Przejdź do treści głównej
Oficjalna nowa strona programu
Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027

Pozaszkolne formy kształcenia stają się coraz bardziej atrakcyjne. Dzięki temu, uczniowie mają szansę uczyć się i nabierać doświadczeń nie tylko w szkole, ale także w miejscach takich jak Planetarium i Obserwatorium Astronomicznego im. Mikołaja Kopernika. Zaprojektowana ścieżka edukacyjna ma rozbudzić, a na późniejszych etapach edukacji, utrzymać zainteresowania dzieci naukami ścisłymi.

Logotypy programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego: od lewej symbol Funduszy Europejskich, flaga Rzeczypospolitej Polski, flaga Unii Europejskiej i znak herbowy Województwa Śląskiego

Tytuł projektu
Pierwszy krok w Kosmos

Nazwa beneficjenta
Województwo Śląskie

Działanie
Priorytet: VI. Fundusze Europejskie dla edukacji
Działanie: 6.4 Strategiczne projekty dla obszaru edukacji, typ: Działania upowszechniające pozaszkolne formy edukacji z  wykorzystaniem potencjału Planetarium Śląskiego
Typ: 148 - Wsparcie na rzecz wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem (z wyłączeniem infrastruktury)

Finanse
Wartość projektu: 1 149 745,00 EUR
Dofinansowanie projektu z UE: 977 283,25 EUR

Okres realizacji
I 2024 – VIII 2026

Kluczowe etapy

Podpisanie umowy o dofinansowanie projektu.
Start naboru do projektu. Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej.
Zarząd Województwa Śląskiego rozstrzygnął nabór w projekcie pn. „Pierwszy krok w Kosmos”. 2 tysiące najmłodszych mieszkańców regionu, weźmie udział w projekcie, a dzięki temu w wyjątkowych zajęciach w Planetarium Śląskim. Więcej informacji oraz pełna lista uczestników znajduje się tutaj.

Cel projektu

Celem projektu jest upowszechnienie pozaszkolnych form edukacji przy wykorzystaniu potencjału regionalnej pozaszkolnej placówki specjalistycznej, jaką jest Planetarium i Obserwatorium Astronomicznego im. Mikołaja Kopernika – Śląski Park Nauki w Chorzowie.

Celem tworzonej ścieżki edukacyjnej jest rozbudzenie, a na późniejszych etapach edukacji, utrzymanie zainteresowania dzieci naukami ścisłymi na przykładzie astronomii i astronautyki przy wykorzystaniu metody bazującej na obserwacji świata i bezpośrednim doświadczaniu zachodzących w nim zjawisk.

Zadania w projekcie

Projekt zakłada realizację działań wspierających równy dostęp do wysokiej jakości oferty edukacyjnej w zakresie nauk matematyczno- przyrodniczych dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (klas I-III SP). W ramach projektu opracowana i wdrożona zostanie dedykowana ścieżka edukacyjna, uwzględniająca charakterystykę rozwojową dzieci przedszkolnych jak i uczniów klas I-III szkół podstawowych przy wykorzystaniu wysokiej klasy wyposażenie jak i bogatą wiedzę i doświadczenie kadry Planetarium Śląskiego.

Dlaczego podjęto się realizacji projektu?

W regionie zidentyfikowano niewystarczający dostęp do specjalistycznej edukacyjnej oferty pozaszkolnej w zakresie nauk ścisłych dedykowanej młodszym dzieciom - znajdującym się na wczesnym etapie edukacji. Projekt poprzez poszerzenie dotychczasowej oferty zmodernizowanego w latach 2018 – 2022 Planetarium wypełni tę lukę w regionie.

Co jest planowane do realizacji?

  • kampania informacyjno-edukacyjna
  • opracowanie i wdrożenie ścieżki edukacyjnej
  • zakup sprzętu i pomocy dydaktycznych niezbędnych do realizacji ścieżki edukacyjnej

Jakie będą główne korzyści projektu?

Spodziewanym efektem realizacji projektu ma być wzmocnienie wśród dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów klas I-III szkół podstawowych, zainteresowania przedmiotami matematyczno-przyrodniczymi oraz wzmacnianie ich motywacji, zwłaszcza dziewcząt do podejmowania kształcenia w przedmiotach ścisłych, na dalszych etapach nauki.

Kto skorzysta na realizacji projektu?

Łącznie wsparciem zostanie objętych 4000 dzieci, w tym 1000 dzieci ze starszych grup przedszkolnych (tzw. zerowych) i 3000 uczniów klas I-III szkół podstawowych.

Więcej informacji

Strona internetowa projektu

#FunduszeUE
#FunduszeEuropejskie


Fundusze Europejskie dla Śląskiego
Fundusze Europejskie dla Śląskiego
Pomóż nam poprawić serwis

Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś