Pytania dotyczące naboru nr FESL.06.01-IZ.01-019/23 dla działania 6.1. Edukacja przedszkolna Link
-
Odpowiedź
W naborze nie obowiązuje „taryfikator” (Wykaz dopuszczalnych stawek dla towarów i usług). Ceny muszą być zgodne z cenami rynkowymi. W opisie wydatku należy wskazać uzasadnienie zakupu, przyjętej ceny oraz specyfikację w przypadku zakupu sprzętu. -
Odpowiedź
ION nie określiło daty granicznej co do obowiązywania takiego zarządzenia. Należy jednak pamiętać, że przyjęte stawki wynajmu powinny być racjonalne i uzasadnione oraz co do zasady nie powinny przekraczać stawek rynkowych. -
Odpowiedź
Istnieje możliwość organizacji wycieczek do innych miast pod warunkiem ich tematycznego powiązania z zajęciami realizowanymi w projekcie.
Wycieczki/wyjścia np. do miejsc pracy, czy też np. festyn w ramach projektu mogą się odbywać w ciągu dnia, bez względu na bezpłatny czas pracy przedszkola.
ION nie zakłada ograniczeń, co do miejsca organizacji wycieczek jednodniowych. Należy jednak wziąć pod uwagę możliwości fizyczne dzieci przedszkolnych. Dodatkowo, należy uzasadnić organizację wycieczki oraz jej cel oraz zasadność wyjazdu poza obszar województwa śląskiego.
W zakresie kwalifikowania wyżywienia wszystko jest w tym przypadku uzależnione od długości trwania wycieczki. Całodzienny pobyt poza placówką jest z pewnością przesłanką, aby wyżywienie (obiad) zostało uwzględnione w budżecie projektu w ramach wydatku związanego z organizacją wycieczki.
Istnieje możliwość zlecenia organizacji wycieczki jednodniowej wyspecjalizowanej firmie zewnętrznej (z zastrzeżeniem odpowiedzi udzielonej w pkt 6). W przedmiotowej sytuacji w uzasadnieniu wydatku we wniosku o dofinansowanie należy opisać, co będzie wchodziło w skład usługi. -
Odpowiedź
Podstawą zatrudnienia nauczycieli w projektach pozostaje art. 35a Karty Nauczyciela. -
Odpowiedź
Adaptacja sal w ramach projektu jest możliwa pod warunkiem, że przeprowadzona diagnoza wykaże, iż sale nie są dostosowane do tego, by można było zrealizować wynikające z diagnozy zajęcia dla dzieci. Dodatkowo możliwe jest zaplanowanie w projekcie wydatków na dostępność. Każdy wydatek musi zostać uzasadniony. -
Odpowiedź
Zgodnie z podejściem Ministerstwa Edukacji i Nauki zasadne jest w pierwszej kolejności wykorzystanie kompetencji nauczycieli zatrudnionych w danym przedszkolu lub nauczycieli poszukujących zatrudnienia, w tym nauczycieli języków obcych. W razie braku możliwości spełnienia ww. warunków zajęcia mogą być prowadzone przez firmy, instytucje zewnętrzne zajmujące się tego typu działaniami. Przy wyborze podmiotu do prowadzenia zajęć należy zweryfikować uprawnienia/kwalifikacje potencjalnych prowadzących. Dodatkowo przy organizacji zajęć należy pamiętać, że zgodnie ze stanowiskiem MEN niewłaściwa jest organizacja pracy polegająca na opuszczaniu przez dziecko oddziału przedszkolnego pod opieką firmy zewnętrznej (lub jej pracowników), w celu udziału w zajęciach dodatkowych i po ich zakończeniu powrót do oddziału przedszkolnego. Sposób zatrudnienia osoby prowadzącej musi wynikać z prawodawstwa krajowego.
Odpowiednio do charakteru zajęć obowiązujące przepisy odrębnie regulują sposób zatrudniania nauczycieli do realizacji ww. zajęć w przedszkolach, szkołach i placówkach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego – zastosowanie będzie mieć art. 35a ustawy – Karta Nauczyciela i art. 16 ustawy – Prawo oświatowe. Ponadto art. 10a ustawy – Karta Nauczyciela nie zmienia dotychczas przyjętego sposobu postępowania przy zatrudnianiu nauczycieli w ww. placówkach oraz angażowaniu przez nich ewentualnych wykonawców zewnętrznych do realizacji projektów finansowanych z EFS+.
Natomiast w przypadku przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego, szkół i placówek prowadzonych przez osoby fizyczne lub osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego do dnia 1 września 2018 r. przepisy ustawy – Karta Nauczyciela nie regulowały kwestii zatrudniania nauczycieli. Z dniem 1 września 2018 r. wszedł w życie przepis art. 10a ustawy – Karta Nauczyciela, zgodnie z którym w ww. jednostkach nauczycieli zatrudnia się na podstawie umowy o pracę, zgodnie z ustawą – Kodeks pracy.
Przepis ten nie ma zastosowania w przypadku realizacji zajęć w ramach programów finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, w sytuacji gdy stanowią dodatkową ofertę w stosunku do oferty przedszkoli, szkół i placówek. Do realizacji ww. zajęć beneficjent projektu (organ prowadzący) może zatem angażować nauczycieli na podstawie umowy o pracę lub umów cywilnoprawnych, pod warunkiem zachowania warunków i procedur określonych w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 zwane dalej Wytycznymi (w szczególności zakazu zatrudniania własnych pracowników na umowy zlecenie). W przypadku gdy beneficjent przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na realizację zajęć edukacyjnych, robi to zgodnie z podrozdziałem 3.2 Wytycznych. -
Odpowiedź
Wnioskodawca może dostosować liczbę wniosków, które złoży w naborze do własnych potrzeb organizacyjnych. ION nie zakłada ograniczeń co do liczby wniosków składanych przez jednego Wnioskodawcę. -
Odpowiedź
Zgodnie z Załącznikiem nr 1 do Regulaminu wyboru projektów - Kryteria wyboru projektów weryfikowane będzie, czy zajęcia dodatkowe zaplanowane w projekcie nie były finansowane od co najmniej 12 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku o dofinansowanie projektu w analogicznym zakresie obszarowym co do treści i odbiorców. Zajęcia, o których mowa w brzmieniu przedmiotowego kryterium powinny wykraczać nie tylko godzinowo poza dotychczas realizowany zakres wsparcia, ale również wykraczać, bądź różnić się tematycznie i/lub rodzajowo (np. zastąpienie zajęć grupowych zajęciami indywidualnymi). Kryterium jest weryfikowane na podstawie zapisów wniosku o dofinansowanie, tj. deklaracji.
Zajęcia mogą zostać zaplanowane w projekcie pod warunkiem, że w ciągu ostatnich miesięcy były finansowane w całości przez rodziców, a przedszkole udostępniało jedynie budynek. Należy jednak pamiętać o tym, żeby w czasie realizacji ww. zajęć nie pobierać za nie opłat, by nie miało miejsca ich podwójne finansowanie. -
Odpowiedź
W przedmiotowym naborze nr FESL.06.01-IZ.01-019/23, nie występuje wskaźnik rezultatu dotyczący dzieci, natomiast pomiar wskaźników produktu odbywać się będzie w momencie przystąpienia dziecka do projektu. -
Odpowiedź
Odpowiedź na przedmiotowe pytanie zależy od tego, czy projekt będzie rozliczany na podstawie kwot ryczałtowych, czy na podstawie rzeczywiście poniesionych wydatków.
Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów „Weryfikacja wydatków zadeklarowanych według uproszczonych metod dokonywana jest w oparciu o faktyczny postęp realizacji projektu i osiągnięte wskaźniki produktu i rezultatu”.
Jeżeli wskaźniki produktu lub rezultatu objęte daną kwotą ryczałtową nie zostaną w pełni zrealizowane, wówczas kwota ta w pełni zostaje uznana ze niekwalifikowalną. Weryfikacja wykonania wskaźników dokonywana jest na podstawie narzędzi pomiaru, które stanowią przyporządkowane do danego wskaźnika dokumenty potwierdzające wykonanie produktów, rezultatów lub zrealizowania działań zgodnie z zatwierdzonym WOD.
W przypadku projektów rozliczanych na podstawie rzeczywiście poniesionych wydatków Beneficjent w celu rozliczenia projektu wykazuje dokumenty księgowe, a ponadto weryfikowany jest stopień osiągnięcia wskaźników na podstawie narzędzi pomiaru określonych w Załączniku nr 2 do Regulaminu wyboru projektów. Sprawozdania składane są w formie wniosku o płatność w częstotliwości ustalonej w terminarzu płatności. -
Odpowiedź
Zarówno w projektach rozliczanych za pomocą kwot ryczałtowych, jak i rzeczywiście poniesionych wydatków należy zaplanować wskaźniki wykazane w Załączniku nr 2 –
Wskaźniki do Regulaminu wyboru projektów. Dodatkowo, w przypadku projektów rozliczanych za pomocą kwot ryczałtowych do każdej kwoty ryczałtowej należy przypisać odpowiednie wskaźniki z części G wniosku o dofinansowanie (wszystkie wskaźniki z części G muszą zostać rozpisane w ramach kwot ryczałtowych, w takim samym brzmieniu, bez modyfikowania nazwy wskaźnika).
Ponadto, jeśli wskaźniki z części G są niewystarczające do pomiaru realizacji działań w ramach każdej kwoty ryczałtowej, można określić dodatkowe
wskaźniki dla kwoty ryczałtowej. Osiągnięcie wyznaczonych wartości docelowych wskaźników będzie stanowić podstawę do kwalifikowania wydatków objętych daną kwotą ryczałtową i w związku z tym uznania tej kwoty. Przy planowaniu dodatkowych wskaźników dla kwot ryczałtowych należy pamiętać, że niezrealizowanie w pełni wskaźników produktu lub rezultatu objętych daną kwotą ryczałtową, spowoduje uznanie tej kwoty w pełni za niekwalifikowalną. -
Odpowiedź
Przypadki rozwiązania umowy przez IZ FESL wskazuje odpowiednio §24 Umowy o dofinansowanie projektu w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 bądź §22 Umowy o dofinansowanie projektu w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 (ryczałt – EFS+), zgodnie z którymi:
IZ FESL może rozwiązać umowę w trybie natychmiastowym, w przypadku gdy:
1) Beneficjent wykorzysta w całości bądź w części przekazane środki niezgodnie z umową;
2) Beneficjent złoży podrobione, przerobione lub stwierdzające nieprawdę dokumenty w celu uzyskania wsparcia finansowego w ramach niniejszej umowy;
3) Beneficjent nie rozpoczął realizacji projektu w ciągu 3 miesięcy od ustalonej we wniosku początkowej daty okresu realizacji projektu, zaprzestał realizacji projektu lub realizuje go w sposób niezgodny z niniejszą umową;
4) Beneficjent nie przedłoży zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy zgodnie z § 19. Beneficjent nie osiągnie zamierzonych w projekcie wskaźników, zgodnie z aktualnym wnioskiem, z przyczyn przez siebie zawinionych;
IZ FESL może rozwiązać także umowę o dofinansowanie z zachowaniem jednomiesięcznego okresu wypowiedzenia, w przypadku gdy:
1) Beneficjent odmówi poddania się kontroli;
2) Beneficjent w ustalonym przez IZ FESL terminie nie doprowadzi do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości;
3) Beneficjent nie przedkłada zgodnie z umową wniosków o płatność w tym nie składa oryginału w CST2021 w terminie wyznaczonym przez IZ FESL;
4) Beneficjent nie przedkłada uzupełnienia wniosków o płatność w terminach i zakresie wyznaczonym przez IZ FESL;
5) Beneficjent nie przedkłada aktualizacji wniosku w terminach i zakresie wyznaczonym przez IZ FESL;
6) Beneficjent nie przedkłada aktualizacji terminarza płatności, w tym nie składa oryginału w LSI2021 w terminie wyznaczonym przez IZ FESL;
7) Beneficjent nie przestrzega przepisów ustawy PZP w zakresie, w jakim ustawa ma zastosowanie do beneficjenta;
8) Beneficjent nie przestrzega zasady konkurencyjności w zakresie, w jakim ta zasada stosuje się do beneficjenta;
9) Beneficjent w sposób uporczywy uchyla się od wykonywania obowiązków, o których mowa w niniejszej umowie;
10) Beneficjent odmówił podpisania aneksu w zakresie zmian wprowadzonych Wytycznymi, o których mowa w § 1 pkt 32. -
Odpowiedź
Sposób oceny kryteriów szczegółowych, dodatkowych nie przewiduje możliwości przyznawania punktów cząstkowych. -
Odpowiedź
W naborze nie przewidziano limitu kwotowego na jedno dziecko. ION nie rekomenduje przeliczania ogólnej wartości projektu w podziale na liczbę dzieci w nim uczestniczących ze względu na specyficzne potrzeby poszczególnych uczestników (np. dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności) oraz możliwe do poniesienia wydatki dotyczące doposażenia. -
Odpowiedź
Zależnie od rodzaju organizowanych w projekcie zajęć, może być konieczne bądź pożądane z punktu widzenia ich atrakcyjności posłużenie się technologiami informacyjno-
komunikacyjnymi (z ang. Information and Communications Technology – ICT). Do przykładowych sposobów zastosowania ICT w trakcje zajęć dodatkowych należą zajęcia pedagogiczne bądź terapeutyczne z użyciem pomocy dydaktycznej „Magiczny dywan”, tabletów, tablicy multimedialnej, czy wszelkich innych urządzeń cyfrowych oraz powszechnie dostępnych on-line zasobów aplikacji multimedialnych, wspomagających nauczanie oraz rozwój dzieci. -
Odpowiedź
Suma bilansowa lub roczny obrót wnioskodawcy muszą być równe lub wyższe od łącznych rocznych wydatków w projektach złożonych w ramach danego naboru oraz realizowanych w danej instytucji w ramach FE SL 2021-2027 przez Wnioskodawcę. -
Odpowiedź
W przedmiotowym naborze przewidziany jest wkład budżetu państwa w wysokości 5%. W związku z powyższym dotacja celowa wystąpi w każdym wybranym do dofinansowania projekcie w ramach przedmiotowego naboru. -
Odpowiedź
Nauczycielom zatrudnionym w projekcie na podstawie art. 35a Karty Nauczyciela (będących już pracownikami danego przedszkola) przysługuje wynagrodzenie w wysokości wyliczonej według stawki osobistego zaszeregowania nauczyciela, z uwzględnieniem dodatku za warunki pracy i wynagrodzenia urlopowego. W przypadku nauczycieli zatrudnionych na umowę o pracę zgodnie z art. 16 Prawa oświatowego (nowi nauczyciele) za każdą godzinę prowadzenia tych zajęć przysługuje wynagrodzenie nie wyższe niż wynagrodzenie za jedną godzinę prowadzenia zajęć ustalone w sposób określony w art. 35 ust. 3 ustawy – Karta Nauczyciela dla nauczyciela dyplomowanego posiadającego wykształcenie wyższe i tytuł zawodowy magister, magister inżynier lub równorzędny oraz realizującego tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć. Jeśli wiadomo, że nauczyciele zatrudnieni do projektu zostaną w najbliższym czasie nauczycielami dyplomowanymi, wówczas taką stawkę można ująć w budżecie projektu. -
Odpowiedź
W przedmiotowym naborze trwałość dotyczy tylko wydatków ponoszonych w ramach cross-financingu. Okres trwałości projektów w ramach których występują wydatki stanowiące cross-financing wynosi 5 lat (3 lat w przypadku MŚP). Natomiast zapis kryterium (nie wskaźnika) "Sprzęt zakupiony na potrzeby realizacji projektu pozostanie na wyposażeniu placówki oraz będzie wykorzystywany do prowadzenia zajęć." dotyczy każdego rodzaju sprzętu kupowanego w projekcie na potrzeby realizacji zajęć dodatkowych. -
Odpowiedź
Udostępnienie sali na potrzeby realizacji zajęć może stanowić wkład własny niepieniężny w projekcie. Wkład własny w postaci udostępnienia sal przedszkolnych na rzecz odbywania się w nich zajęć dodatkowych powinien zostać uzasadniony poprzez przedstawienie metodologii wyliczenia wkładu własnego. Wartość wkładu wycenia się jako koszt amortyzacji lub wynajmu (stawkę może określać np. cennik danej instytucji). Wnioskodawca powinien wykazać, że wartość tego wkładu nie przekracza kosztów rynkowych. Metodologia może również zostać oparta na rzeczywistych kosztach utrzymania sali. -
Odpowiedź
Przez zajęcia dodatkowe dla kryterium Zajęcia dodatkowe zaplanowane w projekcie nie były finansowane od co najmniej 12 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku o dofinansowanie projektu, rozumiane są również zajęcia dla dzieci z orzeczeniami o niepełnosprawności, czy orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. -
Odpowiedź
W obecnej perspektywie finansowej odpowiednikiem PEFS jest aplikacja SM EFS. -
Odpowiedź
W szkoleniach mogą brać udział również nauczyciele nieprowadzący zajęć w ramach danego projektu. Należy jednak pamiętać, że szkolenia te muszą być powiązane z działaniami zaplanowanymi w ramach projektu, z działalnością przedszkola oraz muszą wynikać ze zdiagnozowanych potrzeb. -
Odpowiedź
Planowane są kolejne nabory w ramach Działania 6.1 Edukacja przedszkolna. Prawdopodobnie kolejny nabór w przedmiotowej tematyce zostanie ogłoszony w 2024 roku. -
Odpowiedź
Nie przewidziano wzorów dokumentacji dla uczestników w projekcie. Dane zbierane od uczestników projektu powinny wynikać z zakresu wymaganego do wprowadzenia w systemie SM EFS+ oraz z Załącznika 1 do Wytycznych dotyczących monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027 - „Zakres danych nt. uczestników projektów współfinansowanych z EFS+ oraz podmiotów obejmowanych wsparciem gromadzonych w CST2021”. -
Odpowiedź
Minimalna wartość projekt wynosi 100 000 zł. -
Odpowiedź
W ramach wydatków na „dostępność” możliwe jest dofinansowanie np.: na dostosowanie architektoniczne budynków niedostępnych (np. budowa tymczasowych podjazdów; montaż platform, wind, podnośników; właściwe oznakowanie budynków poprzez wprowadzanie elementów kontrastowych i wypukłych celem właściwego oznakowania dla osób niewidomych i słabowidzących itp.), dostosowanie infrastruktury komputerowej, dostosowanie akustyczne. Nie jest to katalog zamknięty, a rodzaj wsparcia wynika ze zdiagnozowanych potrzeb. -
Odpowiedź
Zajęcia dodatkowe muszą się różnić co do treści oraz odbiorców, więc w podanym przypadku jak najbardziej są możliwe do realizacji. -
Odpowiedź
Przykłady działań wymienione są na stronie 18 Regulaminu wyboru projektów i są to m.in.:
• szkolenia, warsztaty, kursy dla kadry na temat przeciwdziałania dyskryminacji i przemocy;
• szkolenia, warsztaty, kursy nakierowane na przeciwdziałanie trudnościom integracyjnych dzieci, na przykład ukraińskich;
• szkolenia, kursy, warsztaty metodyczne w zakresie nauki różnorodności społecznej i specyfiki pracy z dziećmi w tym zakresie;
• organizacja spotkań z przedstawicielami i przedstawicielkami różnych grup społecznych, podczas których dzieci będą mogły poznawać osoby z różnych grup etnicznych i o różnej sprawności, wykonujące niestereotypowe płciowo zawody;
• dbałość o reprezentację różnych grup społecznych podczas tematycznych spotkań, np. zapraszanie na spotkania dotyczące pracy w różnych zawodach przedstawicieli obu płci i różnych sprawności. -
Odpowiedź
W przypadku podmiotów publicznych podstawą do zatrudnienia nauczyciela jest Ustawa Karta nauczyciela (art. 35a). W celu uniknięcia podwójnego finansowania należy w umowie z nauczycielem szczegółowo rozpisać obowiązki w ramach projektu. Na etapie realizacji projektu Wnioskodawca ma obowiązek monitorowania, aby części składowe wynagrodzenia nauczyciela (subwencja, projekt) nie prowadziły do podwójnego finansowania. -
Odpowiedź
Wnioskodawca, czyli organ prowadzący placówki, decyduje o tym, czy będą one występować we wniosku jako „podmioty realizujące projekt” czy też nie. W przypadku zespołu szkolno-przedszkolnego decyduje struktura organizacyjna podmiotu. Jeśli zespół ma jednolita strukturę to podmiotem realizującym jest zespół (jeden dyrektor, jeden NIP, REGON dla wszystkich placówek w zespole), a jeśli wyodrębnione jest w nim osobne przedszkole to podmiotem realizującym jest właśnie przedszkole. -
Odpowiedź
W takim przypadku każde przedszkole może zorganizować swój własny festyn. -
Odpowiedź
Zgodnie z pkt. 4) Sekcji 3.2.2. Postępowanie o udzielenie zamówienia Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027: Obliczając szacunkową wartość
zamówienia należy wziąć pod uwagę konieczność łącznego spełnienia trzech przesłanek (tożsamości):
a) usługi, dostawy oraz roboty budowlane są tożsame rodzajowo lub funkcjonalnie (tożsamość przedmiotowa), przy czym tożsamość rodzajowa dostaw obejmuje dostawy podobne,
b) możliwe jest udzielenie zamówienia w tym samym czasie (tożsamość czasowa),
c) możliwe jest wykonanie zamówienia przez jednego wykonawcę (tożsamość podmiotowa).
Tożsamości należy rozumieć zgodnie z wykładnią przepisów Pzp dotyczących szacowania wartości zamówienia. -
Odpowiedź
Kwestie kosztów związanych z zaangażowaniem personelu projektu reguluje Podrozdział 3.8. Personel projektu Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027. -
Odpowiedź
Udostępnienie sal/wynajem na potrzeby realizacji projektu można wykazać jako wkład własny niepieniężny w projekcie pod warunkiem, że umowa najmu obejmuje cały planowany okres realizacji projektu. W przypadku wydatków w ramach cross-financingu dodatkowo należy uwzględnić 5-letni okres trwałości projektu. W ramach 1 typu wsparcia nie ma możliwości wnioskować o środki na adaptację nowych pomieszczeń/tworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego. -
Odpowiedź
Jeżeli w zbiorczym dokumencie będą odpowiednio wyszczególnione placówki, taka diagnoza będzie prawidłowa. -
Odpowiedź
Udostępnienie sal jako wkład własny jest możliwe w sytuacji, gdy budynek był termomodernizowany ze środków UE. -
Odpowiedź
Sankcje są uzależnione od rodzaju uchybień podczas realizacji projektu. Przypadki sankcji zostały ujęte w zapisach Umowy o dofinansowanie projektu w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 oraz Umowy o dofinansowanie projektu w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 (ryczałt – EFS+). Umowy stanowią załączniki nr 5 i 6 do Regulaminu wyboru projektów. -
Odpowiedź
Jeśli wnioskodawca chce wnieść do projektu wkład własny w postaci pieniężnej, to robi to ze środków zaksięgowanych na swoim rachunku bankowym. ION nie weryfikuje z jakich zasobów pochodzą ww. środki. -
Odpowiedź
Oddział przedszkolny w szkole stanowi część składową szkoły, więc zasadnym będzie wskazanie szkoły jako podmiot realizujący projekt. -
Odpowiedź
Regulamin naboru wskazuje że przedmiotowa kwestia będzie weryfikowana przed podpisaniem umowy o dofinansowanie. Natomiast podmiot w momencie składania wniosku o dofinansowanie nie powinien mieć zaległości w ZUS jak i w urzędzie skarbowym. -
Odpowiedź
Zgodnie z definicja z regulaminu naboru dziecko z niepełnosprawnością to dziecko w wieku przedszkolnym posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na dany rodzaj niepełnosprawności oraz dzieci posiadające orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wydawane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu głębokim. Orzeczenia są wydawane przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
Pomiar wskaźnika „Liczba dzieci/uczniów o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych, objętych wsparciem” powinien odbywać się na podstawie listy dzieci o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych objętych wsparciem, ze wskazaniem rodzaju wsparcia sporządzonej na podstawie zaleceń co do specjalnych potrzeb edukacyjnych wydanych np. przez dyrektora placówki, poradnie psychologiczno-pedagogiczne zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. -
Odpowiedź
Wnioskodawcą w projekcie jest organ prowadzący OWP, do którego skierowane jest wsparcie. Technicznie wniosek w LSI2021 składa osoba, która otrzymała dostęp do konta podmiotu, który będzie wnioskodawcą w projekcie. -
Odpowiedź
Powyższe wydatki są możliwe do zrealizowania przy zachowaniu limitu cross-financingu, który wynosi 30% dofinansowania unijnego w projekcie. -
Odpowiedź
We wniosku o dofinansowanie w polu B.3, jako miejsca realizacji projektu należy wskazać wszystkie gminy, w których projekt rzeczywiście będzie realizowany. Jeśli działania projektowe będą miały miejsce w 3 filiach zlokalizowanych na terenie jednej gminy, to należy w tych miejscach wykazać tę gminę, jako najmniejszą jednostkę podziału terytorialnego możliwą do wyboru. -
Odpowiedź
W regulaminie nie ma ograniczeń, które zabraniałyby korzystania uczestnikowi projektu z różnych form wsparcia, jeśli takie zapotrzebowanie wynika z przeprowadzonej diagnozy. -
Odpowiedź
W obecnej perspektywie finansowej 2021-2027 w systemach informatycznych Partner nazywany jest Realizatorem, a Realizator występujący w perspektywie 2014-2020 obecnie w systemach nazywany jest Podmiotem realizującym projekt. -
Odpowiedź
Liczba punktów możliwa do uzyskania w ramach poszczególnych kryteriów oceny wskazana jest w Załączniku nr 1 - Kryteria wyboru projektów do Regulaminu wyboru projektów. -
Odpowiedź
Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 „łączne zaangażowanie zawodowe personelu projektu w realizację wszystkich projektów
finansowanych z funduszy UE oraz działań finansowanych z innych źródeł, w tym środków własnych beneficjenta i innych podmiotów (niezależnie od formy zaangażowania), nie przekracza 276 godzin miesięcznie”. -
Odpowiedź
Kurs wymiany waluty stosowany przez KE aktualny na dzień ogłoszenia naboru nr FESL.06.01-IZ.01-019/23 wynosi 4,5900 PLN. -
Odpowiedź
Jeżeli nazwa przedszkola nie występuje w tytule złożonego w naborze wniosku o dofinansowanie, a podmiot ulegnie przekształceniu, nie ma przeciwskazań do zmiany nazwy przedszkola. -
Odpowiedź
Jeżeli projekt nie obejmuje wydatków w ramach cross-financingu, wówczas zmiana lokalizacji jest możliwa pod warunkiem zapewnienia w nowej siedzibie placówki możliwości realizacji wszystkich działań projektowych. Zmiana taka musi być odpowiednio uzasadniona. Jeżeli projekt przewiduje wydatki w ramach cross-financingu objęte trwałością projektu, wówczas zmiana lokalizacji może powodować konieczność zwrotu kosztów poniesionych w związku z inwestycją. -
Odpowiedź
Nie jest możliwa jednoznaczna odpowiedź na takim poziomie ogólności. Przekształcenie nie zawsze będzie możliwe. Przypadki muszą być rozpatrywane indywidualnie. -
Odpowiedź
Budżet projektu stanowi zamknięty zbiór wydatków. Jeżeli nie można przewidzieć wzrostu stawek, to indeksację wynagrodzenia personelu należy pokryć z oszczędności w projekcie lub ubiegać się o zwiększenie dofinansowania na etapie realizacji projektu (o ile wzrost wynagrodzenia wynika bezpośrednie z prawa krajowego). -
Odpowiedź
Nie ma przeciwskazań dla realizacji szkoleń w ww. tematyce, jeśli takie potrzeby wynikać będą z przeprowadzonej diagnozy oraz realizacja szkoleń będzie ściśle powiązana z
działaniami w projekcie. Udział nauczycieli/kadry pedagogicznej i niepedagogicznej można zaplanować jedynie jako dodatkowe, uzupełniające działanie względem działań skierowanych do dzieci w wieku przedszkolnym i nie może powielać działań możliwych do realizacji z poziomu krajowego. Przy zastosowaniu nazw własnych w budżecie projektu należy dopisać sformułowanie „lub równoważne”. -
Odpowiedź
Trudno powiązać wymieniony kierunek studiów z typem projektu (tj. Wsparcie edukacji przedszkolnej poprzez organizację zajęć dodatkowych oraz doposażenie). Należy pamiętać, że realizacja wsparcia dla kadry niepedagogicznej również musi być powiązana tematycznie z głównymi działaniami projektowymi, tj. zajęciami dodatkowymi dla dzieci. -
Odpowiedź
W ramach projektu można kupić środki trwałe. W obecnej perspektywie finansowej 2021-2027 nie przewidziano limitu na zakup środków trwałych. -
Odpowiedź
Zapraszamy do kontaktu z następującymi osobami:
monika.hacas@slaskie.pl;
barbara.wyka@slaskie.pl (+48 774 49 19);
izabella.koziol@slaskie.pl (+48 774 47 70). -
Odpowiedź
Istnieje możliwość uznania za kwalifikowalne zaplanowanych w projekcie wydatków dotyczących studiów nauczyciela, jeśli są powiązane z działaniami w projekcie. Wydatki poniesione w ramach projektu mogą być uznane za kwalifikowalne, jeśli zostały poniesione przez beneficjenta w okresie od dnia rozpoczęcia realizacji projektu. Początkiem kwalifikowalności wydatków jest 1 stycznia 2021 r. -
Odpowiedź
Wkładu własnego nie można pokryć ze środków subwencji oświatowej, która jest przeznaczona na realizację podstawy programowej. -
Odpowiedź
Opłaty od rodziców nie mogą stanowić wkładu własnego w projekcie w ramach naboru nr FESL.06.01-IZ.01-019/23. Regulamin wyboru projektów nie przewiduje pobierania od uczestników opłat związanych z uczestnictwem w projekcie. -
Odpowiedź
Z przepisów prawa oświatowego wynika, że każde dziecko ma prawo do korzystania z bezpłatnej edukacji przedszkolnej w wymiarze co najmniej 5 godzin dziennie. W tym czasie realizowana jest podstawa programowa nauczania przedszkolnego. Zajęcia dodatkowe w ramach projektu mogą, ale nie muszą być realizowane po tym czasie. Istotna jest dodatkowość tych zajęć w stosunku do standardowej oferty placówki. Przywołana opłata nie stanowi opłaty za zajęcia, lecz za sprawowanie opieki nad dzieckiem i bieżące funkcjonowanie placówki. -
Odpowiedź
Powyższa opłata pobierana jest przez przedszkole w celu zapewnienia bieżącego funkcjonowania placówki, nie na poczet uczestnictwa w projekcie. Beneficjent musi zapewnić, że w projekcie nie wystąpi podwójne finansowanie. W perspektywie finansowej 2021-2027 nie występuje pojęcie dochodu w projekcie. -
Odpowiedź
W sytuacji, kiedy osoba z zewnątrz prowadzi zajęcia, w sali nie musi być obecny nauczyciel przypisany do danej grupy przedszkolnej. To osoba prowadząca zajęcia odpowiada za bezpieczeństwo dzieci. Zgodę na takie zajęcia każdorazowo wydaje dyrektor placówki i to na nim spoczywa pośrednia odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci. -
Odpowiedź
Zgodnie z podrozdziałem 3.3 Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, wkładem niepieniężnym nie może być wydatek uprzednio współfinansowany ze środków UE (wyjątek stanowi termomodernizacja budynku). -
Odpowiedź
W przypadku zakupu mebli, sprzętu i pojazdów, wydatki te będą finansowane ze środków EFS+, ale nie w ramach cross-financingu, jeśli zakupy te spełnią minimum jeden z określonych warunków:
a) zakupy mebli, sprzętu i pojazdów zostaną zamortyzowane w całości w trakcie realizacji projektu, jak również zostaną spełnione warunki dla amortyzacji wskazane w podrozdziale 3.7 Wytycznych kwalifikowalności, który dotyczy amortyzacji i leasingu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Ponadto beneficjent musi wykazać, że dany zakup dotyczy kwoty, dla której dokonywana jest jednorazowa amortyzacja (obecnie 10 tys. zł) lub, dla której zakup zostanie zamortyzowany w okresie realizacji projektu;
lub
b) beneficjent udowodni, że zakup będzie najbardziej opłacalną opcją, tj. uzasadni, że wybrał opcję, która wymaga mniejszych nakładów finansowych, tj. przedmiot jest tańszy, ale
jednocześnie jest odpowiedni do osiągnięcia celu operacji (posiada podobne cechy, jak produkty droższe);
lub
c) zakupy te są konieczne dla osiągnięcia celów projektu. Warunek zostanie spełniony w przypadku zakupów koniecznych dla osiągnięcia celu projektu. W przedmiotowym naborze będzie realizowany typ projektu: Wsparcie edukacji przedszkolnej poprzez organizację zajęć dodatkowych oraz doposażenie, zatem doposażenie sali, w której odbywać się będą zajęcia w sprzęt niezbędny do prowadzenia tych zajęć może być uznane za zakup konieczny dla osiągnięcia głównego celu projektu. Konieczne jest przedstawienie uzasadnienia dla takich zakupów. W przypadku zakupu, np. specjalistycznego sprzętu w ramach projektu mającego na celu poprawę dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, warunek ten jest spełniony. -
Odpowiedź
W przedmiotowym typie operacji, który nie przewiduje tworzenia nowych miejsc opieki, brak zasadności poniesienia wymienionego wydatku. Zdaniem ION taki zakup nie wpisuje się w założenia merytoryczne przedmiotowego naboru.