Komunikacja miejska w Cieszynie nie należała do najprostszych. Brak dworca autobusowego, zdegradowana infrastruktura przystankowa, zrujnowany dworzec kolejowy, który ze względów bezpieczeństwa został wyłączony z użytku. To tylko część problemów, które powodowały, że liczba pasażerów w mieście systematycznie spadała, a natężenie ruchu samochodowego proporcjonalnie rosło. Jednak dzisiaj to już historia. Dziś w Cieszynie funkcjonuje dworzec kolejowy i autobusowy, są nowe miejsca parkingowe, chodniki i ścieżki rowerowe. Wszystko to dzięki powstałemu przy wsparciu Funduszy Europejskich węzłowi przesiadkowemu, gdzie dostaniesz się jednym środkiem komunikacji, a podróż będziesz mógł kontynuować innym.

Tytuł projektu
Budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego w Cieszynie

Nazwa beneficjenta
Miasto Cieszyn

Oś priorytetowa / Działanie / Poddziałanie
Oś priorytetowa: IV. Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna
Działanie: 4.5 Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie
Poddziałanie: 4.5.2 Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie – RIT

Finanse
Wartość projektu: 17 203 701,39 zł
Dofinansowanie projektu z UE: 10 278 279,31 zł

Dlaczego podjęto się realizacji projektu?

Głównym problemem będącym podstawą realizacji projektu był brak integracji i koordynacji poszczególnych podsystemów komunikacji, wynikający m.in. z braku infrastruktury transportowej.

W mieście nie było dworca autobusowego, a istniejący dworzec kolejowy był w tak złym stanie technicznym, że ze względów bezpieczeństwa musiał zostać wyłączony z użytkowania. Niska sprawność, zawodność oraz ograniczony dostęp do komunikacji publicznej powodowały spadek liczby pasażerów.

Co udało się zrealizować?

W ramach projektu wyremontowano zabytkowy budynek byłego dworca kolejowego (koszt niekwalifikowany), w miejscu wyburzonej parterowej części dworca wybudowano nowy budynek (dostosowany do korzystania przez osoby niepełnosprawne), w którym zlokalizowane zostały wszystkie funkcje niezbędne do obsługi podróżnych.

Ponadto bezpośrednio obok budynku wybudowano zadaszoną płytę dworca autobusowego komunikacji miejskiej oraz ponadlokalnej. Przebudowano również część ul. Hajduka wraz ze skrzyżowaniem, umożliwiając włączenie węzła przesiadkowego w istniejący układ drogowy. W najbliższym otoczeniu powstały też miejsca parkingowe oraz ścieżka rowerowa i chodniki dla pieszych. W trakcie realizacji jest obecnie System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej.

Kto skorzysta z efektów projektu?

  • pasażerowie komunikacji autobusowej lokalnej, ponadlokalnej, pasażerowie komunikacji kolejowej (turyści oraz osoby dojeżdżające do pracy i do szkoły);
  • przewoźnicy publicznego transportu zbiorowego (autobusowego i kolejowego).

Jakie są główne korzyści projektu?

  • zintegrowany system komunikacyjno – transportowy w mieście,
  • zwiększenie atrakcyjności transportu publicznego dla pasażerów poprzez komfortowe warunki oczekiwania oraz możliwość łączenia różnych środków transportu,
  • zrewitalizowany obszar byłego dworca PKP,
  • ułatwienie podróżowania osobom niepełnosprawnym,
  • stworzenie warunków do bezpiecznego przemieszczania się pieszych i rowerzystów.

Obrazy

Poznaj więcej historii

Ładowanie

Śląskie Centrum Klimatu - I Etap

Zobacz szczegóły

Kompleksowa modernizacja Zakładu Zagospodarowania Odpadów Częstochowskiego Przedsiębiorstwa Komunalnego Sp. z o.o. w Sobuczynie

Zobacz szczegóły

Śląskie. Dla rozwoju wspólNeGO.

Zobacz szczegóły

Wsparcie procesu Sprawiedliwej Transformacji poprzez Promocję Edukacji Wyższej

Zobacz szczegóły

Regionalne e-usługi dla samorządowych jednostek organizacyjnych Województwa Śląskiego

Zobacz szczegóły

Przekształcenie Studia Filmów Rysunkowych w Centrum Przemysłu Kreatywnego

Zobacz szczegóły

Rozbudowa Teatru Zagłębia w Sosnowcu

Zobacz szczegóły

DiagMedFarm Centrum Nauk Medyczno-Farmaceutycznych w Sosnowcu

Zobacz szczegóły

Centrum Odnawialnych Źródeł Energii i Technologii Wodorowych w Rybniku

Zobacz szczegóły

Modern Lib. Wzmocnienie Biblioteki jako centrum aktywizacji społecznej

Zobacz szczegóły

Zielony impuls dla Kopalni Wiedzy i Kompetencji (KWK) - transformacja społeczno-gospodarcza terenów po byłej kopalni KWK Żory

Zobacz szczegóły

Zrównoważona, inteligentna mobilność – kluczem do transformacji regionu – Etap 1

Zobacz szczegóły

Skarbiec Dziedzictwa

Zobacz szczegóły

Modernizacja infrastruktury Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu

Zobacz szczegóły

Śląska sieć rozwoju przedsiębiorczości

Zobacz szczegóły

Centrum Biotechnologii i Bioróżnorodności (CBB)

Zobacz szczegóły

Rewitalizacja budynku gospodarczego, budynku Oficyny wraz z otoczeniem i przystosowanie do prowadzenia działalności muzealnej

Zobacz szczegóły

Adaptacja zabytkowych budynków pokopalnianych na potrzeby Muzeum Śląskiego w Katowicach

Zobacz szczegóły

Śląska Sieć Innowacji

Zobacz szczegóły

Zrównoważona, inteligentna mobilność – kluczem do transformacji regionu – Etap 2

Zobacz szczegóły

zobacz więcej historii

Zobacz inne sukcesy projektów