Przejdź do treści głównej
Oficjalna nowa strona programu
Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027

Pytania dotyczące naboru z działania 10.14. Infrastruktura kształcenia zawodowego - spotkanie informacyjne 13 czerwca 2024 r.


Pytanie 1. Czy dokumentacja projektowa na kwotę niższą niż przetargowa, lecz droższa niż 50 000 netto, może zostać uznana za kwalifikowaną, jeżeli nie została umieszczona na bazie konkurencyjności, a procedura zamówienia została przeprowadzona zgodnie z regulaminem zamówień szkoły?

Odpowiedź

Mając na względzie zachowanie obiektywizmu, neutralności jak również bezstronności i prawości informuję, że IZ RPO WSL nie jest uprawniona do wydawania wiążących opinii, a zakres jej zadań został szczegółowo opisany w rozdziale 4 ustawy z 28 kwietnia 2022 o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027 ( Dz.U. 2022 poz. 1079). Jednocześnie art. 74 ROZPORZĄDZENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej określa, że Instytucja Zarządzająca kontroluje, czy dofinansowane produkty i usługi zostały dostarczone, czy wydatki deklarowane przez beneficjentów spełniają obowiązujące przepisy prawa, wymagania programu operacyjnego oraz warunki wsparcia operacji Ww. przepisy powodują, że Instytucja Zarządzająca nie może pełnić funkcji doradczych, opiniujących w zakresie realizacji projektów.
Zgodnie z Wytycznymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 Zasady konkurencyjności nie stosuje się do zamówień, których wartość nie przekracza kwoty 50.000 zł netto (sekcja 3.2.1. pkt 1.a) czyli należy ją stosować do zamówień, których wartość przekracza kwotę 50 000 zł netto. Oczywiście na normy określone w Wytycznych w zakresie stosowania zasady konkurencyjności mają jeszcze wpływ różne zmienne chociażby rodzaj zamawiającego.
Podkreśla się jednocześnie, że odpowiedzialność za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia ponosi Zamawiający, który zobligowany jest do przestrzegania ogólnie obowiązujących przepisów prawa krajowego i unijnego.

Pytanie 2. Proszę o informację czy w przypadku modernizacji i wyposażenia sal do praktycznej nauki zawodu, co jest przedmiotem projektu, każda z pracowni modernizowanych w danej szkole musi mieć trwały dostęp dla osób z niepełnosprawnością ruchową, w tym na wózkach.

Odpowiedź

Zgodnie z kryterium formalnym ogólnym nr 11. Zgodność projektu z zasadą równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, Wnioskodawca zobowiązany jest wykazać wpływ pozytywny projektu na realizację tej zasady, czyli zapewnienie dostępności infrastruktury, środków transportu, towarów, usług, technologii i systemów informacyjno-komunikacyjnych oraz wszelkich produktów projektów. W ślad za Wytycznymi dotyczącymi realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027, a także Modelem Dostępnej Szkoły, rozwiązania na rzecz dostępności nie mogą być tymczasowe, a osoba korzystająca ma mieć zapewnioną możliwość samodzielnej, bezpośredniej obsługi i użytkowania (bez konieczności pomocy osób trzecich).

Pytanie 3.
Czy wsparcie techniczne do zakupionych programów specjalistycznych to wydatek kwalifikowalny? Czy zakup subskrypcji oprogramowania na okres realizacji projektu i okres trwałości jest kosztem kwalifikowalnym?

Odpowiedź

Aby udzielić wiążącej odpowiedzi należy przeanalizować konkretny przypadek/projekt. Należy doprecyzować co Beneficjent rozumie pod pojęciem „wsparcie techniczne”.
Co do zasady zgodnie z zapisami Szczegółowego Opisu Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027, projekty realizowane w ramach działania 10.14 „Infrastruktura kształcenia zawodowego” są projektami inwestycyjnymi, a co za tym idzie takie powinny też być koszty.

Zgodnie z zapisami Przewodnika dla beneficjentów FE SL 2021-2027 w ramach działania 10.14 Infrastruktura kształcenia zawodowego w ramach wydatków kwalifikowalnych wchodzą, m.in.
„Używane środki trwałe i wartości niematerialne i prawne:
    • wyposażenie ogólnodydaktyczne wykorzystywane w salach do praktycznej nauki zawodu;
    • wyposażenie do praktycznej nauki zawodu zgodne z podstawą programową kształcenia w zawodach”.

Dodatkowo należy wskazać, iż zgodnie z zapisami pkt 8.2 ww. Przewodnika w ramach zamkniętego katalogu kosztów pośrednich, w pkt h wskazano jako wydatek kwalifikowalny amortyzacja, najem lub zakup aktywów, a także koszty napraw/przeglądów/serwisu, koszty ubezpieczeń, opłaty skarbowe, notarialne dotyczące aktywów (środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych) używanych na potrzeby osób, o których mowa w lit. a – d.

Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 w podrozdziale 2.3. pkt. 1 ppkt. p „Wydatkami niekwalifikowalnymi są wydatki wskazane w art. 64 rozporządzenia ogólnego, art. 7 ust. 1 i 5 rozporządzenia EFRR i FS, art. 16 ust. 1 rozporządzenia EFS+, art. 9 rozporządzenia FST oraz:
p) koszty operacyjne projektu EFRR/FS/FST, czyli wydatki ponoszone w fazie eksploatacji inwestycji (m.in. wydatki poniesione na wynagrodzenia pracowników zatrudnionych w eksploatacyjnej fazie inwestycji, wydatki na produkty podlegające szybkiemu zużyciu, wydatki na części zamienne, energię oraz środki chemiczne do wykorzystania podczas fazy eksploatacyjnej inwestycji) chyba, że zostały zatwierdzone we wniosku o dofinansowanie projektu w związku z przedmiotem i specyfiką projektu oraz poniesione w okresie kwalifikowalności wydatków określonym w umowie o dofinansowanie projektu”.

Ponadto zgodnie z ww. Wytycznymi podrozdział 2.2 pkt 1 e jest niezbędny do realizacji celów projektu i został poniesiony w związku z realizacją projektu lub jego przygotowaniem, o ile SZOP lub regulamin wyboru projektów dopuszcza kwalifikowalność kosztów związanych z przygotowaniem projektu, oraz pkt 1 f wydatek jest kwalifikowalny jeśli „został dokonany w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.

Tym samym, zgodnie z powyższymi zapisami, aby wydatek dotyczący wsparcia technicznego, zakupu subskrypcji oprogramowania mógł stanowić wydatek kwalifikowalny w projekcie musi być przeanalizowany przez pryzmat jego zasadności w konkretnym projekcie.

Pomóż nam poprawić serwis

Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś