Pytania po szkoleniu 5.06.2025 r. - Zasada konkurencyjności i baza konkurencyjności w projektach unijnych Link

  • Odpowiedź: 
    Zgodnie ze stanowiskiem Urzędu Zamówień Publicznych brak rozstrzygnięcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego co do poszczególnych części zamówienia, w przypadku gdy zamawiający dopuścił możliwość składania ofert częściowych, skutkuje koniecznością unieważnienia wyłącznie tych części postępowania, które nie zostały rozstrzygnięte. W pozostałym zakresie postępowanie jest ważne i zamawiający może zawrzeć umowy z wykonawcami, którzy złożyli najkorzystniejsze oferty co do poszczególnych części zamówienia. W celu wyboru wykonawców na pozostałe części zamówienia, zamawiający przystępuje do kolejnego postępowania. Zamawiający powinien wówczas ponownie oszacować wartość zamówienia co do części nierozstrzygniętych wcześniejszym postępowaniem. Pamiętać należy, że przystępując do udzielenia zamówienia na pozostałe części nierozstrzygniętego postępowania zamawiający udziela nowego zamówienia (ponownie określane są między innymi przedmiot zamówienia i jego wartość szacunkowa), dlatego też do postępowania takiego stosuje się przepisy wynikające z ponownego oszacowania wartości zamówienia. 
      
    Informator Nr 4/2011 
    https://www.gov.pl/web/uzp/informatory-uzp  

    Opracowano przez Pana Krzysztofa Puchacz

  • Odpowiedź:
    W opisanej sytuacji nie mamy do czynienia z konfliktem interesów. Powoduje ona jednak co do zasady zaburzenia konkurencji w postępowaniu (występuje potencjalna przewaga tego podmiotu wobec pozostałych wykonawców związana z zakresem posiadanej przez niego wiedzy). Co do zasady taka oferta powinna być wyeliminowana (dobra praktyką jest przewidzenie w warunkach zamówienia podstawy odrzucenia analogicznej jak w przypadku przepisów art. 108 ust. 1 pkt 6 w związku z art. 85 ustawy pzp). Należy pamiętać, że przed odrzuceniem takiej oferty należy umożliwić wykonawcy wykazanie, że pomimo przygotowania przez niego opisu przedmiotu zamówienia nie doszło do utrudnienia konkurencji. Jeśli fakt przygotowania opisu przedmiotu zamówienia nie zbudował przewagi konkurencyjnej, oferta takla pozostaje ważna.               

    Opracowane przez Pana Krzysztofa Puchacza

  • Odpowiedź:

    Umowa została podpisana niezgodnie z wytycznymi (wymagającymi formy pisemnej lub elektronicznej). Forma elektroniczna w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego jest dochowana jedynie przez złożenie podpisu kwalifikowanego (podpis zaufany nie jest podpisem kwalifikowanym).

    Opracowane przez Pana Krzysztofa Puchacza

  • Odpowiedź:

    Wytyczne nie wskazują katalogu dokumentów jakich zamawiający może żądać od wykonawcy w celu weryfikacji warunków udziału w postępowaniu. W efekcie decyzja o żądaniu lub nieżądaniu referencji jest decyzją beneficjenta /powinien ją wyrazić w zapytaniu/. 

    Opracowane przez Pana Krzysztofa Puchacza

  • Odpowiedź: 
    Zgodnie z treścią wytycznych beneficjent udostępnia protokół (załączniki do protokołu stanowią jego część i także podlegają przekazaniu).

    Opracowane przez Pana Krzysztofa Puchacza

  • Odpowiedź: 
    Jeśli zamawiający potraktował ww. trzy grupy zakupowe jako jedno zamówienie, udziela jednego zamówienia w trzech częściach. Niewypełnienie ww. rubryki stanowi uchybienie formalne i nie powinno co do zasady stanowić podstawy do podjęcia działania korygującego. 

    Opracowane przez Pana Krzysztofa Puchacza

  • Odpowiedź: 
    Zgodnie z zapisami sekcji 3.2.1 pkt 1 ) lit c) wytycznych zasady konkurencyjności nie stosuje się do zamówień o przedmiocie określonym w art. 9-14 Pzp. Szczegółowe omówienie zakresu stosowania przesłanki wyłączenia ustawy wskazanej w art. 11 ust. 5 pkt 1/0 ustawy pzp wskazano w opinii prawnej Urzędu Zamówień Publicznych https://www.gov.pl/web/uzp/opinie-prezesa-uzp-dotyczace-zagadnien-zwiazanych-z-zamowieniami-organizowanymi-przez-szkoly-wyzsze2  

    Opracowane przez Pana Krzysztofa Puchacza

  • Odpowiedź: 
    Jeżeli nie uzasadnia tego przedmiot zamówienia, opis przedmiotu zamówienia nie może zawierać odniesień do znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu, który charakteryzuje produkty lub usługi dostarczane przez konkretnego wykonawcę, jeżeli mogłoby to doprowadzić do uprzywilejowania lub wyeliminowania niektórych wykonawców lub produktów. W wyjątkowych przypadkach dopuszcza się stosowanie takich odniesień, jeżeli niemożliwe jest opisanie przedmiotu zamówienia w wystarczająco precyzyjny i zrozumiały sposób zgodnie ze zdaniem pierwszym. Takim odniesieniom w opisie przedmiotu zamówienia muszą towarzyszyć słowa „lub równoważne”. 
    Należy rozważyć także wyłączenie stosowania zasady konkurencyjności w związku z art. 11 ust. 5pkt 1 ustawy pzp (zamówienia wyłączone z ustawy pzp są wyłączone także z zasady konkurencyjności), wówczas beneficjenta nie obowiązuje zakaz używania znaku towarowego.

    Opracowane przez Pana Krzysztofa Puchacza

  • Odpowiedź: 
    Zgodnie z zapisami sekcji 3.2.1 pkt 1 ) lit c) wytycznych zasady konkurencyjności nie stosuje się do zamówień o przedmiocie określonym w art. 9-14 Pzp. Zgodnie z treścią art. 11 ust. 2 pkt 1) ustawy pzp, nie stosuje się jej do umów z zakresu prawa pracy (umowy o pracę). Umowy zlecenia i umowy o dzieło nie są umowami z zakresu prawa pracy, nie podlegają zatem ww. wyłączeniu.

    Opracowane przez Pana Krzysztofa Puchacza