Pytania po szkoleniu 09.04.2025 - Rozliczanie projektów z FST/EFRR - działania wdrażane przez Departament Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Odnośnik

  • Odpowiedź

    Zgodnie z §8 pkt. 4 Umowy o dofinansowanie Beneficjent zobowiązany jest do składania wniosków o płatność z poniesionymi wydatkami raz na 3 miesiące.

    Zgodnie z zapisami Przewodnika dla Beneficjentów pierwszy wniosek o płatność przedstawiający wydatki dotychczas poniesione należy złożyć w terminie do 3 miesięcy, licząc od dnia podpisania umowy. Dotyczy to wydatków zarówno poniesionych przed podpisaniem Umowy o dofinansowanie, jak również wydatków bieżących.

    Wypełniony i podpisany przez osobę upoważnioną wniosek o płatność wraz z załącznikami należy złożyć niezwłocznie po jego przygotowaniu w systemie CST, pamiętając o przesłaniu do IZ FE SL pisma informującego o złożeniu wniosku o płatność.

    Wzór pisma dostępny pod adresem: https://funduszeue.slaskie.pl/web/guest/w/zestawienie_dok_do_rozliczenia_projektow_v4

    Uwaga: data wpływu pisma informującego do IZ FE SL uznawana jest za datę wpływu wniosku o płatność.  

    Należy zwrócić uwagę, że zaliczkę należy rozliczyć do 6 miesięcy od daty jej otrzymania poprzez wniosek o płatność złożony nie później niż 14 dni od upływu tego terminu. Wniosek przedstawiający rozliczenie zaliczki, które polega na złożeniu wniosku o płatność z wydatkami kwalifikowalnymi, zapłaconymi, po dacie ich przekazania składa się również zgodnie z ww zasadami tj nie rzadziej niż raz na trzy miesiące.

    W przypadku gdy nie poniesiono wydatków- wówczas należy przedłożyć wniosek z wypełnioną jedynie częścią sprawozdawczą tj. wniosek sprawozdawczy. Ponadto, Beneficjent zobowiązany jest do informowania o postępie rzeczowym w projekcie za pomocą sprawozdania, niezależnie od poziomu finansowego rozliczenia projektu dwa razy do roku: w terminie do 30 czerwca oraz do 31 grudnia, przy czym warunek ten zostaje uznany za spełniony w przypadku bieżącego rozliczania wydatków w projekcie- wówczas nie ma obowiązku składania dodatkowo wniosków sprawozdawczych.

    Składając wnioski o płatność, należy pamiętać o zachowaniu ciągłości w okresach rozliczeń wydatków tj.:
    Data wniosku za okres od powinna być zgodna z datą początkową okresu realizacji projektu (wskazaną na 1 stronie zatwierdzonego wniosku o dofinansowanie, w ramach którego projekt jest realizowany) - ta zasada obowiązuje dla 1 wniosku o płatność składanego w projekcie.  

    Dla każdego kolejnego wniosku w projekcie: data wniosku za okres od powinna być wskazana jako dzień następny po dacie wniosku za okres do poprzedniego wniosku o płatność.

    Przykład:

    Okres realizacji projektu, zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie: 01.01.2025-31.12.2025
    1 wniosek o płatność: 01.01.2025-31.03.2025,
    kolejny wniosek o płatność: 01.04.2025-30.06.2025.

    Powyższa zasada nie dotyczy wniosków o płatność zaliczkową, które składane są niezależnie od pozostałych wniosków o płatność. W przypadku składania wniosków o płatność zaliczkową należy przyjąć jednodniową datę za okres od i za okres do np. wniosek za okres od 15.04.2025 do 15.04.2025.

    Opracowane przez pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego UMWSL