Cel projektu
Głównym celem projektu jest łagodzenie skutków transformacji poprzez poprawę mobilności mieszkańców GZM, dzięki zapewnieniu infrastruktury transportu ekologicznego i wysokiej jakości zeroemisyjnego transportu publicznego, przyczyniającego się do zwiększenia dostępności mieszkańców gmin obciążonych procesem transformacji regionu do lokalnych rynków pracy.
Do celów szczegółowych należy zaliczyć:
- poprawę jakości środowiska naturalnego,
- wzrost znaczenia komunikacji rowerowej w codziennym korzystaniu ze środków transportu,
- poprawę bezpieczeństwa na drogach,
- poprawę stanu zdrowia mieszkańców oraz przestrzeni publicznej,
- zagospodarowanie infrastruktury po dawnych trasach kolejowych obsługujących tereny przemysłowe na potrzeby velostrad,
- zwiększenie atrakcyjności transportu publicznego,
- dekarbonizację transportu publicznego na obszarze GZM w obliczu transformacji energetycznej regionu.
Zadania w projekcie
Projekt zakłada budowę dróg rowerowych, zakup taboru zeroemisyjnego wraz z infrastrukturą zasilania, co wpłynie na:
- zwiększenie spójności istniejącej sieci rowerowej na terenie GZM,
- wykorzystanie infrastruktury rowerowej do celów transportowych,
- pozytywny rozwój transportu zeroemisyjnego,
- zwiększenie intensywności przewozów komunikacją miejską
Dlaczego podjęto się realizacji projektu?
Co jest planowane do realizacji?
Projekt obejmuje realizację trzech zadań inwestycyjnych przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię (wnioskodawcę) oraz Miasto Katowice i Miasto Tychy (partnerów projektu). W ramach zadania wdrażanego przez GZM przewiduje się zakup 8 nowych autobusów o napędzie elektrycznym (BN) oraz 4 ładowarek plug-in. Tabor jak i ładowarki przekazane zostaną do operatora świadczącego usługi w zakresie publicznego transportu zbiorowego (PKM Świerklaniec). Miasto Katowice będzie odpowiedzialne za budowę metropolitalnej drogi rowerowej nr 6 Katowice - Mysłowice (4,383 km) wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Miasto Tychy wybuduje metropolitalną drogę rowerową nr 3 Tychy – Katowice (3,073 km) wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
Jakie będą główne korzyści projektu?
W efekcie projektu powstanie 7,5 km metropolitalnych dróg rowerowych, a pojemność 8 nowo zakupionych autobusów.
Nabyty tabor będzie obsługiwać jedne z najistotniejszych linii, tj. m.in. połączenia z Pyrzowice Port Lotniczy do centrum Katowic i centrum Sosnowca. Integracja realizowanych dróg rowerowych z pozostałą istniejącą infrastrukturą dla rowerzystów zapewni użytkownikom łatwy dostęp do różnych środków transportu zbiorowego oraz ułatwi przesiadkę między nimi. To z kolei przyczyni się do zwiększenia wykorzystania roweru jako codziennego środka transportu. Dzięki tym działaniom, mieszkańcy GZM będą posiadać łatwiejszy dostęp do różnych części miasta oraz będą mogli szybciej i wygodniej podróżować.
Więcej informacji
Strona internetowa projektu
#FunduszeUE
#FunduszeEuropejskie