Przejdź do treści głównej
Oficjalna nowa strona programu
Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027

Kwalifikowalność wydatków w FE SL 2021-2027 – szkolenie 29 września 2023 r.


Pytanie 1. Czy dobrze widzę, że w nowych wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków nie ma progu 20 tys.?
Czy to oznacza, że do kwoty 50 tys. stosujemy wewnętrzny regulamin?

Odpowiedź.

Tak wytyczne nie regulują już tej kwestii w porównaniu do poprzedniej perspektywy finansowej. Zatem stosują Państwo wewnętrzny regulamin, który musi być zgodny z prawem krajowym i wspólnotowym.

Uwaga natury ogólnej dla Wnioskodawców: brak narzuconych obowiązków w wytycznych poniżej 50 000 netto nie pozwala na zawyżone wydatki, na wszelki wypadek warto pamiętać, że wspomniane wytyczne w Podrozdziale 2.2. Ogólne warunki kwalifikowalności stanowią:
1) Wydatek jest kwalifikowalny, jeżeli:
(..)
f) został dokonany w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.
Zatem, jest to potencjalna przestrzeń do zakwestionowania zawyżonych wydatków jako wydatków niekwalifikowalnych, bo niespełniających tych przesłanek.


Opracowane przez pana Mateusza Górę


Pytanie 2. 
Z zasad kwalifikowalności wydatków wynika, że niedozwolone jest podwójne finansowanie wydatków w szczególności rozliczenie zakupu używanego środka trwałego, który był uprzednio współfinansowany z udziałem środków UE. W jaki sposób Urząd powinien weryfikować czy zakup nie był już sfinansowany ze środków UE czy wystarczające będzie oświadczenie i jaki okres powinien być brany po uwagę 7 lat? Tak jak w poprzedniej perspektywie. Czy wystarczające jest oświadczenie od ostatniego sprzedającego ? Tutejszy Urząd zajmuję się jednorazowymi środkami na działalność gospodarczą oraz wyposażeniem/doposażeniem stanowiska pracy i bardzo często uczestnicy dokonują zakupów sprzętu używanego.

Odpowiedź.

Za każdym razem na samym początku warto sprawdzić w Regulaminie wyboru projektów dla danego konkursu (czy w załączniku do niego) kwalifikowalność zakupu używanych środków trwałych. Czy Instytucja w ogóle dopuszcza zakup używanych środków trwałych, gdyż np. tak jak było w konkursie Mikroinwestycje w MŚP w ramach działania FESL10.03. Wsparcie MŚP na rzecz transformacji, kwalifikowalne były tylko nowe środki trwałe. Za każdym razem na samym początku warto sprawdzić w Regulaminie wyboru projektów dla danego konkursu (czy w załączniku do niego) kwalifikowalność zakupu używanych środków trwałych. Czy Instytucja w ogóle dopuszcza zakup używanych środków trwałych, gdyż np. tak jak było w konkursie Mikroinwestycje w MŚP w ramach działania FESL10.03. Wsparcie MŚP na rzecz transformacji, kwalifikowalne były tylko nowe środki trwałe. 

Zgodnie z wytycznymi rozliczenie zakupu używanego środka trwałego, który był uprzednio współfinansowany z udziałem środków UE jest traktowane jako podwójne finansowanie. Aktualnie nie ma już (jak to było w poprzedniej perspektywie unijnej w Polsce) cenzury 7 lat wstecz (w przypadku nieruchomości 10 lat), zatem należy traktować zapisy wytycznych jako zakaz bezterminowy. Same wytyczne też nie wskazują sposobu weryfikacji tej kwestii. Zatem warto jeżeli konkretny Regulamin wyboru projektów tego nie wyjaśnia, dopytać Instytucję Organizującą Nabór o tą ważną dla Państwa kwestię. Jeżeli nie ma w tym zakresie informacji, może ta kwestia wynikać z „praktyki” zespołów kontrolujących, warto ją dla Państwa bezpieczeństwa poznać (czy np. oświadczenie sprzedającego wystarczy).


Opracowane przez pana Mateusza Górę


Pytanie 3.
Mam również pytanie odnośnie transakcji gotówkowych. Czy dobrze rozumiem, że transakcja gotówkowa do 15 000 tys. zł. będzie wydatkiem kwalifikowalnym?

Co do zasady, jeżeli Instytucja Organizująca Nabór tego w Regulaminie wyboru projektów tego nie zawęzi to tak. Należy też pamiętać o brzmieniu wytycznych, że niekwalifikowalne są (..) transakcje, bez względu na liczbę wynikających z nich płatności, dokonane w gotówce, których wartość przekracza kwotę, o której mowa w art. 19 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2021 r. poz. 162, z późn. zm.), zatem warto sprawdzać co jakiś czas aktualność kwoty 15 000 zł w ustawie.


Opracowane przez pana Mateusza Górę


Pytanie 4. 
Pytania dot. kosztów pośrednich. Nie do końca rozumiem wszystkie zasady, jak to wyliczać na poziomie wniosku oraz rozliczać w trakcie realizacji projektu.

Przykład – informacje o projekcie:
Projekt dot. montażu instalacji OZE (PV + magazyn energii) na terenie spółki na potrzeby ograniczenia zakupu energii z sieci.
Projekt objęty pomocą publiczną – intensywność pomocy 45%
VAT niekwalifikowany
Koszty kwalifikowane: 1 mln zł netto
Projekt będzie się odbywać na terenie funkcjonującej spółki (nie ma konieczności wynajmu dodatkowych pomieszczeń, zakupu sprzętu biurowego itp.), a projektem będą zajmować się etatowi pracownicy spółki (dyrektorzy, kierownicy, księgowi itp.) – nie będzie nikt dodatkowo zatrudniony.
Wg regulaminu koszty pośrednie to koszty do 7% kosztów kwalifikowanych, a więc w tym przypadku jest to 70 000 zł.

  1. Czy 70 000 wpisujemy we wniosku o dofinansowanie, bo tak wynika z zapisów regulaminu naboru (7% od kosztów kwalifikowanych) a po prostu dostaniemy tyle ile kosztów udowodnimy w trakcie realizacji, czy do wniosku wpisujemy kwotę kosztów, które wyliczymy na etapie składania wniosku, (pamiętając, że nie może być to więcej niż 70 000 zł)?

Odpowiedź.

Kwestie kosztów pośrednich najdokładniej opisują Zasady stosowania uproszczonych metod rozliczania wydatków stosowanych w programie Fundusze Europejskie dla Śląskiego na lata 2021-2027 oraz Regulamin wyboru projektów dla przedmiotowego konkursu.

Procent stawki ryczałtowej pozostaje niezmienny przez cały okres realizacji projektu, od momentu wyboru projektu do dofinansowania, czyli dostaną Państwo 7% wydatków kwalifikowalnych bezpośrednich Jeżeli ich wartość się zmieni, to również 7% zostanie naliczone od nowej kwoty.

Wysokość kwalifikowalnych kosztów pośrednich, rozliczanych w ramach stawki ryczałtowej we wniosku o dofinansowanie, określa się wg następującego wzoru:
A = 7% stawka x C gdzie:
A – kwalifikowalne koszty pośrednie rozliczane w ramach stawki ryczałtowej % stawka –wysokość stawki ryczałtowej wyrażona w procentach, określona w naborze
C – kwalifikowalne koszty bezpośrednie, stanowiące podstawę wyliczenia stawki ryczałtowej

Czyli w Państwa przypadku 1 000 000 to kwalifikowalne koszty bezpośrednie we wniosku o dofinansowanie podczas aplikowania. Jak na koniec realizacji projektu wartość kwalifikowalnych koszty bezpośrednich będzie nadal wynosił 1 000 000 zł to 7% nadal będzie stanowiło 70 000 zł, jeżeli mniej to kwota należnych kosztów pośrednich również zmieni się.


    b. Czy dostaniemy z automatu 70 000 zł, czy dostaniemy tylko tyle, ile uda nam się wykazać?

Odpowiedź.

Mówimy o ryczałcie (a nie rozliczaniu na faktycznie poniesionych wydatkach), czyli dostaną Państwu naliczone 7% kwalifikowalnych koszty bezpośrednich.
   
    c. Jak te koszty faktycznie wyliczyć uwzględniając powyższe informacje o projekcie oraz jak należy udokumentować? – np. czas pracy takich etatowych pracowników – czy trzeba zawierać dodatkowe umowy z tymi pracownikami, czy naliczać koszty proporcjonalnie do przepracowanego na projekcie czasu (tabelki z deklaracją rbh pracowników? np. pracownik zarabia 10 000 zł i 10% czasu poświęcił na projekt, to jako koszt pośredni za jeden miesiąc wpisujemy 1000 zł), liczbę papieru zużytego na potrzeby projektu itd.? Jak wyliczyć koszty zużytego prądu, wody itp.?

Odpowiedź.

W przypadku kosztów pośrednich weryfikacja polega na sprawdzeniu, czy beneficjent prawidłowo zastosował określoną wysokość stawki ryczałtowej oraz czy prawidłowo wykazał kwotę wydatków będących podstawą wyliczenia stawek ryczałtowych. Zatem na swoją potrzebę Państwo dokumentują i rozksięgują koszty pośrednie zgodnie z ich katalogiem.

   d. Czy dla takiego projektu jest to do wyliczenia i udowodnienia, czy należy zaniechać występowania z tymi kosztami we wniosku, aby nie mieć problemów z rozliczeniem?

Odpowiedź.

Ponieważ w przypadku rozliczania kosztów pośrednich w projekcie w oparciu o stawkę ryczałtową, kontroli podlegać będzie jedynie sprawdzenie, czy udział kosztów pośrednich w całości wydatków zadeklarowanych w danym projekcie nie przekracza dopuszczalnych limitów. Zatem ryczałt na koszty pośrednie wydaje się dobrym rozwiązaniem dla beneficjentów.

Opracowane przez pana Mateusza Górę

Pomóż nam poprawić serwis

Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś