Pytania dotyczące naboru nr FESL.10.25-IZ.01-025/23 dla działania FESL.10.25 Rozwój kształcenia wyższego zgodnie z potrzebami zielonej gospodarki Link
-
Odpowiedź
Wartość wydatków przeznaczonych na doposażenie (pracowni naukowych i laboratoriów, biur karier i szkół doktorskich) odnosi się wyłącznie do doposażenia planowanego do zakupu w ramach kosztów bezpośrednich (typ 1, 2, 4). -
Odpowiedź
Tak, zakup oprogramowani i licencji jest traktowany jako doposażenie pracowni i jest kategorią limitowaną. -
Odpowiedź
Nie ma ograniczenia co do liczby złożonych wniosków przez wnioskodawców w ramach przedmiotowego naboru. -
Odpowiedź
Zapisy Regulaminu konkursu FESL.10.25-IZ.01-025/23 stanowią, że: wnioskodawca posiada siedzibę na terenie jednego z 7 podregionów województwa śląskiego objętych procesem transformacji określonym w TPST (kryterium szczegółowe dostępu nr 2). Wobec powyższego wnioskodawcą nie może być podmiot, który ma siedzibę poza województwem śląskim natomiast filię/wydział zamiejscowy znajduje się na terenie jednego z 7 podregionów województwa śląskiego. -
Odpowiedź
W typie 4 możliwe jest podniesienie atrakcyjności uczelni wyższych w szczególności w zakresie zielonej i cyfrowej gospodarki, które może obejmować m.in. uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej poprzez ściślejszą współpracę z przedstawicielami świata biznesu.
Można natomiast rozważyć nawiązanie partnerstwa z jednostką samorządu terytorialnego. Jednocześnie zwracamy uwagę, że podczas oceny projektu, oceniana będzie zasadność nawiązania partnerstwa oraz rola partnera w projekcie. Udział partnerów w ramach realizacji zasady partnerstwa powinien być uwzględniony na wszystkich etapach realizacji projektu. -
Odpowiedź
Planując wsparcie w zakresie staży należy pamiętać, że realizowane staże muszą trwać minimum 160h. W związku z tym należy rozważyć czy zaplanowanie więcej niż jednego stażu dla jednego uczestnika będzie racjonalne. -
Odpowiedź
W typie 5 nie ma możliwości zakupu doposażenia rozumianego jako wyposażenie pracowni naukowych i laboratoriów. -
Odpowiedź
Zgodnie z Regulaminem konkursu grupę docelową/ostatecznych odbiorców wsparcia w ramach działania 10.25 stanowią osoby zamieszkujące, uczące się lub pracujące na obszarze jednego z 7 podregionów województwa śląskiego określonych w Terytorialnym Planie Sprawiedliwej Transformacji Województwa Śląskiego 2030 (TPST) tj. podregion katowicki, sosnowiecki, tyski, bytomski, gliwicki, rybnicki oraz bielski. Zgodnie z zapisem, jeżeli student uczy się w uczelni, która ma siedzibę na obszarze jednego z 7 podregionów województwa śląskiego może brać udział w projekcie. -
Odpowiedź
O tym, czy dany projekt otrzyma dodatkowe punkty będzie decydować miejsce realizacji operacji wskazane w punkcie B.3 wniosku o dofinansowanie – jeśli przynajmniej jedno z wykazanych miejsc będzie zlokalizowane na terenie OSI lub na terenie gminy tracącej funkcje społeczno-gospodarcze, wówczas kryterium będzie uznane za spełnione i projekt otrzyma dodatkowe punkty. Wypełniając pole B.3 należy wykazać gminę, na terenie której znajduje się uczelnia, która ma zostać objęta wsparciem lub siedzibę Partnera. W polu B.3 można wykazać również gminę, w której będą realizowane działania w ramach projektu (np. zajęcia w szkołach). Jeżeli projekt realizowany będzie tylko w siedzibie Wnioskodawcy, w punkcie B.3 brana pod uwagę będzie lokalizacja siedziby, natomiast jeśli projekt realizowany będzie również np. w szkołach, pod uwagę brana będzie zarówno lokalizacja siedziby jak i lokalizacja szkół, w których odbywa się wsparcie (np. zajęcia). -
Odpowiedź
Zgodnie z Regulaminem konkursu, wsparcie kierowane do uczniów szkół ponadpodstawowych może być realizowane w różnej formie np. w formie zajęć realizowanych na uczelni, zajęć w szkołach, ale również w formie wyjazdowej, np. obozy naukowe, warsztaty, szkoły letnie, zimowe, zajęcia terenowe. -
Odpowiedź
Koszty dojazdu na zajęcia wyjazdowe np. terenowe mogą być uznane za kwalifikowalne. Należy jednak pamiętać, że konieczność poniesienia każdego wydatku musi być odpowiednio uzasadniona we wniosku o dofinansowanie. Wydatek powinien być racjonalny, efektywny i uzasadniony z punktu widzenia celu zaplanowanych działań. -
Odpowiedź
Standard wymagań, czyli opis co dana osoba korzystająca ze wsparcia powinna wiedzieć, co potrafić i jakie kompetencje czy kwalifikacje posiadać po zakończeniu danej formy wsparcia (np. kursu, szkolenia, wizyty studyjnej, warsztatów), określa wnioskodawca we wniosku o dofinansowanie. -
Odpowiedź
Ze względu na fakt, iż nie istnieje zamknięty katalog kompetencji, które można zaliczyć jako zielone rolą Wnioskodawcy jest wykazanie i uzasadnienie, które kompetencje uzyskane przez uczestników w wyniku realizacji projektu można zakwalifikować jako „zielone kompetencje”. Należy się również opierać na Mapie powiązań technologicznych do Programu Rozwoju Technologii Województwa Śląskiego na lata 2019-2030. -
Odpowiedź
Tak, w typie 2 wsparcie skierowane jest wyłącznie do kadr naukowych i doktorantów związanych z procesem transformacji, w szczególności kierunkami zielonej i cyfrowej gospodarki. -
Odpowiedź
Drobny sprzęt zakupiony w ramach doposażenia nie podlega trwałości projektu. Jedynie w projekcie, w którym poniesiono wydatki na zakup infrastruktury Beneficjent jest zobowiązany do zachowania trwałości projektu przez okres 5 lat (3 lata w przypadku MŚP). -
Odpowiedź
Szkoła średnia nie może być partnerem w projekcie ponieważ nie posiada osobowości prawnej. Partnerem w projekcie może być organ prowadzący daną placówkę szkolną. Należy dokładnie przeanalizować partnerstwo w projekcie, podział zadań oraz rolę jaką miałaby odgrywać partner.
Należy pamiętać o tym, że podczas oceny projektu, oceniana będzie zasadność nawiązania partnerstwa oraz rola partnera w projekcie. -
Odpowiedź
We wniosku należy zadeklarować, że wsparcie skierowane jest wyłącznie do kadr naukowych i doktorantów związanych z procesem transformacji, w szczególności z kierunkami zielonej i cyfrowej gospodarki. Potwierdzeniem będą np. zaświadczenia/oświadczenia wydawane i potwierdzone przez uczelnię. Potwierdzenia te nie stanowią załącznika do wniosku o dofinansowanie, nie należy załączać ich do wniosku o dofinansowanie. -
Odpowiedź
Walidację kwalifikacji przeprowadzać powinna instytucja certyfikująca. Koszt walidacji powinien być wliczony w koszt usługi szkoleniowej i nie powinien stanowić odrębnej pozycji budżetowej. -
Odpowiedź
Zgodnie z Regulaminem konkursu w ramach typu 4 wsparciem może zostać objęta kadra uczelni (w tym również np. pracownicy laboratoriów, kadra administracyjna). Jednak należy mieć na uwadze fakt, że wsparcie powinno dotyczyć m.in. wykorzystania nowoczesnych metod dydaktycznych, kształtowania kompetencji miękkich, cyfrowych, umiejętności na rzecz transformacji poprzez udział w kursach, szkoleniach, warsztatach, wizytach studyjnych. -
Odpowiedź
Walidacja i certyfikacja może być przeprowadzana w tej samej instytucji (w ramach jednej jednostki), jeżeli zapewniono warunki organizacyjne i kadrowe umożliwiające przeprowadzenie walidacji i certyfikacji zgodnie z wymaganiami określonymi w opisie kwalifikacji. Należy mieć na uwadze, że walidację kwalifikacji przeprowadzać powinna instytucja certyfikująca. Zwracamy także uwagę, że należy zapewnić rozdzielność funkcji pomiędzy procesem kształcenia i procesem walidacji. -
Odpowiedź
Jednym ze wskaźników rezultatu bezpośredniego w programach współfinansowanych z FST w perspektywie finansowej 2021-2027 jest Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu. Zgodnie z definicją tego wskaźnika określoną w Liście Wskaźników Kluczowych dla Funduszu Sprawiedliwej Transformacji kwalifikacja to określony zestaw efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych nabytych w drodze edukacji formalnej, edukacji pozaformalnej lub poprzez uczenie się nieformalne, zgodnych z ustalonymi dla danej kwalifikacji wymaganiami, których osiągnięcie zostało sprawdzone w walidacji oraz formalnie potwierdzone przez instytucję uprawnioną do certyfikowania.
W przypadku gdy forma wsparcia w odniesieniu do konkretnej osoby nie uwzględnia procesu certyfikacji taka osoba nabywa kompetencje.
Kompetencja to wyodrębniony zestaw efektów uczenia się / kształcenia, które zostały sprawdzone w procesie walidacji w sposób zgodny z wymaganiami ustalonymi dla danej kompetencji, odnoszącymi się w szczególności do składających się na nią efektów uczenia się. Potwierdzenie nabycia kompetencji powinno uwzględniać następujące etapy: Etap I Zakres, Etap II Wzorzec, Etap III Ocena, Etap IV Porównanie. Etapy te szczegółowo opisano w załączniku nr 2 do Wytycznych dotyczących monitorowania postępu rzeczowego programów na lata 2021-2027.
Walidacja jest przeprowadzana w ramach etapu III, to sprawdzenie, czy osoba ubiegająca się o nadanie określonej kompetencji, osiągnęła wyodrębnioną część lub całość efektów uczenia się wymaganych dla tej kompetencji. Walidacja powinna być prowadzona w sposób trafny (weryfikowane są te efekty uczenia się, które zostały określone dla danej kompetencji) i rzetelny (wynik weryfikacji jest niezależny od miejsca, czasu, metod oraz osób przeprowadzających walidację).W przypadku kompetencji nie jest wymagane spełnienie warunków dotyczących certyfikowania oraz rozpoznawalności dokumentów potwierdzających ich nabycie. Kluczowe do nabywania kompetencji jest zapewnienie realizacji ww. czterech etapów. -
Odpowiedź
Nie, walidacja nie może polegać tylko i wyłącznie na samoocenie. Samoocena może być pewnym elementem procesu walidacji, ale nie może być jedynym elementem. -
Odpowiedź
Walidacja odnosi się jedynie do wskaźnika rezultatu „Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu”. Do wskaźnika wlicza się osoby, które uzyskały kwalifikacje lub kompetencje po opuszczeniu projektu. Zgodnie z definicją wskaźnika walidacja, jest przeprowadzana w ramach etapu III potwierdzania nabycia kompetencji. Jednocześnie nabycie kwalifikacji również powinno być sprawdzone w walidacji oraz formalnie potwierdzone przez instytucję uprawnioną do certyfikowania.