Pytania dotyczące naboru nr FESL.07.02-IZ.01-047/23 dla działania FESL.07.02 Aktywna integracja Link
-
Odpowiedź
Po zakończeniu naboru przewiduje się organizację szkolenia z referatem obsługi projektów w zakresie rozliczania projektów. -
Odpowiedź
Tak pod warunkiem, iż wydatki te dotyczą wyłącznie takich kategorii kosztów, których poniesienie wynika z potrzeby realizacji danego projektu i które spełniają wymogi określone w dokumencie Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, w podrozdziale dotyczącym cross-financingu. -
Odpowiedź
Ad 1. Definicja kryterium nr 4 (Kryterium szczegółowe dostępu) stanowi, iż weryfikowane będzie, czy Wnioskodawca lub Partner na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie prowadzi działalność i posiada siedzibę, filię, delegaturę, oddział czy inną prawnie dozwoloną formę organizacyjną działalności podmiotu na terenie województwa śląskiego. Musi to być zatem prawnie dozwolona forma.
Ad 2. Formy wsparcia oferowane uczestnikowi muszą wynikać z przygotowanego dla niego IPD/IŚR/kontraktu socjalnego lub innego dokumentu równoważnego. Możliwe jest zatem zastosowanie tylko szkoleń lub tylko stażu w ramach ścieżki zawodowej, o ile jest to wystarczające dla osiągnięcia celu projektu.
Ad 3. Nadrzędnym celem reintegracji społeczno-zawodowej jest poprawa sytuacji uczestnika projektu na rynku pracy. Dokumentacja konkursowa nie narzuca obowiązku zgodności podjętej pracy z wcześniej odbytym stażem. -
Odpowiedź
Ad 1. Zgodnie z zapisami Regulaminu uczestnikami projektunie mogą byćosoby przebywające w więzieniu, dopuszcza się możliwość udziału osób odbywających karę pozbawienia wolności, objętych dozorem elektronicznym.
Warunkiem kwalifikowalności uczestnika projektu otrzymującego wsparcie jest spełnienie przez niego kryteriów kwalifikowalności uprawniających do udziału w projekcie, co jest potwierdzone właściwym dokumentem, w szczególności zaświadczeniem lub innym dokumentem wystawionym przez właściwy podmiot, albo oświadczeniem uczestnika projektu (w uzasadnionych przypadkach, gdy nie jest możliwe uzyskanie innego dokumentu). Co do zasady, kwalifikowalność uczestnika projektu jest potwierdzana bezpośrednio przed udzieleniem mu pierwszej formy wsparcia w ramach projektu, przy czym jeżeli charakter wsparcia uzasadnia prowadzenie rekrutacji na wcześniejszym etapie realizacji projektu – kwalifikowalność uczestnika projektu potwierdzana może być na etapie rekrutacji do projektu.
W omawianym przypadku osoby odbywające karę pozbawienia wolności, objęte dozorem elektronicznym, w celu potwierdzenia ich kwalifikowalności do projektu po pierwsze powinny posiadać orzeczenie sądu o zezwoleniu na odbycie kary pozbawienia wolności w systemie dozoru elektronicznego, a po drugie oświadczenie o niepełnosprawności.Dokumenty należy przedstawić przed udzieleniem pierwszej formy wsparcia. Osoby, które nie posiadają orzeczenia o niepełnosprawności przed pierwszą formą wsparcia nie mogą zostać wykazana we wskaźniku dot. osób z niepełnosprawnościami.
Ad 2. Nie, wskaźnik dotyczący rozliczenia stawki jednostkowej (30%) służy do zbadania efektu osiągniętego dzięki przebytej ścieżce społeczno-zawodowej w ramach projektu. Ścieżka ta powinna przebiegać zgodnie ze standardem określonym w Załączniku 12 do Regulaminu wyboru, w którym określono ogólne założenia dotyczące wsparcia i które muszą zostać spełnione w celu rozliczenia stawki jednostkowej. W odniesieniu do osób, które już na wstępie są zarejestrowane w PUP nie ma możliwości pomiaru skuteczności zrealizowanych działań i nie można ich wykazać do rozliczenia 30% stawki.
Ad 3. W przypadku gdy w projekcie nie ma wydatków ponoszonych na rzecz dostępności architektonicznej, we wniosku należy wybrać NIE DOTYCZY i uzupełnić pole uzasadnienie. -
Odpowiedź
Pracownicy merytoryczni oraz administracyjni podmiotu biorący udział w szkoleniu z niedyskryminacji nie są traktowani jako uczestnicy projektu, nie będą wykazywani w bazie SM EFS. Jednak w związku z tym, iż w systemie LSI istnieje możliwość wybrania pracowników instytucji jako grupy docelowej, poprawne będzie przypisanie tej grupy do zadania dotyczącego realizacji szkoleń dla pracowników merytorycznych. Szkolenia dla pracowników administracyjnych podmiotu finansowane są wyłącznie w ramach kosztów pośrednich. -
Ad 1. Tak, szkolenia z zakresu niedyskryminacji są obligatoryjne również dla uczestników projektu. Zgodnie ze standardami w ramach realizowanych form wsparcia beneficjent zapewnia działania z zakresu:
• ekologii, podniesienia świadomości oszczędnego korzystania z zasobów, wykorzystania odnawialnych źródeł energii oraz problematyki ochrony powietrza,
• zasady równości szans i niedyskryminacji oraz równości kobiet i mężczyzn.
Powyższy wymóg może zostać spełniony poprzez realizację dodatkowych, odrębnych szkoleń/warsztatów o ww. tematyce lub może być realizowany w ramach innej formy wsparcia – jako jej część/element. Niemniej, każdorazowo sposób wdrażania ww. zasad należy udokumentować.
Ad 2. Uczestnik podejmując pracę może kontynuować udział w projekcie zgodnie z zaplanowaną ścieżką określoną w IPD/IŚR/ kontrakcie czy innym dokumencie równoważnym o ile jest to możliwe ze względu na podjęte zatrudnienie. Należy pamiętać, iż w takiej sytuacji nie może być objęty nowymi formami wsparcia, które nie zostały określone w powyższych dokumentach. Dodatkowo, w celu uniknięcia podwójnego finansowania, Wnioskodawca zobligowany jest do kontroli opłacanych składek w ramach stawki i stypendium szkoleniowego/stażowego. Uczestnik w przypadku podjęcia zatrudnienia w trakcie szkolenia ma prawo do ukończenia tego szkolenia bez konieczności ponoszenia jego kosztów. W takiej sytuacji przysługuje mu stypendium w wysokości 20% zasiłku do dnia zakończenia szkolenia. Od stypendium tego nie są odprowadzane składki na ubezpieczenia społeczne.
Ad 3 Pomiar wskaźnika rezultatu: Liczba osób poszukujących pracy po opuszczeniu programu, odbywa się do 4 tygodni od zakończenia przez uczestnika udziału w projekcie. Do wskaźnika wlicza się osoby bierne zawodowo w momencie rozpoczęcia udziału w projekcie, które otrzymały wsparcie i które poszukują pracy po opuszczeniu projektu. Wskaźnik ten należy rozumieć jako zmianę statusu na rynku pracy po opuszczeniu programu w stosunku do sytuacji w momencie przystąpienia do interwencji: w chwili wejścia do projektu – uczestnik bierny zawodowo, a w ciągu czterech tygodni po opuszczeniu projektu – osoba poszukująca pracy. -
Odpowiedź
Realizacja każdego rodzaju wsparcia powinna wynikać z przeprowadzonej diagnozy uczestników projektu. Diagnoza powinna zawierać np. informację na jakiej grupie została przeprowadzona, kiedy, jakie wyciągnięto wnioski. Sposób wykonania diagnozy zależy od Wnioskodawcy niemniej jednak muszą wynikać z niej wnioski, które stanowią punkt wyjścia dla wszystkich planowanych form wsparcia w projekcie Dopuszczalne są również sytuacje, w których Wnioskodawca posługuje się diagnozą/analizą, którą dysponuje już w swojej organizacji pod warunkiem, iż dotyczy grupy docelowej planowanej do objęcia wsparciem w ramach projektu.
Koszty dotyczące szkolenia kadry administracyjnej powinny być wykazywane w kosztach pośrednich projektu. Zgodnie z treścią kryterium: „Projekt zawiera działania szkoleniowe dotyczące zapobiegania dyskryminacji i uwzględniania specyficznych potrzeb osób narażonych na dyskryminację ze względu na cechy prawnie chronione”, będzie ono weryfikowane na podstawie zapisów pkt. B.7.1 wniosku o dofinansowanie realizacji projektu - Realizacja zasad horyzontalnych oraz pkt. B.7.2 wniosku o dofinansowanie realizacji projektu - Uzasadnienie spełnienia kryteriów oraz pkt. E.1.1 - Zadania w projekcie (zakres rzeczowy). Wobec powyższego na etapie oceny kryterium będzie badane czy we wniosku zaplanowano szkolenie dla kadry merytorycznej i administracyjnej projektu. W kryterium nie wskazano obowiązkowego zakresu szkolenia ani formy. -
Odpowiedź
W ramach przedmiotowego naboru nie zostały określone limity, poza limitem wynikającym z wydatków związanych z cross financingiem. Limit wydatków w ramach cross-financingu na poziomie projektu nie może stanowić więcej niż30% finansowania unijnego. Wydatki ponoszone na zakup doposażenia w pracowniach nie stanowią wydatków w ramach cross financingu, natomiast adaptacja czy remont stanowi zawsze cross-financing.
Pamiętać należy, iż każdorazowo wydatki podlegają ocenie pod kątem efektywności i racjonalności. -
Odpowiedź
Ad 1 Jeżeli uczestnik KIS w trakcie realizacji wsparcia podejmie pracę, wówczas kończy udział w projekcie i nie ma możliwości obejmowania go nowymi formami wsparcia, istnieje natomiast możliwość dokończenia rozpoczętych przez niego form wsparcia. Jeśli zrealizował on minimum 3 formy wsparcia lub jego udział w realizacji ścieżki trwał przez okres minimum 3 miesięcy będzie możliwe rozliczenie 70 %stawki jednostkowej ze tego uczestnika po wykazaniu wskaźnikaLiczba osób, których sytuacja społeczna uległa poprawie zgodnie z zaplanowaną ścieżką reintegracjioraz będzie możliwe rozliczenie 30% stawki ponieważ zostanie zrealizowany wskaźnik rozliczający stawkę ”Liczba osób pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, po opuszczeniu programu”.
Ad 2 Kwalifikacje kadry opisane w standardzie należy czytać rozdzielnie, celem takiego zapisu było aby Wnioskodawca miał możliwość wyboru czy osoba świadcząca wsparcie na rzecz uczestników posiadała albo kierunkowe wykształcenielub odpowiednie doświadczenie zawodowe w pracy ze wskazaną grupą docelową.
Ad 3 Pracownicy merytoryczni oraz administracyjni podmiotu biorący udział w szkoleniu z niedyskryminacji nie są traktowani jako uczestnicy projektu, nie będą wykazywani w bazie SM EFS. Jednak w związku z tym, iż w systemie LSI istnieje możliwość wybrania pracowników instytucji jako grupy docelowej, poprawne będzie przypisanie tej grupy do zadania dotyczącego realizacji szkoleń dla pracowników merytorycznych. Szkolenia dla pracowników administracyjnych podmiotu finansowane są wyłącznie w ramach kosztów pośrednich. -
Odpowiedź
W typie 2 projektu dopuszcza się możliwość ponoszenia wydatków poza stawką jednostkową i są to wydatki związane z kosztami utworzenia, utrzymania i wsparcia uczestnika w mieszkaniu treningowym. W związku z powyższym dopuszcza się również możliwość zakupu nieruchomości. Pozwala na to także definicja cross-financingu wskazana w aktualnie obowiązujących Wytycznych dot. kwalifikowalności wydatków na lata 2021 -2027 (podrozdział 2.4 pkt 6 litera a), o ile warunki z podrozdziału 3.4 tych wytycznych są spełnione.
Dopuszcza się również możliwość zawarcia umowy najmu jednak taka umowa musi być zawarta na taki okres czasu aby mogła objąć nie tylko okres realizacji projektu ale również okres wynikający z trwałości projektu. -
Odpowiedź
Ad 1 W ramach przedmiotowego naboru ION określiło wartości docelowe dla wskaźnika rezultatu: Liczba osób, których sytuacja społeczna uległa poprawie po opuszczeniu programu. Dla tego wskaźnika Wnioskodawca musi założyć konkretną wartość we wniosku o dofinansowanie. Jego wartość powinna uwzględniać specyfikę grupy docelowej, realizowane zadania oraz ponoszone wydatki. Treść wniosku w tym zakresie będzie podlegała ocenie.
Ad 2 ION nie obliguje wnioskodawców do posiadania konkretnej formy własności względem nieruchomości, na której realizowana będzie tego typu inwestycja. Wnioskodawca powinien jednak mieć na uwadze, że jeśli koszty utworzenia miejsca stanowić będą cross-financing, to wnioskodawca zobowiązany będzie do zachowania trwałości projektu przez okres 5 lat (3 lat w przypadku MŚP – w odniesieniu do projektów, z którymi związany jest wymóg utrzymania inwestycji lub miejsc pracy) od rozliczenia końcowego wniosku o płatność (WOP). Tym samym forma własności lub prawo dysponowania nieruchomością powinny zagwarantować mu możliwość realizacji tego zobowiązania.
Ad 3 Tworzenie, obsługa czy utrzymanie miejsca wypoczynku może stanowić poszerzenie oferty pracowni prowadzonej w ramach WTZ. -
Odpowiedź
W ramach przedmiotowego naboru nie ma możliwości realizacji tylko ścieżek społecznych –rozliczanych 70% stawki jednostkowej. Należy założyć iż dla 100% uczestników zostanie zrealizowana stawka jednostkowa 70% a pozostała część stawki 30% zostanie zrealizowana np. przez 10% lub więcej.
Do rozliczenia stawek jednostkowych obowiązkowa jest realizacja wskaźników rozliczających stawkę. Nie zwalnia to Wnioskodawcy z obowiązku realizacji wskaźników rezultatu określonych w ramach naboru. -
Odpowiedź
Jeżeli projekt zakłada wsparcie usługami w istniejących mieszkaniach chronionych, utworzonych w poprzedniej perspektywie, które pozostają w okresie trwałości, jest to możliwe wyłącznie pod warunkiem zwiększenia liczby miejsc w danym mieszkaniu, bez pogorszenia jakości świadczonych usług. W takim wypadku kwalifikowalny będzie koszt utworzenia nowych miejsc oraz wsparcia usługami nowych osób, a takżeproporcjonalniedo ich liczby – koszty utrzymania mieszkania.
ION rekomenduje tworzenie w ramach projektu mieszkań treningowych wspomaganych, prowadzonych na zasadach określonych w Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021-2027. -
Odpowiedź
Tak. Zgodnie z zapisami regulaminu grupę docelową/ostatecznych odbiorców wsparcia w ramach przedmiotowego naboru stanowią osoby zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w tym katalogu mieszczą się również osoby w kryzysie bezdomności, dotknięte wykluczeniem z dostępu do mieszkań lub zagrożonym bezdomnością. Potwierdzeniem kwalifikowalności uczestnika w tym przypadku jest zaświadczenie od właściwej instytucji lub inny dokument potwierdzający ww. sytuację np. kopia wyroku sądowego, pismo ze spółdzielni o zadłużeniu. -
Odpowiedź
Roczne obroty, zgodnie z definicją kryterium to przychody wnioskodawcy. Wskazana we wniosku wartość obrotów powinna być właściwa dla typu podmiotu, który reprezentuje wnioskodawca.