Przejdź do treści głównej
Oficjalna nowa strona programu
Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027

Ewidencja księgowa w projektach FE SL 2021-2027 – szkolenie 20 maja 2024 r.


Pytanie 1. W przypadku płatności kartą, jaka data jest datą faktycznego poniesienia kosztu? Dzień obciążenia karty czy zaksięgowania przez bank, bo nie zawsze jest to spójne?

Odpowiedź.

Zgodnie z Wytycznymi Podrozdział 3.1. Zasada faktycznego ponoszenia wydatków
pkt 7) Za datę poniesienia wydatku przyjmuje się:
a) w przypadku wydatków pieniężnych:
i) dokonanych przelewem lub obciążeniową kartą płatniczą – datę obciążenia rachunku płatniczego, tj. datę księgowania operacji.


Opracowane przez panią Ewę Gogolińską


Pytanie 2. 
Rozliczenie podatku VAT od projektów do 5 mln euro. Proszę o dokładne wyjaśnienie, czy w przypadku takiego projektu beneficjent może równoległe odliczyć VAT podatkowo. Informacja z zeszłotygodniowego szkolenia ( koszty kwalifikowane) brzmiała TAK. Osoba prowadząca szkolenie nt. ewidencji księgowej powiedziała "ja bym tego nie robiła". To są dwa różne stanowiska.

Odpowiedź

W trakcie szkolenia zaznaczałam, że w rozporządzeniu ogólnym w art. 64 wskazano, że:

Następujące koszty nie kwalifikują się do otrzymania wkładu z Funduszy:
• podatek od wartości dodanej (VAT), z wyjątkiem:
(i)operacji, których łączny koszt jest niższy niż 5 000 000 EUR (z VAT);
(ii)operacji, których łączny koszt wynosi co najmniej 5 000 000 EUR (z VAT),
jeżeli nie podlega zwrotowi na mocy krajowych przepisów dotyczących VAT.

Jednocześnie w Wytycznych mamy zapis w podrozdziale 3.5. Podatek od towarów i usług (VAT)

1) Podatek VAT w projekcie, którego łączny koszt jest mniejszy niż 5 mln EUR (włączając VAT), może być kwalifikowalny, z zastrzeżeniem pkt 8 ((IZ/IP/IW w ramach EFRR/FS/FST może wyłączyć możliwość kwalifikowania podatku VAT).

Jeżeli łączny koszt w projekcie jest mniejszy niż 5 mln EUR we wskazanych powyżej przepisach nie ma żadnych dodatkowych warunków kwalifikowania podatku VAT, dlatego Beneficjent na tej podstawie mógłby kwalifikować podatek VAT i jednocześnie dokonywać odliczenia. Dlatego zaznaczyłam, że ja tego bym nie robiła.

Beneficjent ma obowiązek zweryfikować w Regulaminie naboru projektów czy Instytucja Organizująca Nabór nie wprowadziła dodatkowych obostrzeń w przedmiotowym zakresie((IZ/IP/IW w ramach EFRR/FS/FST może wyłączyć możliwość kwalifikowania podatku VAT), dlatego w dalszej części na slajdzie 111 i 112 wskazałam zasady kwalifikowania podatku 2 VAT, który znajduje się w PRZEWODNIK DLA BENEFICJENTÓW FE SL 2021-2027- wersja 5 i tak:

Jeżeli wartość realizowanego projektu jest mniejsza niż 5 000 000 euro z VAT, podatek VAT jest wydatkiem kwalifikowalnym z uwzględnieniem zasad określonych w rozporządzeniu ogólnym, przepisach dotyczących pomocy państwa, Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 oraz umowie o dofinansowanie.

Wydatki poniesione na podatek od towarów i usług będą uznane za kwalifikowalne, tylko w przypadku, jeśli Ty i inny podmiot zaangażowany w projekt, a wykorzystujący do działalności opodatkowanej produkty będące efektem realizacji projektu (zarówno w fazie realizacyjnej jak i operacyjnej) nie macie prawnej możliwości ich odzyskania.

Częściowe prawo do odliczenia

• jeśli Beneficjent ma prawną możliwość odzyskania VAT od 2% do 20% (włącznie), to podatek VAT kwalifikowany będzie według stałych wartości procentowych tzn. 80% podatku VAT uznamy jako kwalifikowalne w projekcie, a 20% będzie niekwalifikowane. Wartości procentowe będą niezmienne i będą niezależne od rzeczywistego rozliczenia z urzędem skarbowym,

• jeśli Beneficjent ma prawną możliwość odzyskania VAT powyżej 20%, to wartość wydatków kwalifikowalnych tytułem podatku VAT będzie zgodna z rzeczywistą wartością określoną na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Automatycznie kwalifikując podatek VAT nie można go równocześnie odzyskiwać.


Opracowane przez panią Ewę Gogolińską


Pytanie 3. 
"Interpretacja zapisu: "w przypadku, gdy dokument księgowy nie zawiera wystarczająco miejsca na kompletny opis, możesz umieścić część opisu na dodatkowej kartce złączonej w trwały sposób z oryginałem dokumentu "w zakresie "trwałego sposobu".

Odpowiedź.


W szczegółowych wytycznych w ramach EFS/EFRR i WUP brak dokładnego opisu „trwały sposób” czy „trwałe spięcie dokumentów”. Wystarczające może być zszycie zszywką. Należy jednak pamiętać, że po stronie Beneficjenta leży udowodnienie, że dany wydatek nie został przedstawiony do rozliczenia/refundacji z innych środków - w ramach innego programu/projektu. Nie wystąpiło podwójne finansowanie.


Opracowane przez panią Ewę Gogolińską

Pomóż nam poprawić serwis

Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś