Przejdź do treści głównej
Oficjalna nowa strona programu
Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027

Kwalifikowalność wydatków w FE SL 2021-2027 – szkolenie 19 października 2023 r.


Pytanie 1. Jeśli beneficjent rozliczający się ryczałtowo wyszkoli 50 osób z zadeklarowanych 51, to nie otrzyma dofinansowania za brak realizacji wskaźnika, ale czy te 50 przeszkolonych osób będzie się wliczać do wskaźników programowych i wskaźników na poziomie działania i poddziałania?

Odpowiedź.


Beneficjent nie otrzyma kwoty ryczałtowej za zadanie, w którym wskaźnikiem były przedmiotowe szkolenia. Ale „50” przeszkolonych osób będzie uwzględnione jako wskaźnik projektu (oczywiście jeśli takowy wskaźnik będzie w projekcie).


Opracowane przez pana Mateusza Górę


Pytanie 2.
Czy w tej perspektywie doszedł obowiązek promowania projektu na portalach społecznościowych (nie tylko na stronie beneficjenta)? Co w przypadku jak beneficjent nie prowadzi konta instytucji na żadnym portalu społecznościowym? Nawet jeżeli we wniosku opisaliśmy działania promocyjne jasno wskazując, że tylko promujemy na stronie.

Odpowiedź.

Analizując zapisy przykładowej umowy
Umowa o dofinansowanie projektu w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 (FST - zwykła)
§ 22. (Obowiązki informacyjne i promocyjne)
(..)
4) umieszczenia krótkiego opisu projektu na stronie internetowej beneficjenta, jeśli ją posiada, lub w jego mediach społecznościowych. Opis musi zawierać:
a) tytuł projektu,
b) najważniejsze cele, zadania/działania, które zostaną zrealizowane w projekcie oraz przewidywane efekty/rezultaty projektu (opis tego, co zostanie wykonane i/lub zakupione oraz wpływu realizacji projektu na lokalną społeczność i najbliższą okolicę),
c) grupy docelowe (do kogo skierowany jest projekt, kto z niego skorzysta),
d) wartość projektu (całkowity koszt projektu),
e) wartość dofinansowania z UE,
f) źródło finansowania (wskazanie funduszu i programu, z którego otrzymano środki na realizację projektu),
g) identyfikację wizualną (zestaw logotypów opisany w pkt 1.).

Powyższe alternatywne („lub”) zapisy znajdują się również umowach z EFRR (Urząd Marszałkowski, Śląskie Centrum Przedsiębiorczości) oraz EFS+ (Urząd Marszałkowski, Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach) wynikają one z polskiego tłumaczenia Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2021/1060z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (Dz. Urz. UE L 231 z30.06.2021, str. 159-706) zwanego "rozporządzeniem ogólnym";

Artykuł 50
Obowiązki beneficjentów
1. Beneficjenci i podmioty wdrażające instrumenty finansowe podają informację o wsparciu operacji z Funduszy, w tym o zasobach ponownie wykorzystanych zgodnie z art. 62, poprzez:
a) zamieszczenie na oficjalnej stronie internetowej beneficjenta, jeżeli taka strona istnieje, lub na jego stronach mediów społecznościowych, krótkiego – stosownie do poziomu wsparcia – opisu operacji, w tym jej celów i rezultatów, z podkreśleniem faktu otrzymania wsparcia finansowego z Unii;

Niestety w wersji angielskiej rozporządzenia ogólnego nie pojawia się słowo „lub”, a stanowcze „and”.

Article 50 Responsibilities of beneficiaries
1. Beneficiaries and bodies implementing financial instruments shall acknowledge support from the Funds, including resources reused in accordance with Article 62, to the operation by:
(a) providing on the beneficiary’s official website, where such a site exists, and social media sites, a short description of the operation, proportionate to the level of support, including its aims and results, and highlighting the financial support from the Union;

W związku z powyższym biorąc pod uwagę różnicę w tłumaczeniach oraz zobligowanie beneficjentów do stosowania rozporządzenia ogólnego, nie zalecam korzystania z alternatywy („lub”). Jeżeli beneficjent nie prowadzi mediów społecznościowych, należy stworzyć takowe konto (nie trwa to długo) i chociażby miałoby ono zawierać tylko jeden wpis - dotyczący projektu, w ten sposób dochować również oryginalnego brzmienia rozporządzenia ogólnego (ze słowem „and”).


Opracowane przez pana Mateusza Górę


Pytanie 3.
A jakby Pan podszedł do sytuacji używanego środka trwałego. Rozumiem, że można by było uznać go za kwalifikowalny, jeżeli udowodnimy, że nie został on zakupiony uprzednio ze środków UE. Jakie wtedy dokumenty potwierdzające ten fakt byłyby potrzebne?

Zgodnie z wytycznymi rozliczenie zakupu używanego środka trwałego, który był uprzednio współfinansowany z udziałem środków UE jest traktowane jako podwójne finansowanie. Aktualnie nie ma już (jak to było w poprzedniej perspektywie unijnej w Polsce) cenzury 7 lat wstecz (w przypadku nieruchomości 10 lat), zatem należy traktować zapisy wytycznych jako zakaz bezterminowy.

Same wytyczne też nie wskazują sposobu weryfikacji tej kwestii. Zatem warto, jeżeli konkretny Regulamin wyboru projektów tego nie wyjaśnia, dopytać Instytucję Organizującą Nabór o tą ważną dla Państwa kwestię. Jeżeli nie ma w tym zakresie informacji, może ta kwestia wynikać z „praktyki” zespołów kontrolujących, warto ją dla Państwa bezpieczeństwa poznać (czy np. oświadczenie sprzedającego wystarczy).

Warto też pamiętać, że Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 z dnia 18 listopada 2022 r. nie mają zastosowania do:

a) wydatków ponoszonych w ramach programów Interreg,

b) wsparcia z EFS+ na przeciwdziałanie deprywacji materialnej, o którym mowa w części II rozdziału III rozporządzenia EFS+,

c) wydatków ponoszonych przez uczestników projektu oraz podmioty otrzymujące wsparcie z EFS+, niebędących grantobiorcami, z zastrzeżeniem podrozdziału 3.5 (Podatek od towarów i usług VAT),

d) wydatków ponoszonych przez ostatecznych odbiorców, z zastrzeżeniem podrozdziału 3.5 i 3.9 (Instrumenty finansowe),

e) wydatków ponoszonych przez grantobiorców, z zastrzeżeniem podrozdziału 2.2 pkt 1 lit. a i lit. e-f (Ogólne warunki kwalifikowalności), 2.3 (Wydatki niekwalifikowalne), 2.4 (Cross-financing), 2.6 (Trwałość projektu) i 3.5.

Warto zawsze sprawdzić, czy w regulaminie wyboru projektów (i załącznikach do niego) dla danego konkursu Instytucją Organizująca Nabór nie wprowadziła dodatkowych regulacji.

Opracowane przez pana Mateusza Górę


Pytanie 4.
Czy zakup nieruchomości nie będących gruntami jest limitowany?

Odpowiedź.

Rozporzędzenie ogólne ani wytyczne kwalifikowalności nie definiują gruntów, w Podrozdział 3.4. Zakup nieruchomości pojawia się zapis:

1) Limity określone w art. 64 ust. 1 lit. b rozporządzenia ogólnego (10% całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu w przypadku gruntów oraz 15% w przypadku terenów poprzemysłowych oraz terenów opuszczonych, na których znajdują się budynki) odnoszą się do łącznej kwoty:

a) wydatków poniesionych na nabycie nieruchomości,

b) wydatków poniesionych na odszkodowanie za przejęte nieruchomości,

c) wydatków poniesionych na obowiązkowy wykup nieruchomości oraz obowiązkowe odszkodowania wynikające z ustanowienia obszaru ograniczonego użytkowania zgodnie z art. 135 i art. 136 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2021 r. poz. 1973, z późn. zm.),

d) wydatków poniesionych na nabycie prawa użytkowania wieczystego,

e) wkładu niepieniężnego w postaci nieruchomości lub prawa użytkowania wieczystego,

f) wydatków poniesionych na nabycie innych tytułów prawnych do nieruchomości,

g) innych wydatków wymaganych przepisami prawa krajowego.

Co do zasady zatem warto spojrzeć na ten zapis odnosząc się próby zdefiniowania nieruchomości gruntowej w prawie polskim:

Nieruchomość gruntowa – Ustawa o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz.U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 ze zm.), art. 4. – przez nieruchomość gruntową należy rozumieć grunt wraz z częściami składowymi, z wyłączeniem budynków i lokali, jeżeli stanowią odrębny przedmiot własności;

Kodeks cywilny, art. 46. - Nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Warto również pamiętać o limicie w EFS+ cross-financingu, który dotyczy zakupu gruntu i nieruchomości (o ile warunki z podrozdziału 3.4 Zakup nieruchomości Wytycznych kwalifikowalności są spełnione). Zatem należy sprawdzić w konkretnym regulaminie wyboru projektów czy Instytucja Organizująca Nabór dopuszcza zakup nieruchomości, jeśli tak to jak ją definiuje i czy występuje limit na ten typ wydatków.

   
Opracowane przez pana Mateusza Górę


Pytanie 5.
Czy do obsługi projektu edukacyjnego, dla szkoły np. staże uczniowskie, mogę do obsługi zatrudnić sekretarkę pracującą w szkole, a do rozliczeń - księgową pracującą w tej szkole? Czy mogę te osoby zatrudnić na osobną umowę czy tylko na zasadzie zwiększenia obowiązków?

Odpowiedź.

W przypadku kosztów pośrednich (a takimi jest obsługa projektu) weryfikacja Instytucji Zarządzającej polega na sprawdzeniu, czy beneficjent prawidłowo zastosował określoną wysokość stawki ryczałtowej oraz czy prawidłowo wykazał kwotę wydatków będących podstawą wyliczenia stawek ryczałtowych.

Zatem na swoją potrzebę beneficjent dokumentują i rozksięgują koszty pośrednie zgodnie z ich katalogiem. Zatem beneficjent ma dowolność co wybrania rozwiązań, oczywiście będąc zgodnym z regulacjami własnymi (regulamin pracy, wynagradzania itp), prawem krajowym (m.in. kodeks pracy),wspólnotowym oraz katalogiem kosztów pośrednich.

   
Opracowane przez pana Mateusza Górę

Pytanie 6. W ramach projektu będziemy kupować wyposażenie specjalistyczne (będziemy grupować tożsame zakupy pod jeden wydatek tworząc 1 komplet wyposażenia sali w specjalistyczne wyposażenie). Jeżeli po przetargu cena takiego kompletu spadnie poniżej 10 000 zł netto, czy będzie to stanowić wydatek niekwalifikowany w projekcie?

Odpowiedź.

Warto zwrócić uwagę, że kwestia czy dany zakup jest środkiem trwałym (gdy w przedmiotowym konkursie kwalifikowane są tylko takowe) wynika z uregulowań wewnętrznych jednostki np. polityki rachunkowości. Należy zatem zweryfikować, jak definiowany jest w danej jednostce środek trwały, bo nie zawsze próg 10 000 zł jest decydujący. Sama Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U.2023.0.120 t.j.) w art. 3. brzmi:

15) środkach trwałych – rozumie się przez to, z zastrzeżeniem pkt 17, rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. Zalicza się do nich w szczególności:
a) nieruchomości– w tym grunty, prawo użytkowania wieczystego gruntu, budowle i budynki, a także będące odrębną własnością lokale, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,
b) maszyny, urządzenia, środki transportu i inne rzeczy,
c) ulepszenia w obcych środkach trwałych,
d) inwentarz żywy.
Środki trwałe oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub leasingu zalicza się do aktywów trwałych jednej ze stron umowy, zgodnie z warunkami określonymi w ust. 4;

Zatem warto tą kwestię wyjaśnić w swojej instytucji, czy finalny zakup poniżej 10 000 zł będzie przesądzał, że dany wydatek nie jest środkiem trwałym. Oczywiście też należy każdorazowo sprawdzić w konkretnym regulaminie wyboru projektów, czy Instytucja Organizująca Nabór definiuje środek trwały, czy w jakiś sposób precyzuje tą kwestię, czy pozostawia ją zgodnie z prawem krajowym i regulacjami wewnętrznymi jednostki.


Opracowane przez pana Mateusza Górę

Pytanie 7. Czy w ramach kosztów pośrednich z EFRR można sfinansować całość wynagrodzenia pracownika UM zaangażowanego w realizację projektu – koszt zarządzania projektem (w okresie, kiedy trwa realizacja projektu)? Jeśli tak, to czy wiąże się to ze zmianą jego zakresu obowiązków (wykonywałby wtedy tylko obowiązki, związane z realizacją konkretnego projektu?)

Odpowiedź.

W przypadku kosztów pośrednich weryfikacja Instytucji Zarządzającej polega na sprawdzeniu, czy beneficjent prawidłowo zastosował określoną wysokość stawki ryczałtowej oraz czy prawidłowo wykazał kwotę wydatków będących podstawą wyliczenia stawek ryczałtowych.

Zatem na swoją potrzebę beneficjent dokumentuje i rozksięguje koszty pośrednie zgodnie z ich katalogiem, same wytyczne nie regulują wymagań odnośnie do zakresu obowiązków, czy jego zmiany. Należy postępować zgodnym z regulacjami własnymi (regulamin pracy, wynagradzania itp), prawem krajowym (m.in. kodeks pracy) i wspólnotowym.

Opracowane przez pana Mateusza Górę

Pomóż nam poprawić serwis

Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś