Omówienie standardów dostępności w projektach unijnych – szkolenie 9 września 2024 r.
Pytanie 1. Kiedy zakończą się prace nad standardami dostępności dla samorządów?
Odpowiedź
Trudno dokładnie określić, kiedy zakończą się prace nad tworzeniem standardu dostępności dla samorządów, ze względu na złożoność i kompleksowość tego procesu. Dla odniesienia, prace nad standardem dostępnej szkoły trwały około 2 lata, ale warto zaznaczyć, że akceptacja ministerstwa wydłużyła ten proces. Obecnie prace nad standardem dostępnego samorządu rozpoczęły się przed wakacjami w roku 2024 i można założyć, że również będzie to dosyć długi proces. W międzyczasie odbywają się szkolenia dotyczące dostępnej administracji, gdzie można już zapoznać się z pewnymi wstępnymi rekomendacjami tego standardu. Szkolenia te organizowane są m.in. przez Fundację Instytut Rozwoju Regionalnego w Krakowie.
Opracowane przez Pana Mateusza Kobryna
Pytanie 2. Rekomenduje się docelowe opracowanie przez IZ lub MFiPR podręcznika dotyczącego najczęściej występujących błędów w stosowaniu zasady dostępności. Podejście negatywne, czego w szczególności należy unikać i co zostało zakwalifikowane jako uchybienie jest bardziej sugestywne i ma szerszy wymiar praktyczny niż teoretyczne podejście pozytywne.
Odpowiedź
Ministerstwo nie opublikowało rekomendacji dotyczących najczęściej popełnianych błędów w zakresie dostępności. Minimalne wymagania w tym obszarze są określone przez Ustawę o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami z 2019 roku. Zawiera ona wykaz minimalnych wymagań w obszarach: architektonicznym, komunikacyjnym, informacyjnym oraz cyfrowym, które są obligatoryjne. Dodatkowo, raport o zapewnieniu dostępności, gdzie wymienione są szczegółowo poszczególne, nienegocjowalne wymagalne standardy znajdą Pańswo tutaj.
Opracowane przez Pana Mateusza Kobryna