Przejdź do treści głównej
Oficjalna nowa strona programu
Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027

Kwalifikowalność wydatków w FE SL 2021-2027 – szkolenie 3 lipca 2023 r.


Pytanie 1. Jakie Wytyczne dotyczą EFS +, a jakie FST? Czy limit "środki trwałe" nadal obowiązuje w EFS+ i FST?

Odpowiedź.

W obecnej perspektywie finansowej 2021-2027 nie przewidziano odgórnie limitu na zakup środków trwałych w "Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027". Definicja środka trwałego nadal jest zawarta w wytycznych. Warto zawsze zweryfikować w Regulaminie naboru projektów czy Instytucja Organizująca Nabór nie wprowadziła dodatkowych limitów.

Opracowane przez pana Mateusza Górę

Pytanie 2. Definicja środka trwałego. Sprzęt-wyposażenie-definicja w kontekście trwałości projektu.

Odpowiedź.

Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 podają następującą definicje środka trwałego: środki trwałe, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2021 r. poz. 217, z późn. zm.), zwanej dalej: „ustawą o rachunkowości”. Wytyczne nie definiują sprzętu, który pojawił się w Podrozdziale 2.4. Cross-financing, również na poziomie Regulaminu naboru projektów Instytucja Organizująca Nabór nie zdefiniowała tego zagadnienia.

Opracowane przez pana Mateusza Górę

Pytanie 3. Kwalifikowalność VAT- Beneficjent rozlicza VAT strukturą - tylko 4% VAT odzyskuje. Czy w projekcie 8.6 i 10.5 FST można sfinansować fotowoltaikę (lub inne formy - pompy ciepła itp.)?

Odpowiedź.

Jeżeli wartość realizowanego jest mniejsza niż 5 mln euro z VAT, podatek VAT jest wydatkiem kwalifikowalnym z uwzględnieniem zasad dotyczących projektów objętych pomocą publiczną. Dla projektów o wartości 5 mln euro (lub więcej): Jeżeli wartość realizowanego jest mniejsza niż 5 mln euro z VAT, podatek VAT jest wydatkiem kwalifikowalnym z uwzględnieniem zasad dotyczących projektów objętych pomocą publiczną. Dla projektów o wartości 5 mln euro (lub więcej):

• można uznać wydatki poniesione na podatek od towarów i usług za kwalifikowalne tylko w przypadku, jeśli beneficjent i inny podmiot zaangażowany w projekt, a wykorzystujący do działalności opodatkowanej produkty będące efektem realizacji projektu (zarówno w fazie realizacyjnej jak i operacyjnej) nie ma prawnej możliwości ich odzyskania na poziomie projektu,
• potencjalna prawna możliwość odzyskania podatku VAT wyklucza uznanie go za wydatek kwalifikowalny, nawet jeśli faktycznie zwrot nie nastąpił, na przykład ze względu na niepodjęcie przez podmiot czynności zmierzających do realizacji tego prawa.

Podatek VAT może być odzyskany w projekcie w pełniej wysokości lub częściowo tj. może być rozliczony za pośrednictwem tzw. współczynnika lub prewspółczynnika. Jeśli zatem projekt ma koszt całkowity równy lub powyżej 5 mln euro, to można kwalifikować częściowo podatek VAT, według poniższych zasad:

• jeśli beneficjent ma możliwość odzyskać podatek VAT od 2% do 20% (włącznie), to podatek VAT kwalifikowany będzie według stałych wartości procentowych tzn. 80% podatku VAT uznamy jako kwalifikowalne w projekcie, a 20% będzie niekwalifikowane. Wartości procentowe będą niezmienne i będą niezależne od rzeczywistego rozliczenia z urzędem skarbowym;
• jeśli jest możliwość odzyskać podatek VAT powyżej 20%, to wartość wydatków kwalifikowalnych tytułem podatku VAT będzie zgodna z rzeczywistą wartością określoną na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Do przeliczenia łącznego kosztu projektu będziemy się posługiwać miesięcznym obrachunkowym kursem wymiany walut stosowanym przez KE, aktualnym w dniu zawarcia aneksu do umowy wynikającego ze zmiany łącznego kosztu projektu.

Zarówno dla działania 8.6 i 10.5 Przewodnik dla beneficjentów FE SL 2021-2027 - wersja 2 dopuszcza wydatek: Elementy wynikające z Europejskiego Zielonego Ładu oraz rozwiązania na rzecz GOZ, o ile stanowią mniej niż 50% kosztów kwalifikowanych, m.in.:
• rozwiązania sprzyjające adaptacji do zmian klimatu, w tym zwiększenie powierzchni zielonych (zielone dachy, ściany, zazielenianie terenu), zagospodarowania wody deszczowej,
• rozwiązania na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym,
• inne przedsięwzięcia proekologiczne – dotyczące transformacji w kierunku celów środowiskowych zrównoważonego rozwoju, w tym poprawy efektywności energetycznej, zastosowania odnawialnych źródeł energii oraz wszystkich innych działań związanych z tzw. zazielenianiem przedsiębiorstw.

Opracowane przez pana Mateusza Górę

Pytanie 4. Czy wolontariusz może być wkładem własnym?

Odpowiedź.

Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 wkładem niepieniężnym może być wolontariat. W przypadku nieodpłatnej pracy powinny zostać spełnione łącznie następujące warunki:

a) osoba jest świadoma charakteru swojego udziału w realizacji projektu (tzn. świadoma nieodpłatnego udziału),
b) należy zdefiniować rodzaj nieodpłatnej pracy (określić stanowisko w projekcie); zadania wykonywane i wykazywane przez tę osobę muszą być zgodne z tytułem nieodpłatnej pracy (stanowiska),
c) wartość wkładu niepieniężnego w przypadku nieodpłatnej pracy określa się z uwzględnieniem ilości czasu poświęconego na jej wykonanie oraz średniej wysokości wynagrodzenia (wg stawki godzinowej lub dziennej) za dany rodzaj pracy obowiązującej u danego pracodawcy lub w danym regionie (wyliczonej np. w oparciu o dane GUS), lub płacy minimalnej określonej na podstawie obowiązujących przepisów, w zależności od zapisów wniosku o dofinansowanie projektu,
d) wycena nieodpłatnej dobrowolnej pracy może uwzględniać wszystkie koszty, które zostałyby poniesione w przypadku jej odpłatnego wykonywania przez podmiot działający na zasadach rynkowych; wycena uwzględnia zatem koszt składek na ubezpieczenia społeczne oraz wszystkie pozostałe koszty wynikające z charakteru danego świadczenia, koszt podróży służbowych i diet albo innych niezbędnych kosztów ponoszonych przez osobę świadczącą nieodpłatną pracę związanych z wykonywaniem świadczeń na rzecz beneficjenta, o ile spełnione zostaną warunki określone w podrozdziale 3.8; wycena wykonywanego świadczenia może być przedmiotem odrębnej kontroli i oceny.

Warto również za każdym razem zweryfikować w Regulaminie naboru projektów czy Instytucja Organizująca Nabór nie wprowadziła dodatkowych ograniczeń w zakresie wkładu własnego.

Opracowane przez pana Mateusza Górę

Pytanie 5. Proszę wskazać rozróżnienie pomiędzy sprzętem wchodzącym w cross-financing a środkiem trwałym wchodzącym w wydatki kosztów bezpośrednich?

Odpowiedź.

Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 podają następującą definicje środka trwałego: środki trwałe, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2021 r. poz. 217, z późn. zm.), zwanej dalej: „ustawą o rachunkowości”. Wytyczne nie definiują sprzętu, który pojawi się w Podrozdział 2.4. Cross-financing, również na poziomie Regulaminu naboru projektów Instytucja Organizująca Nabór nie zdefiniowała tego zagadnienia.

Opracowane przez pana Mateusza Górę

Pytanie 6. Baza konkurencyjności- jakie informacje tam zamieszczać?

Odpowiedź.

Kwestie obowiązków związanych z Bazą Konkurencyjności reguluje sekcja 3.2.3. Ogłoszenia Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027:

1) Komunikacja w postępowaniu o udzielenie zamówienia, w tym ogłoszenie zapytania ofertowego, składanie ofert, wymiana informacji między zamawiającym a wykonawcą oraz przekazywanie dokumentów i oświadczeń odbywa się pisemnie za pomocą BK2021, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

2) Wyjątkowo, możliwe jest odstąpienie od komunikacji określonej w pkt 1, o czym zamawiający informuje wykonawców w zapytaniu ofertowym upublicznianym w BK2021, jeżeli:

a) charakter zamówienia wymaga użycia narzędzi, urządzeń lub formatów plików, które nie są obsługiwane za pomocą BK2021, lub
b) aplikacje do obsługi formatów plików, które nadają się do przygotowania ofert lub prac konkursowych, korzystają z formatów plików, których nie można obsługiwać za pomocą żadnych innych aplikacji otwarto źródłowych lub ogólnie dostępnych, lub są one objęte licencją i nie mogą zostać udostępnione do pobierania lub zdalnego wykorzystania przez zamawiającego, lub
c) zamawiający wymaga przedstawienia modelu fizycznego, modelu w skali lub próbki, których nie można przekazać za pośrednictwem BK2021, lub
d) jest to niezbędne z uwagi na potrzebę ochrony informacji szczególnie wrażliwych, której nie można zagwarantować w sposób dostateczny przy użyciu BK2021. Odstąpienie od komunikacji określonej w pkt 1 jest dopuszczalne w zakresie, w jakim nie jest możliwe dotrzymanie sposobu komunikacji w BK2021. Zamawiający określa w zapytaniu ofertowym sposób komunikacji w postępowaniu o udzielenie zamówienia wynikający z zakresu odstąpienia od komunikacji w BK2021.

3) W przypadku zawieszenia działalności BK2021 potwierdzonego odpowiednim komunikatem w BK2021, zamawiający kieruje zapytanie ofertowe do co najmniej trzech potencjalnych wykonawców, o ile na rynku istnieje trzech potencjalnych wykonawców danego zamówienia, oraz ogłasza zapytanie ofertowe co najmniej na swojej stronie internetowej, o ile posiada taką stronę. W takim przypadku zamawiający określa w zapytaniu ofertowym sposób komunikacji w postępowaniu o udzielenie zamówienia.

4) W przypadku gdy wnioskodawca rozpoczyna realizację projektu na własne ryzyko przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu, upublicznia zapytanie ofertowe w sposób określony w pkt 1, do czego instytucja ogłaszająca nabór wniosków o dofinansowanie projektu zobowiązuje wnioskodawców w regulaminie wyboru projektów.

5) W przypadku wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia przed ogłoszeniem regulaminu wyboru projektów ocena, czy stopień upublicznienia zapytania ofertowego był wystarczający do uznania wydatku za kwalifikowalny, należy do właściwej instytucji.

6) Zapytanie ofertowe zawiera w szczególności:
a) opis przedmiotu zamówienia,
b) warunki udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny ich spełniania, o ile warunki te są wymagane przez zamawiającego,
c) kryteria oceny ofert, informację o wagach punktowych lub procentowych przypisanych do poszczególnych kryteriów oceny ofert oraz opis sposobu przyznawania punktacji za spełnienie danego kryterium oceny ofert,
d) termin i sposób składania ofert,
e) termin wykonania zamówienia,
f) informację na temat zakazu konfliktu interesów,
g) określenie warunków istotnych zmian umowy zawartej w wyniku przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia, o ile zamawiający przewiduje możliwość zmiany umowy,
h) opis części zamówienia, jeżeli zamawiający dopuszcza składanie ofert częściowych oraz liczbę części zamówienia, na którą wykonawca może złożyć ofertę, lub maksymalną liczbę części, na które zamówienie może zostać udzielone temu samemu wykonawcy, oraz kryteria lub zasady, mające zastosowanie do ustalenia, które części zamówienia zostaną udzielone jednemu wykonawcy, w przypadku wyboru jego oferty w większej niż maksymalna liczbie części,
i) w sytuacji, gdy zamawiający udziela zamówienia w częściach, informację, że dane postępowanie obejmuje jedynie część zamówienia, wraz z określeniem zakresu lub wartości całego zamówienia oraz informacjami co do pozostałych części zamówienia,
j) informacje dotyczące ofert wariantowych, jeżeli zamawiający wymaga lub dopuszcza ich składanie, w tym opis sposobu przedstawiania ofert wariantowych oraz minimalne warunki, jakim muszą odpowiadać oferty wariantowe wraz z wybranymi kryteriami oceny oraz informacja, czy oferta wariantowa powinna być złożona wraz z ofertą albo zamiast oferty.7) Zapytanie ofertowe może zostać zmienione przed upływem terminu składania ofert. Zamawiający informuje w zapytaniu ofertowym o zakresie zmian. Zamawiający przedłuża termin składania ofert o czas niezbędny do wprowadzenia zmian w ofertach, jeżeli jest to konieczne z uwagi na zakres wprowadzonych zmian.

8) Informację o wyniku postępowania ogłasza się w taki sposób, w jaki zostało upublicznione zapytanie ofertowe. Informacja ta zawiera imię i nazwisko albo nazwę wybranego wykonawcy, jego siedzibę (miejscowość) oraz cenę najkorzystniejszej oferty.

Opracowane przez pana Mateusza Górę

Pytanie 7. Czy np. przedszkole, które otrzyma w ramach projektu pracownię SI, może ją użytkować na zasadach cross-fin. z innych placówek przedszkolnych w gminie? Inne placówki np. doposażą w ramach projektu pracownię w dodatkowe sprzęty.
Przedszkola biorą udział w programie FESL 6.0 Działanie 6.1 "Akademia przedszkolaka" i "Przedszkole dzieciom - pomóż, wytłumacz, naucz". Grupą docelową są dzieci 3 - 6 lat. W ramach działania przedszkola mogą uzyskać dofinansowanie na doposażenie, podniesienie kwalifikacji oraz utworzenie miejsc takich jaka sala do terapii integracji sensorycznej SI. Aby sala SI powstała, przedszkole musi dysponować zapleczem w postaci miejsca, osobnego pokoju/sali. Nie każde przedszkole takie miejsce ma. Zatem załóżmy, że przedszkola wystąpią z wnioskiem (w ramach FESL 6.1) o akcesoria do terapii SI, ale tylko jedno przedszkole będzie posiadało faktyczne miejsce, to stworzenia tej sali. Czy możemy nazwać "crossem" działanie na rzecz sali terapii SI - oba przedszkola wyposażą salę SI w budynku jednego z Wnioskodawców, przy czym będzie możliwość aby korzystały z sali dzieci zarówno z jednego jak i drugiego przedszkola?

Odpowiedź.

Wnioskodawca złoży 1 Wniosek, który będzie zakładał wsparcie 2 lub więcej przedszkoli, w jednym z nich powstanie sala terapii SI (bo przedmiotowe przedszkole ma zaplecze do tego), Wytyczne nie zakazują dzieciom z 2 przedszkola (objętym wnioskiem) korzystania z powstałej w ramach projektu sali w pierwszym przedszkolu.

Opracowane przez pana Mateusza Górę

Pytanie 8. Czy jest możliwe sfinansowanie w ramach 10.6 przedsięwzięcia polegającego na zainstalowaniu OZE (w miejscu starego ogrodzenia)- konstrukcja tworzyłaby np. ogrodzenie zainstalowane np. na specjalnych wspornikach? itp. Jakie elementy będą dofinansowane: całość czy tylko część konstrukcji?

Odpowiedź.

Zgodnie z Przewodnikiem dla beneficjentów FE SL 2021-2027 - wersja 2: Prace rekultywacyjne terenu na potrzeby budowy/rozbudowy instalacji OZE, magazynu energii, m.in.: koszty dotyczące oczyszczania terenów zanieczyszczonych, rekultywacji, regeneracji, remediacji, dekontaminacji, likwidacji deformacji powierzchni terenu (niwelacja), koszty usunięcia niewłaściwie składowanych odpadów, roboty rozbiórkowe lub wyburzeniowe (np. pozostałości budynków poprzemysłowych). Koszt kwalifikowalny jako niedominująca część projektu tj. poniżej 50% kosztów kwalifikowalnych projektu. Wydatek jest niekwalifikowalny w projektach parasolowych i grantowych.

Co do zasady, proszę o analizę elementów konstrukcyjnych, które są konieczne do funkcjonowania OZE, a które są elementami tylko ogrodzenia.

Opracowane przez pana Mateusza Górę

Pytanie 9. Czy w projektach o wartości poniżej 5 mln EUR podatek VAT jest zawsze wydatkiem kwalifikowalnym, bez względu na rodzaj prowadzonej działalności (i czy dot. do zarówno: EFS+, EFRR, FST)?

Odpowiedź.

Zgodnie z Wytycznymi: Podatek VAT w projekcie, którego łączny koszt jest mniejszy niż 5 mln EUR (włączając VAT), może być kwalifikowalny. Automatycznie kwalifikując podatek VAT nie można go równocześnie odzyskiwać. Warto zawsze zweryfikować w Regulaminie naboru projektów czy Instytucja Organizująca Nabór nie wprowadziła dodatkowych obostrzeń w przedmiotowym zakresie.

Opracowane przez pana Mateusza Górę

Pytanie 10. Jak należy postępować z odsetkami bankowymi naliczanymi na rachunkach bankowych od gromadzonych środków dofinansowania w przypadku JST? Czy tak jak w poprzedniej perspektywie nie będą one podlegały zwrotowi do IZ? (stanowić będą dochód gminy zgodnie z ustawą o dochodach jst).

Odpowiedź.

Rozwiązanie pozostaje bez zmian w aktualnym okresie programowania.

Opracowane przez pana Mateusza Górę

Pomóż nam poprawić serwis

Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś