Umowy w sprawie zamówienia publicznego - szkolenie z dn. 27 lipca 2023 r. Link

  • Odpowiedź.

    Niestety nie da się udzielić odpowiedzi na pytanie o stan faktyczny bez analizy treści umowy z wykonawcą i procesu przygotowania postępowania (opis przedmiotu zamówienia, szacowanie wartości zamówienia).

    Opracowane przez Pana Krzysztofa Puchacza

  • Odpowiedź.

    Termin ważności gwarancji zabezpieczenia należytego wykonania umowy należy liczyć w sposób uwzględniający treść art. 453 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 11 września 2019 r, Prawo zamówień publicznych. Zgodnie z tymi przepisami zamawiający zwraca zabezpieczenie w terminie 30 dni od dnia wykonania zamówienia i uznania przez zamawiającego za należycie wykonane zaś kwota pozostawiona na pokrycie roszczeń z tytułu rękojmi lub gwarancji jest zwracana nie później niż w 15 dniu po upływie okresu rękojmi za wady lub gwarancji.

    Powyższe oznacza, że ważność gwarancji dotyczącej roszczeń z tytułu niewykonania lub nieprawidłowego wykonania umowy powinna być oznaczona datą lub terminem liczonym w ten sposób, że do dnia wskazanego w umowie jako termin odbioru (lub innego momentu wskazanego w umowie jako moment oceny wykonanego świadczenia i uznania go za wykonane) dodaje się 30 dni, o których mowa w art. 453 ust. 1 ustawy PZP.

    Ważność gwarancji dotyczącej roszczeń z tytułu rękojmi za wady fizyczne lub gwarancji powinna być oznaczona datą lub terminem liczonym w ten sposób, że do dnia wskazanego w umowie jako termin, od którego zaczyna biec rękojmia lub gwarancja dodaje się okres rękojmi lub gwarancji i dodatkowo dodaje się 30 dni, o których mowa w art. 453 ust. 3 ustawy PZP. 

    Opracowane przez Pana Krzysztofa Puchacza

  • Odpowiedź.

    Ad. 1) Zgodnie z przepisami art. 441 ust. 1 pkt 3 opcja nie może modyfikować ogólnego charakteru umowy. Jeśli drukarki w ogóle nie były objęte zakresem zamówienia podstawowego to ich zamówienie w prawie opcji może zostać uznane za naruszenie art. 441 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp. Autor odpowiedzi zgadza się z poglądem wyrażonym przez doktrynę cyt. „ogólny charakter umowy rozumieć należy w sposób analogiczny jak w przypadku przepisów normujących zmianę umowy w sprawie zamówienia publicznego, tj. w art. 455 ust. 2 p.z.p. oraz w art. 72 ust. 2 dyrektywy 2014/24/UE. W świetle unijnej genezy omawianych przepisów uzasadnione jest przyjęcie, że jest to w pełni autonomiczne pojęcie prawa wspólnotowego, niemające swojego odpowiednika w przepisach prawa polskiego. Nie jest to bowiem ani pojęcie tożsame z pojęciem essentialia negotii (gdyż te dotyczą danego typu umowy nazwanej, niezależnie od tego, czy dana umowa została zawarta w reżimie zamówień publicznych czy też poza nim), ani z pojęciem rodzaju zamówienia publicznego (tj. rozróżnienie zamówień na dostawy, zamówień na usługi czy też na roboty budowlane) – gdyż oba te pojęcia funkcjonują równolegle w ramach tego samego aktu prawnego. Należałoby przyjąć, że ogólny charakter umowy to zestaw cech indywidualizujących jej przedmiot na rynku zamówień publicznych[1].

    Dodatkowo objęcie jednym zamówieniem komputerów z drukarkami (bez ofert częściowych) może zostać uznane w określonych okolicznościach faktycznych za nieuzasadnione w punktu widzenia zasady wyrażonej w art. 16 i 99 ustawy Pzp utrudnienie konkurencji. 

    Ad. 2) Zgodnie z treścią art. 438 ust. 2 ustawy Pzp w celu weryfikacji zatrudniania, przez wykonawcę lub podwykonawcę, na podstawie umowy o pracę, osób wykonujących wskazane przez zamawiającego czynności w zakresie realizacji zamówienia, umowa przewiduje możliwość żądania przez zamawiającego w szczególności:

      1)    oświadczenia zatrudnionego pracownika,
      2)    oświadczenia wykonawcy lub podwykonawcy o zatrudnieniu pracownika na podstawie umowy o pracę,
      3)    poświadczonej za zgodność z oryginałem kopii umowy o pracę zatrudnionego pracownika,
      4)    innych dokumentów- zawierających informacje, w tym dane osobowe, niezbędne do weryfikacji zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, w szczególności imię i nazwisko zatrudnionego pracownika, datę zawarcia umowy o pracę, rodzaj umowy o pracę i zakres obowiązków pracownika.

    Z ww. przepisu wynika, że zakres żądania dotyczącego zarówno rodzaju określonych dokumentów jak i ich zakresu treści formułowany jest w ramach uprawienia wynikającego z art. 438 ust. 2 pzp przez zamawiającego w SWZ.


    Opracowane przez Pana Krzysztofa Puchacza


    [1] J. Jerzykowski [w:] W. Dzierżanowski, Ł. Jaźwiński, M. Kittel, M. Stachowiak, J. Jerzykowski, Prawo zamówień publicznych. Komentarz, Warszawa 2021, art. 441.

  • Odpowiedź.

    Przepisy art. 455 ust. 2 ocenie autora odpowiedzi nie uprawniają zamawiającego do zmiany terminu wykonania zamówienia.

    Opracowane przez Pana Krzysztofa Puchacza