkt 1). Teoretycznie jest możliwe aby projekt zlokalizowany poza danym Subregionem znalazł się na liście projektów ZIT praktyka natomiast wskazuje, że na listach projektów ZIT danego Subregionu są projekty zlokalizowane na terenie tego Subregionu. Do wyjaśnienia tej kwestii odpowiednim jest właściwy Subregion, na którego liście miałby być zamieszczony dany projekt.


Pytanie 2. Na liście projektów ZIT stanowiącej zał. nr 1 do ww. Strategii w ramach działania 10.6 został uwzględniony projekt Gminy pt. „X”  polegający na budowie magazynów energii dla obiektów użyteczności publicznej (administracyjnych, sportowych, oświatowych) w gminie X, jako uzupełnienie do istniejących instalacji OZE. Oprócz magazynów energii dla obiektu sportowego, gmina chce dodatkowo wykazać w tym projekcie montaż pomp ciepła. Pierwotnie  zakładano wykazanie pomp ciepła dla tego obiektu w ramach innego projektu, aktualnie analizuje możliwość wykazania pompy ciepła w projekcie z 10.6.

Czy zatem Gmina X może w ramach naboru nr FESL.10.06-IZ.01-127/24 złożyć wniosek o dofinansowanie projektu uwzględniającego oprócz magazynów energii również dodatkowy element tj. montaż pomp ciepła, bez potrzeby aktualizacji Strategii ZIT?

Odpowiedź

Ocena w ramach kryterium formalnego: Kwalifikowalność przedmiotowa projektu aspektu: czy projekt wynika ze strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych oraz czy jest projektem zintegrowanym lub strategii rozwoju ponadlokalnego pełniącej funkcję strategii ZIT? (dotyczy projektów realizowanych w naborach, organizowanych w oparciu o instrument terytorialny ZIT) odbywa się na podstawie analizy zgodności informacji zamieszczonych we wniosku o dofinansowanie (i w załącznikach) z informacjami umieszczonymi na Liście projektów realizujących cele Strategii.

W trakcie oceny złożonego wniosku analizuje się zgodność danego projektu z projektem wskazanym w strategii. Aktualizacja strategii, w tym ocena czy taka aktualizacja jest możliwa, pozostaje w gestii właściciela strategii (subregionu).

Natomiast w odniesieniu do wskazanego projektu zmiana polegająca na tym, że z jednego projektu zostaje usunięty zakres natomiast w innym projekcie zakłada się dołożenie nieprzewidzianej wcześniej instalacji OZE, może spowodować m.in., że:
- projekt planowany do złożenia w naborze dla dz. 10.6 będzie częściowo rozbieżny z założeniami projektu na liście, gdyż pompa ciepła będzie nową instalacją OZE, a projekt z działania 10.6 zakłada jedynie budową magazynów energii, jako uzupełnienie do istniejących instalacji OZE. W przypadku, gdy Gmina , oprócz magazynów energii dla obiektu sportowego, chce dodatkowo wykazać w tym projekcie montaż pompy ciepła to sugeruje się, aby dokonać aktualizacji listy ZIT w tym zakresie, jak i w wartości dofinasowania w EUR (nie więcej niż) dla danego projektu, gdyż wydaje się, że np. w przypadku subregionu południowego deklarowane wartości dofinansowania wykazane na liście nie są szacunkowe (przybliżone) lecz stałe.
- okrojony zakres projektu w innym naborze będzie wymagać odpowiedniego uzasadnienia we wniosku o dofinansowanie w polu B.7, możliwe jest dołączenie do wniosku opinii właściwego subregionu, zawierającej analizę zgodności zmienionego projektu ze Strategią i celem strategicznym (niemniej opinia ta nie ma charakteru przesądzającego). Kwestia ta będzie podlegała ocenie formalnej. Koniecznym jest również zaznaczenie iż negatywnie będą oceniane takie zmiany w projektach, które skutkują brakiem osiągnięcia zintegrowania inwestycji a co za tym idzie, prowadzą do braku możliwości uznania danego projektu za możliwy do złożenia w naborach dedykowanych instrumentowi terytorialnemu ZIT.

Pytanie 3. W punkcie 1.5 Regulaminu wyboru projektów widnieje zapis:

„Wsparciem objęte zostaną projekty realizowane na obszarach transformacji obejmujących podregiony:

  • katowicki, 
  • sosnowiecki, 
  • tyski, 
  • bytomski, 
  • gliwicki, 
  • rybnicki,
  • bielski”

Czy jako podmiot znajdujący się na terenie miasta Bielsko-Biała możemy aplikować o wsparcie? Czy dotyczy to tylko jednostek znajdujących się poza miastem na terenie powiatu?

Odpowiedź

W przypadku wskazanej jednostki znajdującej się na terenie miasta Bielsko – Biała, istniałaby możliwość aplikowania o środki, z uwagi na fakt, iż Miasto Bielsko – Biała znajduje się w jednym z siedmiu podregionów wskazanych w zapisach Regulaminu wyborów projektu, a mianowicie w podregionie Bielskim (a zatem ten aspektem związany z lokalizacją inwestycji byłby spełniony). Należy jednak mieć na uwadze, iż ogłoszone nabory z działania 10.6, są  realizowane w oparciu o instrumenty terytorialne ZIT, a co za tym idzie przedmiotowy projekt musi wynikać ze strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Oznacza to, że aplikować o wsparcie mogą wnioskodawcy, których projekty wynikają ze Strategii Rozwoju Subregionu na lata 2021-2027 i są wskazane na liście projektów ZIT, zgodnie z art. 34 ust.15 pkt. 3 ustawy wdrożeniowej (tj. subregionu właściwego względem zlokalizowania projektu, w przypadku Subregionu Południowego aplikować o wsparcie mogą wnioskodawcy, których projekty wynikają ze Strategii Zintegrowanego Rozwoju Terytorialnego Aglomeracji Beskidzkiej na lata 2021- 2027). Dla naboru obowiązuje lista projektów ZIT aktualna na moment zakończenia naboru.

Pytanie 4.  Urząd planuje  złożyć wniosek o dofinansowanie budowy odnawialnych źródeł energii na kilkunastu obiektach, takich jak: szkoły, przedszkola, MOPS, spółka miejska ze 100% udziałem gminy oraz na obiektach bezpośrednio zarządzanych przez Urząd Miejski. Budowane instalacje byłyby objęte pomocą de minimis.

Biorąc pod uwagę odpowiedź na pytanie nr 18 do naboru FESL.10.06-IZ.01-011/23 prosimy o potwierdzenie, czy dobrze rozumiemy, że:
- szkoły, przedszkola, MOPS – dysponują odrębnym limitem pomocy de minimis w wysokości 300 tys. euro dla każdej jednostki; jednostki te zostaną wskazane we wniosku jako „beneficjenci pomocowi” 
- spółka miejska ze 100% udziałem gminy, również dysponuje odrębnym limitem pomocy de minimis w wysokości 300 tys. euro
- pozostałe obiekty zarządzane przez Urząd Miejski – w tym przypadku korzystać będą z limitu pomocy de minimis dla gminy.

Odpowiedź

Każda z wymienionych jednostek będzie posiadała odrębny limit pomocy de minimis – 300  tys. euro liczony przez minione trzy lata, który dotyczy jednego przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis. Informuję jednocześnie, że pomoc de minimis powinna być przyporządkowana do każdego beneficjenta pomocy de minimis odrębnie, zatem formularz de minimis oraz oświadczenie dot. udzielonej pomocy de minimis powinny odnosić się do każdego z beneficjentów pomocy de minimis odrębnie. W przypadku, gdy pomoc minimis będzie dotyczyć innych obiektów bezpośrednio zarządzających przez JST to beneficjentem pomocy de minimis będzie tu nie Gmina/Miasto tylko Urząd Gminy/Miasta.

Pytanie 5. Zgodnie z Przewodnikiem dla beneficjentów: Jeżeli projekt podlega zasadom pomocy publicznej, możliwość kwalifikowania wydatków pośrednich musi wynikać również z właściwych dla Ciebie przepisów stanowiących podstawę udzielenia pomocy publicznej. Jeżeli na ich podstawie nie masz możliwości kwalifikowania kosztów pośrednich, wykorzystaj do tego celu dostępny limit w ramach pomocy de minimis.
- Czy w przypadku, gdy dostępny limit de minimis dla danej jednostki jest mniejszy niż możliwe maksymalne dofinansowanie dla kosztów pośrednich, to czy możliwe jest obniżenie dofinansowania dla kosztów pośrednich?
- Czy w przypadku gdy JST nie dysponuje już żadnym limitem de minimis, to czy możliwe jest wykazanie w projekcie kosztów pośrednich (w wysokości 7%), ale z zerowym poziomem dofinansowania? Czy w takim przypadku gmina musi zabezpieczyć w budżecie miasta środki własne na pokrycie 100% kosztów pośrednich (wydatki bieżące).
- Jeżeli koszty bezpośrednie obciążają limit danych jednostek (beneficjentów pomocowych) to czy koszty pośrednie również obciążają limity tych jednostek, czy wchodzą do limitu pomocy de minimis dla gminy (beneficjenta funduszowego)?

Odpowiedź

Zgodnie z Przewodnikiem dla beneficjentów FE SL 2021-2027 (wersja 6) w sytuacji, gdy inwestycja w kosztach bezpośrednich objęta będzie zasadami pomocy publicznej/pomocy de minimis, to koszty pośrednie należy objąć pomocą de minimis do dostępnego limitu. Należy zastosować stawkę ryczałtową zgodnie ze wskazaniem w regulaminie wyboru projektów, tj. 7%.  W sytuacji braku dostępności limitu de minimis na objęcie maksymalnej wielkości dofinansowania do pośrednich kosztów kwalifikowanych należy obniżyć kwotę dofinansowania objętą pomocą de minimis, do dostępnego limitu (obniżyć poziom dofinansowania do kosztów pośrednich pozostawiając stawkę ryczałtową na poziomie jw.). Istotną kwestią jest to, że pomoc de minimis na dofinansowanie kosztów pośrednich będzie sprawozdawana na Urząd Gminy/Miasta, a nie na jej jednostki. System LSI umożliwia wskazanie beneficjenta pomocy de minimis w kosztach pośrednich, innego niż Wnioskodawca. Należy zatem kwotę dofinansowania do kosztów pośrednich objętych pomocą de minimis przypisać do Urzędu Gminy/Miasta. W przypadku, gdy Urząd Gminy/Miasta nie dysponuje już limitem pomocy de minimis, wówczas koszty pośrednie nie będą podlegały dofinansowaniu (wartość 0), natomiast będą one ponoszone ze środków własnych Wnioskodawcy, które powinny być zabezpieczone w budżecie.

Pytanie 6. W jaki sposób możemy dokonać wpisu naszego projektu na listę projektów ZIT? Jako niepubliczny zakład opieki zdrowotnej posiadający kontrakt z NFZ dla świadczeń w budynku, w którym realizowany byłby projekt podlegamy pod pkt. 10.6.

Odpowiedź

W ramach Naboru nr FESL.10.06-IZ.01-128/24 o dofinansowanie mogą ubiegać się jedynie projekty wpisane na listę zintegrowanych inwestycji terytorialnych ZIT Subregionu Zachodniego i wynikające tym samym ze Strategii Terytorialnej Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego na lata 2021-2027.

Jednocześnie, w odniesieniu do planowanego projektu tj. montażu paneli PV wraz z pompą ciepła dla  niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej, który posiada kontrakt z NFZ - istnieje możliwość, zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów nr FESL.10.06-IZ.01-128/24 (https://funduszeue.slaskie.pl/lsi/nabor/168), aby wskazany podmiot ubiegał się o dofinansowanie: „(…) pkt. 1.3 Kto może ubiegać się o dofinansowanie:

1. Instytucje ochrony zdrowia. Niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej.
Wymagany jest kontrakt z NFZ dla świadczeń w budynku, w kótrym realizowany jest projket.
(…)”

W zakresie uzyskania informacji o możliwości umieszczenia Państwa projektu na liście  Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) Subregionu Zachodniego proszę o kontakt z Biurem Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego:

Związek Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego z siedzibą w Rybniku
ul. Rudzka 13 C, 44-200 Rybnik
tel. 32 421 21 49, 32 422 24 46
e-mail: biuro@subregion.pl 
https://subregion.pl/

Pytanie 7.  Czy w tym naborze wniosków, wniosek o dofinansowanie może złożyć Zespół Szkół Rolniczych podlegający Ministerstwu Rolnictwa i Rozwoju Wsi (szkoła prowadzona przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi)? Z punktu formalnego jest to jednostka organizacyjna administracji rządowej, ale nie jest wprost wymieniona w katalogu uprawnionych w Regulaminie naboru. W katalogu uprawnionych mogłaby się tylko wpisać w pkt. 1 Administracja rządowa.

Czy taki podmiot jest uprawniony do złożenia wniosku o dofinansowanie?

Odpowiedź

W Regulaminie wyboru projektów dla naboru nr FESL.10.06-IZ.01-128/24, przeznaczonego dla ZIT Subregionu Zachodniego w ramach działania 10.06 wskazano w rozdziale 1.5.

„Warunki wsparcia:Aplikować o wsparcie mogą wnioskodawcy, których projekty wynikają ze Strategii Terytorialnej Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego na lata 2021-2027 i są wskazane na liście projektów ZIT, zgodnie z art. 34 ust.15 pkt. 3 ustawy wdrożeniowej.”

Oznacza to, że projekt złożony do dofinansowania w ramach tego naboru musi być wpisany na listę projektów ZIT Subregionu Zachodniego.

Jednocześnie, jeśli planowany projekt będzie wpisany na listę ZIT Subregionu Zachodniego to zgodnie z zapisami Regulaminu naboru projektów, rozdział 1.3 - Kto może ubiegać się o dofinansowanie - typy wnioskodawcy, wydaje się, że wpisuje się on, jako zespół szkół podlegających pod administrację rządową, w następujący Typ Beneficjenta:

Lp.

Typ beneficjenta ogólny

Typ beneficjenta szczegółowy

Warunki / wyjaśnienia

  1.  

Administracja publiczna

Administracja rządowa

 

Dodatkowo, należy uwzględnić również kwestię wynikającą z zapisów kryterium oceny formalnej ogólnej nr 3, pn. Kwalifikowalność podmiotowa, a mianowicie Wnioskodawca w przedmiotowym naborze projektów musi posiadać osobowość prawną lub zdolność do podejmowania czynności prawnych.

Pytanie 8.
1) Gdzie znajdują się linki z których można pobrać załączniki do naboru 10.06-IZ.01-128/24   tj. [10.6]Rozwój energetyki rozproszonej opartej o odnawialne źródła energii?

2) Czy w ramach projektu FESL.10.06-IZ.01-128/24 - Rozwój energetyki rozproszonej opartej o odnawialne źródła energii dopuszczalne jest budowa Farmy fotowoltaicznej / instalacji OZE tj. Fotowoltaiki, której celem jest produkcja energii elektrycznej i odbiór przez operatora energetycznego?

Odpowiedź

Odp. 1 Załączniki do ww. naboru znajdują się pod linkiem.

Odp. 2 W ramach ww. naboru możliwa jest realizacja projektu polegającego na budowie farmy fotowoltaicznej, dla której wyprodukowana energia elektryczna będzie odbierana przez operatora energetycznego, jednak taki projekt będzie objęty pomocą publiczną lub/i pomocą de minimis.

Dodatkowo proszę mieć na względzie, że nabór FESL.10.06-IZ.01-128/24 jest realizowany w oparciu o instrument terytorialny ZIT dla Subregionu Zachodniego, a co za tym idzie przedmiotowy projekt musi wynikać ze strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Subregionu Zachodniego. Oznacza to, że aplikować o wsparcie mogą wnioskodawcy, których projekty wynikają ze Strategii Rozwoju Subregionu na lata 2021-2027 i są wskazane na liście projektów ZIT, zgodnie z art. 34 ust.15 pkt. 3 ustawy wdrożeniowej (tj. subregionu właściwego względem zlokalizowania projektu). Dla naboru obowiązuje lista projektów ZIT aktualna na moment zakończenia naboru.

Pomóż nam poprawić serwis

Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś