Przejdź do treści głównej
Oficjalna nowa strona programu
Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027

Omówienie standardów dostępności w projektach unijnych – szkolenie 1 grudnia 2023 r.


Pytanie 1. Proszę o wskazanie możliwości audytowania jednostek pod kątem dostępności – czy istnieje lista instytucji audytujących z akredytacją?

Odpowiedź.

Jest ministerialna mapa instytucji audytujących z akredytacją. Podejmując decyzję warto zwrócić uwagę, czy dany audytor zajmuje się wsparciem grup osób z niepełnosprawnościami (np. jest NGO o takim profilu). Załączam link z listą instrukcji wydających certyfikat dostępności oraz audytujących we wszystkich obszarach dostępności. Link do ministerialnego: Wykazu podmiotów dokonujących certyfikacji.


Opracowane przez pana Mateusza Kobryna

Pytanie 2. Co zrobić jeżeli doposażamy pracownię w starej szkole i za bardzo nie ma możliwości wprowadzenia schodołazów, czy instalacji platform. Jednocześnie instalacja samej windy albo jest kosztowna i przekracza 300 % projektu miękkiego, lub też czasem nie ma możliwości w szkole dobudowania takiego mechanizmu wraz z szybem windowym.... Co zrobić w takiej sytuacji – nadmieniam, że wykonanie audytu, który wskaże wykluczenie montaży wspomnianych "dostępności", kosztuje krocie!

Odpowiedź.

W takiej sytuacji trzeba mieć dobre uzasadnienie, dlaczego doposażona pracownia znajduje się w niedostępnej części budynku. Przy ocenie etapu planowania inwestycji może być weryfikowane, czemu nie została ona przeniesiona np. na parter. Jeśli np. budynek nie ma piętra, gdzie do zniwelowania jest bariera schodów, można szukać racjonalnego dostosowania. Musi być ono odpowiednio opisane w Deklaracji dostępności. Schodołaz to ostateczność i raczej nie jest rekomendowany (może być rozwiązaniem w przypadku wąskich schodów i braku możliwości instalacji windy zewnętrznej). Jeśli jest możliwość instalacji takiej windy, ale obecnie brak na nią środków, warto taką informację umieścić w Długoterminowym planie zapewnienia dostępności z odnośnikiem w Deklaracji dostępności. Inną opcją jest zapewnienie solidnych poręczy i dźwigu krzesełkowego. Więcej informacji i wskazówek na temat dostępność szkoły znajduje się w: Model Dostępnej Szkoły.

Opracowane przez pana Mateusza Kobryna

Pomóż nam poprawić serwis

Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś